1
CHRISTFitf
Eenheid van taal
is een illusie
KONING -
RICHARD
De
wraak der historie
in Zuid-Afrika
CHU heeft „tegenwicht"
voor politici nodig
Een woord voor vandaag
Kanttekening
HOE KNOBBELS
PR AC HTBIJTS
Profeten hebben nieuive
bezinning nodig
De rassenrelletjes in Zuid-
Afrika en de apartheid, die met
kracht wordt doorgevoerd zijn
niet maar een interne Zuid-
afrikaanse aangelegenheid, en
zelf geen probleem van de we
reldpolitiek. Apartheid is een
theologisch inzicht. De predikant
van Kralingseveer dr. H. M.
Matter schreef ons over dit on
derwerp:
schrijft vraagt zich
onwillekeurig af, of het bij ver
schijnen niet verouderd is. Wat
we over tientallen jaren als on
vermijdelijk hadden verwacht voor
Zuid-Afrika is al bezig zich te
voltrekken, en als God het niet
verhoedt kan dit rijk gezegende
en toch zo diep ongelukkige land
binnen een maand of een week
gedompeld worden in een bloed
bad.
Misschien heeft dit Zuid-Afrika
nergens ter wereld zoveel begrip
.gevonden voor zijn „apartheids' -
beleid als in Nederland. Dat be
leid was nl. vooral of uitsluitend
het werk van de Nederlands
sprekenden" in Zuid-Afrika, en
deze „stamverwanten" zijn over
wegend ook geestverwanten. Zij
behoren in meerderheid tot een
der Gereformeerde of Hervorm
de kerken. Theologisch is i
tientallen Zuid-Afrikaanse promi
nenten studeerden.
Het lag dus voor de hand, dal
christelijk Nederland, dat rond
1900 zelfs vrijwilligers leverde voor
het rechtmatig verzet der Boeren
tegen de Engelsen, bereid was.
te begrijpen, wat andere volkeren
maar niet schenen te kunnen be
grijpen. Engeland en Frankrijk
b.v., die toch wel eens iets met
niet-blanke mensen te maken had
den gehad, konden hier maar wei
nig begrijpen. Maar het „geest
verwante" Nederland was iets
vlugger van begrip.
Het bracht dit vlugge begrip tot
uiting in een duidelijk applaus
voor Zuid-Afrika en zijn beleid of
in een uiterst welwillend stilzwij
gen. Nog in '56, toen het nade
rend onweer zich al aankondigde,
schreef een hoogstaand geleerde,
die ik persoonlijk niet tot enige
vorm van discriminatie in staat
acht, bij een bezoek aan Zuid-
Afrika, „diep onder de indruk te
zijn gekomen van de ernst van
de eis tot zelfbehoud. „Toen wij
in 1940 door de Duitsers werden
overvallen hebben wij', aldus de
schrijver, „immers ook vanuit
deze eis gehandeld en na de ca
pitulatie de worsteling voortge
zet. Wij hadden het gevoel, te
vechten voor een stuk christelijk
ke beschaving, en dat hebben de
Zuidafrikaanders ook. Hun be
schaving is misschien nog wel
iets christelijker dan de onze. Zo
ongeveer deze auteur.
Men is misschien geneigd, de
schrijver te vragen, welk vreemd
soort strategie Zuid-Afrika dan
toch beweegt, zijn strijd om „zelf
behoud" zélf zo weinig „ernstig"
te nemen. De niet-blanken zijn
toch „indringers"? Welnu, toen in
mei 1940 de „indringers" hier
binnenvielen hebben wij getracht
met mitrailleurs en handgrana
ten hen te verdrijven. Wij namen
de strijd nl. ernstig.
Verwoerd beschikt over alle mi
litaire middelen om zich op korte
termijn van de indringers te ont
doen. Maar hij doet het niet
Inmiddels krijgen wij van de
auteur geen antwoord op onze
vraag. Hij deelt immers mede,
wèl over het „rassenvraagstuk"
maar niet over Zuid-Afrika te
willen schrijven, hoezeer en hoe
evident óók in zijn hart de vra
gen aangaande dit Zuid-Afrika le-
DIT LAG dus allemaal voor de
hand. We willen dat althans
eens even aannemen. Maar dan
ligt het niet voor de hand. dat
thans de protesten niet losbran
den. Heel de wereld werpt zich
thans op het arme Zuid-Afrika.
