0 Sybe Jan I Lessen in tien jaar tijds geleerd GEESTELIJK LEVEN. dienen gezamenlijk aangepakt 2y tclU&V&h - ZONDAGSBLAD ZATERDAG 12 MAART 1960 Kerk I Een dezer dagen struikelde ik over een citaat van de bekende Amerikaanse schrijver Harry Golden, die een geweldig publiek bereikte met zijn boeken On ly in America" en ..For 2 cents Plain". Hij schreef: Als ik vandaag de beslissing moest nemen waarvoor eens mijn voórouders waren gesteld een christen worden of sterven zou ik me onmiddellijk bij een kerk aansluiten. Er is niets in de moderne kerk dat me tegen staat. De predikant spreekt de ene week -over het nozemprobleem, en de volgende week over een belangrijke film. en na afloop van de preek gaat iedereen naar de benedenzaal om te „kienen". (In Nederland voor een kopje koffie). Het eerste wat ze tegenwoordig van een kerk bouwen is de keuken. Over vijfhonderd jaar zullen de mensen onze kerken opgraven en zich afvragen wat voor offerandes in deze kerken Wel werden gebracht." Het is misschien een beetje overtrokken, maar er zit ook vóór Nederland een kern van waarheid in. Kerk II Daar staan de woorden van Billy Graham tegenover, die wij vandaag op deze pagina citeren, waarin hij stelt dat de kerk in de afgelopen tien jaar opnieuw heeft leren inzien dat haar belangrijkste taak het evangelisatiewerk is. Iedere kerk heeft dan ook een raad of deputaatschap voor de evangelisatie. Ook dat geldt voor de Nederlandse kerken. Zo zien wij binnen de kerken een eigenaardige para dox. Aan de ene kant gaan de ogen meer en meer open voor de geweldige taak die God ons heeft op- andere kant proberen we Gesprek met Ds. H. J. Teutscher P 1 MEI dus treedt ds. H. J. Teutscher officieel af als direc teur van de Stichting Kerkelijke Sociale Arbeid der Hervormde Gemeenten Rotterdam, op de dag af vjjf jaar nadat htf in die Verandering Over enkele maanden de derde maal diaconieën. werk was nog niet zo groot. Met name ontbrak er wel een en ander amenwerking tussen de Maar Gode zij dank, zei ds. Teut- functie werd benoemd. Hij heeft dan nog krap drie maanden sprek, dat we dezer dagen met scher, is er in de loop der jaren v f hem voerden_ lk zal er een sterk het besef gegroeid, dat we In deze om zich voor te bereiden op zjjn reis naar Nieuw-Guinea, waar h(j veranderde situatie vinden. In stad wordt belast met de leiding van de theologische opleiding voor ge meente-voorgangers te Seroei. Zijn vertrek bewijst weer eens hoe d® vreemd het in een mensenleven kan gaan. Toen hjj in 1954, na een verbljjf daar van zes jaar, uit Nieuw-Guinea repatrieerde, was hjj vast van plan niet meer terug te keren. Het gescheiden gezinsleven twee van zijn kinderen studeerden in Holland was hij moe, hij verlangde er naar met het gezin in zijn geheel samen te wonen. 1950 heb ik de theologische op- 1 staan, die i leiding moeten oprichten en toen kunneri oplossen als menlijk aanpakken, als we geza menlijk proberen onze opdrachten begon was ik leider docent tegelijk. Nu krijg ik wel weer de leiding, maar als mede docenten zijn aan de cursus twee Papoea-predikanten verbonden. Bewustzijn Zij dragen een deel van de ver antwoordelijkheid en zij kunnen die ook dragen. Rotterdam en Nieuw-Guinea, zei hij, hebben dit gemeen, dat ze bei- «rust geworden, dat gedragen, toch ook \yeer het evangelii culturele schoonheid, muzikaal genot, enthousiaste zang. geestverstrooiende