mmim
Ernstige bezinning over:
Bent u goed hervormd?
HONING-
HICH&RD
Een c.h.-stem over de
voetbaltoto
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Oudste Hebreeuwse brief
bij Tel Aviv gevonden
(ètalac BLsSSSM
BOEKENHOEK
2
Volkskivaad kanaliseren
of verbieden
In het blad „De christebjk-
historische Nederlanderheeft
de heer H. Kikkert geschreven
over >rDc overheid en het kans
spel" In dit artikel zet hij uit
voerig de achtergronden uiteen.
Hg schrijft dan onder meer:
WAT zijn nu de oorzaken van
de enorme vlucht die loterijen
en kansspelen hebben genomen?
Persoonlijk meen ik. dat er een
tweetal zijn. die voor de hand lig
gen. n.l. het gebrek aan midde
len bij charitatieve instellingen en
de toegenomen speelzucht.
Verschillende charitatieve instel
lingen kampten na de oorlog met
gebrek aan middelen. De contri-
butiestroom vloeide traag en gro
tere giften of legaten kwamen bij
na niet meer voor.
Welnu, het middel van de loterij
of prijsvraag was gemakkelijk
om de geldstroom weer Je doen
vloeien. De mentale gesteldheid
van ons volk toont hier eigenaar
dige kanten. Toegenomen goklust
bij een stijgende welvaart.
Daarom wil het er bij mij maar
moeilijk in dat de zwaardere be
lastingdruk de oorzaak zou zijn
dat de instellingen van maatschap
pelijk werk niet aan de benodigde
middelen zouden kunnen komen.
Blijkbaar leeft er in ons volk
nog altijd iets van onze voorva
deren. de dobbelende Batavieren
(sommigen ontkennen deze goklust
der Batavieren). Mogelijk heeft
daarom de Nederlandse wetgever
ook de vorm van verbodswetge
ving gekozen. Ergens is er toch
bij ons volk ook nog zoiets van
innerlijke weerstand tegen te gro
te gok- en speelzucht
De minister van Justitie Mr.
Beerman heeft in deze ontwikke
ling aanleiding gevonden om een
wetsontwerp tot wijziging van de
Loterijwet bij de Tweede Kamer
in te dienen. Bij deze wijziging
ivordt een derde titel aan de lote
rijwet toegevoegd.
HET wetsontwerp geeft ook eni
ge richtlijnen voor de voetbal
toto. In feite is het een raam
wet waarin slechts enkele belang
rijke zaken worden vastgelegd.
Bij het verlenen van vergunnin
gen kan de regering hieraan na
dere voorwaarden stellen.
De regering heeft bu het stel
len van deze voorwaarden de
commissie Wiarda gevolgd, al
thans de meerderheid van deze
commissie. Voor de C.H.U. had
in deze commissie zitting ons
Tweede Kamerlid C. J. van Mas-
^in1"ons land bestaan 2 voetbal
toto's. n.l. de KNVB-pool en de
Caritas-pool. Historisch bezien
heeft de Caritas-pool de oudste
rechten.
De regering wil in dit wetsont
werp slechts één toto erkennen in
verband met de controle op het
registratierecht.
Het wil mij voorkomen dat hier
nog wel het één en ander over
zal worden gezegd en gedaan bij
de behandeling in de Staten-Gene-
raal in verband met de histori
sche rechten.
Nu ik het toch over de historie
en historische rechten heb. is het
voor onze lezers zeker interessant
om nog eens de historie van het
ontstaan van de voetbaltoto's in
ons land aan hun geestesoog voor
bij te laten trekken.
Dit historisch overzicht heeft zeer
Interessante facetten en soms zult
u even uw ogen moeten uitwrijven
bij het lezen daarvan.
Het waren niet de sportvereni
gingen of de KNVB die op de
gedachte van een voetbaltoto kwa-
Neen. het was het Koningin Ju-
lianafonds, nationaal fonds jgg
cember 1949 aan de toenmalige
minister van Justitie vergunning
vroeg voor het organiseren van
voetbal-prijsvragen.
zijde gevoerd werd deze vergun
ning niet verleend. De huidige
poomoudster was toen mordicus
tegen!
WIE zei ook weer: het kan ver
keren.
In 1956 was het bestuur van de
KNVB in ieder geval tot ander
inzicht gekomen. Zij nam toen
zelf de organisatie van de voetbal
toto ter hand. Enige maanden
eerder was de Caritas-pool onder
leiding van de heer Hermes te
Heerlen in het Zuiden van ons
land gestart.
