De Kindertuin is alles
behalve kinderlijk
MIEKE maakte „de avond
van haar leven" mee
ANNETTE-van-goeden-huize: „Och
die bar vind ik onschuldig"
Scherpere
bepalingen
KRAAMKAMER re
NACHTLEVEN VOOR PUBERS
Pokertafel: geliefkoosd
centrum in de bar
f
Ineens DAME geword en
Verliefd op man
met interessant
gezicht
94 Nieuwe Leidsche Courant
Commentaar
chappij een bij sommigen gewilde
n van amusement te zijn. We zul-
ons bij het bestaan ervan moe
neerleggen omdat we ten slotte
en vrij land leven en een ieder, als
>ud en wijs genoeg is, nu eenmaal
élf moet weten wat hij doet, mits
ij maar binnen de perken van het
jor de wet gestelde blijft.
Ja, als hij oud en wijs genoeg is.
laar zijn al die jongeren van 16 tot
m en nabij de 20 jaar dat? Kinderen
og, die in de nachtclub tot soms vier
ur in de morgen hun tijd zoek bren-
;n om het nog maar op zijn zachtst
zeggen?
Dat de ouders grotere oplettend-
sid in acht dienen te nemen is in bij-
aande en ook voorgaande artikelen
w"el genoeg beklemtoond.
Daarnaast dienen, teneinde met
leer §ucces te kunnen optreden tegen
grote gevaren die er voor de jon
en aan verbonden zijn, naar onze
ening van overheidswege
herpere maatregelen genomen te
orden. Wij denken in dit verband
tn een verhoging van de leeftijds-
:ens om deze gelegenheden te mo-
>n bezoeken.
Tot nu toe is het officieel zo, dat
ider de 18 jaar geen jongere zonder
•leide mag worden toegelaten, een
■paling, waaraan overigens beslist
et strikt de hand kan worden ge-
luden.
Wij zouden willen pleiten voor
onmiddellijke, invoering van de
bepaling, dat' niemand tot en met
20 jaar in een nachtclub wordt
toegelaten;
het doen vervallen van de toe
voeging „minderjarig bezoek
toegestaan onder geleide";
legimitatieplicht voor jongeren
tot een bepaalde leeftijd, bijvoor
beeld 30 jaar.
llleen op deze wijze zal de politie
nelijk efficiënt en onopvallend
itrole kunnen uitoefenen.
TJ^EN VADER, die zijn minderjarige dochter in. een
nachtclub vermoedde, belde 's nachts om één uur
op naar die club. Zoals altijd in deze gelegenheden
de nachtclub voor teenagers maakt daarop geen uit
zondering nam de portier de telefoon aan. Argeloos
vertelde de vader dat hij zijn dochter had verboden in
de betrokken gelegenheid te komen en of de portier nu
zo vriendelijk zou willen zijn even te kijken of het
meisje er tóch was.
Natuurlijk beging de vader een fout.
Portiers van nachtclubs praten nu eenmaal niet
over hun gasten. Met een knipoogje naar de garde
robejuffrouw zei deze portier door de telefoon heel
beleefd, dat het hem verschrikkelijk speet maar
het onmogelijk was in de drukte een meisje te gaan
zoeken dat er zus of zo uitzag. Bovendien kon hij niet
weg bij de deur. En met een „Tot uw dienst, mijnheer",
belde hij af.
Tooh
II
kleine moeite zijn
het meisje evei
te roepen door de miorofoon. Maar zoiets
schrikt mensen in nachtclubs altijd af
portiers wéten dat. De portier van
Kindertuin weet ook welke gevolgen het
kan hebben wanneer een boze vader zijn
dochter verbiedt er nog te komen. Maar
daarover straks.