Nederland (op het initiatief van
ministc- Luns) voorop. Er is een
breed nationaal comité in oprich
ting om daadwerkelijk iets tegen
de apartheid te gaan doen. Waar
om spréékt het „geestverwante"
Nederland nu niet?
Van christelijke zijde schrijft
rnen na geconstateerd te hebben,
dat de 80 doden van Sharpeville
een exces zijn, dat Amerika (Little
Rock», Rusland (Hongarije), Nas
ser e.d. geen enkel recht hebben,
met stenen te gooien naar Zuid-
Afrika, zoals ze thans in het ka
der van de Veiligheidsraad doen.
Maar het helpt een beklaagde
weinig, in zijn beklaagdenbank ge
zelschap van nog n eer beklaag
den te krijgen.
Men moet niet schrijven, dat
we hier met excessen te doen
hebben. Hier hebben we met etn
principieël beleid te doen. Een
beleid, dat ook van christelijke
zijde meer dan eenmaal op grond
van de Bijbel is verdedigd. Als
dit beleid juist is. dan moet het
uitgevoerd worden.
TV7ANNEER de „zwarten" (ik
W vraag de Afrikaanders verge
ving voor het krenkende, dat
ze erin voelen, na«) hun huids
kleur aangeduid en getaxeerd te
worden) proberen of ze ook iets
met straatstenen kunnen berei
ken, zouden we ons kunnen afvra
gen, welke andere middelen hun
eigenlijk ter beschikking staan.
Ze hebben immers geen s.rm-
briefjes. En wij, „clanken" (men
vergeve me de arrogantie) zul
le immers bepalen, wannéér ze
drt krijgen.
Nu gaan wij natuurlijk tegen
over de wanhoopsdaden van c'e
Afrikaan niet bijv. Rom. 13 in het
geding brengen, want dat vraagt
alleen maar onderwerping van
de onderdaan aan „oe overheden,
die boven hem staan". Die onder
daan mag de overheid wel als
goddelijk beschouwen, maar die
overheid mag dat nu net niet.
Dat staat althans niet in Rom. 13.
Zij regeert hoogstens bij de gratie
Gods. En wij „blanken" vormen
in Zuid-Afrika de overheid.
lijke argumenten klinken. D:e
hebben immers altijd geklonx.tn?
Althans in Nederlano. Waar zijn
nu de profeten, die tot voor kort
wisten te zeggen, dat een huwe
lijk tussen een „zwarte" en „blan
ke" zonde is voor God? En die
precies wisten, dat het Gods be
doeling was, zich te „verheerlij-
sen" in een veelheid van „ras
sen", en wij moesten dus ervoor
torgen, dat die rassen zich niet
vermengen.
Men weet, dat indertijd Karl
Barth op de vraag, wat hij dacht
van dit soort theologie antwoord
de: Nazi-theologie.
In 1958 sprak een Gereformeer
de Oecumenische Synode uit, dat
het feit, dat God „uit één bloed
al de naties van het mensdom
gemaakt heeft" betekent, dat de
fundamentele eenheid van het
menselijk geslacht tenminste even
belangrijk is als enig verschil in
ras en kleur. Karl Barth zou hier
ongetwijfeld ook het woord „nazi-
theologie" laten vallen, want hier
wordt iets dat in de Bijbel staat
(Hand. 17:26!) op één lijn ge
plaatst met iets, dat zó weinig „in
de Bijbel staat", dat we er niet
eens een tekst voor opzoeken. Het
hoeft eigenlijk voor ons ook niet
in de Bijbel te staan, want je
kunt het immers in de „natuur"
of in de „schepping" zien. Welis
waar zijn er deskundigen, die zeg
gen dat heel dat gepraat over
„rassen" onzin is. Je kunt zelfs
zeggen, dat ons „blanke" ras zich
uit talloze niet-blanke rassen heeft
ontwikkeld. Maar wij hebben dat
nu „synodaal" vastgelegd.