Uit deze korte schets van de
historie der voetbaltoto in ons
land blijkt duidelijk, dat het niet
In de eerste plaats was te doen
om de belangen van de diverse
takken van sport te dienen. Deze
belangen zijn er later als gerede
argumenten en motieven onderge
schoven.
Bij het beoordelen van deze
zaak en het bepalen -van onze
houding kunnen wij deze dan ook
gevoeglijk buiten beschouwing la
ten.
Blijft dus over de vraag naar
de taak van de Overheid in deze
aangelegenheid. Vast staat dat
een grote meerderheid van ons
volk en ook van de volksvertegen
woordiging voor het geven van
een vergunning voor de voetbal
toto is.
Nu behoeft het aanwezig zijn
van een meerderheid voor ons
geen reden te zijn om ook voor
te zijn. Het kan soms noodzake
lijk zijn om ook als minderheid
een duidelijk neen te laten horen.
Het kan ook zo zijn. dat men te
gen het betreffende object is en
toch van- oordeel dat de Overheid
hier een regelende en een het
kwaad beperkende taak heeft.
Met andere Woorden dat de Over
heid moet optreden om schade
aan de geestelijke volksgezond
heid te voorkomen. Daar komt
nog bij dat wij ons hier op het
relatieve vlak bevinden. Is het ne
men van een lootje individueel
bekeken zonde?
De Biibel doet hieromtrent m i
geen uitsnraak. "Vel is er echter
iets anders. Wanneer week n?
week honderdduizenden mee gok
ken en in spanning de uitslag zit
ten af te wachten dan riist toch
wel de vraae ho» het met de gees
telijke -ezondheid van deze men
sen in rhristeliike zin «taat.
Dan kan men moeiliik anders
dan van een volkskwaad soreken
Daarom snreekt de Memorie
van Toelichting on dit wetsont
werp terecht van benerken. kana
liseren en r«gelen, om schade aan
de geestelijke volksgezondheid te
voorkomen. Deze uitsnraak gaat
uit van een beginsel en is dus
geen bloedloos neutralisme.
Hervormde Kerk zich tegen
deze speelzucht verklaard. De
taak van de Overheid (en de
Kerk heeft dat verstaan ook in
deze verklaring) gaat in het stel
len van regelen en het vervullen
van haar taak echter verder dan
die van de Kerk. De Kerk kan
in haar pastorale arbeid en haar
getuigenis „neen" zeggen. Zij
moet dat ook doen. Als onderdaan
ben ik het daarmede eens. De
Overheid ziende het gehele volk.
als dienaresse van dezelfde God.
moet hier. waar een verbod niet
mogelijk is, zich beperken tot het
zo gering mogelijk doen zijn van
het kwaad.
Dus aanvaarding van het
wetsontwerp? Dat zal afhangen
van datgene wat er in de volks
vertegenwoordiging ten goede of
ten kwade a m wordt gewijzigd.
De heer Kikkert wijst er in
zyn artikel nog op dat veel
vragen onbeantwoord zijn ge
bleven, hij heeft bijt), nop niet
geschreven ooer de gelden, die
de toto: zat -opbrengen, maar
daarop toilde hij ,-in dif bestek
nog niet ingaan.
Toogdag In dienst der Kerk
Bereidheid om desnoods eigen
kerk op te offeren
(Van een onzer verslaggevers)
TWEEDAAGSE SAMENKOMST van de organisatie voor her
vormde gemeenteleden In Dienst der Kerk te Arnhem viel uiteen
in een populair gedeelte en in een studieconferentie. Voor het laatste
diende als onderwerp de vraag: Zijn wij protestanten de reformatie
wel trouw? In de eerste samenkomst was het onderwerp iets meer
begrensd. Daar heette het: Bent wel goed hervormd? Hierover
spraken in een drukbezochte dienst, in de Grote kerk de predikanten
C. van der Vlies te Arnhem en P. W. Spruyt te Amsterdam.
Ds. Van der Vlies stelde voorop, dat iter niet alleen de ..kerkelijke zaken"
goed hervormd zijn o.a. betekent, dat maar eveneens het leven in staat en
men een trouw lid is van de kerk, zo- maatschappij, school en cultuur, buwe-
als dit blijkt in het kerkgaan en het lijk en gezin, beroep en bedrijf. Wie
meeleven met de gemeente. Dat kan zijn leven als roeping tot de dienst van
echter niet voldoende zijn, gelijk tiet in God op dit brede terrein riet, is trouw
de rooms-katholieke kerk goed is.
