CHRISTELIJK KONING - RICHARD Komt er een subsidiëring van de kerkbouw? Ir. -STOMA-BRAS Voorzitter comité voor kerkzaken vervangen Een woord voor vandaag Waarom hervormde J.V. op gerei', grondslag? AKKERTJES Kanttekening Geen krachtmeting tussen Graham en mohammedanen f Geruchten zaaien onrust In het blad Hervormd Neder land" schenkt ds. F. H. Lands man aandacht aan de subsidie Kerkbouw. Enkele jaren geleden tras er een ..plan-Sassen", inaar het begint de vraag te worden of er nog iets van komt: TfflJ mogen wel zeggen dat de W kerkbouwactie. die nog niet is afgesloten, toch reeds een flink eind is gevorderd. De eerste etap pe van de tocht, die afgelegd moet worden voor de plm. 160 nieuwe kerken er staan, mag geslaagd genoemd worden. Tien miljoen is een groot be drag. zeker als we bedenken dat het in 3 a 4 maanden bijeenge bracht werd. Wij herinneren ons: er was uit gerekend. dat een landelijke ac tie 16 miljoen gulden moest op brengen om de plaatselijke ge meenten zó te helpen, dat ze in de loop van de eerstvolgende tien jaren, na hun eigen aandeel te hebben opgebracht, aan het bou wen zouden kunnen gaan. En wij hebben nóg goede hoop. dat die 16 miljoen gulden er ruimschoots zullen zijn vóór de laatste subsidie binnen het kader van het 160-kerken-plan zal zijn verstrekt. Maar nu de leden van de Kerk hebben getoond, dat zij bereid zijn hun krachten in te spannen om dit grote werk, mede voor de toekomstige generaties, tot stand te brengen, is er één vraag die hoe langer hoe nijpender wordt, nl. deze: wat zal de over heid doen? Om duidelijk te maken waarom deze vraag zo nijpend is, moeten we er aan herinneren waarom juist in 1959 de grote kerkbouw actie werd georganiseerd en waar om de leuze werd aangeheven: 160 kerken in de eerstvolgende tien jaar! In de eerste plaats omdat een onderzoek had uitgemaakt dat die 160 (hervormde) kerken inder daad gebouwd zullen moeten wor den. willen de nieuwe woonwijken geen ..steden zonder tempels" worden, zoals er bij de vleet in de communistische landen verrij- dat op 29 april 1957 door een staatscommissie, waarvan mr. A. M. J. A. Sassen voorzitter was. een rapport betreffende de rege ling van de rijksbijdragen voor de kerkbouw werd ingediend bij de minister van Binnenlandse Za ken. waarin zulk een regeling, als zeer urgent, van harte werd aan bevolen. Dit rapport vond grote bijval zowel in de kring van de K.V.P., de P.v.d.A. als van de C.H.U., terwijl het zich liet voorzien, dat ook de A.R.P. wel mee zou gaan als het op stemmen aan zou ko-' men. terwijl de V.V.D. zich nog het meest aarzelend tot afwijzend uitliet. Dit rapport was van zo grote betekenis omdat het wèl reeds on omstotelijk was gebleken, dat er staatsrechtelijk geen enkel steek houdend bezwaar tegen overheids subsidie voor kerkbouw kon wor den ingebracht, maar vele ge meentebesturen boven de Moerdijk er de voorkeur aan bleken te ge ven op een rijksregeling te wach ten alvorens zelf een beslissing._te In de politieke constellatie, die zich voor de jL kabinetscrisis voordeed, was het dus te voorzien dat het spoedig tot een ontwerp- wet Voor de regeling van de sub sidiëring van de kerkbouw zou ko men. gegrond op de principiële richtlijnen, die door de commis sie-Sassen werden getrokken en wellicht aangevuld en verbeterd aan de hand van de verschillende beschouwingen, die sindsdien wer den gepubliceerd. Toen kwam de kabinetscrisis en daarna het -nieuwe kabinet. De P.v.d A. ging in de oppositie. Toch leek dit in geen enkel opzicht een verslechtering van de kans op een spoedige regeling van de over heidssubsidie voor kerkbouw te De K.V.P. en de C.H.U. hadden zich al duidelijk uitgesproken. De A.R P. zou ook wel geen spaak Jh het wiel steken. En de V.V.D. zou. zo was de algemene opinie, in dit opzicht althans de regerings- politiek wel niet