Peter van Woerden EL II LH Hymniadevoor het geestelijke lied Fl GEESTELIJK LEVEN.. EEN ORKEST IN ZIJN EENTJE Te vlug af ZONDAGSBLAD ZATERDAG 5 MAART 1960 De sterren spraken Het was maar een klein berichtje in de krant. De. grote persbureaus hadden het de wereld ingezonden en een redacteur had het opgenomen, omdat het zo mooi een gaatje vulde. En zo wist heel de wereld dat een jonge man van nauwelijks 21 jaar op het eiland Ceylon zelfmoord had gepleegd, omdat de ho roscoop van zijn pasgeboren zoontje uitwees dat het spoedig zou sterven De sterren hadden gesproken. De baby was geen lang leven beschoren. Zo jong als het was lag het reeds in de armen van de dood. En wie kan de loop der sterren wijzigen? Wat er door het hoofd van deze jonge vader is ge gaan weten wij niet. We weten alleen dat hij zich niet los heeft kunnen maken van de vreselijke voor spelling. Heeft hij geprobeerd om de goden te ver murwen? Heeft hij misschien gezegd: Dan wil ik liever zelf stierven, als het kind maar blijft leven. De vader is gestorven. We weten niet of het kind is blijven leven maar we zien geen enkele reden om aan te nemen dat de sterren werkelijk het kind kon den vermoorden. Het staat nu zonder vader in de we reld. ió de Gjrand~lrère^Pierre de ^ranóe jeucfd van IN een huiskamer in Genève staat de driejarige Daniello van Woer- d,c.re°J,W Genève en nu ook met 3 zijn driejarig zoontje, leert hij de den voor een microfoon en zingt in het Frans dat Jezus van alle kinderen eenvoudige bijbelse lied- kinderen, rood en geel en blank en zwart houdt. En in het hartje van 'es' -*ert€lt ze -op -vaak -or,.g:.,?e'.e De omstandigheden dwongen ,,Wat een dwaas." zijn we geneigd hardvochtig te Frans West-Afrika, op Haiti en in Frankr^k zitten kleine kinderen met hun oren tegen een radiotoestel gedrukt om maar niets te missen oordelen. Maar zijn wij zelf beter? Wij geloven"niet van het radio-kinderprogramma van hun grote broer Peter". dat de sterren onze toekomst kunnen bepalen. Maar wel zeggen wij vaak van iemand: „Het is jammer dat die jongen zo scheef is gegroeid. Er komt niets jn een huiskamer zijn aantal enthousiaste heeft gekregen van „electronische zen deling". Straks gaan kin deren en jongeren in hem berecht. Hij is nu eenmaal het produkt zijn opvoeding." Ook in die woorden is de toekomst bepaald, niet door de sterren, maar door de ouders jongens bezig met dra in de meest slechte zin van het woord. den en soldeerbout. On- Of we gooien de schuld op de omstandigheden. Wij der hun handen groeit kunnen het toch niet helpen dat we zijn zoals we het kleine apparaat dat zijn. Als we een andere onderwijzer hadden gehad, als onze baas meer geduld met ons had gehad, als we niet in die volksbuurt waren geboren, als we die verkeerde vrienden niet hadden gehad, ja, dan was alles anders gelopen. En soms geven we zelfs God de schuld. Adam zei reeds: „De vrouw die gij aan mijn zijde gesteld hebt, die heeft mij van de boom gegeven." Met andere woorden: „God als u mij deze vrouw niet haa gege ven was dit niet gebeurd". Uiteindelijk draagt dus God de schuld voor de zonde van Adam. Of we maken van God een soort eeuwige verkiezings robot. Hij giet de mensen uit op zijn zeef. Wie er op blijft liggen is behouden, wie er doorvalt gaat verloren. Dan zeggen we: God als u mij had uitver koren, als u mij had geholpen toen de verleiding me af kwam, als u mij had tegengehouden toen die zondige stap deed, dan was dit alles niet gebeurd. Maar nu