CttRISTFLIJ KONING - RICHARD VELPOlf! Uitroep van Israël niet bagatelliseren - vUuAv Spreidingsrapport in ban van nuttigheidsgedachte Een woord voor vandat Kanttekenin VICTORIA-WATER Israels mannen voelen zich tekort gedaan Nederlandse regering weigerde vergunning 2 Zijn bloed home over ons en onze hinderen Enige weken geleden publi ceerden wij op deze plaats een artikel overgenomen uit het blad van de Christelijke Gerefor meerde Kerken „De Wekker" van de hand van ds. Boertien over de uitroep van de Joden: „Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen. Niet iedereen was even en thousiast over de exegese van deze bijbelse woorden. In ver schillende kerkbladen werd dan ook op dit artikel gereageerd. Zo troffen wij in de Hervormde Kerkbode van Gorinchem" een artikel van de hand van ds. P. Af. van Galen dat vele reacties samenvat: het maandschrii Raad voor kerk en Israël schrijft hij in deze geest daarover. Door een onjuiste exegese heeft de kerk voet gegeven aan en is zo mede verantwoordelijk geworden voor de gedachte, als zouden die ge mene Joden dat toch maar ge daan hebben, dat Jezus aan het kruis terecht gekomen is. Dat is onjuist. Daar kunnen de Joden van vandaag niets aan doen. Overigens, de vrome Joden wa ren er toen al tegen. Die dit ge roepen hebben waren meer een fractie van de Joden, wat bali- kluivers. Ds. Grolle spreekt daar vergoelijkend over. Hij bagatelli seert de uitspraak in bovenge noemde tekst. En wanneer ze dat aan al gezegd hebben, nou dan zijn ze tenminste eerlijker ge weest dan die Pontius Pilatus, die schijnheilig zijn handen in on schuld wast, maar ondertussen.1 Eén nul voor de Joden! In ,,De Wekker", het weekblad va:i de chr. gereformeerden schrijft ds. Boertien, die namens zijn kerk onder de joden werkt, en nog zeer onlangs naar Israël vertrokken is. in de zelfde geest, zij het dan wat ingetogener. TTET spijt me, maar ik kan mij met deze gedachtengangen toch niet helemaal verenigen. Al zit daar natuurlijk wel iets waars in. Meestal verkeerd over gepreekt? Van der jeugd af aan heb ik in 'k weet niet hoeveel lijdenspred!- katies de versregels van ds. Ja cob Revius (17e eeuw) horen cite ren: "t en zijn de Joden niet. Heer J.esu, die U kruistenhelaas, 't is al geschiedt vanwege mijne zonden. En sinds ik zelf preek, heb ik dat ieder jaar op mijn beurt ook gedaan. En telkens in misschien andere bewoordingen wijs ik er op, dat de rechte be trachting van het lijden van Je zus niet is wenen over Hem, maar ook niet, dat wij ons nijdig maken' over zoveel onrecht van de zijde van de Romeinen en van de Jo den. Met de woorden van de Mat- theus Passion: ,,ich bin's ieh bin' ich sollte buszen." Maar ik geef toe dat de mens geneigd is de schuld van zichzelf af te schuiven en er een ander mee te belasten. Ik herinner me, dat in de bezettingstijd een diaken optreden der nazi's. Tussen haak jes: ik heb hem niet in het onze kere gelaten hoe ik daarover dacht. Maar in zover erken ik het betrekkelijke recht van het schrij ven van de collega's Grolle en Boertien. AAN de andere kant verzet ik me tegen een bagatelliseren van dit woord. Ridderbos, in de Korte Verklaring, wijst er op dat hier staat: „al het volk." In de vertaling van Brouwer en Petrus Canisius: „het hele volk zei En Schniewind in zijn commen taar op het evangelie naar Mat- theus (in das Neue Testament deutsch) laat in het midden of dit woord legendarisch is of niet, maar is van mening dat het de n.t. gedachte vertolkt dat het on schuldig bloed van de Messias over dit volk komt en hun kinde ren- Hij verwijst daarbij naar Je zus' woord in Mattheus 23:32 over de maat der vaderen, die de Jo den van Jezus dagen gaan vervul len. En naar Thess. 