GELOOFSZENDINGEN: Toekomst van de zending in Latijns Amerika 2^ Sybe «Jan GEESTELIJK LEVEN.. Een legHieme vorm naasi of een doorkruising van kerkelijke zendingen? E: STEM VAN EUROPA» «DE vraagt om voorbede ZONDAGSBLAD ZATERDAG 2 APRIL 1960 Advertentie I Gezocht een levende, orthodoxe kerk, waarvan ik lid kan worden. Het moet een grote gemeente zijn, er moet enthousiast worden gezongen, er moeten com fortabele banken zijn en ik moet vriendelijk worden welkom geheten." We weten niet of een scriba van een kerkeraad de moeite heeft genomen op een gemakkelijke een lidmaat te winnen. Wel weten we. dat e dikant op de advertentie heeft gereageerd. In een ingezonden stuk wees hij er op, dat de adver tentie waarschijnlijk heel goed bedoeld was, maar dat zij toch wel een pijnlijk geestelijk aspect be zat. „Onze Heer," schreef hij biedt ons geen comforta bele kerkbanken en een enthousiaste zingende ge meente. maar roept ons op ons kruis op te nemen en Christus te volgen. Wie Hem volgt komt terecht op Golgotha. Van Hem lezen wij in de Hebreeënbrief dat Hij „gehoorzaam heid heeft geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden." Zijn wij beter dan Christus. Heeft Hij geleden, op dat wij niet zouden lijden? Maar Hij zegt immers „Gelijk de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook Een nieuw wooi*d uit het woordenboek van de kerk In de komende jaren, voorspelt Kenneth Strachan, secretaris-generaal van de Latin American Mission, zal armoede en honger de mensen de straat opdrijven om emotio neel te gaan demonstreren voor een hogere levensstandaard. Want naarmate de Zuid amerikaanse bevolking groeit, zal de wel vaart dalen. De zending zal rekening moe ten houden met een sociale revolutie die zich zal verzetten tegen de Noor dam eri- kaanse weelde en de rooms-kalholieke EN nieuwe term heeft zijn intrede gedaan in het kerkelijk woor- zlncitinJT»u denhoek. Vrij geregeld wordt in de laatste jaren gesproken en kerken door de discussies die in hervormde kring gaande zijn over dit onder- ie£gSubsidieerde werp en door het feit dat de hervormde synode zich ernstig met deze meenten te stichten, wijze van zending drijven heeft beziggehouden. Kritiek Het woord heeft betrekking op zendingsgenootschappen (zoals Gemeente en discussie De preek staat midden in de discussie. Er zijn boe ken verschenen over hoe er nu eigenlijk gepreekt moet worden. Maar soms vragen letterlijke vertaling van het Engelse woord Faith Missions". ook de gemeente in de discussie moet staan. Een preek is niet slechts een homiletisch goer* zette met treffende voorbeelden gekruiste, af of niet Ben die als principe stel len dat een zendeling ge heel op geloof naingsveld van zijn bijbeltekst, die dan wordt opgediend keus trefct, zonder enige als „voedsel voor de ziel.' Een preek is nooit beter dan de gemeente, want meer nog dan de dominee maakt de gemeente de preek, door haar meebidden, door haar geïnteresseerd luisr teren, door haar gehoorzaam opvolgen van goede In het graf van Farao Toetankamon werd een kus sen gevonden waarop hij tijdens zijn leven zijn hoofd liet rusten. Daarop waren de volgende woorden ge grift: De Heer van de twee landen, de volkomen God. de God van de welvaart (of weelde)... Wie aanbidden wij? De God van de welvaart, die in onze tijd welhaast de „God van het gemak" kan heten? Of de God van Golgotha. matig inkomen. De zen ding, onder wier naam hij naar het zendingsveld gaat, geeft hem dus gefcn salaris, maar heeft slechts een kantoor dat als bemiddelaar dienst doet, en de ontvangen Christelijke Kerk van Nieuw- Guinea afscheid nam van de Ne derlandse pers, werd hem ge vraagd hoe de verhouding was van zijn kerk tot de geloofszen- 7èn,doorstuurt'Zo is"de dm gen die ook