ontspanning en gezellige kof- fie-gemeenschap dat we inderdaad van de „christen strijders" „fauteuil-christenen" hebben gemaakt. !en gevaar vèn alle moderne methoden waarmee wii de buitenwacht willen bereiken leden verwennen. De kernleden cake die bestemd is voor de niet-leden dat hun gen overladen zijn als ze zich aan de tafel met het dogmatiekprakje schuiven. Kerk en contact Wij zullen meer en meer moeten gaan beseffen dat Gods opdracht geen hobby, maar heilige ernst moet zijn. Er was een tijd dat de kerk de buiten wacht probeerde te bereiken met „hel, vuur en verdoemenis" en de mensen afstootte. Nu proberen we diezelfde buitenwacht te bereiken met „Wein, Weib und Gesang" althans met koffie, zangeressen en gezellige muziek. Er is meer dan ooit één ding nodig: Dat wij als lid maten gaan beseffen dat „hel, vuur en verdoemenis" het lot is van de mens buiten Christus. Dat zou werken als een voetzoeker onder onze gezapigheid. En dat was de rederij dat hij zijn benoeming tot directeur van de Stich- iam. Hoe hoog deze stichting worden aangeslagen, blijkt uit het feit, dat zijn vertrek als een verlies wordt beschouwd door de velen, met wie hij de kern- heeft verkeerd, en dat zijn niet alleen zoveel van de Rotterdammers geweest. Het kan hun tot overigens schrale troost dienen, dat ook hij het werk moeilijk heeft kunnen loslaten en dat hij zijn beslissing eerst na lang en diep beraad heeft kunnen nemen. Doorslaggevend bij die beslissing was, dat hij werd benaderd door het moderamen van de generale synode van de Evangelisch-Christelijke Kerk van Nieuw-Guinea, dus door de lei dende Papoea's zelf. Aan hun roep heeft hij gemeend gehoor te moeten geven. Niet onbekend van onbekend. Zijn eerste kennis making met het land dateert al van voor de tweede wereldoorlog. In 1939, ï>T0°P van harte, kort na het beëindigen van zijn theolo- gische studie, vertrok hij er. pas ge trouwd, voor de eerste keer heen. Die eerste termijn duurde, door de oorlog, langer dan was bedoeld. Toen hij in 1945, na een Japanse internering van 3i jaar, werd bevrijd, was zijn aan wezigheid op Nieuw-Guinea nog voor een tweetal jaren nodig. Door sterf- Ko gevallen en ziekten waren de zendings- in Ri posten belangrijk verzwakt, en zij, die hem daartoe lichamelijk in staat waren, moesten de opengevallen plaatsen in nemen. 1947, en vertrok heb ik veel geleerd, wat me straks mogelijk Het bewustzijn van de Kerk Dor de sociale problematiek is toegenomen. De Kerk is zich be wust geworden, dat ze een grote verantwoordelijkheid draagt en enigszins dat Ik i behoeft te worden dan hier in Ne- anten. derland het geval was. Dat verga deren is in Nederland een ziekte geworden Ik noteerde 15 tot 20 ver gaderingen per week en daarom werd het wel eens moeilijk aan mijn eigen werk toe te komen. hulp moet verlenen. twee grote voor de be- de repatrl- Samenwerking n 1955 zijn werk begonnen, werd gd of er niet Het verheugende is, dat niet alleen het aantal beroepskrach ten. dat de kerk voor haar werk nodig heeft, is toegenomen, maar dat ook het aantal lidmaten, die aan het dienstbetoon van de kerk willen meewerken, is ge stegen. Dit dienstbetoon is een opdracht aan de gehele kerk, en daarin is in Rotterdam beslist ik een groei te Ds. H. J. Teutscher. die I mei aftreedt als directeur tan de Stichting K.S.A. en in Seroei op Nieuw-Guinea de leiding op