rij making geen actie van malcontenten KDÏÏIÏÏE- RICHRRD Een woord voor vandaag Gevaar van mammoetwet wordt te weinig beseft f A M JM Open discussie over aantal kernvragen Kanttehenin I 2 En als gij eenmaal tot bekering gekomen zijt, versterk dan uw broederen", zo luidden Jezus' ivoorden tot Petrus toen Hij, tijdens de gesprekken J)ij het Avondmaal, deze onstuimige discipel diens verloochening voorspelde. Het is gebeurd zoals Jezus voorzegd had: driemaal loochende Petrus dat hij deze Jezus van Nazareth kende en toen hij de haan hoorde kraaien kwam het berouw en weende hij bitter. Aan de zee van Tiberias zien we Petrus weer, een tot be kering gekomen Petrus maar zo naar het uiterlijk is er nog maar weinig in hem veranderd. Als Johannes hem zegt dat het Jezus is die aan de kant staat, springt hij onmiddellijk in zee om maar het eerste bij Jezus te zijn. Als Jezus vraagt om enkele van de gevangen vissen, is het Petrus die opspringt en het zware net op de kant sleurt. En als Jezus hem voorspelt hoe gewelddadig zijn dood zal zijn, wil Petrus onmiddellijk weten hoe het met Johannes zal gaan. Neen, zo bezien is Petrus niet veel veranderd. Toch is er één kenmerkend verschil: op Jezus' driemaal herhaalde vraag: „Simon, hebt gij Mij waarlijk lief?" luidt niet het antwoord: Natuurlijkik weet het zeker!" het antwoord is: „Gij weet dat ik U liefheb Petrus heeft zijn hele onstuimige aard overgegeven aan Jezus dat is bekering. Ook al gaat het naar het uiterlijk met vallen en opstaan! Jaarvergadering Schoolraad (Van een onzer redacteuren) VOOR de derde maal in twee dagen tjjds was de mammoetwet het onderwerp van kritiek. Prof. dr. G. P. van Itterzon volgde het voorbeeld van mr. H. K. J. Beernink en prof. dr. K. Dijk en maakte dit wetsontwerp van minister Cals op het voortgezet onder wijs tot thema van zijn openingswoord van de 67ste algemene vergadering van de Schoolraad voor de Scholen met de Bijbel. Het was te verwachten dat hij nauwelijks nog iets nieuws zou zeggen. Het nieuwe zat dan ook niet zozeer in zijn ongerustheid over het wetsontwerp zelf, als wel over de wat lakse houding van vele protestants-christenen, die maar niet in beweging schijnen te ko men. Prof. Van Itterzon klaagde over het i verhouding tussen overheid en onderwijs ontbreken van het brandend interesse. 1 zo ingrijpend dreigt te worden veran- r de mattere sfeer en in het bijzonder j derd. Tijdens de openbare bespreking deelde mr. J. J. Hangelbroek nog mede dat er enige verlichting komt in het grote personeelstekort dat het onderwijs in de laatste jaren in zijn ban had. Op het ogenblik zijn er op de kweekscholen 22.000 leerlingen, terwijl er ongeveer 18.000 nodig zijn. Dit mag ons er echter niet toe ver leiden om te gaan vrezen dat we nu spoedig met een overschot zullen zitten. de houding van de protestants- christelijke Tweede Kamer-fracties waar van hu zei dat „het niet verwonderlijk zou zijn als zij wegens gebrek aan tijd. zich meer zouden verdiepen in de pas opgekomen hedentijdse vragen dan in schoolzaken, die zo oud zijn als de weg naar Rome". Hij herhaalde de bezwaren die wij reeds eerder in onze krant hebben ver meld: langdurige strijd is verkregen. De scherpe en grondwettelijke onder scheiding tussen openbaar en bijzon der onderwijs wordt er in losgelaten. r De mammoetwet regelt te weinig 1 en al te veel wordt overgelaten aan regelingen die bij algemene maat regelen van bestuur kunnen worden genomen buiten de Sta ten-Generaal om. normen zondere scholen te verbinden. De mammoetwet bevat geen er overgangsbepaling zodat niemand weet wat er gaat gebeuren met al die scholen, die in de spreiding een grote lokale betekenis hebben en die in de