op Nieuw-Guinea meest zuivere vorm van werken. geloofszending, maar de- Hij meende van over het alge- gelden, die speciaal op naam voor die bepaalde zendeling gegeven wor- komt vrijwel niet Advertentie II Ook in „De Nieuwe Limburger" trof ons een adver tentie: „Verloren, carnavalsmaandag in de buurt van café Capri te Sittard bruine pruik, scheiding midden. Doet dienst als Christuspruik in de passie spelen. Terug te bezorgen bij P. Marx, Tuqderen- weg 24 Soms hebben wij het gevoel alsof het geloof van ve len is, als deze pruik. Hij doet dienst voor hét pas siespel. maar ook voor het wilde carnavalsfeest. Hij kan dienst doen voor carnaval, omdat hij slechts behoeft te dienen voor een spel. God roept ons ech ter niet op tot een imitatie van het lijden van Christus, maar waarschuwt ons dat, als wij werke lijk christen zijn, dezelfde machten op ons af zullen •stormen, die ook op Christus aanvielen. De Schotse gelovige predikant Rutherford schreef eens: God heeft u geplaatst aan de zijde van Chris tus, en in ons land blaast de wind tegenwoordig Hem recht in het gelaat; omdat u naast Hem staat, kunt u niet verwachten uit de wind te lopen of de zonzijde op te zoeken. Maar tegen diezelfde wind sprak Christus: „Zwijg, wees stil," en de wind en de golven gingen liggen. Want wie met Christus wandelt, wordt met Christus meer Congregationalistisch goed al spijt het de ge lovigen van de kuststreek waar de?e kerk sterk is, dat b.v. de ker ken van de Christian and Missio nary Alliance (Cama) zich niet De meeste van dele zendingen kerk meenden te kunnen •i. j aansluiten, zodat er voorlopig niet stammen uit de angelsakstsehe Jprrt> Ml jlJn yJn enktk landen. Het congregationalistisch Ni€UW-Guinese protestantse kerk. type kerken van plaatselijke ge- V^rghad hij echter kriüek og ver2oek heeft om goer0es een pinkstergemeentesignatuur, zendingen te classificeren, omdat meenten die slechts een bond vor- hei.feit dat dezezUh onderwijzerS af tc staan op. d|e evenabj de rk m,sslc zlJ elgenlljk alle vormen van de men, maar geen eigen raden of hefc stichten van dorpsscholen dat dlt schoolsysteem met kracht nauweiljks bekommeren om zen- kerk van calvinistisch tot armlnl- zelfs deputaatschappen kennen, voor de kinderen. Ds. Roemai- ter hand kan worden genomen. dingsgebieden en bestaand werk aans, van orthodox-presbyteriaans deze zojuist aan zijn kerk het opzichte Fidel Castro preekte de revolutie, maar zal h\j hongerige magen kunnen vullen? Zullen de Cu banen zich niet straks willen bevrijden van hun bevrijder? Nog deze maand de beslissing hebben deze vorm ten zeerste in noem corrigeerde zichzelf echter de hand gewerkt. Maar ook het te*1 opzichte 1 feit dat de scheidslijnen tussen eze zom de verschillende kerken veel on duidelijker zijn dan in ons oude Europa. De meeste geloofszendingen in de Verenigde Staten ontstonden dertig en vijftig jaar geleden, toen Amerika een beweging be leefde die veel gemeen had met onze tijd van afscheiding en do leantie. Vele orthodoxe predikan ten voèideb' zich in hun kerken niet meer thuis en werden of af gezet, of gingen vrijwillig weg en stichtten honderden zogenaamde onafhankelijke kerken, die zich later meer en meer in kleine kerkgenootschappen hebben ver enigd. Belastingaftrek Dat het zuivere type van loofszending nauwelijks nog staat is onder meer te danken de zendingen met hoe moeilijk het ls deze geloofs- gemeenten" omvatten. EEN STEM UIT DE GELOOFSZENDINGEN EU /TVER het algemeen wordt de toekomst van de protestantse daarbij van belang dat we de ge- de noodzakelijke samenwerking of U «ndln, in Latijns-Am^ ««lb.iov.nd .