Rome-reformatie is een onzuivere tegenstelling Zakenmensen moeten ook het evangelie uitdragen Gereformeerde jongeren stellen fusie uit Oecumenische Raad schrijft Kerken in Zuid-Afrika KONING - RICHARD Een woord voor vandaag Kanttekening Belasting ten bate van dienstplichtigen? 2 van een Getuig t beperkt inzicht Ditmaal citeren wij een oud- katholieke stem over de tegen stelling ,Jlome-reformatie". In het blad De Oud-Katholieke Kerk" wordt regelmatig aan dacht geschonken aan actuele problemen in de serie „Met en zonder commentaar." Zoals men weet is deze Oud-Katholieke Kerk ontstaan uit de prediking van de priester Cornelius Jan- senius, die onder meer grote invloed had op Pascal, en de Roomse Kerk wilde hervormen door terugkeer tot de leer van Augustinus. In Nederland werd aartsbisschop Codde beschuldigd van jansenisme en kwam in con flict met Rome. Doordat de Utrechtse geestelijkheid in 1723 zelf zijn opvolger koos in Cor nelius Steenhoven ontstond er een schisma. De Oud-Katholieke Kerk erkent de oecumenische belijdenissen, maar niet de latere dogma's van de Rooms-Katho- lieke Kerk, en is aangesloten bij de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland: Reeds vele malen hebben wij bij onszelf de vraag gesteld, of bet juist is de scheuring in de kerk, die in de 16de eeuw door de komst van de hervorming ont staan is, uitsluitend voor te stel len als een conflict: Rome-Refor matie. Dit laatste geschiedt veel vuldig en is vooral in protestant se kringen als een soort sjibbo- leth geworden. Nu zullen wij niet ontkennen, dat de hervorming, onstaan als zij is in West-Europa, bovenal ge confronteerd wordt met de Rooms- Katholieke kerk, met de kerk van Rome. De eerste hervormers zijn ten slotte met deze kerk in con flict geraakt en hebben haar daar om verlaten. Ze zijn eigen wegen gegaan. Maar zo vragen wij, is de ont wikkeling van de hervorming niet zodanig geweest, dat daardoor niet alleen meer van een conflict ..Rome-Reformatie", maar van een veel wijder conflict gespro ken moet worden? Ziet de her vorming bet conflict niet veel te beperkt? Wij kwamen wederom tot deze vraag, toen wij kennis namen van een redevoering, die onlangs ge houden werd door prof. dr. Th. L. Haitjema, oud-hoogleraar te Gro ningen. Het onderwerp van zijn inleiding luidde: ..Het erfgoed der reformatie en wij hervormden". In deze inleiding neemt prof. Haitjema scherp stelling tegen wat hij noemt ,,de onrechtmatige aanspraken van Rome" en het erfgoed der reformatie ziet hij op het ogenblik door gevaren be dreigd; gevaren die schuilen in de liturgische en oecumenische be weging, welke een verroomsing zouden In de hand wêrketi. Wat ons wederom opvalt, is het feit, dat oolk hier weer over het hoofd gezien wordt, dat de refor matie niet slechts een breuk met Rome betekende, maar in wezen een breken betekende met de Kat holieke Kerk als zodanig, wat nog iets anders is dan met de Rooms- Katholieke Kerk alleen. Immers een breuk met Rome is op zich zelf nog geen breuk met de Kat holieke Kerk. Wij denken hierbij aan de Othodoxe Kerken; even zeer aan onze eigen Oud-Katholie ke Kerk; ook aan de Anglikaanse Kerk. Met deze kerken, die alle de katholieke structuur in leer en traditie handhaven, ligt de hèr- vorming evenzeer in conflict Dit geldt niet uitsluitend de Rooms- Katholieke kerk. Wanneer het gaat om ,.de on rechtmatige aanspraken van Ro me", zoals dat heet, dan zullen de genoemde katholieke kerken de bezwaren van de hervorming tegen Rome in vele opzichten ze ker kunnen delen, al zullen de ac centen hier en daar wat anders worden gelegd. Maar het gaat niet alleen, noch in het bijzonder om die onrechtmatige aansnraken van Rome. Dat moet de hervorming door toedoen van de oecumenische be weging, door het oecumenisch ge sprek. zoals dit tegenwoordig zo Eaag