streek in een behoefte voor zien, maar niet voldoen aan de nor men van de minister. Prof. Van Itterzon riep daarom dat wij dit allee niet slapende over ons heen mogen laten gaan nu de koers ln de Advertentie beroemde iSSBR middelen W A in een tablet doen wonderen Chefarine..4 tegen gijnen A cn griej). Jaarboek van de Chr. Geref. kerken verschenen De eerste jaarboekjes van de kerken zijn weer verschenen. De rij werd ge opend met het Doopsgezind Jaar boekje en wordt nu op de voet gevolgd door het tien bladzijden dikker „Jaar boek van de Christelijke Gereformeer de Kerken in Nederland". Als immer is het een van de meest overzichtelijke van al de jaarboeken die worden uit gegeven. Ideaal Is in dit nieuwe boekje dat nu niet slechts de predikantenlijst met adressen is opgenomen,, maar ook een aparte lijst van scribae der kerken met adressen voorin, zodat wie een kerk wil aanschrijven niet meer eerst het nummer van de pagina van die plaats behoeft op te zoeken om dan daar de lijst tc vinden. Op verzoek van een aantal oudere leden op de generale synode van Utrecht is nu ook de necrologie weer opgenomen, die weinig zegt, omdat niet vermeld wordt waar deze predikanten hebben gestaan. Volgens d«. statistiek is het aantal pre dikanten gestegen tot 103. Er zijn thans 167 gemeenten aangesloten met in totaal 31.357 leden. Het aantal leden is met 834 gestegen. Ook werd de statistiek vermeld van de Toradjakerk die door het zen dingswerk van de Chr. Gerei. Kerken is ontstaan. Van een aantal predikanten Is bericht ontvangen en volgens hun cijfers zijn daar reeds 26.306 christenen. Als we ook het aantal christenen meerekenen in de classes waaruit geen bericht werd ont vangen dan blijkt dat er ongeveer 35.000 moeten zijn, dat wil dus zeggen dat ln Beroepingswerh NED. HERV. KERK Beroepbaarstelling:: de heren G. D. Harmsen, vic., Hoflaan 65 te Rottterdam en D. R. Jonker, vic. Vogelaarstraat 5, Berkel en Rodenrijs zijn beroepbaar. GEREFORMEERDE KERKEN GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Borssele: Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid. Spaanse beurzen Evenals het vorig jaar heeft de Spaanse regering in 1960 een viertal beurzen voor Nederlandse studenten ter beschikking gesteld voor deelname aan een der zomercursussen der Spaanse universiteiten, zoals Barcelona, Madrid, Santander, Segovia, Valladolid, enz. Het bedrag van de beurs bedraagt 3500 Peseta's. De reiskosten heen en te rug komen voor rekening van de stu dent. Sollicitaties moeten voor 6 mei a.s. gericht worden tot de afdeling Buiten landse Betrekkingen van het Ministe rie van Onderwijs. Kunsten en Weten schappen. Nieuwe Uitleg 1, te 's-Gra- venhage. Kandidaten dienen te vermelden naam en voornaam, adres, geboorteda tum en -plaats, verkregen diploma's, ta lenkennis. plannen voor de toekomst, een omschrijving van het studiedoel in Spanje, alsmede in welke stad men een zomercursus wenst te volgen. De opga ve dient vergezeld te gaan van een aan beveling van een bij de studie betrok ken hoogleraar of andere daartoe ge kwalificeerde persoon en van een pas foto. Drs. Bremmer tot gereformeerde predikanten Dominee is heus niet beter (Van verslaggevers) Ik denk aan de hoge kant te zijn als ik veronderstel, dat tien procent van de kerkgangers 's maandags nog weet waarover 's zondags ge preekt is. Dit zei ds. P. D. Kuiper, voorzitter van de Vereniging predikanten van de Gereformeerde Kerken in Nederland, op de jaar vergadering van deze vereniging, woensdag te Utrecht begonnen. Hij voegde er later aan toe: Ik weet meestal ook niet meer wat ïk een paar dagen geleden gegeten heb en toch ben ik gevoed. Ds. Kuiper ging in zijn openingswoord it van de zoon. die van zijn vader op dracht kreeg om in de wijngaard te wer ken. Hij weigerde maar deed het later toch (Matth. 