De Kindertuin is gevestigd in een
nenstad-straat, waar het nachtleven zijn
centrum heeft. Naar parfum riekende
-ouwen in bontjassen spreken hier
nachts op straat voorbijgangers
teneinde hen mee te lokken naar de club
'erken. „Trekpleisters"
heten deze vrouwen. De nachtclub voor
)e club kent een merkwaardige bron van inkomsten, namelijk door
gokken. Aan de bar gelijkvloers kan men pokeren, een „onschuldig"
lelletje met een paar dobbelstenen. De barjuffrouw die hier staat wil
|t voor rekening van de zaak opnemen tegen ieder die maar wil. En
(int u niet pokeren? Dat wordt u dan wel even geleerd.
kan deze pokertafel zijn ook de jon-
lui uit de espressobar terug te vinden,
et intense belangstelling volgen zij het
el, het schudden van de stenen .in het
j^en bakje en het uitrollen over de bar.
in hun uitroepen te horen leven ze
Dat komt, omdat Jan daar zit te spe-
1. Jan is hun vriend en nu hij wint
jen zij van die vriendschap blijken. Jan
pft het echte gokkersbloed. Hij blijft
prgaan, net zo lang tot hij weer ver-
t i ook dan speelt hij nog verder,
j de overtuiging, dat eens de kansen
keren. Het zit echter tegen van-
Jan zal er maar mee op-
weel krijgt de juffrouw?
Is achttien gulden vijf en zeventig,
r Jan heeft verloren.
(Ik kom het morgen wel betalen",
hij dan en loopt weg.
gemakkelijk komt hij er niet
Ff [Er komt een ober bij en wel twee
.aar ja, wat kunnen ze e
i? Jan hééft nu eenmaal geen geld
I a dan houdt alles op.
1 3 Een beetje hardhandig wordt hij
gewerkt met de mededeling, dat
de jhier niet meer mag komen. Z'n v:
zijn binnen gebleven. Wat hebben
vriend zonder geld?
JD
Incident
et spel aan de bar gaat door. De juf-
heeft inmiddels een paar andere
nten bereid gevonden tot een spel-
e. Jammer, dat een van de twee een
tje teveel heeft gedronken en ruzie
tt. Hij scheldt de kerel naast hem nit
al wat lelijk is en de ruzie loopt zo
dat hij de man naast hem zelfs wil
J. Vlugt grist deze een glas van de
slaat er een stuk af en zet het met
scherpe kant pardoes op 's dronke-
hand, die op de bar ligt.
oed stroomt over diens overhemd:
>ver de bar. Maar de man merkt
niet. Hij begint te schreeuwen,
hij voor de duivel nog niet
is. Iedereen kijkt gespannen toe.
zal dit aflopen? Zal er een partijtje
lokt worden?
tee, daar komen al een paar
nden van de gewonde. Zij weten
mee te krijgen en de rel is voorbij,
tner, vinden velen.
Koosje duikt op
die drukte is ook Koosje komen op-
®n. Het meisjes waarmee Koosje
De Kindertuin kwam, heeft hij
ier geloosd. Koosje ging gelijk toen
met haar binnenkwam op de dans-
t, maar nu de band wordt afgelost
ft hij zijn vrienden weer op. Het
ije heeft hij gewoon laten staan,
i kan tóch niet met haar ergens gaan
n, dan moet hij voor haar betalen.
poosje is wel wijzer. Weliswaar heeft
^Btwintig gulden op zak, maar die kan
^■niet aan een meisje besteden.
Koosje heeft meer interesse in po-
Hij begint al op tc scheppen,
hij nu eens even een paar glaasjes
zal verdienen. Lachend begint hij de
stenen te schudden.
Hoe langer het spel duurt, hoe strakker
Koosjes gezicht wordt. Hij verliest.
Zijn vrienden raden hem er mee op te
houden, maar Koosje snauwt hen af;
„Laat me toch met rust, als ik wil
spelen, dan spéél ik. En ik win heus
Geen geluk
Maar het geluk laat Koosje in de steek.
Wanneer hij eindelijk ophoudt heeft hij
zestien gulden verloren. Hij moet ook
nog twee pilsjes betalen en dus zit
Koosje weer op zwart zaad.
Vorige week had bij honderd gulden.
Jasje verkocht. Ook dat geld is op. Zo
is het leven nu eenmaal, „alles even
duur", vindt Koosje.
En in dit stinkende, smerige ver
maakscentrum zoekt de jeugd dus
verstrooiing. Zij laat zich uitzuigen
in een kelder waar behoorlijk ver
tier niet is te vinden.
Weet u zéker, dat uw dochter of
uw zoon hier zaterdagavond niet
was?
teenagers heeft deze „trekpleisters" niet.
