CHRISTFLIJ Moderne Franciscus van Jap an Spel als vorming tot christen RICHARD Rome en Reformatie in eenwordend Europa Personeelsgebrek treft elirist. bibliotheken Een woord voor vandaag beva' bevalt u beter Kanttekening 2 KAGAWA OVERLEDEN (Van een onzer redacteuren) derne Franciscus van Japan; predikant, evangelist, en bovenal sociaal hervormer, stichter van de vakbewegingen en het coöpe ratiesysteem is overleden. Met deze tijdgenoot van Albert Schweitzer is een van de laatste grote figuren uit de jaren twintig en dertig heengegaan. Na een langdurige ziekte werd de twee en zeventig-jarige, bijna blinde geestelijke leider van Japan, de eerste Aziaat die de Nobelprijs won, voorgoed thuisgeroepen. Kagawa had een gemakkelijk leven kun nen leiden. Reeds bij zijn geboorte had hjj alles mee. ook al was hij de zoon var een even welgesteld als losbandig kei zerlijk ambtenaar en een geisha. De toe komst was reeds voor hem weggelegd. Hij zou een even hoge functie bekleden als zijn vader. Maar Kagawa werd een volgeling Christus. Van een Amerikaanse zende- ling leerde hij Engels, maar deze man leerde hem meer dan grammatica en idiomen. Vrijwel geen les ging voorbij of Kagawa zag in het leven van zijn leermeester iets van het geloof dat wer kelijk het leven kan veranderen. Het duurde dan ook niet lang of na een lang Christen had hij nog een rustige toekomst tegemoet kunnen gaan als Christus voor hem niet meer was geweest dan de wenkende Heiland die aan het einde van het leven een rustige eeuwigheid schenkt. HERVORMER Kagawa was niet voor de verlos sing van zijn eigen ziel een christen geworden. Van meet af aan besefte hij dat de boodschap van Christus niet slechts iets te maken heeft met het hiernamaals, maar dat er geweldige consequenties zijn voor het heden. Ka gawa wilde niet slechts een christen zijn, maar ook als christen leven. Evenals de Idiase leider Ghandi hu gegrepen door de woorden van Chris tus in de bergrede. Ghandi echter pro beerde die bergrede in de praktijk te zetten, maar verwierp de Heer de bergrede. Kagawa wilde uit de berg rede leven, omdat het de woorden ren van zijn Heer. Daarom nam hij de woorden Christus tot de rijke Jongeling letterlijk: „Ga heen, verkoop al wat gij hebt geef het aan de armen. te hij een stapel oude tijdschriften. Over de oude lettertekens was in het Japans heengeschreven. Een beetje verontschul digend zei Kagawa: „Ik was ziek en moest enige maanden in een vissersdorp doorbrengen Ik was er bijna gestorven, maar er was hier nog zoveel voor mij te doen dat ik niet sterven kon. Toen ik daar was begon ik mijn gedachten op papier te zetten en omdat ik geen geld had om papier te kopen gebruikte ik maar al het oude papier dat ik kon den." De journalist heeft nimmer een artikel over Kagawa geschreven, maar wel nair hij het manuscript mee, en liet het uit geven. Het bevat de levensgeschiedenis van Kagawa die in 1920 in een Neder landse vertaling verscheen onder de ti tel: „Ga uit in de Graten". Tientallen boeken heelt deze man geschreven, romans, brochures, vlug schriften, politieke verhandelingen theologische werken. Er was een tijd dat ieder van zijn boeken de uitgever schatrijk kon maken. Sommige boeken verkregen een oplage van 500.000. Maar zelfs bij het uitgeven van zijn boeken toonde Kagawa dat hij niet voor zichzelf leefde. Hij gebruikte hon derd gulden per maand voor zichzelf, de rest besteedde hij voor zijn werk. Maar ook de uitgevers hielp hij. Tokio was bijna verwoest door een aardbe ving. Zorgvuldig zocht Kagawa ieder boek steeds weer een andere uit gever, want door een boek van hem werden zij weer op de been geholpen. LERAAR Kagawa is een socialist genoemd, i beter is het te zeggen dat hij de chris telijke sociale beweging van Japan heeft gesticht Hij stichtte wat hij noemde de ..Koninkrijks Gods-beweging", die zich ten doel stelde de boodschap van het