CHRISTELIJK Protestanten nog trouw aan reformatie? KONING - RICHARD Dr. Buskes vulde een formulier in Communistische rechters veroordelen priesters Een woord voor vandaag Drie kerkprovincies sluiten zich aaneen Vrolijk orthodox "1 Dr. J. J. Buskes jr. heeft ook een formulier gekregen van de hervormde commissie voor hel beroepingswerk. Het heeft hem nogal hoofdbrekens gekost om het in te rullen. In een van zijn voortreffelijke ..Terzijdes"' ik het blad ..In de Waagschaal" schrijft hij tenminste: MODERAMEN van de sicale vergadering heeft :ollega s op Het cl de (ook studie- oii jonge collega kreeg ;k brief, die mij vertelde, dat hij ingevuld had: net iets te be scheiden om de vraag te beant woorden Moet ik nu met mijn begaafd heden en mijn vermeende be gaafdheden door de kerk te koop lopen? Dan loop ik weer. maar ik vrees: dat die weg dood loopt. Welke begaafdheden de com missie gaat met mijn gegevens aan het werk moet ik invullen om kans te maken? EN DAN de studierichting. Dat is voorzichtig geformuleerd Ik behoef nog niet te studeren, om een studierichting te hebben We zullen wel allemaal een stu dierichting invullen, maar of we ook allemaal studeren? 7) Samenwerking met modali- Nu moet ik voorzichtig zijn. Al* ik invul, dat ik de laatste tijd met de vrijzinnige modaliteit niet heb samengewerkt, maar veel eer aan het vechten ben geweest en dat in ernst, staat het er voor mij niet zo best voor. Ik vul dus in een beetje willekeurig, ik weet het Kan het best vinden met Kater (vrijzinnig)van der Linde Gereformeerde Bonder). het beroepingswerk een formulier 1 invulling toegezonden. Die com missie meent, dat de predikanten zelf het best de voor haar en haar werk onmisbare gegevens kan verschaffen. Invulling is intussen niet ver plicht. De bedoeling is niet, zoals het moderamen ons meedeelt, een geheim dossier aan te leg gen. Is het moderamen bang. dat wij bang zijn. dat de com missie voor het beroepingswerk een soort kerkelijke veiligheids dienst zal worden? Ik vraag mij zelf af, wat men van deze en quête verwacht en met de door de predikanten ingezonden gege vens zal doen. Ik ga het formulier invullen punt voor punt. 1> Naam. voornamen en ge boortejaar.... 2> Gehuwd met.... 3i Kinderen en studie van de kinderen.... Dat is alles nogal zakeliik. De invulling verloopt vlot, maar bij punt 4 is het met de vlotheid gedaan. 4> Modaliteit. officieel erkende modaliteiten ge- g.ven. Dat deed ze echter niet. Wat moet ik? Ik ben niet vrij zinnig. zeer bepaald niet. Maar orthodox is geen modaliteit. Or thodox is een verzameling van modaliteiten. Middenorthodox, dat is een modaliteit. Aan dat woord Berkhof moet het mij maar vergeven heb ik echter de dood gezien. Ik wens in geen ge val ais middenorthodox te wor den ingeschreven. Gereformeerde Bonder ben ik ook niet Ethisch orthodox? Dat is alleen Okke Ja ger nog maar. Confessioneel? Dat bep ik en dat wil ik ook zijn. maar dan moet ik er een uitvoe rige toelichting bij geven, wil de commissie aan dat woord wat houvast hebben. Barthiaan. Als ik mij zo zou noemen, zou dat het beste bewijs zijn, dat ik van Barth niet veel begrepen heb. Ik weet het heus niet meer en in mijn wanhoop vul ik in: vrolijk- orthodox! En nou maar afwach ten. waar ik kans maak. 5) Loop door de kerk. Is het de bedoeling heel zake lijk in te vullen, welke kerkelij ke gemeenten ik gediend heb? Dan is het nogal eenvoudig. Maar waarom dan dat woord loop? Daar moet wat achter zitten. De commissie weet blijkbaar, dat het soms wonderlijk kan lopen. Ben ik eigenlijk wei door de kerk gelopen? Zou in mijn geval het woord zwerftocht niet juister zijn? In mijn kerkelijke loopbaan heb ik bovendien ervaren heilza me ervaring dat het. om met Paulus te spreken, niet is des- gene, die loopt (Romeinen 9 16». Maar goed. ik ben van de Gere formeerde Kerken naar het Her steld Verband en van het Hersteld Verband naar de Hervormde Kerk gelopen. In de Hervormde Kerk heb ik helemaal niet gelopen, al leen gestaan: slechts één stand plaats! fii Begaafdheden richting) Van Van Gin kei (Wederherstelling al ler dingen» en met Kroon (moda liteit-Kroon». 