CHRISTFUJ Duitse Kerk liet zich niet scheuren De Heilige Geest moet gekend en erkend worden Waarom de Cefa nul op rekest kreeg n woord voor vandaag Kanttekening Twente maakt goede kans voor 3e t.h. KONING RICHARD MOEDER WORDEN... ZWITSAt 2 Alle ontsporingen ten spijt Ds. G. Toornvliet wijdde in „De Strijdende Kerk" een artikel aan de „Verschraling" waarin hij pleit voor een nieuw kennen en erkennen van de Heilige Geest: T-yEZE angst begrijpen wij. In sen, die enerzijds hunkeren naar een réveil, dat alle ker ken tot één grote geestelijke kern reactor zal maken. Het woord van de Heere Jezus: stromen van levend water zullen uit uw bin nenste vloeien, wekt het verlan gen naar een geestelijke oprek king. Het wordt hoe langer hoe meer ingezien, dat terwijl de Heilige Geest voor ons kapitalen gereed heeft liggen, wij deze blokkeren en met wat kleingeld proberen rond te komen. En toch is er een huivering voor een nieuw réveil en het be klemtonen voor het werk van de Heilige Geest Vooral degenen, die op de hoogte zijn met de kerk geschiedenis staan hier zeer ge reserveerd! WIJ ontmoeten nogal wat men de loop der eeuwen is het telkens tot excessen gekomen juist bij hen, die uit de Heilige Geest zeiden te leven. Als wij alleen maar denken aan de heren doper- sen. die in Munster het Godsrijk wilden stichten en er een bees tenbende van gemaakt hebben, slaat de schrik ons om het hart. Hoe hebben in ons eigen Vader land gehele landstreken onder de domper geleefd van hen, die be weerden dat de Heilige Schrift als .letter" doodt en dat de Heilige Geest alléén levend maakt, die dan werd losgemaakt van de Hei lige Schrift. De onzinnigste dingen zijn in naam van de Heilige Geest verkondigd en in prak tijk gebracht Vele generaties zijn de weg gegaan van orthodoxie via piëtisme en mysticisme naar ra tionalisme en ongeloof. Ook vandaag worden velen af geschrikt door hetgeen zij om zich heen zien gebeuren bij hen, die uit de volheid van de Heilige Geest willen leven. Neem nu al leen de ..gebedsgenezing". Wan neer er beweerd wordt, dat in Psalm 90 staat dat de leeftijd van de mens door God gesteld is op 70 a 80 jaar en dat daarom niemand vóór deze leeftijd behoeft te sterven, dat alle ziekten uitslui tend van demonen komen en dat derhalve alle ziekten in alle situa ties door het geloof overwonnen kunnen worden en dat bij. het uit blijven van de genezing er een tekort aan geloof blijkt te zijn, ja. dan zijn hier de dingen wel uitermate scheef getrokken en dan spreken wij nog maar niet over de geestelijke nood die bij verschillende mensen tot ondrage lijke spanningen kan leiden tot aan de rand van zelfmoord, zoals brieven getuigen. Het zijn vooral de oudere pre dikanten. die met eemgrote voor raad voorbeelden uit de praktijk in deze zeer gereserveerde zo niet afwijzende houding staan. De jon gere staan vaak veel meer open voor al dat nieuwe, maar wor den door de ouderen geremd. nXJCH is deze houding, hoe be- dood in de pot" zit, is er soms niets meer van de hemel in. De gemeenschap der heiligen is een waardevol stuk van ons belijden en beleven, maar wanneer deze prachtige vlag een lading moet dekken van liefdeloosheid, lange- tenen-parade en roddelpartijen ja men moet de verveling toch er gens mee doden dan wordt de vlag tot een witte doek. /"YNDANKS al deze gevaren die kerk. ambt en dogma bedrei gen. haalt niemand het in zijn hoofd ze af te schaffen, integen deel, driftig zegt men: het mis bruik heft het goede gebruik niet op. Terecht. Maar waarom meet men dan met twee maten? Men mag zich niet door angst laten lei den als het gaat om de kerk. ma:r waarom kiest men dan wel oe angst als leermeester waar 't het werk van de Heilige Geest betreft. Alle ontsporingen ten spijt wil de Heilige Geest gekend en erkend zijn. Vooral omdat