KONING -
RICHARD
De
jeugd hoort meer
dan u denkt
Nieuwe taak voor twee
zendingsziisters
Rooms-katholiek pleit
voor godsdienst vrijheid
Een woord voor vandaag
C.N.V. zal binnenkort
spaarbank oprichten
2
Een enquête over
de preek
Uit een enquête van het En
gelse blad ,JDaily Mail" blijkt
dat de kerk niet langer op haar
retour is. Als we ds. Th. Fer-
werda, gereformeerd predikant
te Noordwijk aan Zee moeten
geloven, dan geldt dat ook voor
Nederland.
In de laatste maanden is de
preek in de discussie geweest.
Er zijn boeken over geschreven,
conferenties over gehouden, fo
rums hebben hun mening er
over gezegd en ds. Ferwerda
heeft een enquête onder zijn
jeugd gehouden om te weten
te komen wat de jonge mensen,
die wij in goed-Engels teenagers
noemen van de preek opsteken.
Hem viel het resultaat erg mee
Hij schrijft dan ook in het
Kerknieuwsvan de Geref.
Kerk van Noordwijk aan Zee:
TA, wat zullen ze opsteken van
al die preken, die de jeugd
soms draaierig en ongeduldig
aanhoort? Je zou er wel eens
meer van willen weten, maar ze
laten het niet los. Daarom
heb ik het eens geprobeerd met
een steekproef.
Zondag 20 maart preekte ik
's morgens over Matth. 27 24 en
25, 's middags over het 3e ge
bod. De dinsdag daaropvolgend,
dus twee dagen later, heb ik op
de catechisatie de jongelui ge
vraagd schriftelijk de preek eens
na te vertellen.
Het resultaat is de moeite
waard. Ik moet u zeggen, het is
me 100% meegevallen. En om
te bewijzen dat de titel van dit
6tukje terecht is, geef ik u wat
voorbeelden door.
Een meisje van 15 jaar schrijft:
„Pilatus vond dat Jezus niets
gedaan had, waarvoor Hij ge
kruisigd moest worden. Daarom
waste hij zijn handen en zei:
Ik ben onschuldig aan Zijn bloed.
Vroeger waren er mensen, die
als er in de buurt van hun huis
een vermoord mens werd gevon
den, een dier slachtten en daar
boven hun handen wasten. Toen
Pilatus zijn handen gewassen
had en zo dus onschuldig was
aan het bloed van Jezus, riep
het volk uit: „Zijn bloed kome
over ons en onze kinderen". Ze
riepen dit niet eenstemmig maar
riepen het ieder voor zichzelf.
Wij moeten ook willen dat het
bloed van Jezus over ons komt.
Rembrandt heeft eens een schil
derij gemaakt, waarop hij ook
zelf voorkomt, midden onder de
mensen (op Golgotha). Hij wil
de daarmee zeggen dat hij ook
schuldig was aan het bloed van
Jezus".
"WIND u dit niet knap? En dit
is nog niet eens het beste
verslag, ik kan u nog betere
laten zien. Natuurlijk zijn er
ook heel wat mindere. Een jon
gen van 15 schrijft eerlijk: „ik
weet er niets meer van". Een
jongen van 16 is bijzonder eer
lijk en werpt een apart licht over
de galerij als hij schrijft: „Ik
heb op de galerij gezeten en heb
dus niet geluisterd, maar heb de
preek goed ter harte genomen"
Het woordje „dus" spreekt hier
boekdelen, en dat kan door de
laatste vrome opmerking niet
worden goedgemaakt Dat de
jeugd ook critisch luistert ge
tuigt de volgende opmerking:
(18 jaar): „Het symbool van
handen wassen werd vroeger
gebruikt als er iemand ver
moord was en de dader was
zoek! Er werd dan een Kalf ge
offerd, en de omwonenden wie
sen hun handen daarboven ten
teken, dat ze er niets van wis
ten. Dit laatste klopt volgens
mij niet omdat je gemakkelijk
genoeg kon zeggen, dat je er
niets van wist. Ze vertrouwden
vroeger veel te veel op de goed
heid van de mensen".
Ja, dat is een opmerking waar
zelfs een psycholoog iets aan zou
hebben in deze tijd!
IAAT de jeugd de preek ook op
zichzelf toepast bewijst de
ze opmerking (jongen van 19
jaar): „Wat Pilatus zei was na
tuurlijk verkeerd. Iedereen is
schuldig aan Jezus bloed.
Als wij hiervan doordrongen
zijn, zullen we gelukkig zijn.