«acht. Er ,ijn 1 2& fiS» 2STOE ervaren van de oecumenische be- 0prnmpnier/l weging en zeer waarschijnlijk zal ecumeniscn de druk van de omstandigheden Willen wij al deze noodzakelijke het in de toekomst onmogelijk Jannen verwezenlijken dan zullen maken eigen isolationalistische we- Ho pphpurtpni^pn 5 wii a*s orthodoxe, evangelische gen te bewandelen. -.„fr.r.fcrov.riinirrsr, zendelingen steeds meer moeten In de komende tien jaar zullen de geiooiszenamgen gaan beseffen dat wij elkaar nodig we tot een totaal andere houding zending in Latijns-Amerika veelbelovend geacht. Er zijn echter politieke ontwikkelingen gaande, die het werk ten ongunste kunnen beïnvloeden. Op dit continent geven de geloofszendingen een hoofdtoon aan. De secretaris-generaal van de Latin American Mission, een van de bekendste ge- - loofszendingen op dit continent, heeft geschreven over de PlannQe^ toekomst van de zending in het licht op Cuba. Omdat de taak en positie i in het bijzonder de aandacht hebben van velen, publiceren hebben en dat wij zullen i vlj dit artikel dat het eerst afgedrukt werd in het blad de bekende presbyteriaanse predikant (oud-professor van de Theologische School te Aix-en Provence) „Eternity". gaan streven naar contact en sa- lenwerking. Het gevolg zal dan ook wel zijn, ving. Tot ten voor charitatieve doeleinden tot twintig procent zonder meer voor de inkomstenbelasting wor den afgetrokken. Maar nu heeft de wet bepaald dat dit niet meer wordt toegestaan voor giften aan cessen van Castro's revolutie op landse zendingen en nationale ker- personen. Wil men zijn zendings- Cuba toegeschreven aan een com- ken zullen steeds gevoeliger ko men hetn"dus ^zonder" naameer- monistische infiltratie. Wat zij bij men te liggen. De zendingen zul- ^rCririjïriririrtr-ii-irirtrlrtrir-ü melding aan de zending overma- voortduring over het hoofd zien len buitengesloten worden of ge- zoals die zich manifesteert in Wereldraad, moeten komen, of we zullen als evangelischen ons onderling nauwer aaneen moeten sluiten en een geheel eigen evan- i toe hebben velen de ex- De verhouding tussen buiten- organisaties zal samensmelten, gelische oecumenische d^ de opiQgsjjyg is voor samenwerking moeten vinden. Grondslag Velen hebben ons gevraagd hoe het staat met de plannen voor het christelijk radiostation „De Stem van Europa" dat op de lange-, midden- en kortegolf zou gaan uitzenden. Enkele maan den geleden wijdden wij vrijwel een gehele pagina aan deze plannen. We hebben contact opgenomen met „The Voice of the Andes", de radio-organisatie, die het eerste christelijk radiosta tion ter wereld in Zuid-Amerika stichtte en sindsdien ook elders radiozenders oprichtte. Reeds In 1946 begon deze organisatie de plannen voor een Europees station uit te werken. We ont vingen de volgemde mededeling: dn Over het algemeen werken i ze"1 zendingen gelovigen van schillende gezindten is, dat er ook andere krachten dwongen zijn de integratie met de aan het werk zijn, rauwe, elemen- kerken te bespoedigen. Dit zijn taire en onberekenbare krachten, echter maar ondergeschikte pro- de- Misschien kunnen we ze in dit ene blemen. De grote vraag is hoe Dit woord samenvatten: honger. Christus, op de beste wijze ge predikt kan borden aan de mas sa. en hoe het evangelie een ant woord kan bieden op de geestelij- Honger uit zich op verschillende n0CKj van mensen met een lege maag, die verwilderd-.en verward Honger worden, hangt alleen ai vau u»! r—--------- - vraa» of een land in EuroDa de houdt in dat zij meestal geen ver.,'Sta vergui,„i, ver.lr.k. m.