bepalen, temeer daar het nieuwe kabinet, gezien het overwicht daarin van de con fessionele partijen, toch zeker niet minder welwillend zou blijken te staan tegenover de overheidssteun aan de kerkbouw dan zijn voor ganger. al was dan de hoop van prof. Romme en dr. Bruins Slot op een gehéél christelijk" kabi net niet in vervulling gegaan. Maar naarmate dit kabinet lan ger aan de regering is. gaat juist wat deze zaak betreft, de onrust groeien. Het gerucht dat de „in formateur" prof. Beel gedaan zou hebben gekregen wat blijkbaar zijn bedoeling wel geweest was dat de subsidiëring van de kerk bouw in het regeringsprogramma werd opgenomen, bleek alras een loos gerucht te zijn geweest. Ook in de Troonrede werd geen gewag gemaakt van de kerkbouw- subsidiëringsplannen. De regering had al spoedig de handen vol met de problemen rondom de vrije loonvorming. Ze bleek wel grote interesse te hebben voor de rege ling van de voetbalpool, de com merciële televisie en andere zaken op ..cultureel" terrein, waarmee men juist in kerkelijke kring niet altijd even gelukkig bleek te zijn; maar over de lang verbeide sub sidiëring van de kerkbouw, toch zeker een ..cultureel" belang van de eerste orde, geen woord! Wat zit daar achter? De V.V.D., zo weten wijze Haagse heren te vertellen, is tegen de kerkbouwsubsidiëring en maakt daar een kabinetskwestie van. Er zijn zelfs lieden, die beweren dat prof. Romme het episcopaat heeft ómgekregen, zodat dit er niet meer op zou staan, dat de K.V.P. de zaak van de kerkbouw- subsidie zou doorzetten en zo mis schien het kabinet in gevaar bren gen. Dan maar zonder overheidssub- Nogmaals: we geven deze ge ruchten voor wat ze zijn. Maar, ook al zouden ze uit de lucht zijn gegrepen, dan nog is het op z'n minst een vreemde zaak dat een zo belangrijke aan gelegenheid. ten aanzien waarvan de verwachtingen zo hoog gespan nen waren, blijkbaar in de ijskast gezet is. protestantse kerken nog meer achterop dreigen te raken in de uitvoering van haar bouwprogram ma's, omdat ze voor het meren deel moeten worden gebouwd in gemeenten met een geestelijk niet homogene bevolking, waar de ge meenteraden maar al te vaak aar zelend of afwijzend staan wat be treft de subsidiëring van de kerk- De kerkbouwactie zou wel een geheel onbedoelde uitwerking heb ben en, wat de houding van de regering betreft, een averechts resultaat, als de overheid zich nu achter de conclusie zou gaan ver schuilen. dat de kerken het blijk baar zelf wel afkunnen! Honderd zestig kerken kosten plm. 80 miljoen gulden. Bij een uiteindelijke totale opbrengst van 16 miljoen gulden voor de centrale actie betekent dit dat dan 20 pet. subsidie zou gegeven kunnen wor den. Als de overheid ook 20 pet. subsidie zou geven, moeten de ge meenten altijd nog 60 pet. van de bouwkosten zelf dragen! En als we dan nog rekenen met het feit, dat er geld en wel steeds meer geld moet komen voor het kerkewerk zelf op zichzelf be schouwd iets zeer verheugends behoeft het de regering niet te verwonderen dat de kerk niet ge rust is over haar beleid en met verlangen uitziet naar een gerust stellende verklaring. t 'v.- "v V A ryJrJhf Chr. Reformed Church Met de instituering van een Christian •rmed Church in Portland. Oregon. Amerika, heeft deze kerk in de 25ste van Amerika haar intrede gedaan. Aanvankelijk vond men deze kerken bij na uitsluitend in streken waar de Neder landse emigranten zich in de loop der jaren in grote getale hadden gevestigd. Maar vooral gedurende de jaren na de tweede wereldoorlog wordt er een grote activiteit ontwikkeld om ook in andere steden en staten tot het stichten van Christian Reformed Churches te komen. Benoemd tot onderwijzeres aan de School met de Bijbel te Tuil en 't Waal: mevr. C. G. Hoens-Boelhouwer te Utrecht; aan de School met de Bijbel te Rotterdam: R. Beukema te Rotter dam; aan de Kon. Wilhelmina-school te Groningen: mevr. G. J Schalen de Wollf te Groningen: aan de Mr. J. J. L. Brugghen-school te Zwolle. Advertentie Hebt U maagklachten? Misschien zelfs reeds landen of jaren? 