C+tRISTFLIJ KONING - RICHARD Ongerustheid over Mammoetwet Gezin lieeft nog slechts een koesterende functie Weinig vooruitgang in missionaire denken Nijverheidsonderwijs wil geen koppeling v.g.l.o. 2 Raad voor Kerk en School Cl Toenemende bloei van I.K.O.S. (Van een onzer verslaggevers) Ook op de vergadering van de Hervormde Raad voor de zaken van Kerk en School, vrijdag te Utrecht gehouden, is het wetsont werp voortgezet onderwijs ter sprake gekomen. De secretaris van de raad, ds. O. V. Henkei te 's-Gravenhage, zei bij het uit brengen van zijn jaarverslag, dat het oordeel van de raad wel los moet staan van het oordeel der onderwijsorganisaties, daar de raad het ontwerp alleen maar kan en mag beoordelen vanuit de kerk. Daarom heeft de raad niet deelgenomen aan acties, die zo wel van het bijzonder als van het openbaar onderwijs uitgingen. Wel heeft men binnenskamers mee gesproken over de mammoetwet. Dat is dan ook naar voren gekomen in een beleidsnota aan de generale synode. Er heerste in de raad ongerustheid inzake de vrijheid van scholen, die van ker kelijke lichamen uitgaan. Voorts wordt de plaats van het integraal gymnasium speciaal met het oog op de theologi sche studie door velen bedreigd ge acht Overigens is het beraad over het wetsontwerp nog gaande. Uit de vele andere zaken, die ds. Hen kei in zijn werslag aanstipte, vermelden wij de mededeling, dat een delegatie uit de raad. vermeerderd met een paar specialiste^. heeft deelgenomen aan het gesprek met het Humanistisch Ver bond en de centrale commissie voor het vriieinnig-protestantisme over de grondslng en de achtergrond van de al gemene school. Veel vorderingen maak te dit gesprek niet maar het was al heel v/ut waard, dat men eikaars stand- puntf/n rustig kon leren kennen. Dr/. Henkei betreurde het, dat het gesprek met de vertegenwoordigers uit de politieke partijen 'over het wettelijk k /dert op het ogenblik stil staat. Ook c<e besprekingen aangaande het onder wijs aan de trekkende bevolking woonwagenbewoners mochten niet leiden tot positief resultaat. Vrijwel het gehele onderwijs aan deze groep is in rooms-katholieke handen, terwijl het per centage niet-katholieke kinderen aller minst te verwaarlozen is. Sedert 1947 leidt het Interkerkelijk overleg in Schoolzaken (I.K.O.S.) op voor het testimonium godsdienstonder wijs. In de cursus 19581959 kan aan 210 kandidaten het testimonium verleend w orden. Hoewel het I.K.O.S. rtch dus kan ver heugen in een toenemende bloei al dus ds. Henkei kan toch worden opgemerkt, dat de problematiek van de klasse-onderwijzer, die in opdracht kerk godsdienstonderwijs geeft op openbare scholen, opnieuw in discussie gebracht wordt in de organen openbaar onderwijs. Veel minder be- dienstonderwije Slechts twee kan< testimonium. STANDJE De nieuwe voorzitter van de raad. dr. W. J. de Wilde, emeritus-predikant te 's-GravenhaiJe. maakte nog eens dui delijk wat de raad wil met zijn jaar vergadering: het bespreken van allerlei problemen, die zich voordoen ten aan zien van het godsdienstonderwijs op de scholen. Sinds de tweede wereldoorlog heeft de kerk steeds meer aandacht moeten be steden aan de uitbreiding van dit onder wijs op de scholen. Het percentage der kinderen, dat godsdienstonderwijs ont vangt. stijgt voortdurend. Maar heei dit ook een positievere houding ten aan zien van kerk en gemeenschap tot ge volg gehad? „Als men de alarmerende verhalen in de pers leest over de jeugd van tegenwoordig, zou men het niet zeg gen", aldus dr. De Wilde. ,J)an wordt het met 'die jeugd' maar steeds erger. Er worden zelfs al 'kraamkamers voor de penoze' ingericht". Blijkbaar hechtte dr. De Wilde niet veel waarde aan wat „de pers" over de jeugd zegt. De pers had het trouwens toch bij hem verkorven, inzonderheid de christelijke dagblad pers. Bij de verslagen, die zij van ver gaderingen maakt krijgen paalde uitlatingen van sprekers een dusdanig accent, dat de bedoeling wordt scheefgetrokken". Zonder dit nader toe te