8» Samenwerking met collega's. Dat gaat weer vlot: voortreffe lijk! - 1 kele collega's niet kan op schieten. niet vanwege hun mo daliteit. maar omdat zij mij niet liggen en ik hun niet lig dat komt voor. wij zitten in Amster dam C. met ruim dertig man - wat moet ik dan invullen? En als ik het eerlijk invul, wat doet de commissie dan met dat gegeven? 9» Positie van vrouw in de ge meente. Wat erg onpersoonlijk: positie van vrouw! Ze zullen mijn vrouw wel bedoelen. Als mijn vrouw als predikantsvrouw nu eens een mislukking is dat is toch mo gelijk. zoals het mogelijk is, dat ik zelf als predikant een misluk king ben moet ik dat dan zelf invullen? al- Als mijn vrouw nu eens mogelijke kerkelijke c es en verenigingen zit, aanbeveling? dat i geen Èn als kele kerkelijke eniging zit positie van mijn vrouw in de gemeente bete kent dat dan een laag cijfer? 10Opmerkingen 'o.a. wensen). Een dominee ergens in een uit hoek van het land vulde, wat die wensen betreft, op verzoek van zijn vrouw in: een ijskast! Ik vul niets in. Ik heb wel wensen, meer dan mij lief is. maar ik houd het met gezang 223, vers 2, laatste regels met een kleine variant Nu gaan al mijn wensen bo ven 't bont gewoel der beroe pingsmensen! PBI—de prullenmand. Om drie redenen. 1) Ik heb er geen fiducie in. 2) Op mijn leeftijd krijg ik. toch geen beroep meer. 3) Ik ben bang, dat ik bij het invullen van bepaalde vragen toch niet helemaal eerlijk ben geweest, gedachtig aan het gezang, dat ik juist zondag heb laten zingen: W e kan zijn hart doorgronden, zijn hart. zo vol arglistigheid? pap h Toogdag in dienst der kerk De toogdagen van de organisatie voor hervormde gemeenteleden „In Dienst der Kerk" trekken gewoon lijk nogal de aandacht. Verleden jaar ging het te Amsterdam over de tucht, het jaar daarvoor te De venter over de hervormde kerk en de andere kerken; weer een jaar eerder te Apeldoorn over de preek. Ditmaal komt de vraag naar voren of wij, protestanten, de reformatie nog trouw zijn. Er worden ditmaal niet zoveel toogdaggangers te Arn hem verwacht als verleden jaar. Eerst al omdat de Hervormde Vrouwendienst niet meedoet (men ziet deze toogdag als een con cur rent van de kerkdagen), maar ook omdat het onderwerp nogal pittig is en daarom niet zo de algemene interesse heeft. Niet terugzien, maar vooruitzien utv fiets in orde is! Deviezensmokkel en spionage In drie ver uiteenliggende landen stonden rooms-katholieke priesters in de afgelopen dagen voor com munistische rechtbanken. In twee gevallen werden zij beschuldigd van deviezensmokkel, in het derde van spionage. De hoogste gevangenisstraffen werden geëist tegen bisschop Koeng Pin-Mei. Hij werd door het volkstribunaal van Shang hai veroordeeld tot levenslange gevange nisstraf. Eindelijk is ook het lot bekend gewor den van de Amerikaanse geestelijke bis schop James E. Walsh, die reeds sinds oktober 1958 wordt vermist. Door dezelfde rechtbank werd hij tot 20 jaar gevangenis straf veroordeeld wegens „deelneming aan een samenzwering om het Nieuw- China omver te werpen". In rooms-katholleke kringen neemt men echter aan. dat hier nog altijd een groot scheepse poging wordt ondernomen om de Rooms-Katholieke Kerk van China te scheiden van het Vaticaan. De enige mis daad die bisschop Koeng Pin-Mei beging, was, dat hU zich niet van de paus wilde vertentie Geslaagd dank zij RESA - HILVERSUM (Bekende Sehrllteliike Cursus H.B.S., Gymnasium. Onderw. akte Middelbare Akten: Fr.. D.. Eng. en Ned M.O.. Tolk-Vertaler, Hoofdcorr.. V.T.H.