1 R.k. bisschoppen Verbond van de wensen arbeid (etalac KONING- RICHARD Kunst is futuristisch of eschatologisch Ckefariae,4 4 x Z....N-grammofoonplaat nu reeds een bestseller Graham preekt in Jeruzalem Een woord voor vandaag Kanttekening Passiespelen ademen een anti-semitisclie geest Schaamteloos of zonder schaamte het „En lkaar'^ Jn het blad voor „evangelie en socialisme" Tijd en Taak schrijft dr. J. J. Buskes, die al tijd wel iets te zeggen heeft onder de kop „naakt" naakt in de kunst: Tl. 1 wordt ons het verhaal schepping van Adam en Eva teld. God schiep de mens Zijn beeld, man en vro: zij beiden waren naakt schaamden zich niet 1 (Genesis 2 25). Adam en Eva waren dus in de letterlijke zin van het woord schaamteloos en dit woord gaat om Adam en Eva in het pa radijs geen diskwalificerende betekenis. De woorden „zij beiden waren naakt, maar zij schaam den zich niet voor elkaar", be vatten geen kritiek op Adam en Eva, al duidt het woord „maar" er op. dat de schrijver van dit verhaal veronderstelt, dat het voor zijn lezers een onverwachte ge dachte is, dat de naakte Adam en Eva zich niet voor elkaar schaam den. In elk geval wordt ons ge zegd. dat er in het paradijs voor schaamte geen plaats is. Wanneer wij van iemand zeg gen, dat hij schaamteloos is, le veren wij met dat woord wel waarlijk kritiek op iemands le venshouding. Het woord heeft in onze mond een diskwalificerende betekenis. Voor Adam en Eva in het paradijs was er geen ruimte en geen reden voor schaamte, voor ons buiten het paradijs blijk baar wel. Het paradijs is ren gegaan. ons verlo- Een herinnering aan dat verlo ren paradijs is een klein meisje of jongetje op zaterdag in het bad. Zij plassen in het water en kraaien van plezier. Zij zijn bei den naakt en schamen zich niet voor elkaar. Zij schamen zich ook niet voor on nen komen t badfeest. Dat brengen /ij ouderen niet Genesis 3, dat diepzinnige verhaal uit het Oosten: „Toen werden nun beider ogen geopend en zij be mensten, dat zij naakt waren; zij heentten vijgebladeren aaneen en maakten zien schorten" (Genesis 3:7). Hinc illae iacrimae! Van daar C. en A! Vandaar Peek en Kloppenburg! Het naakt-zijn wordt op een zodanige wijze door Adam door ons, Want Adam betekent: mens bemerkt, dat wij ons schamen voor eikaar en onze naaktheid bedekken. In het paradijs is naaktheid en schaamteloosheid vanzelfspre kend. In het paradijs kunnen wij slechts schaamteloos zijn. Het paradijs is immers de wereld van de onschuld. Die wereld is de onze niet. Daarom behoren schaamte en schaamtegevoel tot de wereld, waarin wij leven. Wij kunnen niet schaamteloos naakt op straat lopen. De Wederdopers in Amsterdam deden dat int Doechoborzen het ook. Waren dat schaamteloze deug nieten? Van deugnieterij was bij hen Seen sprake. Men leze „Het Nieuw eruzalcm" van Van Moerkerken. De Wederdopers grepen Zij wilden in een heel wat dieper zin dan de Morele Herbewapening leven in absolute eerlijkheid en reinheid, in een herwonnen on schuld. Het werd een misgreep, maar het was in aanleg een machtige Keep. Zij geloofden met de bij- 1, dat alle dingen open en naakt liggen voor de ogen van Hem, met wie wij te doen hebben (He breeën 4 13). Ze wierpen alle bedekking van zich af, om naakt voor God te staan. Rusland deden die dit verlangen geen weet heeft, dit verlangen naar een oorspronkelij ke on-schuld, naar „het lachen i zuiverheid Londen vergeven en vergeten zijn" (A. Roland Holst), het ver langen om onbedekt en naakt te staan voor Gods aangezicht op Gods goede aarde en onder Gods open tempeL Het paradijs is verloren gegaan- Wij bemerken, dat wij naakt zijn en wij schamen ons. Maar het verlangen kan niet sterven. Wij leven tussen herinne ring en verwachting, de herinne ring aan het verloren paradijs, en de verwachting van het herwon