En als je dan in dc krant
leest, dat de „zwarten" een Gere-
formeerdc-Hervormde kerk in
brand steken, en de „blanken"
een inval doen in de bureaus van
de Anglicaanse Kerk, omdat die
altijd „nee" gezegd heeft tegen
het apartheidsbeleid. dan kun je
alleen nog maar bidden, dat God
het Zuid-Afrika van Verwoerd en
het „geestverwante" Nederland
genadig moge zijn. Ook door de
bloedige wraak der historie nog
af te wenden en in Zuid-Afrika
de demonen van vrees en haat
eindelijk te bannen. Maar vooral
door aan de profeten daar en
hier de genade te geven van een
totaal nieuwe bezinning vanuit bet
evangelie op de problemen van
het ogenblik.
schiet ook naar mijn
overtuiging het Zuid-Afrika van
Verwoerd niet tekort
ECHTER: De „zwarte" heeft
ontdekt, dat een mens een
mens is. Niet een klein en onper
soonlijk functietje in een grote
collectiviteit, maar een individua
liteit. In één woord: een mens.
Dat heeft hij van or.s geleerd.
En wij hebben het geleerd
Jezus Christus,
is geworden,
God méns
duidelijk
heeft gehad
te maken, dat
i geen waarachtif
hartigheid denkbaar
vaste grondslag van
Toen rassenwaan
het récht,
nazi-theo-
1U8.C ,u Duitsland de „opmars
near de galg" organiseerden voor
miljoenen weerloze mensen, die
geen andere zonde hadden ge
daan. dan van een ander „ras
te zijn schreef Denis de Rouge-
mont de aangrijpende woorden:
„De God der Joden is een God
van onkreukbare gerechtigheid.
Hij zal de schuldige geenszins on
schuldig houden". Het is goed.
dat alles wat „blank" is het zich
„voor het eerst of opnieuw" voor
gezegd houde.
■PB
Voorzitter Bokma tot c.h.-jongeren
Federatie van
Jongerengroepen
in Zwolle bijeen
(Van een onzer verslaggevers)
"TkE Federatie van Christelijk-
U Historische Jongerengroepen
is vandaag te Zwolle in jaarver
gadering bijeen. Er bestaat voor
deze bijeenkomst een flinke be
langstelling, waarbij vooral het
noorden en oosten des lands dit
maal goed is vertegenwoordigd.
Ook enkele leidende persoonlijk
heden uit de CHU, waaronder
de voorzitter, mr. H. K. J. Beer-
nink, bevonden zich onder het ge
hoor van de heer L. Bokma, toen
deze vanmorgen zijn openings
rede hield. Het was een vlot be
toog dat met temeer aandacht
beluisterd werd, omdat de heer
Bokma zich niet meer herkies
baar gesteld heeft als voorzitter
en vandaag dus als zodanig af
scheid neemt.
Nadat hij had gememoreerd hoe de
C.H.J.G. in verschillende provincies
sterk is gegroeid, ging de heer Bokma
in op de verhouding tot de CHU. Er
bestaat, zo verzekerde hij, een pret
tige samenwerking met het hoofdbe
stuur, die ook gebleken is in belang
rijke financiële steun. Tussen topfigu
ren uit CHU er Federatie hebben be
sprekingen plaatsgevonden n.a.v. het
uitvoerige rapport, dat de studiecom
missie van de C.H.J.G. heeft uitge
bracht onder de titel: „De in- en ex
terne situatie van de CHU". Hij
Beroepingswerk
NËD. HERV. KERK
Bedankt voor de benoeming tot vicari
te Haulerwijk: J. G. Eelderink, vie. t
Surhuizem.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Dinteloord: P. N. Kruys-
wijk jr. kand. te Amsterdam.
Beroep teruggenomen: De kerkeraad
van de Gereformeerde Kerk te Dor
drecht heeft het verzoek van ds. A.
Broek te Groningen ingewilligd, om het
uitgebrachte beroep terug te nemen we
gens bijzondere omstandigheden, die aan
de kerkeraad niet bekend waren toen
hij het beroep uitbracht.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Utrecht-Centrum,
voor het zendingswerk: A. Bikker te
Zwolle.
Legerpredikant: De kerkeraad van
Leeuwarden heeft ds. A. Hilbers vrijheid
gegeven een jaar als legerpredikant
werkzaam te zijn.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
VERENIGING VAN VRIJZ. HERV.
Benoemd tot voorganger te Klaziena-
reen: S. Geertsma, kand. te Utrecht.
pleitte er sterk voor, dat dit rapport
in bredere kring aandacht zou krijgen
waarbij hij ook dacht aan Unieraad
en Zomerconferentie van de CHU.