lichten, zei dr. De Wilde nog: „Ik hoop steeds maar weer op een perswerkzaamheid, vooral van de christelijke, waarbij barmhartigheid, gerechtigheid en waarheid door een juist begrijpen en verstaan in evenwicht gehouden wor den. Een journalist heeft een zware baan". (De voorzitter van een kerkelijke instantie heeft bij het spreken van zijn openingswoord óók een zware baan. Want voor hem gelden evenzeer barm hartigheid, gerechtigheid en waarheid. Wat vindt de lezer bijv. van déze zin over de roeping van kerk, school, ouders en pers? „Als de kerk maar niet radeloos, de school redeloos en het gezin roedeloos is, dan zal het kind niet reddeloos zijn, maar dan moet ook de pers roddeloos zijn!") Advertentie Schuren, bungalows, schutting] CETA-BEVER BUITENBIJTS Mr. Sclinial op conferentie van l.R.V. Vader moet de priester van het gezin zijn (Van een onzer redacteuren) deels jonge mensen is in de afgelopen drie dagen in Brussel in het gebouw van de Theologi sche Faculteit bijeengeweest samen te spreken over ,,De dienst van het Verbond". Het was de eerste Nederlands-Belgisch-Fran se conferentie die belegd werd door de twee jaar oude Belgische Zendingsconferentie Oegstgeest men zich niet onttrekken aan de ge dachte dat een zeker reactionair denken veld wint. Een van de grootste gevaren, die het missionaire denken bedreigen, is dat men de bestaande toestand recht vaardigt en slechts bereid is om op de tailpunten correcties aan te brengen. Dit was naar ons besef één van de belang rijkste opmerkingen die dr. J. Blauw, algemeen secretaris van de Nederlandse Zendingsraad maakte In zijn lering, ge titeld „Ontwikkelingen in het missio naire denken". Met deze lezing werd donderdagavond ln het zendingshuis van de Ned. Herv. Kerk t« Oegstgeest de zen dingsconferentie geopend, die is georga niseerd door de Nederlandse Studenten Zendingscommissie. De conferentie wordt zondagavond be sloten. Dr. Blauw besprak de vragencom- plexen: Kerk en zending, zending en eschatologie, zending en evangelisatie, evangelie en niet christelijke godsdienst ten. Sprekende over de verhouding van kerk en zending wees dr. Blauw erop dat ook buiten de direct missionaire kring de gedachte gemeengoed wordt, dat de kerk slechts kerk is inzoverre zij ge tuige is van het koninkrijk. Tot nog toe was de leer omtrent de kerk te veel historisch en controversieel (ten opzichte van Romci bepaald. Thans valt echter een verlangen naar een nieuwe eclesio- logie te bespeuren. Van ouds is de zending eschatologisch gefundeerd: in het missionaire denken legde men een nauw verband tussen de einden der aarde en het einde der tijden Mede onder invloed van de antichris telijke machten is men tot het besef ge komen, dat niet slechts de zending, doch heel de Kerk van Christus eschatologisch bepaald is. Daardoor rijst de vraag: Waai blijft dan het eigene van de zending? In het missionaire denken blijft men echter de zending eschatologisch funde- Dr. Blauw beschouwde dit als een symptoom van repristinerend denken en noemde het een machteloos pogen dat beter vandaag dan morgen kan worden opgegeven. Sprekende over de verhouding zen ding evangelisatie betoogde dr. Blauw dat tussen beide principieel geen ver schil bestaat. In dit opzicht kantte hij zich tegen prof. van Ruler, volgens wie er een diepgaand theologisch verschil bestaat tussen Gods verhouding tot het heidendom en Zijn verhouding tot het „verworpen christendom". Hij vroeg zich af, in hoeverre men in Europa en in Amerika wel kan spreken van verworpen christendom. Hoeveel ge bieden zijn er niet ook in Nederland, waar de kerk steeds zo introvert is ge weest. dat zij de Waarheid niet aan het licht heeft gebracht Bovendien: was de zeventiende christelijke natie? Dr. Blauw zei dit ernstig afdeling van het Internationaal Reformatorisch Verbond. Dit verbond dat bestaat uit leden van calvinistische kerken heeft zich ten doel gesteld de calvinistische waarheden te bestuderen, de uitgave van goede lectuur te