- afscheiden, zei een Frans priester in Hongkong, pater German, die in Hong kong werkzaam is De rechtbank van de Joegoslavische stad Skopjle veroordeelde gisteren de bisschop van die stad wegens „deviezen smokkel en het onderhouden van illegale betrekkingen met een naar het buiten land gevluchte oorlogsmisdadiger"'. Hij kreeg een voorwaardelijke gevangenis straf van anderhalf jaar. Twee priesters werden tot respectievelijk twintis maan den en twee jaar onvoorwaardelijk ver oordeeld In de hoofdstad van Polen. Warschau, begon gisteren de strafzaak tegen drie rooms-katholieke priesters. Zij worden ervan beschuldigd van Amerikaanse priesters die het land bezochten dollars te hebben gekocht en deze op de zwarte markt te hebbén verkocht. Onder hen bevindt zich de professor in de theologie van het seminarie van Gorzow, Ludwik Chodzidle. Prof. Kraal directeur van het L.E.I. Het algemeen bestuur van het Land bouw Economisch Instituut heeft met in gang van 1 april tot directeur van het instituut benoemd prof. dr. A. Kraal. Prof. Kraal volgt in deze functie prof. dr. J. Horring op. die vorig jaar werd be noemd tot gewoon hoogleraar aan de landbouwhogeschool te Wageningen. Prof. Kraal, die 44 jaar oud is, voltooi de in 1939 zijn studiën aan de sche hogeschool te Rotterdam moveerde in 1947 tot doctor in mische wetenschappen. Zowel heidsdienst als in het bedrijfsleven heeft hij verscheidene functies vervuld Gedu rende acht jaren was hij als gewoon hoog leraar verbonden aan de universiteit var Indonesië. Naar de heer J. Prikkel, hoofdbe stuurslid van I.D.D.K. meedeelde, heb ben zich voor deze toogdag velen uit de intellectuele" beroepen opgegeven. Nu, dat is ook wel verklaarbaar. Wie de samenvattingen naleest van de door prof. dr. A. J. Bronkhorst en mr. dr. A. A. van Rhijn te houden inleidingen, voelt wel aan dat de deelnemers aan de toogdag wel enigszins theologisch ge schoold moeten zijn, willen ze met vrucht aan de discussie kunnen deelne men. Men kan dit een bezwaar achten, maar de heer C. Lebbing. voorzitter van I.D.D.K. zag er wel iets goeds in, dat' men ditmaal weer eens een ander publiek bereikt dan vorige jaren. Op de persconferentie, waar we deze dingen vernamen, heeft ds. G Jucke- ma te Nijverdal, synodaal gedelegeer de voor I.D.D.K.. de bedoeling van de a.s. woensdag in Arnhem te houden toogdag toegelicht. Men wil deze keer ideologisch bezig zijn. Niet dat dit on derwerp buiten het leven staat, maar \et is veel minder actueel dan b.v. de vragen over de tucht. De inleiders zullen de deelnemers al lereerst moeten informeren over de we zenlijk geldige bedoelingen van de re formatie voor het leven van vandaag. Voor velen is de reformatie eigenlijk niets anders meer dan een datum in de zakagenda: 31 oktober, herdenking van de door Luther begonnen beweging tot verbetering van misstanden in de kerk van zijn dagen. Zo wordt de zaak ech ter scheefgetrokken, want de reforma tie is in 1517 wel begonnen, maar zij gaat tot heden toe door. De kerkher vorming betekent niet terugzien, doch vooruitzien. Daarmee hangt onlosmakelijk de tweede bedoeling van de toogdag men. te weten het bekijken van de ciologische kant. Welke betekenis heeft het christelijk geloof, zoals dat door de kerken der reformatie wordt beleden, in het Europa van vandaag? Wat zegt het evangelie over de wel vaart (het geld), over de staat (de po litiek), over de sexe (man en vrouw), over de „klasse" (de sociale verhoudin gen)? Het spreekt vanzelf, dat al deze vra gen maar aangestipt kunnen worden, of zelfs helemaal buiten beschouwing moe ten blijven. In de sectievergaderin - gen, waarmee