CHRISTELIJK f Aanvaarden we nog de Drie Formulieren? Twee synodes in Kameroen steunen bijbelverspreiding KOU GEVAT/, ITALIANO Synode gaf dr. Dibelius motie van vertrouwen Een woord voor vandaag Kanttekening Uitgebreid comité beveelt Zwolse vergadering aan KONING- RICHARD 2 Vijf Artikelen zijn een soort vervangingsformule De gereformeerde, maar zeer oecumenisch gezinde predikant dr. J. M. van Minnen heeft in het onderwijsblad „Ad Fontes" een gewetensvraag gesteld: Aanvaarden wij de Drie For mulieren (met name de vijf ar tikelen tegen de remonstranten) nog geheel? Hij schrijft onder meer: weg lezing, die hem eerst zijn geloof laat belijden. De ze belijdenis luidt dan: Jezus is Messias en de zoon van God. Be lijdenis en doop hielden wel nauw met elkander verband. Er werd gedoopt ,,in de naam van de Va der, de Zoon en de Heilige Geest" en zo werd impliciet de drieëen- heid beleden. De eerste functie van de belij denis is dan ook wel: de liturgi sche. Iemand noemt het: lofprij zing van God vanwege zijn daden en schepping, verzoening en ver lossing. Een toetssteen van elke belijdenis is daarom de zang. Een belijdenis moet men niet lezen of opzeggen, maar zingen. En als de redaktie mij vraagt om in dit ar tikel in het bijzonder de Vijf Arti kelen tegen de remonstranten te gedenken, dan moet ik zeggen, dat een eerste en ernstige moeilijk heid met deze artikelen is, dat men ze niet zingen kan. De be rijmde Vijf Artikelen zijn onvoor stelbaar als kerklied. In deze lofprijzing schuilt dan ook een kritisch element. In de versregel ..Jezus is Messias en de Zoon van God", worden andere messiassen weersproken en een verkeerd menselijke messiasver- wachting doorkruist. Deze kritische functie heeft vaak sterk de belijdenis bepaald. In de eerste regel van het apostolicum wordt Marcion afgewezen en ge noemde Vijf Artikelen „tegen de remonstranten". Ons tweede be zwaar is dan ook. dat in deze ar tikelen de kritische functie van de belijdenis te zeer geïsoleerd wordt en overheerst. In het dooponderricht werd „de leer" of „de weg" onderwezen. Men lette erop. dat de leer een weg was. zoals een grammatica een weg in de taal is. De cate chismus is door deze didaktische functie gestempeld, maar kent ook de belijdenis sprekend, zegt: „Als spreekregel kan de belijdenis geen inhoud van de prediking der kerk zijn. Wanneer de kerk predi kend spreekt, zal zij er goed aan doen de regels in acht te ne men. Anders spreekt zij geestelij ke wartaal, dat is ketterij. Maar nu moet zij ook weer niet van de weeromstuit, uit pure angst, al leen maar de regels gaan spreken, alleen maar rijtjes uit de gram matica op gaan zeggen. Zij moet de levende taal des Geestes spre« ken." Het gevaar is niet denkbeeldig, dat de leer scheiding maakt, doch dat het dienen verenigt. We moe ten de betekenis van de belijdenis niet overdrijven. En toch ook de leer verenigt. De belijdenis zin gen we ook op de melodie van „komt gaat met ons en doet als wij"; dat is de oecumenische functie van de belijdenis. Ze geeft inhoud aan de eenheid van de kerk. Het apostolicum is een oecu menische belijdenis; in de Vijf Ar tikelen belijden we onze verdeeld heid; misschien is beide nodig, maar het is niet hetzelfde. Deze vier functies van de be lijdenis nu staan alle vier in dienst van het apostolaat en ontvangen van daaruit hun zin. Het wezen van de gemeente is getuige te zijn in de wereld, pijler te zijn van de waarheid, zegt Paulus tegen Ti- motheus. Zo is de lofprijzing van de gemeente, de afwijzing van dwaling, haar onderricht en haar eenheid steeds als getuigenis op