S
de
moderne
wijze van
pijnstillen
is: snel!
AKKERTJES
flitsen do pijn wig
Intrekking Boterwet
voorgesteld
(Van onze parlementsredactie)
De regering heeft bij de Tweede Ka
mer een wetsontwerp ingediend waarin
wordt voorgesteld de Boterwet
1900, die bepalingen ter voorkoming van
bedrog in de boterhandel behelst, in te
trekken.
Het gevaar voor misstanden is lang
niet meer zo groot als toen de margari
ne nog in ©en beginstadium was, zegt
minister Marijnen (landbouw en visse
rij) in de toelichting. De margarine
neemt in het consumptiepatroon van ons
volk thans een geheel zelfstandige
plaats in naast de roomboter. Een deel
van de bepalingen der Boterwet stfookt
dan ook niet meer met de eisen van
de tijd en kan verdwijnen. De overige
inhoud van de wet kan worden neerge
legd in autonome verordeningen van het
Produktschap voor margarine, vetten en
oliën en van bet Produktschap voor zui
vel. zo meent minister Marijnen in aan
sluiting aan adviezen van deze produkt-
scbappen.
men zijn kerkelijke plichten na
komt.
Goed hervormd zijn is: lid van de
kerk zijn met je verstand, d.w.z. ken
nis hebben van en nadenken over de
dingen Gods. Zo doet de reformatie een
appèl op ons verstand. Hervormde men
sen willen bewust aanvaarden wat God
hun uit genade schenkt. Geloven is ook:
Je verstand gebruiken.
Maar dat is niet alles Een goede
hervormde gezindheid vraagt een „open
staan" naar de mens buiten de kerk.
Dat houdt verband met het volkskerk
zijn. Hieraan gaat evenwel vooraf de
noodzakelijkheid om als leden der kerk
mèt elkaar in het leven te staan en
samen de dingen te doen. Hetgeen iets
anders is dan het samen eens te zijn.
BURGERLIJKHEID
Ds. Spruyt noemde de in geding zijn
de vraag ietwat vreemd in deze „oecu
menische" tijd. Heeft het eigenlijk nog
zin om goed hervormd te zijn; laat men
niet zo eng denken! Ds. Spruyt achtte
deze te|
gend. M
alleen hy. die goed weet wat zijn kerk
eigenlijk Inhoudt, „oecumenisch" den
ken kan.
Hiervoor is nodig de bereidheid om
zich door de Geest te laten leiden. Of.
zoals Kraemer in 1945 zei, zich aller
eerst als kérk te bekeren. Daarvan is
na vijftien jaar nog niet zoveel te zien.
Ondanks al het werk van gemeenteop
bouw enz. wordt dè kerk nog beheerst
döof een geest van burgerlijkheid. Bur-
gerlijkhcid is: zich onttrekken aan de
werkelijkheid eh alleen oog hebben voor
het eigen, kleine belang.
De volgende eisen stelde ds. Spruyt
aan het goed hervormd zijn. 1. Be
reidheid om te luisteren naar het
Woord van God. 2. Bereidheid tot ge
sprek. niet in vrijblijvende zin. maar
vanuit de dynamische kracht Gods;
een gesprek, dat in de eerste plaats
in de kerk zelf gevoerd wordt,
reldheid om te komen tot ware oecu-
meniciteit 4. Bereidheid tot het offer
om wat ons altijd dierbaar geweest
is (de hervormde kerk) prijs te geven
aan de eenheid der kerk van Christus.
5. Bereidheid om de jonge generatie
zó op te nemen in de vaart van het
rijk Gods, dat zij er met vreugde in
kan staan. 6. Bereidheid om uit te
gaan tot de ander, de medemens in
nood.
ALGEMEEN
PRIESTERSCHAP
Bij' de beantwoording van de vraag
DEMOCRATIE
de reformatie. Achtergrond
nenkant van deze roeping is het heilig
geheim der goddelijke uitverkiezing.
Om dit goed te verstaan, zal men tt
rug moeten naar de grondovertuiging
der reformatie. Want wat coor Luther
en Calvijn verwekt is. heeft van liever
lede een vervorming ondergaan.
