Christen-zakenlieden Een gevangene Sybe «Jan Een Jezuiet over het protestantisme in Chili GEESTELIJK LEVEN. KUNNEN ZAKENMENSEN OOK GELOVEN? schrijft ZONDAGSBLAD ZATERDAG 19 MAART 1960 Geen bekeringsverhalen Enkele weken geleden waren christen-jongeren van een evangeliserende jeugdbeweging bijeen voor een jaarvergadering. Het blad van de beweging kwam ook ter sprake en nogal luidruchtig werd het be-, zwaar gemaakt dat de korte verhalen te vaak „be keringsgeschiedenissen" waren. Het woord werd uit gesproken alsof het iets heel ergs was. Op een ma nier zoals men vroeger sprak over de bioscoop of iets heel erg zondigs. Een paar dagen geleden kreeg ik het verslag onder ogen van een predikant over zijn evangelisatiewerk. Uitvoerig beschreef hij wat zijn mensen allemaal ge daan hadden, hoeveel evangelisatiebladen zij ver spreidden. hoeveel mensen ze uitgenodigd hadden om mee te gaan naar de kerk. Hij beschreef uitvoerig hoeveel gesprekken de evangelisatieouderlingen had den gevoerd met buitenkerkelijken. Zijn laatste zin was een teken des tijds: ,,Wie weet hoevelen door dit werk zijn geraakt." Op die ma nier eindigen tientallen evangelisatie-verslagen. Met dankbaarheid wordt verkondigd hoe het zaad is uit gestrooid en vroom eindigt het verslag dan met de verzuchting: „Wie weet hoeveel er wel van op komt". Bekeringsverhaal in de bijbel Iedere keer als ik weer zo'n verzuchting hoor of zo'n verslag lees, moet ik denken aan het boek Hande lingen. Stel u eens voor dat de pinkstergeschiedenis geëindigd was, zoals een modern evangelisatiever- slag pleegt te eindigen. „Het was een uitstekende samenkomst. Onder intense stilte werd er door dui zenden geluisterd. De discipelen gingen met veel blijdschap naar huis. Wie weet heeft iemand het Woord gehoord en het verstaan." Als het zo was gegaan, vraag ik me af of er ooit sprake zou ge weest zijn van een kerk. Als Paulus preekt in de synagoge van Antiochië in Pisidië lezen we dat na afloop de mensen hem vra gen de volgende sabbat weer te spreken. Maar we lezen ook dat vele Joden en Jodengenoten hem volg den. We lezen dat zij. die hem niet wilden volgen van nijd vervuld werden, zodat Paulus wel gedwon gen werd tot de heidenen te gaan. En van hen le zen we weer dat „die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof". cjeven een persoonlijk antwoord Grote samenkomst in de Rivièrahal te Rotterdam J^AN een zakenman geloven? Op die vraag willen een aantal Ne derlandse en Amerikaanse zakenmensen het komend weekeinde een bevestigend antwoord geven. Op zaterdagavond hebben zij een grote massasamenkomst belegd in de Rivièrahal waar speciaal za kenmensen uitgenodigd worden, maar die voor een ieder toegankelijk is, en op zondag zullen Nederlandse zakenlieden in een besloten kring in een Katvvijks hotel bijeenkomen om nog ernstig te spreken over de consequenties van hun getuigenis in de Rivièrahal. aandienen. Uit Amerika den in verschillende plaatsen ons land regelmatige weekeinden christen zakenvriend gehouden of ontmoetingsdagen, kwam hij tot geloof, maar deze week gaat de bewe- Onmiddellijk besloot gihet eerst zich in het ny tien procent van de winst van zon be drijf te gaan reserve ren voor evangelisatie z.keX'de^Yiï mcc de NedJlanS'hun tuigen,, te doen horen Een v'.n de belangrijkste en bekendste is wel dr. T. E. McCully die jaren lang voorzitter van de internatio- r.„ nale beweging was en sinds 1956 f *35*. fJ?Pioye® ?