C+4RISTFLIJ
Israël viert weer
het poeriemfeest
KONING -
RICHARD
Huidige loonpolitiek
stap in gewenste
richting
Wat denken hervormden en
gereformeerden van elkaar
Jongere kerken relatief
grotere invloed
HOEST UW KIND...?
ZWITSAL
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Constructieve houding van C.N.V.
Actuele, sociale
vraagstukken
De Gids, orgaan van het
C.N.V., wijdt in zijn laatst ver
schenen nummer nog weer eens
uitvoerige aandacht aan de
loonpolitiek. Hoewel hierover al
vele malen geschreven is, is het
misschien toch niet overbodig
op dit artikel nog eens de aan
dacht te vestigen, vooral waar
de redactie van De Gids schrijft,
dat met alle gebreken, die aan
de huidige loonpolitiek kleven,
men deze toch kan zien als een
stap in de door het C.N.V. ge
wenste richting. De huidige
loonpolitiek acht men zeker
geen mislukking. Wij maken
hiervan melding, omdat juist op
dit moment de loonpolitiek in
Nederland met het oog op het
conflict in het bouwbedrijf, weer
in een bijzonder belangrijk sta
dium is gekomen en de zaak
ook voor de regering uiterst
scherp is komen te staan.
In het Gids-artikel wordt aller
eerst opgesomd welke gebreken
men nog meent te zien aan de
huidige loonpolitiek, waarna con
structieve medewerking wordt toe
gezegd aan de verbeteringen van
de tekortkomingen.
De Gids schrijft het volgende:
Het huidige loonsysteem is nog
niet naar onze zin.
In de eerste plaats is de over
heidsinvloed nog te groot. Deze
gedifferentieerde loonpolitiek moet
worden gevoerd in het oude wet
telijke kader. Het College van
Rijiksbemiddelaars neemt dus nog
uiteindelijk de beslissing. Op kof-
te termijn was dit ook moeilijk an
ders te regelen. Toch is het niet
nodig, dat dit college zich met
de kleinste details bezig houdt.
Daarin zou wel verandering kun
nen worden gebracht.
De regering behoeft ook niet zo
spoedig Dij de vaststelling van io
nen te worden betrokken. Naar
onze mening gebeurt dit nog
steeds. Laten we hopen, dat er nu
spoedig een nieuw wettelijk kader
komt.
In de tweede plaats wordt er
naar onze mening in deze nieuwe
methode wat al te veel gerekend
met technische produktiviteitsstij-
ging. De rentabiliteit en werkgele
genheid komen onvoldoende naar
-Voren. Niet alleen hef systeem is
daarvan de schuld, maar ook de
genen, die het hanteren.
In de derde plaats geeft het
handhaven van het prijsniveau
moeilijkheden. Doordat in een aan
tal gevallen de vakbeweging in
zicht in de produktiviteit en ren
tabiliteit wordt onthouden, is het
voor haar uitermate moeilijk, me
deverantwoordelijkheid te aan
vaarden voor de ontwikkeling van
het prijsniveau.
Wel zijn wij er mee akkoord,
dat er prijsstabilisatie moet zijn.
Deze opsomming is niet uitput
tend. Ze geeft slechts enkele pun
ten aan. die nader moeten worden
bezien.
Wij zijn bereid geweest, onze
volle medewerking aan deze loon
politiek te geven. Het blijft ons
streven, om te komen tot een be
tere regeling. Daarbij behoren we
ons niet uitsluitend te laten leiden
door eventuele materiële resulta
ten. Het gaat ons om een metho
de van loonvorming, waarin de
bedrijfsgenoten verantwoordelijk
heid dragen voor de loonvaststel-
ling.
Met alle gebreken, die ook aan
de huidige loonpolitiek kleven, kan
men deze toch zien als een stap
in de door ons gewenste richting.
Deze loonpolitiek is zeker geen
mislukking.
Zoals reeds gezegd, het ls nog
slechts een eerste stap naar een
andere methode van loonvorming.
Het is de taak van het georgani
seerde bedrijfsleven om tc zorgen,
dat de volgende stappen in de
goede richting worden gezet.
Het ls van veel groter belang,
dat we ons daarmede gaan bezig
houden dan te zoeken naar feilen
om het huidige systeem te kunnen
verfoeien. WIJ willen wel een open
oog hebben voor de fouten. We
willen echter daarbij met alle
kraoht zoeken naar verbeteringen.
Agitatie op platteland
De standsorganisaties in de
landbouw blijken op het ogenblik
weer het slachtoffer te zijn van
misplaatste kritiek. De droogte en
de ernstige gevolgen hiervan voor
verschillende landbouwbedrijven
worden van bepaalde zijde weer
aangegrepen om zo mogelijk de
organisaties afbreuk tc doen. Ons
Platteland, orgaan van de C.B.T.