2: 15 e.v. waar Paulus op Jezus woord van htt vervullen van de maat inhaakt en dan zegt dat de toorn over hen ge komen is tot het einde- In het licht van dergelijke uit spraken van Jezus zelf en van Paulus is het niet alleen bedenke lijk. aanvechtbaar, maar ook ver werpelijk om zo te schrijven ris -leze heren doen. Dat is wat an ders dan: een goeie beurt, één nul. voor de Joden. Trouwens, men kon er over redetwisten, maar ik voor mij ben van mening dat de Joden hier veel schuldiger staan dar. Pontius Pilatus. Maar goed, dat laat ik nu maar zitten. Waar net hier op aan komt is, dat Is raël zijn Messias verwerpt. En dat is erg, niet: dat vind ik erg. Dat vindt het Woord erg. Dat vindt God erg. En dat zullen we tegen Israël in alle ernst en liefde moeten zeg gen en het ook ons zelf voorhou den, dat dit erg is: om het bloed des Nieuwen Testaments onrein te achten en de Christus Gods te vertreden. 1 schrijven: natuurlijk zullen wij geen rechtertje gaan spelen. Met walging keer ik me af van de gru weldaden van het nazisme. Met wat coll. Grolle schrijft in zijn ar tikel: het teken op de muur Iran ik mij weer geheel verenigen. Echter, wij doen er geen goed aan door Israël te verontschuldi gen. Trouwens ook ons zelf niet We moeten in de prediking 's men sen verantwoordelijkheid laten staan - en deze niet verkleinen. En dat doen de-e heren, ds Grolle en zijn vrienden. Boven dien doen zij wat nog veel gevaar lijker is. op deze -manier zijn aij zelf bezig het anti-semitisme te versterken, immers hoe meer wij Israël isoleren, hoe meer het an- ti-semitisme oproept. Daarom niet: het is niet erg Het is erg- Maar nog iets erbij Ook voor Israël is er vergeving. In de weg van bekering en geloof Bekering tot en geloof in die God die wat zwart is geen wit noemt, het kwade nooit goed heet, de Heilige God, die den schuldige niet onschuldig houdt en die de misdaad der vaderen bezoekt in de kinderen, maar die om Zijn Zoons Christus wil 's mensen on dergang, van Jood en niet-Jood, niet zoekt, maar veeleer zijn be houd in de weg van wederkeer. Dat geldt ook ons. En mocht Is raël het doen en wij niet, dan zul len ze ons nog voorgaan in het Koninkrijk der hemelen. Daarom eindigt ds. Van Galen ook met de woorden: Het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden. Behalve die van de verharding. Studenten over toekomst w.o. Anti-boemelstudent- ivetsartihel roept verzet op HE collega's gaan volgen en meer „schooltje zullen gaan spelen" door te eisen, dat de studenten colleges bijwonen, willen zij tentamens kunnen afleggen. Na langdurige discussie stelde het con gres zich uiteindelijk achter deze voor stellen en werd de commissie verzocht om tegen september een uitgebreider rapport over deze hele materie op tafel te leggen. IT studentencongres dat werd georganiseerd door de Nederlandse Studentenraad is be- POSITIEF eindigd en de belangrijkste con clusies liggen niet in de uitspra- ïDtt ken van de studenten zelf. Zij onderwas. Het congres lTeeft"zich^vooral beraden over de positieve maatregelen, die door de minister van O., K. hebben gebroken met de typische beraden rtio rtrvoi studentenmentaliteit die de wijs heid in pacht meent te hebben door ruiterlijk te erkennen dat zij zich onvoldoende geïnfor meerd voelden om een uitspraak te doen over het rapport „Sprei ding Hoger Onderwijs". Boven dien hebben zij bewezen dat ze conservatief zijn door zich tegen verschillende pogingen van mi nister Cals om te komen tot on derwijsvernieuwing te verzetten artikel 60 zijn opgenomen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Driebergen: J. J. Moll te Schoonhoven: te Oudshoorn en te Op- heusden: L. Blok te Capelle a. d. IJssel; door de Provinciale Kerkvergadering van Friesland voor de arbeid der geestelijke sanering, standplaats Leeuwarden: H. J. N. Zuidersma te Oostermeer. Aangenomen naar Nisse, Z., toez.: J. G. Kooren, predikant voor buitengew. werkzaamheden, koopvaardijpredikant te Rouen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Krommenie: P. Hainjé. laatstelijk koopvaardijpredikant, wonend te Bussum. predikant te Epe. Bedankt voor de benoeming tot hulp prediker te Eestrum: G. J. Grafe, laatst, pred. te Epe. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Barendrecht: M. Tanis te Middelharnis. Bedankt voor Leerdam: E. Venema te Zwijndrecht. UNIE VAN BAPT. GEM. Beroepen te Delfzijl: J. Bosma te Arnhem. Aanpassing yan studieprogramma's onder andere door e de eenheid en de samf ttenschappen, alsmede inleiding hang der ,r algemene inleiding in de methodiek van de vakwetenschappen vooral ge durende de eerste studiejaren, b. Een stelsel van werkgroepen, waartoe uitbreiding van de wetenschappelijke staf vaak noodzakelijk zal blijken. 'Advertentie) En Hij zeide tot hem: Voorwaar Ik zeg u, heden zult giji Mij in het paradijs zijn. L Zie toch de situatie: drie mannen, drie uitgestotenen uil samenleving, hangend aan een kruis tussen hemel en aJ En uit de mond van die Ene klinkt dat machtswoord Koning beschikt Hij voor die moordenaar naast Hem aan kruis een plaats in Zijn hemels rijk. Hij beschiktHij| beschikken, want Hij is de Koning van hemel en van aardt Maar die ander is een moordenaar! Een man die van zicJi toegeeft, dat hij de kruisdood verdiend heeftis die) plaats in de hemel waard? Luister, wamt deze boodschap van Golgotha klinkt ook vot Die dat machtswoord spreekt is Jezus, de Zoon des mense de Zoon van God. Hij lijdt en sterft om een verzoening stand te brengen tussen God en de mens, tussen God ei moordenaar, tussen God en U. Door Zijn sterven neemt de zondenlast, die u drukt, van uw schouders af. Wie bena wordt door die last en zo zijn toevlucht zoekt op Golgc voor diegene beschikt Jezus het paradijs. Duizend-, duizendmaal o Heer, zij U daarvoor dank en eei De NSR stond zeer positief tegenover deze gedachten en verwacht, dat deze maatregelen de overzichtelijkheid van de studie zullen bevorderen en zullen leiden De studentencommissie die het rapport tot verkorting van de studieduur. „Spreiding Hoger Onderwijs" voor het congres moest uiteenzetten, vroeg de aan- NFf* ATÏFF wezigen het volgende uit te spreken: nrAjAiiar >- ZlvCï„"S' 5SS£ tectaisch. aspecten van de spreiding- "iïf- Is0Te\e'^eU„',Tada.t<!ber?;p7ort i °^"t IS wei an mening, aai oei rappon tinacrnaafreoel hot nnK-hnemplctiirff>nt. een eenzijdige conceptie bevat van wetenschap, waarbij de voorstellen louter vcwrtvloeien uit de- verwachte i He, congres nam vervolgens een motie nuttigheid voor de maatschappij aa„. waari„ het de titel i drs.- verwerpe- 2. De commissie acht het nodig, dat dellijk noemt daamede heMK.n aiJ ,lch achter de minister gesteld, n achter sommige Kamerleden Nederlandse Studentenraad (NSR) nauwkeurig mogelijk de grenzen toelaatbaarheid van de studiebegelei ding bepaalt. Er is in de studentenwereld een be paalde angst, dat de Nederlandse profes soren het voorbeeld van vele buitenlandse AlUttlUl »ERLANDSE TAFELDRANK o Het behoeft geen 1 Volgens de Joodse reli- grote schrik van alle wondering te baren als gieuze wetten heeft een Israëlische mannen, be- op een goede dag de man het vruchtgebruik slist dat de man bij de mannen in Israël een van het kapitaal of goe- huwelijksvoltrekking de actie gaan opzetten voor deren die zijn vrouw in verplichting op zich heeft hun emancipatie, die dan het huwelijk meebrengt genomen zijn vrouw te wellicht e-vrouw-cipatie of tijdens dat huwelijk onderhouden. Dat dient