de wereld gericht. De belijdenis is geen inter kerkelijke aangelegenheid, maar we belijden steeds terwille van en met het oog op de wereld; zo mag de belijdenis voor de we- •ela geen geheimtaal zijn, Na er op gewezen ie hebben dat de belijdenis altijd aposto- lair moet zijn, dat wil zeggen gericht naar buiten, stelt de schrijver dat de Gereformeerde Kerken in de eerste helft van deze eeuw een handhaving van de belijdeniszuiverheid bele den, die niet gecorreleerd was aan het apostolaat. Een diepte punt bereikte dit toen men ging „binden" aan één bepaalde interpretatie van enkele zinnen uit de belijdenis. leuwe geest de Gerefor- olgt dr. Van Na vervolgens gewezen te hebben op de hervormde leer- tucht en het feit dat met de terzijdestelling gingsformule et is aangebroken meerde Kerken Minnen: Een dergelijke synode-uitspraak als over de vervangingsformule zou ik mij ook t.a.v. de Vijf Arti kelen wensen. Ook deze Vijf Ar tikelen zijn eigenlijk belijdenis- interpretatie in een bepaalde dogmatische strijd en zo zeer wel te vergelijken. Ook van deze Vijf Artikelen geldt, evenals van de vervangingsformule, dat ze totaal niet functioneren in het geloof van de gemeente. belijdenisgeschriften de belijdenis omtrent het koninkrijk Gods te weinig plaats ontvangt. Men zou haast denken, dat dit in een „addendum" goed te maken wa re. Dezelfde indruk geeft ook von Meyenfeldt. Een ernstige moei lijkheid. die ik echter met de gereformeerde belijdenisgeschrif ten heb. is dat deze niet gehéél in het téken staan van het gekomen en komende Rijk. We hebben Gods plan met de wereld als het enig en albeheer- sende thema van de gehele bijbel herontdekt; in de gereformeerde belijdenissen missen we dit nu. De gereformeerde belijdenissen zouden v*e als kritische kantteke ningen in margine van het katho lieke belijden moeten lezen, maar het zijn zp'rstan<iige grootheden ge worden, die uit him kontext zijn getreden. Niet het sola fide, sola gratia is het hart van ons geloof, welk een wezenlijk element het er overi gens ook van uitmaakt, maar het metterdaad belijden „Jezus is Heer". Uit de gereformeerde be lijdenissen blijkt dit slechts ondui delijk. Zo wordt de christen door deze geschriften maar ternauwer nood op de wereld gericht. Met name in de Vijf Artikelen dreigt een verlammende zelfbespiegeling van het geloof. JÈ fj i «rf f W Beroep op Nederlandse zending 1~\E Nederlandse predikant ds. U Y. Schaaf, die voor het Ne derlands Bijbelgenootschap naar Afrika is gegaan om in Kameroen samen met de kerken de bijbel verspreiding te regelen, heeft twee verschillende synodes mee gemaakt. In een brief beschrijft hij iets van zijn ervaringen. Hij heeft nieuwe contacten kunnen leggen en een begin kunnen ma ken met een nauwe samenwer king om tot een zo intensief mo gelijke verspreiding van het evan gelie te komen. Eerst bracht hij enige dagen door Foulassi. waar de Presbyteriaanse Kerk in synode bijeen was. Deze kerk i 1957 zelfstandig geworden. Het was drietalige synode, maar men had typisch Amerikaanse oplossing vooi probleem gevonden. Destijds kocht de kerk de hele vertaalinstallatie, koptele foons en dergelijke van de processen van Neurenberg. Dank zij het feit dat een Nederlander in Sangmelima eei elektriciteitsnet heeft aangelegd me een centrale werkte de Neurenbergsi installatie voortreffelijk. Het was een echte Afrikaanse synode Onder de 130 gedelegeerden bevond zich slechts één blanke. Er werken in deze kerk nog zeker 50 zendelingen, waarvan velen in bijzonder werk of in hospitalen en scholen. Maar een jonge kerk heeft in de eerste