1 Neem dan geen lap» middel, dat U slechts J tijdelijk helpt en dat U dus moet blijven inne men, doch STOMABRAS een blijvende ver betering brengt Wat wil het Kremlin met de kerk? Nieuwe zorg of nieu we toekomst De voorzitter van de Russische regeringscommissie voor kerke lijke zaken, G. G. Karpof, is van deze functie ontheven en vervan gen door V. A. Koeroedof, aldus meldt het regeringsorgaan Izwestja. Het blad geeft geen re- den voor deze mutaties op. Karpof, die ongeveer twintig jaar ge leden door Stalin was benoemd, had in dertijd tot taak namens de partij toezicht uit te oefenen op de Russisch-Orfhodoxe Kerk. Zijn vervanging zou dus kunnen duiden op een wijziging van de houding van de communisten ten aanzien van deze kerk. In het verleden hebben de Sowjet- autorlteiten vaak steun ontvangen van de Orthodoxe Kerk voor bepaalde punten van hun buitenlandse politiek. Zo heeft patriarch Alexei van Moskou onlangs een rede gehouden ten gunste van de door Chroesjtsjef voorgestelde „algemene en totale ontwapening". Anderzijds schijnen recente artikelen van de dienst voor anti-religieuze propa ganda te wijzen op een gevoel van onbe hagen in de communistische partij over een zekere toeneming van het religieuze gevoel in het land. Dit zou dus kunnen (Wijzen op een strengere houding communistische staat ten opzichte de kerk. Contaclen Het is echter de vraag of dit de juiste zienswijze is. In de afgelopen maanden heeft de communistische regering de kerk toegestaan nieuwe contacten met het bui tenland aan te knopen. Zij was vertegen woordigd op de Nyborg-conferentie van Europese kerken, ontving delegaties van de Wereldraad en andere kerkelijke groe peringen en mocht zelf'kerkelijke delega- het buitenland zenden. Over het nam men aan dat de.staat deze contacten bevorderde om naar buiten niet de indruk te vestigen van anti-godsdien stig te zijn en van vijandig tegenover de kerk te staan. Na het laatste contact met de Wereld raad is zelfs besloten om de onderlinge contacten uit te breiden. En bovendien zal de Russisch-Orthodoxe Kerk voor het eerst sinds de revolutie weer vertegen woordigd zijn op de pan-orthodoxe con ferentie die door patriarch Athenagoras bijeengeroepen is. Er bestaat natuurlijk altijd de mogelijk heid dat de westerse kerken met al te grote vrijmoedigheid hun inzichten in Moskou hebben bekend gemaakt. En in derdaad hebben een paar kerkelijke lei ders zeer duidelijk hun „zegje gezegd", zonder een blad voor de mond te nemen. Discipelen leerlingen van de Heiland. Bijna drie jaar nu volgen zij Jezus, hebben zij Zijn woord gehoord, hebben zij tekst en uitleg gevraagd van Zijn gelijkenissen. Zijn wonderen hebben zij gezien, getuigen zijn zij geweest dat zelfs de doden werden opgewekt. Maar als Jezus hun in ronde woorden vertelt wat straks, over nog maar weinige dagen, zal gaan gebeuren met de Zoon des mensen, dan constateert Lucas in zijn evan gelie: „En zij begrepen niets van deze dingen en dit woord bleef hun duister en zij wisten niet waarvan gesproken werd." Lucas' verbazing hierover is zo groot dat hij driemaal hetzelfde zegt, zij het met andere woorden. Waar ook ter wereld gisteren kerk gehouden is, middelpunt van de dienst is ongetwijfeld geweest het lijden van onze Heiland toe zijn immers in de Lijdensweken. Tot ieder wordt het gezegd: „De Zoon des mensen zal overgeleverd worden aan de heidenen en bespot en gesmaad en bespuwd worden, en zij zullen Hem geselen en doden, en ten derden dage zal Hij op staan." Ja inderdaad: het lied van de overwinning klinkt door de dodenzang heen. In die weinige woorden ligt