L CfTCISTFUJK VELPON Trouw aan Reformatie is: trouw aan Gods boodschap KONING- RICMD Huisbezoek, miss Bril en de televisie Veel vragen op toogdag l.D.D.K. Situatie bij liet l.o. in Zeeland zeer kritiek Vragen aan de minister Prof. dr. Aalders wordt morgen tachtig jaar Een woord voor vandaag Kanttekening 2 r Twee knipsels In de afgelopen week kwam de televisie ter sprake in twee wel heel verschillende artikelen, die beide aan de luchtige kant bleven, maar de niet zo luchtige kern toch wel wisten te raken. In de eerste plaats schreef ds. D. Solinger in het Evangelisch- Luthers Weekblad" over huis bezoek en tévé: Omdat de avonden opgeëist worden door de „kamer-kiekkast" gaat hij 's middags er op uit: ER moet toch huisbezoek gedaan worden. Er zijn twee pijlers voor het Gemeenteleven. P en H. Preken en Huisbezoek. Dus gaan wij 's middags op'pad. Wij zoe ken een paar mensen uit, die ons vast en zeker overdag kunnen ont vangen. En daar gaan we dan. U gaat toch mee niet waar? Wij bellen aan. Even wachten. Zou de familie een middagdutje doen? Neen, daar gaat de deur open. „Ach dominee, dat is aardig, dat u ons komt opzoeken! Wij zitten Slist naar de televisie te kijken. et is een voetbalwedstrijd. Het is halfduister, want de gordijnen zijn dichtgetrokken. Hier is de do. minee. zegt de heer des huizes, die komt ook even kijken. „Dag dominee", zegt mevrouw, „heeft u verstand van voetballen? Mijn man en ik weten er eigenlijk niet genoeg van. Maar het is zo'n leuk gezicht, dat heen en weer getrap." Ik weet er wel iets van en daar om kan ik er niet onder uit, doch ik moet enige uitleg geven. „Hé, waarom blaast de scheidsrechter nou, de man met die grote kuif had de bal net zo mooi voor zijn voeten?" „Zeker mevrouw, doch hij stond buitenspel." „Wat is dat, buitenspel?" Je denkt bij jezelf: Dat is als Je in een positie bent als ik. „Wat is een voorhoede spe ler? Wat zijn backs?" Geduldig leg ik uit. Het lijkt wel een voet bal-catechisatie. Als de mensen eens zoveel belangstelling hadden voor godsdienstige onderwerpen. Wat zou dat heerlijk zijn! Tijdens de rust wil ik weg. Het is een prachtige wedstrijd, maar ik heb meer te doen dan 's middags bij de televisie te zitten „Hè dominee", protesteert het echtpaar, „het is net zo gezellig." Mevrouw zet de marsmuziek, die door de luidspreker klinkt, wat harder. Misschien is ze hardho rend. Of wellicht probeert ze een gesprek te vermijden. Ik prevel, dat ik natuurlijk niet voor de te levisie gekomen ben en tracht iets te zeggen over de kerk en zo. Ze knikken begrijpend, terwijl me neer met zijn vingert de mars zit mee te trommelen op de ta fel. „Ja, Ja", zegt hij, „een andera keer dan maar eens." Later hoorde ik, dat de zwarten het hadden gewonnen. Dat dacht ik aL Die winnen het toch altijd. Maar ik had het verloren. Of ver beeld ik mij dat ik bij de witten behoor? In het „Gereformeerd Kerk blad voor Drenthe en Overijssel" schrijft ds. IJ. K. Vellenga van Meppel over miss Bril. Naast al het spannende wereldnieuws is het een verademing ook eens iets te lezen dat een mens recht goed doet, de keuze van miss Bril: TT ET is wel niet geheel duidelijk waarom het voorwerp van de ze keuze niet helemaal Engels Miss Spectacles of helemaal Hol lands Mejuffrouw Bril geheten wordt, maar alle dingen behoeven natuurlijk ook niet duidelijk te zijn. Laten we dat dus terzijde stellen. Maar het was wel een ge beurtenis. Ik heb dit gebeuren helaas niet kunnen volgen. Ik had het kunnen doen, hadde ik de beschikking over een televisie-toestel en over tijd om er naar te kijken. Ik had geen van beide. Zo is de zaak mij voorbijgegaan. Je kunt nu een maal niet bij alles tegenwoordig zijn. Ik heb bij de Zwolse ont moeting ook al verstek moeten la ten gaan. Nietzsche moet gezegd hebben: broeders, houdt de aarde vast. Althans iets van die aard. In pre ken wordt het wel eens aange haald. Het klinkt goed. Het bete kent