i VLAAMSE POCKETS: MUZIEK VOOR KOOR, jr+zsvrzsz DPriFI TPDMPFT NA PASEN ZONDAGSBLAD ZATERDAG 16 APRIL 19 BARABBAS OF JEZUS! De kunst weer in dienst van het evangelie die verloren gaan, een ons, die behouden (Van onze kunstredacteur) IN de oude rooms-katholieke kerken van Tsjecho- slowakije heb ik vorige week stil gestaan voor de grote vaak kleurrijke beelden van de gekruisig de en de zegenende Christus. Ik heb er stil gestaan zoals eens de Franse dichter Paul Claudel stil stond voor het Mariabeeld in de Notre Dame te Parijs. Hij kwam er niet om iets te vragen, niet om iets aan te bieden, maar alleen maar om te zien. alleen maar uit dankbaarheid dat Maria daar was. Het was geen aanbidding van het beeld, maar een sterkere be wustwording door het beeld dat Maria iets in zijn leven betekende. De symbolische kracht van het beeld liet zich gelden. En zo ook stond ik in die prachtige weelderige barokke Jacobskerk te Praag, zo ook stond ik in oude kerken ran Karlsbad. Pil- sen. Brünn, Bratislava en Kutna Hora. Anonieme kunstenaars droegen hun geloof uit en de kerk be greep de waarde van het kunstwerk. En juist in een land als Tsjechoslowakije, waar vroomheid en religie worden verdrongen door staatsalmacht en atheïsme, juist in een land waar het niet ongevaar lijk is zich ondubbelzinnig en openlijk voor Jezus uit te spreken, juist in een land waar Pilatus' vraag ,,Barabbas of Jezus" opnieuw een aangrijpende werkelijkheid is. juist daar begrijpt tnen eens te sterker de symbolische waarde van het beeld. Achter mij knielt in de hoge go- Maar de waar- tische ruimte van de St. Veits- achtige kunstenaar dom in Praag een oude vrouw heeft zijn plaats voor het altaar, zij maakt een niet verlaten, heeft kruisteken op de borst En als ze zijn geloof niet heengaat ziet ze even op naar het verloren, heeft zijn grote kruisbeeld van Christus, enige inspiratie- Dat was „het woord des kruises" bron teruggevon- voor haar, dat was voor haar den. Hij leeft in en „een kracht Gods". Thuis blijft de door het geloof en Bijbel gesloten, is het crucifix zjjn kunst is een verdwenen. Het is alles voor haar directe afspiegeling kinderen „een dwaasheid". Maar daarvan. Moet in het hart van die vrouw blijft daarvan een direc- er het geloof en als ze dan in het te afspiegeling zijn, kruisbeeld in de kerk de verlaten- omdat ook voor heid van Jezus ziet, ja. dan er- hem het woord van kent ze des te sterker de godver- 1 Cor. 1 een wer- latenheid van de mens van nu. kelijkheid is. Het Ze voelt de kloof die er gaapt bij kerkelijke jaar gaat het kruis tussen God en de mens. hem niet onge- Ze zucht en ze begrijpt dat het merkt voorbij. In gemakkelijk is zich los te maken deze Lijdenstijd van Jezus. Maar ze beseft ook, komt ook voor hem dat het niet gemakkelijk is los te de vraag „Barabbas of Jezus". Hij komen van Jezus. Jezus laat niet kan zich niet in woorden maar in los. ook niet aan het kruis, juist beelden uiten, ernstig, bewogen, ge niet aan het kruis. Dat heeft die heiligd. En met die beelden wil hij kunstenaar van eeuwen geleden het geloof in Jezus op u en mij pro- willen zeggen. Dat zegt ook de jecteren, met die beelden wil hij de kerk. De schaduw van de regei Bij Querido zijn drie zeer geschreven verhalen van Inez Dullemen verschenen, onder m titel „De schaduw van de reg Een jonge schrijfster, wie al scheidene literaire prijzen I deel gevallen zijn. Anders dal kunstenaar van deze tijd. Bij Berry Brugman