zich gaat nemen van de theologische opleiding voor gemeentevoorgangers. ■ertrit^irititirüitititirirCtiröit-tr-trü-tt-ir-Crir-irii-Criiiriririrlr-iritir-Cr-tr-ü-trix-üii-hirüs it g heb mijn werk hier beleefd als een ontwikkeling in de verhou- Bij K.S.A. ben ik ding nwerking tussen Nieuw-Guinea is ds. Teutscher verre Hij repatrieerde i iet jaar daarna, ui classis Rotterdam van de Hervormde kerk, opnieuw naar Nieuw-Guinea en werd toen als leider verbonden aan de theologische opleiding te Seroei. pas duidelijk gaan realiseren, dat overheid, particulieren en ker- ik ook in de afgelopen jaren op Toen hij directeur werd van stichting stond het werk nog ir kinderschoenen. Het patroon er wel, maar de omvang van Graham geelt een overzicht van evangelisatiewerk Iedere tien jaar vraagt het blad „Christian Century" een aantal vooraanstaande geestelijke en kerkelijke leiders om een overzicht te geven van wat zij in de afgelopen tien jaar hebben geleerd. Reeds enige weken geleden gaven wij de visie van de theoloog, Karl Barth door. Merkwaardig is dat het blad ook de orthodoxe evangelist Billy Graham heeft ge vraagd die zij in haar pagina's vaak bestreden heeft. Tien jaar geleden was Graham nog een onbekende jongeman, die plotseling in het nieuws kwam toen tijdens een grote evan gelisatiecampagne enkele vooraanstaande figuren uit de wereld van de lichte muziek, o.a. Steward Hamblen („Er zijn geen grenzen aan Jezus macht") en de onderwereld, o.a. Jim Vauss (Film: „Wiretapper" van de Cefa) tot be kering kwamen. In deze afgelopen jaren is Graham de be kendste internationale evangelist geworden, die op alle continenten massa-evangeiisatie heeft gehouden. lovigen verschillend over denken. Ik geloof dat we veel kwaad ge sticht hebben met haarkloverijen, met het zetten van bepaalde da ta. Maar we hebben het recht niet om een dogma, dat zo dui- Kerk In de vierde plaats ben ik de kerk anders gaan zien. Tien jaar geleden waren mijn kerkelijke in zichten tamelijk enghartig en provinciaal. Maar na tien jaar nauw contact met duizenden chris tenen over de gehele wereld ben ik gaan inzien dat Gods familie bestaat uit mensen die onderling sterk verschillen. Ik heb ontdekt dat er zelfs theologische verschil len kunnen zijn en ook verschillen betreffende de methoden die wij gebruiken en de motieven wij ons werk doen. maai binnen de ware Kerk een rieuze eenheid is, die alle schillen opheft. In groepen waarop kelijke organen. Boeiend Wat ik in deze stad Rotterdam altijd zo boeiend heb gevonden, is de vaart waarmee wordt gewerkt. Men durft hier wat te wagen, ook op het kerkelijk vlak. Altijd als ik met een gedocumenteerd plan ter tafel kwam en de noodzaak van de uitvoering werd bestir, werd er niet lang over gedelibe reerd. Op die manier kun je wat beginnen. Én op die manier is ook heel wat arbeid begonnen. Wat ik persoonlijk nog zou wen sen, is dat er in de sociale sector een intensievere samenwerking ontstond tussen de kerken onder ling. uiteraard met behoud van eigen principiële grondslagen. Maar een groter oecumenisch ver band zou zonder twijfel het totaal van het werk ten goede komen. Avontuur Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER Ds. Teutscher heeft sterk zijn stempel op de werkzaamheden van K.S. A. gezet"."Bij zijn' vèrfrefc dienf dit te Wordèn gezegd. Niemand lroeft zich hierdoor achtergesteld te