MIDDENKADER
De heer Bokma meende te mogen
stellen dat die ietwat trage, bijna-al-
les-goed-vindende-mentaliteit van de
Unie-leden aan het veranderen is. Hij
noemde dit een verheugend verschijn
sel omdat gebroken moet worden met
deze lijdelijkheid, die met zich mee
brengt dat van een gezonde volksin
vloed vanuit de CII-kring weinig te
recht komt.
In dit verband wees de heer Bokma
er op, dat de CHU gebrek heeft aan
zg „midden-kader", niet alleen wat
leeftijd, maar ook wat ontwikkeling
en kennis betreft. Mede daarom heeft
de Federatie stimulerend gewerkt bij
de totstandkoming van een kadercur
sus, die in september gaat starten.
Bij de doordenking van de actuele
vraagstukken moeten meer mensen
betrokken worden buiten de kring
van politici. De laatsten hebben een
soort „tegenwicht" nodig.
Bezwaarlijk achtte hij het dat de
Unie zich vaak niet positief genoeg
uitspreekt. Men is te veel geneigd
r kanten aan een bepaalde
zaak te zien dan er werkelijk zijn en
daarom maar niet tot concrete uitspra
ken te komen. Meer duidelijkheid i;
gewenst. En vooral tijdig: de CHU
heeft meer „primeurs" nodig!
De heer Bokma toonde begrip voor de
moeilijke positie van het Hoofdbestuur,
dat ettelijke noodzakelijke activiteiten
niet aan kan vatten wegens gebrek aan
geldmiddelen. Naar zijn mening is het
evenwel mogelijk de contributie op een
hoger peil te brengen, mits de argumen
tatie daartoe gefundeerd is.
CHU—ARP
Ook de relatie CHU-ARP kwam ter
sprake. We zouden bijna zeggen: natuur
lijk! De heer'Bokma deelde mee dat
kort geleden een bespreking heeft plaats
gevonden met het moderamen van de
Arjos. Dit gesprek zal voortgezet wor
den.
Integenstelling tot een veelgehoorde
opvatting, achtte hij het bes taan van
verschillende christelijke partijen niet
beslist principieel onjuist. In een kerke
lijke gescheidenheid mogen we nooit be
rusten, maar dit ligt op een ander vlak.
We moeten het probleem zakelijk bezien.
De huidige CHU en ARP bieden
samen een veel tfuimer tehuis voor
ieder, die kiest voor partijvorming
op confessionele basis dan een gefu
seerde partij. De invloed van theo-
Voorzitter Federatie
treedt af
Vandaag treedt de heer Bokma als
voorzitter van de Federatie van C.H.-
Jongerengroepen af. Hij is een man
met vaste kantooruren, die bovendien
nog heen en weer moet reizen tussen
Halfweg en Amsterdam, vader van vier
kinderen waarvan de oudste acht en
de jongste een jaar is. In zijn schaarse
vrije tijd was hij bij voortduring
de weer voor de organisatie, een jaar
lang als vice-voorzitter en twee jaar
als voorzitter. Bovendien is hij diaken
van de Gereformeerde Kerk van Half
weg en bestuurslid van ettelijke
ganen.
De vergadering begreep dat mevrouw
Bokma haar deel had gehad in het
werk van haar man, en daarom werd
ook zij spontaan meegehuldigd
werd haar dank gebracht voor haar
gastvrijheid, haar geduld en bemoedi
ging.
Uitgesproken werd dat de Federatie
deze 36-jarige gereformeerde diaken,
maar node ziet gaan. Volgens de statu
ten zal echter een jongere hem moeten
opvolgen. De verwachting werd uitge
sproken dat hij verder niet zal stil
zitten omdat politiek jeugdwerk be
tekent: verantwoordelijkheid aanvaar-
logische verschillen is veel groter
dan vaak gesteld wordt. Samensmel
ting van beide partijen achtte de
heer Bokma dan ook afhankelijk
van de hereniging van Hervormde
en Gereformeerde Kerk.
Zijn conclusie tenslotte was: Géén
fusie tussen CHU en ARP. Wél sa
menwerking waar dit maar mogelijk
is. En vooral: laten we van beide
is. En vooral: laten we van beide zij
den ophouden met ver elkaar te pra
ten en ijlings beginnen om mét elkaar
te spreken.
(Advertentie)
iGEROlfZIUIETA)
vlekvrij door en door,
mooi zonder poetsen
In vele kerken wordt in deze lijdensweken het Heilig Avond
maal gevierd. Ter nagedachtenis aan Jezus' lijden en sterven.