Het algemeen priesterschap der gelo
gen is bij Luther uitgelopen op su-
rematie van de predikant, bij Calvijn
alleenheerschappij van de kerkeraad
Dit staat het apostolaat in de weg.
Voor het apostolaat is het van de
grootste betekenis, dat wij niet de pries-
Koop nu IVOROL
Dubbele luben: Voordeliger prijs.
Uw tanden vragen het beste.
Baptistenseminarium
wordt uitgebreid
In verband met desnelle groei van
hét aantal studenten van het seminari
um van de Unie van Baptisten Ge
meenten in Nederland heeft de comrtiis-
oor de opleiding dezer unie beslo-
en aantal assistent-docenten te be-
Hiertoe zijn aangezocht ds, J.- A.
Brandsnja uit Hecrenveen. ^voor jJe ge
schiedenis van'het baptisföe, ds.' G.
Vegter uit Rotterdam voor enkele
nieuwtestamentische vakken en ds. H.
van der Werf uit Emmen, voor de prac-
tlache theologie.
Volgens dr. Van Rhijn heeft men op
lolitiek terrein met gelijke verschijnse-
en te doen. D. democratie, geen refor
matorische uitvinding, heeft van
kerkhervorming een krachtige
juls ontvangen. In de rooms-katholieke
.anden spreekt in laatste instantie de
kerk het beslissende woord. In tegenstel
ling met deze landen, wordt daar, waar
het stempel der reformatie opgedrukt
is het beginsel der politieke democratie
toegepast, zij het niet altijd op de meest
ideale manier.
Maar ook in het sociale en economi
sche leven vindt men deze beginselen
terug. De reformatie eist de souverei-
nileit van God op elk levensterrein, dus
ook op dat van het oordeel over de wei-
Men zal als reformatorisch christen
dankbaar zijn voor de welvaart, maar
tegelijk elke ideologie, die de welvaart
als het hoogste stelt verwerpen. Dat
heeft gevolgen voor de produktie. Idea
lisering en verzakelijking van de arbeid
en werkheiliging moeter afgewezen
den. Men moet streven naar het jniste
ritme tussen arbeid en rnst. Dit houdt
ook in de verbetering van de menselijke
verhoudingen, o.a. door het tegengaan
van de ontpersoonlijking In het bedrijfs-
Op de disscusle, die zich over deze
uiteenzetting ontpopte, komen wij nog
terug.
Beroepineswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Heino: dr. J. D. Pienter,
voorheen zendingspredikant, woonachtig
te Katwijk aan Zee: te Poortvliet: J. van
Dijk te Wezep.
Aangenomen naar Austerlitz (toez.)
K. Blei. vic. te Utrecht
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Rijswijk (vac. wij.
n S. van Popta): drs. S. A. Boonstra
te Woerden.
Bedankt voor Eindhoven (7de pred.
pl.)drs. S. A. Boonstra te Woerden.
In Nederland terug: Ds. J. van Dijk
van Paramaribo is gisteren met verlof
in ons land aangekomen. Hij is bereid
's zondags in kerkdiensten voor te gaan.
Zijn adres is fam. Van der Wile, Grift-
straat 24III. Amsterdam-Zuid.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Barendrecht: M. C. Tanis
te Middelharnis.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Bedankt voor Tholen: Chr. van Dam
te Rotterdam-Zuid; voor Klaaswaal: M.
Blok te Rijssen.
Het christendom op deze aarde wat is zijn toekomst? En de
christenen op deze aarde wat staat hen te wachten? Jezus
tekent het Zijn discipelen in een machtig en soms huivering
wekkend vergezicht. Een deel van deze „rede over de laatste
dingen" handelt over de val van Jeruzalem bewondering
over de schoonheid dezer stad was trouwens aanleiding fpt
deze rede.
Maar dan gaat het vergezicht verder, veel verder: tot het ogen
blik waarop „zij de Zoon des mensen zullen zien komen op
een wolk, met grote macht en heerlijkheid
Een huiveringwekkend beeld dat Jezus tekent. Eerst de goden
van de tijd" die zullen trachten Jezus1 navolgers te verleiden.
Dan de christenvervolgingen op grote schaal: „Gij zult over
geleverd worden zelfs door ouders en broeders en verwanten
en vriendenEn: Gij zult door allen gehaat worden om
Mijns Naams wilChristenen in nood in de wereld in nood.