gevoelen. Het werk onder de gerepatrieerden en dat onder de bejaarden vooral had zijn volle aandacht en wat belangrijker is, zijn hart. Hij heeft zich altijd het meest aangetrokken gevoeld tot de moedelozen en de eenzamen, van wie er duizenden in onze stad zijn. Ten behoeve van hen heeft hij de telefonische hulpdienst opgezet, die hii eens «en avontuur heeft genoemd, omdat hij niet wist of dit stuk sociale werk zou aan- mvste. mogen gerust geloven dat Hij het slaan. nnnipiiw zal rtopn F.n ik irplr\nf Hat Dr- r keek ik r r op christenen die \narheid hielden dat ardig t oelde in hun iab\}heid. opnieuw zal doen. En ik geloof dat to«n i' het ""i k,on'nk' mijn onnozele VoomheiS HSf., "C Neerkeek Jheb"^"ctolstenen"le,ren ïlOOTd. weff Njet ,de kennen die zo van de waarheid £en „kracht zal deze hielden dat ik me onwaardig voel- "™ar. Z'J za ,jd 6 plotseling ingrijpen va Sociaal men' i hun nabijheid. TN DE allereerste plaats moet werk gehad, omdat zoveel leden ik erkennen dat ik ben gaan kerken naar voren komen. -Dat is juist. Maar velen besef- mzien dat een evangelist maar fen niet voldoende dat bijna de een zeer beperkte opdracht helft van de Amerikaanse belij- heeft. De boodschap van de dende lidmaten zelden naar de at>\\a nrtir~en«.i»i« h0t„konic Hooft evangelist is beperkt. Hij strekt kerk gaat. Deze rand-kerkelijken ervan overtuigd geraakt zich niet uit over al de gebie- moeten ook een definitieve beke- den van de theologie of sociolo- T'mZ tenminste een overgave i.ii- i aan Christus, beleven. gie. In tegenstelling tot wat ve- Als ik er niet yan overtuifd wag len denken is de evangelist dat veie mensen tot een totale le- geen sociale hervormer, geen vensvernieuwing komen in onze moralist. Hij is alleen maar een samenkomsten zou ik mij in mijn boodschapper van het goede berghut terugtrekken en overden- nieuws, dz, in een eapsulevorm j^aan schruven voor omschreven wordt ui de bijbel tekst ..Christus is gestorven Maar voor onze zonden, naar de gen die Schriften en Hij is begraven Ik ben i doodC' In de zevende plaats geloof ik iat we in de afgelopen tien jaar wel het onkruid als de tarwe De cijfers hebben uitgewezen, dat het aan een behoefte beantwoord de. Het aantal mensen, dat hem door de telefoon hun sociale en erhorlng geestelijke noden voorlegt, stijgt loor een nog steeds. En uit de gesprekken God ko- blijkt, dat de ernst van de pro blemen toeneemt. iradox straks draagt hij dit alles over n zijn opvolger. Op zondag jaar 24 april preekt hij in de Grote Kerk afscheid. Twee maanden s 1-".««ja Toch ben ik ooit van overtuigd dat we veran derde mensen moeten hebben om een veranderde maatschappij te kunnen opbouwen. De internatio nale problemen zijn slechts een weerspiegeling van de persoonlij- "nnrtp is 7nnHf> wereld aak heeft verward. We een geestelijk réveil in de Ver enigde Staten, maar ook de mis daad en onzedelijkheid hand over hand toenemen. In de kerk zien toewijding; in de de krachten van de zonde toenemen- zijn nog andere gevol- eok niet mogen onder schatten. Ik ben er ook van over- Wat bevatten de volgende tien heeft of -comité. Vrijwel alle hebben een leerstoel voor evan- gelisatie. Het wachtwoord voor de kerk In onze tijd is. Evange- Worstelde met het probleem i mo 'rt V"" bet gezag van de bijbel. Maar dat probleem kwa Een advertentie Een advertentie van een predi kant in een klein plaatsje