zal worden genoemd. Zij vergaart. Een dame uil hij dan ook te doen van zullen gaan streven voor Tel Aviv was het daar zijn inkomen, gelijke rechten met de niet mee eens. Een ge- Wil zijn echtgenote uit vrouw, sinds de Hoge deelte van de zeshonderd haar salaris hem daarbij Raad in Israël een uit- gulden, die zij maande- behulpzaam zijn, dat is spraak heeft gedaan ten lijks verdient, wordt ge- haar zaak. Ze hoeft het behoeve van de gelijk- bruikt voor het huis- niet. Haar geld kan on stelling tussen man en houden. Zij stelde dat aangesproken blijven, vrouw die in feite de haar man met haar in- De vrouwen laatsten bevoordeelt. Israël haar handen wrijven want voor de belasting wordt De plaatselijke recht- haar inkomenbij heeft de Hoge Raad, die bank gaf haar ongelijk, dat van haar man geteld nota bene uit mannen be- Bij gezamenlijk inkomen die daarover belasting staat een uitspraak ge- dienen de huishoudelijke kan betalen. De mannen daan die inhoudt dat de uitgaven ook voor geza- zullen waarschijnlijk te- man die een gelijk inko- menlijke rekening te ge- rugdenken aan die goede men up or eigen gebruik schieden. De vrouw ging oude tijd, toen ze ten- over wil houden als zijn in hoger beroep en de minste nog op voet van echtgenote meer werk Hoge Raad van Israël gelijkheid met de vrouw dient te verzetten. heeft, waarschijnlijk tot stonden. twijfelt of het woord „magister" wel aanvaardbaar is. Zij kwamen echter niet met een eigen voorstel. In een andere motie spreekt het gres zich uit tegen de toelating zonder aanvullende opleiding tot de hogeschool van personen, die het einddiploma aan de HBS hebben behaald. Er is namelijk een streven om de HBS-ers gelijk te schakelen met de gymnasiasten, zodat zij ongeacht hun vooropleiding aan vrijwel alle faculteiten kunnen studeren. De studenten hebben zich dus uit gesproken voor de handhaving va huidige situatie. Was er eens een tijd dat juist studenten bekend stonden als de meest „progressieve vernieuwers", nu ontmoeten wij een generatie die graag zo weinig mogelijk ziet ver anderen. Deze studenten hebben zo onbewust en- misschien ongewild de conclusie van velen die over de heden daagse jongeren schreven onder streept: „De jeugd is conservatief." Advertentie Bevrijdt U rheumatiek, spit, ischias, hoofd zenuwpijnen. Neemt daarvoor Togal, het middel by uitnemendheid, dat kan baten, waar andere falen. Togal zuivert de nieren en is veilig voor hart en maag. Bij apotheek en drogist 0.95, 2.40 en 8.88. Vrijzinnige theologen in Amsterdam bijeen De vergadering voor vrijzinnige theo logen wordt op 26 en 27 april gehouden in de Doopsgezinde kerk aan het Singel in Amsterdam. Dinsdagavond spreken prof. dr. P. Smits en dr. J. Sperna-Wei- land over „de verzoening", voorts spreekt op woensdagmiddag ds. Jan Wit over ..traditie en vernieuwing in de kerk- Advertentie) Een ontdekking! Met één Van Nelle's theebuiltje, groot formaat, zet je een héle pot heerlijke thee! Vliegensvlug! Gemakkelijk! Proper! Geurige krachtige „Afternoon" thee van Van Nelle, die overal in Nederland zo ,in trek* is! Bestel vandaag nog: VAN NELLE's Afternoontheebuiltjes (groot formaat) doos van 20 stuks 100 De Vaux merkte dit met een zekere ongerustheid en kon zich niet weerhouden zijn meester op dit on gewone verschijnsel te wijzen. Deze echter haalde de schouders op en vertelde voor de zoveelste maal dat hij van Saladin's eerlijkheid overtuigd bleef, zo dat niemand iets hoefde te vrezen. Kort daarna weerklonk het gedaver van pauken en meteen sprongen alle Oosterse ruiters van hun paard en bogen zich tot tegen de grond, net als wil den ze een tweede morgengebed beginnen. Bij nader inzien deden zij dit echter om de koningin en haar hofdames