< van he, vori* J..r we,d «1 een aanvraag voor een dergelijk baarheid van de- Heilige Schrift. E' station ingediend bij de regering de godheid van Jezus Christus, de ciale lotsverbetering onder mlljoe- van een land in het Middenoosten, wedergeboorte door de Heilige nen jonge Zuidamerikanen. En in Een maand later, op 5 juni werd Geest en de persoonlijke weder- de studentenwereld wordt een een dergelijke aanvraag ingediend kom5t van Christus. hartstochtelijk verlangen opehbaar voor een Europees christelijk sta- Er bestaat vaak een zekere hul- om zelf de politieke bezliaaingen tion bij een Europese regering, die verbuf opilcht<! van de op het ogenblik de technische en menische beweging zoals deze toeneemt en het welvaartspeil Waarop dit We verheugen ons dat we de lijk radiostation vele vrienden in Europa die zich pa. interesseren voor onze plannen, De Nederlandse Amerikaan Ha- deze regering te nemen. Maar als de bevolking ding? Hoe moeten toeneemt en het welvaartspeil in de komende tien jaar op ons ai zich openbaart ln de Wereldraad daalt, zal de lichamelijke honger komt, aanpakken? Waarop moe^- -s en Internationale Zendingsraad. kunnen mededelen dat tijd bezig zijn om ze tt lijken en te komen tot een christe- De les van het wonder „0v...,6 besluit zal - nog al- roid van Broekhoven, wiens ouders ten nemen, verzoekt de heer Van wegingen niet oecumenisch ïn Dirksland zijn geboren, bevindt Broekhoven de Europese christe- den denken. Daar echter mensen nen te bidden dat de vereiste ver- van verschillende gezindten naast gunning zal worden verstrekt m elk,ar d.„ke„, de« Aldus deze mededeling, die ons „iMfs„ndi„5en eleh veelei en- derling hebben verenigd, ls er straks r de zevende maal zich ropa. De beste radiotechnici van Ame rika, van Philips en Brown Bo- veri hebben ons verzekerd dat een radiostation .dat uitzendt in de Boechout, lange-, midden- en kortegolf inder- tot ondoordachte en jyaar acties aanzetten, in geheel Latijns-Amerika zien wij Juist deze krachten Opereren. Reeds Arnold Toynbee en ande- Wat is de toekomst van de zen- Hoe moeten we de taak. die komende tien ja: —■flff—PIM energie concentreren? menselijk oordeel moe- politieke mogelijkheden geheel Euro- plan bestudeert. Aangezien binnen afzienbare tijd «TAt"*gèff»en*'HaT"Heir»""he me"5en onawraacnvc eze regering een besluit zal moe- w zeggen dat deze be- impulsieve acties aanzetten. In ten wg het volgende doen: In de eerste plaats zullen wij bij ons zendingswerk in de komende -U tien jaar aandacht moeten schen- g muvu* a-W wu 1BSP ken aan de 0Pbouw en de ver- g - _- juei^itrK^u^S lelïc'Sf ÏÏtwÏÏ' JZïZ; 3 JftïkT5 or«a"'saUe w"d ver- „uut.i. '...(H." ilwi1 staen. De Lat.iusamerikaanse ge- Het dorp ontgroeid W/AT verward, wat ontdaan, geestelijk wat gekwetst en toch geestelijk ook bijzonder gezond stapte Sybe Jan zijn geboortedorp weer binnen, zes maanden na de over winning. Letterlijk stapte Hy: de vooroorlogse autobusdienst was nog niet hersteld, want de twee gammele vehikels wa ren gevorderd geworden en nooit teruggekeerd, terwijl geen auto in dat dorp wat te zoeken had en er van liften dus geen sprake was. Wat deerde het Sybe Jan echter dat hij lopen moest? Hij had 't laatste jaar zoveel gemarcheerd dat die paar kilometers er nog wel by konden. paar woninkjes en het kerkje ontwaarde, bleef hij even pein zend staan. „Wat is 't allemaal klein....", dacht hij. Temid den van de oneindigheid der uitgestrekte velden en van de wijde hemel, waar een enkel wolkje traag doorheen zeilde, lag het dorp daar zo nietig, Het wonder door K. Sluys, Uitg. T. Wever daad tot de technische mogelijkhe- Franeker. den behoort. Geen enkel „Een van de redenen waarom evangelisatie vaak met lukt is dat last van deze nieuwe zender te alleen of in hoofdzaak met hebben. Of deze technische moge VERWILDERING betaalde krachten werkt. Men ge- ijjfcheden verwezenlijkt looft dat ergens wel een moge lijkheid is voor evangelisatie, „be noemt" een predikant of evange list en denkt dan dat het nu wel zal marcheren. En men vergeet