„aken secretaris van de organisatie is. e £ele£enheid gebruik. Misschien komt zijn naam u be kend voor. Enkele jaren geleden kwam hij in het wereldnieuws. getuigenis erknemers iedere dinsdagmid- 12.15—13.00 vry af gaf gezamenlijke bybelstudie. De Duitse beeldhouwer uit München prof. Fritz Behn legt de laatste hond aan een monument van Albert Schtceitzer. De beeldhoutver werkte twee jaar aan dit beeld, dal geheel gemankt werd uit Elxas tische zandsteen. Schweitzer wordt uitgebeeld terwijl hij, over een boek gebogen, nadenkt over een probleem. Bekering en de kerk DE zakenlieden dit dit weekend organise ren behoren tot een be weging die in Amerika is ontstaan en de naam draagt: Christian Busi ness Men's Committee International" en in Ne derland de Internatio nale Gemeenschap van Christen Zakenlieden heet. In ons land werd deze. beweging geïntroduceerd door de directeur van een papierverwerkende industrie in Aalten, de heer Dick van Katwijk, een hervormd ouderling, die altijd het evangeli satiewerk een warm hart heeft toegedragen. In de jaren dertig was hij een enthousiast mede werker van de toenma lige Oxford-beweging. De avondsamenkomst van zater- iuooJIRto. ië in de Rotterdamse Rivièra- Maar er was toen een tragische hal staat in het teken van getui- achtergrond. Ed McCully. de zen- gende zakenlieden. Deze Ameri- Maar toen hij na de deling van het Amazonegebied, kanen zijn niet in de eerste plaats oorlog iceer contact «an de vijf jonge man. n.ar Nederland Stomen om een zocht met ziin vroeaere nen dle door de Auca-indianen Preek te houden, maar om op JZZ werd vermoord. Daarmede ver- eenvoudige manier te vertellen. vrienden voelde htj zich loor Mc_Cully zijn enige zoon die wat Christus in hun zakenlevci mat teleurgesteld. Was hpm „„rsm-onkeliik teleurgesteld, was hem oorspronkelijk aïs directeur hij zelf geestelijk een van zijn Carpenter Baking Com- andere richting uiige- pany, een grote brood- en koek- groeid, of was de be- fabriek had moeten opvolgen. weging veranderd? Hij maar die de roep naar het zen had het gevoel dat de dingsveld had gehoord. geestelijke beweging gaan betekenen. ethische was Aan de samenkomst werken ook nog mee het Cross-quartet en, als "zangleider. John Buurman. Nog diezelfde avond gaan de za kenmensen die het hele weekeind Op zondagavond zal hij in de willen meemaken naar het Savoy- t Versetsavonturen LIEFST zou ik nu Sybe Jan zelf het woord geven over j alles wat hij in de oorlog heeft beleefd. Dat zou deze rubriek echter te grondig van opzet veranderen: van het heden zoudt u naar het verleden worden teruggevoerd en lands, „henlieden dia's vertonen gens is er een-gezamenlijke kerk- hel w'.rk in. d' "aar de sirild om de vrvlteitL »s wordt eesoroken 2 Alnar a besloten vergadering van Neder- hotel in Katwijk i Mor- God heeft ons niet geroepen tot alleen maar zaaien. De discipelen werden geroepen om „vissers van men sen" te worden. Christus geeft ergens in de evan geliën de opdracht „Dwingt hen in te gaan." En Pau lus schrijft dat hij de mensen .„tracht te overtui gen". In de Statenvertaling is deze tekst (2 Kor. 5 11) misschien nog duidelijker: „wij bewegen de mensen tot geloof." Iemand heeft eens gezegd dat waar Paulus ook prè- dikte er een reformatie of een revolutie uitbrak. Worden mensen nog wel eens kwaad om onze pre diking en om ons getuigenis? Telkens weer horen we het woord „solidariteit". We moeten „solidair zijn met de ongelovigen, er moet een gesprek zijn, we moeten elkaar van weerskanten aanvaarden: we moeten naar elkaar kunnen luiste ren. We vergeten echter dat dit maar tot op zekere hoogte waar kan zijn. Op een gegeven ogenblik moet ons luisteren en ons gesprek uitlopen op het spreken van een machts woord. Op een gegeven ogenblik moeten we