evangelie in de praktijk van het dage lijks leven toe te passen. Voor de kerk begon te denken aan het gewone ambt de gelovigen, waarover in de laatste tijd veel publicaties zijn verschenen leg de Kagawa in het Oosten reeds grote na druk op de waaHc van de leek. Kagawa was met al zijn veelzijdigheid een eenzijdig mens. Hij wees steed sweer op het gevaar van een individualistische vroomheid, die de grote vragen va tijd aan zich voorbij laat gaan. Het e gelie had voor Kagawa direct betrekking op de sociale toestanden Dat is de reden dat velen hem wel weten hebben te zeer verstrikt te zijn geraakt in wat de Amerikanen hebben genoemd het ..Social Gospel", het sociale evangelie, dat vaak geen evangelie was. Maar zijn eenzijdigheid was ook zijn kracht, want daardoor heeft hij voor Ja- oan een ongekend grote betekenis ge had. Kagawa was een accent op het evangele, een noodzakelijk accent in zijn tijd. olg mij." Als 21-jarige dent trok hij op de vooravond_v-- mis 1909 de achterbuurt i Jaarvergadering I.R.V. Ds. C. B. Bavinck werd voorzitter het Internationaal Reformato risch Verbond afdeling Nederland zijn jaarlijkse algemene ledenver gadering in Bellevue te Amster dam. Deze werd geopend met een huishoudelijk gedeelte, waarin o.m. de aftredende bestuursleden wer den herkozen. Het I.R.V. had, sinds de benoeming van prof. dr. H. Jon ker tot hoogleraar aan de Univer siteit van Utrecht, het nog steeds zonder voorzitter moeten stellen. Thans echter kwam het dagelijks bestuur met het voorstel om ds. C. B. Bavinck uit Amsterdam-Oost, voordien in Brussel, tot voorzitter te benoemen, welke benoeming door hem ook werd aangenomen. De algemene vergadering werd geleid door ds P. N. Kruyswijk, waarnemend voorzitter. Dr. W. P Berghuis, lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, en lt.-gen M. R. H. Calmeyer, staatssecretaris van defensie, traden op als spreker over het onderwerp: Rome en Reformatie in het een wordend Europa. Dr. Berghuis Na de oorlog, aldus dr. Berghuis, staat de verhouding RomeReformatie sterk in de belangstelling in vele discussies en gesprekken. Er zijn echter talrijke ver schillen, maar ook overeenkomsten: 1) Theologisch gezien beschouwen wij Rome als dwalend; De Reformatie moet juist in deze tijd tegenover Rome duidelijk een eigen 3) Reden tot dankbaarheid geeft ons het feit, dat vooral in bepaalde stromin gen in de R.K Kerk de oorzaken, die tot de Reformatie geleid hebben, meer begrip vinden; Samen met de R.K. Kerk belijden wij dezelfde Jezus Christus; 5) Over de plaats die de bijbel in het dagelijkse leven inneemt, de gedachte souvereiniteit in eigen kring PACIFIST Hij was ook pacifist In 1954 werd hij gekozen tot vooizitter van de „We reldbeweging voor een wereldrege ring." Hij heeft in het politieke leven consequenties getrokken waarin tcij hem niet kunnen volgen, waarvan we zelfs moeten zeggen dat toe betwijfe len of zij zelfs voor hem juist waren. Misschien is dat ook wel de reden ge weest dat hij toch een vergeten mens is geworden, nog voor zijn dood. In 1956 werd hem de Nobelprijs verstrekt. In zekere zin was deze prijs een uitroepteken achter zijn le ven. Hij bracht in zijn ouderdom niet meer de kracht op van een Adenauer, een Eisenhower. Hij was wat wij zouden noemen bijna reeds een uitgebluste vlam, die fel oplaaide voor de laatste we reldoorlog. Hij was een man van zijn tijd, van die tijd een moderne Franciscus, die zijn welvaart op gaf opdat anderen in de zegen van de welvaart zouden mogen delen. Wij worstelen veeleer met de vloek van de welvaart die een eigen problematiek geschapen heeft en om een eigen Kagawa roept. kom stu- i kerst- i Tokio. Sjin- kawa met een kruiwagen waarop zijn laatste bezittingen lagen binnen en ging wonen in een krot, waar niemand durf de te komen omdat er de geest van een dode rondwaarde. Sjinkawa was de sloppenwijk van de stad, het laagste punt