21 28—29). Deze zoon is in de predikantenwereld geen onbekende, meende ds. Kuiper. Van menselijk standpunt bekeken had hij geen ongelijk. Want wat is de wijngaard? Om dit toe te lichten gaf ds. Kuiper een hij zei „gechargeerd" beeld van di wijngaard. De kerkgangers zitten onder de pre diking. Maar zij hebben, zodra ze d( kerk binnenkwamen, mèt hun hoed ook hun naam afgezet. Vandaar dat de predikant de scherpste waarheden kan zeggen, zonder dat zij er door getrof- Want er worden geen na men genoemd. Zou dat wèl gebeuren, dan ontstond er een oproer in de kerk. Op ziekenbezoek en catechisatie is het al niet anders. De zieken komen met brede uiteenzettingen over him kwaaL De catechisanten verkondigen na jaren onderricht nog de grootste ketterijen. Het predxkantswerk zou een wajangspel zijn, indien de Heilige Geest niet in de ge meente werkzaam was. Zijn de predikanten trouwens beter dan de gemeenteleden? Hoe zij, even als hun zieke parochianen, over hun kwalen kunnen praten, vraag dat maar de domineesvrouwen! En de gebre ken van de catechisanten zijn niet groter dan de gebreken van de cate cheet. is waar, dat de wijngaard vol on kruid zit, maar het blijft toch een wijn gaard. Zolang er zondags nog mensen met opgeheven hoofden en opgeheven harten in de kerk zitten, is het de moeite waard om in de wijngaard te werken. Ook maakte ds. Kuiper de uitslag bekend van een indertijd uitgeschreven prijsvraag over de biecht: „Is het in voeren van de biecht in de Gerefor meerde Kerken theologisch verant woord en practisch wenselijk?1* Er waren drie inzendingen, waarvan één als ontoereikend terzijde gelegd was en een tweede een eervolle ver melding zal krijgen als de inzender zijn naam bekend maakt. De bekroning was voor de inzending onder het motto „Semper absit tyrannis superstitio", Schrijver bleek te zijn dr. Ph. Huijser, predikant te Werken dam. Advertentie (Van een onzer verslaggevers) Kampen voerden het woord. Mpm i Prof. Ridderbos had er respect ET gespannen aandacht heb- ^at ^rs. Bremmer in deze vergadering hen He te Utrecht vercaHe- was verschenen, hetgeen zeker niet door iedereen zal worden geapprecieerd. Overigens garandeerde prof. Ridderbos de vrijgemaakte kerken dat „das Vater- land ruhig sein kann", daar drs. Brem- ET gespannen aandacht heb ben de te Utrecht vergade rende gereformeerde predikan ten geluisterd naar een referaat, in hun midden gehouden door drs. R. H. Bremmer, vrijge maakt gereformeerd predikant te Enschede-Zuid. In dit refe raat, getiteld „Om het Evange- gaf drs. Bremmer een uit eenzetting van de gang van za ken in de Gereformeerde Ker ken uit de jaren van '30, welke hebben geleid tot het bekende conflict en de daarop gevolgde vrijmaking in 1944. De vrijmaking kwam immers niet uit de lucht vallen. Er leefden bij hen, die leiding gaven aan het kerkelijk leven conflicten, spanningen en latente gevoe lens, die in 1944 ineens tot uiting kwa loen een scheuring niet konden voorkomen. Men moet deze dingen niet los m de oorlogsomstandigheden, vond drs. Bremmer. In normale tijden deze gang van zaken vrijwel niet denk baar geweest. Wie toen nog wilden pro beren om te bemiddelen in het conflict, liepen achter de feiten aan. De posities aren over en weer onwrikbaar inge- Zelf had drs. Bremmer als student er als jong predikant de ontwikkeling var nabij meebeleefd. Uit de nadere bezin ning op de theologie van Kuyper, zoals deze inzonderheid door prof. dr. K. Schil der werd geleid, zag hij een reformato rische beweging groeien. Door de vrij making werd deze in kerkelijke banen geleid. Dat moest