Ook wij zijn hieraan schuldig.
dan worden we niet (hoewel dat
voor de hand ligt) verteerd door
afschuw over onszelf, maar dan
komt er een innerlijke rust over
ons". Deze jongen heeft voor
zichzelf geluisterd. Een voor
beeld voor velen!
Dat je op de galerij toch wel
naar een preek kunt luisteren
toont een jongen van 16 jaar:
„Vloeken is de ergste zonde,
maar toch wordt iemand die
vloekt niet met de vinger nage
wezen. Wel de mensen, die ge
zondigd hebben tegen andere ge
boden. In de preek werd door de
dominee een tragisch voorval
als voorbeeld gebruikt. Een pa^
gehuwde vrouw kreeg het
doodsbericht van haar man te
horen (die in militaire dienst
was). De vrouw die aan tafel
zat met haar ouders wilde God
vervloeken. Maar de moeder leg
de haar hand op de mond om
haar het vloeken te beletten.
Voor de vrouw (moeder) was het
vloeken n.l. het ergste wat er
bestond. Ook een vorm van vloe
ken is het onnauwkeurig lezen
van Gods Woord. Er zijn men
sen die zich aan een paar teksten
houden en daarnaar leven. De
bijbel moet in z'n geheel gele
zen worden en men moet leven
naar het geheel. Daar heeft God
de bijbel voor bestemd".
Een uitstekend preekverslag
over zondag 36, vind u niet? Men
heeft de zaak heel goed gesnapt,
zoals u ziet. Dat bewijst ook een
ander van 15 jaar die schrijft:
„De Naam van God mag niet al
leen op de kerkdeur geschreven
staan, maar ook op de potten en
pannen van m'n moeder in de
keuken. Als we God uit een deel
van ons leven houden, misbrui
ken we de Naam van God, want
Hy wil over ons hele leven
heersen".
Na deze opstellen is het geen
wonder dat ds. Ferwerda schrijft:
U merkt het dus wel dat er
heel wat meer omgaat dan wij
denken. De jeugd luistert inder
daad en ik ben erg dankbaar
voor wat ik op nl die blaadjes
gelezen heb. Jongelui hartelijk
bedankt voor je medewerking
en tenslottezoü het mis
schien ook eens een idee voor
de ouderen zijn?
Vereniging Gemeenschappelijke Zending
.Hakahana' -maak
snel voort
.Hakahana" „Maak snel
voort!" Dit roepen de Christenen
in het dunbevolkte land van ZW-
Afrika elkander toe. „Hakahana"
is de leuze van de werkers, de
zendelingen, de evangelisten en
de zusters van het Rheinische
Missions-Gesellschaft, waarbij
ook Nederlanders het Evangelie
en de boodschap van de Christe
lijke naastenliefde brengen aan
het zwarte volk in dit deel van
Afrika, dat zo groot is als het
vooroorlogse Duitsland.
„Hakahana" was feitelijk ook het
motto bij de negenentwintigste zen
dingsconferentie van de vereniging
Gemeenschappelijke Zending van'de
Vrije Evangelische Gemeenten in Ne
derland, welke dit weekeinde te Bus-
sum werd gehouden en waarbij de
heruitzending plaats had van de zen-
dingszusters Henny Polstra en Hetty
Fokkema door die Vrije Evangelische
Gemeenten.
Beiden bezochten de afgelopen weken
dc verbonden gemeenten, voor hun
vertrek naar hun nieuw arbeidsterrein,
de steenachtige bodem van ZW-Afrika,
waar zij met blijdschap en in vertrou
wen op God een taak van voorlt
zes jaar aanvaarden. Uiteraard is
land voor beiden nog vrijwel terra
cognita. Het is het land van o.a.
Bosjesmannen en de Bantoes waar
verschillende volken zes talen spreken
en waar ook de gekleurde bevolking
zelfs onderlinge apartheid kent.
Zuster Henny Polstra, die zich eerst
in de hoofdstad Windhoek zal vestigen,
is Diacones. Zij heeft, voordat zij van
1952 tot 1958 zendingsarbeid ging ver
richten op het eiland Samosir (Suma
tra), gewerkt in het Haagse Diacones-
senhuis Bronovo. Zuster Hetty Fokke
ma gaat waarschijnlijk naar Karibib.