de HeiUige Geest ons door de Schrift wil le ren, is het gevaar om op verkeerd spoor te geraken minimaal. Men derailleert eerder wanneer men de Heilige Geest niet de volle aan dacht geeft. Men is bevreesd dat de Heilige Schrift te kort wordt gedaan, wan neer de Heilige Geest naar de voorgrond wordt gebracht. Dat is niet juist. Eerder omgekeerd, nu worden allerlei teksten op sterk water gezet, of men laat ze „buik spreken", men laat ze zeggen wat men zelf graag wil. Wanneer men de Schrift leest zonder de Heilige Geest, blijft ze een gesloten boek Wie zich echter door de Leraar der Kerk, de H. Geest de Schrif ten laat openen, zal een bron vin den die nooit verdroogt. Laten we daarom zonder angst het réveil tegemoet leven. Wij kun nen een réveil niet organ.seren, het wordt van de hemel gegeven maar 't komt ook op het gebed. Dit betekent niet, dat wij alles fout achten en over boord werpen wat onze kerken in het verleden hebben gedaan. Integendeel, de dogmatische bezinning van vorige generaties is een waardevol fun dament. Maar de Heilige Geest kent geen stilstand. Hij trekt met heel Zijn Kerk van land tot land en van tijd tot tijd. r' i r gen rondom kerk, ambt en dog ma zouden benaderen, zouden wij ook hierdoor een streep moeten halen vanwege de gevaren voor ontsporing. Dr. Kuyper heeft er op gewezen, dat wanneer een kerk als organisatie keurig in el kaar zit, maar niet vervuld wordt met de Heilige Geest, zij waar deloos Is! Wij kunnen zelfs de Gemeente van Christus doodorga- Een ambtsdrager, neem een predikant, kan geestelijk zó ver schralen, dat hij heel de Gemeen te meeneemt en zij tot een step pe wordt. Ouderlingen kunnen geestelijk zo verarmen, dat er geen enkele kracht van hen uit gaat. Neemt u nu de belijdenis der kerk. Niemand zal durven be weren dat het dogma een dood ding is. Krachtens oorsprong en inhoud is zij zeer waardevol. Maar als een rationalistische geest het levende dogma „inblikt" wordt het een waardeloos iets, kan het zelfs een gevaar opleveren voor de ontmoeting met de Heere Je- Misrekening van mr. Melsheimer Voorbeeld van christelijke genieenschap ALS de procureur-generaal van de z.g. „Duitse Demokrati- sche Republiek", (Oost-Duits- land), mr. Melsheimer, heeft ge hoopt met het justitionele onder zoek dat hij liet instellen tegen bisschop Dibelius de in West- en Oost-Duitsland vergaderende Ge nerale Synode der „Evangelische Kirche Deutschlands" te splitsen, land zal ondernemen om de kerken i correspondent in Bonn) heeft hij volkomen misgerekend Waarschijnlijk is door de aankon diging van mr. Melsheimer, dat de strafbaarheid van bisschop Dibelius' geschrift waarin hij op grond van Paulus' brief aan de Romeinen stelde, dat de chris ten aan een totalitaire staat geen gehoorzaamheid schuldig is zou worden onderzocht, juist het tegendeel bereikt: de Synode gaf bisschop Dibelius met 97 (van de aanwezige 110) stemmen, bij 2 tegen en 11 onthoudingen een overweldigend votum van ver trouwen. Daardoor is de 80-jarige bisschop Di belius ook gedurende de laatste ander half tot twee jaren van zijn ambt hü wil in 1961 aftreden de onom streden en door de kerkelijke dignita rissen in West- zowel als Oost-Duits land algemeen erkende leider van de protestantse kerk. De splitsing van de kerk is opnieuw afgewend. De vraag blijft natuurlijk, wat thans de door bisschop Dibelius zo heftig aangevallen „overheid" in Oost-Duits- de z.g. „D. D. R." aan de macht van de kerkelijke leiding in West-Berlijn te onttrekken. Het is niet aan te nemen, dat 'bisschop Dibelius' aankondiging, dat hij in 1961 zal aftreden, voor de autoriteiten in de communistische Oostzone van Duitsland aanleiding zal zijn om hun campagne voor een split sing der kerk op te geven. C ontrovcrsics Dat de E.K.D. er op deze Generale Synode zonder