nen paradijs. Aan dat heimwee naar wat ver loren ging en dat verlangen naar wat komt, geeft de kunstenaar uitdrukking. In deze zin is de kunst futuristisch, nog liever: eschatologisch. Wat bij de Weder dopers en de Doechoborzen een grootse greep maar een misgreep was, een ongeoorloofde anticipa tie, mag bij de kunstenaar een geoorloofde en vanwege zijn kunstenaarschap bij de gratie Gods een geboden anticipatie zijn: in onze niet on-schuldige wereld een getuigenis van de on-schuld. die verloren ging, een getuigenis van eenmaal. Het is een arme en armzalige wereld, waaruit deze kunst ge weerd wordt, omdat men dit „naakt" schaamteloos vindt. Het is schaamteloos, maar in een an dere zin dan waarin de lieden, die zich aan dit „naakt" ergeren, het bedoelen. Het is een protest tegen 't bestaande, tegen 't onwaar achtige van dat bestaande en te gen dat bestaande zelf. Het is een schreeuw om waarachtigheid, om een wereld, die nog niet bestaat. Een machteloze greepin ze kere zin. Want wie weet heeft van een paradijs, dat verloren ging maar herwonnen zal worden, die zegt niet alleen: „God, zegen de greep", maar die gelooft met heel zijn hart, dat God de greep ze gent. HETGEEN intussen niet zeggen wil, dat bet zo maar voor het grijpen ligt. Er wordt heel vaak misgegrepen. Niets spreekt hier vanzelf. Hoe zou dat ook moge lijk zijn? Het is geen kleinigheid als niet-on-schuldige in een niet- on-schuldige wereld te grijpen naar het „voor de wereld en na haar einde", naar de schaamte loze on-schuld. Futuristische kun stenaar kan men alleen zijn of men dat weet of niet weet bij de gratie van God. Visie op toekomstige structuur De aartsbisschop van Utrechtdr. B. J. kardinaal Alfrink, heeft in een besloten audiëntie voor de r.k. sociale organisaties en in het bij zonder voor de werknemenden, de inzichten en adviezen van het episcopaat uiteengezet over de structuur van de r.k. sociale orga nisaties in deze tijd. De rJc. bisschoppen blijken voor keur te hebben voor een r.k. centra le, een katholiek verbond van de ar beid, waarbij alle rooms-katholieke beroeps- en vakorganisaties recht streeks zijn aangesloten en waarin de groeperingen van uitvoerende, media le en leidinggevende werkers aanwe zig zijn. Mocht de oprichting van de ze ene centrale voor het ogenblik on bereikbaar blijken, dan adviseren de bisschoppen als aanloopstadium vorm van een drieledige federatie te kiezen. Deze zou zo geformeerd moe ten zijn, dat directe besluitvorming in de top mogelijk is. Het episcopaat heeft met deze uit spraak een belangrijke stoot gegeven tot de oplossing van talrijke organisatori sche vragen, welke in r.k. kring ten aanzien van bedrijfsbonden, Verbond van de arbeid en de standorganisaties waren gerezen en waarover moeilijk overeenstemming tussen de rooms-ka- tholieken onderling kon worden verkre gen. Het episcopaat heeft zijn standpunt uiteengezet na een daartoe in 1951 ge daan verzoek. Het is het resultaat van een studie, door de commissie Beaufort jarenlang hieraan gewijd. Advertentie Griep? Chefarine „4' doet wonderen Overleg tussen kerk en staat in Polen In Warschau zijn dinsdag op hoog ni veau besprekingen gehouden tussen ver tegenwoordigers van de regering en de R.-K. kerk in Polen. Volgens doorgaans betrouwbare kringen ging het gesprek over een aantal dringende kwesties. Het overleg was een gevolg van een geheime ontmoeting van de commu nistische leider Gomulka en de Poolse Ï»rimaat, kardinaal Wyszynski, in januari 1. Dit onderhoud leidde tot vorming van een „gemengde commissie.", waar- in twee vooraanstaande kerkelijke lei- R.-K. kerk te hoog zou zijn, het gods- ders en twee vertegenwoordigers van de dienstonderwijs op de scholen, de posi- staat zitting hebben. De voornaamste tie van de R.-K. universiteit in Lublin geschillen tussen de R.