de mfddagsamenkom sten beginnen ..specialiseert" men ziel op de kerk in haar apostolische functie, de oecumene, het politiek bestel en so-j ciaal-economische sector. Patent-latent „latente" krachten. Bij dc patente krachten gaat het om het gezag van de bijbel, gelijk dat door Luther heront dekt is; om de idee van de vrijheid, om de heilszekerheid enz. Maar er zijn ook latente krachten in de reformatie: verscholen rijkdomi die opnieuw of voor het eerst gevonden moeten worden. Daar is b.v. het apos tolaat, waardoor de kerk verbonden is met het handelen Gods in de wereld. Prof. Bronkhorst noemt in dit ver band ook de kijk op de wereldgeschie denis en hij herinnert aan een uitlating van prof. Berkhof: „Waar het evange lie wordt verkondigd, wordt tevens het natuurlijke bestaan ontgoddelijkt. De sa crale levensorde van het heidendom wordt doorbroken, de vrijheid en de ge schiedenis beginnen". De strijd tussen Christus en de anti christelijke machten valt niet samen met de strijd tussen geloof en ongeloof. Want Christus gebruikt ook mensen, die niet in Hem geloven om zijn bedoelin gen te realiseren: terwijl de pseudo-ge- meente Hem in de weg staat. God werkt door de kerk. Maar Hij werkt ook door middel van de Franse revolutie, het Russische marxisme, de herleving van Azië, het ontwaken van Afrika. God gaat in ieder geval zijn gang aldus ds. Juckema of Hij ge loofd en beleden wordt of niet. Eenmaal zal alle knie zich buigen: wat niet knielt, zal door de knieën gaan! Dit wettigt voor de kerk der reformatie een optimistische kijk op de dingen. Deze vragen komen woensdag dus ter iprake. Dinsdagavond wordt iii de Gro- c Kerk te Arnhem een samenkomst ge houden voor hen. die dan reeds in de stad aanwezig zijn. Ds. P. W. Spruyt te Amsterdam en ds. C. van der Vlies te Arnhem bespreken daar het thema: Bent wel goed hervormd? Moe®! Ba by-huidje De vraag die de schijn-vrome volgelingen der overpriesters aan Jezus voorleggen is een gemeen-sluwe vraag: hier is de gehoorzaamheid aan de bezettende macht in het geding. De Romeinen hadden in de door hen veroverde gebieden een perfecte organisatie opgebouwd waarvan de kosten (en meer dan dat) drukten op de onderworpen volkeren. Uiteraard tot verdriet van die volkeren en zeker van het zelfbewust-pa- triottische Joodse volk. Een woord ten gunste van die belas tingplicht zou Jezus ongetwijfeld in discrediet brengen bij het volk een woord ten nadele hiervan zou zeker onmid dellijk zijn overgebriefd aan de bezetters met alle gevolgen van dien want de Romeinen waren op dat punt kortaange bonden. Het antwoord van Jezus, nadat Hij gevraagd heeft wiens beeltenis op' de munten staat geslagen, is van dien aard dat zijn belagers stil worden van verwondering: „Geeft dan den keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods is. Een ant woord dat nog slimmer is dan de vraaginderdaad. Maar een antwoord dat ver uitgaat boven de vraag tevens. Want om die laatste woorden, dat „Geeft Gode wat Gods is", heb ben ze helemaal niet gevraagd. In hun denkwereld is er geen relatie tussen God en de keizer in de zin zoals Jezus het nu stelt. De houding ten opzichte van de keizer wordt hier onder Goddelijk licht gesteld. Christen zijn in de samenleving dat vraagt Jezus hier. ACTIE EN TEGENACTIE VONDER HET openlijk toe te ge ven twijfelt bondskanselier Ade- aan de vastbeslotenheid en Parijs niet erg enthousiast heeft gereageerd op dit Duitse gebaar. Men beseft niet alleen, dat het wei de Verenigde Staten, zich te blijven nig zin heeft, de Russen met verzetten tegen een wijziging status van West-Berlijn. Dat blijkt ten overvloede uit zijn voorstel, de bevolking van dit deel dergelijk referendum tegen zich i het harnas te jagen en als gevolg daarvan