is er niets meer aan te veranderen. God heeft gesproken, het lot heeft beslist. God is geen lot-robot Maar de God van hemel en aarde is geen robot. Dat weet David, die niet uit de horoscoop maar van Gods profeet weet dat zijn kind zal sterven Het is een buitenechtelijk kind, geboren uit moord en overspel, maar het is zijn kind en David kan het niet zo maar laten sterven. Hij gaat op zijn knieën. Hij bidt tot een vergevend God. Hij bidt tot een ontfermend God. Hij bidt tot een machtig God. Hij bidt tot de God die zijn zonde vergaf, die een nieuw begin met hem wilde maken, die de macht heeft het kind te genezen. David geeft d« hoop niet op. Hij legt het kind in de Gods- Het kind sterft toch. Heeft David ongelijk gehad? Had het lot dan toch beslist. Als David dat had geloofd was hij blijven treuren. Dan had hij zijn vuisten gebald tegen dat noodlot. Maar omdat hij het niet gelooft, staat hij op, wast de tranen uit zijn ogen, kleedt zich aan., en gaat naar het huis des Heren waar hij zich neerbuigt voor God. Hij buigt niet voor de loop der sterren, voor de on wrikbare omstandigheden. Hij buigt voor de God die de sterren heeft geschapen, die met zijn vinger de geschiedenis leidt, die de omstandigheden zet naar zijn hand. en die ons wil verlossen van de geërfde karaktertrekken door ons tot een nieuwe schepping, nieuwe mens te maken door de wedergeboorte Zwitserland en Duits land, in Frankrijk en Italië er mee op stap. Ze zullen de kleine band recorder (zoals hij ten onrechte wordt genoemd, want het apparaatje speelt alleen maar af zo als een grammofoon en Op neemt niet op) aanzet ten en de kinderen zul len met aandacht luiste ren naar het-maandelijk se programma van de „Kinderkruistocht". En als het afgelopen is zul len ze vragen of ze het nog eens mogen horen. door Zijn Geest. telijke liederen gezongen Met zijn gen op het hammondorgel, met zijn rechterhand op de vleugel. Jaren geleden hebben wij met deze begaafde jonge Nederlander een reis gemaakt naar Amerika- En toen we vorige maand in Ge- ÜP! nève waren, konden we het niet nalaten hem op te zoeken. Terwijl we met hem en zijn jonge vrouw zaten te praten speelden we bij na gedachteloos met een gram- mofoonplaat die op de lage ronde Kin<aer< fafel la o la-ron wo «fat KOmen manier een verhaal uit de bijbel, en leert de kinderen bijbelteksten. Heel wat kinderen zijn op die ma nier voor het eerst van hun le ven in aanraking gekomen met het evangelie. Al spoedig begonnen de kinde ren hem te schrijven. Zii wilden meer weten van de bijbel, weten waar de muziek voor de liedjes te verkrijgen was; ze wilden we ten waar m hun omgeving zij die bijbelse verhalen zouden kuifien horen. Veel kinderen hadden geen enkele bijbelse achtergrond en Pe ter voelde dat hij ze moest hel pen. Maar hoe? In zijn werk met jonge mensen had hij geleerd dat zij het beste geestelijk groeien als ze aan het werk gezet wor den. Waarom zou dat met kinde ren ook niet kunnen? Vergeten we niet al te vaak dat God ook kleine kinderen kan gebruiken om op hun manier van Hem te getui- """at ganger in Nederland niet ben aangedurfd begon hij met zijn luisteraartjes. Eens riep de kerk op tot een kinderkruistocht Peter van Woer den liet die roepstem opnieuw klinken. Ditmaal niet om Jeruza lem voor de christelijke kerk te sche medewerker van Peter van Woerden. De eerste honderd zijn door kinderen zelf in elkaar ge zet onder deskundige leiding. Nu worden ze, in een verbeterde se rie met