KARL BARTH )e Apostolicum - colleges van „Als ik op mijn levensweg terug zie, dan kom ik mij zelf voor als iemand, die. in een donkere kerktoren tastend omhoog klimt en daarbij plotseling, zonder er zelf ook maar iets van te vermoeden, inplaats van de leuning een touw in handen krijgt, dat het klokketouw blijkt te zijn. Tot zijn schrik hoort hij plotseling hoe de grote klok gaat luiden en werkelijk niet voor hem alleen. Wat kan hij an ders doen dan zo voorzichtig mogelijk verder klimmen KARL BARTH Lit het „Vorwort" van zyn „Christliche Dogmatik im Entwurf" (pag. IXI. „Theologie studeren is leren lezen*. i KARL BARTH v Tv-kerkdienst ter herdenking Tussen 5 en 6 uur ts er zondag a.s. een televisieuitzending van het IKOR, waarin dc stichting van de Remon strants-Gereformeerde Broederschap wordt herdacht. De uitzending begint met een docu mentair gesprek, waarin wordt herin nerd aan het feit dat 350 jaar gele den aan de Staten van Holland de zgn. ..Remonstrantie" werd aangebo den. Als gevolg hiervan werd in 1619, dus 9 jaar later, de Broederschap of ficieel gesticht. Aan dit televisiegesprek nemen deel prof. dr. G. J. Hoenderdaal. hoogle raar aan het Rem Seminarium te Lei den, prof. dr. G. C. van Niftrik. hoog leraar vanwege de Ned. Hervormde kerk aan de Gem. Universiteit van Amsterdam en ds. C. M. de Vries. West in Den Haag. waarin dr. J. F. van Royen uit Rotterdam voorgaat. Het kerkkoor staat onder leiding van mejuffrouw G. Meyer en organist is Frits Mehrtens. Songfestivalknikkers belangrijker dan spel IT WAS MAANDAG 8 FEBRUARI jl. vijfentwintig jaar dat Karl Barth zijn Apostolicum-colleges aanving in het Gebouw Kunsten en Wetenschappen te Utrecht. Men kan voor- of tegenstander zijn van de theologie en van de iur van Karl Barth, maar deze gebeurtenis is van bijzonder ing geweest: in deze colleges schonk Barth een zeldzaam compacte heldere samenvatting van zijn theologische overtuiging, mat als dat ze een station van historische betekenis werden in de ologische ontwikkeling van Karl Barth en allen die met hem relatie onderhielden. worden: in 1932 ving hij zijn „Kirchli- che Dogmatik" aan. waarvan sedert dien twaalf eminente delen zijn gepu bliceerd. Zijn methode noemde Barth aanvan kelijk dialectisch, omdat hij zowel de dogmatische weg der orthodoxie af wees, als de critische methode der vrijzinnigheid. Positieve zowel als ne gatieve uitspraken over God en Zijn Openbaring wees Barth af. hij wenste alle JA op een NEEN, alle NEEN op een JA te betrekken, en die elkaar te laten afwisselen als vraag en antwoord. Op deze wijze wilde Barth de be trekkelijkheid van alle menselijke oor delen proclameren, om langs die weg GOD in Zijn volstrekte souvereiniteit weer te prediken. Maar deze dialectiek liet Barth ook de vrijheid zich zelf tegen te spreken, om langs de weg der paradox de be trekkelijkheid van iedere menselijke overweging, instelling en daad te be klemtonen. Zo kwam Barth tot de uitspnaak: ,,De religieuze mens is de zondaar in de duidelijkste zin des woords" en: ..Atheïsme is het eigenlijke wezen der Kerk, want waar de Kerk over God spreekt, namelijk over zijn ongenaak baarheid, betoont zij zich, meer dan ieder wereldlijk instituut, atheïstisch." Daarnaast echter plaatst Barth de uitspraak: ,,Wat anders kunnen wij eigenlijk zijn dan toch religieuze mensen?" Barth vat zijn opvatting van de mens samen in de uitspraak: „De mens moet ieder ogenblik weer op de hoogste plaats staan, en in de diepste diepte neerstorten." Daarmee plaatste Barth