jaren van haar bestaan altijd de neiging de zendingswerkers een beetje op het tweede plan te schui- De synode werd beheerst door de invloed van en de problemen rondom enkele dominerende figu ren. De meeste predikanten hebben slechts een opleiding van tien jaar gehad, inclusief de lagere en middel- Ds. Y. Schaaf legt nieuwe contacten bare schoolopleiding en slechts een kleine groep is in Europa of Afrika geweest. Door hun meerdere kennis hebben zij een grote invloed, maar niet altijd ten goede. Winstpunt Volgens de leden van de synode zelf, as dit samenzijn een groot winstpunt. Door persoonlijke visies en standpun ten bepaalde tegenstellingen konden in de sfeer van broederlijke liefde doorge praat worden. Wel werd vaak de vuile was buitengehangen, maar nooit op een agressieve en onsympathieke manier. De synode zal bij de regering aandringen op een absolute schei ding van kerk en staat in de grond wet, die wordt opgesteld. Zij heeft zich dus tegen de Rooms-Katholleke Kerk 'gekeerd, die zelfs de moham medanen te hulp heeft geroepen om de zaak in een andere richting te stuwen. Bovendien besloot de synode een herziene vertaling van het Nieuwe Testament in het Soulou te aanvaar den. Dit was een bijzonder belang rijk besluit, omdat deze vertaling als grondslag dient voor vertaalwerk in vier minder belangrijke talen. Het viel ds. Schaaf op dat de gedeie- zijn dat de kosten de krachten Advertentie 19 cent per rol. de lekkere EEN PRODUKT VAN KING- EN RANGFABRIEKEN TONNEMA N.V. SNEE* Kerk in Duitsland heeft gisteren een motie van vertrouwen in haar voorzitter, bisschop Otto Dibelius, aangenomen. De stemmenver houding was 92 tegen 2 met 11 onthoudingen. De synode is een college van kerkelijke leiders uit zowel Oost- als West-Duitsland. Het Oostduitse communistische regime en enkele kerkelijke leiders hebben kortgeleden kritiek geleverd op het felle anti-communistische standpunt, dat Dibelius inneemt. Hij is zelfs zover gegaan te verklaren dat een christen communistische wet ten ongehoorzaam kan zijn met een zuiver geweten. De kerkelijke leiders, die hem hebben bekritiseerd moette hij meer Europeanen, omdat di tegenstelling Afrikaanse tegenover zen dingspredikanten daar niet meer of nog niet bestaat. Deze synode heeft van haar Franse leermeesters meer financieel verantwoordelijkheidsbesef meegekre gen. Het was een synode die geken merkt werd door de fijne Franse hu mor, maar die zich in veel moeilijker omstandigheden bevond dan de Presby teriaanse. De kerk bevindt zich in een gebied aar een felle burgeroorlog woedt. De Europeaanse zendelingen zijn allen ge- evacueerd en de 10.000 christenen leven onder zeer moeilijke omstandigheden. Een ziekenhuis bijvoorbeeld met 600 bedden draalt op een handjevol Afri kaanse verpleegsters zonder arts. dat gebied zijn juist een predikant een catecheet vermoord. Op deze synode werd een rapport o het jeugdwerk in de havenstad Douala (1330.000 inwoners) behandeld dat ds. Schaaf deed denken aan het jaarverslag zijn werk in Weekblad Vooral was belangrijk het besluit van beide synodes om zo snel moge lijk te beginnen met de uitgave van een Protestants weekblad dat een soort Afrikaanse kruising gaat worden tus sen „Hervormd Nederland", „De Open Deur" en de „Spiegel". Geld en capa bele redacteuren zijn gevonden. Ook bespraken beide synodes de op-, richting van een interkerkelijk theolo gisch seminarium voor Fratis-spre- kend West-Afrika. Het zal duidelijk Maar Abraham zeide: Kind, herinner u hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijnHet is alsof deze regels de climax