Neonverlichting, foto's van orkesten en
half naakte wouwen moeten aan de
buitenkant de indruk geven dat het bin
nen „gezellig" is. Vergeelde foto's van een
slangenvrouw, een Indische tempeldan
seres enzovoorts, completeren het „visite
kaartje".
Zestien, zeventien
Waarom wfó de nachtclub voor teenager}
De Kindertuin noemen moge uit het
volgende blyken. Iedere avond en Iedere
nacht dansen hier tientallen jongens
meisjes, kinderen die nauwelijks zestien
of zeventien jaar zijn. Zij drinken bier
en rum-cola, dansen op een vieze
nier, roken aan één stuk en kijken
half uitgeklede vrouwen, die hun jeugd
reeds ver achter zich hebben.
Het zijn vooral jonge meisjes dde deze
nachtclub als een bijzonder vermaakcen-
trum beschouwen. Zij maken hier kennis
met oudere heren, die met hen praten als
waren zij nu volwassen vrouwen. De
jeugdige schonen sohen-ken dan ook
amper aandacht aan jongens van hun
eigen leeftijd.
Deze knaapjes zoeken hun toevlucht
an weer bij vrouwen, die reeds naar de
dertig lopen en ook eens een kijkje bin-
komen nemen. De meesite jonge meis-
jesf'dde hier dansen zouden in een an
dere nachtclub niet worden toegelaten
En dat is ook normaal. Of vindt u, lezer,
het misschien gewoon dat uw dochter
kijkt naar half naakte, dansende vrou-
dait zij alcohol drinkt en zich laat
thuisbrengen door een heer van middel
bare leeftijd?
Ouders weten 't niet
Vele ouders weten niet dat hun dochter
in deze gelegenheid komt. Er zijn meis
jes die thuis vragen of zij het week
einde bij een vriendin mogen blijven
slapen, zonder er evenwel bij te vertel
len dat de ouders van die vriendin niet
thuis 2ijn.
iet is niet de gezelligheid die de jeugd
naar deze tent met zijn stinkende atmos
feer drijft. Meer is het de zucht naar
„romantiek" en „avontuur", de weten
schap eens te dansen in een echte nacht
club met vensoheidene orkesten, met
floorshows en" met een pokertafel.
En de gepeperde prijzen?
Daarover maakt niemand zich druk, het
hoort er nu eenmaal bij. Tooh is het
vreemd uit de mond van een zestienjarige
horen, wanneer je haar vraagt of zij
het niet te duur vindt: „Ja, maar het is
toch een nachtclub". Heel gewoon vinden
deze kinderen het om hier des nachts
rond te hangen met het idee dat ze nu
.meedoén". Men heeft in De Kindertuin
getracht een Parijse nachtsfeer te schep
pen. De club bestaat uit een soort kelder
een aantal bars. De ene bar is gelijk
vloers en een andere is weer een trapje
r. Boven zijn ook een aantal zoge
naamde terrasjes met tafels en stoelen.
Gelijkvloers is tegenover de bar een klein
podium voor het orkest en in het mdd-
een dans vloert je van zes bij zeven
meter. Het aantal stoelen biedt plaats
nog geen honderd mensen maar toch
er ruim driehonderd aanwezig. De
meesten zijn op de dansvloer, de rest
maar langs de kant.
IFiegen,
doet is iets
heel bijzonders. De ruimte is namelijk
"zo klein dat men niet echt kón dansen.
Men kan geen halve meter voor of
achteruit en het enige dat de dans-
lustigen doen is op de plaats waar zij
staan een beetje wiegen op de maat van
de muziek. Zij wiegen stevig tegen
elkaar aangedrukt, de
kaars lichaam geslagen en ingesloten
door tientallen andere dansparen.
De jongens hebben een sigaret in de
mond, de meisjes kijken onverschillig.
Niemand schijnt te merken dat je bijna
niet meer kunt ademhalen
Niet in telefoonboek
Heeft u gisteravond iets kunnen
lezen over het doen en laten van
een bepaalde groep toch wel ver
afgegleden jongeren, vanavond ne
men w(| een groter gedeelte van
de jongeren onder de loep en
laten het accent vallen op het ver
maak van deze jongens en meisjes.