de verlossing voor ieder die het horen wil. Is het niet verbazingwekkend dat er toch nog zijn die oren hebben, maar niet horenPrecies als die discipelen „Theologisch rentenieren wij eigenlijk" De Provinciale afdeling: Zuid-Hol- wij niet los zien van de menselijke land van de Nederl. Bond van Herv. verantwoordelijkheid. J.V. op G.G. is zaterdagmiddag in Een juist inzicht in deze dingen iij. I tenslotte nog maar de buitenkant Doelstelling „Comité Spijtoptanten In een zaterdag door het Comité Na tionale Actie Steunt Spijtoptanten Indo nesië N.A S.S.I. gehouden vergadering is als doelstelling aangenomen: ..De overtuiging van het Nederlandse volk te vertolken, dat de in Indonesië aan wezige stamgenoten, die in ellende ver keren. door ons volk moeten worden geholpen, hetgeen op dit ogenblik vooral inhoudt, dat diegenen, die blijkens aan vrage tot toelating in Nederland ge drongen zijn hier te lande een toe vluchtsoord te zoeken, de gelegenheid geboden wordt in versneld tempo hier heen te komen." Het comité is als volgt samengesteld: prof. mr. W. L. G. Lemaire. hoogleraar te Leiden, voorzitter; mevr. wed. gen. S. H. Spoor-dykema, vice-voorzitster; Hein Buitenweg. Ie secretaris; E. A. C den Hamer. 2e secretaris; S. L. F. Cata lan!. thesaurier. Zitting hebben voorts o.a. de Eerste-Kamerleden H. Algra en mr. J. van Bruggen, de Tweede-Kamer leden mej. mr. J. J. Th. ten Broecke Hoekstra, mr. F. H. J. M. Daams, ir. C. de Rehobothkerk te Rotterdam bij eengeweest in haar jaarlijkse verga dering, die ook nu weer druk bezocht was. In deze vergadering is ook de nieuws afdelingsvoorzitter, ds. L. Vroegindewey te Delft, voor het eerst als zodanig aan de leden voorgesteld. Van diens vele kwaliteiten heeft de afdeling onmiddellijk een dankbaar gebruik gemaakt door hem te laten invallen voor de aangekondigde spre ker voor deze middag, ds. Van Dijk uit Garderen, die door familieom standigheden verhinderd was. Ds. Vroegindewey sprak over „Waar om gereformeerd?", een vraag die voor al betrekking had op de toevoeging „op G.G." achter de bondsnaam. Ds. Vroegindewey zette uiteen dat deze toe voeging wil aanduiden dat het gaat om de verbreiding van de waarheid. Zoals die begrepen is in de reformatorische belijdenis, de 3 Formulieren van Enig heid. En daarin gaat het om een aantal «tukken die ais specifieke kenmerken van de gereformeerde leer kunnen gel den: het gezag van de Heilige Schrift, de totale verdorvenheid van de mens, de uitverkiezing, de vrijmacht Gods, de algenoegzaamheid van Christus. Deze gereformeerde levenssfeer wordt door nog andere trekken geken merkt, zoals de nadruk die gelegd wordt op de noodzaak van wedergeboor te en bekering. Zalig worden geldt ze kring als een buitengewoon stuk. „En in dit stuk voelen wij e< zondere verwantschap met de prediking van Jezus, van de apostelen en de kerk vaders. Dit is een oecumene in de diep te waarvoor wij meer voelen dan de te genwoordige oecumene in de breedte. Verder treft men in deze kring een cri- tisch» prediking aan; hier wordt niet iedereen zaliggesproken. „Dat zijn nu de dingen loaar het om gaat", zo vervolgde ds. Vroegindeweij. Een persoonlijk en zaligmakend geloof dat altijd geloof in Christus is. Kennis van zonde door de wet en sterke nadruk op de uitverkiezing, die in onze dagen wordt voorgesteld in een vorm die het echte benadert, maar die niet echt is. Deze uitverkiezing kunnen i Dis, prof. mr. A. E. M. Duyn- nevr. D. Heroma-Meilin> ei i de Wetering. Advertentie GRIEP GRIEP GRIEP GRIEP GRIEP HELPEN DIREKT alleen door de bekering wordt de persoonlijk Christus ingelijfd. Nog andere kenmerken zijn opval lend. Het vasthouden aan de belijde- sterke oproep, niet tot ge loof, maar tot bekering, waarmee wij de bijbelse traditie het best heb ben vastgehouden. „Theologisch ren tenieren wij eigenlijk; van