onze ge sprekspartner plaatsen voor een keuze. Dat doet de bijbel steeds weer en dat was de opdracht van de apostelen. Op een gegeven moment moeten wij ook die keus eisen, en die keus is een openbare keus. Het is niet een „Wie weet.. maar een „Wij we ten. Tijdens blijf in Amerika Auca' en later ook in Engeland kwam hij in aanraking met medechristenen, die zich in een soortgelijke. het zendingswerk dat op het gang 's middags wordt gesproken ogenblik door de weduwen van de over „Wat is en wat doet de •ermoorde zendelingen onder de CBMC". 's Avonds vertelt de heer wordt verricht. Tevens komt de voorzitter Van de internationale organisatie Wal do Yeager met hem mee. Yeager is een van de grootste leveran ciers van eieren en pluimvee aan de Amerikaanse regering. i de andere kant: Sybe Jan zou best willen vertellen. Om u de waarheid te zeggen; hij doet niet anders en daarom zijn de kinderen zo dol op hem, nu hij als jeugdleider dienst doet. Bovendien zijn dc vijf Am en uitgenodigd om op n en ontmoetingsuur van nensen uit de omgeving van Hil- terwijl hen andag zaken- l-I ET is met dat vertellen van oorlogsverhalen een vreem de aangelegenheid. Je hebt toch heel anders CBMC heeft een grote invloed op een lunch werd aangeboden door -Vt dje willen horen: erg dankbaar zijn geaarde beweginj hadden aaneenge sloten. Hoewel de eerste plaatselijke groep van christen zakenlieden reeds in 1930 werd ge vormd, kwam de beweging als na tionale en kort daarop internatio nale organisatie zijn leven gehad, want door het zakenmensen uit de Achterhoek. meestal i Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER Een brief die de postbode had kunnen bezorgen pas stand. Monster Zakenlieden voelden een c medemensen ïyker gemaakt. Maar toch was deze vertaling voor mensen, die niet vertrouwd zyn met de Bybel en de bybelse begrippen, nog te moeiiyk. 1938 tot Er bleek met name by het werk van de evangelisatie behoefte te bestaan aan een eenvoudige vertaling van de Bijbel, die ook hen direct aanspreekt, voor wie de Bybel een gesloten boek is. Daarom gaf het Comité ter bevordering van het Goede Bybclgebruik cn later het Bybelgenootschap zelf een kleine commissie opdracht bybclge- deelten in aanspreekbaar Nederlands te bewerken. Deze commissie v heeft een gedeelte van haar opdracht voltooid. Zy vertaalde de brief. da); °ok®1 c> HOOGACHTING VOOR DE REFORMATIE J7EN Zuidamerikaanse rooms- katholieke priester heeft waarderend geschreven over het protestantisme in Chili. In het januari-februari-nummer van het blad Mensa je (Bood schap) schenkt de jezuïetenpa ter Ignacio Vergare aandacht aan de groei van de protestant se kerken. Hij analyseert deze beweging, maar komt niet tot de gebruikelijke aanval. Inte gendeel, hij pleit voor een groei end contact en voor uiteinde lijke eenheid. „De cijfers van onze volkstel ling", schrijft hij. „zijn een open baring op zichzelf. In 1920 woon den er in Chili 54.000 evangeli- schen of 1.4 procent van de tota le bevolking. In 1952 was hun aan tal gestegen tot 780.000, of rond tische, de andere een meer theo- 12 procent van de bevolking. En retische reden. In de eerste plaats dan moet men bedenken dat dit meent hij dat de evangelischen de aantal slechts betrekking heeft op mensen meer practische hulp bie- degenen die zich officieel bij een den. „Toen ik ziek was baden zij protestantse kerk hebben gevoegd. v'oor mijn herstel", hoorde hij Het omvat niet de velen die on- iemand zeggen en een ander ant- der de invloed van deze beweging woordde: „Toen ik in heel moei- leven. Als we daarom alleen maar Kjke omstandigheden