zich in staatkundig opzicht als opponent tegen over keizer Wilhelm II, tegenover Adolf Hitler en Adenauer! Daarmee liep hij het gevaar ook het staatsver band te relativeren, maar (dialectisch als hij was) moedigde hij ook de Tsje- Bdestanders en leérlingen van h gebruikten deze colleges later Uitgangspunt van Barth-studie; te- itanders toetsten Barth met na- de hand van deze samenvatting Sommigen gaven er zelfs weer col- r aan hun leerlingen, en be ken de stof ervan in hun boekwer- artikelen over Barth. vas het niet alleen een strikt logisch gebeuren dat in Utrecht ts vond: in Barth ontving het vrije erland óók een door Hitler ontsla- kerkelijk leider en hoogleraar, die eigerd had de eed van trouw op führer af te leggen. De volle be an de ontvangst van Barth bruari en maart 1935 in Nederland men eerst verstaan, als men in ;h's colleges een gebeuren ziet van lijk theologische en internationale kenis n beide redenen boeit ons zijn op- :n, en vormt zijn ontvangst niet n een mijlpaal voor zijn thoologi- medestanders, maar voor alle Ne- anders, die trots zijn voor ieder ge- van gastvrijheid dat Nederland kerk en universiteit verleent aan vrijheid elders bedreigd is! dit alles verstaan, dan moet weten van de levensgang van voor déze een levensleraar géne een aanrander van hun tuiging; die vanaf het moment dat prak nimmer zonder volgelingen maar evenmin zonder bestrijders; looit naliet volgelingen en tegen- iers te verbazen over zijn stand die telkens weer afweken zo- traditionele opvattingen als van n op grond van vroegere uit- van Karl Barth zelf verwacht- Vaar Barth optrad werden nieuwe en geschapen en oude stellingen broken. Zijn armslag was breed onberekenbaar; zijn arbeid was maar altijd boeiend: wat hij g, ontving hij, ook in Nederland: dankbaar JA, maar ook een on- NEEN, als antwoord op zijn LEVENSLOOP nei 1886 werd Karl Barth uit Zwitsers theologengeslacht geboren, vader Frltz Barth doceerde aan de universiteit het Nieuwe Testa- t, zijn broer Heinrlch Barth do- t naast Karl Jaspers te Bazel de begeerte, zijn zoon Christoph do- t aan de Theologische School te arta het Oude Testament, de oud- zoon Marcus doceert theologie te n voornaamste leermeesters waren 'ermaarde dogmenhistoricus Adolf Harnack «Berlijn), de dogmaticus elm Herrmann, de Neo-Kantiaan- vijsgeer Paul Natorp, en de grote ier-kenner Martin Rade (de drie sten te Marburg). Von Harnack t zich later tegen de leringen van h verzet: in 1923 kwam het tot een ilijke polemiek. 1909 werd Barth hulpprediker on- de bekende Adolf Keller, die later, 131, een boek wijdde aan zijn hulp- iker: „Der Weg der dialektischen alogie dureh die kirchlichen Welt", trst in Safenwil, in het kanton Aar- begon Barth zijn geheel zelf- dige arbeid, maar ook hier kreeg lirect contact met vrienden van iaat: Eduard Thurneysen, die men vandaag om de veertien dagen boren preken in de Munster te •1. waar Erasmus begraven ligt, eef samen met Barth twee bun meditaties: „Suchet Gott. so wer- ihr leben" (1917), gevolgd door mm. Schöpfer Geist!" (1924) Safenwil kwam hij diep onder de ik van de nood van het industrie- etariaat, en hij meende in 1915 lid loeten worden van de socialistische Ij. Maar daarnaast studeerde hij nam de schrijvers in zich «als alleen een pas afgestudeerde kan: Kant en Kierkegaard, Cal- Luther, Feuerbach en zsche. Kohlbrugge en de beide nhardts, Dostojevski en Overbeck, lij genoot van de kunstwerken van bias Grünewald en Mozart. alles werd verwerkt in de ver- rde „Römerbrlefeen commcn- op