transistors in plaats van lampen gemaakt door een klein fabriekje. Musicus Peter van Woerden is tevens een begaafd musicus, die een grote carrière had kunnen ma ken Maar hij wilde niet slechts spelen voor het kunstzinnig pu bliek, maar voor zijn Heer en Meester Jezus Christus- Be wust heeft hij zich daartoe met zijn muzikale gave niet gericht tot een kleine bovenlaag maar tot de massa. De talenten die hij had ontvangen wilde hij gebruiken om Vrijheidszin IXZE HADDEN HET over de deugden van de Friese gemeen- schap waarin Sybe Jan opgroeide: over levenseenheid, n- over de helpende handen we willen het nu over hun vrijheidszin hebben. Is dat trouwens een deugd, of is het j}- enkel een natuurlijke eigenschap? De geleerden zeggen: zee- varenden èn boeren staan bekend om hun aangeboren wil tot onafhankelijkheid, hun afkeer van iedere dwinge- g landij. Ze zijn van ouder tot ouder gewend aan wijde ruimten J om zich heen; daarom bedanken ze feestelijk ervoor om gecommandeerd, gedrild, gekoejonneerd te worden. tafel lag. Plotseling lazen we wat de label zei: Peter van Woerden op hammondorgel, piano, accor deon en vibrafoon. Er zijn zangers die met zich zelf duetten zingen, er zijn even wel maar weinig musici die in hun eentje een quartet Uren is hij bezig geweest om de geleerd hebben. Tn muziek voor de plaat op te ne- het begin concen- men. Op het hammondorgel ston- treert zijn schrif- den twee bandrecorders. Hij speel- telijke andere kinderen te vertellen dat Chris tus zegt: „Laat de kinderen tot Mij Dat wil niet zeggen dat ze onvoorbereid op hun vriendjes wor den losgelaten. Neen, voor ze zich jonge zendelingen mogen moeten ze heel wat de, manipuleerde met knoppen, knipte stukjes voorzichtig weg uit banden, plakte andere stuk ken aan elkaar en vormde een orkest in zijn eentje. Radioprogramma Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER >ral op het me- belteksten. Natuur lijk kan hij niet Frankrijk, Afrika en Haiti door- Kinderevangelisatii reizen om hen te overhoren, daar- stuurt hij de kinderen de dichtstbijzijnde zondagsschool of kerk. Ze vragen of de onder wijzer of predikant hun teksten willen overhoren. Als ze inder- Samen i OP ZOEK NAAR NIEUWE MELODIEËN, TEKSTEN EN ZANGERS <Uad de teksten' kennen krijsen 1 groepje wn ze hun handtekeningen die ze no dig hebben om het diploma te krijgen. Langzaam maar zeker „als padvinders" kunnen ze in rang opklimmen tot ze het ge bracht hebben tot „jonge zende ling." Hulp Het reveil van het geestelijk lied heeft de behoefte aan meer liederen wakker geroepen. Ter wijl nog maar enkele jaren ge leden de gedachte overheerste dat voor het eenvoudige evan gelisatielied geen plaats meer was, en musici naarstig zochten naar een nieuwe „kerkelijke" stijl, blijkt nu plotseling dat juist het eenvoudige lied kerk gangers en buitenkerkelijken beiden aanspreekt. Liederen als „Rijst op, rijst op voor Jezus," „Welk een vriend is onze Jezus," en „Ik zie een poort wijd open staan" behoren tot het nieuwe repertoire van vrijwel iedere evangelisatiedienst. Hoewel er dikke bundels zijn, blijkt meer en meer dat niet veel liederen geschikt zijn voor deze bijeenkomsten. Gezangen uit de vertrouwde hervormde bundel doen het goed in een kerkdienst, maar slaan niet aan in een sa menkomst met veel onkcrkelijken. Veel liederen uit de bundel van Johannes de Heer, die wel pasten in de wat meer romantische tijd van het begin van deze eeuw, spre ken de hedendaagse mens niet meer zo