EEUWENLANG hebben kunste- naars hun kunst geboren doen worden in de kerk, hebben zij zich geheel aan de uitbeelding van hun geloof gegeven, hebben zij alleen maar Godverheerlijkende werken aj" yi gemaakt. Er zijn tijden op ge- T 8 t h"! volgd, dat de kunstenaar dat eigen tehuis verloor, dat het geestelijk onderdak verdween. De inspiratie ket kruis ,JZij dan namen Jezus en Hij, zelf Zijn kruis dragende, ging naar de zg. Schedelplaats." (Joh. 19:17) Kruiswegstatie tot de Vader heeft gebeden, komt Hij terug tot de discipelen en vindt ze slapendë. Berry Brugman heeft Christus in Zijn volle menselijkheid ge zien, in Zijn enorme doodsangst. Men voelt het aan de houding van Christus dat Hij op dat moment denkt: „Hoe is het mogelijk dat deze mensen nu slapen terwijl ik die doodsstrijd strijden moet. Hoe kunnen vrienden iemand zo in de steek laten". De lijdende mens Christus kreeg hier de eerste spij ker door Zijn hand —slagen. In absolute verbouwereerdheid kijkt Jezus naar de drie slapende man nen en het is alsof we in die Christus-verbeelding de berusten de woorden uit Matth. 26:45: „Slaapt nu maar en rust" horen. Ook in Zijn doodstrijd liet de mens heid Jezus in de steek. Dan komt er de kruisdraging. Niet het gehele kruishout moet worden gedragen, doch alleen de dwarsbalk. Hier hoort men het woord van Joh. 19:17:,,en Hij zelf zijn kruis dragende, ging naar de zogenaamde Schedel plaats. in het Hebreeuws ge naamd Golgotha". Die kruistocht moet te zwaar geweest zijn voor Jezus, want Mattheus, Marcus en Lucas melden dat Simon van Cy- rene geprest werd het kruishout achter Jezus aan te dragen. Berry Brugman heeft niets mooier en ook niets dramatischer gemaakt dan de Bijbel aangeeft. Hij heeft de mens Jezus in Zijn volkomen verlatenheid en vermoeidheid bij de kruisbalk gezien en dat heeft hij geschilderd. De kruisiging zelf is bij Berry Brugman tot een levend getuige nis geworden, een getuigenis die 'als het ware intuïtief bij hem tot uiting kwam. „En Hij boog het hoofd en gaf de geest", meldt Jo hannes. Hier is geen ruimte voor een schone landschapschildering. Sinds enlse tija komen eP voor groen gras of bloeiende bo- ook Vlaamse pocketboeken aan men. Berry Brugman heeft ook de markt De uitgeverij Heide- hier het verlatenheidsheeld m al- land p.v.b.a. te Hasselt heeft le eerlijkheid en zuiverheid ge- deze taak met kennis en ener- schilderd en een decor van slechts gje ter hand genomen. Na de één felle kleur gemaakt, als een eerste serie van acht werkjes, heid en smaak gaan hier dus sa- liteit al lang verloren hebben, aanklacht, als een kfeet, als een dje reeds eerder zijn versche- men. Een zestiental illustraties maar die de Noord-Nederlander, huivering ook. Een huivering die nen is er nu zeer «nlanes een achter in het boek verlevendigen die vaak zo weinig van Vlaande- ook de hoofdman bij het kruis nieJw achttal in het licht ge- het beto°g- ..Odysseus Achter- ren afweet, kunnen helpen zich zoveel moderne romans hier I uitstalling van perversity geen begrippengegoochel, ooxi grondeloos pessimisme. In| „ontmoeting met de andere" titel van haar debuut" erv.