B- geeft op waardige wijze een ant
woord op de agitatie, die thans
hier en daar op het platteland, te
gen de organisaties wordt gevoerd.
Ons Platteland schrijft hierover
onder het hoofd: Rustig temid
den van de golven, het volgende:
In de harten van vele boeren
leeft op het ogenblik zorg en on
gerustheid over de bedrijfsuit-
komsten en de gevolgen van de
Van verschillende kanten maakt
men van deze situatie gebruik om
voor de zoveelste maal te probe
ren onder onze boerenstand ver
warring te stichten en een paniek
te kweken.
In de beschouwingen die hier
over in het gesproken en geschre
ven woord ten beste worden ge
geven mist men zelden of nooit
een aanval op de standsorganisa
ties.
Veelal ls het zelfs zo. dat alle
kritiek op het landbouwbeleid
slechts dienst doet als middel om
de standsorganisaties in een ver
keerd en kwaad daglicht te stel
len.
In menig Christelijk boerenge
zin komt dagelijks of wekelijks
lectuur op tafel, die vergif bevat.
De waarschuwing .Gevaarlijk"
ontbreekt dan echter.
Het gaat hier dat is onze
waarschuwing om een vergif,
dat een bedreiging vormt voor de
geestelijke gezondheid van het
boerengezin. Het is een heilloos
en onchristelijk streven onze boe
renstand op te zetten tegen de
overheid en andere bevolkings
groepen. Er zijn er onder ons
volk. die van de daken schreeu
wen. dat ze het socialisme met
zijn klassestrijd verafschuwen. Te
gelijkertijd echter prediken zij de
klassestrijd van de verdrukte
boerenstand tegen de boze rest
van ons volk.
De C.B.T.B. tracht reeds 42
jaar lang de stoffelijke èn de
geestelijke belangen van onze le
den en van het gehele platteland
te behartigen.
Onze bond is daarmede ook
vandaag bezig.
Wie echter de waarde van de
C.B.T.B. afmeet naar de mate
waarin zijn eigen wensen worden
vervuld, slaat de plank lelijk mis.
Even mis voegen wij eraan toe,
als degenen die menen dat ,,Ons
Platteland" het eens even flink
en kras zou moeten zeggen, als
andere z.g. landbouwbladen.
In rustige en onrustige tijden
gaat de C.B.T.B. zijn eigen weg.
Op verantwoorde wijze d.w.z.
zoals het een Christen en een
Christelijke organisatie betaamt
dienen onze leden en onze bortd
hun taken te vervullen.
Bezorgdheid en kritiek, die ook
bij ons leven ten aanzien van be
paalde punten, mogen bij ons
nimmer lelden tot spelen met
vuur, tot het ophitsen van onze
boerenstand tegen de Overheid,
tegen het Landbouwschap en te
gen onze medeburgers.
De Bijbel is voor ons het be
trouwbaar richtsnoer, het kom
pas, dat ons optreden als leden
en als organisatie bepaalt in het
maatschappelijk leven, in do sa
menleving, jegens de Overheid en
onze medeburgers.
Dat verschaft ons de rust ook
temidden van hoogopslaande gol
ven. Dat was het geval in 1918,
toen de C.B.T.B. werd opgericht.
Dat is ook nog zo in 1960.
i'Mf'?
Convocatie voor
wereldconcilie
spoedig verwacht
De convocatie voor het wereldconcilie
Rooms-Katholieke Kerk wordt na
sen verwacht, aldus is in gewoonlijk
welingelichte kringen vernomen,
concilie zal, meent men. in 1962 gehou
den worden. Tegelijk met het verschij
nen van de convocatie zal de paus de
zestien commissies instellen die de i
bereidingen voor het concilie moeten
treffen en daarbij elk een bepaald ge
bied bestrijken zoals dat van het dogma,
de moraal, de liturgie, de zielzorg e.d.
Advertentie
Huisvrouwen zijn het eens
op het punt van lekker koken. Lekker
koken wil zeggen Maizena Duryea ge
bruiken voor het binden van groenten,
soepen en sausen.
Enquête van de V.U.
DE Nederlandse organisatie voor Zuiver-Wetenschappelijk Onder
zoek heeft prof. dr. G. Kuiper Hzn, hoogleraar in de sociografie
aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, een subsidie verleend voor
van een onderzoek naar de „beeldvorming" (stereotypie) van her
vormden en gereformeerden ten opzichte van elkaar en van zich zelf
daarmee wordt bedoeld de vraag: Hoe denken zij over elkaar?