-K. kerk en de en het recht dat de regering meent te regering betreffen de belasting op ker-1 hebben op de benoeming van staatsin- kelijke eigendommen, die volgens de'specteurs in kerkelijke seminaries. Elk labiel Chefarine „4" beval 4 genees middelen, die in de gehele wereld beroemd zijn geworden en millioenen mensen al baat brachten. De vier middelen tezamen werken nóg beleren helpen ook vaak dan, andere middelen falen. TAAKVERBREDING Het episcopaat wijst erop dat de v gere, vrij sterke scheiding tussen het standorganisatorische en vakorganisato- rische werk moeilijk gehandhaafd kan worden, omdat in de realiteit van het leven beide onafscheidelijk met elkaar zijn verbonden en elkaar wederzijds doordringen. Praktisch is deze binding ook mogelijk, omdat de vakorganisaties niet meer uitsluitend in beslag worden genomen door de behartiging van de materiële belangen van hun leden. De taakverbreding van de vakorgani saties wijst op een verschuiving, ont staan door de maatschappelijke ont wikkeling. De taak van de vakorgani satie zal, naast de blijvende beharti ging van materiële belangen en verzorging van beroepsmatige aangele genheden, zioh meer dan vroeger moe ten uitstrekken tot de godsdlenstig-zede- lijke, maatschappelijke en culturele ming van de mensen, die bij haar zijn aangesloten. Dit betekent, aldus het bis schoppelijk standpunt, integratie van het werk der vak- en standorganisaties. INGRIJPEND De bisschoppen hebben er oog voor at de verwezenlijking van hun visie ingrijpende wijzigingen zal meebrengen in de structuur en de onderlinge ver houding van vak- en standorganisaties. is zeker niet de bedoeling va bisschoppen, aldus het schrijven, dat al les wat thans bestaat en in het verle den vruchtbaar is gebleken, nu ir gaat verdwijnen. Wel zullen de bestaande organisatie vormen moeten worden omgevormd aangepast aan de huidige noden en hoeften van het maatschappelijk leven, teneinde ook in de toekomst op efficiën te wijze het werk te kunnen voortzetten, dat tot nu toe door de stand- en vak organisaties in onderling gescheiden t zelfstandige verbanden werd verricht. President Eisenhower zal binnen kort het congres verzoeken, wijzi gingen aan te brengen in de ii gratiewet, zodat ongeveer 300.000 sonen per jaar tot de Verenigde Sta ten kunnen worden toegelaten. Dit is het dubbele van het huidige gemiddel de van 154.000 immigranten per jaar. ffr iiMfiil Mil''ti■mbBL Tegen pijnen en griep. 6uchlkt voor de gevoeligile maag, went die wordt beschermd door hel bestanddeel Chefaroi. 20 labl. f 0.80. Voordelige gezinsverpakking 100 tab!. 13.50 Onderwij sbenoeming Gerekend van 1 januari 1960 is be noemd tot hoofdinspecteur van het kweekschoolonderwijs in vaste dienst bij het ministerie van O. K. en W.: J. W. Fossen, met verlening van ge lijktijdig ontslag uit zijn betrekking van inspecteur van het kweekschoolonder- 1946 was hij onderwijzer te Amsterdam en Haarlem. Van 1 september 1946 tot 1 september 1957 was hij als leraar verbonden aan de Rijkskweekschool te Haarlem. Met ingang van 1 september 1957 werd de heer Fossen benoemd tot inspecteur van het kweekschoolonder wijs. De grammofoonplaat die door Nederlandse jongeren ten bate van de N.C.R.V.-actie 4 maal Z...N is uitgebracht onder de titel: ,£ij zoeken zich zelf niet", gaat een bestseller worden. Reeds zaterdag morgen was de eerste oplage uitverkocht, hoewel de verkoop pas vrijdagmorgen begon. Onmiddellijk werd er een nieuwe oplage bij geperst en op het ogenblik wordt alweer de derde oplage verkocht. Gisteren waren reeds 25.000 exemplaren verkocht en men ver wacht nu dat van de plaat binnen de eerstkomende twee of drie weken zeker meer dan 50.000 exemplaren zullen verkocht worden. Iedere verkochte plaat brengt ongeveer twee gulden op voor de N.C.R.V.