Paulus' Romeinenbrief, die in verscheen, een bock, zwaar van gerige elementen, dat in 1922, ge- omgewerkt. moest herdrukt wor- Men heeft het verschijnen van dit werk wel getypeerd als: de ge- tedatum van de dialectische the- ie Later heeft Barth het aspect beeldstormerij dat de Römerbrief itte volop erkend: „Wat werd er eruimd wat werd er spottend ge- Dat de „Römerbrief' ook rdaad beeldenstormerij bedoelde >.ijn, blijkt uit Barth's uitspraak: ar smeet ik de liberalen (dat be nt voornamelijk: de burgerlijk- :se theologie) allereerst mijn ,,Rö- brief" in het gezicht." middels werd Barth. mede met be- van Nederlandse invloeden te 'ingen tot hoogleraar benoemd, en fmee ving zijn universitaire loop- 1 aan. die nu bijna veertig jaar uurd heeft: Göttingen (1921-1925). «ter (1925-1929). Bonn (1929-1934), ten slotte Bazel, waar hij dit jaar vijfentwintig jarig jubileum zal vie- 1927 verscheen zijn eerste dogma- deel. „Die Christliche Dogmatik". ook dat boek moest herschreven en nam hij bij het uitbreken Tweede Wereldoorlog op 53-jarige leef tijd deel aan de vorming van de Vrij willige Landstorm in Bazel, waar hij, op wacht staande, de drukproeven van zijn dogmatiek nazag. Dat de' mens niets, God alles is wilde Barth prediken, maar hij doorzag reeds spoedig dat zijn boodschap eenzijdig was: „Eerst in de Römerbrief schreef ik over de goddelijkheid Gods. Maar als Göttinger hoogleraar, kon ik voor mijn studenten staafnde, toch niet steeds. GOD, GOD, GOD! zeg gen. Ik ontdekte dat ten slotte de mensheid toch niet enkel koude drukte is, en ik begon meer en meer over de menselijkheid Gods na te denken." In het derde deel van zijn „Kirchliche Dogmatiek" schreef Barth over God, „Die van de door Hem geschapen wereld niet slechts ver weg is, maar ook zeer nabij, niet slechts vrij er tegenover, maar ook aan haar gebonden". Sindsdien heeft de gehele Barthiaan- se theologie vrijwel onafgebroken vijf frontbewegingen te zien gegeven: 1. de gestaag arbeidende Barth. die met voorbeeldige ijver in toespraken en boekwerken zijn standpunt bleef uit eenzetten. 2. De vrijzinnigheid, die in het werk van Barth de aanval meen de te zien van een hernieuwde ortho doxe theologie. 3. De Gereformeerden, die vonden dat Barth tekort deed aan het zelfgetuigenis van de Heilige Schrift, dat de gehele Bijbel Gods Woord is. 4. De volgelingen van Barth. die hem overal tegen alle mogelijke aanvallen verdedigden. 5. ten slotte de frontlijn van Barth tegenover Rome, welke via de publicaties van Erich Przywara, Urs von Balthasar en Hans Kung. een geheel apart hoofdstuk vormt. Het is evenzeer te verstaan, dat met dit alles een onmetelijk veld van stu die ontstond, van nieuw onderzoek, scheppende arbeid en toetsing van vrij wel de gehele dogmengeschiedenis, als dat slechts weinigen in staat zijn het totale front rondom Karl Barth te nis van Nederland geen recht kón doen, aan de vruchten der Gereformeerde emancipatie. Tegenover de overtuiging der Gereformeerden dat in een land als het onze een eigen christelijke we tenschap, een eigen christelijke politiek en een eigen christelijke pers noodza kelijk is, werd hen vanuit het Barthi- aanse kamp het verwijt gemaakt, dat zij uit eigenbelang en uit angst de „verworven goederen" te verliezen, dc ethische critiek van Barth op hun chris telijke instellingen bij voorbaat afwe zen. De strijd is sinds 1945, toen de Doorbraak verzamelen riep tegen de christelijke instellingen, nog heviger geworden, en heeft sindsdien tevens een politieke gestalte gekregen