stimuleren in landen waar deze anders niet zou worden uitgegeven en de on derlinge band tussen de verschillende nationaliteiten die dezelfde beginselen zijn toegedaan te versterken. Al was het dan een kleine groep, het was tevens een internationale. Er was de taalmuur omdat velen geen Frans spraken en anderen geen Nederlands, maar^ de gemeenschap heeft deze over- Dubbel doel Reeds in zijn openingswoord had de voorzitter van de Belgische afdeling, ds. W. W. Marichal, er op gewezen dat voor al in het Franse taalgebied maar zeer weinig over het thema van de conferen tie is geschreven. Hij zag dan ook een dubbel doel van de conferentie namelijk het Genadeverbond weer de theologen te houden, en aan anderen uiteen te zetten, opdat zij zelf er over na zullen kunnen denken. De drie dagen stonden in het teken van respectievelijk het verbond in de doop, in de kerk en in de familie. Het kon bijna niet anders of de Nederlandse predikant ds. E. G. van Teylingen moest wel aandacht schenken aan de Neder landse situatie die door de uitspraak van de synode van 1905 en vooral door de kerkscheuring Van 1944 is ontstaan. Hij sprak zijn blijdschap uit over het feit dat de Gereformeerde Kerken terugge- het kader Enigheid elkaar weer te vinden. betwijfe- stelde in dit verband ook nog deikeerd zijn tot volgende vraag: kan men niet zo proL-jvan de Drie Formulieren christelijk zijn dat men praktisch weer anti-christelijk is? Tenslotte sprak inleider over het chris tendom en de niet-christelijke gods diensten. Op dit punt kan werkelijk van een ontwikkeling in het den worden gesproken. Hoe langer hoe meer gaat men in zien dat een ontmoeting op een hoog peil met de grote godsdiensten één van de belangrijkste mogelijkheden en noodzakelijkheden van onze tijd is. Deze godsdiensten moet men niet anti-thetisch maar thetisch tegemoet treden. We moeten wel beseffen, aldus dr. Blauw, dat ondanks drie eeuwen zendingswerk de burchten van Islam, Boehddisme en Hindoeïsme nog onaan getast zijn: „Successen" werden slechts geboekt waar de godsdienstige beleving geen neerslag had gevonden in een van de grote systemen. Wij moeten, zo besloot de referent, vernieuwde pogingen doen ook nieuwe wegen voor ontmoetingen met de an dere godsdiensten te vinden. Dit is een van de belangrijkste vragen, waar voor de zending zich gesteld ziet. Vrijdagmorgen verzamelden de confe rentiegangers zich voor een bijbelstudie onder leiding van ds. A. de Haan, jeugd- secretaris van de Ned. Zendingsraad. Gistermiddag sprak ds. J. S. Tilak. een predikant uit India die voor studie in Duitsland vertoeft, en gisteravond de Hindoe J. H. Adhin. wiens onderwerp luidde: „Grondslagen van het Hindoe isme en zijn standpunt inzake de missio- Ds. W. Baaij werd oud-gereformeerd De christeljjke-gereformeerde pre dikant van Doorn, ds. W. Baaij heeft zich met zijn gemeente aan het kerk verband onttrokken. Er waren reeds enige tijd moeilijkheden, omdat deze predikant^ voorging in oud-gerefor meerde diensten. Hem was gevraagd dit niet te doen. In overleg met zijn kerkeraad en na een algemene gemeentevergadering werd besloten om het kerkverband te verla ten en een Oud-Gereformeerde Gemeen te te stichten. In zekere zin is ds. Baaij weer teruggekeerd in zijn groep van her- De laatste rede werd gehouden door de heer mr. J. J. R. Schmal, directeur van de Gemeentelijke Dienst voor So ciale Belangen in 's-Gravenhage. Hij legde sterk de nadruk op de verande ringen die hebben plaats gegrepen. De Welvaart wordt centraal gesteld. In wezen moet de cultuur theoretisch ge zien de nadruk leggen op de geestelij ke waarden, maar de praktijk is geheel anders gericht. Mr. Schmal zag dan ook onze tijd als een overgangstijd. Ook de kerk maakt een ontwikkeling door. Zij verkeert zelfs in een crisissitua tie door het toenetnend functieverlies dat zij heeft moeten ondergaan. In de wereld ziet de kerk haar weg niet duidelijk. Binnen de kerken worden vele verschil lende reacties openbaar, waar de