gelegenheid te geven om zich van hun tent naar de tribune te begeven, zonde, door hun blikken tc worden gezien. Zolang de pauken roffelden waag de niet één Muzelman het hoofd op te lichten. Intussen trokken de secondanten der twee kamp vechters uit om voor een laatste maal te onderzoe ken of deze behoorlijk gewapend en voor het ge vecht gereed waren. De Aartshertog van Oostenrijk legde bij het vervullen van deze plicht opmerkelijk weinig haast aan de dag. doch zijn vrienden wisten dat dit slechts een gevolg was van het feit. dat hij zich de vorige avond weer eens een flinke roes had gedronken De Grootmeester der Tempeliers echter, die in de uitslag van het gevecht zeer veel belang stelde, bevond zich al vroeg voor Koenraad's tent. Tot zijn niet geringe verbazing echter weigerden de bewakers hem binnen te laten. Weet u niet wie ik ben, schurken? riep de Grootmeester woedend. Wij kennen u zeer goed. dappere en eerwaar de heer. antwoordde Koenraad's schildknaap, maar zelfs u mag op dit ogenblik de tent niet betreden, want de Markies staat op het punt zijn biecht te spreken. Zijn biecht spreken! riep de Grootmeester nij dig. En bij wie wil hij dat doen? SIK WALTER SCOTT Mijn meester heeft mij verboden daar over te spreken, antwoordde de schildknaap, doch reeds had de Tempelier hem ter zijde geschoven en rende de tent in. Daar vond hij Koenraad van Montserrat. geknield aan de voeten van de kluizenaar van Engaddi. Wat heeft dit te betekenen, Markies riep hij driftig, sta op en schaam u. Als u absoluut wilt biechten kunt gij dat bij mij doen! Ik heb reeds te dikwijls bij u gebiecht, ant woordde de Markies, bleek wordend- Grootmeester, vertrek en laat mij met deze heilige man alleen. Is hij heiliger dan ik? vroeg de Grootmeester schamper. Welnu, kluizenaar, ziener en gek. is er iets waar hij mij in overtreft? De Kluizenaar hief het hoofd op om te antwoor den. doch de Grootmeester liet hem geen tijd en vervolgde: Praat niet tegen mij en vertrek. De Mar kies zal deze morgen niet biechten tenzij bij mij, want ik verlaat hem niet meer. Is dat ook uw wil? vroeg de kluizenaar, zich tot Koenraad wendend, want ik zal die trotse man niet gehoorzamen zolang u op mijn hulp beroep doet. Helaas, zuchtte Koenraad, wat kan ik doen? Ga maar weg. wij zullen later met elkaar spreken. De kluizenaar haalde wanhopig de schouders op, schudde het hoofd en trok zich terug. Toen de twee anderen alleen waren, zei de Grootmeester spottend: Komaan, laten wij met het spel beginnen, het kan niet veel tijd in beslag nemen want ik ken uw zwakheden en ik schenk u de absolutie. Hebt u er nog iets bij te voegen. Neen. antwoordde de Markies, gij zult mijn biechtvader niet zijn. Ik wil liever sterven zonder biecht dan met het sacrament te spotten. - Wie spreekt van sterven? lachte de Tempelier, binnen een uur zult u zegepralen. Helaas, zuchtte de Markies, alles schijnt mij tegen te werken. Eerst word ik op een ongewone manier ontmaskerd door een hond en dan doemt opeens de Schotse ridder weer op. Allemaal slechte voortekens. Geen nood. spotte de Grootmeester, ik heb u al eens tegen die man in een tornooi gezien en u was even behendig als hij, zo niet beter. De kansen staan goed.. Kom binnen, knapen en wapenmees ter, uw meester moet voor de strijd worden uitge rust. Wat voor weer is het? vroeg Koenraad even later. De zon gaat donker op. zei een schildknaap U ziet het. Grootmeester, herhaalde Koenraad, niets is met ons. Hoezo? De zon zal u niet verblinden en dus zult u des te beter kunnen vechten. Terwijl hij zo schertste, dacht hij grimmig: Wat een lafaard en zwakkeling! Ik wenste dat de Schot hem ter plaatse kwam doden, dan waren wij van hem bevrijd. Maar wat er ook