sterk aan. Zelfs de nieu we bundel, die na de laatste we reldoorlog in moderne uitvoering verscheen: „Gloneklokken" kan niet in de behoefte voorzien. Het blijkt dat we steeds weer terug vallen op een kleine groep van be kende liederen, die „dood-gezon gen" dreigen te worden. In de afgelopen jaren zijn er en kele zeer goede liederen gedicht. Psalm 23 „De Heer is mijn her der" op de Schotse melodie is be zig het bekende gezang van dezelf de naam voor een groot deel te verdringen." „Er zijn geen gren zen aan Jezus' macht" is wat men zou kunnen noemen een „ker kelijke tophit" geworden. Wie ech- De meest bekende liederen zijn gesteld, hun lied op de grammo- oordelen. De beide jury's zullen in de afgelopen jaren op de gram- foonplaat uit te brengen samen de beste amateurzangers mofoonplaat vastgelegd. Van ver- Deze hymniade wordt georgani- schillende geestelijke liederen kan seerd onder auspiciën van het Aanvragen voor aanmeldings- men zelfs reeds drie of vier uit- „Welkom-werk" van ds- J. Heub. formulieren kunnen gericht wor- voeringen kopen. Het gevolg is Deze enthousiaste jonge predikant den aan de Stichting Welkom dat ook de maatschappijen die hoopt dat velen zullen meedoen, centrum, Hillevliet 3 te Rotterdam, platen van het geestelijke lied in Wanneer blijkt dat voldoende zan- Zowel de inzending van teksten de handel brengen, zoeken naar gers en zangeressen zich inschrij- en melodieën, als de aanmeldingen nieuwe gedichten en melodieën ven. zullen er in de verschillende moeten voor 15 juli bij het Wei- Enkele bekende zangers, zoals provincies voorselecties plaatsvin- knm-eentrum binnen zijn John Buurman vertalen zelf hun den. De eindselectie vindt plaats liederen, en ook het Cross-Quartet 0p 6 oktober in de Groote Schorn Om de kinderen te helpen, kreeg Peter het idee van de „electronische zendeling". Van kinderen kan men moeilijk eisen dat ze dogmatische beschouwin gen gaan houden tot hun vriend jes, maar ze kunnen hen wel la ten luisteren naar een kindersa menkomst die op de band is op- o—- genomen. Zolang er voorraad is het geestelijke lied aanwijzen, kunnen kinderen die het tot „jon ge zendeling" hebben gebracht be schikken over de „electronische zendeling", die ze gratis krijgen, op voorwaarde dat ze er mee gaan evangeliseren. Het ontwerp is va de Zingende Zusjes hebben geheel eigen repertoire opge bouwd, maar niet iedereen is daartoe in staat. Bovendien zijn deze liederen zelden geschikt voor samenzang. burg i Rotterdam-Zuid. Jonge zendelingen" uit met hun „elect lingen ■ekken Samenzang Wedstrijd pastor, ds. Het ligt in de bedoeling van de ze avond een openbare samen komst te maken die geheel in het teken van het geestelijk lied zal De Rotterdamse pastor, ds. J. staan Nieuwe liederen voor sa- Heule, die vooral bekend is ge- menzang zullen worden ingestu- worden door zijn „welkom-diens- deerd en solisten zullen hun lie ten" en door het feit dat hij in deren kunnen zingen- De bekende Rotterdam-Zuid een grammofoon- predikant ds. Okke Jager zal een platenwinkel opende voor het gees- kort woord spreken, telijk lied, heeft zich afgevraagd Er zijn twee jury's gevormd. De of er niet een manier te vinden eerste, waarin onder meer zitting is om dichters, componisten en hebben genomen de dirigenten zangers te stimuleren. Mees van Huis en H. de Wolf en WH,(o„ „-„„f de organist C. Bons, zal de muzi- „Wij moesten een soort wed- k j kwaliteiten van de ingezon- stnjd kunnen organiseren mij- den liederen beoordelen. De twee- merde hij, en toen hij er- eens bestaande -uit de predi- met anderen over apeak, bleker, kan;enJ ds Barthold van Ginkel Zij direct enthousiast te zijn en Qkk de ll!erator J Kien. t. SSh.r.