vernieu wing of uitbouw is nagenoeg geen sprake. Maar men mag niet verge ten dat, wat gereformeerd is leeft uit de schatten van oen vroegere tijd. Daarbij blijft onze plaats in de Her vormde Kerk, waar wij geloven dat God ons gesteld heeft met een eigen taak: het luisteren en vermanen. En waar wij temidden van andere daliteiten inderdaad, zoals eenmaal werd opgemerkt, een andere gods dienst zijn", aldus ds. Vroegindewey. HET CONFLICT EEN FEIT Propaganda Het is evenwel ook niet onmogelijk dat Karpof nog uit het Stalin-tijdperk •ervangen is, omdat Chroesjtsjef meent lat er nu een nieuw tijdperk is aange broken. Het is mogelijk dat hij meent dat de kerk de internationale contact-proef heeft doorstaan en nu meer dan ooit als communistisch propaganda-orgaan bruikt kan worden. Dan zou de taak Koeroedof niet zo zeer zijn toezicht op de kerk te houden als wel de kerk stimuleren tot meer contacten. En natuurlijk kan het ook nog zijn dat Karpof alleen maar te oud werd voor dit werk en een andere opdracht moest gaan vervullen of rustig van zijn pensioen mag gaan genieten. Soms zijn wij in het wes ten geneigd achter iedere vervanging iets te zoeken. Er zijn dus mogelijkheden ge noeg en de tijd zal wel leren hoe belang rijk deze verwisseling van voorzitter i Dibelius werd niet lastig gevallen in Oost-Berlijn De moedige Duitse bisschop Otto Dibelius heeft zich gisteren nie't bekom merd om het feit dat de communis tische regering een gerechtelijk onder zoek tegen hem aanhangig heeft ge maakt. Hij heeft toch in de Oostberlijnse Mariënkirche gepredikt en werd niet den tegen samenwerking met de munisten: „Laat er geen solidariteit met de wolven zijn" riep hij uit. Hij ver oordeelde de communisten wel niet met name, maar wat hij bedoelde was duide lijk genoeg: „Christenen mogen geen juk aangaan met de ongelovigen," ze Ïïl( TT/l&mü PINDAKAAS in kwaliteit de .BAAS fólLLY GRAHAM heeft gisteren commentaar geleverd op de uitnodiging van een mohamme daans zendingsgenootschap om zich met hem te mogen meten op het gebied van de gebedsgenezing. Billy Graham had dit geweigerd, maar tot nu toe 2ich onthouden van enige mededeling waarom hij weigerde. Zoals wij in een aantal edities za terdag reeds berichtten heeft sjeik Moebarak Ahmad, de leider van het agressieve mohammedaanse genoot schap Ahamadijja, Graham uitgedaagd tot een dergelijke krachtmeting. Hij stelde voor dat 30 ongeneeslijken uit gezocht zouden worden en dat Gra ham en zes van zijn volgelingen zou den bidden voor de genezing van 15 68 De Vaux keerde zich voer te brengen, doch kor. -- op te halen, als wilde hij te kennen geven dat hij het voor één keer met zyn meester niet eens was. Intussen deed de kluizenaar een stap v°or^®"ts' kijkend als iemand die een gewichtige boodschap brengt van gewichtige leiders en de hand heffend om het woord te vragen. Deze onbeschaamdheid was genoeg om Richard opnieuw in woede te doen ont steken. doch in zijn hart was te veel de kerk en heilige mannen om hem tot weerspan- nigheid aan te letten. Met een gebaar deed de klui- zenaar de Vaux teken te blijven en hief dan de magere arm nog hoger, zodat de ruige pels gedeel telijk van hem afvieL ln <je naam van de kerk, riep de kluizenaar, verbied ik deze schandelijke uitdaging tussen twee christenvorsten, wier schouders beiden het gezegen- SIR WALTER SCOTT staking in de bouwvakken een feit geïsoleerd staan. Er is een breuk geworden. Werkgevers en werkne- met de werknemers, er is een breuk de staking beperkt gehouden, iets geversorganisaties. En dat zij zou- zij te prijzen zijn. Voor c den kunnen rekenen op de steun der vandaag nog een democratie de aandacht mag heten, dan toch slechts e bindt de politieke partijen, wanneer hemzelf. het hem past. En hij zendt ook het parlement naar huis, wanneer het hem zint. Nu