mag gebeuren, ik moet verhinderen dat hij een andere biechtvader neemt. Zijn zonden zijn ook de mijne en zijn biecht kan dus ook mijn ondergang worden. (Wordt vervolgd) ltooit meer angst voor brandend maagzuur als V maar Bennies bij de hand hebt. Wonder, wat Rennies voor U doen. En dadelijk! De snerpendste pijnen wor den onmiddellijk gedoofd, hoe hardnekkig Uw kwaal ook is, Een zegen, dat er zo'n afdoend middel bestaat. Als beproefd erkend en geroemd door duizenden zuurbrand-lijders. Ds. W. C. van Burgeier overleden In de ouderdom van 58 jaar is gister avond te Kruiningen ten gevolge var hartverlamming overleden, ds. W. C. Burgeier, predikant bij de hervormde gemeente aldaar. Ds. Van Burgeier werd in Driebergen geboren. Hij studeerde aar) diverse universiteiten in binnen- er buitenland, in 1934 werd hij kandidaat ir Noord-Holland. Hij aanvaardde zijn eer ste predikambt te Ovezande (Zuid- Beveland). In 1949 kwam hij in vooraanstaande plaats ingenomen. Vooral in het onderwijs was hij actief. Hij was voorts adviseur van het Nationaal Ram penfonds. De begrafenis zal zaterdagmiddag te Kruiningen plaatsvinden. C. de Neef overleden In de ouderdom van 82 jaar is gis teren te Oosterbeek overleden de heer C. de Neef. directeur van de Bank Kerken en Scholen en oud-directeur het Amsterdams Effectenkantoor in Den Haag. De heer De Neef heeft zich me. me in Den Haag op allerlei gebied be wogen. Hij was secretaris van de vere niglng voor Christelijk Nijverheidson derwijs, ambtsdrager en lid van ar commissie van beheer van de Gerefor meerde kerk van 's-Gravenhage-Oosi. Ook had hij zitting in het bestuur var het landelijk verband van Commissi! van Beheer en Administratie in de Ge reformeerde Kerken. Ook in het Gel ders afdelingbestuur van dit verband had hij zitting. Tot zijn overlijden diende hij de Gereformeerde Kerk var Oosterbeek als penningmeester. Zijn activiteit voor de Hongaars* kinderactie in de jaren twintig werd be loond met de eremedaille van het Hon gaarse Rode Kruis. De bijzetting van het stoffelijk i schot in het familiegraf te Den Haag zal geschieden op zaterdag 16 april te half twaalf op de begraafplaats „Oud Duinen". KIND GEROOFD - ZOON OVERGEGEV] IN Frankrijk hebben onverlaten ons. Voor ons, de goeden en een kind gestolen. Zij hebben het slechten, de braven en de bozei gedaan om vuil gewin. Zij hebben de gekidnapten en de kidnappers, radeloze ouders onder een onmen selijke druk gezet. En de situatie is benard. Want de politie zoekt, moet zoeken. Diefstal van kinderen is een heffen heeft God het grootste afschuwelijke misdaad. En ging de gebracht, dat denkbaar is: de V politie het niet met alle middelen heeft Zijn eigen Zoon afgestaan tekeer, het misdrijf zou zich uitbrei- wat reeds in de menselijke ver den als een olievlek. De straffen zijn dingen een zoon, een kind, kan 1 Want als mensen lagen wij alle hetzelfde platte vlak van ons me lijk bestaan. En om ons daaruit dan ook uiterst zwaar. Blijkt het kind dood, dan is er voor de daders één stap naar de guillotine. De ouders zijn radeloos. Met door tranen verstikte stem heeft de kenen, och, zouden die vader en der in Frankrijk ons dat niet kui vertellen? Ook in de redding van de w« was een losprijs onvermijdelijk. vader zelf door middel van de tele- om de Zoon vrij te krijgen. Hij mits hij zijn kind terugkrijgt. Hij zal van de Goede Vrijdag: toen wei de verlangde, enorm hoge losprijs Zoon zelf tot een losprijs, om gaarne betalen. En de politie is in schikkelijk. Zij zoekt, maar in de on derhandelingen tussen de vader en ons. Hoe zouden wij die liefde de daders zal zij zich niet mengen, ooit onbeantwoord kunnen laL^ Drie partijen dus: de vader, de daders, Van die diep bedroefde