in het algemeen, dat we de ogen open moeten houden voor het goede der aarde. Laten we dat doen. Met of zonder bril. Naar verstrekte inlichtingen heeft men met de keuze van Miss Bril willen demonstreren „dat een vrouw er met een bril toch char mant kan uitaien". Welk een lof felijk en menslievend streven. Welk een openbaring van subtiel meeleven met mensen, die het moeilijk hebben. Men moet niet gering denken van het knagend leed. dat verwekt wordt door het weten: toen ik geen bril droeg, zag ik er zo charmant uit, maar nu is er die bril. Daar is een minderwaardigheidscomplex van te krijgen. Heil de mannen en vrouwen, die zich opmaken om aan Miss Bril te laten zien. dat dit een ingebeeld leed is. Heil het volk, dat zich tegenover de tévé zet om zich te laten onderrichten. Ik wil bij deze treffende gebeur tenis geen nurkse opmerkingen maken. Integendeel. Slechts moge ik er de aandacht op vestigen, dat zich gaandeweg wel voelen. Alsof het vasthouden aan de aarde altijd maar weer be staat in het op de voorgrond plaat sen van de vrouw. Alsof mannen er geen behoefte aan .hebben ge schraagd te worden in hun ver langen om er charmant uit te zien al willen we hier graag een woord van hulde tussen voegen aan het adres van de togamakers. En alsof mannen het ook niet dik wijls moeilijk hebben; de voor- lichtings-lectuur doet daar wel een ander boekje over open. Die grij zende en dunner wordende ha ren. die klapperende kunstgebit ten. die suizende en fluitende ge hoorapparaten dienen ook al niet tot verhoging van iemands char me. Het wordt tijd om te komen tot de keuze van een Mister Pro these (heer kunstgebit) of herr Hoor-Apè (apparaat) Ds. Vellenga eindigt met de veronderstelling dat zijn voor stel het evenwicht in charme ttissen mannen en herstellen. f i v - i iHjmj M PAJp.1 Ruim achthonderd mannen vul den woensdag te Arnhem de grote zaal van Musis Sacrumwaar de toogdag van In Dienst der Kerk werd gehouden. Zoals wij reeds Advertentie Textiel stoffen met het FELJSOL-etlket zijn kleurecht! Let U dus voortaan op FELISOL. FELISOL écht kleurecht Praktijk getoetst aan Evangelie (Van een onzer verslaggevers) meldden, bespraken prof dr A. J. form:ille ,lln hnldlEen, dle Bronkhorst en mr. dr. A. A. van- Rhijn daar de vraag: Zijn wij pro testanten de reformatie nog trouw? Er werd intens geluisterd. Dat bleek wel, toen daarna in discussie groepen het besprokene in behan deling kwam. Uit de veelheid van vragen die la ter in de plenaire zittingen nogmaals aan de orde werden gesteld stippen Offeren we niet teveel aan de afgoden van de tijd, speciaal aan Mars? Prof. Bronkhorst meende dat de kerk niet klaar is met Mars. Wel ligt de perio de der vanzelfsprekendheid achter haar. Was het in de vorige oorlog nog zo, dat de kerk de bewapening als een normale zaak beschouwde, thans is zij hierover in beweging gekomen. Prof. Bronkhorst achtte het nuttig, dat de kerk zich af vraagt wat haar nu te doen staat. Te genover de positiekeuze van Ni^mö'ler en Barth, die de bewapening afwijzen, stn-id hii aarzölend. In elk geval ee'oof- de hij niet, dat de kerk hier aan toe is. Rassenpolitiek Hoe moet een reformatorische kerk tegenover het rassenvraagstuk staan? Dr. Van Rhijn vond het antwoord daar op wel terug In de heilige schrift. Gods woord kent geen schelding der rassen. Des te meer betreurde hij het daar om, dat juist de kerken van Zuid-Afrika, geestverwanten van de Nederlandse re- Trouw zijn Groot tekort aan onderwijzers Zeeland is over het tekort aan leerkrachten bij het lager on derwijs bleek dezer dagen nog weer toen de heer P. J. Kleij wegt (P.v.d.A.) zich tot de mi nister van o., k. en w. richtte met vragen over een in Zeeland uit gebracht rapport dat is opgesteld door de Stichting Zeeland voor Maatschappelijk en Cultureel Werk. In dit rapport wordt ge sproken van een kritieke situatie voor het onderwijs. Dat de moeilijkheden waarmee Zee land