Zij vertoefde 24 jaar, van 1936 tot
1959, in het vroegere Indië en het
latere Indonesië. Waarschijnlijk komen
Duits parlement over Spaanse situatie
zich beziggehouden met de
godsdienstvrijheid die de pro
testanten in Spanje wordt ont
houden. Tijdens een debat over
de verhouding van de Duitse
Bondsrepubliek tot Spanje be
treurden een rooms-katholiek en
een socialist het feit dat de pro
testanten niet in alle vrijheid hun
geloof kunnen belijden.
Vooral de rede van de rooms-katholieke
afgevaardigde, dr. Richard Jaeger
(CSU) trok de aandacht. Hij zei het
te betreuren dat de vrijheid van gods
dienstige overtuiging in Spanje wordf
ingeperkt. Hij meende dit tot op ze
kere hoogte uit het karakter van het
Spaanse volk te kunnen verklaren, om
dat men daar de moderne tolerantie
gedachte niet kent.
Dr. Jaeger vond het als rooms-katho
liek bijzonder pijnlijk dat de Spaanse
Erotestanten onder deze druk moeten
:ven. Men stelt in Duitsland altijd de
rooms-katholieken medeverantwoorde
lijk voor de Spaanse situatie, verzucht
te hij.
Ook de socialist dr. Heinemann sprak
zich uit voor vrijheid van godsdienst.
Hij erkende echter niet het onder
scheid dat dr. Jaeger had gemaakt
tussen totalitaire en autoritaire mach
ten. Het lot van de Spaanse protes
tanten is een goed voorbeeld van het
feit dat ook onder een autoritaire
macht de godsdienstvrijheid kan wor
den ingekrompen.
Hij vroeg zich af wat erger was, de
verdrukking van de gewetensvrijheid
in naam van het christendom, zoals in
Spanje of door het atheisme, zoals
achter het ijzeren gordijn.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen het beroep van de gene
rale synode tot predikant voor bijzondere
werkzaamheden, als secretaris van de
Raad voor de Arbeid der Verbreding van
het Evangelie en directeur van „Kerk
en Wereld": dr. A. Th. van Leeuwen
voorheen zendingspredikant, wonend te
Driebergen; het beroep van de generale
synode tot predikant voor bijzondere
uiiigacuuciu uoui wcnveia va„ werkzaamheden, geestelijk verzorger van
de vereniging Gemeenschappelijke Zen-*eSer: Greive, kand. te Bergen
ding van de Vrije Evangelische Ge-p„Z?on?-, T
meenten. In ZW-Afrika ligt thans een L Beda^t Y°°r. J-
nieuwe taak
Men hoopt, dat
kan worden uitgezonden.
In het kerkgebouw
het medisch team. den te Dordrecht,
spoedig ook een arts GEREFORMEERDE KERKEN
der Vel
de gemeente Beroepen te Oegstgeest: J. H.
G. J. van den Pol kand. te Nljkerk.
BedanKt voor Zwartebroek; T. Kam
per te Scharendijke.
Benoemd tot hulpprediker te Breskens:
G. J. Grafe, laatst, pred. te Epe.
te Bussum begon zaterdagavond de te st. Jacobi-Parochie; te' w'estêremden:
jaarlijkse landelijke ledenraadsvergade- - - - - - -
ring, geleid door ds. P. van Vliet,
waarbij van een veertigtal gemeenten
uit het gehele land afgevaardigden wa
re Bij deze samenkomst van het al
gemeen bestuur bleek, dat voor de
nieuwe arbeid in ZW-Afrika natuurlijk GEREFORMEERDE GEMEENTEN
ook weer nieuwe middelen vereist zijn.
Beroepen te Amsterdam-Centrum Chr.
van Dam tet Rotterdam-Zuid; te Dor
drecht: A. Vergunst te Rotterdam-Cen
trum.
UNIE VAN BAPT. GEM.
beroeD worden ge
daan op de leden van de Vrije Evange
lische Gemeenten, terwijl men zal
trachten, uitb eiding van de belangstel
ling voor dit werk te verkiiigen. In
eerste aanleg zal voor het ZW-Afrika-
olan 6.000 nodig ziin. Dan zijn er 1
lasten voor het werk in Nederland
Indonesië. De Nederlandse zendelingen
in Indonesië werken als adviseurs met
speciale opdrachten.