~~ dat er bij al het donkere mensenleven ook licht is het maar „achter de regen- het eerste verhaal is er eer kere sympathie voor de oude in Parijs, die eens de r van de ik-figuur ongelukkig te; in het tweede verhaal een verborgen menselijk tussen een zieke en een verpleegster: in het derde de kloof tussen een jong een verbitterd man, op r Zwitserland naar Griekei even overbrugt. Al met al klein geluk in de triestheid regen van het leven, ma; geluk dat de schrijfster blij] niet cynisch, doch serieus w: De Vlaamse Gids Het aprilnummer van I Vlaamse Gids" (Em. Jacqnj laan 119, Brussel I) bevat j een aantal interessante bijdr; Geopend wordt met een opmJÉ lijk goed kort verhaal van Baekelmans „De familie mijn vrouw". Max Laml 1 schrijft over opvoedmgsprobk e onder de titel „Van leren ve nihilisme en onderwijs" (ovei schillende landen). „De taa gans het volk" heet een ai van P. de Keyser n.a.v. de 1 verjaardag van het overlijdei B Prudens van Duyse en Emiel gen schrijft over „Krakeel e de zgn. abstrakte kunst". V< zijn er allerlei kanttekening© r genomen en een vers van Wi Brandt. v L' Orgue Saint-Placide. Pans VI b met het eerste nummer vafO jaar verschenen, wederom hoofdredactie van de bekend 0 gamst en auteur Nobert Dufo s De hoofdredacteur geeft eerst een beschouwing ove: orgelervaringen tijdens een door Canada. Verder zijn er geïllustreerde artikelen op men over orgels te Caudebe Caux en Pertuis. Een slotai liturgische betekenis v; gel door M. le Pasteur Pierre lotton. Verder is er een kr met allerlei wetenswaardig!) doortrok toen hij zei: "„Waarlijk "ek na" van "Marmx Gijsen (pseud, in de Vlaamse literatuur te oriën- dit was een Zoon Gods". Maar Sev®"- boekjes zijn met van dr j A Goris), eveneens teren. En wie daarin thuis van dit kruis uit trok Berry Brug- rec'1t „volwassen pockets ge- met f0to's geïllustreerd, geeft de vindt ii man een lichtende streep door dat noemd; ze dc- huiveringwekkende décor. Via cru- voor wat mei i lucis kruisweg licht- zo tegenkomt 0de stijl, de toon niets onder nog onlangs in Holland gefêteer- zienswijze van iemand als Herre- n dit genre al- de auteur reisindrukken uit Grie- de inhoud biedt kenland van achter in de twinti- de kunstenaar vond geen voedingsbodem meer in de Bijbel, mede omdat de kerk dat niet wil de. Er kwam een natuur- en mensverheerlijking voor in de plaats. Tot de mens uiteindelijk zijn kracht zocht in eigen schep ping, in de materie, in dat wat hij buiten Gods schepping meen de te vinden. Hij ging experi menteren, zichzelf wijzer achten dan God. En de kerk liet dat al- N,el ,n zlnnenbekorende les gaan. verwijderde zich hoe vele barokkunstenaars. Het langer hoe meer van de kunste- ging hem niet om mooie mensen Strakke, kale kerken ont- en uitgewerkte kleding, het ging alleen het Woord hem niet om een visuele realiteit Ataclö'yond ik die ItuMtawujr. tl~h*em "cên kracht* G°ods 'gewol'. voor wie het Lijdensevangel den en daarvan wil hij in heilige ------ tra* maar niet een aandoenlijk ver- bewogenheid getuigen net als zijn we£- Dl€ lichtende streep verbindt een behoorlijke verscheiden- haal was maar een realiteit. De vrouw de beeldhouwster Janny de kruisdood met de Paasmorgen, heid. kunstschilder Berry Brugman be- Brugman-de Vries. En dan leest die lichtende streep is de uitred- Johan Daisne ft in >zien cn sefte dat de Bijbel even '"dnn hij in zijn Bijbel het verhaal over ding uit de dood, die lichtende zijn„ cen keuze Ult zijn fjimop_ gend en even duidelijk voor het Gethsemané_ als Jezus tot Zijn streep bevestigt de laatste woor- s£llen, de auteur noemt het „een a ia discipelen zegt; „Zet u hier ne- den van het Matttieiw-evangelie. keuze uit de 5q beste en slechtste n?.iman der. terwijl ik heenga om daar te ••^e ik ben met u al de dagen fiims