behoefde men van het parlement in Indonesië geen al te hoge dunk te hebben. Maar het had dan nog altijd deel de mogelijkheid van een antwoord, lijkheid van een weerwoord, op de vele wi den die Soekarno pleegt te spreken, macht bij de man Dit antwoord en dit weerwoord ech- het foch echt niet hebben moet. WAAR BLIJFT HUN INVLOED? kruis dragen Wee hem. die dit verbond verbre ken durft. Richard van Engeland, ik beveel v bevel weer in te trekken, bij. de dolk staat voor r- en dood zijn na» keel! i dood zijn mijn gezellen, antwoord de Richard, en ik heb te veel zwaarden getrotseerd om nu een dolk te vrezen! Gevaar en dood zijn nabij, herhaalde de boe tedoener. waarna hij zijn stem nog holler deed klin- i toe te voegen: En na de dood het eerbiedig uw ken 00rdeCl! T, U J U Heilige man, zei Richard, ik vroomheid, maar thans.... Eerbiedig mij niet. legde de magere man hem het zwijgen op. want in rang ben ik lager dan het insect dat langs de oever van de Dode Zee kruipt en zich voedt met het slijk der aarde. Eerbiedig liever Hem. wiens graf U gezworen hebt te be vrijden. En eerbiedig de eed van eendracht die u hebt gezworen. Goede vader, antwoordde de koning, als leen heb ik de moed te verklaren dat u zich wat te veel op de waardigheid van uw heilig ambt beroept. Ik geei toe dat u het recht hebt u met ons geweten te bemoeien, doch wat gaat u onze eer aan? Zie. riep nu de kluizenaar, ik laat mij voor u op de knieën vallen en zo smeek ik u medelijden te hebben met het lot van de Christenheid. Enge land en uw eigen persoon. Sta op. sta op. beval Richard korzelig, knieen die zich zo dikwijls voor God buigen moeten dat niet doen voor een mens! Welnu, welk gevaar be dreigt ons. eerwaarde vader? Is het zo erg gesteld met Engeland's macht dat het gesnoef van een nieuwbakken hertog die aan het wankelen kan rengen^eck naaf sterren en ]as jn de toekomst, antwoordde de man van Engaddi, en zo ontdekte ik dat een vijand zich schuil houdt in het huis van uw leven, even gevaarlijk voor uw roem als voor uw bestaan. Een teken in Saturnus bedreigt u met gevaar en bloed en als u zich niet haast derwerpen aan uw plicht, zult rpletterd worden. ren kan ik tot lamp dienen. Vraag mij dingen die het welzijn van deze kruistocht betreffen en ik zal u antwoorden als een wijs raadsman. Spreek mij echter niet over aardse aangelegenheden, want dan zal ik antwoorden als een krankzinnige. Ik zou het verbond tussen de vorsten zc kruistocht niet verbreken, antwoordde Richard iets zachter, als ik een ander middel kon bedenken om mij te wreken voor de smaad die mij werd gedaan. Juist daartoe ben ik hierheen gekomen, zei de kluizenaar, uitgestuurd door de raad die ijl is bijeengekomen op bevel van Filips van naim- riÜi' Vreemd, zei Richard, dat anderen handelen, terwijl alleen onze eer werd geraakt. Zij willen uw eisen voorkomen, als dat nog mo gelijk is. zei de boetedoener. Zij willen Engeland's banier opnieuw op de heuvel van Sint Joris plaat sen en tevens willen zij besluiten de misdadiger en zijn helpers in de ban te slaan. Een grote beloning willen zij uitbetalen aan wie de schuldige ontmas kert en zijn vlees zal de wolven en raven worden toegeworpen. En wat doet Oostenrijk in dit alles? vroeg Ri chard. Oostenrijk wil zich van alle argwaan zuive ren door zich te onderwerpen aan ieder Godsoordeel dat door de Patriarch van Jeruzalem kan worden opgelegd. Waarom niet een beslissing door een twee strijd? vroeg Richard. hoogmoed Zwijg, schreeuwde Richard, dit is heidense we tenschap. Oude. gij raaskalt. Ik weet wat ik zeg. Richard, hield de zonder ling vol. ik ben niet gek Ik ken mijn toestand en weet dat ik een deel van mijn verstand heb behou den. niet om het voor mezelf te gebruiken, doch slechts in dienst van de kerk en ter bevordering van het kruis. Zelf ben ik een blinde, maar