voor is, is weer een ander tegen. In dit verband merkte de heer Schmal op dat vanuit maatschappelijk oogpunt bezien de kerk het sociale vraagstuk wellicht te laat heeft ont dekt. Vooral op het platteland zien we dat de kerk soms zo met de maat schappelijke orde is vastgegroeid dat van deze orde haar eigen wel en wee schijnt af te hangen. Het zijn de maat schappelijke verhoudingen dan die niet Beroepingswerk NED. HERV. KERK GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal te Scheveningen. vac. G. Donner: dr. F. H. von Meyenfeldt te Leiden en Joh. Lever te Vlaardingen. Aangenomen naar Weesp, 2de pred. plaats: J. N. Nammensma te Roode- meer door de kerk worden bepaald, maar die de kerk dragen. Komen deze verhoudingen in het geding, dan komt ook de kerk in het geding. Uitvoerig stond de spreker stil by het gezin, waarvan de beslotenheid in aan zienlijke mate is verbroken. Er is ook een fnnctieverlies van het gezin te zien. De opvoeding en vorming voltrekken zich bijna geheel bulten het gezin. Er is echter nog een ding overgebleven. Binnen het gezin is vandaag de enige plaats ^jvaar wij ons nog geborgen en thuis voelen. Het gezin heeft nog altijd een „koeste rende functie." En daarmede staat of valt de waarde van het gezin. Waar die koesterende functie ontbreekt valt het ge zin uiteen. Waarom bemoeit de kerk zich zo weinig met het ontstaan van gezinnen. Soms vraagt de spreker zich af als hij na drie jaar een gezin ontmoet dat in en door de kerk is getrouwd, maar geheel uit elkaar ligt of dit huwelijk nog wel werkelijk voor God is ingezegend. Hij riep de aanwezige predikanten op te beseffen dat er ook een pastorale taak is eer het gezin wordt gevormd en men niet moet wachten tot de brokken er zijn. Priesterlijke taak Over de verhoudingen in het gezin zei de heer Schmal dat vroeger de vader een bijna patriarchale plaats in nam. Maar wie gezag heeft moet ook iets te zeggen hebben, vaak weten wij echter in onze tijd nu alle vormen schijnen weg te vallen niet meer wat wij moeten zeggen. De christen heeft echter een drievoudig ambt, dat van koning, priester en profeet. Iedere tijd legt een bepaald accent, was het in vroeger jaren de koning die zich in de vader openbaarde, de heer Schmal pleitte ervoor dat de predikanten nu laten zien dat er een priesterlijke taak is voor het hoofd van het gezin door Gods Woord exemplarisch voor te leven. In zijn conclusie stelde de heer Schmal dat het gezin twee geva ren moet ontwijken. Aan de ene kant mag het zich niet overgeven aan reeksen niet te bevredigen behoeften. Maar aan de andere kant moeten we er ook voor wa ken dat we volharden in een uiterlijke situatie die niet meer als waar kan worden beleefd, dat we vasthouden aan gewoonten en gebruiken die niet meer bestaan. Voorbij is de week-na-Pasen. Het drukke leven heeft ieder ajweer opgeslokt zodat we bijna vergeten zijn dat het Paas feest, opstandingsfeest geweest is. We zijn „overgegaan tot de orde van de dag", zoals dat heet. De orde van de dag wat is dat eigenlijk? Aan het slot van zijn evangelie beschrijft Lucas heel summier de woorden die de opgestane Jezus ten afscheid gesproken heeft tot Zijn discipelen. „Toen opende Hij hun verstand", schrijft Lucas, ,^odat zij de Schriften begrepen. En Jezus zeide tot hen: Aldus staat er geschreven, dat de Christus moest lijden en ten derden dage opstaan uit de doden, en dat in Zijn Naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen bij Jeruzalem. Gij zijt getuigen van deze dingen Ge beseft toch wat dat betekent? Omdat wij het Paasfeest hebben gevierd, getuigen zijn dus van deze dingen, daarom ligt er voor ons de opdracht „te prediken bekering tot ver geving der zonden". Dat is een van de punten die tot de „orde van de dag" behoren. Bent u tot dat „prediken" niet in staat? Leven-als-Christen is een prediking op zichzélf! Misschien dat door uw leven met-God uw naaste jaloers zal zijn en zich zal bekeren. Tot vergeving der zonden. MAMMOETZORG