Tot versterking van het geloof tevens. j
Wel een Heilig Avondmaal geen maaltijd der heiligen in
deze zin dat slechts de zondelozen kunnen aanzitten. Jezus'
gesprek met Petrus zij er het voorbeeld van.
„Ik heb voor u gebeden", zegt Jezus, „dat uw geloof niet zou
bezwijken." Maar Hij laat er onmiddellijk op volgen: „En gij.
als gij eenmaal tot bekering zijt gekomen, versterk dan uw
broederen
Petrus, een gelovige door Gods genade maar tot driemaal
toe verloochent hij zijn Heiland. Wèl geloof maar er blijkt
nog bitter weinig van naar buiten! Het geloof heeft nog niet
veel ommekeer in zijn leven gebracht. Nog altijd is hij de man
die ver voor Jezus uit wil lopen in plaats van achter Hem te
gaan. Schade en schande wachten hem nog
Aan het Heilig Avondmaal is plaats voor Petrus, de gelovige
Petrus die straks zijn Meester zal verloochenen. Voor iedere
gelovige is er plaats. Omdat Jezus de zonden vergeeft. Petrus
heeft bittere tranen gehuild over zijn wangedrag en hem is
een ereplaats gegeven in Gods Koninkrijk.
Geloof en toch zonden, berouw en vergeving ge kent er de
avondmaalgangers aan.
DE SPOORWEGSTAKING
TNE verschijning van het boek van
prof. Rüter over de spoorweg-
Dit mogen wij weten, dat, al moge
de spoorwegstaking dan, militair be-
staking roept de herinnering op aan zien, van geringe betekenis geweest
de donkere dagen der bezetting, in zijn, haar waarde in het morele vlak
het bijzonder de dagen van de laat- belangrijk groter genoemd mag
ste winter, een lange
winter.
Het boek van de Leidse hoogleraar
moet onthullend heten, en enige ver
dorden. Immers, in die dagen,
waarin de fronten al scherper werden
en waarin volk en vijand al duide
lijker tegenover elkaar stonden, was
wondering is gerechtvaardigd, dat zij aan te merken als een daad.
deze bijzonderheden eerst thans i
zeer bekend geworden zijn.
Onthullend is de conclusie, dat de zulke omstandigheden kon het nala-
staking, zeker bezien in het militaire ten een sterke positieve inhoud krij-
vlak, niet dan een zeer beperkte be- gen. Wij h'erinneren ons de kracht
op onze toen toch reeds traag lopende En wanneer ons toen was voorspeld,
nationale economie en heeft zij de dat later haar betekenis nog eens zou
binnenlandse communicatie groten- worden aangevochten, zouden we dat
ren geneigd zijn zienswijzen te ver- Of zouden we alleen conclusies moe-
dedigen, die van deze conclusies af- ten beamen, die met onze veronder-
wijken, is begrijpelijk en is trou- stellingen en vooral ook met onze
wens reeds gebleken.
wensen overeenstemmen?
DE BEZITSVORMING
aan de grote teen
te bestrijden.
Knobbels of zwellingen
aan de grote teen zijn een
zeer pijnlijke en hinder
lijke kwaal. Gelukkig be
staat er nu een product
dat snel verlichting brengt.
Het is de beroemde Dalet
Balsem. Dalet Balsem
heeft een drievoudige wer
king: 1) verjaagt de pijn;
2) heft de aandoening op;
3) vermindert de hinder
lijke opzwelling. Neem de
proef met Dalet Balsem,
haar uitwerking is
apothekers en drogisten.
Wetenschappelijk
contact in de
Toren van Babel
Taal is een evoluerend, sociaal
symbolencomplex, opgebouwd uit
gearticuleerde instrinsiek-varia-
bele, arbitraire eenheden, waar
mee en waarop de mens in en
aan de periferie van sociaal ver
keer reageert. Met deze volzin
begon prof. dr. C. C, Berg, hoog
leraar in de Austronesische lin
guïstiek te Leiden, vanmorgen
zijn inleiding over Kunsttaal en
natuurlijke taal op het congres
van het Verbond van Weten
schappelijke Onderzoekers, dat
in het Kamerlingh Onneslabora-
torium te Leiden wordt gehou
den.