ï nm C. Rijnsdorp en de journalist Jan maar ineens te proberen om j v«n Cape"Uevaen Ml de djcMer. lijke kwaliteiten van de tekst be- kwartetten. zoveel mogelijk mensen iets van de liefde van God. de genade van Christus en de kracht van de Heilige Geest te laten zien. Zijn gaven hebben commerciële waarde. Zijn grammofoonplaten worden veel gekocht, voor zijn „electronische zendelingen" was van veel kanten belangstelling, en ongemerkt was hij een rekenin- genschrijvend zakenman geworden. Maar hoe meer de commerciële kant de overhand kreeg in zijn leven, hoe meer hij zijn geeste lijke kracht voelde verminderen. Totdat hij, nu een jaar geleden, het gevoel had dat de Heer van-* uit zijn Bijbel rechtstreeks tot hem sprak door het verhaal van de Egyptenaren die zich aan Jozef gaven (Genesis 47:18). Zo wilde hij zich aan God geven, God wilde zo voor hem zorgen, wist hij. Dat was het ogenblik dat hij de bouw van de „electronische zendelingen" overdeed aan een zakenvriend, dat hij besloot waar hij maar zou kunnen zich te ge ven voor evangelisatiewerk. Dat was geen nieuwe beslissing, maar het betekende wel dat hij niet langer geregeerd wilde worden dnnr het geld, noch aan zijn ge kregen talenten wilde verdienen. Die beslissing bracht de ge- loofsblijdschap weer terug in zijn hart en misschien was dat wel de reden, dat een Duits uitgever bij bem kwam om te vragen of hij niet iets wilde schrijven voor jonge mensen. Over de Westduit- se radio was men begonnen met een speciaal programma voor de ..halbstarken" of de nozems, zo als wij ze noemen. In het vervolg krUgen alle jongens en meisjes die zich tot het station wenden naar aanleiding van het program ma het boek dat Peter van Woer den zojuist schreef: „Het leven is mooi". Daarin getuigt hij op zijn manier van zijn leven met God. A LS DE geleerden gelijk heb- J ben, gaan we de hartstoch telijke vrijheidszin der Friezen des te beter begrijpen: die zijn èn op de zee èn op het land thuis. Die worden altijd nog het best getypeerd door dat hoofd met twee gezichten, dat in de buurt van Harlingen op de zeedijk staat: één gelaat kijkt zeewaarts uit, het andere ziet landwaarts in! Deugd of geen deugd: Sybe Jan groeide op in een gemeen schap. waar je niet met al teveel noten op je zang moest aan komen. In dat teken stond reeds zijn opvoeding. Friese ouders zijn niet gewoon om hun kinderen met uitermate veel beve len te overstelpen: ze adviseren hen meer dit of dat te doen Ban dat ze het hen regelrecht opdragen. Volgt het kind die raad, dan is het prima; doet het kind wat het zelf wil, dan constateren ze berustend: „Hy wol net!" en daarbij laten ze het dan maar. Ik heb dat vroeger niet altijd kunnen waar deren, maar het heeft voordelen. In de eerste plaats wordt het gezinsleven er rustiger door: er worden om volmaakt on belangrijke details geen tetterende discussies gevoerd. Boven dien leert het kind al jong het advie6 van het werkelijk<iood- zakelijke bevel te onderscheiden: een stembuiging brengt het aan 't verstand wanneer het menens is en dan gehoorzaamt het ook zonder enig tegenstribbelen. mijn weten hebben de kinderen daar op later leeftijd p. L) geeri nadeel van; complexen en andere narigheden zijn er zeldzaam, zeldzamer althans dan daar waar alléén maar ge- g drild of alleen maar vrijgelaten wordt. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat volwassen Friezen niet gediend zijn van grau- p. wen en snauwen, en dat ze dit zeer openhartig laten blijken, v Daarom hebben de Friezen volmaakt ten onrechte de g ji naam dat ze ruw zijn, alsmede lastig, onaangenaam in de am- S gang en prikkelbaar. In feite is het zo dat de gemiddelde Hol- 5 g lander zich bij snauwpartijen stil houdt, om pas bloemrijk van taal te worden, wanneer de onvriendelijke partij van het g toneel verdwenen is in het zelfbewuste gevoel dat hij 't zijn te- genstander nu eens lekker gezegd heeft. Een Fries beschouwt g een dergelijke houding van zwijgen eerst r J als een oneerlijkheid. i nakaarten daarna C /""OED, goed, ik heb hier niet de taak om een verhandeling over de Friezen en hun opvoedingsmethoden te schrijven, ö- ik heb het over Sybe Jan. In 1940, als hij dus juist dertien <z jaar geworden is. is er 'n foto van hem genomen. Daar staat <t hij op als een zelfbewust, stevig uit de kluiten gewassen jon- p. getje. Zijn ogen turen helder, pienter en geïnteresseerd ln d« kameralens. Zijn kuif staat stijl overeind, maar verder is hij <r practisch gemillimeterd, conform de dorpse kapperspractijk, die alle jongens uitdost met zo'n eigenwijze voorhoofdslolc, waar- p. aan meester, dorpsveldwachter en eventueel de predikant P een boosdoener kan vatten, en waardoor een klein schooltje althans niet de indruk vestigt een Russisch opvoedingsinter- 5 •a naat te zijn. Zijn kleren voor de gelegenheid zijn zondag- p. se kleren zijn duidelijk op de voortgaande groei berekend, b- en moeten nog minstens een jaar méékunnen. Zijn knuisten J jx zijn stevig: hij zal later best een schop kunnen hanteren en ji hij is op dat moment ook al in staat om een kameraadje een p. r blauw oog te bezorgen. Zijn schoenen zijn wat lomp, en zul- len stadse leeftijdgenootjes niet behagen. En om zijn mond C speelt een ietwat uitdagende en zeker ook zelfbewuste glim- -£ lach van „kom maar op. als je durft!". De foto van een vrij p- man, zoon van vrije ouders, spruit uit vele geslachten van vrije voorvaderen, recht en slecht. Slechts dan genomen in de <1 zin van eenvoudig, ongecompliceerd, zuiver van bedoelingen, X <3 uit één stuk. Een goede foto van een fijne knul. p^ En dat is dan in voorjaar 1940. En u weet het allemaal: derhalve vlak voor de inval van bepaalde horden, die juist met jx erg veel snauwen en grauwen optraden. Waarmede dus op- f nieuw als in het geval van Sylvia Ursula Laurentia P het probleem geschapen wordt, hoe een beschermde jeugd re- ageert op een optreden, dat alle "deugd en alle zekerheid om- ■d verwerpt. WIJKPREDIKANT P "2 p ■ir-h-tftr-tcb-tr-tr-tr-ir-irtrCrü-trlrti-tftrtr-trtctr-Crirü-ir-Cr-Crtrk-Crirtrtrtririrü-trCrtrtrtrCrCrü-ü Zo werd het idee geboren een hymniade voor het geestelijk lied, een wedstrijd om nieuwe tek sten en melodieën te vinden en goede amateur-zangers een kans te geven hun stem te gebruiken voor het evangelie. Ds. Heule heeft een comité gevormd en is aan het werk gegaan om zijn idee te ver wezenlijken. Aan de hymniade zijn twee prijsvragen en een wedstrijd ver bonden. In de eerste plaats kan teksten voor nieuwe liederen 2 '<f IcfaiZAJ&V- KWESTIE-SMITS ter liederen bijeen moet schreven worden op onbekende voor een dienst met vele rand- en n weinig gebruikte melodieën, niet-kerkelijken weet dat de keuze v van liederen die wei Pen niet erg ruim in. goede melodie hebben. maar Er is behoefte aan een lied dat waarvan de tekst niet voldoet- Het melodieus is. in ]*et Jfenoor ligi. mogen ook vertalingen zijn van gemakkelijk W0J"dt meegezonge buitenlandse geestelijke liederen en waarvan de tekst een verant- Men kan de teksten echter woorde evangelische boodschap ook Jaten toonzetten, 0f dit zelf HUIn de „Hervormde Vaan" van de Bond van inzenden. Deze teksten mogen ge- Herv. Mannenverenigingen op Gereformeerde Grondslag: Het ds voor de generale «ynode onmogelijk, hoe gaarne ze dat misschien in meerderheid ook zou doen, ont hier het zwijgen aan toe te doen. En daar- ndringe wel alle kerkelijke loterijen en speeuls im wel landbezit en banksaldi? Hopen o| en door verstandig beleggen? En dit dai 1 gokje waagt? Wjj kopen ln. indubhelzinnige rat haar beljjdn doei De kerk brengt. Nu, •ekt. jeugdige vandalen tot drie- ivage hadden aan gericht in zijn kerk, besloot de anglicaanse predikant ds. A. H. Apps van de Holy Trinity Kerk in het Engelse dorp Mile End, dat dit geen vierde keer zou gebeuren. HÜ verstopte zich in zijn kerkge bouw en wachtte op de lieve jeugd tevergeefs, want niemand kwam die middag opdagen. Toen het avond werd en de jonge pre- r huis wilde gi doen als men daartoe bekw is. Er wordt namelijk in de twee de plaats gevraagd om goede, eenvoudige, zingbare melodieën. Voor beide prijsvragen worden drie prijzen beschikbaar gesteld. Maar ook zangers kunnen mee doen. Zij kunnen zich inschrijven voor de wedstrijd. Er worden na melijk ook drie prijzen beschik baar gesteld voor de solist of de meerd Weekblad" De tjjd CliniSTELIJK Prof, dr. Brillenburg Wurth i het „Gerefor- zanggroep die het geestelijk lied op de meest verantwoorde wijze brengt. De wedstrijd is open voor solisten, duo's, trio's en quartet- ten dus niet voor koren. Van hen wordt gevraagd het lied te brengen in overeenstem ming met de geest van onze tijd. maar tevens in overeenstemming met het karakter van het evange lie en de inhoud van het lied De dekte hij dat zijn fiets gestolen drie best geplaatste winnaars wor- wu> den bovendien in de gelegenheid ihri&telgkheid" is voorbij. O"® moed op Ic brengen om bewust cn vrijwillig werelds te zijn. En doet het dat niet, blijven wjj als kerk voortdurend pogingen aanwen den om toch nog weer onze christelijke tradities in ere te herstellen dan dragen wy de verantwoordelijk heid daarxoor, als de massa zich steeds meer niet alleen van de kerk, maar ook van het Evangelie van Jezus Christus dat ze immer» maar al te veel met onze traditionele kerkelijkheid en christelijkheid vereenzelvigt afwendt. een huis of aut werken ook vo< lijden openlijk -ede doel. r beger ook ieder daarin rijden! Wjj liefst 10 veel mogeljjk geld, en be- ons materialisme. Mag dat dan op n wel, en is het, uitgerekend op de zondag verboden? Wie echt principieel wil zjjn moet dan ook van deze dingen afzien. Zichzelf scherp in het oog houden en zich niet achter schertsargumen- ten verschuilen. Dat is oneerlijk Althans: niet door dacht. Ds. G. Visee in de „Kamper Kerkbode" (Geref. vrijgemaakt): Nergens hebben de apostelen dc gelovigen uit de heidenen geleerd dat ze, tot het geloof in Christus gekomen, de sabbat moesten vieren En tegen de Judaïsten, die de christenen wilden dwingen de sab bat te, onderhouden, hebben zjj zich met kracht ver zet. Maar zjj hebben ook nergens de gelovigen gezegd: gjj moet sabbat houden op de eerste dag der week. In het schatboek van Urs-inus vindt