RAUWELIJKS waren de paasda- gedaan om de bezwaren In eigen gen voorbij, of twee theologen en kring uiteen te zetten. In de laatste een politicus hebben zich opnieuw jaren is er vrijwel geen enkele be over het wetsontwerp van minister langrijke onderwijsvergadering ge- Cals op het voortgezet onderwijs, weest waar dit onderwerp niet ter de mammoetwet, uitgesproken: mr. sprake kwam. Het schijnt echter H. J. K. Beernink, prof. dr. K. Dijk niet voldoende te zijn geweest, en prof. dr. G. P. van Itterxon. Daarom heeft zij zich op een nieu- Reeds bijna twee jaar geleden viel we actie beraden. Gekozen werd prof. dr. L. W. G. Scholten het ont- de vorm van een appèl, een werp op dezelfde punten aan. Ie samenkomst in het Amsterdams Het is nu wel duidelijk, dat de be- Concertgebouw, waarin nog eens op- zorgdheid in de protestantse onder- nieow de bezwaren onder woorden wijswereld groot is. Dat minister gebracht znilen worden. Op 7 mei Cals inmiddels olie op de golven heeft willen gieten met een nota zullen mr. J. J. Hangelbroek, ds. O. V. Henkei en prof. mr. L. W. G. wijzigingen heeft hieraan niets Scholten de zaak opnieuw uiteenzet- veranderd. De bezwaren zijn geble- ten. beid waarmee van protestantse zij- het feit dat de vrijheid van het bij- de op dit ontwerp en op de inge- zonder onderwijs op het spel staat, brachte bezwaren wordt gereageerd. Gehoopt wordt, dat velen wakker Prof. Dijk sprak over een „zekere zullen worden en de onderwijsmen- weinig belang inboezemt". Hij vroeg Maar we mogen niet verhelen, dat zich zelfs af, of de Tweede Kamer- velen óók hopen dat minister Cals fractie niet al te veel aandacht be- alsnog op de bezwaren zal ingaan, steedt aan actuele problemen en de Men heeft het gevoel, dat hij tot onderwijsvragen wat vergeet. Deze nog toe de opmerkingen met een heer Beernink, die zei dat de CHG het ontwerp zal intrekken, en de haar stem onmogelijk aan deze onderwijswereld deelt deze hoop. mammoetwet kan geven. Misschien dat dit appèl daartoe De onderwijswereld heeft haar best toch nog zal dienen. PERSPECTIEF VOOR N.-GUINEA Het Nijverheidsonderwijs zal nim mer genoegen kunnen nemen met de huidige salariskoppeling aan het voortgezet gewoon lager onderwijs (vglo). Aldus heeft gisteren de voor zitter van de vereniging van christe lijke leraren en leraressen bij het nijverheidsonderwijs, de heer J. Huizer, gezegd op de algemene leden vergadering van die 2100 leden tellen den organisatie. De heer Huizer merkte ter verga dering in hotel Gooiland te Hilversum op dat de vereniging de koppeling aan het vglo onlangs in het georganiseerd de Vrije Gereformeerde Gemeente. Deze gemeente was er een van een aantal ge meenten die geleid werd door ds. Boone, een van de laatste kleurrijke figuren uit het verleden, die vasthield aan zijn korte kuitbroek, zijn domineesstcek en preek- mantel. Ds. Baaij was een van zijn twee opvolgers. Na de oorlog sloot deze predikant zich' echter aan bij de Christelijke Gerefor-I meerde Kerken. Hij werd op 7 april 19461 te Alphen a. d. Rijn bevestigd. Doorn was zijn tweede christelijk-gereformeerde ge meente. De gehele gemeente, slechts enkele gezinnen uitgezonderd is met ds. I Baaij meegegaan. 106 Deze Nebectamus was ongezien, en eigenlijk met geen andere bedoeling dan het verlangen een klei nigheid te stelen, tot in de tent van Koenraad ge drongen. op een ogenblik dat deze leeg was. Alleen de gekwetste lag op zijn bed. doch sliep een vaste .slaap onder de invloed van het geneesmiddel dat de S :ltan hem had toegediend. Niet zodra echter was de dwerg jtoed en wel in de tent binnen of hij werd opgeschrikt door naderende voetstappen. Angstig v-.rschool hij zich achter een gordijn en zo was hij getuige van een verschrikkelijke gebeurtenis. De man die binnentrad was niemand minder dan de Grootmeester der Tempeliers, die behoedzaam om zich heen keek en de ingang achter zich zorgvuldig afsloot. Aanstonds maakte hij de gekwetste Markies wakker en zei: Ik kom om uw biecht te