genoemd wordt, toch wel idelijk geworden zijn. De ontmoeting van de Reforma tie in dit oecumenisch gesprek met kerken van katholieke struc tuur, maar nochtans los van Ro me, moet immers tot het inzicht geleid hebben, dat er meer is dan alleen de tegenstelling Rome-Re formatie. Want de problemen rondom de vragen omtrent de op vatting van het wezen der Kerk. Bijbel en Traditie, ambt en sacra menten zijn even zovele proble men ook tussen de kerken der Re formatie en die van katholieke structuur. Deze laatste lijn niet zo maar te stellen onder de ene noe mer: Rome. HIERMEDE raken wjj de kern van het probleem, waarmee men zich vooral ook bij de be handeling van het oecumenisch vraagstuk onzer dagen zal dienen bezig te houden. Want zo dit niet geschiedt, dan zal het oecumenisch werk op den duur verzanden in een louter opportunistische samen werking. Een samenwerking die. hoe voortreffelijk en hoe gewenst ook. toch de feitelijke problemen met betrekking tot de gescheiden heid en de eenheid der kerken dreigt voorbij te gaan. In dit Verband is het van groot belang, dat de Orthoxe kerken meer en meer in het oecumenisch verband hun plaats gaan innemen en daardoor de kerken van re- formatische oorsprong als het wa re met de neus op het feit druk ken, dat het conflict Rome-Refor matie slechts betrekkelijk is. een onderdeel van een groter geheel, nl. van de tegenstelling Reforma- tie-Katholiciteit In de top van het oecumenisch werk wordt dit zeer goed beseft. Het was niet voor niets, dat dr. Visser 't Hooft, de secretaris van de Wereldraad, on langs te Driebergen in het Her vormde seminarie, tijdens de rede over „De plaats van de Neder landse Hervormde Kerk in de oe cumene" stelling nam tegenover de mening, dat de reformatie het hart is van de oecumene. HET voortdurend gebruik van de uitdrukking „Rome-reformatie" getuigt van een zekere beperkt heid van inzicht. Op dezelfde ma nier zou men kunnen spreken van de tegenstelling: „kabeljauw-zoog dier", terwijl de juiste tegenstel ling is: „vis-zoogdier". Daarom noemden wij de uitdruk king „Rome-reformatie" onzuiver, omdat deze de omvang van de te- gestelling niet in zijn volheid om schrijft Er wordt een deel van een geheel geplaatst, tegenover een afgerond geheel, een eigen naam tegenover een soortnaam. Het artikel eindigt dan met de opmerking dat dit niet alleen de situatie scheef trekt, maar dat er ook de illusie gewekt wordt alsof er buiten Rome en de reformatie in feite verder nau welijks meer iets aan de hand zou zijn. De wezenlijke tegen stelling „reformatie-katholici teit" is volgens de schrijver echter een van de eerste orde en mag niet verdoezeld worden. Getuigenisdienst in Rotterdams Rivièrahal (Van een onzer redacteuren) staan van de Nederlandse af deling van de Internationale Ge meenschap van Christenzakenlie den in 1957 trad deze beweging op de voorgrond. Samen met een aan tal Amerikaanse zakenmensen, waaronder de secretaris-generaal van de internationale beweging, dr. T. E. McCully, en de voorzitter, Waldo Yeager, werd een weekend belegd, waarvan een grote samen komst in de Rivièrahal van Rotter dam een van de hoogtepunten was. Op een persconferentie zette de heer Yeager het ontstaan uiteen. In 1938 wa ren een aantal zakenmensen van ver schillende gezindten en uit verschillende bedrijven bijeengekomen en hadden de- ze beweging gesticht, die ten doel heeft collega's en concurrenten te confronte ren met het het evangelie. Op het ogen- Advertentie Zuid-Holland-Zuid bijeen Voorstel van aid. Rijsoord verworpen De afdeling Zuid-Holland-Zuid voor J.V. en G.J.V. van de Bond van Gereformeerde Jeugdver enigingen zal in het komende jaar nog als een zelfstandige af deling blijven bestaan. In de za terdagmiddag te Rotterdam ge houden jaarvergadering is een voorstelling tot onmiddellijke fu sie met de Zuidhollandse afdeling van de M.V. verworpen. Dit be sluit viel na de behandeling van enkele door de verenigingen in gediende voorstellen. Ter vergadering lag allereerst een gecombineerd voorstel tot fusie, inge diend door de M.V. „Bidt en Werkt" te Rijsoord en de G.J.V. aldaar. Deze verenigingen zien de regionale fusie als een logisch gevolg van de fusie tus sen de beide landelijke bonden en ba vendien als een formele bevestiging het toekomstige, af te omvangrijke af delingsbestuur aan de rayons ^grotere bevoegdheid ei toekennen. 