vormen van alles waarover in de afgelopen week op deze plaats is geschreven: de grote gevaren die een christen bedreigen in een welvaartsstaat! Natuurlijk is het niet zo dat de rijke man in de hel der smar ten is gekomen, alleen maar omdat hij tijdens zijn leven het goede heeft ontvangen. En dat Lazarus vertroost wordt in Abrahams schoot alleen maar omdat hij in zijn leven het kwade heeft ontvangen. Maar voor die rijke man zijn Mozes en de profeten, is het hele godsdienstige leven tot een sleur geworden het hoorde erbij maar zijn hart, zijn gedachten vertoefden ergens anders. Het materiële en de zucht naar het materiële beheersten hem. Terwijl Lazarus had geleerd in zijn armoede stil te zijn, zich over te geven aan de Here zijn God ook niet altijd gemak kelijk, geloof dat niet! Ge kunt de conclusie in deze paar woorden samen vatten: het zij zo dat Christus is „alles in allen" LIBERAAL BELEID geerden niet erg geïnteresseerd in geldzaken. De Amerikaanse zending heeft namelijk met de meest oprechte bedoelingen altijd gemakkelijk geld ge stuurd voor allerlei werk. Met als ge volg. dat het uitermate moeilijk is de christenen van Kameroen en zelfs pre dikanten financiële verantwoordelijkheid bij te brengen. Verantwoordelijkheid Dit viel ds. Schaaf vooral op toen hij ook de synode bezocht van een kerk die door het Franse zendingswerk i ontstaan, namelijk de Eglise Evangt lique et Baptiste. Op deze synode ont-l deze jonge kerken verre te boven gaan, maar het is in deze tijd van opbouw belangrijk dat een dergelijk seminarium de kerk de leiders geeft die nodig zijn. Er is een beroep om hulp gedaan op de Nederlandse zen ding. ^foecl©? Baby-huidje rTBABYDERMS"^ Toenadering tussen Geref. kerken „Kerken geroepen tot samenspreking Gisteren deelden wij reeds mede dat predikanten van de twee Gereformeerde Kerken (synodaal en vrijgemaakt) beslo ten hebben een openbare samen komst te beleggen in Zwolle om te komen tot een bespreking over de mogelijkheden voor een her eniging. Het organiserend comité deelt nog mede dat zij dit doen wetende dat de Geref. Kerken (syn) in confessioneel op zicht zijn teruggekeerd tot voor 1905 en overtuigd, dat de vrijgemaakte kerken door de terzijdestelling van de Vervan gingsformule geroepen zijn tot samen- land nog groter zouden maken. P een plaatselijke synode, die vorige maand gehouden is, heeft Dibelius me degedeeld, dat hij volgend jaar zijn kerkelijke functies zal neerleggen. De stemming van vandaag was geheim en men heeft niet kunnen vaststellen op welke wijze de kerkelijke leiders uit Oost-Duitsland gestemd hebben. De synode is gisteren na zes dagen ge sloten met de eenstemmige aanvaar ding van een resolutie waarin onder meer de hoop wordt uitgesproken dat de komende topconferentie zal leic-en tot een vei mindering van de interna tionale spanning en tot ontwapening. Anders is het mogelijk dat Duitse sol daten met atoomwapens als vijanden tegenover elkaar zullen staan, zo wordt gezegd. VERKOUDHEIDS BACILLEN VLUCHTEN 61 De genade wc -1 vraag ik niet, ant woordde de ridder, doch slechts de gunst voor mijn dood nog te biechten. Maar hoe nabij mijn dood ook mag zijn, ik smeek uwe majesteit van deze korte gelegenheid gebruik te maken om mij oe' hoor te verlenen in verband met iets waar uw Ko ninklijke persoon nauw in betrokken is. Ik kan u een boodschap brengen van zeer Spreek, zei Richard, ik wil i Wat ik te zeggen heb, vervolgde Sir Kenneth, betreft de koninklijke waardigheid en mag aan geen andere oren dan de uwe toevertrouwd worden. Vertrek, mijne heren, zei Richard, zich tot