represaille-maatregelen uit te lokken: men wil zich niet van gere hoofdstad van Duitsland gele- twee kanten in een dwangpositie la- genheid te geven zich in een volks- ten brengen. stemming over hun toekomst uit te Op de komende topconferentie heeft spreken, voordat op 16 mei Parijs de topconferentie begint. Deze stap van Adenauer krijgt bij zondere betekenis, als een bericht ii de Wall Street Journal juist blijkt te zijn. Hierin wordt beweerd, dat het en de positie het Westen er het meeste belang bij, dat een oplossing wordt gevonden door de Berlijnse crisis, met dien verstande, dat de vrijheid van de Westberlijners niet wordt aangetast West-Duitsland State Department 1 i plan 5 i zijn, niet wordt verzwakt. de impasse rondom de Berlijnse Het ligt voor de hand, dat de drie kwestie te doorbreken, door de sa- westelijke mogendheden naar mid- menvoeging van Oost- en West-Ber- delen zoeken om een aanvaardbare lijn tot een vrije stad voor te stellen, regeling mogelijk te maken. Wei- De bedoeling stel (dat al lanceerd) is niet zozeer, de wereld opinie te overtuigen van het irreële Adenauers voor- licht biedt het door de Wall Street eerder werd ge- Journal gepubliceerde Amerikaanse plan het Westen de gelegenheid, de impasse te doorbreken. karakter der Russische eisen, maar En zelfs dat niet het geval Transparante klcurlak HEDO-MEX van Ceta-Bever Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepbaarstelling: de heer W Di. kerman, vic. te 's-Gravenhage, Lange Vrouwenkerksteeg 12 te Leiden is be roepbaar. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Voorschoten ivac AI. den Boer»: J. M. Bloemkolk te Ede GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepbaarsteliing: de classis Rotter dam heeft prep.. geëx. en» beroepbaar verklaard dc heer D. de Jong. kand. te Rotterdam, Portlandstrnat 64 B. UNIE VAN BAFT. GEM. Beroepen t" Haarlem: F E. Huizinga te Hengelo. O. Ds. Zwarts benoemd tot legerpredikant Tot reserve-legerpredikant is benoemd ds. H. J. Zwarts, predikant bij de Geref Kerk (vrijgemaakt» te Vlaardingen Ds. Zwarts, die 42 jaar oud is. werd m april 1949 predikant te Ten Post 'GronA, welke standplaats hij :n mei 1952 met Hengelo (O.» verwisselde. Sedert 30 dec. 1956 dient hij de kerk van Vlaardingen. waarvan hij nu afscheid nemen zal om zich geheel aan de geestelijke verzorging van het leger te gaan wijden. Ds. Landsman over decentralisatie ME een forse klaroenstoot hebben de drie provinciale kerkvergaderingen der Nederland se Hervormde Kerk, die men provinciale synodes zou kunnen noemen, te Groningen laten weten dat zij nu aan de start staan van een interprovinciale samenwer king in het pas gevormde Her vormd In ter-Provinciaal Overleg Noord (Hipon). Doel is in het snel veranderende beeld van het noorden des lands metterdaad te 78 De marabout (want zo noemde mer medaanse dansers) scheen gelukkig t zijn diensten een beroep werd gedaan lijk sprong hij dus op lenigheid in het rond te armslagen waren, koddig die Moham- zijn dat op _>n onmiddel- met verrassende ■velen. Zijn sprongen en tegelijkertijd kunstig en doch in werkelijkheid gehoorzamend aan een goed uitgewerkt plan. waar evenwel geen der anderen iets van kon merken. Het gevolg daarvan was dat hij eindelijk een laatste vervaarlijke sprong maak te en zich dan uitgeput en hijgend liet vallen, net op het ogenblik dat hij nog slechts een Twintigtal meters vr~ g|gg| kg wijderd. 