1 meer zelfstandigheid i kom Ine van organisatorische en admi nistratieve moeilijkheden in een pread vies zijn voorkeur uitgesproken voor een ander voorstel, ingediend door de J.V. „Tlmotheus" te Moordrecht. Hier in wordt het afdelingsbestuur gevraagd de mogelijkheid tot fnsie te onderzoe ken en de resultaten van dit onderzoek, zo moeelijk vervat in een voorstel, op de eerstvolgende jaarvergadering te rapporteren. Na een uitvoerige toelichting door voorzitter J. C. Lauser werd het voor- stel-Moordrecht aanvaard, nadat het voorstel-Rijsoord verworpen was met 38 tegen 8 stemmen en 2 onthoudingen. Van de huishoudelijke zaken die verder ter tafel kwamen, bracht het jaarverslag op het punt propaganda nog enkele tongen los. Afgezien van enkele incidentele resultaten, moest worden vastgesteld dat de actie van vorig jaar niet tot groot succes heeft geleid. Gevraagd of dit het bestuur nog tot nieuwe plannen gebracht heeft, zei de heer Lauser dat het afde lingsbestuur zal blijven doen. wat het als zijn taak ziet, maar dat het ac cent in de propaganda toch ligt bij de afzonderlijke verenigingen. Ook bU de meisjes, eveneens ln het Zalencentrum bijeen, diende het i stel-Rijsoord en ook daar werd het worpen. Tot besluit van de beide bij eenkomsten. was er een kort gecom bineerd samenzijn, dat gereserveerd was voor de afhandeling van meer per soonlijke zaken. Daar werd afscheid genomen van en kele aftredende bestuursleden nl. mej. Jeltje Kempenaar, de heren J. Harden- bol en mr. W. de Kwaadstenlct. Het was deze laatste ook die de heer Lauser in hartelijke bewoordingen huldigde in verband met zijn 25-Jarig bestuurslid- maatschap ln de Zuid-Hollandse afde ling. blik zijn er ongeveer 500 groepen in der tig landen. Lunch In Amerika nodigt men de zakenmen sen uit voor een lunch of een diner. Na de maaltijd laat men een vooraanstaan de zakenman iets vertellen over wal Christus in zijn leven is gaan beteke nen. Gebleken is dat het gemakkelijk is om mensen die normaal nimmer in een kerk komen, uit te nodigen voor een diner, vooral als de gastheer de kosten betaalt, vertelde heer Yeager. Verschillende zakenmensen getuigden vervolgens hoe zij door het getuigenis van vrienden tot een bewust geloofsle ven waren gekomen. De Nederlandse voorzitter, de heer D. van Katwijk, legde er sterk de nadruk op dat deze nieuwe beweging geen or ganisatie is naast die van de christelij ke werkgevers. In de eerste plaats gaat het niet slechts om christelijke werkge vers, maar om allen die in handel en industrie betrokken zijn. dus ook han delsagenten, ook middenstanders, zoals winkeliers, en in de tweede plaats komt men niet bijeen om eigen belangen op christelijke wijze te behartigen, maar slechts om anderen te laten zien wat de waarde van het evangelie is. Contacten De zes Amerikanen maken een reis van veertig, dagen die hen naar vrijwel alle grote steden van Europa voert. Zij zullen contacten leggen, oude zakenrela ties bezoeken en waar mogelijk van de kracht van Christus getuigen. 