-actie, die anderhalf miljoen gulden bijeen wil brengen ten bate van het te stichten Diaconessenhuis in Paramaribo. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen de benoeming tot vicaris te Veenhuizen: S. K. Meszaros, kand. te Doorn, die bedankte voor de benoeming tot vicaris te Zeist. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Amsterdam-Zuid-Sloter- vaart: dr. D. van Swigchem te Kam pen; te Alkmaar (3e pred. pl.)S. van Bekkum te Monster; te Ottoland: D. C. Firet, kand. te Bergambacht Bedankt voor Wassenaar: H. Tien te Nijkerk. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Aalsmeer: T. Brienen te Mussel en R. Slofstra te Harderwijk. De Amerikaanse evangelist Billy Graham sprak gisteren over de krui siging en wederopstanding van Jezus Christus op enkele meters afstand van de plaats waar het drama zich destijds moet hebben voltrokken. Graham preekte in de Lutherse Kerk binnen de muren van het oude Jeruzalem, dat in Jordaans gebied ligt. Zijn woorden werden via de luid sprekers verspreid over de binnen plaats van de Oude Kerk van de Hei lige Graftombe. In de kerk bevindt zich een stuk steen dat afkomstig is van de graftombe en de steen waarop het lichaam van Christus voor de begrafenis werd gezalfd. Van de meer dan 1000 personen der zijn gehoor hieven aan het eind de dienst ongeveer 75 de hand op te getuigen dat zij Christus wilden vol gen. Alle plaatsen in de kerk waren bezet en vele mensen moesten blijven staan. De aanwezigen in de kerk toonden zich lang niet zo enthousiast voor de predi king van Graham als de 10.000 Egypte- naren zondagavond in Cairo hadden ge- Het i een be zei dat zijn komst hem er wederom herinnerde dat Christus niet behoorde aan een bepaald land of ras of groep, maar aan de gehele wereld. De van haat verblinde leiders van het Joodse volk proberen Jezus in Zijn woorden te vangen. Eigenlijk willen ze maar één ding horen: dat Jezus van zichzelf zegt dat Hij is de Zoon van God. Naar hun opvattingen is dat namelijk een dusdanige godslastering dat het vonnis dat ze al lang in gedachten heb ben: de doodstraf, gerechtvaardigd is. Daarom vragen ze Hem wie het is die Jezus de bevoegdheden gegeven heeft om de dingen te doen die Hij doet het verjagen van de kooplie den uit de tempel bijvoorbeeld. En ze zijn met velen gekomen om de beschuldiging des te officiëler te kunnen maken. Het lijkt of Jezus er zich met een handigheidje van af maakt. Hij stelt een tegenvraag, eigenlijk dezelfde vraag maar nu over de bevoegdheid van Johannes de Doper. Zo doende ver strikt Hij Zijn tegenstanders in hun eigen woorden maar zo doende richt Hij ook tot deze tegenstanders nog een laatste oproep tot bekering. Deze schriftgeleerden weten heel goed dat Johannes Jezus beleden heeft als de Messias, de Zoon van God. En door hen aan Johannes te herinneren beantwoordt Hij in feite hun vraag. Ze hébben Jezus niet beleden als de Zoon van God want ze zijn van haat verblinde leiders gebleven. Met Jezus' woorden gezegd: ze hébben de tijd niet opgemerkt dat God naar hen omzag. EENHEID ONDER R.K. WERKNEMERS Amerikaanse kritiek op Oberammergau £)E directeur van de passiespelen in Oberammergau is hoogst ge belgd over de kritiek, dat de spe len antisemitisch zouden zijn. Het is eigenlijk jammer, dat de Eskimo's Christus niet gekruisigd hebben, dan zouden de Joden er buiten gehouden kunnen worden, aldus George Johann Lang. Lang, die dit jaar de regie van de passiespelen voert was gepikeerd over de kritiek van Amerikaanse tijde. Robert Gorham Davis, die professor aan de Columbia Univer siteit in New York is, heeft een week geleden gezegd, dat de voor stelling van de Joden in de spelen een combinatie is van een van de ergste middeleeuwse en moderne vooroordelen. Vandaag heeft een prof. Eric