scheuring van af zou ko men, lag aanvankelijk niet in de lijn der verwachtingen: teveel controver siële gesprekstof lag opgehoopt in de kleine „Johannes-stift" in West-Berlijn, ir de 120 synodeleden (onder ande- vicepresident van de Bondsdag; dr. Eugen Gerstenmaier) vergaderden. Het was daar gebrach gen uit Oost-Berlijn, Gollwitzer en Vogel - 1 WU beide tegenstemmers tegen bis- ders schop Dibelius die bewust op co-exis tentie van kerk en communistische staat aanstreven. Cals: Scenario zwak, makers niet artistiek (Van onze parlementsredactie) "jMTINISTER Cals geeft in zijn -LU- memorie van Antwoord aan baar^e^eHen de Eerste Kamer over de o.k.w.- begroting voor 1960 een uitvoeri ge motivering van het besluit om aan de Cefa geen subsidie voor de vervaardiging van een speel film toe te kennen. De bewinds man herinnert eraan, dat de aan vrage van de Cefa eerst is door gezonden naar het Produktie- fonds voor Nederlandse films. Het bestuur van dit fonds heeft het verzoek teruggestuurd, omdat het object niet van een zodanige opzet was, dat het paste in het kader van de werkzaamhe den van het fonds. Het produktiefonds beoogt de financiëring van objecten, die qua formaat en vertoningsgebied niet zo beperkt zijn als die van het door de Cefa ingediende plan. Daar dus subsidiëring uit het fonds niet mogelijk was, zou een eventuele fi nanciering uit de begrotingspost voor de produktie van de kunstzinnige en cultu rele film hebben moeten komen. Over aanvragen daarvoor pleegt de minister het advies in te winnen van de Raad voor de Kunst (afd. filmkunst). Dit heeft hij ook in dit geval gedaan. Advertentie Na ernstige overweging was de raad van oordeel, dat het scenario van de Cefa-jcugdfilm zo zwak was. dat niet kan worden verwacht, dat daaruit een aantrekkelijke jeugdfilm zou kunnen ontstaan. Dit sprak temeer, omdat naar het oordeel van de raad de capaciteit van hen. die met de vervaardiging zouden worden belast, niet zodanig kon wor den geacht, dat een voldoend artistiek niveau van de film zou zijn gewaarborgd. Op deze gronden heeft de raad ontraden subsidie voor de verfilming beschik- :n de minister van heeft zijn beslissing conform dit advies genomen. De afdeling filmkunst van de Raad voor de Kunst bestaat uit negen leden: Ch. A. Huguenot van der Linden, W. Povel, W. A. Smith, B. Haanstra, E. J. Verschueren. J. G. J. Bosman, Ch. Boorst, P. J. van Mullem, mr. H. L. 's Theologische School-dag Vrije Evang. Gemeenten Teneinde de belangstelling van de ge- meenten voor haar eigen opleidings school voor predikanten te stimuleren, heeft de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten besloten, evenals de Geref. Kerken en de Chr. Geref. Kerken dit reeds jaren plegen te doen, ook theolo gische schooldagen te gaan organiseren. Daartoe zal de algemene vergadering van het comité van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten een dag worden opgeschoven en op maandag 27 en dins dag 28 juni a.s. te Utrecht plaatsvinden, waarna de schooldag in aansluiting daar- op. dan woensdag 29 juni in deze plaats zal gehouden worden. Groene Kruis sticht vormingscentrum Dr. C. Banning, voorzitter van het be stuur van het preventiefonds en oud-ge neeskundig hoofdinspecteur van de volksgezondheid, zal op 14 maart te Assen het vormings- en opleidingscen trum van de stichting Groene Kruis, „De Lariks" officieel openen. „Prases" van de Hessische kerk, ds Niemöller, die juist met bisschop Di belius ernstige meningsverschillen heeft gehad, maar niet aarzelde de bisschop te beschermen tegen de lange arm der communistische machthebbers toen deze naar de kerk grepen. Ove rigens geeft dit voor de toekomst te denken, voor het ogenblik waarop bis schop Dibelius (in 1961) niet meer aan het hoofd der E. K. D. zal staan, nu zo duidelijk