's Avonds legden zij in de Rivièrahal in het openbaar getuigenis af. Zeer gro te indruk maakte toen dr. McCully, die vertelde hoe zijn zoon, een zeer be- aafd student, die cum laude afstudeer- e, en nationaal winnaar was van de jaarlijkse wedstrijd in welsprekendheid, naar de Kikoejoe indianen trok. Uit eigen ervaring had hij daar gezien hoe God zijn zoon gebruikte om deze india nen voor Christus te winnen. Plotseling kwam toen echter het bericht dat hij met vier vrienden door de Auca-india- nen was vermoord. Dr. McCully legde er de nadruk op dat hij Christus reeds meer dan veertig jaar had gekend als Heer en Heiland, maar dat hij toen was gaan begrijpen dat Christus ook een vriend wil zijn. De heer Van Katwijk sprak vervol gens over de gelijkenis van de rijke dwaas en legde er sterk de nadruk op dat zij, die met geld en goed gezegend zijn de verantwoordelijkheid hebben dit goed te gebruiken en dat dit slechts kan als Christus Heer van ons leven ls. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Huizen N.H. (vac. 5. Gerssen) W. H. van Kooten te Gene- muiden. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Grljpskerk: C. van der Giessen te Tzum. Aangenomen naar Dieren (vac. H. v. Plaat): R. Strijker te Emmeloord. Combinatie: De Gereformeerde ker ken van Meeuwen en Heusden zijn overeengekomen om gezamenlijk een predikant te beroepen. Zij hebben daar toe een „acte van samenwerking" op gesteld, die zowel door de classis Alm- kerk als door de classis 's-Hertogenbosch is goedgekeurd. Met het beroepingswerk zal spoedig een begin gemaakt worden. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Kralingen: H. van Leeuwen te Arnhem: te Werken dam: C. Smits te Sliedrecht. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Ridderkerk: A. Vergunst te Rotterdam-Centrum; te Slikkerveer: G.Zwerus te Norwich, Ontario, Canada, voorheen te Middelharnis. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Promotie Ds. H. B. Knosse. predikant te Berlikum Fr. is aan de Gemeente Uni versiteit te Amsterdam gepromoveerd tot doctor in de theologie op een proef schrift getiteld: „Op zoek naar de histo rische Jezus" over Albert Schweitzers visie op het leven van Jezus. Promotor was prof. dr. J. N. Sevenster. Opdracht Na de samenkomst vertrokken een zestig zakenmensen naar Katwijk waar z\j zondag in het Savoy-hotel bijeen waren. Na een gezamenlijke kerkgang de morgenuren, werd er dieper in gegaan op de problemen die verbon den zijn met het uitdragen van de boodschap van het evangelie. Telkens klonk de oproep dat niet slechts de predikant de taak heeft het evan gelie uit te dragen, maar dat ook de zakenmensen deze opdracht hebben. Vandaag zullen de Amerikaanse gas ten enkele groepen in Nederland be zoeken. Morgen gaan zij verder naar Scandinavië. Advertentie altijd een paar Akkertjes bij u om metéén pijn te stillen. AKKERTJES Arminius-symposion in augustus De Remonstrantse Broederschap in ons land zal, ter viering van de vier honderdste geboortedag van de vader van het remonstrantisme. Jacobus Ar- minius, op 4, 5 en 6 augustus een sym posion houden. Een gedeelte van de bij eenkomsten, waaruit dit symposion zal bestaan, namelijk die op 4 en 5 augus- ;n in de ochtenduren van 6 augustus in de Arminiuskerk te Amsterdam worden gehouden. De middagbijeenkomst van 6 augustus wordt gehouden in het auditorium van de Leidse Universiteit. Tijdens de bijeenkomst zal het woord worden gevoerd door dr. G. J. Hoender- daal. dr. G. F. Nuttall, dr. G. O. McCul- loh, prof. L. J. van Hoik en prof. J. L. Adams. En spreekt over de studentengemeenten In de te Utrecht gehouden maandelijkse vergadering van de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland heeft de raad, naar aanleiding van de recente schiet partij op Bantoenegers te Sharpe- 85 Maar wat? vroeg thans de wijze, zo ik niet -1- vriend bij u kom? - Kom zoals u verkiest, riep Sir Kenneth, ongc- Zo kom ik dan. zei de Hakim. als uw voor malig vijand, toch tevens eerlijk en edelmoedig. Hij trad de tent binnen en verscheen voor de ridder. Zijn stem klonk nog