van de laatste jaren". Slecht eens door. Berry Brugman bidden.. Slechts Petrus en de tot aan de voleinding der wereld. is hier niet bedoeld in de zin twee zonen van Zebedeus nam Jc- Zo heeft Berry Brugman op zijn van „onbetekenend". Daisne geregelde bijdragen in het Vla am- zeide tot hen: „Mijn wjjze de kunst in dienst van de 'pseud. van dr; Herman ^Thiery) se dagblad Voorui^uït^ de Jaren ta[ opstellen, lopende plaats inneemt, het kruis Bethlehem met de opstanding bindt, het kruis dat als een v haak in het vlees van c' is geslagen en hen niet laat. Berry Brugman heeft net als vel© kunstenaars bi vroeger eeu- krulswegstatie gemaakt. ger jaren. Gijsens proza heeft het is mede het geheim van zi; succes als romanschrijver een Jules van Ackere, verzameld on bijzondere, geheel eigen bekoring, der de titel „Eeuwige Muziek", waarvan de bekoring hier dubbel Van Ackere (geb. 1914) is een mu is door het onderwerp. sicoloog die ook internationale be- kendheid geniet, want wel blijkt Raymond Herremans „Boekuil- vertalingen van zijn werk in tjes" vormen een keuze uit zijn bet Engels, het Duits, het Frans het Indonesisch. Een groot aan- —o- - in, opstellen, lopende van Bach bedroefd, tot sterven? IVaZnlHko "Öndraëhtvëvër vesteld 's ^d van de Unie der Filmkri- na de tweede wereldoorlog tot tot Mahler behandelt deskundig toe; blijft hier en waakt met 8 5 p 8 tiek, administrateur der Belgische 1948. Het zijn korte stukjes over en onderhoudend componisten, Mii". Als Jezus dan iets verder en daarmee de kunst tot haar ge- Filmotheek en van het Wereld- romans en letterkundige gebeur- werken en verschijnselen. De op- ter aarde heeft geworpen en boorteplaats teruggebracht. festival van de film; deskundig- tenissen, die natuurlijk hun actua- stellen zijn goed gedocumenteerd geschikt studiemateri- VIA NAALD £N ALAAï stonden, werd gehJHHPV het geheel beheerste. Maar men ook het gevaar liep Christus nci, "Z"™ alleen maar in theologische for- c,sme of P'as^che werkingen. Het muziekproblemen wil bezighouden. Ook de beeldende kunst ont breekt niet in deze reeks. Prof. dr. Jozef Muls schrijft over „Mcmling, de laat - Gotische droom", een van liefde en begrip reiding. getuigend essay over deze Vlaam se meester. Vanwege het onder werp boeit mij het hoofdstuk „Het mystieke landschap" bijzonder. —17571 h« J[\\7L1_ V.II L_ I ,meer dior de composities, die heel blad beslaande, illustraties. wat Rheinberger en Karg-Elert Felix Timmersmans' „Scheme- betreft besli^nnie^0zr°eJooga3^: ringen van dc dood", geschreven schreven. Het werk te Lier in 1909 beleeft hier een Bossi heeft nog herdruk, voorafgegaan door een mules te vangen. De bewogenheid hem «Been maar t di heerliike van de kunltenaar had soms zen van Christus' lijden, niet om klavierwerken, die heerree plaats gemaakt voor een begrip- een menselijke afbeelding van speelstukken welke deze com- „i;.„njrhii dit pensysteem. dat de kunst ve>- Christus. Zijn geschilderde ver- ponist een even grote naam bezorgden als de klavierwerken dit wierp maar de inlegkunde in beeldingen zijn predikingen, zon- later Chopm deden. Eigenlijk leeft Domenico Scarlatti net als der getheologlseer. zonder inleg- Chopin en net als Galuppi en Joh. Chr. Bach alleen maar voort kunde, direct op de man af. Net door zijn klaviercomposities. Helaas is er niet één van zijn houder- zo direct en net zo eenvoudig ais den Sonates in het oorspronkelijke handschrift bewaard gebleven. het