is geworden, dat de bisschop de eenheid der kerk in Westen en Oos ten symboliseert. Niet uit «le weg De meningsverschillen, die de discus sies der Generale Synode hebben be heerst. zijn niet uit de weg geruimd. Zonder debat werden de voorstellen van de praeses der Rijnlandse kerk. ds. Beckmann, tot wijziging van de belijde nis aangenomen. Eenstemmig sprak de Generale Synode zich uit tegen de kort geleden in de communistische Oostzo ne doorgevoerde herordening van het onderwijsstelsel stelde vast, dat zij het betreurde, dat de kerk die in Oostduitsland een meerderheidskerk is daarin in het geheel niet werd ge hoord. professorer Lang werd er gediscussieerd ovei zondag en de vrijetljds-besteding, ontwikkeling; daar gebracht door de theolo- Vogef waarschijnlijk ningbouw, cfé zorgen der werkende de arbeidstijd, de wo- Critische onderwerpen op de synoda- agenda waren het verdrag, dat de kerk met de Bondsregering in Bonn heeft gesloten over de militaire ziele- -zorg bij de „Bundeswehr" een ver drag. dat óók gold voor de kerkprovin cies in Oost-Duitsland: de atoombewa pening van de Westduitse strijdkrach ten; de vervroeging van de belijdenis tot het 12e levensjaar en haar losma king van de beëindiging van het lager onderwijs en niet in de laatste plaats bisschop Dibelius' geschrift over de overheid en de gehoorzaamheidsplicht van de Christen. Het merendeel der onderwerpen was dus van politieke betekenis zoals nu eenmaal weinig wat in het huidige Duitsland geschiedt op welk ter rein dan ook los staat van de poli tiek. Wat de kerken in West- en Oost Duitsland verbond was evenwel ster ker dan wat hen zou kunnen schei den. De drang naar behoud van de kerkelijke eenheid in gehe*.' Duitsland was groter dan de vooral In de Oost- zone bij enkele geïnteresseerden be staande behoefte om de kerk te splij ten en haar in Oost-Duitsland geheel onder de macht der communistische heersers te brengen. Tegen de Herk De synodeleden de enkele uit zonderingen daargelaten hebben begrepen, dat de aanvallen der com munistische machthebbers in de z.g. „Duitse Demokratische Republiek" niet tegen bisschop Dibelius, maar tegen de Kerk als zodanig waren ge richt. Wie dat net eerste uitsprak was de de situatie waarin de jeugd •erkeert. De kwestie der militaire ziels zorg is praktisch opgelost: de Raad der E. K. D. heeft zijn competenties terza ke overgedragen aan een commissie. die uitsluitend uit Westduitse dominees bestaat. Het verdrag tussen de kerk en Bonn heeft daarmede voor de Oostzo ne van Duitsland geen betekenis meer. In de kwesties van de atoom-bewa pening aan beide zijden van de zone- grens en de overheid konden geen af doende antwoorden worden gevonden. De zakelijke meningsverschillen zijn ge bleven. De commissies, die voor de bespre king dezer beide onderwerpen werden gevormd, zullen hun werk voortzetten. Overheiil Nadrukkelijk betoonde Generale Sy node, dat de kerken zich hebben te houden aan de resolutie van 1956, vol gens welke elke staat „onafhankelijk van de wijze, waarop zijn macht tot stand kwam en van zijn politieke ge stalte" als „overheid in Bijbelse zin" geldt. Wat dc atoomkwestic betreft sprak de synode de hoop uit, dat op de ko mende internationale conferenties een weg tot algemene ontwapening en ont spanning moge worden gevonden (die dan de penibele kwestie in Duitsland automatisch zou oplossen). Alle voorstellen, die de Generale Synode dienaangaande door de com missies werden gedaan, werden met algemene stemmen aangenomen. Een eenstemmigheid, die men wel nergens had verwacht maar die men zich niet beter had kunnen wensen. De E. K. D. heeft een voorbeeld gegeven van Christelijke gemeenschap. Hij was een beschaafd man, dat is aan alles te merken. Lucas noemt hem „een hooggeplaatst manen vertelt, dat hij „zeer