De gegevens voor dit onderzoek werden door 25 studenten van
prof. Kuiper tussen 25 mei en 6 juni van het vorig jaar te Amersfoort
verzameld. Deze enqueteurs ondervroegen daartoe 250 hervormden
en 250 gereformeerden uit alle lagen der kerkelijke bevolking. De
dagelijkse leiding van de enquete te Amersfoort was in handen van
prof. Kuipers assistente, mejuffrouw J. Gierveld, candidate in de
sociologie. De daarbij verzamelde gegevens zijn inmiddels door de
studenten uitgewerkt.
Kleinkinderen
van Haile Selassie
naar Billy Graham
Keizer Haile Selassie heeft
dinsdag vijf van zijn kleinkin
deren naar een evangelisatie
bijeenkomst van Billy Graham
gezonden.
De drie jongens en twee meis
jes zaten vlak bij Graham en
zongen uit volle borst de lie
deren mee die tijdens de bij
eenkomst weerklonken. Toen
Graham het verzoek tot zijn ge
hoor richtte om zich uit te spre
ken voor Christus gingen ook
de vijf kinderhanden omhoog.
Bij een bezoek dat Graham
nadien aan de keizer bracht,
vertelde deze hem dat hij de
kleinkinderen naar de bijeen
komst had gezonden.
Prof. Kuiper vertelde, dat het denk-1 deel een sociaal-psychologische kwestie
beeld om een dergelijk onderzoek te I's, berust op een voorbarig generalise-
houden, een paar jaar geleden op een
werkcollege geboren werd. Om dit
plan te realiseren besprak de hoog
leraar vervolgens met zijn studenten
de werkhypothesen, de onderzoekmid
delen, de te bestuderen literatuur en
het eigenlijke enqueteren, het zoge
naamde „veldwerk".
Om de kosten der enquete zo laag
mogelijk te houden, vroeg prof. Kuiper
vervolgens aan twee Amersfoortse
voorgangers, namelijk aan de hervorm
de predikant dr. Koolhaas tevens
voorzitter van de hervormde synode
en aan de gereformeerde ds. Engel-
kes of het niet mogelijk zou zijn, dat
de 25 bij het onderzoek in te schakelen
studenten enige tijd gastvrijheid bij
hun gemeenteleden konden genieten.
Zijn verzoek vond een gewillig oor en
ongeveer vijfentwintig families van
hervormde en gereformeerde huize zet
ten hun deuren open voor de jonge
enqueteurs.
Sprekende over het eigenlijke onder-
lek, zeide prof. Kuiper, dat de beeld-
of stereotypievorming .welke voor een
Dr. Berkhof over de Derde Assemblee
Advertentie
Lijdt niet langer
door rheumatiek. spit, ischias, hoofd- en
zenuwpijnen. Neemt Togal, dat verdrijft
in al die gevallen snel en afdoende de
pijnen. Togal kan baten waar andere
middelen falen. Zuivert de nieren, is
veilig voor hart en maag. Bij apotheek
en drogist f 0.95, f 2.40 en f 8.88.
Beroepingswerk
Beroepen te Wouterswoude: D. C. van
Wijnen, kand. te Gouda.
Aangenomen naar Huizen N.H. (vac.
A. J. Timmer): G. Boer te Lunteren.
Beroepbaarstelllng: J. P. B. Visser,
vic. te Middelburg, Houtkaai 3, is be
roepbaar. Na 1 mei is zijn adres: M. H.
Trompstraat 44 te Utrecht.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Doorn: rar. dr. J. Ozinga
te Lunteren: te Donkerbroek: D. v. d.
Veen te Arum.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Leerdam: D. Slagboom te
's-Gravenzande en E. Venema te Zwijn-
drecht; te Werkendam: C. Smits te Slie-
drecht en J. C. van Ravenswaaij te Sche-
veningen.
BOND VAN VRIJE EV. GEM.
Beroepen te Bergum: D. W. Veldkamp
te Hilversum.
Thema Wereldraad
mag geen
slogan worden
(Van een onzer medewerkers)
T"\E onlangs door de hervormde
U synode benoemde hoogleraar
te Leiden, prof. dr. H. Berkhof,
die tevens lid is van het Centraal
Comité van de Wereldraad van
Kerken, heeft in Bussum tot een
groot aantal predikanten en an
dere vertegenwoordigers van de
oecumenische Raad van Kerken
in Nederland gesproken over de
Derde Assemblee, die in novem
ber 1961 in New Delhi zal worden
gehouden.