van 's levens skihelling. Zelf schrijft hij ergens: ,JHier leefden opgepakt elfduizend mensen, waaronder achthonderd ont slagen gevangenen, zevenhonderd en vijftig waren kreupel, blind of geeste lijk minderwaardig. Wie niet op de een of andere wijze lichamelijk, gees telijk of maatschappelijk aangetast was, bleef niet in Sjinkawa." Maar hij verwaarloosde zön studie niet. Na een jaar werd deze man die een zwakke gezondheid had zo ziek dat hij nauwelijks het leven er afbracht. Hij besefte dat hij meer moest weten om deze mensen te helDen. Daarom trok hij in 1914 naar Princeton, de Amerikaanse universiteit van de Presbyteriaanse Ker ken. Maar toen hij als presbyteriaans predikant in zijn eigen land terugkeerde trok hij weer naar zijn achterbuurt. SCHRIJVER Op een dag verscheen in deze buurt een goed geklede vreemdeling die zich in een ricksja een weg zocht. Als jour nalist was hij naar de buurt gekomen op zoek naar kopij. Een vrouw zei te gen hem: „U moet naar Kagawa gaan." De man had nog nimmer van hem gehoord en vroeg: „Wie ls dat?" Ze keek een paar andere vrouwen aan. niet goed wetend wat te zeggen, tot plotseling een kleine kreupele jongen antwoordde: „Dat is de man die ons allemaal helpt." Urenlang sprak deze bezoeker met Ka gawa. Hij las de titels van de boeken in zijn boekenkast en verwonderde zich over zijn belezenheid. Plotseling ontdek- (Van onze sociale redactie) Het protestants-christelijk biblio theekwezen verkeert door perso neelsgebrek in een noodtoestand. Slechts drie christelijke openbare leeszalen en bibliotheken in Neder land kunnen bogen op een bevoeg de directie. Om ook maar gedeelte lijk aan de subsidievoorwaarden te kunnen voldoen, zouden er eigen lijk dit jaar nog een tiental direc- teursdiploma's en een vijftiental assistentsdiploma's behaald moeten worden. Doch de kandidaten hier voor zijn er niet. Zo ongeveer schetste de heer Jac Zwier, rijksinspecteur van toezicht op openbare bibliotheken, de situatie waarin de protestantse bibliotheken momenteel verkeren. Hij deed dat ii een causerie op de algemene vergade ring van de Bond van christelijke openbare leeszalen en bibliotheken in Nederland, die zaterdag in Utrecht werd gehouden. Volgens de heer Zwier is het perso neelsgebrek niet alleen te wijten aan de geringe animo, die voor dit toch voortreffelijke beroep onder jonge men- bestaat. Het is tevens een gevolg i het feit dat lang niet alle jongens meisjes van protestanten huize die „erdcn de cersle bijdragen opleiding gevolgd hebben, de chris-1 zegd. de positie verschillen r testanten va de kerk t.o.v. de staat oms-katholieken en pro- mening. Dr. Berghuis sprak ook over de moge lijkheid Van een Nederlandse C.D.U. Deze gedachte, die momenteel heel sterk in de kringen der r.k. jongeren leeft, meende dr. Berghuis echter te moeten afwijzen en wel omdat de historie der politieke partijvorming in Nederland geheel anders ligt dan in Duitsland. Het is zeer zeker zinvol om vast te houden aan een eisen reformatorische gestalte in ce politiek Verder gesprek is evenwel geenszins waardeloos, volgens dr. Berghuis. Als belijders van dezelfde Christus zijn wij sterk op elkaar aangewezen en komen wij voor dezelfde moeilijkheden staan. De verbondenheid van de Chr. Dem. partijen moet tot uiting ko men met het behoud van eigen organi satorische zelfstandigheid. Spreker wil de suggestie van Rome n met een gemeenschappelijk verkie zingsprogramma te komen, beslist af wijzen, omdat dit een gemeenschappe lijke fractie inhoudt Wel wilde hij de verkiezingsprogramma's in onderling overleg vaststellen. Eenwordend Europa In Europees verband bestaat er reeds de Internationale Unie van Chr. Dem. partijen. In het Europese parlement vor men de Ned. chr. dem. partijen één fractie en deze eenheid moet gehand haafd worden volgens dr. Berghuis. Over de Europese verkiezingen werd op gemerkt, dat wij hierin een zeer duide lijke beslissing moeten nemen, vooral met het oog op andere chr. dem. par tijen in Europa. Moeten de chr. dem. partijen dan met een gemeenschappelijk verkiezingsprogram komen? Dit ligt de lijn van de huidige situatie. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Jutrjjp-Hommerts: A. P. Nauta te St. Johannesga. Benoemd tot bijstand in het pastoraat te Hilversum: ds. J. Kooij, a.s. emeritus predikant te Amsterdam. Emeritaat: Ds. D. Louwerse te Tuil, Geld., hoopt 1 mei met emeritaat te gaan. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Schildwolde: P. N. Kruys wijk, kand. te Amsterdam; te Berlikum: H. A. Starrenburg te Kantens. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Gorinchem en voor Oost- kapelle: C. Hegeman te Genemuiden. Het schilderij „Ruiter in de duinen" van de Nederlandse zeventiende eeu schilder Philip Wouwermans is gestolen uit het kunstmuseum te Hamburg De waarde wordt geschat op 12.000 dollar, het schilderij meet 30 bij 35 cm. en is door de dief uit de lijst gesneden. Hebt u een goede zondag gehad? Een goede zondag dat wil zeggen een blijde zondag, een dag die u zoveel vreugde gegeven heeft, dat ge vrolijk de nieuwe week kunt ingaan? Zo kan het immers zijn: dat uw hart vol is van blijdschap over alle goedig dat God u geeft. Zo zingt de dichter in psalm 100: „Juicht den Heregij ganse aarde, dient den Here met vreugdej komt voor Zijn aangezicht met gejubel. Erkent dat de Here God is; Hij heeft ons gemaakt en Hem behoren wij toe, Zijn volk, de schapen die Hij weidt. Gaat met een loflied Zijn poorten binnen, Zijn voorhoven mei lofgezang, looft Hem, prijst Zijn Naam. Want de Here is goed; Zijn goedertierenheid is tot in eéuwi'd. heid en Zijn trouw tot in verre geslachten." Wie dit leest, leest met zijn hart, die stijgt soms het scJioamjj rood naar de kaken. Wat zijn we toch dikwijls een tobbers, i Het lijkt wel of we gebukt gaan onder ons christen-zijn, Ui plaats dat we er blij om zijn, er trots op zijn, er juichend: van getuigen tegenover onze medemensen! Want de Here is goedleef uit die wetenschap! Lt.-gen. Calmeyer Lt.-gen, Calmeyer begon z(jn betoog met: Wat verstaat men onder een een- wordend Europa? Is dit een Europa op weg naar een staatkundige eenheid als Nederland, een federatie als de Verenig de Staten van Amerika, of een confede ratie als de Zwitserse bondsrepubliek. Spreker gelooft niet in een eenwordend Europa, en wil dit ook niet. De Neder landers moeten onder het huls van Oran je Nederlanders blijven en zo Euro peanen zijn. Ieder land van Enropa heeft Immers zijn eigen persoonlijk karakter. Voegt men ze samen dan roept dit re acties op. In het Atlantisch verfoand vindt men samenwerking op het niveau van rege ringen, veroorzaakt door het communis- Thans is het niet meer de strijd tus- Rome-Reformatie die de wereld be heerst, maar de strijd tussen Marxisti sche denkwijze en de Messiaanse heils verwachting. Deze pseud o-religie be heerst reeds één derde van de wereld en bedreigt het overige deeL Tegen deze bedreiging moeten Rome en de Refor matie één front vormen. Echter niet één front in een Ned. C.D.U., want dan verliezen beide groeperingen hun bezie ling en stootkracht, en moeten zij te veel van het eigene opgeven. In klein Europa, aldus lt-gen. Cal meyer, heeft Rome een zeer grote over macht. Daarom moeten wij, reformato rische christenen, voortdurend streven naar eenhrid van de prot. chr. politieke partijen. Een ieder moet dit trachten te verwezenlijken in de kortst mogelijke tUd en niet in de verre toekomst Niets forceren, niet over elkaar praten, met elkaar en dan over hetgeen meen hebben. Wij, Christusfbelijders, Nationaal gezien kan dit echter niet. moeten in Europees en Atlantisch ver- al van moeilijkheden en bezwaren ko- band op één front staan. Het christendom len hierbij naar voren. Dr. Berghuis kan alleen de geweldige stormkracht van echter van mening dat samenspel het communisme keren. Zonder het geschoold personeel voor de chris telijke bibliotheek moet in eigen kring ter dege uitgedragen worden. 