horen en u vergiffe nis te schenken over al uw zonden. Van de rest van het gesprek kon de bange dwerg zich weinig herinneren, behalve dat hij de Markies hoorde smeken medelijden te hebben en een reeds geknakt riet niet te breken. Vlak voor de ogen van de dwerg echter haalde de Grootmeester een dolk te voorschijn en plantte die Koenraad in het hart. met de woorden: Accipe hoe! Deze woorden waren het die de dwerg zich nauwkeurig herinnerde en die voldoende waren geweest om de Grootmeester te doen verbleken. Ik heb mij inderhaast van de waarheid van dit verhaal overtuigd, vervolgde Saladin, door bet lijk van de Markies te laten onderzoeken. De won de in het hart was inderdaad van een dolk afkom stig en hoe de Grootmeester zich gedroeg hebt u zelf kunnen zien. Indien dit alles waar ts. zei Richard opgelucht, en ik twijfel daar niet aan. dan hebben wij een daad van grote gerechtigheid aanschouwd. Alleen vraag ik u: waarom deed u het hier? Waarom in dit gezelschap? Waarom met eigen hand? SIR WALTER SCOTT Ik was van plan het anders te doen. vertelde de Sultan, en liever had ik hem openlijk beschul digd en hem aan uw toorn overgeleverd, doch de kans daartoe werd mij niet gegund. Sneller dan ik verwachtte stond hij op hel punt uit mijn beker te drinken en gij weet wat dit voor ons betekent. Het drinken uit eikaars beker is een teken van gastvrij heid en dat is iets waar wij ons altijd aan moeten onderwerpen. Zelfs al had hij mijn eigen vader ver moord en nadien uit mijn beker gedronken, ik zou hem geen haar op het hoofd Lebben mogen kren ken. Dat moest ik voorkomen en vandaar dus mijn snelheid Maar kom, genoeg over hem. Laat samen met zijn lijk zijn gedachtenis uit ons midden verwijderd worden. Het lijk werd weggebracht en de sporen met zo veel snelheid verborgen dat het wel leek of der gelijke gebeurtenissen voor Saladin's dienaar* in het geheel niets ongewoons waren- De Christenvorsten echter waren door het voorval bijzonder getroffen en tijdens het maal heerste dan ook niet de opgewekte stemming die men had mo gen verwachten. De meesten toonden zich stil en verstrooid en spraken slechts als zij daar door de beleefdheid toe werden gedwongen. Alleen Richard slaagde er in zich tamelijk vlot tc gedragen en deed wat hij kon om het gesprek gaande te houden. Te dien einde wendde hij zich tot de sultan en vroeg of het waar was dat deze al eens met de graaf van Huntingdon in een persoonlijk gevecht werd ge wikkeld. Saladii. en wapenen inderdaad tegen de erfgenaam Schotse kroon had beproefd, op een dag toen z< kaar. zonder elkaar te kennen, in de woestijn moetten. Hij voegde er aan toe dat het gevecht wel iswaar geen beslissende wending had gekregen, doch dat hij eerlijk moest toegeven niet veel reden te hebben om er zich op te beroemen Gij hebt er meer roem uit behaald dan gij ooit hebt kunnen vermoeden, antwoordde Richard troos tend, maar thans is het tijd geworden om u iets an ders te vragen. Past het dat dit gezelschap van vor sten uit elkaar gaat. zonder Iets gedaan te hebben waarover men in de toekomst zal spreken? Wij heb ben wel de dood van een verrader gezien, doch daar willen wij liefst niet aan denken. Misschien, kunnen wij ons tot betere daden laten inspireren. En da, om. vorstelijke sultan, wat zoudt gij er van zeggen om eindelijk met mij in het krijt te treden, de eens en voorgoed uit te maken in wier deel wij deze lange en lastige oorlog kunnen laten ophouden? Het perk ligt nog klaar cn nooit kan uw geloof een betere kampvechter aanduiden. Graag bied ik u mijn handschoen, tenzij zich iemand an ders daarvoor aanmeldt die waardiger is dan ik. In alle vriendschap en eerlijkheid wil ik met strijdeD op leven en dood om uit te maken wie v ons Jeruzalem zal bezitten." Een diep stilzwijgen volgde en allen wachtten rr spanning op Saladin's antwoord. Deze keek star vc zich uit en op zijn voorhoofd en wangen kwam e hoogrode kleur, zodat men duidelijk kon zien dat hij o in twijfel verkeerde over