Want: „Volk zal opstaan tegen volk en koninkrijk tegen konink
rijk, en er zullen grote aardbevingen, en nu hier en dan daar
pestziekten en hongersnoden zijnen ook vreselijke dingen en
grote tekenen van de hemel
Huiveringwekkend maar Jezus zegt: „Wanneer deze dingen
beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog,
want uw verlossing genaakt....!"
WIE ZIJN ONZE BELAGERS I
\7IER belagers heeft de Randstad Als hij Zwitserland ons ten voor-
Holland, naar tiet oordeel van beeld stelt, heeft hfj misschien ge-
dr. J. Luning Prak, psycholoog-eco- 'ijk, maar het is moeilijk in te zien
noom te Den Haag. Hij heeft ze alle wat dit te maken heeft met het
vier de planologen, de onderwijs-
planners. de fiscus en de buren
uitvoerig onder de loep genomen
Vooral de beide eerste categorieën
hebben het daarbij zwaar moeter
'ntgelden. De charme van deze een
ijdigheid was ongetwijfeld, dat ei
;n de al geruime tijd aan de gan-
lijnde discussie over het al of niet
-venselijke van het spreidingsbeleid
vraagstuk van de economische con
centratie.
Dat de Randstad Holland in ons na-
ionale bestel een buitengewoon be-
angrijke rol speelt behoeft niet eens
lader te worden toegelicht. Ook de
meest fervente voorstanders van
spreiding van economische, cul-
urele e.d. activiteiten over het
uele land beseffen zeer wel, dat de
«en nieuwe en alleszins duidelijke positie van de Randstad in het na-
hijdrage werd geleverd. Een bijdra- 'ionale geheel uniek is en dat wij
ge, die niet zal nalaten weer heel met beknotting van dit deel van ons
wat reacties pro en contra uit te lok- 'and onszelf alleen maar zeer ern-
ken. «tig In het vlees zouden snijden.
Dat de rede eenzijdig was, tal ieder. Maar daarmee is niet alles gezegd,
die haar heeft aangehoord of erover Want er is nu eenmaal méér dan de
heeft gelezen, direct moeten toege- Randstad. Er zijn nl. ook gebieden in
ven. Eenzijdigheid op zichzelf be
hoeft geen bezwaar te zijn, kan zelf.'
heilzaam werken. Zij ontmoet ech
ter bedenkingen, indien wordt nage-
goede vaderland, waar door een
structureel tekort aan werkgelegen
heid de hele gemeenschap ver
schraalt Dat is een probléém, dat
Brussel en mr. dr. A. A. van Rhijn te
's-Gravenhage.
Een deel van hetgeen zij naar voren
brachten in een voorafgaande samen
vatting. gaven wij reeds door. Hier kan
aan toegevoegd worden, dat prof. Bronk-
horst de nadruk legde op de persoon
lijke roeping van elke christen. Deze
roeping zo leerde de reformatie
neemt hem niet uit het gewone leven
weg, maar plaatst hem daar juist mid
den in.
Het herstel van het algemeen pries
terschap der gelovigen en van de mon
digheid der hele gemeente betreft ech-
Boer vroeg zijn mantel terug
Uit schrifttekens op ning Josiah van Juda toen ik mijn oogst had
potscherven, die in een Van de gewoonte om binnengehaaldnam
oud fort aan de Mid- de mantel van een de mantel van uw die-
déllandse Zee-kust ten schuldenaar in beslag naar en al mijn broeders
ruiden van Tel Aviv te nemen wordt op een zullen voor mij getuigen,
zijn opgegraven, heeft aantal plaatsen in de bij- zij die met my de oogst
men het verzoek van bel gewag gemaakt, o.a. binnenhaaldenmijn
een boer aan zijn „heer in Exodus 22 25-27. broeders zullen voor mij
prins" om teruggave getuigen dat ik
van zijn mantel ont- ,UeyOrief schuldig ben
rjjferd. Men gelooft dat schoolde hand maar in
dit de oudste tot nog stuntelige taal geschre- Men meent uit deze
toe ontdekte Hebreeuw ven waarschijnlijk aan vondst de conclusie te
se „brief" is, die uit de een .schrijver" ge die- kunnen trekken dat ko-
tweede helft van de ze- teerd. Na de gebruike- ning Josiah, de opper-
vende eeuw voor Chris- lVke formule: „Moge de heer van de prins, zijn
tus zou dateren. 'ieer prins luisteren soevereiniteit had uit
naar de woorden van gebreid tot de kustvlak-
Volgens oudheidkun- zijn dienaar", is het bol- te, voorheen een Assy-
digen zou het verzoek pende leesbaar: rische provincie, er
gericht zijn geweest aan en hij nam de daar boeren uit Judea
een tijdgenoot van ko- mantel van uw dienaar zich had doen vestigen.