Na afloop van de ledenraadsvergade
ring werd een voorstelling van de cul
tuurfilm „Hakahana" gegeven, welke
druk bezocht was. De film toon<
dat de zusters op het arbeidsterrein
van ZW-Afrika bij hun bezoeken af-
veraf wonende stammen of famili
wel als dokters moeten optreden,
dat uitgestrekte land wonen slechts ei
half miljoen mensen. De inheemse be
volking leeft voor een groot deel nog
in stamverband. Toch hebben de
tenschap en de techniek ook daar
intrede gedaan en beginnen ze het le
ven te wijzigen. De zending probeert,
dat ten goede te leiden, wat een zwa
re taak en een moeilijke opdacht is!
Ds. W. E. van Petegem te Bussum
predikte in de godsdienstoefening op zon
dagmorgen.
Zendingsnood
Zeer toepasselijk klor.ke- zondagavond
in hetzelfde kerkgebouw de door een
groot koor gezongen woorden Zendt het
Evangelie over land en zee.
Ds. H. Postma van Nijverdal, spre
kende over het onderwerp Zendingsnood
en Zendingskans, memoreerde d" ♦wee-
de zendingsreis van Paulus in Klein-
Azië: „Het Evangelie van Christus
spoedt heerlijk voort en overwint." Tot
op een zeker ogenblik Gods bedoelingen
weer achter mysterieën verborgen gin
gen, toen Hij verdere voortgang niet
toeliet. Het behoeft gepn uitweiding,
wat dit in die tijd voor Paulus en Silas
betekende, aldus ds. Postma. Dit was
zendingsnood. Tenslotte bleek God Pau
lus en Silas de weg naar Europa te
wijzen, waarop Paulus en Silas geen
vragen meer stelden. Dit was zpndings-
kans. Gods antwoord „Daarom!" op het
.Waarom"""
Spreker vergeleek de nood van Pau
lus en Silas met de nood van de zen
ding op Samosir. De zusters Polstra
Fokkema en de zendingsdokter en
mevrouw Scheurkogel moesten daar
hun arbeid beëindigen. Volkomen
verwacht kwam echter de roep van
de zending in ZW-Afrika wat deze
zendingsconferentie tot feestelijke da
gen maakte. Deze nieuwe kans vraagt
nieuwe gehoorzaamheid, toewijding
en overgave en wordt alle gemeenten
geboden om verantwoordelijkheid te
tonen door een offer aan dc zending.
LW F wil vrouwen
in commissies
Het Uitvoerend Comité van de Lutherse
Wereldfederatie heeft er bij de aangesloten
kerken op aangedrongen, dat de kerken
afvaardigen. Ook zullen in alle
sies van de federatie waarin dit „zakelijk
te rechtvaardigen is" vrouwen worden
benoemd.
97
Gaarne, edele Saladin, antwoordde Richard,
om zich heen kijkend om een doelwit te zoeken.
Hij wenkte een der wachters en ontnam hem een
stalen knots, met een steel van hetzelfde metaal
met een doorsnee van ongeveer anderhalve duim.
Deze steel legde hij op een houten blok.
De Vaux fluisterde in het Engels. Haal toch geen
gekheid uit, Mylord. Dit kan niet lukken en gij
stelt u bloot aan spot
Maar Richard antwoordde niet. Met beide handen
omklemde hij het gevest van zijn wapen, liet het
boven zijn hoofd door de lucht suizen en gaf dan
een dreunende slag. De stalen steel brak in twee
stukken, als had een houthakker met zijn bijl een
boomtakje gebroken.
Bij het hoofd van de Profeet, riep Saladin
waarderend, dit is een meesterslag. Nooit zag ik
een man. die met zoveel juistheid zo'n zwaard han
teerde. Graag wilde ik iets doen om te bewijzen
dat ik even sterk ben als gij. maar mijn krach
om dit vervaarlijke 6taal te zwaaien schiet natuur
lijk te kort Maar wacht misschien weet gij niet
wat wij met onze wapens vermogen en misschien
kan ik iets doen om u dat te leren.
Terwijl hij dat zei nam hij van de vloer een zij
den kussen, gevuld met dons, en zette dat op een
der zijden rechtop Kan uw wapen dit kussen
splijten? vroeg hij beleefd.
Neen antwoordde Richard, geen zwaard op
aarde kan iets splijten als het geen vast lichaam is
Zonder er nog iets aan toe te voegen trok Saladin
nu zijn Oosterse kromme sabel uit d^ schede, die
In vergelijking met Richard's zwaard slechts een
stuk speelgoed geleek, en trok die met een snelle
beweging dwars door het kussen heen. Het gebeur
de zo behendig en schijnbaar met een zo geringe
krachtinspanning, dat het wel leek of het kussen
uit elkaar viel in plaats van verscheurd te worden.