8IR WALTER 8COTT de niets vermoedende koning Laat hem water drinken, zei een der wach ters. na zo 'n dans hebben ze altijd dorst. Geen water. Lange Allen, riep een andere sol daat. wat zou je zelf zeggen als je na zo'n prestatie water kreeg' Zeer juist, riep een derde, die man heeft beter verdiend. Komaan, wij zullen hem behandelen als een goed Christen en hem cypruswijn laten drinken. Best. mengde een vierde zich in het gesprek, en als hij mocht weigeren, haa' dan de hoorn waar Dirk Hunter zijn merrie mee drenkt Direct knielden een paar wachters rond dc hijgen de grijsaard neer. hieven hem met het hoofd van de grond en dwongen hem de mond open te sper ren. terwijl ccn hunner hem een grote fles wijn voorhield. Doch de danser schudde het hoofd en wees de door de Profeet verboden drank resoluut af. De wachters dachten er natuurlijk niet aan zich bij die weigering neer te leggen. De hoorn! Waar is de hoorn? riepen enkelen, er is geen verschil tussen een Turk en een paard. Kom. geef de hoorn. Jullie laten hem stikken, onderbrak Lange Al len. en het is zonde zoveel wijn te schenken aan een heidense hond. In die hoorn gaat voldoende om drie Christenen de dorst mee te lessen. Wat weet jij van die Turken en heidenen? ant woordde echter een ander. Ik voorspel dat de drank hem niet vadsig zal maken. Integendeel, het drui vensap zal hem zijn krachten terugschenken en hij zal ons een tweede dans ten beste geVen. beter nog dan de eerste. Neen, hij zal niet stikken, wees maar niet bang. Fijn gesproken, schreeuwde een derde. w(jn moet hij hebben, hij heeft het verdiend. Komaan, hier is de hoorn. Vooruit, neem een dolk cn steek die tussen zijn tanden, zodat hij willen of niet de mond moet openen. Op. daar gaan wij! Meteen trok de oude de mond open en liet men het rode vocht tussen zijn lippen stromen. Zonder zich nog verder te verzetten dronk de Mohamme daan de hele inhoud in één teug leeg of deed tenminste alsof waarna hij de ogen sloot en zuchtend uitriep: Allah Kerim! Moge Allah het mij De wachters vonden deze prestatie zo overtuigend dat ze luid in de handen begonnen te klappen en opgetogen aan het schreeuwen gingen, zo doordrin gend dat Richards aandacht er door werd gewekt. Deze hief toornig de hand en riep: Wat heeft dat te betekenen, schurken? Is er dan geen gezag en geen eerbied meer? Als bij toverslag heerste opnieuw stilte. De sol daten kenden Richards opvliegendheid en voelden cr niets voor hem in woede te doen ontsteken. Dus keerden ze zich om en liepen beduusd terug naar hun standplaats, een poging doend om de marabout met zich mee te trekken. Doch deze had reeds de ogen gesloten en lag luid te snorken. De vermoeie nis van de dans cn de daarop volgende dronk had den hem kennelijk van alle bewustzijn beroofd. Laat hem liggen, dwazen, fluisterde Lange Al len, als we lawaai maken zal Richard ons straffen. En hoe! Laat hem liggen, hij slaapt als een mar mot en het duurt nog wel even voor hij weer wak ker wordt. Op hetzelfde ogenblik keek Richard weer op en zijn blik toonde zoveel ongeduld dat de soldaten niet langer aarzelden. Ze lieten de oosterling liggen waar hij lag en amper één minuut later was alles zo stil dat men de blaren in de wind hoorde ritselen. HOODSTUK XX Ongeveer een kwartier later, toen alles dus in volkomen rust lag gedompeld, hief de marabout voorzichtig het hoofd en speurde behoedzaam om zich heen. Hij deed het zo zacht en met zoveel omzichtigheid dat niemand er iets van merkte. De wachten keken verveeld de andere kant uit en Ri chard zat opnieuw zo diep in zijn lectuur verdiept, dat hij voor iets anders geen aandacht meer had. Maar één man was er die de beweging van de danser wél merkte. Dat was de grote Nubische slaaf, die weliswaar met de rug naar de ingang van de tent zat gekeerd, doch die het schild intus sen zo glad en glimmend had gepolijst dat het hem in de volle zin van het woord tot spiegel diende Zonder dat de oude er zich van bewust was kon de slaaf dus al zijn bewegingen volgen en dit deed hij dan ook. eerst met verbazing, daarna met toe nemende waakzaamheid. Wordt