in Ami rika: Verloren *of verdwaald hc pelijk niet gestolen een paa honderd schapen des Heren. Al i geen weken gezien. S v p. zondai morgen terugbezorgen. Geen last •agen. (Belijden en Beleven) de Schriften." (1 Korinthe 15:3! Deze korte uitspraak overdekt de kerken die volkomen de fundamentele nood van de mens. Er wordt In ge- Gexog zegd dat de mens zondig is, dat Christus de enige Heiland In de derde plaats kan ik zeg- is, dat Christus voor eeuwig ?fn ,da* "JÜ" in d® loeft ou da, do Schrift „„rouw- «JÖ JflSTaSL mij oaar is. steeds beter doen beseffen dat het T Woord van God levend is en dat de afgelopen tien jaar heb de mensen er door geraakt wor- ïk beleefd dat evangelisatie weer den. De kerk heeft alleen kracht een vaste plaats heeft gekregen in gehad als ze sprak met gezag, de kerk. Bijna iedere gezindte £,e waarheid bezit haar eigen ge- h„c. «en eigen evangelisatie-raad zag. Als we de waarheid ver- ii ri ur» a o «om,nana mengen met ons rationalisme ver liest ze haar kracht. tijd geweest dat ik liseer. Ên ii dervinden we veel de kerken dan twee jaar geledon. Ü7ilnü~to»n" ik""t'tadêlijk D la. m. „Heer, ik aanvaard de Schrift als Resultaten uw openbaring in geloof." Daar lag het einde van mijn twijfel. Een tweede les die ik de afge- Sommige mensen roepen „Biblio- lopen tien jaar heb geleerd is dat idolatry" de bijbel aanbiddingen ik de werkelijke resultaten van afgoderij maar een soldaat be- massa-evangelisatiewerk met veel hoeft zijn zwaard niet te aanbid- meer realisme onder ogen durf te den om het goed te gebruiken, zien. Het is niet de meest idea- ik ben er van overtuigd dat vele le vorm van evangelisatie. Er predikanten onder het werk ge- zijn veel meer methoden, die de bukt gaan en het meer en meer kerk effectief kan gebruiken. Maar als een last gaan ervaren, omdat het is wel een belangrijke metho- ze niet met gezag kunnen spre- de. ken. Ik ben blij dat we in Ameri- Mijn medewerkers en ik heb- ka weer een terugkeer naar de ben langdurig de resultaten van bijbelse prediking beleven, onze kruistochten bestudeerd. Per- Mijn geloof in de noodzakelijk- soonlijk ben ik misselijk van de heid van het kruis heeft zich ver statistieken. Hoe kan iemand een diept. Steeds meer probeer ik het herenigd echtpaar of een bekeer- kruis tot het centrale thema van de dronkaard in een koude statis- mijn prediking te maken. Ook be- tiek onderbrengen? Maar we hou- sef ik steeds meer dat we met den de statistieken bij om accu- groter nadruk dan ooit de opstan- raat te zijn Anders zou de pers ding van Christus moeten predi- de resultaten van onze campagnes ken. De meesten van ons spre- tot in het onmogelijke overschat- ken daar alleen met pasen over. ten. Een aantal jaren geleden We moeten weer gaan besef- spraken we over de mensen die fen dat Christus leeft en dat wie na onze samenkomsten naar vo- in Hem gelooft met Hem zal le ren kwamen als over mensen die ven. een „beslissing" genomen hebben. Maar ook heeft mijn geloof zich We hebben ze nooit bekeerlingen eschatologisch verdiept. Nog nim- genoemd, maar zelfs dat doen we mer heb ik zo vast geloofd dat de niet meer. want alleen God weet wederkomst van Christus de hoog- wie werkelijk door God is veran- ste hoop van de christelijke kerk derd. Nu spreken we alleen maar is. Ik ben echter niet meer dog- over „zoekers". matisch als het gaat om aspecten Men