SIR WALTER SCOTT
Dit is een goocheltruk! riep de Vaux, vooruit
springend en een stuk van het kussen oprapend
om het van nabij te bekijken. Daar is toverij mee
gemoeid.
De sultan scheen te begrijpen wat hij bedoelde,
want direct maakte hij de sluier los die tot nog
toe aan zijn tulband had gehangen, wierp de dunni
doek door de lucht, hief als in een schicht de sabel
en trok die door de sluier heen, zodat de twee stuk
ken. zuiver gesneden, naar de hoeken der tent flad-
In volle ernst, broeder, zei Richard, nooit zag
ik zo iemand met een sabel spelen en het sch' nt
gevaarlijk 'met u te vechten. Maar liever hou ik
het toch maar bij een goede Engelse slag. Wat wij
niet in list vermogen, kunnen wij door onze sterkte.
Maar in ieder geval, u schijnt even behendig in
het toebrengen van wonden als uw wijze Hakim in
het genezen ervan. Ik mag toch hopen de geleer
de wijze hier te ontmoeten? Ik ben hem veel dank
verschuldigd en dus heb ik enkele kleine geschen
ken voor hem meegebracht.
Terwijl hij nog sprak verwisselde Saladin zijn
sneeuwwi.te tulband voor een ru'ge Tartaarse muts.
Nauwelijks had hij dit gedaan of zowel de koning
als de Vaux staarden hem met grote ogen verwon
derd aan. Glimlachend, doch tegelijk ernstig, sprak
de Oosterling:
De zieke kent de geneesheer aan zijn stap.
doch wanneer hij genezen is kent hij niet eens het
gelaat van zijn weldoener!
Een wonder! Een wonder! riep Richard luid.
De Hakim en de grote Saladin zijn dus maar één
en dezelfde persoon en ik wist het niet! Als genees
heer stond u in mijn tent én nu staat u voor nv
als mijn koninklijke broeder! U bent het die mij
het leven hebt gered, maar ook het leven van de
ridder van de Luipaard! Gij, Saladin, stond borg
voor een verrader? En zelfs hebt u hem vermomd
terug naar mijn tent gestuurd?
Zo is het, antwoordde Saladin, want ik moest
het doen om hem het leven te sparen. Zijn verdriet
was zo groot dat ik wist dat hij in onze kampen
zou wegkwijnen. Zijn vermomming werd echter door
u doorgrond, sneller dan de mijne.
Door toeval, gaf Richared toe. Hij werd ge
wond en ik zoog hem bloed uit en onder mijn lip
pen werd zijn huid blank, zodat ik zag dat hij door
een of ander kunstmiddel gekleurd was Toen ik d
wist was het niet moeilijk hem aan zijn gestalte
te herkennen. Er was ook de hond. Hij wachtte
even en vroeg: Ik hoop dat hij morgen voor mij
zal strijden?
Hij maakt zich voor het gevecht klaar, zei
Saladin. en heeft goede hoop. Ik heb hem wapens
en een paard verschaft en ik ben er van overtuigd
dat hij behendig en dapper zal strijden. Ik heb vee
achting voor hem.
Weet hij? vroeg Richard, wie u in werkelijkheid
bent?
Ja, zei de Saraceen, ik moest het wel beken
nen toen ik hem mijn plannen uiteenzette.
En heeft hij u iets bekend?
Rechtstreeks niet, hervatte de Sultan, maar uit
vele dingen en woorden maakte Lk op dat zijn lie!
de te hoog is geplaatst, zodat hij wanhoopt
de zendingszusters toe. „Een van de
wonderlijkste en onvergetelijke ogen
blikken in uw leven was het 'ellicht
ook, toen Christus door de poort var
uw hart uw leven binnenkwam. De op
dracht van het Samosir-bestuur aan c
is te getuigen door woord en daad in
een land, dat dor, droog en leeg schijnt.
Bedenkt wel dat zij allen in ZW-
Afrika, Indonesië en Nederland zon
daren zijn en dat juist daarom Jezus
hun Redder is".
Ds. Van Vliet vertelde de gemeente
leden, dat zuster Fokkema al bijna
een kwart eeuw in zendingsdienst i
in Japanse gevangenschap is geweest.
„Ik zend u beiden uit namens de
Samosir-zending met de woorden: Ves
tigt uw aandacht dan op Hem."