Bentley, eveneens van de Universiteit van Columbia, in een ingezonden brief aan de New York Times gezegd, dat de antisemitische houding in de spelen duidelijk naar voren komt. ,Jk kan alleen maar zeggen", zijn bekende mandement van schoppen zien voor deze organisatie F A 1954 heeft het Nederlandse rooms- taken weggelegd in wat zij i katholieke episcopaat zich duidelijk de godsdienstig-zedelijke, maatschap- uitgesproken vóór het beginsel van pelijke en culturele vorming. Een protestant zou hierbij vraag- Rei tekens kunnen zetten. Gaat dit voor We een vakcentrale niet wat ver? Wij vraagd, maar tevens uit wat het menen, dat een vakcentrale zal wil- K noemt medeverantwoordelijkheid len en moeten trachten de mens te coc zien als werknemer, mèt wat daar- R mede rechtstreeks samenhangt; hier he, echter, zo is onze indruk, wordt lu" Het blijkt wel, dat men hier. voordat omgekeerd - wat gemakkelijk de het episcopaat om rijn oordeel werd mtbreiding gemaakt van de werk- s •.k. kring als het ware n<>lner naa*" de mens in diens tal van 9—1 uiteenlopende levensontplooiingen, roe eigen rooms-katholieke organisaties voor de politiek en het maatschappe lijke leven .Thans heeft het desge- zich ook uitgesproken over de vorm geving van de organisatie der katholieke werknemers. Hoe de onderschelden werknemers W» belangstellend, hoe rich dit de beste organisatievorm te verschaf- verwerkelijken gaat. (en? Onder de werknemers immers Voorshands maken we nog twee op- treedt een al groter verscheidenheid merkingen. Deze uitspraak van de op Onder hen winnen de dusge- r k bisschoppen is er een voor de r.k. naamde middengroepen en de lei- werknemers. Maar ook anderen zul- dinggevenden aan helekenis. Met ervln k«>nis nem" «J daarmee een onmiskenbaar gepaard ook anderen iets te zeggen kunnen Tbs gaand streven om voor de onder scheiden schakeringen, dus voor de handarbeiders, de middengroep en de leidinggevenden, tot afzonderlij ke organisatievormen te geraken. hebben. Het zal hun niet kunnen wei ontgaap, dat deze r.k. uitspraak een oproep is, en niet de eerste, tot een- F heid in eigen r.k. gelederen. De or- r ganisatievorm moge voor de bis- kie Het ziet ernaar nit, dat de uitspraak schoppen dan geen zaak van diep Wa van het episcopaat, zoals deze thans beginsel zijn. hij laat hen niet onver- Is afgekomen, deze ontwikkeling schUIig. En eenmaal in deze aange- krachtig zal gaan afremmen. De bis- tegenheid om advies gevraagd, heb- schoppen hebben het namelijk niet ben zij dit verzoek om advies niet I in het onzekere gelaten, dat hun eigen voorkeur uitgaat naar één vak centrale, waarin de drie schakerin- naast zich neergelegd, noch zich on- lezi bevoegd verklaard. Lir Nauwere aaneensluiting dus. Het zou gen van'handarbeiders, middengroep aanwijzing kunnen zijn voor die i protestants-christelijke groepen van gel werknemers, die vandaag nog de m - voorkeur geven aan een zekere aïzij- Toegegeven: de bisschoppen merken die„eld boïm een aansIultipg bij een J op, dat het hier met geldt een zaak rurale "*|uu van beginsel en nat men zich ook f00r hu'„ eigen volgelingen achten V' andere organisatievormen denken de bissch nauwere aaneenslut- kan, maar hun voorkeur, eenmaal ting nuttig. Zij hebben daarvoor hun uitgesproken en bekend geworden, arglimentCT ïan geïoel van ver. 1 door rooms-katholieke monniken ge zuiverd is van alle krachttermen die in de dagen, toen het stuk 300 jaar geleden gevonden werd, tot de gewone spreektaal behoorden". Met waren vrome mensen, wars Van kwaadaardigheid en vooral vrij van nazi-ideologieën", zei Lang, er aan toevoegend: Met is gek, dat voor het nationaal-socialisme niemand ooit bezwaar maakte tegen de tekst." Lang, een voormalig lid van de nazi partij, zei: „als er iemand is die denkt dat ik een nazi ben, een