vervolgd tonen, dat de kerk maar geen zaak is van gisteren alleen maar nog toekomst heeft. Op een persconferentie van het Hipon, werden de plannen voor de toekomst openbaar gemaakt. Ds. F. H. Landsman gaf een uitvoerige inleidende beschou wing over de vormgeving van de de generale Ds. Landsman stelde dat toen in 1951 de Hervormde Kerk orde op zaken ging stellen, zij er ook aan heeft vastgehou den, dat er twee gelijkwaardige lijnen zijn in de kerk, namelijk die van de le den (gemeenten) naar het geheel (ver tegenwoordigd door de generale syno den) en van het geheel naar de delen. Ds. Landsman meende, dat het een goede gedachte is geweest, naast de classes, vooral ook aan de kerkprovin cies met haar provinciale kerkvergade ringen grote verantwoordelijkheden toe te kennen, deze laatste zijn daarom ook eigenlijk als provinciale synoden gedacht, die de zorg hebben voor het kerkelijk leven in haar ressort. In deze provinciale synode heeft de kerk in de kerkprovincie de mogelijk heid gekregen het kerkelijk eigene tot zijn recht te doen komen, voor eigen zaken verantwoordelijkheid te nemen en tegelijk de band met de kerk in haar geheel vast te houden en te ver sterken. De provinciale kerkvergade ringen hebben een grote en moeilijke taak. Vooral nu we leven in een snel veranderende wereld. Met name in Groningen. Friesland en Drenthe maakt dr Hervormde Kerk een spannende tijd door, om dat de laatste jaren in dit gebied zich op maatschappelijk en sociaal terrein tal van ipgri.iocnde verande ringen voordoen. Ds. Landsman meende dat de kerk niet ontkomt aan de taken, die op deze nieuwe situatie antwoord geven. De kerk moet volgens hem gaan staan naast de mens in de veranderende sa menleving en zij is zelf ook ten bij hun veranderingen betrokken, kerk moet dienend de weg wijzen, i zelf ook een weg zoeken in deze ni< omstandigheden. slag van dit referendum geweld aan zouden doen. Het behoeft dus niet te verwonde ren, dat men in .Washington, Londen gelijkheid beschikken tot een tegen actie over te gaan om de Sowjetunie met haar eigen politieke wapens te kunnen verslaan. DE ZONDAG IN GEVAAR jQE technische ontwikkeling brengt gezinsleven, maar eveneens het ker- de zondag in gevaar. Dat is tt ernstige zaak. Steeds meer is het be drijfsleven genoodzaakt om kostba- kelijke leven. Velen kunnen de godsdienstoefeningen niet meer ge regeld bijwonen. Ook het organisa- te schaffen, ten tieleven lijdt onder het werken in einde de produktie hoger op tc voe- ploegen. ren en tegelijk de produktiekosten Het wil ons voorkomen, dat wij met te verminderen. De internationale alle kracht het vierploegenstelsel, concurrentie dringt tot een gaan in waarbij de zondag niet vrij blijft, deze lijn. Nederland kan hier niet moeten bestrijden. Zeker, wanneer achterblijven. niet zuiver technische, maar vooral Almeer echter is het streven erop economische overwegingen tot een gericht om van de machines bet dergelijke arbeidsregeling de stoot grootst mogelijk profijt te trekken. Zij moeten steeds ingeschakeld blij ven. Niet alleen op de dag, maar ook in de nacht en zelfs, naar betoogd wordt, op de zondag. Het produktie- proces mag, om economische rede nen, niet worden onderbroken. Er zijn reeds enkele gevallen waar- technische redenen het gevei Gelukkig is tot dusver in ons land de zondagsarbeid nog beperkt. Al thans in grotere mate dan in som mige andere landen. Maar gevaren dreigen ook hier. Zelfs niet alleen in de grote industrie, doch eveneens in de landbouw. Er is reeds het denk beeld gelanceerd om althans in som- Droduktieproces niet zonder ernstige mige tijden van het jaar vergunning nadelen onderbroken kan worden, te verkrijgen voor zondagsarbeid Maar dit is toch nog slechts op be- met mechanische