wel, omdat de kerke lijke vergaderingen deze beweging had den afgesnoerd. De vrijmaking was geen actie van malcontenten, verklaarde drs. Brem mer. Hoe zou men anders het elan der vrijgemaakte kerken in die eerste tijd de vrijmaking kunnen verklaren. Men zag het als nieuw reformatorisch leven, ook als een herleving van wat christelijk-afgescheiden kerken vorige eeuw hadden geleerd. Ander aspect De strijd rond 1944 heeft thans een ander aspect gekregen. Niet alleen door de wegneming der vervangingsformule. Drs. Bremmer achtte het verblijdend, dat de ontwikkeling aan geen van beide zijden stil stond en dat zij ook heden nog in volle gang is. Van beide kanten wor den serieuze pogingen gedaan om recht te doen aan de Heilige Schrift Een uit sluitend binden aan de Drie Formulieren Enigheid zal geen onoverkomelijke bezwaren opleveren, dacht hij. Dogmatisch zijn er mogelijkheden, op kerkrechtelijk gebied liggen de dingen moeilijker en wijken de stand punten ver uiteen. „Als we eerst maar van elkaar begrijpen wat de knelpunten zijn". De achtergrond van deze dingen is, dat de Gereformeerde Kerken zich na 1920 telkens hebben bezonnen op de erfenis van Kuyper en Bavinck, hetgeen echter tot tweemaal toe tot een conflict leidde. In 1926 kwam er kortsluiting bij de con frontatie met de cultuur en de weten schappelijke ontwikkeling, in de jaren van '30. bij de confrontatie met de theo logie van Kuyper in ecclesiologisch en soteriologisch opzicht, die samenhingen met heel de reformatorische opvatting het evangelie. Ook nu is er weer ig, en wel inzake d- FEUSOL écht kleurecht een confrontatie no- verhouding schrift- tretenschap, zoals in opvattingen over de schepping e.d. Drs. Bremmer hoopte, dat dit niet op nieuw zou leiden tot een conflict. Prof. Ridderbos Verschillende predikanten namen deel aan de discussie over het referaat Ook de hoogleraren dr. G. C. Berkouwer te Amsterdam en dr. H. N. Ridderbos te verlot Ook prof. Ridderbos had de jaren van '30 bewust meegemaakt. „Hoe is het mogelijk dat twee mensen de din gen zo verschillend kunnen beleven", zei hij. In het gebeuren uit die jaren zag hij allerminst een kerkelijk refor matorische beweging. En daarom meende hij, dat in de jaren 1942 het geheel niet een reformatorische ontwikkeling gefrustreerd werd. V/at men toen als synode deed, was niet anders dan trachten kerkelijk vrede te stichten. Want er waren meer dan verschrikkelijke partijschappen in de kerk. De synode heeft ook niemand in zijn consciëntie willen binden, zoals drs. Bremmer beweerde. Daarom achtte prof. Ridderbos de tekening van de referent op vele punten aan kritiek onderhevig. Want als er van een reformatorische weging sprake was: waar is deze dan de vrijmaking gebleven? De voortgang der zaken wijst het ongelijk van drs. Bremmer aan. Prof. Ridderbos achtte de dogmatische kwestie belangrijk, maar toch niet zo be langrijk, dat daaruit een scheuring moest voortvloeien. „Als wij elkaar weer willen1 vinden, dan moet dit niet allereerst zijn in een nieuwe bezinning op dogmatische vragen. Het gaat om een kèrkelijke zaak. Daarom zullen we eerst duizendmaal kerk moeten zeggen, voordat wij over de theologie gaan spreken". De synode van Utrecht, aldus ging prof. Ridderbos voort, heeft niet uit dogmatische, maar uit kerkelijke mo tieven de vervanginsformule opzij gezet. Het is waar, dat liet elan der vrij gemaakte kerken in de Gereformeerde Kerken wel eens ontbeerd wordt. Daarentegen zou men wensen, dat de vrijgemaakte kerken het besef der eenheid van het lichaam van Christus weer zouden ontwaren en dat zij dit lieten blijken door te willen samen- spreken met de gereformeerde kerken. Drs. Bremmer hield staande, dat