rijk" was. Hij kwam tot Jezus en vroeg: „Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?" En toen Jezus hem de wet der tien geboden had voorgehouden, kan deze man in volle overtuiging antwoorden: „Dat alles heb ik van jongsaf in acht genomen!" Een heer in alles „Goede Meester", zegt hij en hij krijgt op deze toch zo min- zaam-beschaafde woorden een nogal scherpe terechtwijzingL „Waarom noemt gij Mij goed?", zegt Jezus. „Niemand is goed dan God alleen." Die terechtwijzing sluit aan bij wat volgt: Jezus wil hem duidelijk maken, dat geen mens, zelfs niet de meest zorgvuldig levende mens, in Gods ogen „goed" kan zijn. Onze aardse maatstaf van goed-zijn heeft bij God geen enkele waarde. Zo bezien is die terechtwijzing ook gericht tegen ons taal- i gebruik. Vooral als we „converseren" zijn de woorden dikwijls j zo ondoordacht-ongemeend! En erger nog wordt het soms als we als christenen de „tale Kanaans" gaan spreken hoe vaak zijn het woorden, niets dan woorden! Zeggen wat ge meent is een kunst menen wat ge zegt is christenplicht. ER MOET GEBOUWD WORDEN ^EKER in óns land is staking een bevreemdend voor, dat de factor van vreemd begrip geworden, waar- de produktiviteitsverhoging niet zou gelden, en kiinnen gelden, voor de reeds onder handen genomen werken ge Terecht, want staking betekent wel Temeer omdat de werkgevers zelf ge ernstige inbreuk in de maat schappelijke omstandigheden. Sta king is voor ons allen iets dat ligt reeds bereid zijn om de aangekon digde loonsverhoging uitdrukkelijk niet te verwerken in nieuwe orders. Wanneer dan ook, zoals thans in het christelijke werkgevers zijnerzijds bouwbedrijf, een staking is aangekon digd, is dat een hoogst ernstig ding. Omdat het een staking is. Maar al evenzeer omdat het een staking is juist in het bouwbedrijf. alsnog geprobeerd heeft om de i passé te doorbreken. Deze poging verdiende een beter lot dan het nega tieve schouderophalen, dat de beide andere organisaties van werkgevers Minister Cals meent: Regering beslist volgende maand (Van onze correspondent) Minister Cals heeft gisteren; een bezoek gebracht aan Twente en Deventer. Hij deed dit om, zo als hij het tegenover de journa listen uitdrukte, het klimaat te Zo luidt inderdaad mijn nederig verzoek, zei de Hakim, en het leven waar ik. voor smeek is dat van de goede ridder die u ter dood hebt veroordeeld. De fout die hij beging is geen andere dan die reeds bedreven werd door Adam, de stamvader van alle - U bent wijs genoeg, Hakim, onderbrak Richard, om te weten dat ook Adam daarvoor moest ster ven. Luister: hier staat slechts één armzalig leven op het spel en ik ben een koning en krijgsman die reeds duizenden op mijn bevel heb ter dood laten brengen, terwijl ik tientallen met eigen hand om het leven bracht waarom zou ik mij dan pu van mijn plan laten weerhouden? Bij Sint Joris, ik moet er om lachen! Allemaal komen ze ten gunste van die verrader: mijn echtgenote, mijn nicht, eëh klui zenaar en een geneesheer! Na die woorden lachte hij luid. want zijn eerste aanval van woede was al voorbij en gewoonlijk volg de daarop een heel wat betere stemming. De geneesheer keek bem met enige verbazing aan en om zijn mond verscheen een trek van minach ting. Als Oosterling beschouwde hij zo'n plotselinge verandering van stemming als een bewijs van zwak te en bovendien had hij een afkeer van luid lachen, omdat hij dit niet in overeenstemming achtte met de waardigheid van een man. Lachende lippen, zei hij dus waardig, mogen geen doodvonnis uitspreken. M g ik du» hopen dat uw vrolijkheid betekent dat u mijn wens wilt ver vullen? U kunt ln zijn plaats duizend slaven krijgen, zei Richard, en nis u het mij vraagt wil ik bevel geven evenzoveel krijgsgevangenen naar hun haard steden terug te sturen. Doch over het leven van de ze