vader de politie. En de wereld ziet adem- Frankrijk lezen wij, dat hij met loos toe, ontsteld als wij, mensen, zijn, dat er onder ons gevonden door tranen verstikte stem door ifn van de televisie zich heeft gew»Vo den die blijkbaar ook tot zoiets, tot tot miljoenen in zijn wijde omgei de roof van een kind, het laten wor- God de Vader heeft ons ook to den van een kind tot voorwerp van roepen, en met luide stem: Dez ®n, afpersing en vuil gewin, in staat zijn. Mijn geliefde Zoon, hoort Hem. Op de foto's ziet het kind zelf ons En nog elke dag worden wij opge^ aan, zoals een kind ons aanziet: kin derlijk, dus open en onbevangen, en nog onbewust van de schrikkelykhe- de hand te drukken die Hij naar den in deze wereld, van de schrik- uitstrekt, om ons deel te nemen kelijkheden waartoe de mens, de gro- Zijn losprijs, een losprijs die g te mens, zich verlagen kan. Wat genoeg is voor allen en voor heefeïdi moet het zijn om van zulk een kind wereld, beroofd te worden. Wat moet het Want voor c zijn om over zulk een kind te moe- allen is Hij gekor a Voor de kinderen en de grote n ten leven in zulk een ondenkbaar sen. Voor de blanke en bange en wrede onzekerheid. Mogen wij nu even afzien daar in Frankrijk is gebeurd? Mor- vaders en moeders ook, die in s gen mogen wij met heel de kerk en grijpende onzekerheid leven of t met alle volken over de ganse aarde kind misschien reeds dood is. de Goede Vrijdag beleven. Wat is dat kind ook. En voor diegenen z dat voor een dag? Het is de dag die uit vuil gewin tot schier one waarop eens een ander Kind werd selijke daden overgaan, weggeroofd. Het was een roof, een Krijgt ook het leven van ons al 1 roof voor velen zelfs, zoals de bijbel dat zich nu nog zo schijnt te zegt. Maar het was tegelijk anders trekken op het platte vlak, zo i »rb dan een weggeroofd kind. het was diepte en inhoud en zin? Mits tegelijk een kind dat werd wegge- gevolg geven aan de opwekking geven, overgegeven. Overgegeven de Vader: Hoort Hem. zelfs aan de helse verschrikkingen Horen wij dan naar Hem, zoals en aan de dood. ook morgen wel heel in het bijz^®1 Dat deed God, -en Hij deed het voor der door Zijn kruis tot ons spreek J™1 Geen Europees christelijk radiostation (Van een onzer redacteuren) Naar wij zojuist vernemen heeft de Nederlandse regering de aanvrage om in Nederland het christelijk radiostation „De Stem van Europa" te mogen stichten afgewezen. Ongeveer een jaar geleden hebben duizenden lezers van ons blad een petitie onder tekend waarin zij zich voor de stichting van een dergelijk radio station uitspraken. Europa is namelijk tot op heden het enige continent dat geen algemeen interkerkelijk protestants radiostation heeft, terwijl de Rooms-Katholieke Kerk in Radio Vaticaan beschikt over een station dat over meer dan twintig golflengten uitzendt. De aanvrage was ingediend door de organisatie die het oudste christelijk zendingsstation ter wereld heeft ge sticht, namelijk radio HCJB of „The Voice of the Andes". Het was de be doeling dat het Europese station, dat zou gaan uitzenden aan de lange-, mid den- en korte golf, tijd beschikbaar zou stellen aan kerkelijke organisaties en evangelisatiebewegingen om hen in de gelegenheid te stellen eigen uitzendingen te verzorgen. Dit zou speciaal voor de landen waar de protestanten geen zend tijd krijgen een grote steun zijn. De aanvrage, die vorig jaar bij de Nederlandse regering werd ingediend, had de volle sympathie van vele voor aanstaande figuren uit ons poli.ieke en maatschappelijke leven, onder meer van Prins Bernhard, Kamer-leden van de ARP. de CHU. de WD en de P.v.d.A. n vooraanstaatnde industriëlen. Geen golflengten? Naar wij van betrouwbare zijde vernemen werd de weigering