Bijbelwoord. Zo direct is ook Ze zijn net zoals de orgelwerken van Buxtehude alleen maar zijn schilderstechnlek. breed, met door afschriften bekend geworden. Spieden en speui Spieden en speuren in de natuur, door Niko Tinbe Uitgave Pioegsma. Amstei woorden verheerlijkte. Toen Jezus dan de zure wijn zeide Hg: Het is dbracht. En Hij boog het hoofd i gaf de geest." (Joh. 19 30) gen, vegen en met sprekende kleuren, expressief, bovenal eer lijk en overtuigend. Die Sonates Scarlatti (zoon Scarlatti, de componist Domenico te Gouda door de Ned. Bachver- Aiessandro enigmg o.l.v. dr. Anthon v. d. 115 Horst. De generaalbas wordt 650 (cantates) zijn niet zorgd door orgel, fagot, 2 celli diepzinnig. In het voorwoord 1 i 2 contrabassen, (de plaathoes schoonheid heeft geschreven, kerkmuziek dan. Scarlatti reeds in 1714 kapelmeester de Capelia Giulia in het Vatikaan tatie, te Rome. Vijf jaar lang heeft hij is vastgelegd: deze functie vervuld en toch CR), schreef hij maar betrekkelijk weinig kerkmuziek. Ook in Lis sabon is hij geruime tijd in een kerkelijke functie werkzaam ge ling komt eigenlijk pas bij de grote slotfuga- Niettemin alle be wondering voor deze grootse pres- :oed op de plaat cm plaat 67800 zich bekend gemaakt als or- e° °°k a™» Jansen heeft dit gedaan. AJs organist maakte bij al enkele bui- 1W„_ tenlandse toumée's en als koor- men ti. generaalbas leidcr kent vrijwel elke grote Rome opnieuw werd stad hem'- DjZCr puit ipc werken zijn tal bewaard gebleven, een Stabat Mater voor twee stemmige koren in 1941 in uitgegeven. In zijn kerkmuziek hield Scar latti de opera-stijl ver weg en kan hij eigenlijk als een volgeling van Palestrina worden gezien. Zijn Mis in g-moll (1754) voor vierstemmig koor a cappella daarvan een prachtig voorbet»«. oq Z'in In bifeveer 1720 geschreven j" Stabat Mater (het leed wel iets fris en wordt korte inleiding van Anton door Simon Jansen meesterlijk vertolkt op een prachtig klinkend se streekroman „De Zwarte Pok orgel. ken" van de volksschrijver Ed- TOT slot een plaat ward Vermeulen („Warden Oom") i mmt wprkpn voor destijds ontdekt door Stijn Streu- vermaarde natuuronderzoeke trompet, L, ook veis en - literair natuurlijk be- niet alle in de originele langnjker het eveneens volkse Ven werk. DECCA bracht werkje „De wereld van Soo Moe- De hoogleraar, die zijn st Dat wetenschappelijk werk de leek geen taaie kost behc zijn, bewijst prof. dr. N. T. Vlaam- gen wel bijzonder overtuige zijn boek dat eerder in Eng werd uitgegeven onder de „Curious naturalists". Ruil jaren spieden en speuren i de de coryfeeën aanving te Leiden t de universiteit van Oxford da laat zijn lezers een onge boeiende tocht meemaken, de bijenjagers van Hulshorst poolstreken, op vleugel musicus is door PHILIPS namelijk als organist uitgebraent langspeelplaat van hem uitgeko men onder de titel „Berühmte Werke für Orgel" waarbij Simon Jansen het orgel bespeelt van de prachtig* vuorbeeld: Martinikerk in Bolaward (stereo- Simon C. Jansen speelde too Philips op het orgel van de Mai tinikerk te Bolsward een aanta rken, waarvan eei name verscheen. bekende Van Bach speelt Simon i Toccata en Fuga in d- moll, de koraalvoorspelen „Ich geniaal obee- rul' au Dir". „Nun (reut euch l.e- hen Christen ghnein", Herr Gott, nur schleuss cen Himmel auf" en „Wir glauben all' an einen Gott, alsmede de eigen be- xpressief *bouw- -- bleibet M tate 147. De andere plaatzijde met moeite kon "ordt «cvuld met Thema