heeft veel kritiek op ons van de wederkomst waar ae ge- ke moeilijkheden. Zonde is zonde, of het nu in het persoonlijk of sociaal vlak is. Overwinning f>n iljn da, m de In de zesde plaats ben ik tieke jaren van deze e Is meer overtuigd geraakt zijn. Wat een tijd om de uiteindelijke overwinning van het Koninkrijk Gods. Het is mijn overtuiging dat de geschie- Is het denis niet zinloos is. er een plan en een doel Rotterdam een bijzondere dienst uitge zonden. En eind juli, begin augustus reist hij naar Nieuw- Guinea. Weer wordt het gezin gescheiden. Drie kinderen blij ven in Holland, een kind gaat mee. Nieuw-Guinea is in be weging, vertelde hij. Hij weet 'lilèrnGÖl Brt dat d' iat 2ich i God te zijn! Wat een tijd t r als verward In de genade .o, de komende jaren grote Vuiien politieke veranderingen in dat gezant land gaan voltrekken, ver- j Ijd om anderingen, die hem het werk lmDn,Pki^*fJSl moeilijk kunnen maken. Hij weet ook, dat de Papoea's op hem wachten. En daarom gaat God wil "ili I" het vertrouwen en Christus te predi- dat ken, of we nu predikant, leraar, evangelist of gewoon lidmaat zijn. Melkstakins O De bezetters kwamen en ze drukten direct of indirect ook op het Friese dorp hun stempel. Niet dat ze de school van Sybe Jan vorderden als kazerne: daar stond die school veel te eenzaam-trefbaar voor temidden van de uitgestrekte lan derijen, en soldaten dat is algemeen bekend kan men maar 't veiligst onderbrengen temidden van vele, vele bur gers. Wordt zo'n gebouw dan eens gebombardeerd, dan spreekt men schynheilig verontwaardigd over een laffe aan val op de nijvere bevolking, en probeert er nog propagan distische munt uit te slaan. Maar aangezien in Sybe Jan's dorp zo goed als elke woning moederziel alleen stond de hele dorpskern telde op z'n best vier miniatuur-straatjes om een knooppunt van secundaire wegen! konden de Ger manen niet één held hier veilig opbergen, ofschoon er Lebensraum genoeg was. NEE, direct had het hele dorp ook al weer niets met het Duitse leger uit te staan, en bij totaal gebrek aan minder ge lukte. lichtelijk of zwaar ont spoorde, of verward idealisti sche geesten vond men er ook geen handlangers van de vijand. Hetgeen dan wel weer ^'oPl met wat ik reeds vertelde over de levenseenheid, de behulp zaamheid en de vrijheidszin. Maar indirect waren er toch wel gevolgen. Daar was het vraagstuk van de Landstand, op 23 oktober 1941 door de Rijkscommissaris ingesteld als een landelijke be roepsstand van het „tot zelfbewustzijn gekomen hoerendom We hebben al vastgesteld dat de Friezen reeds enige eeuwen terug wellicht in de eerste eeuwen van hun vestiging in onze lage landen tot zelfbewustzijn gekomen waren. Ieder schoolkind weet dat dit zelfbewustzijn een woordje meesprak, toen ze Bonifatius in zevenhonderdzoveel in Dokkum vermoord den. In dat opzicht voorzag de Landstand dus per se niet in een dwingende behoefte: integendeel de doelstelling maakte een komische indruk. Anderzijds: d)e landbouwer werd als zodanig lid van deze instelling. Men behoeflde zich er dus niet voor aan te melden, men werd op grond van zijn arbeid automa tisch ingeschreven en de po-sterijën kregen de taak om de con tributies te innen. En af en toe en hier en daar kreeg men toch tegen wil en dank wel iets met deze organisatie te ma ken. ook al hebben de zelfbewuste boeren in Friesland en el ders de hele