zij, die zich vrijmaakten, in conscientienood wa ren gekomen en meenden niet anders te kunnen handelen. De vrijmaking ge schiedde niet vanuit een bepaald kerk begrip. Daarover bestaat in de vrijge maakte kerken verschil van inzicht. Wat de vrijgemaakten bond, was het verlangen om te blijven bij de grondslag en het bestek van de kerk, zoals dat altijd was Dat anderen dit zo niet zagen en be leefden, wilde drs. Bremmer aanne Voor het heden achtte hij nodig, dat de normen om weer kerkelijk te kunnen samenleven trachtte te vinden. Hij hoopte op. dat de vrijgemaakte synode bereid >u blijken om samen te spreken. Voorts ontkende drs. Bremmer, dat de vrijgemaakte kerken een beweging zijn. ZU zijn kérken, al vormen zij ln veel opzichten een „vrijgevochten" gezelschap. Dat zouden zij willen blijven, ook als ze t« z(jncr tijd van een verenigde kerk deel zouden uitmaken. Evenals anderen (o.a. dr. H. Holtrop, ds. Th. Delleman, dr. L. Zielhuis, ds. J. Overduin, ds. W. Tom), sprak ook ds. W. G. Raven, de vrijgemaakte predikant Almelo. Ds. Raven verklaarde moeite te heb ben met de z.g. Haagse vergadering (augustus 1944). waar de acte van vrijmaking werd voorgelezen. Hebben wij toen niet alleen onze verantwoor delijkheid beseft t.a.v. de te vormen vrijgemaakte kerken en niet voldoende het lichaam van Christus?, vroeg hij. Drs. Bremmer zag dat niet zo. De Haagse vergadering was een spontaan gebeuren, waar geen plannen beraamd werden, maar waar uiteengezet werd hoe de stukken lagen. Ieder moest toen maar zien wat hij in zijn situatie doen 104 Ik ken u. koninklijke Richard, antwoordde de graaf van Huntingdon, en iets dergelijks heb ik nooit gedacht. Mijn hoogmoed verbood mij echter mijn geheim te onthullen, alleen maar om mij het leven te redden op een dag toen ik in mijn plicht was te kort geschoten. Bovendien heb ik een belof te afgelegd, mijn rang verborgen te houden tot deze kruistocht ten einde zou zijn. Met heb ik er over gesproken, tenzij na mijn veroordeling in de biecht Toen was ik wel verplicht het te zeggen aan de eerwaarde kluizenaar. Dat was dus het geheim waar hij van sprak, antwoordde Richard, dat was het dus waarom hij mij met zoveel misbaar kwam gebieden het vonnis te herroepen. Met recht en rede dus zei hij dat ik op het punt stond een daad te bedrijven dio mij :ns met spijt zou vervullen. Wil onze koninklijke gemaal ons nu ook vertel len hoe hij thans het geheim heeft doorgrond? vroeg Beren garia nieuwsgierig, Ik ontving brieven uit Engeland, antwoordde de koning en onder verschillende andere onaangena me tijdingen werd ons daarin gemeld, dat de ko ning van Schotland drie van onze edelen, die een pelgrimstocht naar Sint Ninian maakten, had ge vangen genomen, waarbij hij als reden opgaf ver moedens te hebben omtrent het feit dat zijn zoon in onze legerplaats in een kerker zat Willem van Schotland gaf dus als plan te kennen dat hij onze edelen als gijzelaars zou houden, tot wij zijn zoon de vrijheid zouden hebben teruggeschonken. Dit al les zette mij aan het denken en toen reeds vermoed de ik dat Sir Kenneth in werkelijkheid niemand anders dan de graaf van Huntingdon was. Deze vermoedens werden kort daarna bevestigd door on ze trouwe de Vaux. Tijdens zijn tocht naar Ascalon werd hij daar aangesproken door de laatste schild knaap van de ridder van de Luipaard, die hem dc hele weg was nagelopen, liever dan zich tot mij te wenden. DOOR 81* WALTER scorr het niet waagde voor Leeuwenhart te verschijnen. Mijn hart is zachter dan het uwe. Hoor wat hij zegt, riep Richard lustig, hij spreekt van een zacht hart! Gij, stuk oud ijzer! Gij, kei uit Cumberland! Neen, gij vergist u, niemand kan zich beroemen op een