2. Jonge mensen van protestantse hui- die zich in het bibliotheekvak willen bekwamen, moeten financieel tegemoet gekomen worden met een gereglemen teerde toelage. De algemene vergadering discussieer de uitvoerig over de suggesties van de heer Zwier, waarbij ~ok de al of niet Beva, betere vakkleding voor alle beroepen blijft in dc maat door krrmpvrij Sanfor wenselijkheid van eén rigen protestants- christelijke opleiding aan de orde kwam. Het bestuur zegde toe zich op te nemen maatregelen te zullen bezin- Uit de opmerkingen van de bonds voorzitter, dr. K. Spreij uit Hilversum, bleek dat de belangstelling voor de chris telijke bibliotheek stijgende is. Secreta ris dr. J. Karsemeijer uit Dordrecht meldde in zijn jaarverslag de oprich ting van zeven nieuwe bibliotheken te Aalten. Alphen aan de Rijn, Katwijk, Nijkerk, Zwijndrecht -in Rotterdam (voor zeevarenden en schippers). In to taal werden er in 1959 een 1.132.000 boeken uitgeleend, waarvan 122.757 Rotterdam. 121.252 in Hilversum 118.911 in Hoogeveen. Voldoening is er over bet opnemen van de bond in het rijkssubsidiebesluit, waardoor de financiële positie aanmer kelijk verbeterd is. Toch zullen de in komsten de komende twee jaar vergroot moeten worden, waarom is overgegaan tot stichting van een fonds ter onder steuning van christelijke bibliotheken, dat het vooral van jaarlijkse bijdragen zal moeten hebben. Ter vergadering telijke bibliotheek afs hun werkterrein kiezen. Hun bezwaren richten zich voor-1 pe afgevaardigden naar de alge- al .te.gv'?ude, selecterende taak van de|mene vergadering herdachten staan- chrlstelUke leeszaalassistent(e) en de d d onlangs overleden erevoor- ven.c voorlichting, die deze moet «e- rittcr van des „ond, de heer De rijksinspecteur meende dat er bin- Brouwer te Vlaardingen. Zij kozen nen het protestantse bibliotheekwezen drs. J. Klelsen te Rijswijk en W. thans tweeërlei activiteit nodig is. J. Lengkeek te Zwijndrecht in het 1. De noodzaak van het verkrijgen I bestuur. BONDSDAG G.J.O Hulpmiddel in het gereformeerd jeugdwerk (Van een onzer verslaggevers) Op de te Amsterdam gehouden 48ste bondsdag van de Bond voor Gereformeerde Jeugdorganisatie is gebleken, dat het werk van deze organisatie en de bij haar aange sloten clubs voor meisjes en jon gens zich in een andere richting beweegt dan voorheen. Men moet dit niet misverstaan. De doelstel ling bleef onveranderd, maar men heeft andere vormen en hulpmid delen gekozen, om des te sterker de nadruk te laten vallen op wat in dit werk het belangrijkste is: de bijbelse boodschap. Dr. J. L. P. Brants te Emmen bepaalde de vergadering in zijn openingsrede bij de betekenis van het spel in het jeugd werk. Dit is niet, zoals nog vaak gedacht wordt, het doen van een spelletje, maar middel om de meisjes en jongens tot christen te maken in woord en daad. Het „ernstig" spel. 107 In een gevecht voor de heilige stad zou Allah me heel zeker helpen en zelfs zo ik moest vallen on der de handen van koning Richard, dan zou ik geen reden hebben om mij te beklagen, want een edeler tegenstander kan ik mij niet wensen. Doch om het bezit van de stad kan en mag Ik met u niet vech ten. Allah heeft Jeruzalem aan de gelovigen geschon ken en ik mag Allah's woord niet op de proef stel len door mijn persoonlijke kracht aan te wenden om dingen te beslissen die hij heeft vastgelegd. Goed. hernam Richard, ik begrijp wat gij wilt zeggen. Maar laat het dan niet om Jeruzalem gaan. doch slechts om de eer. Laat ons dan optreden in een tornooi en ten minste drie uitvallen doen met scherpe lansen om te zien wie van ons het behen digste is. De grote Richard verlangt naar het gevecht, vervolgde Saladin met een glimlach, doch zelfs onder