Prof. Berg verklaarde, dat er geen es
sentieel verschil bestaat tussen bijvoor
beeld Engels en Esperanto. De acitivi-
teit. waardoor een willekeurige klank
vorm van het Esperanto tegenover een
andere klankvorm betekenis krijgt, is
90
Vorsten en edelen, zei nu eindelijk Koenraad
-elf ik zal de uitdaging van koning Richard niet
aannemen. Hij ie in de strijd tegen de Saraceneil
tot opperhoofd verkozen en al acht hij het met be
neden zijn waardigheid mij een zo beuzelachtige be-
schuldiging aan te doen. ik heb te veel eerbied voor
onze wetten om er op in te gaan. Maar wat zijn
bastaardbroeder Willem van Woodstock of
anders betreft, tegen hem wü ik mg in het strijd
perk verdedigen, wetend dat ik zodoende mijn on
schuld zal kunnen bewijzen.
De Markies van Montserrat. sprak de Aartsbis
schop van Tyrus, heeft gesproken als een wijs man.
Mij dunkt dat wij het best hierbij kunnen laten.
Het zou beter zijn, hernam evenwel Filips, dat
Richard zijn beschuldiging introk en vrede sloot met
zijn helpers.
Filips van Frankrijk, antwoordde Leeuwenhart,
nooit zal ik mij zo laag aanstellen. Ik heb Koenraad
van diefstal beschuldigd, omdat hij tijdens een nacht
het teken van Engeland's waardigheid heeft gesto
len. Die beschuldiging blijft bestaan. Ik twijfel er
echter aan of de Markies op de vastgestelde dag
wel voldoende moed zal kunnen opbrengen om in de
arena te verschijnen. Niet ik. noch Willem zullen
ons zwaard tegen hem trekken, maar ik ben bereid
een kampvechter uit mijn leger te zenden.
Goe<l dan. besloot Filips onwillig, in mijn ro)
van scheidsrechter blijft mij dus niet over dan de
zaak te beslechten. Zo beveel ik dat over vijf da
ger de beslissing zal vallen door middel van een
tweegevecht, te houden tussen Richard, koning van
Engeland, vertegenwoordigd door een kampvechter
enerzijds en Koenraad. Markies van Montserrat, als
aangeklaagde, persoonlijk anderzijds. Ik voeg hier
echter aan toe, niet te weten waar een onzijdig stuk
grond voor deze strijd te vinden, want het mag niet
gebeuren in de omgeving van de legerplaats, waar
zich al te veel soldaten van beide partijen ophouden.
Wij kunnen ons tot Sultan Saladin wenden, ant-
DOOR
SIR WALTER SCOTT
woordde Richard, en hem vragen ons voor die tijd
een plek grond ter beschikking te stellen. Ik ken
hem als een eerlijk en edelmoedig man en hij zal
niet aarzelen ons. in weerwil van onze vijandschap,
deze gunst te bewijzen. Zo hoeven wij niets te vre
zen. Persoonlijk verklaar ik echter met klem ook
de nabijheid van de legerplaats niet te vrezen, aan
gezien ik weet in mijn recht te verkeren.
Het zij zo, zei Filips, ofschoon het mij leeö
doet Saladin zodoende onder ogen te brengen welkt
verdeeldheid in onze legerplaats heerst. Maar goed
uw wil zal geschieden. Deze vergadering verklaar ik
thans voor gesloten en in afwachting hebt u allei
de plicht u als waardige en christen-ridders te ge
dragei.. Geen woord van tweedracht mag in he'.
kamp worden vernomen, want de beslissing wordt
'.hans aan het godsoordeel overgelaten. Moge de
Heer het gevecht laten eindigen in het voordeel van
hem die waarheid spreekt.
Amen. amen! klonk het van alle kanten.
De vorsten en aanvoerders stonden nu op en ver
lieten de tent. zich naar hun kwartieren begevend
met gemengde gevoelens. Sommigen voelden zich om
de gebeurtenissen ontgoocheld, anderen echter za
gen het met een welgevallig oog gebeuren, vermoe
dend dat deze twist eindelijk meer kon doen dan
alle andere middelen en listen om aan de onderne
ming voorgoed een einde te maken.
Toen Koning Richard in zijn tent was terugge
keerd liet hij de Nubische slaaf voor zich bren
gen. Deze trad binnen met de gewone plechtige
buiging en bleef voor de koning staan in de houding
van een slaaf die op bevelen wacht. Richard keek
hem enkele ogenblikken opmerkzaam aan en dus
boog de Nubiër het hoofd. Dit laatste deed hij niet
alleen om zijn eerbied te bewijzen, evenzeer
om zijn ware identiteit zo goed mogelijk verbor-
gen te houden.