Advertentie
Verf
met glans en
met gemak
HVerf het zelf met de superieure
81
Neville trok zich uit de koningjke tent temg en
fleed de Nubiër teken hem te vo!g_en. Zodoende bieej
deed de Nubiër teken hem t- ------
Richard eens te meer alleen en kreeg ntj l
tijd om de laatste voorvallen rustig,te overdenken^
Dus legde hij het hoofd in de handen en keek star
voor zich uit, wachtend op de komst van de kluize
naar. van wiens woorden hij veel bijstand ver
wachtte. HOOFDSTUK XXI
Wij moeten ln ons verhaal- nu even naar een
vroegere gebeurtenis terugkeren.
Kort na het uur waarop Richard de Arabische
geneesheer toestemming had gegeven Sir Kenneth
met zich mee te nemen, volgde deze «n nieuwe
meester (want dat was de Hakim nu) na" de
Moorse tenten. De ridder liep met gebogen hoofd
en geen geluid kwam over zijn lippen. Toen ze in
de tent van de wonderdoener waren aangekomen,
liet hij zich zwijgend op een bed van buffelhuiden
vallen, dat zijn geleider hem aanwees, en liet een
wanhopige zucht horen, die beter dan woorden ver
telde over de pijn cn de smart die hij voelde. De
Oosterling hoorde dit. staakte zijn bezigheden en
kwam, met de benen kruiselings over elkander,
naast het bed zitten.
Mijn vriend, zei hij. troost u met de gedachte
dat het beter is slaaf te zijn van een wijs meester
dan slaaf van eigen gedachten. Gedenk dat Jozef
door zijn broeders aan de koning van Egypte ver
kocht werd en dat uw koning u slechts heeft ge
schonken aan iemand die hem diensten bewees en
dia u zal behandelen als een broeder.
Sir Kenneth hief het hoofd op om de Hakim te
danken, doch verdriet belette hem te spreken en zijn
onsamenhangende woorden bewezen de Hakim dat
het nog te vroeg was om een definitieve poging tot
troosten te ondernemen. Dus wenkte hij zijn bedien-
SIR WALTER 8COTT
•en maaltijd te bren-
soberheid, doch ook
wat dit betrof kon de ridder van de Luipaard zijn
voorbeeld niet volgen. Met de beste wil van de we
reld slaagde hij er immers niet in ook maar één
hap naar binnen te krijgen, ofschoon de bedienden
hem aanmaanden toe te tasten, aangezien het waar
schijnlijk lang zou duren voor men weer tijd zou
vinden om de inwendige mens te versterken. Alles
wat hij tot zich nam was een slok koud water.
gen had verricht en zich ter ruste had begeven.
Hij kon de slaap niet vatten, zelfs niet toen hij wist
dat het middernacht was geworden en hij hoorde
en merkte dat de bedienden in het donker heen en
weer liepen om de kamelen te laden. Uit dit laat
ste kon hij opmaken dat men van plan was de
volgende dag bij het aanbreken van de dageraad
te vertrekken.
Zo- gebeurde Inderdaad. Het eerste licht was
den bestegen om voor goed het kamp te verlaten.
Een Engelse officier wachtte hen op om hen uit
geleide te doea en te waken over hun veiligheid.
De tent werd met wonderlijke snelheid afgebroken
en de groep zette zich in beweging. Terwijl hij de
teugels ter hand nam, sprak Hakim plechtig een
vers uit de Koran: Allah zij onze leidsman en Mo
hammed onze beschermer, zowel in de droge woes
tijn als in het vochtige veld.
Terwijl zij nu langzaam naar de uitgang van de
legerplaats reden, werden - zij hier en daar door
schildwachten aangeroepen, die hen ongestoord lie
ten voorbijtrekken, vaak evenwel niet zonder een
vervloeking te brommen. Kort daarna lag de laat.
ste poort achter hen. De officier verliet hen en de
groep was nu op zichzelf aangewezen. Twee tot drie
ruiters trokken daarom als voorhoede vooruit, een
of twee vormden de achterhoede en overal waar
de bodemgesteldheid het hen toeliet werden kleine
patrouilles uitgestuurd om de flanken te dekken.