éne wil ik niet langer spreken. Over zijn lot werd beslist Over ons aller lot Is beslist, antwoordde de Arabier, met de hand de rand van zijn hoofddek sel rakend, maar de Grote Rechter is barmhartig en wil ods niet voortijdig tot zich roepen. SIR WALTER SCOTT Waarom zoveel moeite? riep Richard, opeens weer enigszins ongeduldig wordend, waarom wilt u net als de anderen bemiddelaar spelen in een ver loren zaak? U hebt gezworen rechtvaardig en eerlijk te zijn, hernam de geneesheer moedig, want wat u thans doet is niets anders dan koppig doordrijven van eigen wil. Eén zaak wil ik u nog zeggen: van de beslissing die u thans moet treffen hangt het le ven van vele anderen af. Wat bedoelt u daarmee? vroeg Richard wre velig. wilt gij mij om de tuin leiden? Welnu, luister, hernam de Saraceen. het ge neesmiddel. dat u en vele anderen het leven gered heeft, is in werkelijkheid een talisman, ons geschon ken door de hemel. Ik ben slechts een machteloos man die er zich van mag bedienen. Ik doop de ta lisman in een beker water en wacht dan het ge schikte uur af om er een zieke van te laten drin ken. Een zonderling geneesmiddel, zei Richard, en heel gemakkelijk. Eén geneesheer kan het in zijn zak meedragen, waar anders een hele karavaan no dig is om de nodige medicijnen voor een leger te vervoeren. Het verwondert mij dat niet alle dokters zo'n middel hebben. Dat komt. vervolgde de Hakim zonder de stem te verheffen, doordat er slechts weinig ingewijden zijn die met de kracht van het geneesmiddel ver trouwd zijn. Een geneesheer die werd uitverkoren en in het geheim werd ingewijd moet zich een strenge levenswet opleggen en niets mag hem weer houden overal hulp te brengen waar dit mogelijk is. Iedere maand moet hij minstens twaalf perso nen genezen of de kracht van zijn medicijn ver dwijnt, zonder dat hij die ooit kan terugwinnen en zowel de laatste patiënt als de geneesheer zelf zul len dan aan een ongeluk blootgesteld zijn dat zij geen van beiden zullen overleven. De maand is bij na om en ik heb nog één leven nodig om het aan tal volledig te maken. In mijn leger liggen mannen genoeg in de klauw van de koorts, antwoordde Richard, en nie mand zal u beletten er zoveel te genezen als u ver kiest. Maar laat mijn beul zijn slachtoffer: Ik zie trouwens niet in hoe het bevrijden van een veroor deelde kan worden ingeschakeld in het aantal uwer genezingen. Wat weet u daar van? vroeg de Arabier scherp. Zolang u niet kunt verklaren hoe een dronk koel water u van de koorts heeft genezen, hebt u niet het recht u in de geheimen van onze macht te verdiepen. Maar goed ik wil het u zeggen: zelf kan Ik geen genezing meer doen, omdat ik vannacht een onrein dier heb aangeraakt. Om het getal vol te maken en om uw en mijn leven te redden, heb ik slechts één middel: door uw toedoen het leven van deze ridder sparen. U vergist zich. Hakim. riep Richard, als U denkt dat gij Leeuwenhart vrees kunt aanjagen. Ik ben geen ongeletterde boer en geen oude vrouw! Ik beef niet van angst als ik een haas over het veld zie lopen of een kraai hoor krassen! Ik kan u niet beletten mijn woorden in de wind te slaan, antwoordde de Oosterling, maar ik bezweer u te geloven dat ik de waarheid heb ge zegd. Hebt u het recht de wereld te beroven van de kracht van deze talisman die overal redding kan brengen? Duizenden kunt u verslaan, maar niet één kunt u gezondheid schenken Hebt u al ooit iemand van kiespijn verlost? Wordt vervolgd proeven omtrent de eventuele vestiging van een instelling van hoger onderwijs. De avond tevo ren had men de minister Zwolle de wensen en mogelijkhe den ten aanzien van een univer siteit kenbaar gemaakt. Uiteraard wilde minister Cals niets los laten over zün advies omtrent deze kwes- lan de ministerraad. Wel zei hij dat de regering volgende