wat hem te doen stond. Ein i bewandelen. overleg dankbaar heeft aanvaard om tenminste iets op salarisgebied te kun nen bereiken. „Maar op den duur kan dit. gezien verschillen in opleiding, voorontwikkeling en onderwijsintensi- teit, niet zo blijven," meende hij. De voorzitter vroeg zich ln verband hiermede af welke plaats het nijver heidsonderwijs, wetenschappelijk be zien, eigenlijk in het geheel van het on derwijsstelsel moet innemen. Deze vraag is ook aan de orde gesteld bij de in stallatie van de commissie voor geor ganiseerd overleg in onderwijszaken, vertelde hij. ..Zal het resultaat van zo'n onderzoek veebelovend zijn? Zal men nu eindelijk de weg vinden uit de doolhof, waarin zoveel verschillende onderwijs- schakeringen, wat bevoegdheid, studie niveau, studietijd en arbeidsintensiviteit betreft, rondwaren?" De heer Huizer, bleek niet erg optimistisch. „Vermoede lijk zal er niet veel veranderen," meen de hij. „Maar wil minister Cals deze vraag aan de orde stellen, dan dient dit te gebeuren voor het gehele on derwijs." De heer Huizer hekelde de toenemen de ingewikkeldheid van de salariëring. „Momenteel is niemand zonder speciale studie in staat zijn huidige salaris te berekenen," zei hij. Hij meende dat het tijd wordt dat hier vereenvoudiging De voorzitter sprak zich voorts uit voor een drastische verruiming van het aantal bevoegdheden in één akte, opdat het aantal leraren per klas sterk be perkt kan worden. „Dan worden de kan sen, om door een doelmatige combi natie een volledige betrekking te krij gen, verruimd." vond hij „en komen we eindelijk ook eens af van d aan willekeur vastgestelde salarissen." Bovendien achtte de heer Huizer dit voor een verbetering van de lerarenop leiding gunstiger. Nozemacties De heer Huizer vroeg het Chr. Nationaal Vakverbond meer aandacht te besteden aan de vorming van de bedrijfsjeugd. Hij drong er bij dit vak verbond op aan het rapport, dat een verenigingscommissie over de vrije tijdsbesteding heeft uitgebracht, spoe dig in behandeling te nemen. Want naarmate de mechanisatie voort- schrijdt en dus het produktiepeil wordt verhoogd, zal minder werktijd per werknemer worden gevraagd er zullen miljarden uren vrijetijdsbe steding ofnozemacties vragen aldus de voorzitter. Tijdens de huishoudelijke vergade ring. die daags tevoren in Putten was gehouden, besloot men het bestuur te machtiger) een commissie in te stellen, die een interim-rapport zal uitbrengen over de consequenties van een groeiend ledental voor de vereniging. De com missie zal bekijken welke weg de le rarenorganisatie in de toekomst moet het gaat om huisves- i vrijgestelde be- De professoren Kools en Hellinga lisme ondergaan. De stoffelijke voor konden de huidige situatie vergelij- uitgang moet gepaard gaan met een ken met hun vroegere waarnemingen, geestelijk op hoger niveau komen. Zij bespeurden enorme vooruitgang Het oude heidendom wijkt. Er mag en grote activiteit op verschillende niet een modern heidendom voor in gebieden. de plaats komen. COLLECTIVISATIE EN VOEDSELNOOD TT ET is bij de debatten in de Tweede „De Papoea's", aldus de hoogleraren, 11 Kamer wel duidelijk gebleken, „zijn bezig een gehele cyclus over te dat het de Nederlandse regering vol- „zijn bezig een gehele cyclus c slaan. Zij stappen dank «ij ook een rpoli- betere conditie door een doelmati- de bevolking ger voeding zonder enige verlegen- heid uit het stenen tijdperk over in Papoea's zullen zo spoedig mogelijk de moderne tijd. Op sommige ter tot daadwerkelijke medewerking aan reinen is hun aanpassingsvermogen bestuursaangelegenheden worden ge- verbluffend". roepen. Doelbewust wordt erop aan De heren hebben Papoea's aan het le ernst is met haar streven tieke ontwikkeling van Nieuw-Guinea. gewerkt om binnen een beperkt aan tal jaren een toestand te bereiken, waarbij het volk over eigen staatkun- werk gezien in houtzagerijen, waar zij reeds met een zekere deskundig heid de verschillende machines be- dig lot kan