Eens en voorgoed nu voelde zich Sir Kenneth een
banneling. Het kamp waar hij thuishoorde lag ach
ter hem en er bestond weinig cf geen kans toe dat
hij daar nog ooit zou terugke en. Onwillekeurig
keek hij achter zicb om een laatste blik te werpen
op de tenten, waarover het laatste licht van' de
maan vieL
De Hakim, die naast hem reed. merkte od zijn
gewone toon op: Het heeft geen zin achter zich te
zien als de weg voor ons ligt Intussen gaf hij het
paard van de ridder een voorzichtige tik op de
flank, zodat het dier een schichtige sprong maakte
en de ridder wel verplicht was meer aandacht aan
de teugels te geven.
in stilte, tot de
vroeg: Hassan, kunt u niets doen óm onze wog te
verkorten?
Hassan een dichter en sprookjesverteller
dreef zijn rijdier onmiddellijk tot een iets grotere
snelheid en kwam dicht naast de meester rijden,
teneinde zich direct van zijn taak te kwijten.
Wordt vervolgd
Zonder aanzien des persoons, door
Erich Ebermayer. Vertaling Karien
Kroon. Uitgave De Boekerij, Baarn.
Soldatenmeisjes, door Ugo Pirro. Ver
taling J. F. Klipshuis. Uitgave De Boe
kerij, Baarn.
'n Odyssee met z'n twee, door Wolf
gang Altendorf. Vertaling Louise Kooi
man. Uitgave De Boekerij, Baarn.
Voorwaarts kameraden, wij moeten
laten het onderwerp in kwestie in wij niet met wat kreten kunnen op-
al zijn facetten te belichten. In dat lossen en evenmin met strikt eco-
geval loopt men het gevaar de zaak nomische redeneringen of met be-
scheef te trekken. Het is dan niet schouwingen over puur materiële
meer een kwestie van accent, maar welvaart. Er is nl. ook nog zoiets als
van een gekleurde voorstelling van ©en menselijke, een sociale en een
zaken. laten we maar hardop zeggen
Dr. Luning Prak zegt in feite, dal ©thische kant. Dan spreken we nog
ons-land zijn rol slechts kan blijven niet eens over de enorme vraagstuk-
meespelen wetenschappelijk, ^en. die moeten worden opgelost,
technisch, industrieel, commercieel indien de Randstad ongelimiteerd
indien de concentratie in de zou uitgroeien: het verkeer, de re-
Randstad zo sterk en zo snel moge- creatie, de leefbaarheid.
UJk wordt bevorderd. Gebeurt dat In wezen komt de vraag hierop
niet, dan zal ons land afzakken tot neer: mogen wij in Nederland
een onderontwikkeld gebied, dat nationaal gezien de periferie laten
slechts kan voortbestaan bij de gra- verkommeren en de mensen daar
tie van Amerikaanse en Duitse sub- in massa's wèghaleii naar de Rand-
aMies. stad, óf dienen wij ervoor te zorgen,
Het lijkt ons toe, dat de heer Ln- dat er in die buitengewesten vol-
nlng Prak voor deze stelling moei- doende werk is, zodat de bevolking
lijk bewijzen kan aanvoeren en dat daar voor haar deel kan bijdragen
hij mocht hij gelijk hebben wat tot de nationale welvaart, èn raate
de door hem gesignaleerde achter- rieel èn geestelijk-cultureel? Het
standen betreft de oorzaken daar- antwoord lijkt ons niet zo moeilijk te
van op de verkeerde plaats zoekt geven.
WIE ZIJN ONZE BELAGERS? II
Prof. H. C. M. J. Noyons
ter aarde besteld
Gistermiddag werd te Nijmegen de
roomskatholieke hoogleraar prof. dr.
H. C. M. J. Noyons, een van de grond
leggers van de medische afdeling aar
de rooms-katholieke universiteit te Nij
megen, ter aarde besteld.