Neville en de Vaux wendend. De eerste gehoorzaamde onmiddellijk, doch de Vaux bleef waar hij was. Geen ogenblik dacht hij er aan zijn meester in dit ogenblik alleen te laten en zelfs een tweede bevel was niet iri staat hem te doen vertrekken. Het doet er niet toe. hernam Sir Kenneth, ik ken dc Lord van Gilsland als een goed en trouw ridder, ik wil spreken waar hij bij is. Amper een half uur geleden dacht ik hetzelf de van u, zei de Vaux met een zucht. Er heerst verraad om u heen. koning van Engeland, zei nu de ridder van de Luipaard, zon der op de woorden van de Baron acht te slaan. Inderdaad, daar hebt u een mooi staaltje van geleverd, riep Richard spottend. Een verraad dat u meer nadeel kan berokke nen dan het verlies van honderd banieren, zei Sir Kenneth, waarna hij de stem liet zakken en nau welijks hoorbaar vervolgde: Lady Edith. Wat is er met haar? vroeg Richard tegelijk hard en opmerkzaam, wat heeft zij hiermee te ma ken? bekentenis ho- SIR WALTER SCOTT Lady Edith uit te huwelijken aan de Saraceense Sultan. Zodoende wil men door een schandelijke verbintenis een eerloze vrede voor.de Christenen af- Een plotselinge woede maakte zich bij die woor den van Leeuwenhart meester. Onwillekeurig balde hij de vuisten, stampte met de voet op de grond en snauwde: Zwijg eerloze! Ik zal uw tong met gloeiende tangen laten uitrukken om u te beletten die naam nog ooit uit te spreken. Of meent u dat ik niet heb gemerkt dat u vermetel genoeg was om uw blik zo hoog te richten? Denkt u dat ik niet weet wat diep in uw hart omgaat? Tot nog toe heb ik uw trots cn verwaandheid verdragen omdat u in ruil trouw en dapper waart. Thans echter zijn uw lippen bezoe deld door de schande van uw eigen bekentenis en minder dan ooit hebt u het recht haar edele naam uit te spreken. Wat kan het u schelen of zij een Saraceen of een Christen huwt? Wat kan het u schelen dat zoiets gebeurt in een legerkamp waar vorsten zich in lafaards en ridders zich in verra ders veranderen? Gaat het u iets aan of ik daar al dan niet mijn toelating aan hecht? Mij gaat het niet aan. antwoordde Sir Kenneth, plotseling rustig, want weldra zal mijn lichaam ver stijven. Maar zelfs al lag ik op dit ogenblik op het rad uitgestrekt, dan nog zou ik u toeroepen dat het groot belang heeft voor uw roem en geweten. Hoe kunt gij er ook maar één ogenblik aan denken uw bloedverwante, de edele Lady Edith Spreek haar naam niet uit, hernam Richard, nog altijd woedend, terwijl hij voor de derde keer de bijl ter hand nam en er mee dreigde. Haar niet noemen? riep de ridder van de Lui paard. opeens zijn veerkracht terugvindend. Haar naam zal het laatste woord op mijn lippen zijn! Sla met uw beroemde bijl op mijn onbeschermd hoofd en zie of u mij kunt beletten stervend mijn trouw aan haar te betuigen. Hij maakt mij nog gek schreeuwde Richard, evenwel zonder zijn plan ten uitvoer te brengen. Nog voor Thomas de Vaux iets kon doen om zijn meester enigszins tot bedaren te brengen, hoor de men buiten lawaai en kwam een kamerheer mel den dat de koningin verzocht in de tent te worden ontvangen. Houd haar tegen. Neville, riep Richard haas tig. laat haar niet binnen! Dit is geen schouwspel voor vrouwen. Waarom heb ik me door zo'n ver rader ook zozeer buiten mezelf laten brengen? Breng hem weg, de Vaux, door de achterste uitgang van onze tent, zorg dat hij niet kan ontsnappen en laat hem zo spoedig mogelijk sterven. Geef hem eerst de hulp van een geestelijke en zorg er voor dat hij niet wordt onteerd. Dat willen wij niet. Hij leefde als ridder en als ridder zal hij dus sterven, met