dat de enige evangelisatie die kans heefi, die is van de kerk zelf." Dit schrijft K. Sluys in zijn boek „Het wonder van Boechout" waarin hij de doorbraak beschrijft van het (protestantse) evangelie in die kleine Vlaamse gemeen schap waar in 1952 het besluit viel om in het openbaar het evan gelie te gaan verkondigen en waar nu een Gereformeerde Kerk is met meer dan 300 zielen. Het boek is als het citaat. Het plaatst ons voor een soms verge ten feit. het hamert dit feit er in, met waarschijnlijk alle eenzijdig heid van een „slogan". Daarom heeft het boek enthousiaste lezers gevonden, maar ook felle critici gemaakt (al te anti-rooms zeggen sommige recensenten). Maar daar om ook is het een boek geworden dat meer is dan een verhaal van Gods zegen, maar aan het den ken zet over Gods werknv'hoden. Dit boek zal u boeien of boos maken en daarom mag u het niet missen. Wij kunnen aan deze mededeling minder behoefte aan het intcma- nog toevoegen dat als dit station tlonale contact van de Wereld- wodnt ue OIlucIOIllW4TORCJ. werkelijkheid zal worden het onge- raad,' vooral omdat men beducht de gebieden. De revolutie van Cu- d? Protestantse beweging. Zij, veer een bedrag van tien miljoen ls voor vr|jzinnige Invloeden. ba vond zijn oorsprong meer n.iet wii- kunnen het aanbod ei, w gulden zal vergen. Maar zowel in dan men in de Verenigde Staten of e'sen van het evangelie vertalen Europa als Amerika hebben ve- Daar komt bij dat deze zendin- zelfs de Cubanen beseftenin de |n de taal van het hedendaagse staand Europees station behoeft len reeds belangrijke bedragen gen in wezen op hun manier kri- armoede. In de komende jaren zal Latijns-Amerika. gfigfJ üt -- 4 tiek uitoefenen op de zogenaam- deze honger milioenen wanhopige, Dlt «miat dat wij dfr gehele j- j«-~vi» eisende oproerkraaiers de straten verhouding zending-kerk opnieuw -u TV7A.T LATER kwam hij thuis. Moeder was blij hem te zien, de onstnwen onder leidine van man- zullen moeten doordenken, dat we W jongere broertjes en zusjes staarden "m eerst even wat on- moeten haasten otn tot kenend. Hij realiseerde zich op dat moment dat hij het r - met andere ogen zag dan vroeger: een volwassen man. die veel niet de zendelingen, de beleefd heeft en die thans ontdekt dat wat in z'n jeugd groot A*. «»"- - scheen en groot in z'n herinnering voortleefde feitelijk erg on belangrijk is. Hij realiseerde zich ook dat hij twee jaar weg geweest was; dat hij als kwajongen nu ja, een gevaarlijke kwajongen, als het erop aan kwam om vijanden te lijf te gaan, maar toch een kwajongen was vertrokken om als man terug te keren. En er trok een vage twijfel door hem heen: wat doe ik hier?, wat zoek ik hier? kunnen zouden worden. zendingen niet als Toekomst werkelijke samenwerking men en dat we boven alles de na- 5 tionale christenen in hun plaatse- -tt lijke gemeenten moeten erken- -ö jongere broertjes en zusjes staarden 'm eerst t wennig aan, maar vader kwam geen minuut eerder dan i ders van 't land. om hem te begroeten. De oosterse feestma len ter ere van de weergekeerde zoon liggen de Friezen niet. PIJNLIJK Leken-arbeid Als wij het „Gereformeerd het i riterende in de gang En dat is nu van zaken momenteel. Men lio recht van de Vrijmaking dan van respect voor de houding, die "onze kerken indertyd ingenomen heli- hen. Er 'is aan onze kant voorlopig blykhaar meer brandstof voor het herenigingsvuur'dan ginds. En nu wil ik daarbij ten volle verdisconteren wat ds. Jager gezegd heeft, dat het er niet om gaat, dat wc voor el kaar op de knieën gaan,- maar dat God ons op de knieën wil hebben. Maar ik kan met de beste wil van de wereld niet inzien, dat dit daarin zou moeten bestaan, dat we onze gereformeerde vorm van kerk- regering aan de verwildering