die voorwaarde kan ik op zijn voorstel niet in gaan. De Meester stelt een herder aan om de scha pen te bewaken, niet om de herder eer te geven. Had ik een zoon. die na mijn dood het gezag van mij kon overnemen, dan zou niet* mij weerhouden het gevecht met u aan te binden. Maar nog heb ik geen zoon en uw heilige boeken zeggen dat de achapen verloren gaan zodra de herder verslagen is. SIR WALTER SCOTT Richard nu: zich tot de graaf van Huntingdon wen dend. gij tenminste hebt het genot gesmaakt met hem te vechten. Graag gaf ik de helft van mijn be zit om het avontuur te mogen meemaken dat gij op deze plek hebt beleefd! Deze onverbloemde en geestdriftige woorden de den eindelijk de goede luim bij de vorsten terugke ren en het gezelschap beëindigde het maal onder Kotere vrolijkheid dan men ermee was begonnen. >en allen ten afscheid rechtstonden, trad Saladin op Richard toe en zei plechtig: Edele koning van Engeland, wij gaan elkaar thans verlaten en waarschijnlijk zullen wij elkaar nooit meer terugzien. Dat uw verbond hopeloos ver- r onderneming voort te zetten, weet ik. net z u die stad niet afstaan. Voor ons is zij even heilig als voor u. Weldra zullen wij de vrede ondertekenen en in verband hiermee wens ik nog één zaak te gen: welke voorwaarden Richard aan Saladin zal vragen, graag zullen wij ze hem stuk voor stuk toestaan, even goedwillig als gindse fontein haar water schenkt. Dit zouden wij zelfs doen als dc edele Richard alleen was overgebleven, met slechts twee boogschutters om hem te steunen. De volgende dag keerde Richard Leeuwenhart naar zijn eigen legerkamp terug en korte tijd dien traden de jonge graaf van Huntingdon er mooie Edith Plantagenet met elkaar in het huwe lijk. Bij die gelegenheid zond Saladin hen als ge schenk de beroemde Talisman, die Richard en vele anderen het leven redde en die ook nadien nog her haaldelijk met goed gevolg werd gebruikt» Hier eindigt nu ons verhaal, want over het lot van deze kruistocht en over de voorwaarden die Ri chard bedong, kan men zonder veel moeite ook el ders de nodige inlichtingen vinden, zodat het ons nut teloos lijkt er nog verder over uit te weiden. Wie hierover meer wenst te weten hoeft slechts de ge schiedkundige werken te lezen die over deze periode werden geschreven. Spel DE TROELSTRA-HERDENKING TJET HEEFT ons goed gedaan, eigen- of groepsbelang invloed heeft n dat op de vergadering in Den op de theorie die verkondigd wordti Haag waarin werd herdacht dat Meest onbewust, maar in bepaaldi mr. P. J. Troelstra honderd jaar gevallen ook meer bewust, geleden was geboren, ook vertegen- mag echter woordigers van andere, niet-socia- Veelal is het listische Tweede-Kamerfracties aan- der trouw van oordeel is, dat mei wezig waren. Dit pleitte ten gunste' leeft in de overtuiging: hetgeen ii van de Nederlandse politieke ver houdingen. Hoezeer wij bezwaren hebben tegen moet wel zeer sterke bewijzen aan de beginselen van Troelstra en te gen meer dan één moment in zijn optreden, wij willen gaarne erken- De werkelijkheid leert ons trou* nen, dat bij een groot man was, wens, dat men zeer wel over socia: die voor zijn overtuiging aanzienlij- le en economische vraagstukken ke offers heeft gebracht. Hij gaf van inzicht kan verschillen, ook a* zijn carrière in de advocatuur prijs behoort men, volgens de socialist! en leefde een aantal jaren in be- sche indeling, tot dezelfde „klasse" hoeftige omstandigheden. Ware hij Troelstra's betekenis ligt voora' liberaal gebleven, hij zou stellig tot hierin, dat hij krachtig heeft bevor een belangrijke positie zijn geroe pen. Troelstra heeft door zijn keus voor drongen en de socialistische bewe het socialisme de stelling weerspro- ging zich allengs ging bewegen ii ken, die hij in zijn „Theorie en Be- „parlementaire", in democratischi weging" aldus formuleerde: „Het banen. is altijd zo geweest, dat de theorie De jaren 1903 