sporen en zwaard. Zijn verraad is zwart als de hel, doch aan zijn dapperheid mag niet worden getwij- spreking met de Geref. Kerken. Daarom roepen zij de leden op om met hen mee te werken en mee te bidden. Er zullen drie sprekers zyn. Ds. Okke Jager zal spreken over: „Moe ten wy bij elkaar komen," Ds. M. Vreugdenhil van Ruinerwold zai spre ken over „Kunnen wy by elkaar ko men wat de belijdenis betreft?" en ds. \V. G. Raven zal spreken over „Kunnen wy by elkaar komen wat de kerkrechtelijke kwesties betreft?" Er is een uitgebreid comité gevormd lat zich achter aeze samenkomst gesteld neeft. Hierin hebben zitting genomen J. Abels Groningen, ds. L. i^lyaorp Gro ningen, irs. ft. H. Bremnier Enschedé, D. J. Coumou Heemstede, ds. W. Heide Leeuwarden, drs O. Jager Almelo, Masselinik Rotterdam, P. Ivf. J. Mek- i Voorburg, ds. C. van Ommen Hat- ds. Joh, den Ouden Harkstede, ds. C. Overeem Hattem, drs. A. van Popta Beverwijk, ds. W. G. Raven Al melo, P. Sanders 's-Gravenihage, ds. J. v. d. Schaft Murmur woud e, dr. J. Schel- naas Hzn. Amsterdam Nd., dr. A. E Schouten Soheveningen, ds. J. P. v. d. Stoel jr. Amsterdam, ds. L. L. v. d. Vliet Groningen, ds. H. Vogei Enschede, ds. M. Vreugdenhil Ruinerwold, J. Westen-brugge Zwolle, ds. P. Wullfraat Amsterdam, ds. A v. d. Ziel Groningen en ds. H. J. Zwarts Vlaardingen. De byeenkomst wordt gehouden op 12 maart te Zwolle in de Zuiderkerk, dicht by het station. Begonnen wordt om drie uur terwijl uiterlijk om 8 uur wordt gesloten. De vergadering zal door een pauze worden onderbroken. Er is gelegenheid tot open discussie. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Goudriaan-Ottoland: H. Binnekamp kand. te Utrecht. Aangenomen naar Lisse: J. Mansvelt, vic. te Rotterdam. Bedankt voor Goudriaan-Ottoland en voor Wouterswoude: J. C. de Bie, kand. te Sprang. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Voorschoten: J. M. Bloem kolk te Ede. Aangenomen naar Rocky Mountain Hause Alberta, Canada, Chr. Reformed Church: J. H. Binnema te Lemmer. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepbaarstelling: de heer A. N. Hen driks, kand, te Rotterdam, die wegen: voortzetting van zijn studie tot dusve geen beroep in overweging kon nemen deelt mede dat hij mei ingang van heden beroepbaar is en gaarne een beroep in j -. overweging zal nemen. Zijn adres is Berg-j AtiuliiilTil <TAtlPI*Sllp tp lustlaan 59, Rotterdam-Noord, tel. 010OlUxIllIJll dlC IC 181418. GOUDRIAAN Beroepen. De kerkeraad IVOG ALTIJD wordt scherpe cri- van nabij kunnen waarnemen. Maar tiek geuit op het in de jaren was het mógelijk om voor al die dertig gevoerde crisisbeleid. Dr. stedelijke arbeiders werk te creëren? Buskes toornt daartegen met felheid Zou een socialistisch kabinet in zijn boek „Hoera voor het le- daartoe in staat zijn geweest? Im- ven". Maar men krijgt de indruk, mers neen. dat de schrijver onvoldoende op de Dr. Buskes schrijft: „Het plan van hoogte is van de omstandigheden, de arbeid werd afgewezen, maar waarmede wij in de vooroorlogse geen enkele positieve bijdrage tot crisisjaren hadden te worstelen. oplossing van het werkloosheids- In vele landen was er een omvang- vraagstuk werd door de regering- rijke werkloosheid. In de Verenigde Colijn geleverd. Haar crisispolitiek Staten was omstreeks 1936 10 pet. was door en door liberaal", der bevolking werkloos, in België 6 Dit is nu een voorstelling, die door pet., in Engeland 4,2 pet. In Neder- en door onwaar is. Wij zeggen niet, land bedroeg het percentage 5 pet. dat er tot bestrijding van de werk- De oorzaken van dit droeve feit