Teneinde u daarover iets te kunnen
vertellen hebben wij tal van avon
den en nachten een kijkje genomen
in De Kindertuin, de nachtclub-
voor-teenagers.
In het telefoonboek zult u dc
naam Dc Kindertuin niet tegen
komen omdat er geen nachtclub
van die naam bestaat in Den Haag.
Maar wij hebben deze club zo ge
noemd, omdat het merendeel der
bezoekers hier onder en om en na
bij de twintig jaar is. Tot diep in
de nacht dansen hier meisjes van
zestien en zeventien jaar, drinken
rom-cola alsof liet niets is, terwijl,
naar ons is gebleken, de ouders
hiervan meestal niet op de hoogte
zijn.
te, van de diikke rookwolken. Niemand
heeft het benauwd en niemand wordit
orazy van de schetterende muziek, ge
speeld door een „orkest" bestaande "uit
Het is de jeugd die zich hier vermaakt.
De jeugd van de straat en de jeugd van
middelbare scholen. De jeugd dde er
op staat een eigen weg te volgen,
de jeugd die vraagt om meer zakgeld. De
jeugd die de ruimte wil!
een stinkcrig hol met foto's van
schaars geklede filmsterren aan de wan
den komen zij om plezier te maken, om
te dansen, te roken en te drinken én om
met veryeelde gezichten rond te hangen.
Meisjes met geblondeerde "haren "erf op
gemaakt naar het model zoals koningin
Farah Dibah het draagt. Zware make-up
moet de bleke wangen en de zwarte krin
gen onder de ogen verbergen.
Wanneer de band een minuut of twintig
heeft gespeeld wordt via de schijnwer
pers met lichtsignalen het teken gegeven
dat de muziek moet ophouden. De leider
de band zegt door de microfoon
nuchter: „Zitten" en de paartjes maken
zich los uit hun omhelzing. Voordat ieder-
zich tussen tafeltjes en stoelen heeft
doorgeworsteld en de dansvloer schoon
fijn tien minuten verstreken
De lampion.netjes gaan uit en gekleur
de schijnwerpers worden op de dansvloer
gericht. Er komt een juffrouw, dde haar
jeugd toch wel voorbij is, aanhuppelen.
Zij is gekleed in een badpakje en draagt
een grof zijden „netwerk" om armen en
benen. In haar handen heeft zij een lange
sluier waarmee zij, al dansend erotisch
manipuleert.
De kinderen in de zaal rekken hun
halzen. Prachtig vinden zij het, een échte
nachtclubdanseresEn al is het dan geen
echte „striptease", toch vinden zij dat
het wel doet denken aan de Moulin Rouge
of de Follies Bergères, waar zij al zoveel
over gehoond hebben.
Zij zien niet dat de vrouw op het pa-r-
ketvloentje van dansen nog minder kan
da-n een schildpad. Zij beweegt alleen
haar amen en benen op het ritme van
de muziek, speelt daarbij met de sluier
in haar handen, loopt dicht naar de
tafeltjes die rond de dansvloer staan en
lacht verleidelijk tegen iedereen. Zij
danst op muziek vanClaude De
bussy. Wanneer deze componist ook
maar had kunnen vermoeden dat zijn
muziek nog eens op deze manier ge
bruikt zou worden zou hij vermoedelijk
het componeren eraan hebben gegeven
en zich verder bezig gehouden hebben
met het dresseren van garnalen.
Als de muziek ophoudt maakt de „dan
seres" een buiging naar alle kanten en
verdwijnt weer naar achteren. Fantas
tisch vonden de jongeren het. De meeste
aanwezige ouderen hebben het optreden
amper gevolgd. Het moet namelijk wor
den betwijfeld of die hier hetzelfde zoe
ken als de jeugd.
en meisjes die gelegenheden als eerder
beschreven bezoeken vooral schuilt in de
omgang die zij daar hebben met mensen
die op hen een verkeerde invloed kun
nen hebben. Zo zijn er in de nachtclub
De Kindertuin een paar oudere heren die
hier beslist met bijzondere bedoelingen
zijn komen binnenvallen.