beter hart dan een af stammeling van Plantagenet Kom, schone nicht Edith, geef mij uw hand. En gij ook, prins van Schotland. Laat Mylord, antwoordde Edith, achteruit wij kend en niet langer in staat haar verwarring te ver bergen. Weet u niet meer dat mijn hand het te ken moest zijn om de Saracenen en Arabieren, Sa- ladin en zijn gehele bende tot het christendom te bekeren? Dat was profetie, hernam Richard, maar de wind is gedraaid en zit nu in een andere hoek. Drijf daar niet de spot mee, riep thans de klui zenaar, of u loopt kans dat uw handen verstijfd wor den. Wat in de sterren staat is altijd de waarheid. Alleen zijn de ogen der mensen soms te zwak om goed te lezen. Dat was thans ook het geval. Op de nacht toen Saladin en Sir Kenneth van Schotland in mijn hol sliepen, heb ik ln de sterren gelezen dat zich dicht bij mij een geboren vijand van Ri chard bevond die door een huwelijk met Lady Edith verbonden zou worden. Wat kon ik toen anders dan denken dat dit op Saladin sloeg? In de sterren stond echter geschreven dat Edith's echtgenoot een chris ten zou zijn en in mijn zwak verstand leidde ik daar uit af dat de bekering van de sultan aanstaande was. Mijn vergissing is groot geweest, doch tevens heb ik er iets door geleerd. God wil niet dat wij in de geheimen van Zijn besluiten dringen, doch legt ons op rustig het ogenblik af te wachten waarop de dingen zullen gebeuren. Eindelijk weet ik nu dat ik mij groter waande dan ik was. In dit alles heb ik de ootmoed en de nederigheid ontdekt en daar dank ik de hemel voor. Na die woorden verliet hij de tent en algemeen wordt verhaald dat hij zich van dat ogenblik af veel gematigder aanstelde, terwijl zijn aanvallen van wilde woede steeds zeldzamer werden. Intussen was echter het middaguur genaderd en Saladin wachtte de Christenvorsten op in zijn tent. Hier was reeds een gastmaal naar Oosterse gewoon te in gereedheid gebracht, zeer overvloedig uitge stald op rijke tapijten, terwijl overal zijden kussens lagen, waar de gasten zich op konden neerzetten. Terwijl de Sultan omgeven door de pracht van zijn •waardigheid, zijn bezoekers opwachtte, stond hij over een vel papier gebogen en scheen bezig iets inge spannen te lezen, net op het ogenblik dat het gor dijn van de ingang openging en de dwerg Nebacta- mus verscheen, opgewonden met de armen zwaai end. Zo gaat het, zei Saladin, zonder op de gekke slaaf veel acht te slaan, als mensen zich aanmati gen de geheimen van de hemel te doorgronden. Men las in de sterren iets over Richard's vijand en dus dacht men aan mij, vergetend dat de prins van Schotland voor hem veel gevaarlijker was. Ik ben voor hem slechts een leeuw in de woestijn, doch meer vrees moet men hebben voor de kat in eigen huis. Men wilde Richard en mij broeders maken door mij met zijn nicht te laten trouwen, maar wat de sterren vertelden sloeg op de kroonprins van Schotland, die trouwens haar hart al had gewonnen. (Wordt vervolgd) EEN STROHALM DE gedifferentieerde loonvorming is in Nederland langzamerhand een vrij algemeen aanvaarde zaak geworden. Er is nog geen jaar voor nodig geweest om in de bre de kringen van de werknemers be grip te wekken voor het belang, dat de hoogte van de lonen in een bedrijfstak ook inderdaad samen hangen met de economische uit komsten van deze bedrijfssector. Het is nog slechts kort geleden, dat wij op deze plaats uitvoerig aandacht hebben besteed aan het slagen van de nieuwe loonvorming en aan de wenselijkheid hiervan. Gememoreerd werd door ons ook het felle verzet, dat er aanvankelijk van socialistische zijde is gevoerd, omdat men meende dat deze loon vorming niet te verwerkelijken zou zijn. Op het echec van het nieuwe loonvormingsexperiment wachtend hoopte men van socialistische zij de in de toekomst hieruit nog poli tieke munt te kunnen slaan. Het is echter anders gelopen. Op het laatst gehouden N.V.V.