kampt geen gevolg zijn van de geboortegolf blijkt wel uit het feit dat pas nu gesproken wordt van een kri tieke situatie, terwijl deze geboortegolf reeds spoelt op de kusten van het mid delbaar onderwijs. Vooral bleek dat het nijDend tekort zich het meeste te doen voelen in afgelegen dorpen en geïsoleerde gebieden. In plaats van dat de onderwijzers een toe slag krijgen ontvangen zij een stand plaats-aftrek in verband met de ge- meenteklassificatie. Dit ondanks het feit dat de kosten voor het levensonderhoud gemiddeld hoger liggen dan elders. Bo vendien tellen ook de woningnood en de militaire dienst mee. Uit het rapport blijkt dat land procentsgewij: onderwijzers zijn d; onderwijzers zijn derland. Er zijn in Zee- mannelijke i gemiddeld in Ne- in Zeeland veel Plak gemakkelijker! met de nieuwe dop kleine scholen, zodat ook het gemiddel de van hoofden hoger ligt. Volgens het rapport vertrokken in het cursusjaar 57/58 van de ondervraagde 219 scholen 541 leerkrachten. In deze periode werden 101 nieuwe hoofden en 369 nieuwe onderwijzers aangetrokken. Het rapport toont aan dat een zeer groot percentage van de afgestudeerden van de kweekschool van middelburg bulten Zeeland wordt benoemd. Het rapport pleit dan voor de mo gelijkheid van filialen van de Middel burgse kweekschool op Schouwen-Dui- veland, Tholen eh in Oost Zeeuwsch- Vlaanderen. en voor een r.k. kweek school in Terneuzen. leiden, dat de gekleurde bevolking onderdrukt wordt. Dit is niet in overeen stemming met de bijbel. Dr. Van Rhijn meende, dat men in Zuid-Afrika redeneert vanuit een theolo gisch misverstand, waarbij de suprema tie van het ene ras boven het andere legaal wordt geacht. In verband hiermede stond een vraag over de onverdraagzaamheid van Rome in landen met een protestantse minder heid. Ds. M. A. Krop waarschuwde te gen een te globaal zien van deze onver draagzaamheid. Ten aanzien van het rassenvraagstuk is de r.k. kerk in Zu>d- Amerika en Zuid-Afrika heel wat ver draagzamer dan de protestantse ker- ken. Een moeilijker punt achtte ds. Krop de politieke tolerantie. Hier bespeurt men telkens verschil tussen de theolo gen (die doorgaans nogal soepel zijn) en de praktijk. Daarentegen hield de heer C. Kley- wegt staande, dat juist in het politieke leven de verdraagzaamheid bij Rome vaak wordt aangetroffen. Waarop de heer C. J. van Mastrigt de hele zaak een kwestie van opportunisme noemde. Dit houdt verband met het theologisch denken der r.k. kerk over de tolerantie. Heilzame onzekerheid Ds. M. Groenenberg gaf antwoord op vragen, speciaal door ouderen gesteld, waarin dezen blijk gaven van hun ver ontrusting over de gang van zaken in de hervormde kerk. Zij zijn er beklemd door, dat er zoveel onzekerheden wor den gevonden in de kerk; ze verdrinkt haast in de veelheid van problemen. Ds. Groenenberg stemde toe. dat er veel onzekerheden zijn. Hij achtte dit el ontzaglijk heilzaam. „Het is gelukkig, dat we het niet allemaal zeker weten", riep hij uit. „Leef- I de Ik in 1886, Ik zou precies weten wat I het modernisme en aan Kuyper had. Vandaag wéét ik vaak niet meer wat Ik met de vrijzinnigheid aan moet hoe Ik tegenover de gereformeerden moet staan". Volgens ds. Groenenberg kan tegen woordig niemand meer zeggen, dat hij volbloed hervormd is. Goed hervormd Vragen aanleiding van dit rabport stelt de heer Kleijwegt de volgende vragen: 1. Heeft de minister kennis genomen van het op verzoek van gedenuteerde staten van Zeeland door de „Stichting Zeeland voor Maatschapoelijk en Cul tureel Werk" uitgebrachte rapport be treffende de leerkrachtenvoorziening bij het lager onderwijs in de provincie Zpeland? 2. Deelt de minister de conclusie, waartoe bovenbedoelde commissie komt. dat de voorziening van leer krachten bij het lager onderwijs in Zeeland in een kritiek stadium ver keert? 