ande- Ómdat de eed dit verbiedt. Bovendien wil de raad der vorsten Geen strijd toestaan, onderbrak Leeuwenhart, niet tegen de Sarasenen en evenmin tegen iemand anders. Maar goed. vader, u hebt mij doen inzien dat ik op het punt stond een dwaasheid te begaan. Er is op Oostenrijk geen eer te halen en dus zul len wij het zo laten. Maar het Godsoordeel blijf ik eisen en ik zal lachen als zijn plompe vingers sis sen bij het aanraken van de gloeiende ijzers. Wordt vervolgd van hen, terwijl de sjeik en zes vol gelingen de overigen voor hun reke ning zouden nemen. Het resultaat, aldus de sjeik, zou bewijzen „wie door de genade en barmhartigheid van de Heer gezegend is en voor wie zijn deu ren gesloten blijven." Graham had geweigerd het voorstel in overweging te nemen en tot heden had hij er geen commentaar op gege ven. Gisteren vertelde hij echter in een vraaggesprek: „lk heb met ver scheidene mohammedaanse leiders ge sproken die mij meegedeeld hebben dat de Ahamadijja een groep is welke niet representatief is voor de moham medaanse leer. Bovendien werd Chris tus eens door de satan uitgedaagd om doe<i een wonaer zijn godheid te be wijzen. Hij antwoordde met te zeggen: Gij zult de Here uw God niet verzoe ken". De Amerikaanse evangelist deelde mee een aantal telegrammen uit de V.S. ontvangen te hebben, waar bij hem op aangedrongen werd op de uitdaging in te gaan, maar hij zei dit niet te zullen doen. Beroepinasiverk NED. HERV. KERK Beroepen te Beek. L.: C. W. de Plan- que. pred, voor gerepatrieerdenzorg te Heerlen: te Houten. Utr.: J. T. Doorne bal te Oene; te Stavenisse: L. G. Zwa nenburg, kand. te Waarder. Aangenomen naar Ede: E. F. Vergunst te Rijssen. Bedankt voor Rotterdam: E. F gunst te Rijssen; voor Heino: C. Steen te Gasselter-Nijveen; voor Ouc- Beijerland: L. Blok te Capellc a. d. IJs- sel. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Zoetermeer: C. H. Apoelo te 's-Gravenhage-Loosduinen; te Wer kendam (2de pred. pl.)M. Ros te Hoofd- Aangenomen naar Leeuwarden: E. J. Oomkes te Schiedam. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Bedankt voor Berkel: M. J. C. Blok te Utrecht-Noordwest. Beroepbaarstelling: De classis Gouda- Leiden-Woerden heeft prep. geëxami neerd en beroepbaar verklaard de heer D. Noort, Dubbelebuurt 1. kand. te Rijns- burg. UNIE VAN BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Veendam: Ph. Lindeman te Stavoren. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Dordrecht: C. Hegeman te Genemuiden. te komen. Wat wij wèl betreuren is, dat de hangers van de doorbraak er 1 nelijk zo weinig in geslaagd zijn Jaarvergadering van de Herv. Raad voor Kerk en School Op vrijdag 22 april 1960 hoopt de Raad voor de Zaken van Kerk en School der Nederlandse Hervormde Kerk zijn 18de jaarvergadering te houden in een der zalen van Esplanade te Utrecht. Tot deze vergadering, waarvan het aanvangsuur gesteld is op 10.30 precies, wordt een ieder, die belang stelt in de vragen van kerk en school, uitgenodigd. Na een openingswoord van de voorzit ter en na een jaaroverzicht van de se cretaris, houdt Dr. A. van Biemen, di recteur van de Arbeiders Gemeenschap der Woodbrookers te Bentveld, een re feraat met als thema: „De vormende waarde van de Europese cultuur in het onderwijs". Na de lunchpauze zullen de referent. Dr. A. van Biemen en Dr. F. de Graaff, hervormd predikant te Rotterdam, naar aanleiding van het referaat een gesprek volksgemeenschap zijn de gevolgen openbare mening is iets waarover zij Na onze vorige beschouwingen zal pe werknemersorganisaties, zich het niet onzeker zijn, aan welke haar verantwoordelijkheid bewust, kant van het conflict onze sympathie hebben de voorkeur gegeven aan staat. Wij scharen ons gaarne met een staking, die een partieel en be- onze kritiek naast de voorzitter van heerst