-congres heeft de heer Van Tilburg duide lijk laten doorschemeren, dat men thans ook hier de gedifferentieerde loonvorming voor de toekomst aan vaardt. Dat dit niet van harte ge schiedt, dat men eigenlijk liever te rug zou willen naar de geleide loon politiek en dat als men ergens maar een kleine strohalm so te kunnen ontdekken, waaraani zich met het loonronden-sy* vast kan houden, men dit in h^ ciallstische kamp maar al tig doet, is ons thans weer ken in een hoofdartikel in Hej rooi van 13 april j.l. Het Parool meent uit de woj van de C.N.V.-voorzitter, gespi-j- op een persconferentie, te b«*Tl kunnen beluisteren, dat zelfs C.N.V., wat betreft de gediffe) eerde loonvorming, nog niet zo1 in de schoenen staat. De waf ring voor de opmerkingen va heer C. J. van Mastrigt va'lnr, van interessant tot zeer intere(*£ Gretig wordt eraan toe gevoegd men van socialistische zijde herhaling heeft betoogd, waCafé heer Van Mastrigt nu beweert?™ het artikel eindigt dan met he£ lige, vaderlijke vermaan aan^ adres van de regering, dat, fcst neer het mocht mislopen md Be gedifferentieerde loonvorming, aan het dagblad Het Parool ni£2 kunnen verwijten, dat het hier^'g niet gewaarschuwd heeft. Ee%nU1 gatieve houding, waarbij meak-em niet de geringste moeite behodser doen om tot een verbetering het loonsysteem te komen. TEGEN OVERBESTEDING r V-i: De heer Van Mastrigt is «ri stander van, dat de groepen,eenh nog niet voor een loonsverhogifn-v- aanmerking kwamen, deze zo*- bestuur nu op bedoelde pers conferentie ingenomen? Een van de door Het Parool geci teerde uitlatingen van de heer Van gelijk alsnog ontvangen. Mastrigt is geweest, dat de werkne- juist. Het was voor hem nog mers, die tot nu toe nog geen loons- de vraag, of eventuele loons verhoging ontvingen, niet de dupe gingen hier wel met prijsverhja*^ mogen worden van de gedifferen- gen gepaard zullen moeten tleerde loonvorming. In dit ver- Ook deze loonsverhogingen ween band werd ter sprake gebracht een voor verantwoordelijkheid vaRpor opmerking van staatssecretaris bedrijfsleven, voor de georgan» uu Roolvink gemaakt op een vergade- werkgevers en werknemers- ring van de A.R. kiesvereniging te jaten. En deze verantwoordelij^f1: Bilthoven, dat, met het oog op een voor het bedrijfsleven impliceeQ,, vaststellen van loonsverhogingen, yens, zoals onder de gedifferenfcg zelfbeheersing en discipline getoond de loonpolitiek steeds heeft de zal moeten worden. den, discipline en zelfbeheersiilnou Manrwie beweert, dut ,fant.sec>^ Dn|deUjk wenste dc heer p. taris Roolvmk bedoeld heeft, dat Mastrigt bulten het straatje vik juist de groep die nog geen loons- lelde Ioonpolttiek te blijven, k verhogmg ontving zelfbeheersing en hlj llch nadndlkeUjlt ultspral 1 d scipline ral moeten tonenï Deze co6rdtaatte-beSchlkkinS eis heeft de regering reeds van het CoU van Kijksbem|ddelaari begin af aan voor alle loonsverho- i gingen gesteld. Een zeer belangrijk aspect hierbij hëtb^rijfirevenTijn"vering was, dat loonsverhogingen niet door- lljkheid Iatcn dra berekend mochten worden m de Het Par00l hMtt hier Mn doa prijzen. Van het begin af aan heeft he„ Van Mastrigt terloops gen. de regermg gewezen op de nood zaak te opmerking over de theoretk overbestedmg te voorko- mogelijkheid, dat een evei men omdat juist op dit punt de „verbesteding eens speciaal gedifferentieerde loonvorming zich de achterblijverd „orden gunstig zal moeten onderscheiden ap„ld prillcipieel, cenlraal gï van de gelelde loonpolitiek. Loonron- ta veralgemeend. Een