beschrijvend bij dc Itruisdood Jansen Toccats van Jezus) is een uiterst mn" k"r" lijk werk, i___ - bouwd en zo gestadig en logisch werkend naar de grote climax van het slot-Amen, dat men ge boeid luistert naar een groots, ontroerend en expres: werk in klanken. Hier is nog echte oude kerkstijl, die zich die tijd maar met moe vrijhouden van de steeds terrein veroverende Italiaanse opera stijL FONTANA heeft dit werk in life-recording op de plaat riaties Op. 115 van Bossi. Cant: lène uit Sonate II van Rheinber ger en „Ach bleib mit deiner Gnade" van KargElert. Simon Jansen dopr werken van Hen ry Purcell en wel Tu ne and Air in D, Vo luntary for two trum pets in C, de Trumpet- Voluntary in D (gespeeld op een Engelse kroningstrompet) en de Sonate voor trompet en strijkers in D. Die Trumpet-Voluntary is echter niet. zoals ook de hoes aangeeft van Purcell, maar van Jeremiah Clarke. Waarom het werk dan toch onder de naam van Purcell staat is me niet duidelijk. Die Trompettunes en voluntaries van Purcell zijn oorspronkelij> clave- ir het is cymbelwerken en werden door h^el erg anderen georkestreerd. De ende- plaatzijde bevat het bekende Haydn in Es het Concert voor twee trom- te petten en orkest van Vivaldi. Het is een bijzonder interessan te plaat geworden, ook door het TJfk1 e™' <ïe "koraalvóorspelen gebruik v.-„ verschillende trompet- Clubs" een langspeel- van de Vlaamse letterkunde, Ge- plaat uit met „Music rard Walschap, for trumpet and orches- Men ziet: verscheidenheid ge- tra. Het Unicom Con- noeg en werk dat de moeite cert orchestra wordt waard is. De verkoopprijs is Belg. geleid door Harry El- Fr. 25 per deeltje. Uit een oog lis Dickson en de punt van cultureel verkeer tussen trompetsoli worden Vlaanderen en Holland kan geblazen door Roger de verschijning van deze Vlaam- Voisin en Armando se pockets alleen maar toejuichen, jarig wetenschappelijk ond( Ghitalla. De opname Bij het grote publiek is het zo appetijtelijk opgediend a geschiedde in de Jor- Vlaamse werk lang niet voldoen- dit door mevrouw J, M. Baei dan Hall in Boston <30 de bekend. Het zij de Uitgeverij van Koon deskundig vert cm. plaat AL-R 56). Heideland gegund, dat haar poe- boek met zijn vele interes Eén plaatzijde wordt kets er bij ons ingaan. Want een foto's en verklarende teken geheel ingenomen ïn Engeland en Afrika, dan voet tussen rupsendodei 3or de verandering dwars het Zuidafrikaanse Krugerpï Zelden is het resultaat de klank, jammer dat alles door elkaar loopt. De akoestiek ic heeft veel galm en Stoon Jansen heeft daarmee veel te weinig 'Sr'!ko°raa1'":"je"su «Oouden. Freude ïiit 'Cam d°°' volgen en „Nun freut euch is een warreling van klanken waar men niet uit kan komen. Zo zijn wat onduidelijk, behalve „Ich ten. Solisten en orkest geven alles een uitmun- Dir". Waarom Simon Jansen nu juist die bewerking „Jesu bleibet meine Freude" land Festival in de St. Janskerk sche opc&me heeft genieten. Elk werk is muzikaal en technisch gaaf vertolkt en de opname is te prijzen. CORN. BASOSKI 't Is maandag en het is april de lucht is kerngezond, met ijsblokken bestapeld aan de blauwe horizon. De wind draagt fonklend zonlicht, koel als hoge berglucht mee, er wappert helder wasgoed, wit als uitgestoken sneeuw. 't Is maandag en het is april Uw kruis stond opgericht, ik mag met heel de morgen mee, staan blinken in een witte zee met witte bergen licht. NEL VEERMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 22