men wij nu bijvoorbeeld die man
met dat interessante gezicht en die
grijze haren. Zo te zien is hij de veertig
1 gepasseerd. Hij gaat nu naar de dans-
loer met Mieke, een meisje van zeven-
ien jaar. Zij draagt een avondjapon die
en groot gedeelte van haar rug ontbloot
)e heer die haar zojuist ten dans heeft
gevraagd is een stuk groter dan zij, maar
dat vindt Mieke nu juist zo fijn. Op haar
gezichtje staat te lezen dat zii het gevoel
heeft alsof dit de beste avond van haar
is. Een oudere man wil met haar
dansenZou hij haar móói vinden?
twee houden elkaar op de gebrui
kelijke manier vast. Dicht tegen elkaar
angedrukt, de armen om elkaar heen
eslagen. Mieke's partner zegt dat zij „er
bijzonder goed uitziet" en dat zij prach-
ogen heeft. Mieke glundert. Dit is
;ens wat anders dan dansen met een
;el van twintig, die tijdens het dan-
liets zegt en gewoon zijn sigaret in
zijn mond houdt. Voorzichtig aan de bui
tenkant blijvend duwt haar partner haar
even later in de richting van een bar.
„Zullen wij iets gaan drinken, het is hie:
zo warm", stelt hij voor. En zonder op
antwoord Ie wachten gaat hij haar
'voor, het kleine trapje op. Zij n
plaats op een barkruk cn„hoe zi
Nou, zij heet Mieke. En dan zegt hij
weer, dat hij dat een mooie naam vindt.
Mieke vraagt hoe oud hij haar schat
daarbij had zij nog bijna „u" tegen hem
gezegd. Gelukkig kon zij zich bijtijd:
houden en nu zegt ze gewoon „jij",
vindt het nog goed ook!
„Nou. laat es kijken, twee of drii
twintig".
Mieke's hart maakt een vreugdesprong.
Heerlijk, hij ziet haar voor vól aan
BIJNA alle jongens en meisjes die
elders op deze pagina ter sprake
komen behoren tot de wat men
pleegt te noemen „losgeslagen jeugd".
Maar niet allen die met deze bekla
genswaardige jongelui omgaan
mogen tot die groep gerekend wor
den. In de kleine espressobar, waar
zoveel gebeurt waar de buitenwereld
niets van weet, komen behalve de ar-
beidsschuwe jongens en meisjes ook
anderen, meisjes uit keurige milieus
vaak, die een middelbare school be
zoeken. Juist van deze meisjes is het
moeilijk te begrijpen dat zij zich in
de sfeer van deze „lawaai-tent" op
hun gemak voelen.
Daar in de hoek zit bijvoorbeeld de ze
ventienjarige Annette, een meisje uit een
beschaafd milieu en dochter van ouders,
waar niets op aan te merken valt.
Annette zit in de vierde klas van de
middelbare meisjesschool. Ze heeft bijna
iedere middag vrij van school om huis
werk te maken. Maar" Annette gebruikt
[die tijd niet voor schoolwerk. Een paar
middagen per week is zij hier te vinden,
wat reeds tot gevolg had, dat haar laat
ste rapport vier onvoldoendes vertoonde.
Er staan zes jongens om Annette heen
en geen van allen laat een hand van haar
af. Achtereenvolgens heeft er één een
hand op haar. rug onder haar blouse,
heeft een ander een hand op haar knie,
een derde haar om haar middel, met
de vierde zit zij handje te vrijen, weer
een ander strijkt haar door het haar en
de zesde zoent haar.
Dit meisje schaamt zich nergens meer
voor. Zo vindt zij het ook heel gewoon
dat iedereen haar „schat" noemt en zij
zegt op haar beurt „lieve jongen" tegen
allemaal.
waarom dóet Annette dit?
1 van de redenen wordt al spoedig
duidelijk. Met haar zeventien lentes weet
Annette al dat wanneer je een man iets
toegeeft, hij wel bereid is tot een tegen
prestatie. En de tegenprestaties die An-
;tte van haar vriendjes vraagt zijn
wartjes.
Kwartjes voor de jukebox. Annette
voelt zich teenager, wil ook léven als
teenager en daar hoort nu eenmaal
muziek bij. Thuis heeft zij een gezellig
kamertje, maar daar is geen pick-up. En
■onds moet Annette huiswerk maken
en komt zij de deur niet uit. Daarom
zoekt zij 's middags haar vertier in een
wat zij noemt, „onschuldige teenagerbar".