zijn loosheid, tot hulpverlening aan de niet zo moeilijk aan te wijzen. On- slachtoffers genoeg gedaan is. WIJ getwijfeld had invloed de verarming beweren evenmin, dat er geen foü- van miljoenen, die nog leden onder ten zijn gemaakt, met name ook bij de gevolgen van de eerste wereld- de werkverschaffingen. Wij betwis- oorlog. De financiële positie van de ten niet, dat vele christenen per bij de vredesslniting gevormde sta- soonlijk eu dat ook de kerken meer ten was ongunstig. Zij poogden zich hadden kunnen doen, waaruit mee- door een autarkische politiek op de leven met de door üe ramp getrof- been te houden. In het algemeen ïenen ware gebleken. Maar dat het was er in de periode tussen de bei- regeringsbeleid „liberaal" was, dat de wereldoorlogen een streven naar geen enkele positieve bijdrage tot autarkie op te merken. Men poogde oplossing werd gegeven, is volstrekt in meer dan één land door protec- in strijd met de feiten, tionistische maatregelen buitenland- Een werkelijk „liberaal" beleid se producten zoveel mogelijk te we- liberaal in klassieke zin zou niet ren. door de subsidiëring van werkloos- Duitsland ging onder het nationaal- heidskassen en het verstrekken van socialisme heel ver in deze richting, uitkeringen bij werkloosheid tot be- Men herinnere zich de leus „kanon- dragen van 142 miljoen guldens nen boven boter". De oorlogsvoor- (vóóroorlogse!) per jaar, aanzienlij- bereiding was daar het een en het ke loondalingen hebben tegengehou- al. Er was alom vrees voor het- den. geen te wachten stond. Er was wan- Menige ordeningsmaatregel wecr- trouwen, waaronder het zakenleven spreekt de bewering eveneens, dat ernstig leed. een liberaal-economisch beleid zou Op de economische conferenties zijn gevoerd. En vooral doet dit de werd, onder anderen door dr. Co- uitvoering van vele openbare wer- lijn, krachtig gepleit voor een vrij- ken en de steun van honderden mil- er ruilverkeer. Men Was het onder joenen, die aan de landbouw werd de economisten wel met hem eens. geboden. Maar de regeringen durfden de Door die openbare werken niet het sprong naar een vrijer ruilverkeer minst werd een positieve bijdrage niet te nemen. Zo kwamen wij al- tot bestrijding wij zeggen niet: meer in de ellende. tot de oplossing, want dit was voor Nederland is voor een belangrijk een land als Nederland volstrekt on deel van zijn volksinkomen aange- mogelijk van het werkloosheids wezen op het leveren van goederen vraagstuk gegeven, en het bewijzen van diensten aan Het aantal miljoenen, dat beschik- andere landen en volken. De land- baar werd gesteld voor droogma- bouw en. de industrie moeten het king van de Noord-Oostpolder, voor voor een belangrijk percentage heb- wegenbouw, voor kanalen, voor ha- ben van de export. Handel en vens en waterwégen, voor spoor- en scheepvaart kunnen niet de vleugels electriciteitswerken, voor de wo- uitslaan, wanneer het internationale ningbouw, voor ontginningen, is handelsverkeer almeer wordt be- aanzienlijk. perkt. Handels- en havensteden als Het socialistisch plan van de arbeid Rotterdam en Amsterdam kwamen is serieus bes'tudeerd. Het was op dan ook in een moeilijke positie. Er principiële punten aanvechtbaar. Het ontstond grote werkloosheid. mikte ook te hoog voor wat de Dr. Buskes schrijft in zijn reeds ge- uitvoering van openbare werken be noemd boek, dat hij voor zijn ogen trof in een snel tempo. Maar voor zag hoe honderden Amsterdamse het overige bevatte het geen nieuws gezinnen, arbeidersgezinnen in wel- voor de regering, die dag aan dag ke de werkloosheid haar intrede zich met de