en 1918 betekendei beheerst wordt door klassebclangen. een terugval. Wellicht gaf een doo: 7.n ronc het ten tijde van koning Van Ravesteyn in een Tweede-K-^ Radboud, zo is het nog". merredevoering geciteerd Marxist zijn gezondheidstoestand ging keiÉ hebben nelijk achteruit. Hij zou ook in eef tijd als de onze moeilijk zijn we] Zelf heeft hij zich bij het aanvaar- daarvan een aannemelijke verklap den van zijn socialistische denk-- ring. Hij tekende Troelstra als eer beelden niet door het belang van de man met „wel verdoofde, maai „klasse", waartoe hij behoorde, la- niet gedode revolutionaire instink ten leiden. In zover kan men hem ten", op één rij plaatsen met zeer vel© In 1918 kwam Troelstra niet mee| christenen, die voor hun geestelijk tot grote krachtsontplooiing, bezit, voor hun geloofsovertuiging, alle materiële belangen prijsgegeven. D© sociaal-democratie heeft vooral hebben kunnen vinden, du, volgeL in het verleden, beïnvloed door het Banning, de „volkstribuun" al meqj Marxisme, zich herhaaldelijk aan moet plaats maken voor de verdachtmakingen schuldig ge- cialist". maakt. Een hoogleraar die denk- Tot de grote figuren van het beelden verkondigde, waarmede de leden behoort de :dichter-politlcu| socialisten niet instemden, werd Troelstra stellig1; Wij zien hem „een door de bourgeoisie betaald een mens met grote begaafheid. 1. professor" genoemd, die de belan- blijven het betreuren, dat hij pad<{ gen van deze klasse verdedigde. bewandelde die wij als christens Wij ontkennen niet, dat soms het niet mogen gaan. BOURGUIBA DREIGT jpRESIDENT BOURGUIBA van sing wordt gevonden voor de probl Tunesië heeft zich opnieuw tegen men, welke beide landen thans Frankrijk gekeerd. Hij protesteert sterk verdeeld houden, niet alleen tegen de grensschendin- De verklaring van Bourguiba is d; gen, welke zich van Franse zijde ook in ade eerste plaats bedoeld o weer zouden hebben voorgedaan: hjj pressie nit te oefenen op preside; oefent ook scherpe kritiek op het Eisenhower, die dezer dagen ze feit, dat er ondanks alle verklaringen belangrijke besprekingen met van generaal De Caulle niets gebeurt Franse president voert, om het Algerijnse probleem tot op- De Algerijnse kwestie zal ongetw! lossing te brengen. feld door De Gaulle als het voo Het belangrijkst is echter het dreige- naamste onderdeel van dit gespr ment van Bourguiba, dat Tunesië word enbeschouwd en Bourguiba haar politiek tegenover het Westen er nu op nit, een woordje mee zal wijzigen en dat binnenkort wel spreken, hoewel hij niet tot de duidelijk zal worden, op welke wij- sprekspartners behoort, ze dit zal gebeuren. De Tunesische Hoe moeilijk het zal zijn, uit de l president heeft dit dreigement al niet alleen uit de jongste ontwikh eerder laten horen. Hij liet duidelijk lingen in dit deel van Noord-Afri doorschemeren, dat hij zich evenals en uit de controverse tussen Fran zovele andere landen voor militaire rijk en Tunesië, maar ook een i en economische steun tot de Sowjet unie zou wenden. Ook thans is het de vraag, of Bour guiba werkelijk zo ver zal gaan. Er komt vanzelfsprekend een ogenblik waarop hij genoodzaakt zal worden zijn dreigementen waar te maken, tenzij er met Frankrijk een oplos- uit het feit, dat drie leden van Algerijnse regering in ballingsch; op weg zijn naar communistisch Cbo na om daar te spreken over de wij» waarop men in Peking de opstaï* in Algerije kan steunen. Want dv' kondigt een nieuwe gevaarlijke on wikkeling aan. Dit christen-zijn kan men de jongeren niet alleen „aanpraten", het moet ook handelend geleerd worden. Daarom is het nodig, dat de club de „maatschappij in het klein" is en dat daar „maat schappij gespeeld" wordt» Laat men niet vergeten, dat gezin en maatschappij door de steeds verdergaan de differentiatie en specialisatie uit el kaar gegroeid zijn. Hierdoor is de op voeding voor de maatschappij groten deels komen