Na een kort overzicht te hebben ge
geven over de twee voorgaande assem
blees die in Amsterdam en Evanston
werden gehouden vertelde dr. Berkhof
dat deze assemblee ongeveer 600 deel
nemers zal omvatten. Vooral de grote
re kerken zullenwat ledental betreft
in verhouding te ':ort komen ten op
zichte van de veel kleinere Aziatische
kerken. Dit werd echter bewust zo ge
daan om de jongere kerken een rela
tief grotere invloed te geven.
Wat de dagelijkse werkzaamheden tij
dens de assemblee betreft: er zullen
wat de Engelsen noemen „workships"
worden gehouden, voorts sectiebijeen
komsten en grote massavergaderingen.
Er zullen ook fundamentele toespraken
worden gehouden, handelend over
nieuwe leven in Christus.
Advertentiën
Het hoofdthema is verdeeld in drie
sectiethema's: 1. eenheid; 2. getuigenis
(o.a. inzake zending, apostolaat) en 3,
dienst (betreffende sociale en politieke
aangelegenheden). Het hoofdthema mbèt
natuurlijk niet gehanteerd worden als
een slogan", aldus spreker dié vervol
gens vertelde, hoe men aan zo'n the
ma komt.
Het beeld van het licht, dat belang
rijk is in alle godsdiensten en culturen
speelt een heel grote rol in de oosterse
wereld. In dat „licht" kan
oosten het evangelie in zijn bevrijding
duidelijk maken. De conferentie wordt
nu gehouden in het land van een soort
zwevende ideologie (aldus beeldde dr.
Berkhof het uit). Evenwel zijn de vele
christenen in India er erg gevoelig voor
dat het thema, „Jezus Christus is het
Licht der wereld", juist aldus luidt. Re
flecteren wij ook het Licht dat Christus
op ons richt? vroeg dr. Berkhof ~a'
vergadering.
Leidraad
De leidraad voor de studie
hoofdthema, aldus spreker, is nog in
bewerking. Er kan dus nog niet veel
over gezegd worden. Maar het is wel-
duidelijk dat door middel van het beeld
van het licht de gehele heilsgeschiede
nis van de schepping kan worden samen
gevat. Dit thema is bovendien bijzonder
actueel omdat het zich richt tegen de in
landen als India wijd verbreide gedach
te, dat Christus een van de vele lich
ten der wereld zou zijn en een van df
vele wegen tot God.
Er is een voorlopig document versche
nen ter voorbereiding van de drie sec
tiethema's waarin vele vragen staan
die in de plaatselijke gemeentes
ten worden bestudeerd.
Eenheid
In het gedeelte over de eenheid der
kerk wordt met bijzondere kracht ge
poneerd, dat vriendelijkheid en samen
werking tussen de kerken op zichzelf
onvoldoende is; van eenheid mag men
pas spreken, als men wederzijds eikaars
belijdenis, sacramenten en ambten kan
erkennen.
Voor 1961 zullen in alle kerken aan
de predikanten het boekje worden ver
strekt, waarin het thema behandeld
wordt en vragen staan naar aanleiding1
de drie secties. Dit ter behandeling
met gemeenteleden in kerkelijke krln- j «/NDER HONING SIROOP-^
meestal emotioneel gekleurd is.
Het beeld, dat men zich van een volk
of van een volksgroep bijvoorbeeld
van de ambtenaren vormt zo ver
volgde de hoogleraar Is een psycholo
gisch proces, gebaseerd op waarneming
en herinnering. Nu vormd de mens zijn
waarneming en herinnering mr-ar al f
vaak naar eigen wens, wil en begee;
te, ook al geschiedt dit niet bewust.
Een blanke, die temidden van nc
gers leeft en werkt zal bijvoorbeeld uit
een zeker superioriteitsgevoel een neger
dom noemen, omdat zulks om allerlei
redenen goed in zijn kraam
komt. Daardoor ontstaat een vertekend
beeld, dat niet door positieve
ming hetgeen natuurlijk af
ook mogelijk is maar door antagonis
me in het leven werd geroepen.
Hetzelfde treft men op kerkelijk ter
rein aan. De verschillende kerkgenoot
schappen immers, zijn uit onderlinge
controversen en antagonismen
staan, waardoor haar leden geen
juist beeld van zich zelf en van de
anderen hebben.
De vragen, die de studenten stelden,
betroffen behalve de personalia der te
ondervragen personen, hun verhouding
tot de kerk (dooplid of belijdend lid),
hun affiniteit met de kerk en hun mee
leven met godsdienstoefeningen en an
dere bijeenkomsten. Daarnaast werd
geïnformeerd op wat voor manier mer
tot de kerk gekomen was, welk onder
wijs de bewuste persoon had genoten
(bijzonder of openbaar) en welke pre
dikant men het liêfst beluisterde.