verkeerde, letten op de statistische gegevens kwamen de evangelischen me hél- dan moeten we tot de conclusie pen", of „Toen ik zonder werk 1 was. zorgden ze dat ik een baan Christus niet kenden Zij stichtten dj, p.Uua „„menschep de Kerk gcrt"bchartiïen°momSe"n bond de" vertaling h«" l>et Bijbelgenootschap te zijn van hecht aaneengesloten de titel: zakenlieden, die zich kon verwe ren tegen collectieve aanvallen van werknemers of wie dan ook. Integendeel, men" kwam niet bij een om eigen zaak te dienen, maar om de Zaak van Christus te steunen door in de eerste plaats andere zakenlieden iets van de kracht van het Evangelie te en. Ons zendingsveld. zei- is de werejd van handel, nijverheid en industrie, waar het monster van het materialisme zo'n enorme vat heeft op de men Iets had de beweging wel van de Oxford-beweging afgekeken. Zij werd gekenmerkt door het zelfde elan. Maar toch zijn er verschil len. Kwam men- in de Oxford-be weging graag in kleine groepen J^E VERTALERS hnppn vnnr Hp staan steeds l Kort en bondig v wel het ook kan zijn dat l_ ft te bittere herinneringen aan die tijd hebban overgehouden. Je sr hebt ook mensen, die er blijkbaar graag naar luisteren, want g 2 anders is het onverklaarbaar dat een zo groot percentage Neder- landse romans met de bezettingsjaren te maken heeft. En je jj. hebt in de derde plaats mensen, die nergens vanaf weten: dat 2 zijn de jongeren, die in 1940 of'daarna het levenslicht zagen. Ze 3 hebben geen herinneringen aan die barre tijden. ft De namen, die ouderen bekend sijn als de bonte hond na- 3- 2 men van mensen en van plaatsen zeggen hun geen zier. g 't. En in negen van de tien gevallen worden ze door oorlogs- g ft toespelingen geprikkeld of verveeld. Een verschijnsel waar- J. ft mede men veel te weinig rekening pleegt te houden, want in hoeveel preken bij voorbeeld worden geen details uit de 2 bezetting als voorbeelden en illustraties aangehaald! Dat is A een verkeerde methode. Daardoor maakt men slechts het on- jj. i derscheid tussen jeugd en volwassenheid dat toch al zo «- groot is, groter dan ooit tevoren! meer onoverbrugbaar. Want voor het eerst sinds anderhalve eeuw hebben oude men- "2 sen en jonge mensen totaal uiteenlopende levenservaringen en t bij tot het geheimzinnige verschijnsel t)- de balsturige (althans balsturig genoem- del jeugd, en van de ongrijpbare jeugd, en van weet ik j VI AAR dat betekent niet, dat deze jeugd, dergeiyke verhalen '2 JVI niet wil horen, mits ze zich maar niet beperken tot vage U toespelingen of tot sterke .histories, waarvan het zonneklaar is ft dat de verteller ze zelf niet heeft meegemaakt. Deze jeugd ge- s- jt niet van de avonturen die een hen voorgaande jeugd beleefde g in de vreemde oorlogsjaren, als die voorgaande jeugd zelf met dergelijke relazen aankomt. En daarom is Sybe Jan ook zo'n ft onbetaalbare jeugdleider. Als hij begint met: „We zaten met 5- z'n zessen tot onze nek in een prutsloot tussen de biezen en de moffen zochten met het geweer in aanslag de omtrek af. We wis- ten dat de soldaten ons. als ze ons in de gaten kregen, zonder jj. verdere vorm van proces zouden neerknallen en wc probeer- g- Sden zo lang mogelijk onder water te blijven en slechts af en toe eventjes onze kop omhoog te steken om aan voldoende zui- 'z ver.- lucht te komen om niet te stikken. Ons hart bonsde van J ft inspanning, van ademnood en van angst want je moet goed g- weten dat je doodsbang bent, als je elk ogenblik de kogel kunt krijgen. bij iemand thuis bijeen zogenaamde ,.houseparti__ zakenlieden kwamen het liefst moeilijke opdracht. De eerste morgens om zeven uur bijeen zaaltj! De taal v de Bijbel iing is kort een zeer met die vai i de i dat de vertaling zo volledig hotel konden afhuren en een ontbijt en nauwkeurig mogelijk de cep'nl»: Crn.