Er zal wel veel genade nodig zijn ge
weest toen het gouvernement te kennen
gaf dat u heen moest gaan, zei
Van Vliet tegen dokter en mevi
Scheurkogel, die van de zendig af-
Materialistische mensen bent u niet,
;i de spreker, in het bijzonder tot dok
ter Scheurkogel die zich nu terwille
van zijn kinderen in Nederland gaat
vestigen. „God is niet onrechtvaardig,
dat Hij uw werk vergeten zou er
de arbeid der liefde die gij om 1
naams gearbeid hebt."
Als God roept tot een taak, geeft Hij
ook de kracht daartoe, zei zuster
Hetty overtuigd in haar afscheidswoord.
Op Paasmorgen, zei zuster Henny
daarop in haar ontroerende getuigenis,
zullen ergens op Sumatra weer mannen
de berg ooklimmen en op bazuinen op-
standings':ederen spelen en de vissers
bij het Tobameer zullen daardoor ge
wekt worden. Toen ik dat daar beleef
de. voelde ik steeds weer een band met
Nederland. Over een week zal het zo
ook wel weer op een of andere wijze
zijn.
Het zendingswerk van arts in Indo
nesië gaat ver uit boven het werk van
arts in Nederland, dat wil ik verdedi-
zei dokter A. Scheurkogel, die in
1948 met zijn echtgenote op Samosir
as begonnen.
Tenslotte heeft de Afrika-secretaris
>n de Rheinische Mission, ds. G. Men-
zel nit Wnppertal, de beide zendlngs-
zusters toegesproken.
Luthers station
in Addis Abeba
Het christelijk radiostation, dat door
de Lutherse Wereldfederatie in Ethiopië
gebouwd zal worden voor Afrika en het
Midden-Oosten, komt in de hoofdstad
Addis Abeba. De officiële naam zal zijn
„de stem van het Evangelie''. De eerste
uitzending zal, blijkt nu, pas plaatsvinden
tijdens Kerstmis 1961,
Veertig jaar O.Z.C.
De Onderwijs-Zendingscommissie
hoopt dit jaar te gedenken, dat zij 40
jaar geleden werd opgericht. Tijdens de
algemene vergadering, die op 21 mei
a.s. te Utrecht wordt gehouden, zal dit
feit dankbaar worden herdacht. Op de
ze vergadering, die ook voor belang
stellenden toegankelijk is, zal de hui
dige secretaris spreken over „40 jaar
O.Z.C.V" ter./ijl dr. E. Jansen Schoon
hoven, rector van de Zendingshoge
school in Oegstgeest een causerie zal
houden over „Zending, vroeger en nu"
De bijeenkomst wordt gehouden te
Utrecht in Hotel Terminus, Stationsplein
vangt aan om 2 uur n.m.
Jezus, de Zoon des mensen, voor zijn aardse rechters: een.
Pilatus, dan Herodes, dan weer Pilatus. De beschuldiging heef:
niets meer te maken met de uitspraak waarop de kerkelijk
rechters de doodstraf hebben uitgesproken. Of Jezus wel dar,
niet de Zoon van God is, zou de Romein Pilatus niet geïmpo
neerd hebben. Twee geheel andere punten vormen nu df
beschuldiging: 1. Hij verleidt het volk doordat Hij verbiedt d<
keizer belasting te betalen; 2. Hij zegt van Zichzelf dat Hi
de Christus, de Koning is.
Herodes neemt de zaken niet eens serieus. Hij ondervraag
Jezus, maar Jezus geeft geen antwoord. En Pilatus erken
tot driemaal toe: ,Jk heb niets in Hem gevonden waarop dt
doodstraf staat." Van de beschuldiging is niets overgebleven
Waarom legt Lucas hier zo de nadruk op? Waarom laat hij
Pilatus tot driemaal toe het „onschuldig" uitspreken? Het
alsof de evangelist aansluiting zoekt bij de profeet Jesaja. Du
gezegd heeft: ,J/laar om onze overtredingen werd Hij door
boord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die öru
de vrede aanbrengt, was op Hèm, en door Zijn striemen is óns
genezing geworden
De straf die ons de vrede aanbrengt zó moet ge het lijdens
verhaal lezen!