slecht mens, laat hem hier komen en zelf oordelen wat ik gedaan heb van 1922 tot op vandaag. Maat hem dan beslissen of ik een slecht man en Jodenhater ben." De beeldhou wer Lang is sinds 1922 aan de pas siespelen verbonden. Herv. Knapenbond krijgt eigen centrum Advertentie Verf met glans en met gemak Verf het zelf met de superieure plasticverf van CETA-BEVER De hoop zijn echtgenote zodoende tot bedaren te brengen werd echter de bodem ingeslagen, want de koningin begon nu nog luider te wenen en nam een houding aan als had iemand haar diep vernederd. Waarom, vroeg ze zuchtend, weigerde de^ koning haar een gunst te verlenen, als hij diezelfde.gunst enkele ogenblikken later wél wilde toestaan aan een geneesheer, die goed beschouwd niet meer of minder dan een heiden was? Schatte hij de Sara- ceense wonderdoener dan hoger dan zijn gemalin? Was het zo dat men iemand trouw en liefde be- ^Bi^deze nieuwe beschuldiging dreigde Richard het geduld te verliezen en wrevelig antwoordde hij: Berengaria, die geneesheer heeft mij het leven ge- j koningin slaakte een laatste zucht en toverde op haar gelaat een glimlach te voorschijn. O. Richard, zei ze vertederd, waarom hebt gij die wijze niet naar mij toe gestuurd om het mij mogelijk te maken hem persoonlijk mijn innigste dank te betuigen? Graag had ik hem gezegd hoe groot de vreugde was die hij mij bereidde door mij mijn heer en meester te laten behouden. De koning en de koningin keken elkaar liefdevol aan en de vrede in het huisgezin was hersteld. Aangezien beiden echter aanvoelden dat het nodig was tenminste iemand voor de gebeurtenis te laten boeten, besloten zij de kleine Nebectamus en zijn gebochelde vrouw uit het hof te verbannen. Weldra xou, zo vertelde de koning, een afgezant naar Sala- dr worden gezonden om hem van de nieuwe beslui ten van de raad op de hoogte te stellen en van die gelegenheid kon men gebruik maken om de Sul tan de twee dwergen als geschenk aan te bieden, in ruil voor de goede zorgen dia Richard van de SIR WALTER SCOTT Oosterse Hakim had mogen ontvangen. Voor wie enigszins met de gewoonten van die dagen ver trouwd is, klinkt dit plan minder zonderling dan men zou denken, want dergelijke geschenken van narren en gekken kwamen tussen koningen in die periode herhaaldelijk voor. Na het onderhoud met zijn vrouw stond Richard die dag nog een ander gesprek te wachten en ook daarheen begaf hij zich. zonder zich om de afloop al te veel zorgen te maken. Het betrof hier zijn nicht Edith. Aangezien hij verzocht had onder vier ogen met haar te spréken, werd hij in haar vertrek gebracht, grenzend aan dat van de koningin. Nadat enkele hofdames de begroeting hadden bijgewoond, trokken allen zich terug, met uitzondering van twee Kopti- sche slavinnen die in een uiterste hoek van het vertrek geknield bleven liggen. Na de buiging nam Edith weer plaats op de stoel en wachtte tot het de Koning behaagde het gesprek te beginnen. Ter wijl deze haar aankeek viel het hem op dat ze een dunne zwarte sluier droeg en geen enkel sieraad. Ook voelde hij instinctief aan dat ze zich met op zet zo hooghartig en koel mogelijk gedroeg, zodat het hem enige moeite kostte in het begin de juiste woorden te vinden. De Bond van de Hervormde Knapen- vereniging op g.g. is eindelijk zover dat een eigen vakantiecentrum ge sticht kan worden, zij het samen met klaarde Lang, „dat de tekst van de andere hervormde jeugdorganisaties spelen ongeveer 100 jaar geleden j °P gereformeerde grondslag. Het wach- ten is alleen nog op de goedkeuring Ivan gedeputeerde staten van Gelder land. Dit deelde de heer Z. H. de Groot lid van de bouwcommissie mee tijdens de jaarlijkse leidersvergadering van de Herv. Knapenbond, die in Gouda werd gehouden. Reeds sinds 1921 zoekt de bond r •en prettige en tevens