3. Onderschrijft de minister de mening van deze commissie, dat een van de oorzaken van het nijpend tekort is het feit, dat onderwijzers, die in een af gelegen dorp lesgeven, in plaats van een isolatietoeslag te ontvangen stand plaatsaftrek in verband met de ge- meenteklassificatie kennen? 4. Indien de vorige vraag bevestigend wordt beantwoord, welke maatregelen denkt de minister dan te treffen om tot een meer bevredigende -situatie op dit terrein te komen? 5. Indien vraag 3 ontkennend wordt beantwoord, welke oorzaken acht de minister dan aanwezig voor dit toch blijkbaar duidelijk aanwijsbaar tekort en hoe denkt hij die oorzaken te kun nen wegnemen? 6. Hoe staat de minister tegenover de suggesties van de commissie om in. Terneuzen tot oprichting van een r.k - kweekschool over te gaan en om de leerlingen, die ver van Middelburg wonen, voor hoee-e studietoelagen dan nu gebruikelijk is in aanmerking te doen komen? Ds. G. Juckema, die de discussie leid de, sloot haar af door te verklaren: „We hebben getracht onder de gewel ven van de kerk uit te komen en de kerk als geheel te plaatsen onder de gewelven van het koninkrijk Gods, van daaruit licht te ontvangen ovei vele vragen, die een zich steeds refor merende kerk ontmoet". Dr. E. Emmen, secretaris-generaal van de hervormde kerk. sloot de toog dag. d'e ook bijgewoond was door dr. A. A. Koolhaas, praeses van de synode. Trouw zijn aan de reformatie betekent in wezen: trouw zijn aan de boodschap van God, die in de reformatietijd op nieuw is ontdekt, verklaarde dr. Em- ONDERWIJS Benoemd bij het ulo aan de Derde Chr. Ulo te Ede-Zuid: de heren C. C. Lub te Vlaardingen, J. H. Huurnink te "de en W. F. Kloot te Ederveen. Benoemd tot hoofd van de Dr. Kuyper-school te Andijk-Oost: J. Ven- ninga te Harderwijk. Hij beleefde een tij-kentering Hij leidde de vertaling van Oude Testament 1910 het pleit voerde, vond hij mr. Troelstra als fel tegenstander tegen over zich. DE gereformeerde hoogleraar, die in 1914 in het Geref. Theol. Tijdschrift schreef dat een samenwerking die moest leiden tot een nieuwe vertaling van het Oude Testament een onmogelijk heid was, en meer dan twintig jaar later voorzitter werd van de commissie die de nieuwe verta ling verzorgde, wordt morgén tachtig jaar. Dertig jaar lang heeft prof. dr. G. Ch. Aalders Advertentie worden aanvaard. Dit laatste is niet juist ten aanzien van bedrijven, die een monopolistische positie inne- Help U zelf en Uw tafelburen uit de (zuur)brand. Houd altijd Rennies bij de hand... Dan kan overtollig maagzuur U niet deren. Die één of twee tabletten doven Uw pijn bij voorbaat, als er eens iets ver keerd valt. Gemakkelijk in te nemen die Rennies - onopvallend - één voor één hygiënisch verpakt. En nog lekker van smaak bovendien 82 - Heer van het peleiJ de, leven!, beton tui on- derdanis gii voor wie de engel Azrael zich in zijn vleugels 'verschuilt, gil die wijrer zilt dan Sollman Ben Daved. de hemel zal niet dulden dat gli ver geels beroep doet om enige verstrooiing nu gil rondreist om hulp en genezing te brengen. .v dienaar bij u is zal hi) zich uitputten om ge- schiedenissen te bedenken, even verkwikkend het koele water van een bron in een oase. Na die plechtstatige inleiding vertelde Hassan een nogal wijdlopig verhaal waarin sprake was vanuei- de en toveriT vermengd met daden van en doorspekt met citaten uit Perzische dichter.. De andere leden van het gevolg behalve *0 die op de kamelen moesten passen kwamen zo dicht bij hun meester als hun eerbied het toeliet, om zich toch maar niets van de bloemrijke taal en de verbeelding van de verteller te laten ontgaan. In normale omstandigheden zou ook Sir Kenneth heel zeker met aandacht naar de geschiedenis heb ben geluisterd, want zelfs zijn gebrekkige kennis der Oosterse taal maakte het hem mogelijk de in trigue te volgen en onmiddellijk viel het hem op hoe de romance een sterke gelijkenis vertoonde met de bekende balladen en vertellingen zoals die ook in Europa zo in de mode waren, ook