ge grond op het feit dat er geen golf lengten beschikbaar zijn. Van de zij- in de voorlichtingsdienst van het ministerie van o. k. en w., welk mi nisterie de beslissing moest nemen wilde men geen uitsluitsel geven. Op onze vraag om inlichtingen antwoord de men dat deze zaak nog in behan deling is. Toen wij vroegen of dit be tekende dat het „neen" nog niet was uitgesproken werd het antwoord ge weigerd. Zeer waarschijnlijk bete kent dit dat de aanvrage geweigerd ls, maar de betrokken personen nog offioieel berioht moeten ontvangen. De reden waarom deze aanvrage is geweigerd is te meer merkwaardig NCOV jubileerfe De Nationale Christen Officieren \fli eniging zal op 2 juni te 's Gravenhi haar zestigjarig bestaan vieren. 'sIUm gens om 11 uur zullen de feestelykhei Mr aanvangen met een herdenkingsdie in de Kloosterkerk waarin zal voorg de hoofdlegerpredikant ds. kol. A. T. de Kluis. Medewerking verlenen mej. Gevers cantor-organiste van de Du zichtkerk en het mannenkoor Kon Marechaussee onder leiding heer H. J. L. Beijersbergen van He gouwen. Om half drie vangt in de Wi Sociëteit de feestvergadering aan waa de heer A. H. Mohr, kolonel van de v bindingsdienst als voorzitter van Haagse afdeling een welkomstwoord de voorzitter van de landelijke organi tie, kolonel der infanterie J. C. Zuiden een herdenkingswoord zal spreken, oud-lid der Tweede Kamer prof. m W. G. Scholten. hoogleraar aan de Vi Universiteit, zal vervolgens de feestri houden. Van 56 uur zal het hoofdj stuur vervolgens in De Witte recipier! waarna een gezamelijk diner de herdl king zal besluiten. Advertentie daar technici van Philips en andere organisaties aangetoond hadden dat het inderdaad nog altijd tot de tech nische mogelijkheden behoort, e< nieuwe zender op de middengolf de ether te brengen zonder dat een Knutselaars lijmen met bestaand radiostation hiervan hinder zou ondervinden. Deze weigering is een grote teleur stelling voor de internationale organi satie die dit station dat 10 miljoen gulden zou kosten wilde stichten. Reeds vanaf 1947 is deze organisatie bezig de vereiste vergunning te krij gen. Gereform. Vereniging Drankbestrijding bestaat 60 jaar De Gereformeerde Vereniging Drankbestrijding bestaat dit jaar zestig jaar. Zij werd in 1900 opgericht in een bijeenkomst onder leiding van ds. W. H. Gispen, die tot aan zijn dood in 1934 predikant was te Srheveningen en gedu rende 34 jaar haar eerste voorzitter is geweest Het 60-jarig bestaan zal woens dag 22 juni in de Keizersgrachtkerk te Amsterdam worden gevierd. Om half elf 's morgens wordt in deze kerk een wy- dingsrtienst gehouden, waarin zal voor gaan ds. P. N. Kruyswijk. Geref. predi kant te Amsterdam. Na afloop wordt de algemene vergadering gehouden en 's mid dags zal het hoofdbestuur in een van de zalen van de kerk recipiëren. van Ceta-Bever Het Grote Bos krijgt derde recreatiezaal fellm Het ligt in de bedoeling, dat „Het GroLH°° Bos", recreatiecentrum van de Ha, vormde Kerk te Doorn, met pinkstera. 1 een nieuw recreatiegebouw in gebruflenst zal nemen. Het zal dan voor de der: maal in acnt jaar tijds zijn. dat dit eet Casi trum een nieuw centraal gebouw krijgen n De beide vorige zijn door brand ve r iH, woest. Toen bij de eerste brand bleeh_frt dat blussen op een zo afgelegen plaaf,,* moeilijk was werd een gebouw geplaattf. dat onbrandbaar genoemd werd. mar' in november van het vorig jaar wcrRex het 's nachts in een goed uur tijds vet®" r komen in de as gelegd. Thans is mePa0st°! bezig aan een geheel stenen gebouw. He St"e zal naast een rij winkels en een cafétarifad (I onder meer ook een zaal voor dulzeni Tria tweehonderd mensen bevaitii ten. "linger

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2