U bent een goed jager, sprak Richard na een
stilte, en uw hond heeft het wild goed geroken
Daarmee is het werk echter niet van de baan, want
het wild moet nu ook nog gedood worden. In dit
verband zijn echter enkele dingen die ons moei
lijkheden veroorzaken. Naar ik verneem zult u nu
spoedig terugkeren naar het kamp van de Sultan.
Dus verzoek ik u Saladin te vragen ons een stuk
neutrale grond ter beschikking te stellen. Indien
hij op dit verzoek bevestigend antwoordt, nodig ik
hem uit, samen met ons de strijd gade te slaan
En tot slot: als ons vermoeden juist is zult u it
Saladin's kamp wel een ridder vinden, die bereid
is het in onze naam tegen de Markies op te -
Tien, zodoende zijn eigen roem vermeerderend
•trijdend voor de waarheid.
Dc Nubiër lichtte het hoofd op en keek de koning
net een dankbare blik aan. Vervolgens maakte hij
logmaals een buiging, om de koning te kennen te
geven dat hij bereid was al deze bevelen ten uit
voer te brengen. Na dit gebaar heerste opmeuw
enige tijd stilte.
Het is goed, zei de koning eindelijk. Ik zie dat
u mij wilt helpen. Ook staat het mij aan u het
vermogen tot spreken verloren heot Een Engelse
ridder zou mij ongetwijfeld botweg hebben ver
klaard dat het niet paste mijn verdediger^elders
te zoeken
staat. Frans, Duits, Engels
krachtens hun oorsprong chaotische stel
sels. die de inwoners van de betrokken
landen zonder moeite leren, maar die
buitenstaanders moeilijkheden ople-
t uitschakelen van deze last voor
het scheppen van minder ingewikkelde
systemen beschouwt prof. Berg als een
eis des tijds, al betwijfelde hij wel of
het enthousiasme voor een rationele op
lossing en de eensgezindheid
voorstanders voldoende zijn om tot suc-
>s te leiden.
Naar de mening van prof. Berg wordt
de samengesteldheid van de taalproble
matiek vaak onderschat, omdat de stu-
antropologische vraagstukken,
die met het menselijk taalgebruik sa
menhangen, in het onderwijs buiten de
universiteit nauwelijks een rol speelt.
Hij kwam tot de conclusie, dat eenheid
van taal een illusie is. Enerzijds is de
kans wel groot dat het aardrijkskundige
taalverschil geleidelijk minder wordt,
maar anderzijds maakt wetenschappelij
ke specialisering het contact op hoog
niveau tussen mensen met dezelfde moe
dertaal, doch van verschillende studie
richting, steeds moeilijker.
Heel toepasselijk heet dit congres dan
ook „Wetenschappelijk contact in de to
rn van Babel".
Machinale vertaling
Een zeer interessant onderwerp sneed
B. Frielink aan, die lector is in
de administratieve organisatie en con-
troleleer te Amsterdam, namelijk Moge
lijkheden en perspectieven van mecha
nische vertalingen. Overal verkeert de
mechanische vertaling nog in het expe
rimentele stadium. De nog te over
tien moeilijkheden zijn voornamelijk
gevolg van het gebrek aan gedetailleer
de en exacte kennis van de taalver
schijnselen. De studie is er daarom pri
mair op gericht deze kennis uit te brei
den.
Inleider gaf een onthullend beeld
de andere moeilijkheden, verbonden
mechanische vertaling. Een enigszins
volledige woordenlijst van een taal moet
grote omvang hebben. Boven
dien is het zo, dat een woord in de ene
taal in de andere taal een verschillen
de betekenis kan hebben.
TAE beschouwingen van drs. Hazen- De mens is méér dan een deel van
bosch in „Evangelie en Maat- een groter geheel. En het mensdom
schappij" over de bezitsvorming zijn is meer dan een collectiviteit. Zeker
de kennisneming waard, weshalve kennen wij de waarde van de collec-
wij laten blijken, hoe het onderwerp niet het minste. Maar die verant-
van de bezitsvorming ook ons sympa- woordelijkheid, ook voor de gemeen-
terughoudendheid oproept. Bezit toch heid noemt niet anders dan een ge-
zou de mens wel bijzonder bij „het dwongen worden, en als zodanig in
feite waardeloos, doch alleen pijnlijk.