prijs moeten geven. Zware dominee In het Doopsgezind Weekblad lazen we over een Schotse ge meente, die een schip als kerk ge- bniikte. Men kon het aantal kerk gangers bepalen uit het aantal inches, dat het schip op zondag- morgen zakte. By iedere honderd kerkgangers zakte het schip name lijk een inch of twee en een halve centimeter. Een beroemd prediker bracht het tot 6 inches. GOG EN MAGOG Azillus in „De (Kamper) Bazuin": Zouden wij vijftien jaar geleden hebbe dan. leden, dat Duitsland, het vrije deel daa nog eens ooit de bondgenoot zou worden van de lan den rondom de Atlantische Oceaan tegen Rusland? Het Duitsland van de Teutonische fureur, van de Hitleriaanse terreur en van het neopng.inisme? En de Gog en dc Magog, van wie de Bijbel spreekt, huizen, naar ik vermoed, verder weg dan Rusland. Als zij in razernij uitbarsten, zou Rusland dan niet het eerste afweerscbild zijn? We weten het niet met zekerheid. Het i« ook mo gelijk, dat de Russen dan met de overrompelaars aan pappen. Maar zoals het zich nu doet aanzien lijkt het eerste waarschijnlijk. De Sowjet ia bang voor China, het meest nog voor róód-China- Voor de zending zijn twee min der belangrijke ontwikkelingen in Ds. H. G. Groenewoud in het „Hervormd de Cubaanse revolutie in het bij- Weekblad, De Gereformeerde Kerk": zonder interessant In de eerste We meenden, dat het standpunt van prof. Smits plaats zien we een vloedgolf van reeds overwonnen was. De kerk kan echter niet vol- Anti-Amerikanisme in weerwil van staan, met dit te constateren. Ze zal nu een uitspraak de geografische samenhang en de heid ten'opzichte 0. doen, die een persoon betreft. Dit is pijn- gemeenschappelijke economische lischeKerk naar behoren ver- belangen. I, he, enkel loev.l da, "—J we in de afgelopen twee jaar de zullen naar evangelisatie-metho- sterkste anti-Amerikaanse syrnpto- den moeten zoeken die in over men konden waarnemen in steden eenstemming zijh met de tijd. Dat als Lima, Bogota, Buenos Aires, de door God aangestelde vreugde in diè woorden doorklinken. De volgende dag zei de die de boodschap van het vader zo langs z'n neus weg dat er bij de boer nog wel 'n evangelie moeten uitdragen. lijk. Maar het is niet piinder pijnlijk, dat deze per ion telkens weer dingen zegt, die de kerk in haar ?loof en de kern van het getuigenis der Schrift effen. En de kerk mag niet handhaven, wat haar rstaan ondermijnt. Wat dit laatste betreft: alle aan- aclit is thans begrijpelijkerwijze op de kwestie- iiits geconcentreerd. We mogen hierbij echter geen Caracas, Havana jenlilik vergeten, dat er ook veel andere dingen in ty? Voorspelt dit langs z'n neus weg dat i plaatsje vrij was voor een jonge kerel, die van aanpakken wist. Maar hij zei dat wel 'n beetje aarzelend, al moest men opnieuw een goed opmerker wezen om dat te beluisteren: aar zelend. alsof hijzelf dat aanbod van die boer niet het hoogste ter wereld vond. Maar wat kon hij anders doen dan zo'n op merking dóórgeven: een jonge vent kan niet niksen en zelf had hij hem geen werk te vergeven. veel meer. Hij wist het hot ge- n. Hij houdt men zullen moeten zoeken. Panama Ci- bij de plaatselijke gemeente n groeiende het werk wordt gezet en waardoor NORMEN Dr. Prof. ds. P. Smits in „Kerk en Wereld": Ik meen, dat de Bijbel uaar haar aard geen eigen lijke i de Verenigde Sta- wij te- celijk getui_ Maar we zullen ook le studie moeten maken wijze waarop kan bieden, want nonnen kui als zodanig daadwerkelijk functioneren, war neer ze in dwingende formulering ontsprongen zij aan een concrete problematiek op een concreet h vensterrein. Met andere woorden: alle normen ge den slechts voor een bepaalde tjjd en binnen re heel hrpaald cultuurpatroon, óók onze godsdienstige -x normen Normen die in