al klonk de taal van de Arabier dan bloemrijker en besteedde hij meer aandacht aan bijkomende details dan zijn westerse confraters. Thans echter liet alles wat om hem heen gebeurde hem volmaakt onverschillig en in zijn brein was slechts plaats voor sombere ge dachten en bittere overpeinzingen, die stuk voor stuk betrekking hadden op de onrechtvaardigheid van koningen, de omstandigheid van menselijke eer en de broosheid van alle geluk. Zo verliepen de laatste uren van schemering, tot de groep halt maakte en de verteller zweeg, net op het ogenblik dat men boven de horizon het eerste stuk van de gouden zonneschijf te voorschijn zag SIR WALTER SCOTT komen. De Hakim stak toen de hand op om het verhaal te onderbreken en verhief zijn luide stem om te roepen: Laten wij bidden, laten wij bidden! God is de enige God. Laten wij bidden! Mohammed is Zijn profeet. Laten wij bidden. Het oordeel nadert sneller dan gij denkt! Onmiddellijk sprongen alle Muzelmannen uit het zadel, keerden zich met het gelaat naar Mekka cn begonnen zich met zand de handen te wassen, zoals ze anders met water deden. Direct daarna hoorde men overal klagende uitroepen, waarmee zij om Al lah's hulp verzochten of vergiffenis vroegen voor hun zonden. Zelfs Sir Kenneth werd door dit zonderlinge en vrome vertoon getroffen en onderdrukte dus een opwelling van boo-heid bij het zien van wat hij als niets anders dan afgodendienst kon beschouwen. Op zijn beurt knielde hij neer in het zand en pre velde zijn gebeden, zij het dan op een heel andere manier en met heel andere gevoelens dan zijn ge leiders. Het gebed bracht hem eindelijk iets van de troost die de geneesheer hem vergeefs probeer de in te spreken en lang duurde het niet of het hart woog hem lichter en de trekken in zijn gelaat kregen een minder sombere tekening. Ongeveer een kwartier later stegen de Saracenen opnieuw op hun paarden en de reis werd voortgezet, terwijl de verteller de draad van zijn verhaal weer opnam. Opmerkelijk was echter dat zijn luisteraars zich thans heel wat minder door zijn woorden lieten meeslepen dan enkele ogenblikken geleden. Er had den zich inderdaad enkele eigenaardige veranderin gen voorgedaan, waardoor aller aandacht min oi meer op andere zaken werd gevestigd. Een kleine groep ruiters, uitgezonden om de linkerflank te ver kennen. was immers in snelle galop teruggekeerd, waarna hun aanvoerder enkele woorden met de Ha- kim had gewisseld. Direct daarna had deze een grotere groep gestuurd en met spanning wachtte men nu op wat deze weldra zouden komen melden. De Hassan merkte dat de aandacht van zijn ge hoor verslaote en keek om zich heen om te zien waaraan dit te wijten was. Niet zodra merkte hij wat zich had voorgedaan of hij hield met spreken en zingen op en opnieuw reed de groep in volstrekte stilte. Deze onzekere toestand duurde voort tot men een kleine hoogte bereikte. Van de top kon Sir Kenneth daar in de verte een donkere stip zien, die zich over de vlakte bewoog en waarin zijn geoefend oog zon der veel moeite een troep ruiters herkende. Meteen bleek dat de naderende groep veel talrijker was dan de hunne en uit het gefonkel in de prille zon nestralen kon men met zekerheid opmaken dat men te doen had met Europeanen in volle rusting. De meeste ruiters van de Hakim toonden zich opgewonden en in hun blikken kon men duidelijk lezen dat een zenuwachtige angst zich van hen had meester gemaakt. De Hakim zelf echter verloor geen ogenblik zijn gewone kalmte en zond opnieuw enkele ruiters uit. hen opdracht gevend zich zo dicht mogelijk bij de vijand te begeven, teneinde meer te weten te komen in verband met hun aantal en plannen. Sir Kenneth zag dit alles met enige verwondering gebeuren en kon niet nalaten te vra gen: Oudtestamentische vakken ge doceerd aan de Vrije Universiteit en zo de Gereformeerde Kerken gediend, maar zijn invloed reikt tot ver buiten zijn eigen kring. Gerhard