geschiedenis genegeerd zoveel ze konden, en al hebben ze de postbodes hun spaarzamenlijke zolen laten ver slijten zonder dat de contributiegelden op de proppen kwamen. Maar nog eens: af en toe en hier en daar botste men toch tegen zo'n met gezag beklede instantie aan en dat namen de i Sybe Jan's dorp niet. TAIE MENSEN namen trouwens niets. Ze voelden niets voor x> de Nederlandsche Oost Compagnie, en ze trokken niet naar de Poolse en Russische gebieden, zolang daarheen te trek- ij ken viel. Ze voedden evenmin voor opgelegde leveranties aan de vijand, en ze zorgden nauwlettend dat een hoogst mogelijk quantum voedsel in goede keelgaten terecht kwamen. Ze voel- den alweer evenmin voor verplichte inleveringen van radio's, van koperen voorwerpen en kerkklokken, al moesten ze de i> laatsten wel hier en daar zien verdwijnen: kerkklokken berg je niet zo gemakkelijk in 'n schuurtje weg. En ze voelden he- lemaal niets niemendal meer voor iets, toen de bezetter op D- 29 april 1943 bekend maakte dat het voormalige Nederlandse leger teruggeroepen werd in gevangenschap. De oudere lezers herinneren zich dat als antwoord daarop de grootste staking 5 is uitgebroken die West-Europa tijdens de bezettingstijd gekend heeft. In Friesland was deze staking algemeen, en kreeg ze 5 vooral het accent van een meikstaking. y. de oudere de geschiedenis ingegrepen heeft God in doorgaan met de roeping die mij zekerheid, dat Hij, Die hem I N- Is opgelegd. zendt, het wel zal maken. COLLECTIEF Ds. J. W. van Swigchum in de Rotterdamsche op- Kerkbode (Herv.): leleden, i Chri» e gegrepe „Zielen winnen" duidt er op dat men zich tot enkeling wendde. Met indrukwekkende ernst en te offer» hebben z.y dit werk aangevat en men r het niet euvel duiden dat zjj met de beste doelingen dr zaak verkeerd aanpakten. Er mmer» nog geen kenni» van n hun gedaehtenwereld, die on garanderen. Zy konden osten de enkeling geen rol s ■en.de olkei i juigte benadering maar slecht* als deel van de stam he.taat. Eerst later hebben wy ge leerd dat de benadering veeleer collectief moet zyn. Door individuen tot bekering te brengen hoe zeer verheugde dat reeds werd slechts bereikt, dat dit individu uit de gemeenschap werd gestolen en daar door de brug tot de anderen werd afgebroken. het „Amsterdams Kerk- >lad": In het algemeen kan de zaak zo gesteld worden: Er werd in vroeger tyd door de synoden veel meer van boven af geregeld dan tegenwoordig het geval is. Persoonlijk heb ik de overtuiging, dat \eel zaken, die onze synode best hadden kunnen afdoen, om al lerlei redenen, niet het minst om oorzaken van wy« beleid, eerst naar de kerken terugverwezen wor den of met enkele mooie zinnen van de tafel worden PLAATS VAN GEREF. BOND Ds. J. H. Velema bespreekt in het blad van de christelijke-gereformeerden „De Wekker" een boek geschreven door auteurs uit de Gerefor meerde Bond in de Ned. Herv. Kerk: „Roeping en Belofte". ander wordt ons wel duidelijk dat de tudie nng juichen. Voor de oorlog en bestond aan dit soort boeken geen behoefte in deze kring. Nu hlykbaar wel. En dat is niet te ver wonderen. De Gerei. Bond groeit Haar invloed neemt toe; baar positie wordt sterker en daardoor haar problemen meer. PLAATS VAN DE KERK Prof. dr. S. U. Zuidema in een bespreking van Kraemer's boekje „Communicatie",, in het blad „Sola Fide" van de Calvinistische Studentenbe weging: Kuyper