steeds als die van de Hakim. maar zijn kleding was opeens die van Sheer- kohf geworden. Sir Kenneth kwam half overeind en staarde hem aan als zag hij een spook of een droombeeld. Verbaast u dit zo? vroeg Ilderlm. Is het zo vreemd dat een soldaat ook geneesheer is? Een vol maakt krijgsman. Nazarener. moet zijn paard kun nen zadelen, zijn wapens smeden en polijsten, man haftig strijden en ook de wonden genezen die door vijanden worden veroorzaakt. Hebt u zo onopmerk zaam eeleefd dat gij nog niet weet dat mensen niet altijd zijn wie ze schijnen? U zelf bijvoorbeeld? Bent u wel wie u schijnt? Neen, riep de ridder, want in het Christenle ger noemt i SIR WALTER SCOTT de. - ik c Zo zie ik het ook. antwoordde Ilderim, en daar wij samen zou* hebben gegeten, achtte ik het mijn plicht u van schande en dood te redden. Maar waarom ligt u nog te bed? Zijn de kleren die ik u liet bezorgen te min voor u? Niet tc min. maar wel ongeschikt, vervolgde de Schot, geef mij de kleren van een slaaf, edele Ilderim. en ik zal ze zonder morren aantrekken. Doch hoe kan ik het kleed van een Oosters krijgs man dragen? Ik wil geen tulband. Nazarener, antwoordde de emir, uw volk is zo snel tot achterdocht geneigd dat men soms aar zelt vertrouwen tc schenken als zij er om vragen. Heb ik niet gezegd dat Saladin geen bekeerlingen wil dan deze die zich uit eigen beweging aanmel den? Zo er onder de Franken sommigen zijn die de tulband uit aards winstbejag hebben aangenomen, dan moeten zij dat uitvechten met hun eigen ge weten. De Sultan heeft hen het geloof niet opge drongen noch toegeworpen. Hun straf daarvoor zul len zij in het hiernamaals vinden. Draag dus zon der vrees het gewaad dat wij u schenken, want ik verzoek u in Saladin's kamp te treden, ook al weet u niet wat u daar staat te wachten. Naar Saladins kamp? riep de ridder ongedul dig. Helaas ik heb mijn vrijheid verloren en kan slechts gaan waar u mij beveelt naartoe te trekken. U kunt handelen naar eigen goeddunken, weer legde Ilderim. De edele vijand die met mij streed en mij bijna overwon kan mijn slaaf niet worden. Natuurlijk kan ik u rijkdom cn gunsten aanbieden om u te lokken, maar wat zou dat helpen? Hebt u niet alle gunsten afgewezen toen de bijl uw hals raakte? Zeg geen dingen, edele emir, zei Sir Kenneth, waar ik volgens mijn geweten niet mag naar luis teren. Laat mij slechts toe uit beleefdheid mijn dank te betuigen voor uw ridderlijke goedheid en momd heb ik mij naar Koning Richard's legerplaats begeven, omdat u mij wondere verhalen vertelde van de schoonheden die ik daar zou ontmoeten. En wat kan ik anders dan toegeven, dat ik door uw bemiddeling het schone gelaat te zien kreeg, dat ik nooit meer uit mijn geheugen zal kunnen verbannen? Ik begrijp u niet, antwoordde de ridder van de Luipaard, beurtelings rood en bleek wordend, begrij pend dat het gesprek een precaire wending aannam. Begrijpt gij mij niet? riep nu de emir, gij weet toch wat zich in Richard's tent afspeelde? Daar toch zag ik de koningin van Engeland, een vrouw die zo mooi is dat ze verdient koningin van het heelal te worden. Wat een tederheid in haar blauwe ogen. wat een glans in haar loshangende gouden lokken! Saraceen. waarschuwde Kenneth somber, u spreekt van Richard's gemalin op een toon die niet past. Men denkt niet aan haar als een vrouw om te bewonderen, doch slechts als aan een koningin die O ja. ik vergat uw bijgelovige eerbied voor vrouwen, glimlachte Ilderim met lichte spot. Maar nu ik dc Engelse koningin van nabij heb gezien, kan ik daar inderdaad wel iets van begrijpen, ofschoon het strijdig blijft met de bevelen van de profeet. In haar edele gang en haar statig voorkomen heeft zij iets dat tegelijk vast en zuiver is. Maar zou zij door een moedig ridder niet liever als vrouw dan als een godin worden behandeld? Hij wachtte