BARTH NAAR NEDERLAND Reeds in 1926 had Barth Nederland bezocht, en was in debat geweest met diverse Hervormde theologen. In 1935 bereikte hem opnieuw een uitnodiging, maar onder hoeveel moeilijker om standigheden voor Barth zelf: Hitier was in Duitsland aan de macht geko men, en was in conflict geraakt met ie kerkelijke leiders. Eind 1934 vergde Hitier de volgende eed van trouw, ook van de theologi sche hoogleraren: „Ik zweer: ik zal de leider van het Duitse Rijk en volk. Adolf Hitler, trouw en gehoorzaam zijn, de wetten in acht nemen en mijn ambtsplichten nauwkeurig vervullen. Zo waarlijk helpe mij God Almach tig!" Barth wilde aanvankelijk niet weige ren, maar er aan toe voegen: „voor zover mijn aan Gods Woord gebonden geweten mij als evangelisch christen veroorlooft". Toen de studenten echter de ochtend van de 27e november 1934 zich naar het college van Barth begaven, vonden ze een bericht op de deur van de col legezaal aangebracht, waarin gemeld was dat prof. dr. Karl Barth geschorst Dit betekende het einde van zijn Bonner hoogleraarschap. Wel poogde de Synode van de Kerk uit de colle ges voort te zetten, maar ook dat werd niet toegestaan. Daar in Utrecht juist een vacature bestond voor een kerkelijk hoogleraar, werd de suggestie gedaan, of het niet mogelijk zou zijn Karl Barth te Utrecht tot theologisch hoogleraar te doen benoemen. Er werd daartoe een comité gevormd dat zich met een der gelijk verzoek tot de Hervormde Sy node richtte, een comité waarin onder meer zitting hadden: prof. dr. A. M. Brouwer, dr. G. W. Oberman, dr. M. C. Slotemaker de Bruine, prof. dr. A. Noordzij en prof. dr. F. M. Th. Böhl. Doch de Synode ging op het verzoek niet in: dr. S. F. H. J. Berkclbach van der Sprenkel werd benoemd. De gedachte om Barth in Utrecht te doen doceren was inmiddels gelan ceerd, en vooral de geestverwanten van Barth konden het idee niet opge ven. Men zocht naar een weg om hem dan tijdelijk te doen doceren. Die kans scheen er te zijn. omdat prof. Berkel- bach van der Sprenkel eerst enige maanden nk zijn benoeming zijn colle ges zou kunnen beginnen. En zo deed de Utrechtse theologische faculteit aan Barth het verzoek om gedurende twee maanden iedere week twee colleges te komen geven. Barth accepteerde, en zei toe iedere vrijdagmiddag uit Bonn te zullen overkomen, om twee uur col lege dogmatiek te geven. In spanning wachtte men af wat het onderwerp zou zijn, en of het Barth mogelijk zou zijn een geheel van zijn opvattingen weer te geven binnen zo korte tijd. Het bericht dat Barth college zou komen geven over het oude Apostoli cum werd met vreugde ontvangen. Op vrijdagmiddag 8 februari 1935 vond het eerste college plaats in de bekende zaal voor K. en W. te Utrecht, die reeds lang voor de aanvang stamp vol was: zeshonderd studenten, hoog leraren en predikanten waren naar Utrecht gekomen om de afgezette hoog leraar hulde te betuigen, om aan de voeten te zitten van de grote theolo gische leraar, of om kritisch te luis teren naar de theoloog, die geen enke le verbinding scheen te hebben met de in Nederland gangbare theologische opvattingen. De Nieuw-Testamenticus prof. dr. A M. Brouwer, de voorzitter van de theo logische faculteit te Utrecht, opende de eerste bijeenkomst met een kort maar hartelijk welkomstwoord, en deel- IN NEDERLAND Er zou een apart artikel te schrijven zijn. zo niet een boekwerk, om de re acties weer te geven van Karl Barth in Nederland. Het waren de Nederlandse studenten die in ons land het eerst met Barth in contact