hulpmiddelen, perkte schaal het geval. Men werkt God eist van ons, dat wij het grote met drie en in het laatst besproken geschenk van de rustdag niet prijs- geval zelfs met vier ploegen, waar- geven. Daarop zou geen zegen kun- bij dan de zondag als een gewone nen rusten. Er zijn zeker geoorloofde werkdag in de roulering is opgeno- werken van noodzakelijkheid. Maar men. Het aantal vrije zondagen dit begrip mag niet om geldelijke -vordt op deze wijze zeer beperkt, overwegingen worden uitgebreid. Slechts om de vier weken heeft arbeider een vrije zondag. Komt ie mand des morgens vroeg van zijn werk, of moet hij *s avonds i Het feit ligt er, dat er reeds moderne maatschappij veel zondags arbeid is. Daarmede zullen ook de kerken almeer rekening moeten ginnen, dan is er van een rustige houden bij de vaststelling van de zondag in feite ook geen sprake. De uren der godsdienstoefeningen. Spe- werktijd is bij het vierploegenstel sel wel minder dan acht uur, maar ciale diensten voor mensen die in ploegen werken zullen hier en daar de zondag komt in het gedrang. De ingesteld moeten worden, voortdurende wisseling brengt in het Moge ook de overheid in haar wet- aigemeen onrust óók in het ge zinsleven. Een en ander schaadt niet alleen het geving de zondagsarbeid zoveel gelijk blijven beperken. ijiuuicmen i Kerk in het noorden is het grote kleine en kleiner wordende gemeenten. Deze kunnen zich steeds moeilijker staande houden en moeten in vele «e- vallen samengaan. Van de Hervormde Kerk in het noorden wordt in deze tiid vindingrijkheid, fantasie, vaart en rea lisme gevraagd. Provinciaal Namens de drie provinciale besturen werd eveneens een toelichting gegeven. Ds. J. Schaap legde de nadruk op het jeugdwerk in Drenthe; ds. J. CoIUn- ip!w«, "aTens Groningen op dat iedere provincie een eigen tactiek vraagt Is. F. Hoekstra legde er de nadruk dat ook by hervormd Friesland langzamerhand het hesef begint door te dringen, wat van hen verwacht werd. Hu drong er alleen op aan dat dc M'euwc stichting geen nieuw soort „Den regelt Z°U WOrdcn dle a,,es van bovenaf .DJt- Colijn verleide nog dat met be- fooi* i?gf Groningen-Noord momen- LcfLhc' ragpor' -Bedreigd Bestaan' woidt bestudeerd om te zien wat d darmee kan doen. Binnenkort zullen wika Geluk, ds. Alons en ds Co- lijn zich speciaal beraden op de con- JUnrk»punt6n di^ door de kerk kunnen worden aangepakt Ook de ontwikkeling ,oll Eems-monding vraagt aandacht nnHirTetKde sneile groei van dit gebied °nde"ochl w°rdt of de kerken in de naaste omgeving geen eenheid kunnen iardoor alle krachten, die hier i Delfzijl c Chinese bisschop kreeg levenslang De rooms-katholieke bisschop van Shanghai Koeng Ping-Mei, is donder dag door een rechtbank in deze stad tot levenslange gevangenisstraf ver oordeeld, omdat hij zich aan hoogver raad zou hebben schuldig gemaakt. In het proces, dat twee dagen heeft geduurd, werden voorts dertien Chi nezen op dezelfde beschuldiging tot gevangenisstraffen, variërend van vijf tot twintig jaar, veroordeeld. Dc beklaagden waren volgens de ten lastelegging. leden van een „contrarevo lutionaire kliek die zich verborg onder de dekmantel van de godsdienst". Hun taak was het geweest om, „op instruc tie van de Amerikaanse imperialisten en het Vaticaan" het communistisch Chine se bewind omver te werpen. Het Communistische Persbureau Niemv-China. dat dit meldde, verklaarde in dit verband dat de ..kliek" werd ge leid door bisschop James E. Walsh, die een „oude Amerikaanse imperialisti sche spion wordt genoemd. In december 1958 werd van Ameri kaanse zijde gemeld, dat bisschop Walsh, een Amerikaanse r.k. missiona ris. door de Chinese communisten als politieke gevangene werd vastgehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2