Voorts werd gevraagd of men wel
eens naar uitzendingen van het IKOR
en de VPRO luisterde, welke couran
ten en periodieken gelezen werden,
wie iemands beste twee vrienden
waren en tot welk kerkgenootschap
de buren behoorden. Tevens werd
een onderzoek ingesteld of men lie
van een bepaalde stand- of vakorga
■frisatie was, op'welke partij de per
soon in kwestie bij de laatste Tweede
- Kamer-verkiezingen zijn stem had uit
gebracht en of hij wel eens naar de
bioscoop, de concertzaal en d<
schouwburg ging.
Behalve deze en vele andere vra
gen, bevatten de lijsten er een aantal
apart voor hervormden en gerefor
meerden. Zo werd onder meer aan de
eerstgenoemden gevraagd tot welke
richting zij in hun kerk behoorden.
Voor de gereformeerden
vragen of zij voor, dan wel tegen de
aansluiting der Gereformeerde Ker
ken bij de Wereldraad der Kerken,;
of zij wel eens een hervormde kerk
dienst bezochten,; of zij met de her-
vornden wilden samenwerken en zc
ja op welk terrein en wat zij dachten
van een samensmelting tussen de
Hervormde Kerk en de Gereformeer
de Kerken.
Na de invulling der lijsten werden
er 38 uitspraken op fiches getypt en
iedere ondervraagde werd verzocht van
deze kaartjes twee stapeltjes te maken.
In het eerste stapeltje moesten dan de
uitspraken bijeen worden gebracht,
die. naar zijn mening, het meest toepas
selijk op de hervormden waren en ii
het andere die, welke typerend uooi
de gereformeerden waren. De antwoor
den werden door de studenten nu uit
gewerkt.
Adverieniie
Talm niet langer, grijp dadelijk
in! Bestrijd kinderhoest met
In het huis van Zacheüs spreekt Jezus een gelijkenis u\
omdat zo zegt Lucas Hij dicht bij Jeruzalem was en
meenden dat het Koninkrijk Gods terstond openbaar z(l
worden". Het is de bekende gelijkenis van de ponden: de Tiet V
die zijn slaven tijdens zijn afwezigheid handel laat drijven mi
een som gelds. De twee die hoge winsten maken wordt,
hogelijk geprezen, de slaaf die met zijn pond niets gedat
heeft, ontvangt straf.
Het verband dat Lucas legt tussen de gedachtengang der disc
pelen: dat het Koninkrijk Gods terstond openbaar zou word§
en deze gelijkenis, is bij het eerste lezen niet erg duidelijj
Gezien de geestdriftige houding van de mensenmassa bij
kort daarop gevolgde intocht in Jeruzalem, hebben de dtsfl
pelen dat verband ook niet begrepen.
Neen, de discipelen hebben niet begrepen dat zij de rol v[(
die dienstknechten moesten vervullen die tijdens de afwezig
heid van hun heer aan het werk moesten gaan met wat )j
hun had toevertrouwd. Een opdracht die ook voor ons gek-
Want nóg is onze Heer niet teruggekeerd op de wolken d\
hemels. Nog is Hij weg om voor zich het koningschap te ot.
vangen. Straks zal Hij komen als Richter van 't heelal. I
dan zal Hij ook aan ons vragen hoe wij Zijn opdracht hebbfP
vervuld.
Cfie
GEEN STEUN IN DE KAMER
TAE aannemers, voor zover zij thans
nog de nieuwe collectieve arbeids
overeenkomst tegenhouden, staan al
leen. Dit is ten overvloede wel ge
bleken na de Tweede Kamer van gis
teren.
Dat de regering tot concessies ni»wr
bereid is, verder dan zij zich daarttj*
reeds bereid getoond hééft, is begrj. i
pelijk en juist. Wanneer de minisUtie
tot verder gesprek bereid blijft, djwl
niet op de basis van meer toegeVft*1*
j stonden reeds alleen tegenover de zijnerzijds. Dit dienen de aannemei
arbeiders in het bouwbedrijf. Zij
van huis uit tot aannemen berei£;
stonden reeds alleen tegenover de nu pok aan te nemen.
landelijke organisaties der werkge- Aan een motie van goedkeuring, hei ste
al had men mogen hopen, dat d°br de Kamer eenstemmig te vet-dei
deze organisaties zich naar buiten al
le even duidelijk hadden uitgedrukt
als de christelijke werkgevers heb
ben gedaan.
Zij staan na ook alleen tegenover
het Nederlandse volk, dat zich im
mers in de Tweede Kamer vertegen
woordigd weet. Reeds stonden zij
alleen tegenover de regering.