ZUID-AFRIKA EN WIJ
J^UNNEN aanslagen op het leven Dat in de Zuidafrikaanse politiek ele
ooit gelden als een rechtvaardig inenten van discriminatie te vinden
middel om wijziging te brengen in zijn, moet, dunkt
een politiek? In de bewogen geschie- kend. En in zoverre is zij te veroor-
denis van de volken der aarde neemt delen. Men zal zich tegen discrimina-
de „tyrannenmoord" een eigen plaats tie moeten keren; men zal dat moe-
in, heeft hij, om zo te zeggen, een ten doen als burger, als mens, en ia
eigen functie. Maar is hij ooit te het bijzonder als christen,
rchtvaardigen? Men za Ihet moeten doen als burger,
Dat voor de aanslag op de premier In een gezonde burgerlijke samen-
van Zuid-Afrika geen enkele grond leving is er gelijkheid van rechten,
van rechtvaardiging kan worden is er gelijkheid van ieder voor df
aangevoerd, dat hij integendeel ten wet. Nog al te goed herinneren wij
ons uit de historie van het eigen land
de tijd, waarin er onder onze landge-
Trouwens, was deze aanslag bedoeld noten rechtsongelijkheid was. In de
een wijziging in een politiek be- schoolstrijd bijvoorbeeld lagen dui-
maandag, ligt over het gebeuren nog
een sluier.
Reeds echter moet de indruk over-
wegen, dat het voornemen tot de tlte,ing de aanduiding van ons
aanslag ontsproten is in een verward ^e,ze" besloten. Het gaat niet aan,
brein, zoals dit in een gespannen toe- °at «e en® mens de andere mens
stand, als thans in uZid-Afrika, al
tijd zijn voedingsbodem vindt.
Dat het ernstig en smartelijk gebeu-
rechten en vrijheden onthoudt, waar
op hij voor zichzelf prijs stelt en die
hij voor de ontplooiing en beleving
ren tot ontspanning van de spanning van e'l»en menselijkheid wenselijk
zal bijdragen, mae nauwelijks ver- noodzakelijk oordeelt,
wacht worden. De wereld spaart ook het bovenal moeten doen als
verder dit land haar kritiek niet. Er 's "ets waarop de chris-
Aan de andere kant zullen de Zuid-
afrikaanders zich met te groter sym
pathie en vastberadenheid
leider scharen.
ten zeer nauwlettend zal moeten toe-
zien, en dat is, dat er voor zijn
kun deraens geen verhindering zij on
Christus te komen. De christen zal
in Zuid-AIrika ook in ons land de f,n,te r«n dat wat thans in Zuid-
gemoederen roert. En veelvuldig A.frlka Sosch,edt vele chnsten-gelo-
hartstochtelijk T1Een onder de kleurlingen aan de
toch niet scha- waarde van hun geloof doet twijfe
ren zouden in het brede front der len- 's een. smartelijk ding, dat
ons uit de berichten, zoals deze uit
Zuid-Afrika tot ons komen, wel bij
critici, opdat wij toch vooral arg
wanend zouden staan tegenover de
berichtgeving uit dat land, zoals deze
immers ligt in de handen van pers
bureaus waarvan het heet dat zij
bevooroordeeld zijn en niet tot een
objectief oordeel bereid.
Geen wonder, deze bewogenheid. Is
er niet de verwantschap met het
volk, daar in het verre zuiden? Is er Zyjjj een p0ütiok ZOu reeds moeilijk
vooral niet ook de verwantschap op zijni indien allcn er in vrijwilligheid
Echter, apartheid zonder discrimina
tie zou men zich als een te voeren
politiek kunnen denken. En in feite
schijnt dit velen in Zuid-Afrika ook
voor ogen te staan. Maar is deze
politiek te verwerkelijken?
godsdienstig terrein?
toe besloten. Waarbij wij terstond
Dat het in het oog der wereld veels- willen opmerken, dat ook onder de
zins verguisde Zuid-Afrika er be- voormannen der kleurlingen voor-
hoefte aan heeft gevoeld, om de dag standers van zulk een apartheid blii-
van gisteren te maken tot een bede- kcn gevonden te worden
dag, iets wat na de aanslag nog onge- Maar wat indien het niet kan ge
meen grotere diepte kreeg, is iets sehieden op basis der vrijwilligheid
wat ons wel bijzonder moet aan
spreken.
Een oordeel op een afstand is gemak-
Moet ook een afgedwongen apart
heid niet beschouwd worden als te
liggen op het vlak der discriminatie?
kelijk. Maar zal het billijk kunnen Zuid-Afrika roept ons toe: heb bc
zijn? Is de vorming van het oordeel
niet vaak te simpel? In onverschil
lige zaken kan men daarmede vrede
grip voor ons standpunt en geef ons
de tijd. Begrip voor de uiterst moei
lijke situatie waarin men zich daar
hebben. Maar in en rondom Zuid- bcvl„dt, ls er bij ons ter dege. Maar
Afrika staat er heel wat meer op het men de tijd hebben „m m v00r.
spel. De wereldopinie speelt in deze
zaken een geducht woordje mee. Is
zij echter altijd voldoende gefun
deerd?