even en ver volgde. min of meer listig: Maar wat kan ik na dit alles nog zeggen van de jonkvrouw die haar verge zelde? Misschien moet ik haar nog mooier noemen en nog edeler. Want dat is ze. Meer dan haar mees teres nog mag zij aanspraak maken op bewondering. Meer dan wie ook heeft zij recht op de gunst van een moedig man. Haar oog was de zon en haar ha ren het water van zuivere bronnen. Haar gelaat Eerbiedig de nicht van Richard, onderbrak hem Sir Kenneth op bevelende toon. Haar eerbiedigen? antwoordde de emir spot tend. Bij de Kaaba. dat zal ik sleohts doen als ze de bruid van de Sultan ia. Wordt vervolgd ville, besloten een brief te schrij ven aan de kerken van Zuid- Afrika. De raad zegt in dit schrij ven dat hij zich aansluit bij de afwijzing van rassendiscrimina tie door de Assemblee van de Wereldraad van Kerken. In de vergadering waren onder meer aanwezig de studenten-predikanten ds. M. A. Krop (hervormd) en ds. W. F. F. Fleischer (doopsgezind) uit Groningen, die het verslag van de oecumenische contact-commissie voor universiteitswerk hebben toegelicht. Besproken werd on der meer de vraag, of de studentenhuis gemeente inderdaad, zoals in bepaalde kringen geschiedt, als een oecumenisch experiment mag worden gezien Het werkelijk oecumenisch element nierin werd aanvechtbaar geacht. Dc Oecumenische Raad was van mening dgt een gevaar kan liggen in het zich afsluiten voor de sterk geseculariseerde academische we reld, en in een te haastig afdwingen van een beslissing in geloofsvragen. De bespreking afsluitend constateerde de voorzitter van de Oecumenische Raad, prof. dr. W. F. Dankbaar, dat het werk der studentenpredikanten volle steun verdient. De raad aldus de voorzitter vraagt het werk van deze oecume nische contactcommissie voort te zetten en daarbij vooral de vraagstukken die de oecumenische raken gemeen schappelijk avondmaal, huisgemeente enz uitdrukkelijk in studie te nemen. Als gast was aanwezig ds. H. C. Touw. hervormd predikant te Nijmegen. Hij deed mededelingen over het werk van de plaatselijke oecumenische raad al daar. Op de voorgrond staat te Nijme gen de verhouding met de Rooms- Katholieke Kerk. De plaatselijke oecumenische raad ls betrokken geweest bij de uitvoering van „Voorhof", de vorig najaar door de prof. dr. G. van der Leeuw-stichting in sa menwerking met rooms-katholieke in stanties georganiseerde week met mani festaties op het gebied van kerk en Van rooms-katliolleke zijde, aldus ds. Touw wordt herhaaldelijk aangedrongen od een gezamenlijk optreden der kerken, bijvoorbeeld In een gebedssamenkomst. In oeeumenlscbe kring beraadt hierover. „....En de satan voer in Judas genaamd Iskariot, die tot het getal der twaalven behoorde. En hij ging heen en besprak met de overpriesters en hoofdlieden, hoe hij Hem aan hen zou overleverenAnders dan de andere evangelisten schrijft Lucas deze zinnen neer. Mattheus en Marcus geven het op dezelfde simpele wijze, maar laten weg dat de satan hier de grote tegenrol speelde. Johannes heeft dit wel begrepen, maar zijn beschrijving is veel emotioneler: voor hem is Judas „de l verrader", een mens voor wie nauwelijks meer begrip is op te brengen. De mensenkenner Lucas toont dat begrip met de nuchterheid van een ontleder. Telkens en telkens weer heeft hij in zijn beschrijvingen laten uitkomen hoe verstrikt de mens kan ra ken in zijn verlangen naar aards goed, noem het naar wél- vaart. Hoe in een hart dat naar geld en macht en aanzien haakt geen plaats is voor God. Judas was zo'n man. Hij be hoorde tot het getal der twaalven maar z'n hart was leeg. En de satan, die al niet minder een kenner der harten is, maakte er gebruik vanl De satan voer in Judas ja. Hoeveel mensen zijn er vandaag nog mensen die ook tot „de twaalven" behoren in wier hart nog ruim plaats is voor de satan? Hoe