vero5urJ den betekenen immers per definitie ateld nitsonderinesgeval ,JE™ prijsverhogingen en dreigende flatie. TENDENTIEUS EEN dergelijk tendentieus weer geven van de feiten blijkt ook uit de bewering, dat het aantal achterblijvers volgens het C.N.V. geraamd zou worden op meer dan een miljoen, ongeveer een derde van het totaal aantal werknemers. Dit cijfer van een miljoen is door het C.N.V. niet genoemd. Gespro ken is van 600.000 achterblijvers op dit moment, d.w.z. werknemers die vallen onder een c.a.o. of bin dende loonregeling en die tot nu toe nog geen loonsverhoging ontvingen. Ais een heel andere groep, ter grootte van ongeveer 500.000 werk nemers, zijn zij aangeduid, die on der geen enkele c.a.o. of loonrege- HET BEGIN IS ER ling vallen. Hier kan men niet ken van achterblijvers, zoals eerder genoemde groep. Stilzwijgend suggereert Het „lijden" krijgt onder de gei! rentieerde loonvorming. Maar, blad verzwijgt wijselijk, dat er^11 deze laatste groep gedurende,. i> lange periode van de geleide fcdo politiek nooit iets is gedaan. Wanneer er met deze groep op het gebied van de I nu wel iets zou worden ondager men door het bedrijfsleven, darftudi dit voor de gedifferentieerde g®1 vorming nog weer een nieuw u£aT punt zijn. ^LS de waarnemend premier van goede bedoelingen van de ZuidH de Unie van Zuid-Afrika, Paul kaanse regering met betrekkinfl[ Sauer, in zijn dinsdag gehouden re- het openen van nienwe mogelijïi devoering het officiële standpunt den voor de niet-blanke bevolk van de regering te Kaapstad heeft Zelfs de jongste verklaring vani verkondigd, is er voor het eerst nister Louw, die wijst op spanni) sinds de onlusten in Sharpeville re- binnen het Zuidafrikaanse kal*.-» den om aan te nemen, dat er be- sluit de mogelijkheid niet uit,H langrijke wijzigingen zullen komen premier Verwoerd binnenkort 1b in de wijze, waarop de apartheids- zelfde geest zal spreken als I politiek wordt uitgevoerd. waarnemer Sauer heeft gedaan. De minister van justitie, Erasmus, Of de maatregelen, welke de 21 heeft vorige week reeds de belang- afrikaanse regering in de m' rijke verklaring afgelegd, dat het toekomst zal nemen, voldoende P stelsel van goedkope negerarbeld len zijn om een eind te maken i drastisch moet worden herzien en de golf van verzet en of zij ei dat de blanken weer hard moeten zullen leiden dat er werkelijk sj gaan werken, zoals hun voorouders ke zal zijn van een nieuwe ver) dat gedaan hebben. ding tussen de verschillende Dinsdag verklaarde de heer Sauer, sen, moet worden afgewacht. 1 dat in Sharpeville het „oude boek" zal niet alleen van de besluiten- van Zuid-Afrika's geschiedenis werd He regering te Kaapstad afhani gesloten. Zuid-Afrika moet aldus Wil deze toenaderingondanks»- Sauer een nieuwe geest schep- rassenonderscheid mogelijk -K pen in de verhouding tussen blank dan zal er, zoals minister Sal en biet-Mank. "Me, een nieuwe jeeat vaiili' Nu is het met verklaringen als deze moeten worden over de blanket i vaak zo, dat zij worden afgelegd Zuid-Afrika. Dat zal niet eenvo*49 i om de meningsvorming in het bui- zijn. Een andere wee is er «.fl59 i tenland te beïnvloeden. Sauer heeft niet. r ect«9 j er geen geheim van gemaakt, dat Wellicht kunnen de kerken het land met een anders gerichte baanbrekend werk verrichten apartheidspolitiek inderdaad het niet aUeen uit te spreken, dat i j vertrouwen van dat buitenland wil mensen voor God gelijk ziin ra winnen. Dit streven hoeft echter tevens op te roepen tot een ver» geen twijfel te doen ontstaan aan de ning tussen de rassen. een iten i oi i, dat I To OotScb»»*.1 •UnótltpoiaL "V—, ">ar mxi outpeut.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2