Het meisje heeft er ook geen benul van
in wat voor „tent" zij is terechtgekomen
en met wat voor jongens zl] omgaat. Voor
haar is het alles onschuldig, alleen al om
het feit dat er geen alcohol wordt ge
schonken. Zo zei ze het woordelijk.
Maar heeft Annette zelf geen geld?
Moet zij zich dan laten aaien voor een
paar kwartjes, die zij weer omzet in la-
O ja, ze krijgt wel zakgeld. Maar haar
vader heeft het nu ingetrokken vanwege
die vier onvoldoendes. De vader die het
goed met zijn kind meent denkt haar op
deze manier aan de studie te houden.
Maar wat is nu het gevolg? Annette
zoekt toch baar vertier en deelt voor
een paar kwartjes jongens haar „gunsten"
uit. Wanneer zy niet oppast, gaat het
met haar snel bergafwaarts en zij zal
niet de eerste zijn die op deze manier
stap zet op de weg, waarop vrolijk
heid en plezier lokken, maar waarachter
de vreselijke ellende niet zichtbaar is.
Een weg, die uitloopt fn de goot.
Wat zal i
gebeuren als Annette dit
jaar blijft zitten? Misschien mag zij der tellen".
doorgaan, maar er is grote kans dat haar
vader zegt: „Als jij niet wilt leren dan
ga jij maar werken".
Misschien komt ze ergens op een kan
toor. Met het vaste voornemen om in de
avonduren het diploma te halen begint zij
wellicht weer aan de studie. Maar ook dón
komt onherroepelijk de drang naar uit
gaan erf al gauw wordt er dan gezegd,
dat een meisje dat een hele dag werkt
's avonds wel eens mag uitgaan. Vaak
eindigt dit in onenigheid thuis en zodra
het meisje meerderjarig is gaat zij op
kamers wonen. Helemóól onafhankelijk,
met alle gevaren van dien!
Wie Annette daar ziet zitten, heeft diep
medelijden met haar. Al verbeeldt zij
zich misschien, dat ze een geraffineerde
vrouw is, bij alle mannen graag gezien,
in feite is ze nog maar een kind. Dat
merk je ook wanneer zij weggaat en
één van de jongens haar vraagt die
avond mee te gaan naar de bioscoop.
Met een ondeugend lachje zegt Annette
dan: „Nee, dat kan niet, wantik
heb vaste verkering".
Als zij weg is lachen de jongens haar
:ns hartelijk uit.
„Dom schaap" merkt iemand op,
leemt genoegen met twee gulden zak
geld. Haar oude heer kan zeker niet ver
middels heeft de man een bier en
cola besteld met een dubbele rum.
houdt haar nu zijn sigarettenkoker
en geeft daarna vuur. Het jonge me
dat van opwinding niet meer weet
zij moet doen. verontschuldigt zich
gaat naar het toilet.
Wanneer zij terug is klinken zij. De
man maakt aldoor complimentjes en
„Kom, drink je glas leeg, dan laat ikje
nog eens inschenken." Aan Mieke's ge
zicht is te zien dat zij het vocht niet lek
ker vindt maar dat zou zij nooit beken
nen. Een tweede glas dubbele rum-cola
wordt neergezet.
Zoiets kost hier wel vijf gulden, we
Mieke. En dat heeft hij allemaal vo
hóór over. Zou hij verliefd op haar zij
Wanneer één van de jongens benedi
tegen haar lacht draait zij hooghartig
haar hoofd om. Wat denken die jonge
tjes wel. Brutale knapen.
Haar partner praat nog wat over koet
jes en kalfjes en zegt dan dat hij tot zijn
spijt moet opstappen.
Ai. Mieke's gezicht verstrakt. Daar zit
zij nu. Zij kan moeilijk alleen nog langer
blijven want haar vrienden die inmid
dels gezien hebben dat zij hen geen blik
meer waardig keurt willen toch niet meer
met haar dansen. Misschien lachen zij
haar straks wel uit, als haar partner weg
is. De man heeft inmiddels afgerekend
De flinke fooi die hij gaf is Mieke niet
ontgaan. Hij zal vast wel veel geld heb
ben, denkt zij, misschien is hij wel direc-
of 2
Hoofdpijn'
„Ik heb hoofdpijn", verzint zij gauw.