Wij moeten ook ten aanzien van de
zijn menszijn, niet het minst in het den is een behoorlijk gesprek moge
lijk.
Ook aan kennis van de achtergron-
Of behoort juist die menselijke ver- den is er onder ons allen nog wel
antwoordelijkheid niet primair tot enige „bezitsvorming" mogelijk,
het menszijn zelf?
Belastingacademie
te Rotterdam zal
verdwijnen
Dezer dagen is het rapport gepubli
ceerd, dat de commissie universitaire
studie belastingwetenschap aan de mi
nisters van onderwijs, kunsten en weten-
cshappen en van financiën heeft aange
boden. Uit dit rapport blijkt onder meer,
dat het in de bedoeling van de minister
van financiën ligt de Rijksbelastingaca
demie te Rotterdam mettertijd op te
heffen, indien de nieuwe universitaire
studie naar zijn oordeel de academie zal
kunnen vervangen als opleiding voor de
hogere functies in de belastingdienst.
Voorts blijkt uit het rapport, dat de
mogelijkheid is onderzocht van een in
deling als geheel zelfstandige studie in
de verenigde faculteiten der rechtsge
leerdheid en der economische weten
schappen, dat deze mogelijkheid ten
slotte is verworpen. De commissie heeft
een tweeledige opzet aanbevolen, waar
bij een juridische richting van de belas
tingstudie in de juridische en een eco
nomische richting in de economische
faculteit zal worden ondergebracht.
De commissie stond onder voorzitter
schap van prof. dr. L. J. M. Beel. Zij
werd in 1958 ingesteld en zij was samen
gesteld uit een aantal hoogleraren in
het belastingrecht en andere deskundi
gen op het gebied van de belastingen.
Geref. vrouwen naar
Bondsdag in Haarlem
band uitsluitsel moet geven. De heet
Frielink bepaalde zich verder tot -<- -
het geven
ze, waarop
werkt.
zich
i een beeld van de wij
een vertaalmachine
Beits zelf uw meubelen
Wordt vervolgd
W Ceta-Iiever
de Koningkerk.
Op 10 mei zal de huishoudelijke
gadering gehouden worden. De volgende
dag, 11 mei, is de datum voor de eigen
lijke toogdag.
In de morgenvergadering zal de aan
dacht van de leden gevraagd worden
voor de kerkzang. Vier musici van
naam, experts op dit gebied, hebben
hiervoor hun medewerking toegezegd,
n.l. de heren: Wim ter Burg, Tilburg;
Maarten Kooy. Soest; Marinus Voor
berg. Hi'versum en Evert Westra, Gro
ningen. Door hen zal een causerie ge
houden worden over de vernieuwing
(Advertentie)
40 MILLIOEN DIEREN
STERVEN IEDER JAAR,
36 MILLIOEN voor de kleur
stoffen, cosmetica, specialité's, bloembol
len èn de oorlogsindustrie
WEG met de internationale misdaad, die
„VIVISECTIE" heet!
Meldt U als donateur (min. 5-— P- J
bij de
Anti-Vivisectie-Stichting
schappelijk zingen onder hun leiding.
In de middagvergadering komt het on
derwerp: Kleine onderdanen van een
groot koninkrijk ter sprake. Dit wordt
ingeleid door de heren: prof. mr. I. A.
Diepenhorst te Zeist, ds. J. Firet te
Amersfoort, ds. A. van der Kootj te
Woerden en prof. dr. ir. H. van Riessen
te Delft.
In elke vergadering hoopt de bonds
presidente een kort woord te spreken,
getiteld: „In zoverre
Na afloop is er een massazang op
de Grotè Markt, onder leiding van de
heer Taeke Bijlsma, met medewerking
van het muziekkorps: „Arti et He
ligione".
Advertentie
Geslaagd dank zij
RESA-HILVERSUM
(Kcderlandn Talcnrentrum)
Vraagt ons prospectus
Talen: Ned Frans. Duits. Engels L.O. en
M O A. - Onderwijzersakte Wiskunde L.O
en M O A. Mulo A-B H B S en Gymn
ktUkexamens: Bockh Ned., Frans. Duits,
de kerkzang, afgewisseld door gemeen- Engels en Hoofdcorrespohdent!'