verantwoorde kantie voor haar leden. Vorig jaar kre gen de plannen vastere vorm en nu behoeft alleen nog maar de goedkeuring verkregen te worden om tot aanbeste ding over te gaan. rsdag stond geheel in het te- het bouwen, want dat was ook het onderwerp van ds. J. Smit van Lopik. HU herinnerde er aan dat we op verschillende manieren kunnen bouwen, ook op ideële wüze. Daar spreekt de bijbel van door het beeld van het huis op het zand en het huis op de rots Volgens ds. Smits trekt ons hart steeds weer naar de wereld. Zullen we door spelletjes ons bijbelrooster vergeten?, vroeg hij zich af. Neen, want dat is bouwen niet. Bij ons bouwen moeten steeds beseffen dat het niet om ons gaat maar om Christus Onze edele nicht is boos, zei hij eindelijk, cn wij bekennen dat wij haar onrecht hebben aange daan door haar te verdenken van een gedrag dat in tegenspraak is met haar grootheid. Maar vergis sen is menselijk, zeggen de wijzen. Kan mijn mooie nicht haar onstuimige bloedverwant geen vergiffe nis schenken? Hoe kan ik Richard vergiffenis weigeren, ant woordde Edith, als blijkt dat hij zichzelf heeft ver geven? Waarom zo plechtstatig? vroeg de koning, een poging doend om luchtig te spreken, en waarom die donkere sluier? Men zou denken dat gij weduwe zijt geworden of een verloofde hebt verloron. Waar om die rouw? Om Plantagenet's eer die verloren ging, zei Edith waardig. Richard fronste het voorhoofd. Ging onze eer verloren? vroeg hij verbaasd, hoe durft gij dat zeg gen? Goed. ik zal het u niet kwalijk nemen omdat ik van u dingen wil horen die geen ander mij ooit mag vertellen. Daarstraks heb ik voorbarig veroor deeld, gij hebt dus het recht thans hetzelfde met mij te doen. Maar wat heb ik misdaan? Het past niet vrije mannen en dappere ridders gevangenen van ongelovigen te maken, vervolgde Edith somber. Als gij het vonnis had voltrokken zoudt gij u streng getoond hebben, doch daar schuil de nog een zweem van rechtvaardigheid in. Nu gij hem echter slaaf heb gemaakt kan dat niet anders dan willekeur worden genoemd. Meent gij dat werkelijk? glimlachte Richard. Heb dan geduld, schone nicht, ik kan tien lichte ruiters sturen om hem terug te vorderen, als gij liever hebt dat wij het vonnis toch nog voltrekken. Hou op met die lage spo*. riep de jonkvrouw blozend. Bedenk liever dat gij uit louter koppigheid het kruis van een van zijn beste verdedigers hebt beroofd. Besef dat gij dingen deed die in strijd zijn met eer en geweten. Wordt vervolgd zal niet nalaten op de rooms-katho lieke gelovigen de nodige klem uit te oefenen. Wie anders zal willen, zal sterk in zijn schoenen moeten staan. Dat de bisschoppen voor hun stand punt krachtige argumenten zouden stand. Zouden deze argumenten, Ho doch dan voor het hunne, niet voor I een belangrijk deel ook kunnen gel- bl? den voor de protestantse christenen? In elk geval mag deze bestendiging èn versterking van de eenheid onder 5 •katholieke landgenoten, wr kunnen aanvoeren, lag in de lijn der OQk op maatschappelijk gebied. verwachtingen. Wat ook ons als pro testantse christenen in het bijzonder zal moeten aanspreken, is hun be roep op en verwijzing naar de chris telijke geest die saambindend werk- ook als protestanten niet ontgaan. Men kan ook wel eens tè prat gaan op wat men wel noemt zijn zelf standigheid. 