Nou, wanneer hij haar een pleziertje
kan doen door haar even thuis af te zet
ten met zijn wagen dan
Opnieuw krijgt Mieke het gevoel dat
zij een geraffineerde vrouw is die man
nen om haar vinger kan winden. Dat was
toch maar weer een prachtig idee om tc
zeggen dat zij hoofdpijn had.
Maar dat domme kleine meisje begrijpt
niet, dat zij haar partner op deze ma
nier precies in de kaart speelt. Dat hij
haar precies kan laten zeggen wat hij wil.
In de hal geeft hij ook de portier een
fooi. Deze is overbeleefd en helpt het
meisje, dat plotseling voor hem „dame" is
geworden, in haar mantel.
Met een: „Goedenavond mevrouw, me
neer" houdt hij buigend de deur open.
Wat zou deze portier ervan zeggen wan
neer zijn eigen zeventienjarige dochter
een nachtclub verliet met een heer van
middelbare leeftijd? Hij zou het be
slist niet goedvinden. Maar nu, och het
is z ij n zaak immers niet. Van deze
klanten moet hij het hebben. Hij vindt
het allang best als knappe jonge meis
jes met oudere heren weggaan. Zijn
zwijgen wordt gekocht met een flinke
Het paar is inmiddels bij een grote
glimmende auto gekomen. Arm, dom
meisje. Zij zit er nog aan te denken dat
de portier mevrouw tegen haar zei. Toen
zij met haar vriendin binnenkwam had
hij het over jongedames en hielp haar
niet uit" haar mantel.
Er is geen stem in Mieke's geweten die
haar zegt uit te stappen. Er is niemand
die haar waarschuwt voor die dure me
neer. Mieke ziet geen gevaar. Hij is toch
aardig en beleefd? O ja, zo is hij beslist
wel. Je zou hem zelfs Je laatste cent
geven.
En dan rijdt de wagen af. Mieke nes
telt zich in de kussens, denkend, dat zij
een verovering gemaakt heeft.
Hoe 't kan gaan
Wat is nu het gevaar dat hieiin schuilt
en dat jonge meisjes zoals Mieke niet
zien? Mieke verbeeldt zich dat zij op het
eerste gezicht verliefd is en zij hoopt,
dat de man naast haar ook haar 'n beetje
aardig vindt. Dat is ook wel zo, maar dat
zal hij niet laten merken. Hij zal Mieke
netjes naar huis rijden, haar een hand
geven en zeggen dat hij het erg prettig
Maar daarmee zal Mieke geen genoegen
willen nemen. Zij heeft hem immers ver
overd? Zij zal hem voorstellen elkaar nog
eens te ontmoeten en dan zal hij ant
woorden dat hij toch veel te oud voor
haar is. Zij is eigenlijk nog maar een
kind endat ene woordje „kind" zal
het doen. En weer zal Mieke gevangen
zijn. Denkt hij dat zij nog maar een kind
is, zij is een vrouw en dat kan zij bewij-
Volgende ontmoeting
Met een lange kus nemen zij afscheid en
van die ene kus kan Mieke 's nachts
niet slapen. De andere avond ontmoet
zij hem weer en dat gaat zo een paar
avonden door. Totdat Mieke een onver
geeflijke fout begaat en iets doet wat
niet meer is te herstellen. Dan huilt
zii haar verdriet bij moeder en vader
uit. En die aardige heer?
lij komt niet meer opdagen er
zijn naam niet eens; zij weet i
hij woont en heeft er nooit aar
zijn autonummer te noteren.
zij kent
gedacht
Waar hem dan te zoeken? De portier
an De Kindertuin kan zich die man niet
Het spijt hem verschrikke-
komen hier zovéél mensen...
lijk
Misschien komt Mieke goed terecht, dat
il voor een groot deel van haar ouders
afhangen.
Misschien ook wordt zij net als het
meisje dat haar kindje patat te eten geeft
drie flesjes limonade laat drinken in
i espressobar, waarna zij het kind in
bed stopt en zelf naar een fuif gaat. Een
lif met allemaal jongelui, zonder toc-
cht.
Volgende keer:
Er moet iets gebeuren