werkloosheidsbestrij- deed, langzaam maar zeker maat- ding moest bezighouden, schappelijk en geestelijk naar de Dr. Buskes bezit vele kwaliteiten, kelder gingen. Maar een objectief beoordelaar van Wij zullen dit niet tegenspreken, zijn tegenstanders is hij niet altijd. Zelf hebben wij ook de droeve ge- Zeker niet van dr. Colijn. volgen v?.n langdurige werkloosheid Blij dat alles afliep zonder dat Richard toe verlaagde zelf de slag toe te brengen op beschermd hoofd, haastte de Vaux zich de ge- Jaarvergadering van Herv. J.V. op G.G. De provinciale afdeling Zuid-Holland van de Bond van Ned. Herv. Jonge lingsverenigingen op Gereformeerde Grondslag hoopt op 5 maart a.s. zijn jaarvergadering te houden in dé christe- lijke-gereformeerde kerk aan de Noord singel te Rotterdam. De opening zal ge schieden door de Delftse pastor ds. L. Vroegindeweij. Na de jaarverslagen zal spreken ds. J. van Dijk over het onder werp „Toenadering tot Rome?" Adv de Ned. Hervormde Gemeente Goudriaan-Otto- land heeft een beroep uitgebracht op kan. ,s onderwerp vc didaat H. Binnenkamp te Utrecht. r° Groningen het „Studium Gene-- de Rijksuniversiteit te Gronin gen, is voor dit jaar gekozen het pro bleem van vrede on oorlog. De voor drachten zijn bestemd voor studenten van alle faculteiten en toegankelijk voor alle Ingeschrevenen aan de universiteit en worden gehouden op achtereenvolgen- de dinsdagen te beginnen op 1 maart. zich c Prof. dr. B. H. M. Flekke zal dan spre ken over ..Atlantische gemeenschap en Sowjet-blok". Op 8 maart spreekt de gene naar de uitgang te brengen, waar deze onmid- de Gereformeerde Kerken 'vrijgemaakt» heer G. J. Jongejans over: „Europa en dellijk werd ontwapend en in boeien geklonken. j in vergadering bijeengeroepen tegen lilde Afro-Aziatische wereld". Op 15 maart Wordt vervolgd april 1961. Izyne excellentie vice-admiraal F. J. Kist Generale synode der geref. kerken vrijgem Zweedse kerkstrijd duurt voort Kerkgangers boycotten het Belijdenisfront De Zweedse pers heeft zich schijn baar unaniem gekeerd tegen de te genstanders van de „vrouw in het ambt". Deze moeilijke theologische vraag is in Zweden buitengewoon ac tueel geworden, omdat op Palmpasen drie vrouwelijke theologische kandi daten in het ambt bevestigd zullen worden. Onmiddellijk hebben de pre dikanten, die een „Belijdenisfront" hebben gesticht onder de naam „Kyrk- lig Samling", besloten d'* diensten van vrouwelijke predikanten te boy- Fel hebben de kranten zich tegen de officiële oproep van deze predikanten gekeerd. Zij schelden hen zelfs uit voor onchristelijk en liefdeloos. Inmiddels 'iet het er naar uit dat de kranten de loycotactie tégen de initiatiefnemers •.ebben gekeerd, want op het ogenblik oycotten duizenden regelmatige kerk- angers de diensten van de tegenstan ders van de „vrouw in het ambt". Er zijn gemeenten waar vrijwel nie mand meer naar de kerk gaat bij pre dikanten van het „Belijdenisfront". Een jong predikant die in Engeland theo logie had gestudeerd schreef in het blad de „Church Times": „Als ik preek ko men alleen nog maar de mensen die onder mijn prediking tot bekering zijn gekomen. De anderen blijven uit protest weg. Volgende zondag moet ik preken in een gemeente die tot onze ring be hoort. De mensen hebben nu reeds ge zegd dat zij uit protest zullen wegblij- over „De strategische situatie in de kou de oorlog". Prof. dr. J. de Graaf behan delt op 22 maart het „Principieel pacifis me" en op 29 maart spreekt prof. mr. 3. V. A. Röling over: „Vredeswetenschap en vredesrecht".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2