Om één punt te noemen: na kennis
neming van hetgeen erover is gepu
bliceerd, is onze aanvankelijke in- Of de critici dan
nemens ten uitvoer te brengen, ook
voor zover deze aanvaardbaar mogen
heten? Het lijkt van niet. Wij leven
nu eenmaal in een tijd, die als zo
danig reeds dringt.
i andere oplos
rassendiscriminatie soms spoedig lijkt te gespannen dan dat men tot
worden vereenzelvigd. Hetzelfde bezonnen overwegingen in staat is.
geldt de begrippen rassenonderscheid Toch moet het daartoe komen.
oplossingen zijn, ook daar
rassendiscriminatie.
Het moet nochtans duidelijk zijn, dat waar mensen lijken vastgelopen,
onderscheid iets anders is dan dis- dat ook niet de vertroostende en op-
criminatie. Discriminatie wijst op een beurende zin van het gebed, zoals
zich plaatsen van de een boven de het gisteren in zovele bedehuizen,
ander. Onderscheid wijst veeleer op overal ter wereld, is opgezonden?
i naast Maar elk gebed moet door geloof
worden gedragen.
Beleggingsmaatschappij uitgesteld
Speciaal voor
kleine beleggers
in eigen kring
(Van onze soc.-economische
redactie)
T^E Verbondsraad van het
C.N.V. heeft vandaag be
sloten over te gaan tot oprichting
van een spaarbank, samen met
de verzekeringsmaatschappij van
het Verbond, de N.V. Levens
verzekering Maatschappij U.B O
De Verbondsraad kwam tot dit
besluit op advies van het bestui r
en van de commissie, die enige
tijd geleden is ingesteld ter voor
bereiding van de oprichting van
een beleggingsmaatschappij. De
spaarbank zal uitsluitend bedoeld
zijn voor de leden van het C.N.V.
die hier terecht kunnen voor de
ambtenaren-spaarregeling, de
jeugdspaarregelingen en even
tuele gepremiëerde spaarrege
lingen in de bedrijven.
Een belangrijke stimulans tot oprich
ting van deze spaarbank is geweest het
succes van de ambtenaren-spaarrege
ling, die op 1 maart j 1. van kracht werd.
Deze regeling is bete- aangeslagen on
der de ambtenaren dan men van had
verwacht.
Het C.N.V. met de aangesloten bon-
Dn en de U.B O- zullen gezamenlijk
jor het waarborg-kapfta?' van de
spaarbank zorgdragen. Di hoge aan-
vangskosten. die weliswaar over ver
schillende Jaren kunnen worden ge
spreid, kan men zo opvangen. De in
stelling van de spaarbank wordt voorts
gezien als een gelangrjjke financiële
basis voor een in de toekomst alsnog
op te richten beleggingsmaatschappij,
Voor geschiedenis
Enige tijd geleden heeft de regering
in de nota-Cchmelzer fiscale vrijdom
voor kleine beleggers bij beleggings
maatschappijen aangekondigd. Hierbij is
de regering echter gestuit op de belas-
tings-faciliteiten verschil zal mogen ma
ken tussen beleggingsmaatschappijen
onderling. In afwachting van het ant
woord op deze vraag heeft genoemde
commissie gemeend het C-N.V. te moe
ten adviseren op korte termijn reeds
tot de instelling van een spaarbank
over te gaan.
Directie van de spaarbank wordt de
heer G. Lenderink, tevens directeur van
de U B O. Voor de administratie zal
men beschikken over het technisch ap
paraat van deze verzekeringsmaatschap
pij, maar als personeel van de spaar
bank zullen plaatselijk vrijwillige krach
ten uit de vakbeweging worden aange
trokken.
Het plan tot oprichting lag bU het
C.N V als geruime tijd in portefeuille,
maar door de mutaties in het bestuur
is het enige maanden opgehouden. Het
is dus niet zo. dat deze spaarbank van
het C.N.V. een navolging is van de
spaarbank, die het N-V.V. onlangs heeft
opgericht» bjj de Centrale Arbeiders
Bank.
In het bestuur van de C N V.-spaar-
bank zullen zitting krijgen deskundigen
uit de spaarbankwereld, leden van het
C-N.V.-bestuur en voorts nog enkele in
dividuele personen.