maand, omstreeks Pasen, haar standpunt aan de Kamer bekend zal maken. Een definitief besluit is op dit moment nog niet gevallen. Volgens de bewindsman is Twente niet de aangewezen plaats voor een volledige universiteit. De mogelijkheid voor een technische hogeschool is nog zeer wel open, eventueel in de geest van het rapport van de hoogleraren Groenman. Van Hasselt en Van Heek, dus een t.h. met franje. Zowel Twente als Zwolle en Deventer hebben verschillende rapporten gepubli ceerd. Daarnaast ligt een advies van de commissies Neher en Piekaar, waarin ge sproken wordt over vestiging van een t.h. in de IJ-mond. Minister Cals zei eerlijk dat hij voor dit bezoek aan Overijssel veel cijfers had moeten doorworstelen, zodat men hem weinig nieuws kon ver- Minister Cals heeft maquettes moeten bekijken, rondritten moeten maken en fabrieken moeten bezoeken. Daar tussen door had hij gelegenheid met burgemees ters en met fabrieksdirecteuren te spre ken. Zo vertelde ir Averes, directeur van de Kon. Machinefabrieken Gebr. Stork en Co. N.V, bij een bezichtiging van de fabriek in Hengelo, dat alleen in dit be drijf al 59 ingenieurs en 150 h.ts.'ers werken. Men wees hem op de verschei denheid van industrie en de vertegen woordigers van ieder dei drie kandidaten voor een hoger-onderwijsinstelling pro beerden de minister duidelijk te maken dat hun argumenten de klemmendste Of minister Cals zich zal laten be- invloeden? In dat geval maakt Twente een goede kans. Op grote borden stond het rijmpje: „Twente stelt de eis Hoger Onderwijs". Het bouwbedrijf heeft zich, sinds haar heeft doen wedervaren. ijverd om in deze diep menselijke prijsstijgingen te voorkomen. Indien nood te voorzien. Verblijdende vor deringen werden daarin allengs ge maakt, al kon het geen onzer snel achterwege blijven. De strijd om genoeg gaan. Ondanks de vorderin- stabiele prijzen of zelfs, zo het enigs gen echter is de nood vandaag nog zins kan, om prijsverlaging is niet groot, en dan moet een staking, die minder belangrijk dan de strijd om stellig ernstige stagnatie met zich loonsverhoging. Als volk zijn we bij brengen zal, dubbel betreurenswaar dig heten. Waarom deze staking is aangekon- Dat de werknemers er geen behoefte digd? Omdat de werkgevers weige- aan hebben om het slachtoffer te ren de gereedgekomen collectieve ar- worden van het conflict dat tussen beidsovereenkomst te tekenen. Zij de regering en hun werkgevers is regering onaanvaardbaar is. Voor reed; zij behoeft nog slechts te wor- wat betreft de onder handen zijnde den getekend. Waarom, zo is hun werken willen zij namelijk de loons- standpunt, nu alsnog getalmd? verhoging doorberekenen. Ook zij gevoelen zich als werknemers Er zijn dus drie partijen: de werkge- partij. Dat is hun goed recht. Zij vers, de werknemers, de regering. En zijn partij, hoezeer het inzicht, dat opnieuw heeft het nieuwe systeem hun geboden wordt in dc economi- van een meer gedifferëntieerde loon- sche situatie van het bouwbedrijf, vorming, zoals wij dit thans ten on zent kennen, een vuurproef te onder gaan. Het is verre van ons te bewe- dien werkelijk, zoals van werkgevers- ren, dat dit tegen dit nieuwe systeem kant gesteld, in het bouwbedrijf de economische situatie zo is, dat er onvoorwaardelijke aanvaar de nieuwe arbeidsovereen- i doorberekening in de komst ondernemingen aan de rand prijzen. Zulks is maar al te juist en van de afgrond zouden komen, is begrijpelijk. Loonsverhoging moet het temeer te betreuren, dat aan de komen uit verhoging van de produk- tiviteit, en niet uit de prijsstijgingen. Dit geldt over de gehele linie, het Zij hebben als bedrijfsgenoten im- geldt óók het bouwbedrijf, waarvoor mers toch ook enig belang bij onder- veeleer op daling dan op stijging van neming en bedrijf, de prijzen is aangedrongen. De