karakter draagt. Het bete- het Verbond van protestants-christe- kent, dat de onvermijdelijke schade lijke werkgevers, die. sprekende nog altijd beperkt wordt gehouden, mede namens^ zijn medebestuursle- j\iaar niemand vergisse zich: het is moeilijker om tot een beperkte sta king te besluiten dan om een be perkte staking te laten overgaan in een algemene. land zover gekomen, dat wij een conflict als den, zeide het geheel eens te zijn, neen niet met de werkgevers maar met de werknemers in het bouwbe drijf. Er zijn trouwens aanwijzingen, dat de christelijke werkgevers in het wij in bouwbedrijf het met de situatie dub- gekomen, dat wij e bel moeilijk hebben. Het valt in hen di' n°S alleen «varen als vreemd, te loven, dat zij, meer nog dan de wonderlijk en onbehaaglijk. Des te anderen, naar een oplossing om uit gemakkelijker moet bet zijn, ermee de impasse te geraken hebben ge* Sr°ndig af te rekenen, zocht. INDONESIË ZONDER PARLEMENT IN het kader van zijn autoritair ter kwamen de Indonesische leider bewind heeft Soekarno een nieu- allengs ongelegen. Hiervoor is het we maatregel getroffen: de ontbin- parlement nu met ontbinding ge- zou zijn gebracht door de Russische ding de zoveelste maatregel die het leider Chroesjtsjof, die hem immers geen baat zal brengen. Aan de lam- zojuist een bezoek heeft gebracht, lendige toestand waarin land en volk ware stellig onjuist. Soekarno is uit zich bevinden waren niet, en zeker zichzelf reeds autoritair genoeg. niet allereerst, de partijen en het Intussen begint zijn bewind wel parlement schuldig. De schuld moest kritiek af te p ieder ander in plaats van Daarom zal ook deze ontbinding van het parlement Indonesië niet helpen, net zo min als destijds de ontbinding van de partijen het ge holpen heefi. Zij ontneemt integen- het volk de laatste moge- ran het weerwoord. En zij betekent een laatste concentratie van wie Indonesië TJET IS allengs wel duidelijk ge- voelt men zich blijkbaar niet meer J" gehinderd. Maar men voelt zich al evenmin gehinderd door de beschou- Zeker, deze Iaatsten zullen straks mo gen stemmen zoals zij persoonlijk wing, hiertegen worden aangevoerd, wensen. Wij menen te mogen aan- Dat de invloed van het Marxisme nemen, dat het zal zijn een stem op de socialisten in deze dagen niet tegen de toto. Maar zullen zij enige invloed uitoefenen op hun socialisti sche partijgenoten? Wij moeten het zijn wij belangstellend naar hetgeen nog zien, doch tot op vandaag zijn voor het Marxisme in de plaats komt. er bepaald geen gunstige aanwijzin- Niet dat het Marxisme opzij gezet gen voor. wordt, betreuren wij, al valt het ons Bij de doorbraak kreeg ieder het op, dat men zelfs al nauwelijks meer recht om mèt zijn overtuiging tot de de moeite neemt om alsnog met wie socialistische partij toe te treden, vanuit de marxistische levensbe- Het i heette het, zelfs op prijs schouwing redeneren tot een gesprek gesteld worden, wanneer men van zijn overtuiging zou laten blijken. Mits, zo is inmiddels wel duidelijk geworden, men niet zou verwachten, dat anderen zich voor die overtui- om hun beschouwingen de plaats te ging gewonnen zouden geven, laten innemen die aanvankelijk door Vandaar dat straks de socialistische het Marxisme was bezet. fractie, zowel de marxistische bezwa- Mcn neme als bewijs de toto. Voor ren als niet minder de aan de chris- die toto zal straks de Partij van de telijke overtuiging ontsproten be- Arbeid in grote meerderheid haar denkingen ten spijt, toch maar in stem uitbrengen. Door beschouwin- meerderheid haar stem aan een on- gen, aan het Marxisme ontleend, verkorte toto geven gaat. met elkaar voeren, waarbij binnengeko men vragen mede beantwoord zullen worden. Ds. D. Veldkamp, hervormd predikant te 's-Gravenhage zal het slot woord spreken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2