beslissen. Voorzover dit dienden. Onder de bevolking bevin- althans voor mensen mogelijk is. den xich «eker potentiële leidende fl- Niemand kan ver in de toekomst zien. guren. Men hoopt, dat «ich onder de Maar voorzover het van Nederland jongeren personen zullen melden afhangt, behoeft niet getwijfeld te worden aan het bereiken doel. Ook economisch zijn er goede per- de studie in de bosbouwweten- het schap aan de Landbouwhogeschool te Wageningen. De voorbereidende studie is in Hollandia mogelijk. spectieven. Dezer dagen hebben drie Nieuw-Guinea kan worden een le- hoogleraren van Wageningen een verancier van houtprodukten, waar- rapport uitgebracht, waarin zij tot van sommige soorten reeds nu hoog de conclusie komen, dat met name betaald worden. de bosbouw een der welvaartpijlers Ook op ander gebied is er vooruit voor de bevolking kan worden. Er fang te constateren, moet daarvoor aan enige voorwaar- In deze ontwikkelingsfase is het van den worden voldaan. Maar dit zal zeer groot belang, dat de christelijke wel niet al te moeilijk vallen, gelet kerk haar roeping verstaat, dat zij op de mogelijke medewerking der be volking. het proces méé leiding tracht te geven. Het volk mag niet in materia- OOST-DUITSLAND is, onder com munistische leiding, bezig zich te ontwikkelen tot een industriële rechtgekomen. Vreselijke tonelen spelen zich af op het Oostduitse platteland. Zee mogendheid van betekenis. Op de moorden komen voor. De boerenbe- lijst der industrielanden van Euro- volking is wanhopig. pa neemt deze satellietstaat thans de vijfde plaats in. En dat met niet meer dan zeventien miljoen in- Dat de voedselproductie onder dit alles lijdt, behoeft geen betoog. Waarbij komt, dat vele bestaande kolchozen slecht worden beheerd. Maar ondanks deze vooruitgang Niemand heeft hart voor het be- moet de bevolking zich tevreden stel- drijf. De opbrengst is veel minder len met een laag levenspeil. Althans dan in de particuliere bedrijven, wat de voeding betreft ziet het er Toch wordt de collectivisatie voort- heel slecht uit. Feitelijk is er een distributie van voorname le vensmiddelen. Melk wordt slechts aan aanstaande en jonge moeders verstrekt. Boter en eieren worden karig toebedeeld. De regering be veelt met het oog op de schaarste aan vlees de consumptie van paar devlees aan. Daar waren immers ook de oude Germanen verzot op De tegenwoordige „Germanen' moeten, voor wat dit betreft, maar treden in de voetsporen der ouden. Voor communisten wel een vreem de argumentatie. De voedingsmoeilijkheden in de „democratische republiek" zijn voor een belangrijk deel het gevolg van de collectivisatie, waartoe de boe ren worden gedwongen. Men neemt landbouwers hun vee, hun bedrijfs- benodigdheden zonder vergoeding af, en dwingt hen zich te laten op nemen in de communistische „kol chozen". Vele boeren namen reeds de vlucht. Vooral naar West-Duitsland Maar dit land kan slechts betrek kelijk weinig Oostduitse boeren aan gezet, ook door middel grootscheepse propaganda. Men maakt de boeren wijs, dat Adenau er oorlog wil en van zins is om hun huis en hof in brand te steken. Dag in, dag uit, wordt de commu nistische bewerking van de bevol king voortgezet. Ten slotte geven velen hun verzet maar op. De uitkomst zal wel aantonen, dat het socialisme in de landbouw geen succes is, dat het daar zeker niet leidt tot productiviteitsverhoging. Het is zeer wel mogelijk, dat men evenals in Polen straks op zijn schreden zal moeten terugke ren en het collectivisatieproces zal moeten verlangzamen. Misschien zelfs er geheel mee ophouden, hoe wel dit niet waarschijnlijk lijkt. Maar hoeveel onherstelbaar leed is er intussen al door veroorzaakt! De Evangelische Kerk heeft haar stem tegen het optreden der com munistische machthebbers op het lostduitse platteland verheven. Een moedige daad, in het bijzonder van dr. Dibelius, die toch reeds gevaar loopt. hoog percentage in de industrie te- tiging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2