Charles Aalders. die nu niet van een welverdiende rust, wérd 25 maart 1880 geboren in Londen als zoon van wijlen ds. G. J. D. Aslders. Hij bezocht de gymnasia te Kamoen en Gou da en studeerde aan de Vrije Universi teit zowel theologie als klassieke lette ren. In beide vakken deed hij kandidaats examen. In 1903 aanvaardde hij het predikambt de Gereformeerde Kerk van Tzum- arum (Fr.) welke standplaats hij in 1911 met Ermelo verwisselde. Dat jaar promoveerde hij aan de V. U tot doctor in de theologie op een proefschrift ge titeld „De valse profetie in Israël". Aan de V.U. Na in 1912 te hebben bedankt voor i benoeming tot hoogleraar te Kampen volgde in 1920 die tot hoogleraar in de exegese en canoniek van het Oude Tes tament aan de V. U. Dr. Aalders inau gureerde met een rede over ..Tijkente ring in de Oudtestamentische weten schap". Tot 1 oktober 1950 heeft prof. Aalders te Amsterdam gedoceerd. Hij heeft tal van functies bekleed Nog is hij voorzitter van de „Vereniging tot opvoeding en verpleging van geestes zwakke kinderen", waarvan een vijftig tal stichtingen uitgaan. Hij was onder meer voorzitter van de Bond voor Ge ref. Jeugdorganisatie en volgde prof. Obbink op als voorzitter van de commis sie voor de vertaling van het Oude Tes tament vanwege het Ned. Bijbelgenoot schap. Zijn verdiensten vonden erken ning door zijn benoeming tot ridder In de orde van de Ned. leeuw. In tal van bladen schreef hij artikelen. In de serie Korte Verklaringen versche nen ettelijke delen van zijn hand. Be kende werken van hem zijn: „De Godde lijke openbaring in de eerste drie hoofd stukken van Genesis" en „Het Verbond Gods". Oecumenisch Steeds heeft prof. Aalders gestreden voor een oecumenische beweging die in de eerste plaats zou bouwen op de basis van de waarheid. Hij wilde deze bewe ging niet eng begrenzen tot alleen die genen die de leer der uitverkiezing naai de beschrijving van de vijf artikelen te gen de remonstranten aanvaarden Wel legde hü steeds grote nadruk op het feit dat het een eenheid van het Woord moet zijn. een eenheid binnen de grote kring van hen die de Heilige Schrift als het onfeilbaar 'Woord van God erkennen en het bloed van hèt Lam als de basis voor de vergeving van zonden zien Nationaal congres Studentenraad Op 11, 12 en 13 anril zal de Neder landse Studentenraad in Woudschoten een nationaal congres houden, waar als voornaamste onderwerp de studenten huisvesting zal worden behandeld Voorts zullen in discussie komen: 1. het ont werp van wet op het wetenschappelijk onderwijs; 2. het raonort spreiding hoger onderwijs: 3. studentensDort; 4. studen- tenvoeding en 5. studentenpolitiek. sche talen te Pretoria. Richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw ver lossing genaakt." Zo spreekt Jezus tot de gelovigen over Zijn grote dag: als de Zoon des mensen komt op een wolk, met grote macht en heerlijkheid. De houding dezer gelovigen zal dan fel afsteken tegen die van andere mensen. Want zó zullen de omstandigheden zijn als Jezus weerkomt: Er zullen tekenen zijn aan zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst onder de volken vanwege het bulderen van zee en branding, terwijl de mensen bezwijmen van vrees en angst voor de dingen die over de wereld komen. Want de machten der hemelen zullen wan kelen Blijde volgelingen van Jezus van radeloze angst bezwijmen de mensen om hem heen. Zo zal het zijn op de dag van Jezus' wederkomst. Neen, we kunnen het ons niet voorstellen, ook al is Jezus' beschrijving realistisch genoeg. We kunnen het ons niet voorstellen omdat we geen weet hebben van alles wat aan die dag is vooraf gegaan. Want: Vóór dit alles zullen zij de handen aan u slaan en u vervolgen, door u over te leveren in de synagogen en gevangenissen en u voor konin gen en stadhouders te leiden om Mijn Naams wilDe discipelen hebben dit woord van Jezus aan den lijve ervaren wij niet. Is ons rustige leventje