men er ook niets over. Ik heb getracht dat te onderzoeken. Dit hangt, naar ik meen, samen met het feit dat de eerste chris telijke kerk nooit met ren kerkeljjk besluit de sabbat heeft vervangen door de zondag. Er ia geen aposto lisch gebod, geen goddelijk gebod. Enkele Jaren geleden schreven we op deze pagina over een klei ne Amerikaanse filmmaatschap pij. die zich gehele heeft toege legd op christelijke en evangellsa- torische films voor en over jonge mensen. In de afgelopen dagen hadden we een gesprek met de president van deze „Gospel Films". Jack Sonneveldt uit Grand Rapids, een Nederlandse Amerikaan die zich tijdelijk uit zijn zaak een groothandel in bakkerijartikelen heeft terugge trokken om dit filmwerk verder op te bouwen. De heer Sonneveldt was maar anderhalve dag in Nederland na een reis om de wereld van vijftig dagen. In tientallen landen in het Verre- en Midden-Oosten had hij contacten gelegd voor een nieuwe evangelisatiefilm die speciaal ge maakt is voor het Verre-Oosten en de titel draagt „Waard om voor te sterven". De film is opgenomen in Singa pore, en wordt geheel gespeeld door jonge Aziaten. Voor de rol len van jongeren die als christe nen meespeelden zijn bewust ge lovige „teenagers" aangetrokken, maar de andere rollen worden ge speeld door middelbare scholieren ongeacht hun godsdienstige ach tergrond. De film speelt in een nationaal en religieus losgeslagen, maar economisch zeer welvarend gezin. maakt evangelisatiefilm voor het zendingsveld Aziatische jongeren lieten goed spel zien is een eenvoudig verhaal dat dui delijk de geestelijke strijd laat zien van jonge mensen die voor Christus kiezen, en duidelijk de boodschap van het evangelie weer geeft, zonder de zoetelijkheid van een al te opgelegde bekeringsge schiedenis. De Aziatische jonge ren, allen amateurs, geven ver bluffend goed spel te zien. De film is opgenomen in acht film „Teenage Roek." In deze ti tel wordt dit woord Rock met een hoofdletter geschreven, omdat het slaat op de Rots, Christus Jezus. Dit jaar werd bovendien ln ver band met het Darwln-Jaar een film over het evolutieprobleem uitgebracht onder de titel „Mon key-business." In enkele jaren tijds is Gospel Films uitgegroeid tot de grootste godsdienstige filmmaatschappij Amerika. Alleen al in 1959 deze maatschappij 1 Chinees, Maleis en Hindi wórden uitgebracht. Bovendien zal de film met de Engelse tekst voor zien worden van onderschriften in nog eens tien talen, waaronder godsdienstige films. Het is niet Arabisch en Frans. De film wordt onmogelijk dat deze films ook in door de organisatie gratis be- Nederland te zien zullen zijn, om- schikbaar gesteld aan nationale dat contact is opgenomen met de kerken en aan zendingsorganisa- vader geheel wil ties. De eerste succesfilm die Gospel Films in Amerika heeft uitge bracht was „Seventeen" die zich bezig houdt met het probleem van de autorennen onder Amerikaan se middelbare scholieren. „Going Steady" was een tweede film over de verhouding tussen Jongens en meisjes, en het rock- en roll pro bleem wordt aangesneden in de Cefa. De film „Seventeen" wordt met een Nederlands gesproken tekst vertoond in evangelisatiesamen komsten door Youth for Christ. Het ligt In de bedoeling dat nog dit Jaar een dergelijke film zal worden opgenomen ln Zuld-Ame- rika, terwijl volgend jaar de nog jonge maatschappij een film over een typisch Europees jeugdpro bleem wil uitbrengen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 19