voor- Terwijl wij dit schrijven, in de t waarde van de werkgevers in het ge bouwbedrijf om niettemin loonsver hoging althans voor een deel van de tot toegeven is bij geen der partijen bouwwerken te mogen doorbereke- tot dusver iets gebleken. En de par- nen gaat rechtstreeks tegen de draad tij die tot dat toegeven het minst in. Of men nu spreekt van „doorbe- geroepen schijnt, heeft tegen maan- getuigt. H^t nieuwe systeem van loonvorming door kent in het algemeen niet de moge- ding rekenen" of alleen maar van „ver rekenen". De regering is er kennelijk van dag aanstaande een besluit genomen, dat er geen doekjes om windt. Het is kort dag. De kloof moet snel dicht. worden afgewezen. Ook ons als bui- aan de toekomst, tenstaander komt het op zijn minst Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oudshoorn (toez.): J. den Besten te Dirkshorn. Bedankt voor Zoetermeer: Jac. Ver maas te Veenendaal. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Lemmer: H. Tien te Nij- kerk; te Eindhoven l(7e pred. -1 x- S. A. Boonstra te Woerden. Berepen te Rijswijk: ds. S. A. Boon stra te Woerden. Aangenomen naar Schermerhorn; Bedankt voor Valthermond: F. Spoel- stra, kand. te Groningen. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Beroepen te Drachten: A. J. van Linden te Balk en Woudsend. Advertentie Dit is de titel van het nieuwe boek van Dr.W. de Kok. Alles over zwangerschap, geboorte, babyverzorging en kleuter opvoeding. Dit waardevolle boek (184 pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten geschenke bij aanschaffing van een BABYSET DE LUXE Obligatielening van Gereformeerde kerk te 's-Gravenhage Van heden af staat bij de kantoren in de Zuidhollandse Bank N.V., Ing- ersen en Co, gebr. Kooyman en Co Handels- en Effectenbank N.V. de inschrijving open op 750.000 vijf pro cent 30-jarige obligaties a pari ten las- van de Gereformeerde Kerk van Gravenhage-Oost in stukken Ds. F. A. den Boeft breekt met de Ger. kerk vrijgem. De vroegere voorzitter van het Ge reformeerd Politiek Verbond ds. F. A. den Boeft, gereformeerd predikant (vrijgemaakt) in het Groningse Help man heeft besloten om de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) te ver laten. Aan de kerkeraad van de Gere formeerde Kerk (synodaal) te Help man heeft hij bericht gezonden dat hij zich bij de Gereformeerde Kerken in Nederland wil aansluiten. Ds Den Boeft begon zijn ambtelijke werkzaamheden in de gereformeerde ker- van Kruiningen. In 1926 vertrok hij Amersfoort en op 20 febr. 1930 deed hij intrede in de kerk van Rotterdam- Kralingen. Kort na de bevrijding, toen hij uit Duitsland terug kwam waar hij geestelijk verzorger was van de Neder landse krijgsgevangenen sloot hij zich aan bij de Gereformeerde Kerken die zich hadden vrijgemaakt. Op 18 aug. 1946 werd hij bevestigd in de kerk van Help- Deze gereformeerde predikant was me deoprichter van het G.P.V. en diende het een aantal jaren als voorzitter. In deze partij kwam hij samen meet drie van de zeven leden van de Verbonds raad in conflict met de andere vier be stuursleden die lidmaatschap van het GPV wilden binden aan het lidmaatschap van de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt). Volgens een mededeling van ds. Den Boeft werd zijn overgang veroorzaakt door moeilijkheden in de plaatselijke raad der Ger Kerk (vrijgemaakt) te Helpman. Velen in vrijgemaakte krin- en hebben indertijd zijn houding in het P V-conflict ernstig kwalijk genomen. Blijkens het prospectus is de op brengst der lening bestemd ter gedeel telijke financiering van de bouw- en in- richting van een geref. kerk met ver gaderlokalen, kerkelijk bureau en kos- 1000 en f 500 stortingsdatum 1 april1 terswoning aan de Laan van Nieuw Oost-Indië in Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2