„TV0nde" arondtekst weergeeft ei, zich een spre einauw mogelijk bij deze tekst is dat u betuigen aansluit. Maar ook moet de ver- Veel meer dan bij de Oxford- taling gesteld worden in de taal bondig vergeleken met die van de „oude" nieuwe vertaling. Zo besluit het eerste hoofdstuk van Filippenzen: Het enige i de eigen tijd, die door de door berichten het op aankomt, in uw dagelijks leven het evangelie van Christus iu praktijk brengt. Misschien kom bezoeken, of anders hoop ik heeft, veel minder op het mensen van die tijd begrijpelijk ^mTeJi'^Slr^Te D" nadruk op de vier absolute nor- 9rote spanning kunnen op- op wat Christus wekken. rooms-Jcalholieke kerken ild van Santiago beheer- r in de hoofdstad van de gelijknamige provin- emaal zoveel protestant- ie kerken. >or ons zondaars wil zijn. Zij zetten eigen acties op touw. aar al spoedig merkten zij dat verantwoording hadden die Airfpt- i-t„ „„ut.j rattier men dat u eensgezind, zij aan zij, standvastig voor het geloof in het ft evangelie strijdt, zonder u ooit 2 door de tegenstanders te laten verschrikken. Dat is dan voor Bij de nieuwe vertaling van 1951 hen een door God gegeven teken y [vooral gqlet j?p het eigen ka- van hun ondergang en van uw redding. Want u hebt het 2 vangenschap gehaald, en één van hen was nog bij o..o, deren waren met andere mannen uit onze groep in een tegen- ft overgestelde richting ontkomen. We dachten ook aan heel ande- j; re dingen, zoals aan thuis, waar ze helemaal niet wisten dat we in levensgevaar verkeerden. En we dachten ook aan God. want dat kan een mens altijd doen, zelfs in een prutsloot onder ft water Dat is altijd mogelijk gelukkig en daar ben ik dank- 2 baar voor Wel, als Sybe Jan zó een verhaal begint, dan is het muisstil. En dan blijft het dat hele uur muisstil en de lx volgende keer soebatten de knapen: „Meester, vertel je van- V uw8 verder.En dan kan ik U verzekeren dat zé uit zo'n 2 f1 orie meer levenswijsheid en moed en kracht opdoen dan uit talloze niet zelf doorleefde verhalen van weet ik welke knappe schrijvers,ook al mag men natuurlijk bezwaar hebben tegen i ex-verzetsman pleegt te gebrui- TN ELK GEVAL: Sybe Jan heeft wel iets meegemaakt in de strijd om de vrijheid. Eerst in Friesland. Toen hem daar de grond te heet onder de voeten werd - langzamerhand werd hij eei guur; legendarisch beroemd de Bijbel i overige provincies. En i„ tegelijk bekende en gevreesde fi- geducht. Een blonde Friese jon- ver reikte buiten het gebied de zakenlieden zelf. Zij warer de mannen die allerlei evangelisa- „nor icprkoiHir croKrniiri, Bewerk op,«.ten, hoewel re op D~,r ^rSMfSere „dragen- ook i stijl. Van de de achtergrond bleven. Zij steun- heid r overgestoken naar de al bevrijde Zui- WIJKPREDIKANT Billy Graham taling is bekend, dat zij Amerikaanse regel *eer dicht bij de grond tekst blijft. ngelist zou waarschijnlijk r hebben kunnen doen wat hij Dat ka'n ook gezegd worden verrichtte als zij niet achter de de nieuwste vertaling van Filip- schien wil de Heer wel dat wij schermen hem met hun organisa- penzen, die nu verschenen wereld die geen torische talenten hadden geholpen. Maar veel Cijfers In het artikel stelt hij de acti viteiten van de rooms-katholieken ■yïïrtïïïi^sssSdSrii CU" 3200 ver- ÏSe d"kjM™et, 'n'w« ,l.