De Kamer heeft het niet in het on
zekere gelaten. Minister De Pous, die
bezig is zich in dit conflict een be-
schaffen, had de minister geen bi"1
hoefte. Het kon hem inderdaad gcm<
noeg zijn, dat in haar geheel, de op£'
positie inbegrepen, de Kamer achte
hem stond.
Nog meer dan in het begin van deii^
week hopen wij nu, dat het voor órV(
aannemers genoeg is. Met de geluk ge
kige uitzondering van de organisatie
der christelijke bouwers wier bon de.
ding met de dag juister blijkt heb
ben zij iich geïsoleerd. r°
Isolément, wij weten het, kan eeièn
op zichzelf nog geen deugd. Isolt
ment heeft waarde, wanneer het eei vc
dienst is aan de gemeenschap. Dat i
windsman van formaat t« tonen, had krach, zijn, Maar isoiemen't beteken»
haar trouwens al het materiaal ver op zich2elf geen verdienste. Isolemeï™
schaft, nodig om zich een oordeel te - - - -
vormen.
Tegenover de door de regering ver
strekte cijfers over verhoging van hier niet het geval,
bouwkosten 35 procent in vier lut- Isolement kan een kracht zijn, mast za
tele jaren en stijging van produc- zij kan ook uitlopen op een „krach' om
tiviteit zes procent per jaar is Een krach, waarvan de gevolgen zie)4"
de weigerachtigheid der aannemers tot over heel onze volksgemeenscha] 2
om zélf met cijfers over de brug te kunnen laten gevoelen. Zoals de ge n
komen des te sprekender. Voor de volgen van het conflict thans ooi
Kamer was ook dit zwijgen duidelijk reeds voelbaar zijn, en dit in toene
genoeg. mende mate znllen worden. 'f!
Half carnaval, half bevrijdingsfeest
(Van een onzer medewerkers)
'N alle Joodse bladen over de
gehele wereld hebben de laat
ste weken weer de aankondigin
gen gestaan over het Poeriem
feest. In de gehele Joodse wereld
zal weer worden gefeest, omdat
tijdens de regering van koning
Xerxes (485465 v. Chr.) van
het Perzisch-Macedonische rijk
door toedoen van zijn Joodse echt
genote koningin Esther en haar
pleegvader Mordechai de Jhden
werden gered van de door ko-
nings eerste minister Haman be
raamde ondergang. De eeuwen
door is deze redding bij de Joden
blijven leven. Nog steeds wordt
om deze redding uitbundig feest- j Weken tevoren beginnen "reeds de
gevierd. voorbereidingen. Opzichters van bouw-
Volgens de religieus-Joodse wetten, die fn woningtoezicht inspecteren de da-
bij iedere gelegenheid waarschuwen te- j der huizen en de balkons op hun
gen dronkenschap, mag op het Poeriem- sterkte en bepalen hoeveel merisen'
feest (dit jaar 13 maart) zo worden ge- daarop de optocht mogen gadeslaan,
dronken, dat men het verschil niet meer Publieke werken snoeit de bomen,
goede I opdat uit de huizen een goed uitzicht
verzekerd.
Op de Poeriemdag verkondigen
feest de tfjd werd vergeten en de Sabbat v,
was ingevallen. Ook by het verkleden 2
gebeurden overtredingen. Deze kleding
huurde men bij niet-Joden, waardoor f
het kon gebeuren, dat wol en linnen in
één kledingstuk waren verwerkt, hetgeen
volgens Leviticus 19 19 en Deuterono-
mlum 2211 verboden is. v
Daarom hac. de Joodse gemeenschap n
een eigen strafmaat ingesteld. De over- s
treders werden beboet en hun namen in v
de synagoge afgeroepen, zodat zij bij een v
reder bekend stonden. d
Het gebeurt niet meer, dat namen in z
de synagogen bekend worden gemaakt! lt
van hen, die de feestbepalingen overtre
den. Niét alleen, omdat buiten Israël het
feestgedruis binheii de muren van een
zaal blijft. Öok in Israël gebeurt dat niet,
Daar is Poeriem uitgegroeid tot een com- a
pleet carnaval.