vaak wordt ook vandaag nog de Heiland verraden? GUNSTIGE ONTWIKKELING D E wijze, waarop in Argentinië de communisten, wier partijen verbo- verkiezingsresultaten worden den zijn, wordt gemeten aan de hand uitgewerkt, is er oorzaak van, dat zich geen belangrijke verschuivingen zullen voordoen na de verkiezingen, die in dat land zijn gehouden. Het was vrijwel zeker, dat de partij van president Arturo Frondizi haar meer derheid zou behouden. Toch heeft zich een interessante ont wikkeling voorgedaan, die enerzijds opmaken, dat vele vroegere aanhan- gekenmerkt wordt door de sterke gers van Perón met het verleden heb- vooruitgang van de Radicale volks- ben gebroken en zich neergelegd unie van Ricardo Balbin en ander- hebben bij de gewijzigde situatie in zijds door het stemmenverlies van de hun land. Ook dit is een gunstige ont- het aantal blanco stemmen, dat bij de verkiezingen werd uitgebracht. De leiders van beide groeperingen hadden hun volgelingen ook nu aan geraden, hun stembiljet niet in te vullen. Men zou uit de vermindering van het aantal blanco stemmen mogen peronisten en de communisten. Wat de winst van de Radicale volks unie betreft kan van een niet wikkeling die zich over twee jaar, als de andere helft van het parle ment moet worden vervangen wei- gunstige wijziging in het politieke licht zal voortzetten, beeld van Argentinië worden ge- nej resultaat van de verkiezingen is sproken. Deze partij, die zich van de een aansporine voor president Fron- zgn. Intransigente radicale partij van dizi zlch me„ dan v00rheen het ee. Frondizi heeft afgescheiden, houdt er gematigder opvattingen op na. Haar van de vroegere aanhangers van Perón af te keren en rekening leider, Ricardo Balbin, is in tegenstel- te houden met de motieven, die ve ling tot Frondizi niet bereid, een ]en er toe gebracht hebben, de voor- compromis met de peronisten aan te keur te geven aan de partij van Bal bin, die.in de afgelopen jaren in de en oppositie is geweest. K.V.P. sprak over Wehrsteuer Prof. Romme voor verlaging van kiesrechtleeftijd (Van onze parlementsredactie) JN de Katholieke Volkspartij voelt men wel iets voor de (Zwitserse gedachte van een „Wehrsteuer", een belasting die het mogelijk zou moeten maken de uitkeringen aan dienstplichtige militairen aanzien lijk te verhogen. Dit is zaterdag op de bijeenkomst van de partijraad der K.V.P. in Utrecht Het Tweede-Kamerlid Van Vliet verklaarde bij het beantwoorden van enkele partijraadsleden dat de dachte van zo'n belasting ten volle waard is bestudeerd te worden, al wilde hij zich er nog niet positief uitlaten. Indien de „Wehrsteu er" alleen zou moeten drukken jongeliede- die van militaire dienst zijn vrijgesteld, zou hij uitermate zwaar moeten zijn om de dienstplich tigen werkelijk soelaas te bieden. Een volledige vergoeding van de ge derfde burgerlijke inkomsten van al le dienstplichtigen zou namelijk on geveer 160 miljoen per jaar kos ten. Zolang de uitkeringen aan militairen niet voldoende zijn, is het volgens de heer Van Vliet redelijk de betrokkenen na afloop van hun diensttijd goeding voor het aanschaffen ding te geven. Staatssecretaris Calmeyer heeft indertijd toegezegd deze kwestie in de defensienota nader te zullen behandelen. De heer Van Vliet meende dat de zaak ook bij het prioriteiten schema aan de orde kan worden ge steld. Jeugd en kiesrecht De voorzitter van de Tweede-Ka merfractie der K.V.P., prof. mr. C. P. M. Romme, verklaarde desge vraagd dat hij een voorstander van verlaging der kiesgerechtigde leeftijd is. Of een desbetreffend voorstel in onr parlement de vereiste tweederdenmeer- derheid zou halen? Daar plaatste prof. Romme enkele vraagtekens bij. Hij meende dat de K.V.P.