niet een gevaar? PRINCIPIEEL VERSCHIL BLIJFT yOOR overwaardering van het- dachten van brede socialisatie ook geen de sociaal-democratie en gevaar voor onze geestelijke en con- de met haar verbonden socialisti- stitutionele vrijheden. Wij hebben sche vakbeweging ook te onzent tot er reeds meer op gewezen, dat con- stand heeft gebracht bestaat geen centratie van politieke en economi- voldoende grond. sche macht in een zondige wereld Wel willen wij gaarne erkennen, dat niet zonder ernstige bedenking is. ook zij in de latere jaren, onder de Veel meer is ons streven erop ge invloed practlsche i het revisionisme en van richt om de ondernemingen te ma- vakverenigingswijsheid, ken tot gemeenschappen, waarin lei een bijdrage heeft geleverd in de ding, kapitaalverschaffers en perso- sociale hervormingsarbeid. Zij heeft neel samenwerken. Niet het bedrijf ook instellingen in het leven geroe- aan de „gemeenschap", waaronder pen, die het ontwikkelingspeil van dan de staat wordt verstaan, maar vele arbeidersgroepen hebben ver- het bedrijf een gemeenschap, is ons hoogd. Wel hadden wij tegen de be- begeren. Dat daarbij toezicht van de ginselen, die aan dit werk ten grond- overheid nodig kan zijn, wordt door slag lagen, meermalen ernstige ons niet betwist, principiële bezwaren. Maar dit sluit Er zijn meer verschillen tassen de zekere waardering niet nit. Partij van de Arbeid en de christe- De economische mogelijkheden voor lijke groepen. Ten aanzien van de het sociale en intellectuele werk onder wijs vragen zijn wij in zover werden verkregen door de bedrijfs- gevorderd, dat het goed recht van ontwikkeling, die mede een gevolg het bijzonder onderwijs om op gelij- was van de indrukwekkende vooruit- ke voet behandeld te worden met gang der techniek. Geheel uit eigen kracht heeft men niet het openbare onderwijs, principieel wordt betwist. Maar in in de verschillende landen, meer be- de praktijk ontbreekt er hier en paald ook in Nederland, de sociale daar nog wel eens wat aan die ge- hervormingen niet tot stand kunnen lijke behandeling. Met name geldt brengen. Zonder de medewerking dit in betrekking tot het technisch van met name de christelijk-politie- onderwijs. ke groepen zouden zelfs in de na- Allerminst eenstemmig wordt ge- oorlogse jaren socialistische mi- dacht over hetgeen de overheid kan nisters niet in staat zijn geweest en moet doen ten aanzien van de om vruchtbaar werkzaam te zijn op zondagsrust, over de echtscheidings- het terrein van de „sociale zeker- vragen, over de bestrijding van de heid". Die medewerking werd con a more verleend. De socialisten moesten daarbij ook zen daarvan, om rekening houden met de denkbeel- noemen, den, die inzake verzekering bij de andere groepen leefden. Er was voorts ook bij de partijen der rech terzijde initiatief. Op grond van vensbeschouwing, van welke religie haar beginselen bepleitten zij ver- ook, werken willen in socialistische speelzucht, over de grondslag het overheidsgezag en over de gren- niet meer te De Partij van de Arbeid heeft de pretentie, dat in haar midden voor allen plaats is, die, van welke le- atregelen, waarbij zij geest. specifiek socialis- Dr. Buskes acht dit te aanvaarden. Vrijzinnigen en rechtzinnigen in één schillende zich niet tische richting bewogen. De be drijfsorganisatie, om een voorbeeld partijverband. Van een ook door ons hooggeacht man als dr. Banning verklaart hij met nadruk, dat deze lijn. Toen dr. Kuyper daarvoor in een prediker is van het Evangelie van Jezus Christus. „Banning vrijzinnig. Rechtzinnig is hij be paald niet". Hier ligt voor dr. Bus- De constructieve medewerking van kes, die rechtzinnig is, de sociaal-democraten is bevorderd bleem, welker oplossing hij tot nog door de gebeurtenissen tussen de toe niet gevonden heeft. De theolo- belde wereldoorlogen. De opkomst nische verschillen tussen Banning van fascisme en nationaal-socialis- en mÜ betekenen niet niets. Noch- mc deed de noodzaak van militaire tans heb ik hem leren kennen als weerbaarheid inzien en vooral de broeder in de dienst van het Evan- waardering van onze democratische geile". en constitutionele instellingen toe- Wij kunnen dr. Buskes niet helpen nemen. De dictatuurgedachte, die de oplossing van dit probleem, ook aan het Marxisme niet vreemd Wij weten wel iets van de verschui- was, werd losgelaten. vingen, die in de latere jaren in vrij- Maar er blijven principiële vers'chll- vinnige kring zijn op te merken, len. Dr. Banning stapt wat al te Daar zijn vermoedelijk wel mensen, vlug heen over de socialisatledenk beelden, wanneer hij constateert, die zich nog vrijzinnig noemen, _w f maar het in de grond der zaak niet dat overheidsbedrijven door allen meer zijn. Tussen hen en prof. J Smit en dr. De Wilde gaapt een kloof. Maar toch blijkt ook telkens weer, dat tussen de grote massa Concurrentie tussen twee of der vrijzinnigen en ons op de vraag: drie gasfabrieken en electriciteits- wat dunkt u va*> de Chi bedrijven in één gemeente kan niet Principieel verschillend getolereerd worden, terwijl ook een wordt gegeven, concessiestelsel door niet geringe Bij alle waardering voor Banning en bezwaren wordt gedrukt. Ook zijn de zijnen menen wij tot dusver, dat er bedrijven van nationale beteke- hier ook onze wegen scheiden. Juist nis, die niet zonder de hulp der over- de prediking van het volle, rijke heid opgericht en in stand gehouden Evangelie van Hem, die ov'ereele- klinnpn wnrrion j kunnen worden. Maar de hang naar socialisatie, die zij het veel zwakker dan voor- verd is om onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardiging, kan een zegen zijn voor de volken. heen bij vele socialisten nog valt Dat Evangelie kan ons ook sociaal op te merken, is ons vreemd. Wij aanwakkeren. Groningse theoloog Prof. dr. B. Gemser met emeritaat Prof. dr. B. Gemser, hoogleraar in de theologie aan de Rijksuniver siteit te Groningen heeft wegens het bereiken van de 70-jarlge leeftijJ op zijn verzoek eervol ontslag ontvan gen met ingang van 19 september a.s. Prof. Gemser werd in 1890 te Broek op Langendijk eeboren en heeft ran de Rijksuniversiteit te Groningen the ologie zowel als Semitische letteren gestudeerd. Hij heeft zich daarnaast ook toege legd op de studie van het Hebreeuws, op die van het Spijkerschrift en de Assyriologie. In 1925 promoveerde hij cum laude tot doctor in de letteren op een dissertatie getiteld: „De bete kenis der persoonsnamen voor onze ken nis van het leven en denken der oude Babyloniërs en Assyriërs." Nadat prof. Gemser in 1917 kandidaat was geworden in Groningen aanvaardde hij 18 november van dat jaar het predikambt bij de hervormde gemeen te van Lutjegast. 'n april 1926 ontving hij eervol ontslag met de bevooedheid emeritus in verband met zijn be- tot hoogleraar in de Semiti- Beroeninsswerk Estrik te Nieuwland Aangenomen naar Stavenisse: L. G. Zwanenburg, kand. te Waarder. Beroepbaarstelling: Ds F. Bannink. pred. voor bijz. werkzh. (in de inrich- tingen van het ministerie van justitie) Pr. Bernhardlaan 266 te Zutphen is be roepbaar. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Beetsterzwaag: H. van Gorcum. kand. te Alkmaar. Aangenomen naar Gees: D. C. Firet. kand te Bergambacht. Bedankt voor Eernewoude. voor Mid- wolda O., voor Oostvoorne en voor Ot- bacht C F'ret' kand' te Berf?am- CHRIST. GEREF KERKEN Beroepen te Zeist: N de Jong te Kat wijk aan Zee. Bedankt voor Huizen N.H.: D. Slag boom te 's-Gravenzande. In 1939 volgde zijn benoeming tot ge- oon hoogleraar in de Israëlitische let terkunde. de uitlegging van het Oude Testament, de geschiedenis van de Is raëlitische godsdienst, de Hebreeuwse taal- en letterkunde en de Israëlitische oudheden aan de Rijksuniversiteit te Groningen als opvolger van prof. dr. L. H. K. Bleeker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2