rusten op de schouders van school en jeugdwerk, aldus dr. Brants. Het spel bedoelt te zijn afschaduwing van dq werkelijkheid. En daardoor juist kan het meehelpen dm aan de meisjes en jongens antwoord te geven op de vraag wat de bijbelse boodschap voor hen in hun levenssituatie betekent Praktijk Het bleef spel als onderdeel van de vorming der gereformeerde jeugd. Tweemaal bezetten meisjes en jongens het toneel 's Morgens illustreerden zij de openingsrede, ,'s Mid dags voerdén zij het spel op „En dit zal het teken zijn" van Jan Stolk. In dit spel wordt de heilshistorie uit gebeeld. van de schepping via de zon deval, torenbouw van Babel en geboorte van Christus, tot het kruis. Nieuwe doelstelling Bij de bespreking van zijn referaat kreeg dr. Brants nog gelegenheid om hetgeen hy ook in zijn referaat ge daan had te wijzen op de padvin derij als uitbeelding van het leven. goed burger te „brengen" in de vorm van een spel. Het gereformeerde jeugd werk heeft daarmee zijn winst gedaan, al wijst het Baden Powells spel van ver kennen af. Uitgangspunt en practische doelstelling zijn niet aanvaardbaar, om dat niet van God wordt uitgegaan maar van de mens. Bovendien wordt de pad vinderij door het spel beheerst, terwijl het gereformeerde jeugdwerk in het spel slechts één van de middelen tot vorming ziet Over de vorming spreekt artikel 2 der statuten, waarmee de vergadering zich by de behandeling der huishou delijke zaken bezig hield. Het oude ar tikel is met algemene stemmen ver vangen door een nieuw, dat aldus luidt: „De bond stelt zich ten doel het werk van zijn leden in en voor de jongens- en meisjesclubs zo vrucht baar mogelijk te doen zijn. De bond ziet als doel van het gere formeerde clubwerk in en door het groepsverband bij te dragen in de vor ming van meisjes en jongens, welke vorming gericht is op het verwerven van een overtuiging en een levenshou ding, gefundeerd in de kennis van God in Jezus Christus". de doelstelling, omdat zil te algemeen zou zijn: Men kon haar evengoed gebruiken voor het hervormde of het vrijzinnige clubwerk. Dr. Brants erkende dat. maar meende, dat men dit artikel nooit los moest zien „uit het gehele verband dér statuten. Daarin komt wel degelijk het specifieke karakter van het gerefor meerde Jeugdwerk naar voren. nog twee andere bestuurs- n machtige greep l de opvoeding tot voorstellen. Ook zij kregen unaniem in stemming: er zal een afzonderlijk bli voor bestuursleden van ouderverenigi: gen komen, en men zal volgend jaar bondsdag in Zwolle houden. Nog niet bij NJG jj; di Een voorstel van de onderverenigiidi Haarlem-Noord om zich als bond aan h; sluiten bij de Ned. Jeugdgemeenschap bleef op advies van het bestuur liggebs De ondervereniging was van menin dat men als het enigszins kan in nati^.0 naai opzicht eenheid moet betrachtist( om ook in groter verband het gerefoj. meerd getuigenis te laten horen. Ic., houdt dus in, dat men ook met de ande*; gereformeerde jeugdorganisaties contr" houdt V€ Over deze zaak is advies gevraagd Vii de Ned. Geref. Jeugdraad, die zich hiep; over aan het beraden is. Nadat men h,e advies op tafel zal hebben gekregen, vLn rfo n t r* beslissing ovi^a I. Snoek erelid Er werd op deze vergadering dikwij geapplaudisseerd De voorzitter kreeg efch applaus toen hij met grote meerderh«£r van stemmen was herkozen; de secret,, ris ïr. W. Koster te Apeldoorn en l penningmeester drs. D. Jol te Veenei daal voor hun jaarverslagen; de bureaf* secretarissen Koelmans, Stolk, Van Wr lenswaard en mej. Sizoo voor hun „dc61 nacht gereed staan" de bond (40.0®a leden. 2179 clubs) te dienen, enz. enz. hu Maar het krachtigste applaus was voho dc heer L Snoek te Rijswijk, die na de tienjarige belangeloze arbeid a"~ schetsenschrijver voor dc bijbelse g schiedenis, dit werk neerlegde Hij wei benoemd tot lid van verdienste.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2