-jongerenorganisa- tie er goed aan zou doen de zaak met jongerenorganisaties van andere politie ke richtingen op te nemen. De kring Tilburg pleitte onder meer voor snelle ontsluiting en verdere in dustrialisatie van West-Brabant. Het Tweede-Kamerlid Assmann sloot zich daarbij aan. Mr. Nivard. voorzitter afd. Rotterdam van de K.V.P., was op dit punt meer terughoudend. Er wordt nu wel over de unieke ligging van West- Brabant gesproken, maar welke streek noemt zich niet uniek? Men heeft zelfs al gezegd dat Deventer uniek gelegen is in verband met de toekomstige ver binding New YorkMoskou, aldus de heer Nivard. De heer Deerenberg, lid van gedeputeerde staten van Zuid-Hol land, zei in dit verband nog dat de bouw van de brug over het Haringvliet waar schijnlijk dit jaar zal beginnen. Een woordvoerster van de kring Den Haag protesteerde tegen de korting op ambtenarenpensioenen wegens de ring van de Algemene Ouderdomswet, zich Het Kamerlid De Kort bracht daar te- I genin dat nagenoeg alle pensioenen in schop. het particuliere bedrijfsleven op dezelf de manier zijn aangepast als de ambte narenpensioenen. Drs. C. Cosijn, oud-voorzitter van de jongerenorganisatie der K.V.P., had er bezwaar tegen dat op deze vergadering maar h~3l weinig over internationale problemen was gespro ken. Prof. Romme verzekerde echter dat de belangstelling voor deze pro blemen in de partij niet „tweede rangs" is. Aan het slot volgde de in dit soort vergaderingen niet zeldzame discussie over wat men zou kunnen noemen de mogelijke ontaarding van de partijde mocratie tot een oligarchie, een rege ring van weinigen. Partijvoorzitter mr. H. W. van Doorn zei dat het bestuur zich zal beraden over de vraag hoe de partijraad formeel het hoogste poli tieke orgaan in de K.V.P. doeltref fend kan werken zonder de verantwoor delijkheid van de Kamerfractie aan te tasten. Maak Maastrichts gymnasium geen mammoet-lyceum Het bestuur van het genootschap van Leraren aan Nederlandse Gymnasia en Lycea heeft een brief geschreven aan het college van gedeputeerde staten van Limburg met het verzoek geen goedkeuring te verlenen aan plannen van het gemeentebestuur van Maas tricht om een gemeentelijk lyceum te stichten. In de brief zegt het genootschap, dat de plannen van Maastricht inhouden dat het stedelijk gymnasium wordt op geheven. Het gymnasium, zo zegt het genootschap verder mocht zich in de laatste jaren in een toenemende bloei verheugen en telde op 15 sept. 1959 170 leerlingen. Het genootschap betreurt het verdwijnen van dit gymnasium ten zeerste. Het is het enige schooltype in ons vaderland waartegen geen recht vaardige kritiek is uit te brengen en het zuiverste type van voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, aldus het genootschap. De klassieke vorming kan aan een groot lyceum naast een afdeling HBS en HBS b en een afdeling MMS nooit 1--2 recht komen als dit mo. slijk is aan een gymnasium als Maas- •icht nu heeft. Dr. Fisher, hoofd Engelse kerk, voor geboortebeperking De aartsbisschop van Canterbury, dr. Geoffrey Fisher. heeft verklaard het «eer oneens te zUn met het r.k. stand punt ten aanzien van gezinshenerklng en betoogd, dat beperking van het aantal kinderen onder sommige omstandighe den een positieve christenplicht is. P.f aartsbisschop, die de hoogste gees telijke gezagsdrager in de Kerk van Engeland is. schreef in het blad van zUn diocees dat er verscheidene toelaat bare methoden bestaan om de omvang van gezinnen binnen bepaalde perken te houden. „Reeds enige tijd beschouwt men het in Engeland en elders als een evidente christenplicht, dat ouders zich ten aan zien van de omvang van hun gezin ver standig en beheerst zullen tonen om zo veel mogelijk te voorkomen, dat demoe der een onbillijke fysieke last. kinderen een ongerechtvaardigde handicap of de maatschappij een onredelijke verpüch- wordt opgelegd", aldus de aartsbis-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2