Het grootste feest is in Tel Aviv,
waar jaarlijks omstreeks één miljoen c
Joden, van de twee miljoen inwonen
die Israël bezit, de optocht gadeslaan
Ik begrijp niet wat in mij omgaat, zei hij na
enige stilte, maar die koude raadgeving van mijn
bondgenoten schijnt ook mij met verlamming te be
smetten. Niet lang geleden zou ik elke leek die mij
van zo'n huwelijk durfde spreken met mijn zwaard
hebben gedood en elke geestelijke zou ik een af
vallige en een verrader hebben genoemd. Maar op
eens klinkt mij die raad niet meer zo ontstellend
in de oren. Waarom zou ik geen verbond sluiten
met een eerlijk en dapper Saraceen die een goed
vijand weet te eerbiedigen, nu zoveel Christenvor
sten hun eed verbreken en de zaak van de hemel
niet langer willen verdedigen? Maar wacht, zo drin
gend is het nog niet. Eerst en vooral wil ik één
poging ondernemen om ons eigen verbond staande
te houden. Mocht mij dat evenwel mislukken, dan
zult u mij bereid vinden opnieuw over uw voorstel
te spreken. Laat ons dus naar de vergadering van
de raad gaan. want het uur daartoe is aangebroken.
Wacht en u zult zien dat Richard zich kan vernede
ren als zijn plicht dat van hem vraagt.
Na die woorden riep hij een kamerdienaar en
liet zich zo snel mogelijk kleden, waarna hij zich
aan de zijde van de bisschop naar de vergadering
spoedde, met geen ander teken van zijn koninklijke
waardigheid bij zich dan een gouden band om zijn
voorhoofd.
In de speciale tent die voor dit doel was opge
richt. vonden zij al de vorsten van de kruistocht
verzameld. Niet zodra kwam Leeuwenhart deze tent
binnen, of het hele gezelschap rees als één man
overeind en in koor riep men hem toe: God beware
Koning Richard van Engeland! Lang leve de dap
pere Leeuwenhart! Zelfs Filips van Frankrijk en de
verbolgen Leopold van Oostenrijk hielden zich bij
deze hulde niet afzijdig.
Blij eiryJelijk weer op de plaats te staan waar
nlj thuishoorde, knikte Richard naar alle kanten en
sprak:
SIB WALTER SCOTT
Slechts weinig woorden wens ik te zeggen,
want mijn persoon is te gering om oponthoud te
brengen in een beraadslaging over het welzijn van
het Christendom en zeker wil ik u niet storen, nu
u bezig bent dingen te bespreken ter bevordering
van uw gezegende onderneming.
De verzamelde vorsten gingen weer zitten en er
volgde een diepe stilte.
Édele vorsten en leiders van onze zaak, ver
volgde de Engelse koning, Richard is een krijgsman
en zijn hand is sneller dan zijn tong, die te veel
gewend is aan ruwe soldatentaal. Zo kwam het dat
ik mij misschien liet verleiden tot ondoordachte uit
spraken. Nu ik hier voor u sta. vraag ik u echter
omwille van enkele minder gelukkige woorden niet
te willen afzien van de edele zaak die wij de ver
lossing van Jeruzalem noemen. Zo Richard tegen
een uwer iets misdaan heeft, zal hij door woorden
en daden daarvoor betalen. Edele broeder van
Frankrijk, had ik ooit het ongeluk u te beledigen?
Zijne Majesteit van Frankrijk heeft met die
van Engeland geen verzoening te zoeken, antwoord
de Filips in volle waardigheid, en de besluiten die
ik in verband met onze onderneming wens te tref
fen worden mij ingegeven door de toestand waarin
mijn rijk zich bevindt. Mijn plannen worden in geen
geval beïnvloed door naijver of haat tegenover mijn
dappere en koninklijke broeder.
Maar Oostenrijk, hernam Richard, terwijl
Aartshertog Leopold onwillekeurig van zijn zetel op
rees, Oostenrijk meent reden te hebber om op En
geland vertoornd te zijn. Laten wij elkaar dus ver
giffenis schenken opdat wij de eendracht in Europa
en de Vrede in ons leger niet zouden verbreken.
Wij zijn thans bondgenoten om een banier te ver
dedigen. mooier en roemrijker dan ooit een aards
koning kon laten wapperen: die van de hemel zelf.
Laat Leopold Engeland's banier teruggeven, als hij
die Ln zijn bezit heeft en Richard zal zijn spijt be
tuigen over de manier waarop hij de Oostenrijkse
standaard beschimpte.
De Aartshertog antwoordde niet, doch keek nors
voor zich uit. Op zijn gelaat lag een trek van mis
noegen, doch kennelijk vond hij niet de geschikte
woorden om uit te drukken wat op dit ogenblik in
hem omging. Dus nam de Aartsbisschop van Jeru
zalem in zijn plaats het woord om te verklaren dat
Leopold een plechtige eed had afgelegd, bewerend
dat hij in het spel van de diefstal niet was be
trokken.