RECTIFICATIE
In ons kader van maandag J.I., dat
overgenomen werd uit bet blad „Enig
heid des geloofs" Is bij het overnemen
een woord van vetekeni* veranderd. Wij
lieten de heer Jacobs zeggen: „Enkele
rijders op de weg naar de eenheid zijn
al uit de bocht gevlogen. Dat is waar
schijnlijk als een ongeluk te teschou-|
wen' Hij schreef tchfer: „Dat is waar- ISS|
lijk als een ongeluk te beschouwen.' staan. In de jubiieumsamenkomst dit
IVE heer Luning Prak heeft voor- name de tuinbouw in het Westen op
beelden aangehaald van agglo- dit punt nu niet direct verwaarloosd
meratles als Londen en Parijs. Het *nag worden?
gaat ons eerlijk gezegd wel wat ver Een van de middelen om de ont-
om die ons land ten voorbeeld te Dlooiïng van de Randstad zo sterk
stellen! Vooral als men even denkt mogelijk te maken ziet dr. Luning
aan de befaamde „new towns" in En- Prak in de belastingpolitiek, die hij
geland, juist opgezet om een in veler ©en sterk discriminerend karakter
lei opzicht praktisch onhanteerbare ten nadele van „overig Nederland"
Londense agglomeratie enigszins te wil geven. Ook hier rest maar één
ontlasten. En in Parijs is voor een conclusie: die buitengewesten zijn
groot deel van de metropool een niet belangrijk, wat daar aan open-
vestigingsverbod voor industrieën af- bare werken e.d. gebeurt is eigenlijk
gekondigd, omdat het tè erg werd. weggegooid geld. Van een psycho-
Men zit daar nog jaren met de loog hadden we een ander gelald
erfenis van een beleid, dat tot ge verwacht!
volg bad, dat het Franse platteland Wie de Randstad Holland een wer-
op schrikbarende wijze ontvolkte. In kelijke dienst wil bewijzen %al er-
ons land is het gelukkig nog voor moeten zorgen, dat er ruimte is
niet zo ver. Zou iemand het heus zo voor economische activiteiten, die
ver willen laten komen? elders niet kunnen worden ontwik-
Het betoog, dat dr, Luning Prak keid. Denk aan Europoort! Maar
heeft opgezet over de concentratie allerlei andere bedrijvigheid, die niet
van het intellect in de Randstad, strikt aan die Randstad is gebonden,
vroeg als het ware om de conclusie: dient naar elders te worden afge-
laat de buitengewesten maar over leid. Gebeurt dat niet, dan zal er
aan de beneden-gemiddelden en de na kortere of langere tijd geen ruim-
dommen. De suggestie om gegadig- te meer zijn voor die wél aan de
den voor vestiging ln de Randstad Randstad gebonden ondernemingen
op hun intelligentiequotiënt te tes- en dat betekent dan heel con-
ten ontbrak er nog maar aancreet een nationaal verlies, omdat
De heer Luning Prak is dus een fel Nederland die vestigingen zonder
tegenstander van spreiding. Vanuit meer misloopt.
xijn standpunt beaten ,Un de mensen Ten ,lotte. .Nederland Is maar een 1
van bedrijven als Philips en AKU tlein land in de grote wereld. Zó
«ie «er doelbewust een spreidings- klein dat wij ons niet kunnen per-
politiek hebben gevoerd en nog voe- olltteren er in eigen land onderont
ren, maar kortzichtige lieden. VVij wikkelde gebieden op na te houden 1
denken nog veel te fysiocratiseh in en, deel daarvan zal, op zijn eigen
Nederland, zegt dr. Luning Prak. wijze, in het nationale geheel zijn
Vlogen wij daar misschien tegenover ujjdrage moeten leveren. Een even-
stellen, dat, hoe noodzakelijk een wichtige economische bedrijvigheid
eerdere indnstriallsatie van ons land aUe provincles, „„idoende gedif
ook is, onze landboow nog altijd een terentieerd, is voorwaarde voor een
volstrekt onmisbare hoeksteen vormt M sr(w, raoeeiijke na,, Vln wel. 1
vin onze nationale economie en een vllr, en daarmee voor een goede
van de belangrijkste pijlers is. waar- toekomst van ons vaderland,
op onze welvaart rust? En dat met
(Advertentie)
77lcïïM(UÜ PINDAKAAS
in kwaliteit de BAAS
Ger. kerk Wildervank
gaat jubileren
s' avonds in het kerkgebouw wordt ge-
bouden zuilen als spr» iters optreden d«
plaatselijke predikant ds S. GrevinfJ
die de gedachtenisrede zal houden en dl-
G. N Lammens van Rotterdam-Kralin
gen. Oud-leden der gemeente die aat i
deze viering willen deelnemen, gelieven
zulks te berichten aan de secretarii
vsn het nerdenkingscomitó, de heer W
F. Brand te Wildervank.