trok de te beperken lot de machtsvorming van het geza van Gods Woord. Maar dat de kerk overigens haa bescheiden plaats in de samenleving moest kenne ATUURLIJK KOEBEESTEN moeten gemolken worden: dèt r, kun je niet staken zonder een onvoorstelbaar leed over stomme dieren te brengen. Maar je kunt die melk vervolgens in andere banen laten vloeien dan naar de aangewezen melk- r}- <x fabrieken: bijvoorbeeld in sloot en plas. En dat hebben ook S de bewoners van Sybe Jan's dorp gedaan. Het was trouwens g r zo goed als de enige manier waarop ze konden staken bij de totale ontstentenis van fabrieken of kleinere bedrijven, Sybe Jan was toen zestien jaar en zéér flink uit de kluiten i> 5 gewassen. Hij kon doorgaan voor achttien of negentien. En jy -S terwijl Duitse pantserwagens door de greiden raasden en zelfs zijn dorp niet oversloegen, is Sybe Jan zich bewust geworden i> ■S van een duidelijke roeping en taak. De roeping en taak om E niet te rusten voor de oosterburen weer in hun schulp terug- v gekropen waren. Sybe Jan vond de weg naar het verzet, en jj. het verzet vroeg niet naar geboortedata, maar naar vastbera- P denheid, hulpvaardigheid, vaderlandsliefde en vrijheidszin. Wel- i> ke deugden bij Sybe Jan uit voorraad leverbaar waren! WIJKPREDIKANT. I ■a-tctrtrirtrtrtrtrtrtrCrtrtrtrtrtrtrtrtrtvtr-trirtrtrlrtrlctrü-triririrtrtrtrtrtrtrlT-trCrtriiltü Breekt Zweedse bisschop de wet? »cbt t ichten. i up «!e« leven» het Kot«iiig<rhap van Christu» tot gelding le brengen. Op huitcti-kerkrlyk erf, illerwege, waar bet leven en de »amenleving niet was gericht op de *amenkom»t van God met Zyn volk in de eredienst, bail zy zichzelf te verbieden, om als kerk daar tot gelding te komen of zich tot gelding te brengen. Zou zy zich daar als kerk willen „vej-tigen", dan prat dit om bet in eigen woorden te zeggen een vorm van kerkelyk kolonialisme en imperialisme, die zich stellig te eniger tyd zou wreken. Tegen deze vestiging en niacht«vnnning biedt Kraemer geen verweer. Ja. by is er zelfs een voorstander van. Met alle problema tiek, dat de Kerk kerkelyk spreekt en handelt op terreinen, waar zy onbekwaam ia tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. In Zweden leeft nog altijd de kwestie van de „vrouw in het ambt". Een groot aantal predi kanten, waaronder de vooraan staande bisschop Bo. Giertz van Göteborg hebben een ..Belijdenis front" gesticht dat besloten heeft de vrouwelijke theologen die tot predikant bevestigd worden te negeren. Lidmaten uit de kerk hebben nu een officiële aanklacht tegen bisschop Giertz ingediend, om dat hy naar hun mening oproept tot een breken van de wet. Zoals men weet is de Zweedse Luther se Kerk een staatskerk en het besluit om de vrouw in de amb ten toe te laten is een parle mentsbesluit dat dateert uit 1958. Bisschop Giertz heeft zich nu tot de Zweedse procuieur-gene raal gewend in een brief, waar in hij stelt dat deze kwestie niet langs juridische of administra tieve weg is op te lossen. Het gaat hier om het recht van het geloof en de gehoorzaamheid aan het Woord tian God. De procureur-generaal had reeds gesteld dat bissckop Giertz op roept tot het breken van de wet en dat hij hem daarom voor de rechter kan dagen. Heel Zwe den wacht met spanning de ver dere ontwikkeling van deze on- ververkwikkelijke geschiedenis af.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 19