In dat geval hebben" wij de edele Aartshertog
groot onrecht gedaan, antwoordde Richard, en graag
vragen wij hem vergiffenis, daar wij hem de mis
daad ten laste hebben gelegd. Thans echter reiken
wij hem de hand ten teken van hernieuwde vriend
schap en vrede. Maar wat nu? Weigert Oostenrijk
onze niet gewapende hand te aanvaarden? Wil hij.
na ons voorstel tot een tweegevecht verworpen te
hebben, nu ook ons bondgenootschap niet meer er
kennen? Goed. het zij zo. Wij wensen het hem niet
kwalijk te nemen. De minachting die hij hier voor
ons aan de dag legt. zullen wij ondergaan als straf
voor wat wij in drift tegen hem hebben misdreven.
Ik ben bereid de rekening tussen ons als vereffend
te beschouwen.
Na die woorden wendde hij zich van de Aarts
hertog af en zette zijn toespraak voort.
Wordt vervolgd
Joden zich daarom verzamelen in deze
weken, waarin het Poeriemfeest, beter
bekend als het Lotenfeest, valt, om op
nieuw de wonderbaarlijke redding fees
telijk te beleven. De feesten vinden
meestal plaats in besloten kring.
Alleen Israël maakt hierop een uitzon
dering. Daar staan de kranten niet vol
met aankondigingen waar de festivitei
ten worden gehouden. Daar is het gehele
land in feeststemming. Meer dan elders
nog wordt Poeriem daar gevierd als een
bevrijdingsfeest, ook al ligt deze bevrij
ding een vijfentwintig eeuwen ln het ver
leden.
Maar niet immer is Poeriem gevierd
in de beslotenheid van de muren der
feestzalen. Ook hier in Nederland werd
het in de openlucht beleefd. In de zeven
tiende eeuw waren het openbare volks
feesten in de Joodse wijk van Amster
dam. Langs de deuren gingen de „ver-
schteerders", de verklede figuren, ge
wapend met ratels en trommels.
een waar carnaval, waar
herauten te paard, dat de grote dag
is aangebroken. Dan is het moeilijk in
Israels straten één kind te ontdekken
dat niet is verkleed. Zij stellen vóór de:
figuren uit de geschiedenis van koningin
Esther maar ook Israëlische kinde
ren als Volendammertjes verkleed zyn|
m de straten te zien. Het is zelfs in
het verleden voorgekomen, dat op een
druk kruispunt een knaapje als agent]
verkleed het verkeer regelde.
De feestvreugde is zo compleet, dat
de straten officieel andere namen krij
gen, die zijn afgestemd op de gebeur
tenissen in het toenmalige Perzisch-
Macedonische rijk. De dagbladen laten
zich evenmin onbetuigd. Zij verschij-|
nen met de zotste artikelen en de mal.
ste advertenties.
Ter gelegenheid van Poeriem worden
ook in Israël nieuwe gemeenteverorde-
het Joodse kerkgenootschap" voor'ver- "'"f/" uitgegeven waarin bÜ voorkeur
antwoordelijk was. Het had er op te k V aa.ngePrezen wat normaliter
letten, dat het feest niet tot excessen yerbod®n Maar ondanks dat zullen
zou leiden, waar het stadsbestuur aan- j'n Israël evenals voorheen te Amster-
stoot aan zou kunnen nemen. Daarom dam „de bestuurderen van de Joodse
gaf het de bepaiing uit: „voorts moeten gemeente niet voor degene in öe bres
Ungs de3hiiizen P-»eri?ml!rftodv8"r" Eomt"'ZoT'D
dragende zich in acht nemen en nietv,ert bet J°odse volk
buiten de Jodenbuurt gaan..
opdat l?.?,nieuw het feest van de wonderbaar-
ge. j Ujke redding. Hier in feestzalen, i
geen ontwijding van Gods
schiede, want als iemand in aanraking j ra®' 'n d« openlucht,
komt met de politie, de bestuurderen
de Joodse gemeenschap zullen niet 1* C
hem in U bres springen /jClldin^SCOfltCrentlC
te Baarn
Anderzijds dienden rabbijnen
stuurderen er op te letten, dat tijdens
de feestvreugde de Joodse wetten niet
werden overtreden. Het gebeïlrde name
lijk nog al eens, dat in bet vuur van het
Advertentie
Onrustige Zenuwen?
Ml|nhqrdt's Zenowtobletten
De eerste algemene conferentie voor
dit jaar is belegd in het gereformeerde
Zendingscentrum te Baarn, van 19—21
maart a s. Sprekers tijdens deze confe
rentie zijn: dr. J. van der Linden, on
derwerp: „Doorbraak van het Evangelie
n Azie zr. P F. ton Kate, tot voor
kort zendingsverpleeester in Indonesië:
ds. J. Blauw, onderwerp: „Nieuwe we
gen voor de zending".