„d Een andere groep legt n de nadruk op de zekerheid van het geloof, die ze door de predi king van de protestanten hadden verkregen. Vooral onder de lage re klassen is er vaak een verlan- God en telkens weer hoop kent de boodschap "Vr"Y".o--—lYiciai veei meer dan bij de nieu- j-*"', Nederland groeide de we vertaling hebben de vertalers e teltst 's d't vooral bij de brie- k'"- i e- man ven vau Paulus van groot belang. Verder valt op, dat de woorden, die in de dagelijkse omgangst niet gebruikt worden, zoveel r gelijk zijn vermeden. Weliswi treft men in Fil. 1: 2 al direct het woord „genade" aan. ili dc hier geciteerde tekst (Fil. 1:29» is dit woord vervangen door „voorrecht". De vertalers hebben niet een „geijkte" term willen gebruiken en een woord ingevoerd, die door het zinsverband dezelfde waarde heeft. Direct Duidelijk is, dat bij deze ver taling allereerst is getracht een eenvoudige zinsbouw toe te pas- TT" goed verstaan protestanten in Chili gadergelegenheden waar 's zon dags wordt gepreekt, terwijl de bang dat God mij niet had gehoord, tot ik in contact kwam met. de prediking van de protcs- Verder volgt pater Vergare ït voorbeeld van tientallen ÜKRKKLMIï BÜNKI-' >oms-katholieke publicisten, die ^eneens over het protestantisme In „Belijden en Beleven" schrijft de gerefor- Zuid-Amerika hebben geschre- meerde hoogleraar aan de Vrije Universiteit ivermijdelijk eindigden prof. dr. R. Schippers over „Contact met de -- Hervormde Kerk" Ln zegt onder meer Rooms-Katholieke Kerk slechts be schikt over 549 kerken. In Santia go en in de gelijknamige provin cie zijn er 152 rooms-katholieke kerken en kapellen, maar de evan gelischen hebben er driemaal zo veel. De meeste Chilenen noemen zichzelf katholieken en laten hun kinderen dopen (volgens de laatste statistiek van 1952 zelfs 87 pro- met een felle aanklacht cent), maar slechts een gering nog fellere aanval. Integendeel hij percentage gaat regelmatig naar stelt dat de scheiding tussen dc de kerk. waarschijnlijk niet meer Rooms-Katholieke Kerk en de pro- dan ongeveer 15 of 20 procent. On- testantse kerken de Christelijke (eveer 70 procent van de bevol- Kerk schade berokkend heeft en ing zijn slechts rooms-katholie- dat het „hoog tijd wordt dat beide ken in naam en onder hen zijn groepen serieus gaan denken over de evangelischen het meest actief, samenwerking die uiteindelijk zou kunnen leiden tot hereniging." Oorzaken ..H.„ Waardering -.i. .i-u Pater Vergare noemt twee oor- luxe editie, zaken voor de groei van het pro- „De intelligente rooms-katholie- testantisme. De ene is een prac- ken", vervolgt hij dan. ..waarde- EUROPEE.* E VA.NG El, IS ril BESEF Herman Romer in het blad „Jeugd eri Evan gelie" over het hongervraagstuk onder de titel „Lazerus ligt voor de deur": >cli al z gezegd - Jijt dan niet dat b •ver lieblien, helen :en: Zgn we haaM het openlyk ge? met de Hervormt rkelyh heaef, dal uc nog Er zyn er zelfs die vra- ervortnd?.Op de synode een publieke zitting. En ng. nis sinds jaren, een In de strijd de protestantse inzichten. Wij denken niet aan hen als ketters en de intelligente denken niet aan ot goden-dienaars. Toen het protes tantisme ontstond was het hoog nodig dat de Rooms-Katholieke Kerk hervormd werd. Sindsdien laat z^n vier eeuwen verlopen. We gen elkaar niet langer bestrijden asten; Hy schenkt mij De Heer heeft ons gezegd dat wij uurt me midden in de on2e vijanden lief moeten hebben. Hoeveel te meer geldi dat dan ten opzichte van ons die allen de (Stanley Jone») naam van Christus dragen! Mis- Tegenover dit beschaafde chrisielijke Europerika staat dan een onbeschaafd, onchristelyk „Afrizie", waar zending voor het christendom mag worden bedreven, maar dat aan ons beschavingspeil nog lang niet