deductieve «in worden af nlsaties «er Sympathiek Staan te- normen; normen, die in deduetiese sin worden al- genover de doelsteUing van de so- gelrid san zg. eeuwige beginselen, kunnen met func- cjaje revolutie die vandaag in La- ti on eren, want lopen altijd achter de feiten aan. Het tijns-Amcrika plaats vindt. ^■^■■■HjMMneilijkhcid van alle christelijke In de tweede plaats z: ««Uik.rtjjd het vr«emde -Wlc-u- künnen benkd„,„. bü.o'n- "jh Vrijw.1 iSfr 3. hÏÏdird 1" «U.» »lj dk.rbij «nd.cht ,1"A moeten schenken _aan de arbeider maakt had. intussen was getrouwd met 'n buurjongen. Hij ■wist ook dat heel wat dorpsjongensvan zijn leeftijd, al of ■niet gehuwd, over emigratie dachten. Hij wist dat de tijden aan het veranderen waren en dat machines de plaats van de mensen ginjjen innemen. En hij wist heel zeker dat hij niet •meer paste In dit kleine dorp; dat hij er onderwijl uitgegroeid was als uit z'n oude pakken. Hij was zelfs al naar de pas torie gestapt en had daar een lang gesprek gehad met de pre dikant. Dat op zichzelf bewees trouwens al dat hij geen dor- uioikcii «mi uc r PNing meer was, want echte dorpelingen zouden zich wel wij >de moderne tienmaal bedenken eer ze zo maar bij de dominee aanbelden, veranderende tijd 2 Zoiets deed je als kerkeraadslid, maar anders niet; dat gaf y- *■-* tjigeen^pas en hetwas bovendien een nieuwe, jonge predikant. thousiast hebben gesteund. Of de kerken de revolutie zullen blijven steunen staat nog te bezien, maar Scholen In de tweede plaats zullen we de stYcf zoü saan bijzondere aandacht moeten schen- teliik niet Ali hii raai. pendit impulsen voor liet denken hedendaagse mens kan bieden, nadrukkelijk mogelyk ontken, Bybel te lezen hebben om te levensterrein hebben sehept zicli zyn eigen de Bybel de mens niet afnemen. Gevolgen dal ,1-cbl, d. ken aan het onderwijs. We zullen onze tegenwoordige christelijke on derwijsmethoden en scholen ge- heel moeten herzien, en moeten Welke invloed deze twee facto- zorgen dat we de kinderen van ren zullen ihebben op de toekomst gelovigen een uitstékende lagere, van het zendingswerk kan nog middelbare en Universitaire oplei- niet worden voorspeld. Het ziet er ding zullen kunnen bieden. Met ]^EE". zei Sybe Jan daarom die volgende dag. „Nee, ik ga niet 2 naar de boer. maar ik ga weer weg. Ik wil eerst studeren. Ik moet zien dat ik de hbs afmaak en dat zal nog moeilijk ge- uoeg zijn, want ik ben 't allemaal wel wat vergeten. En 2 dan wil ik nog verder leren De vader knikte peinzend. De moeder zei, wat angstig: „Maar wie moet dat betalen?" Sybe Jan zei dat daarvoor - wel beurzen waren te krijgen en dat hij maar eens naar alles te bespreken. Meer zei hij fei- des woords gehad zou hebben, zou hij uitvoeriger verhaald hebben wat zijn plannen waren. Hij uit dat de regeringen kracht zullen we ook de thèologi- elk steeds minder visa zullen verstrek- sche opleiding ter hand moeten en aese issx Kan sen» Zuidamerikaanse landen willen ke leiders op andere levensterrei- 2 werken, zich laten naturaliseren. nen kunnen opleiden. Vooral is telijk niet Als hij de gave des woords gehad fej' uitvoeriger verhaald hebben wat zijn planr ri,mi ijk iets gezegd hebben als: „de wereld ligt in brokken uiteen; oude mensen en jonge mensen hebben de vuur stralen van machinegeweren over zich heen voelen sproeien; oude mensen en jonge mensen zijn geestelijk stuk gemaakt. Ik wil hen helpen om een weg terug te vinden. Ik wil dat doen in_de grote steden van ons land waar de nood het hoog- ste ls. z wil hen de weg helpen wijzen naar levenseenheid, naar vrijheid, naar God Maar Sybe Jan gebruikte geen «tjoom^van woorden. Dat doen ze daar in 't hoge Noorden nu WIJKPREDIKANT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 21