1 Onze tweede opmerking is deze: In- zaam is en de christenen onderling derdaad, in deze bisschoppelijke uit- tot een christelijke tegemoetkomend heid zal bewegen. Uit gelijke overwegingen hebben ook spraak wordt gestreefd naar eenheid onder de r.k. werknemers. Maar dan mag vervolgens worden vastgesteld, wij, zij het uiteraard niet met het dat de protestants-christelijke orga- gezag dat het rooms-katholieke epis copaat op zijn volgelingen heeft, steeds gepleit voor een voortgaande aaneensluiting van de protestants- christelijke werknemers in één orga nisatie, die het christelijk-sociale tot standers, werkgevers en landbou- nisaties iets hebben wat, bij ons we- dir ten, de rooms-katholieke niet heb- *-o ben, en zeker niet in gelijke omvang, en Wij doelen op de samenwerking van protestantse werknemers, midden- beginsel en richtsnoer heeft. wers i het protestants-christelijk Dat voor de rooms-katholiek straks convent. Naar de vestiging of ver- ke de organisatie, die ons nu reeds wordt voorgesteld als een „katho liek verbond van de arbeid" sterking daarvan onder onze landgenoten hebben wij in deze bis- dsj schoppeiijke uitspraak tevergeefs ge- - uitgebreide betekenis krijgt, blijkt zocht. Maar wat niet is, kan komen. Ook Rome is tenslotte niet in één dag gebouwd. EENZIJDIG GESPREK TNE ontwapeningsconferentie tussen Om de moeilijkheden te omzeilen Oost en West, die gisteren te werd toen besloten, het gehele ont- Genève is begonnen, dreigt nu reeds wapeningsvraagstuk voor te leggen een zeer eenzijdig gesprek te wor- aan de speciale commissie van tien den. Valerian Zorin, de man die in landen, die nu in Genève bijeen is. 1948 achter de schennen de inlijving Dit was slechts nitstel van executie, van Tsjechoslowakije bij het Sowjet- want in de maanden die voorbij zijn blok voorbereidde, heeft het plan gegaan is het probleem geen stap de westelijke landen reeds van de dichter bij een oplossing gekomen, hand gewezen. En het is duidelijk, Zo begon het gesprek van gisteren dat de afgevaardigde van de Sowjet- met de mededeling van Chroesjtsjef, Chroesjtsjef als basis voor een ge- in vervulling zal gaan en de wereld send. Zij was reeds te voorzien, toen naamste afgevaardigde in Genève In het najaar de Algemene vergade- aanneemt bevestigt echter het ver- ring van de Verenigde Naties nog moeden, dat dit pas het geval zal zijn, bijeen was. De Sowjetunie eiste toen als de vrije wereld de voorwaarden voorrang voor het in grote trekken van Chroesitsief aanvaardt, door Chroesjtsjef ontvouwde plan voor algemene en algehele ontwape ning, hoewel het aan de vergadering mensheid in vervulling zal gaan. ver was voorgelegd nidat de Brit Selwyn schilt in de westelijke wereld Lloyd de westelijke voorstellen had maal Weer een Spaans predikant in ons land Het aantal predikanten uit rooms- katholieke landen dat ons land be zoekt om er spreekbeurten te ver vullen schijnt plotseling toe te men. Ontmoetten we nog maa kele weken geleden in ons land de in Portugal wonende Braziliaanse hoogleraar prof. dr. Meyer, daarna de Spaanse predikant ds. Capo, ver volgens de Waldenzen dominee uit iuj toïi ieviluIBUI1 Rome ds. E. Rostan, nu is gisteren tekenaar en ontwerper. Uit nieuwsgierig- te keren. in het Kremlin er zich i op uitnodiging van de „Spaanse Evangelische Zending" de Spaanse predikant ds. Adolfo de Silva in ons land aangekomen. Deze zending is een voortzetting vatT het werk van wijlen prof. G. Wisse en staat nu onder voorzitterschap van dr. ir. R. H. Borkent. Ds. De Silva werd in 1926 te Cordo ba in Andalusië geboren. Zijn vader kwam tijdens de Spaanse burgeroorlog om het leven. Als jonge man was ds. De Silva lid van Franco's Jeugdstorm eerst werkzaam als technisch kerkdienst bij IP... hij protestant werd. Na enkele jaren ging hij theologie stu deren aan het Seminiario Evangelico te Barcelona. Zijn eerste standplaats was Valencia. Vorig jaar nam hij een be roep aan naar Tunis, waar hij reeds met zijn gemeenteleden een nieuwe kerk heeft gebouwd. Ds. De Silva heeft zit ting in tal van besturen van kerkelijke zowel als interkerkelijke t ganisaties. Vanavond spreekt hij onder meer in de Thaborkerk te Scheveningen. Tegen pa sen hoopt hij weer naar zijn land terug

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2