toe i- Het niet willen opgeven van onze Euro- perikaanse superioriteitswaan lijkt my de meest eigen- lyko achtergrond van het handhaven van de kinder doop, hoewel de verdedigers zich dit zelf ongetwyfeld niet bewust zjjn. In Amerika beeft de v, werknemers in de staalii onlangs gezegd dat by bei benders bij voortgaande, ai nen op een t-daagse werl 5-daagse werkweek van 30 rzitter van de bond ustrie. Davis McDon mogclyk acht, dat de Het is waar, vele woorden en zinswendingen in de nieuwe verta ling van 1951 komen ons ver trouwd voor en zijn ons reeds lief geworden, maar als we nu in Fil. 4:6 lczén: „Maakt u geen zorgen, maar leg bij al uw bidden en smeken met dankbaarheid uw noden voor God waar daaraan zo dringend behoefte bestgat? TOEKOMSTBESEF Prof. C. v. d. Woude schreef in de Friesche Kerkbode over de ramp van Agadir: Het ongeloof zal niet» van dit signaal horen. Het spotten met hen, die in zo'n natuur leken" willen zien. En bet geloof worden we meer dan voorheen getroffen door de directheid van dit schriftgedeelte. Deze directheid is kenmerkend voor de nieuwste vertaling. Men spreekt van NOlCXXflCyMtN ml"JeV.T"™" enor" KXlCl.f HNH In ..Een gevangene schrijft" r-, wj-i ,ec2.ter stokt de zinsbouw en we rï-^TTpCH MC4JN kn)gen een minder sterke indruk kvivvv va^ "ia«en naar het doel". k Ook 1S het moeilijk er aan te .aenef'mS eYXXriCTtlJTCy>ö"a> ™t'uln!-jld*,wd.*„t"h0?,rTel,ï .Tml; MOYenin ACHTH 9*™^* en het sterven «win" I Kt 2=1 iv ii/-i tri i.i zijn verdwenen en in het zinsver- M N11 M CObJ-flAH band versmolten. TOTeeNnXCHTH** Winst HC€| M oyyncf nx De gevangene Paulus heeft een TOJNYt^HMeTA SarSTStfi; d^«f -5 zijn tijd. Voor de gemeenteleden t de soms ingewikkelde taal Paulus toch duidelijk zijn ge weest. Nu ligt die brief van Paulus weer voor ons. goed leesbaar en voorleesbaar, wars van elke ba naliteit. gesteld in onze dagelijk se omgangstaal; in de taal van 2enyoof wie de woordkeus in de Bijbel vreemd kan aandoen. Dat is winst ondanks de bezwa ren, die we noemden. Woest zo gezind als Christus Je. zus was: Hij heeft niet geaarzeld, zich- ««MelUke gestalte, die HIJ be- at.'a. |8k Rfven, maar verne derde zich, nam de gestalte van een slaaf aan en werd aan de gelijk. In deze mensellj- XX;AprWNAeiiCIrt moe, a. soms üiiKiSaïïrtaa nc)oyVkeNOC6ïii TH KQIK' CUM I PCf M f.i'JKieicr 7 J" Hem, die mij kraclit geeft" (4 t of van „Niemand mag alleen l zelf denken, hij heeft ook met e ander te rekenen" in plaats van „en ieder lette niet slechts op kc gedaante' heeft "hIj zich "nog verschynsel zal niet kunnei incl de wederkom' rklarer 1 ChriMu» heeft t ivaarden, dat Mai leder (let- dieper vernederd door gehoorzaam I .v» w„n up uav van een ander" te worden tot In de dood, de dood <4:2> aa" kruis. Juist daarom heeft ..een echt, J<K.d" Schade °j&UT 1 plaats van Door de directe wijze" van zeg- schonken dle boven elke naam uit een Hebreeër uit He upKym I)en sPreekt deze vertaling meer «aat- «pdat ln de naam van Je- n" (2-5» Hebree- rtan oolt aan aan de and#. IUS ,Ilen de knleën zouden bul- re kant Is echter juist door die Ken ,n de hemel, op aarde en eenvoudige woordkeus schade be- onder de narde, en elke mond tot '.juj de Indrukwekkende Wr "a God de Vader belijden weldigc schokken, die aarde doen beven, iet» belui Heren, die zegt: „Zie, Ik k „Tegen alles ben Ik opgewas sen door Hem die mij kracht geeft" „Ik vermag gen. Veel zinnen zijn'in stukken n> S?.?r«,..,;h0OTle'd _PCl.,ï?rÖS-T"J?uï "I" brief Om een voorbeeld te He dingen ln De woorden in hoofdstuk 3:13-15 glijden."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 19