traden. Maar achtereenvol gens spraken in de Hervormde Kerk Noordmans. Kohnstamm. Haitjema. De Hartog en W. J. Aalders. in de Gere formeerde Kerken Grosheide. Hepp, Schilder. Berkouwer en Zuidema zich over Barth en zijn werk uit. Hoewel ook binnen de Hervormde Kerk verzet werd gepleegd tegen de theologische gedachten van Karl Barth. en de critiek van Berkouwer in later jaren veel milder is geworden, kan men wel zeggen dat Barth binnen de diverse Gereformeerde Kerken volko men werd afgewezen. Onoverkomelijk voor de Gereformeerden was Barth's Bijbelvisie, waarin zij een modernise ring zagen van de Bijbelvisie van de ethische theologie, die reeds in de ne gentiende eeuw door Kuyper en Ba- vinck was afgewezen. Ook wezen de diverse gereformeerden Karl Barth af. omdat hij geen recht deed. bij gebrek aan kennis van de jongste geschiede- Advtrtent ie WITTE KRUIS DE CCkte PIJNSTILLER Wéér die pijn?... dat, maar ook die andere plagende pij nen vaagt u snel weg met WITTE KRUIS. Tabletten, poeders of cachets! de mee dat op verzoek geen verslag van de colleges in de pers zou ver schijnen. De universitaire beslotenheid van de ze colleges werd echter ruimschoots vergoed door de latere uitgave van de letterlijke tekst. Zelfs verscheen al heel snel een uitstekende Nederlandse ver taling van de colleges, voorzien van een „Rekenschap" en zeer instructieve aantekeningen (uiteraard van Barthi- aans standpunt uit) door dr. K. H. Miskotte. Misschien heeft voor een toekomstige geschiedschrijving niets Barth's optre den in het Gebouw voor K. en W. be ter bewaard dan deze korte, maar nog altijd lezenswaardige „Rekenschap" van prof. Miskotte. Er is geen poging gedaan van deze „Rekenschap" een stuk literatuur te maken; het geheel bestaat in feite alleen uit zakelijke mededelingen en een korte verantwoor ding van de uitgave. Maar wanneer Barth zelf ter sprake komt, wordt de pen van dr. Miskotte lyrisch, en geeft hij iets van de bewonderende liefde weer, die zovelen van zijn generatie Karl Barth toegedragen hebben. Dat fragment is te welsprekend om hier niet op te nemen: „Barth (ik laat nu in het vervolg de titels maar weg. waarlijk niet uit gebrek aan eerbied, ook niet voor het gemak, maar omdat met den eenvoudigen, beroemden en bemin den naam iets wordt uitgedrukt, dat door nadere betiteling juist verdon kerd wordt) ging op het verzoek der studenten in en koos om èn de kortheid van den tijd in rekening te brengen èn om aan de behoeften van het heterogeen gehoor tegemoet te komen, de apostolische geloofsbelij denis als leidraad voor een uiteen zetting van de voornaamste proble men der dogmatiek. Het was dus zoowaar gelukt; 8 Februari begon het in een groote zaal van het ..Ge bouw voor Kunsten en Wetenschap pen". En Barth kwam iederen Vrij dag heelemaal uit Bonn, zoo tegen drieën, gaf twee colleges, door een korte pauze gescheiden, en reisde in den vooravond van denzelfden dag weer terug. Men kon het hem aan zien. hoe moe hij vaak was. gees telijk en lichamelijk, als hij klokke kwart over drie door de opoerezen rijen van zijn gehoor naar het po dium liep. het trapje opging, om vóór het brandscherm van het too- neel. op een smalle strook zijn tafel tje te vinden met een lessenaar. Het was zoo schrikkelijk nuchter, zon der eenig decorum. En de heele sfeer behalve den eersten keer. toen velen gekomen waren aller eerst om hem eens gezien te hebben en zijn verschijning met applaus te begroeten zoo zonder sensatie Maar hoe wonderlijk vaste dit ten slotte bij den man zelf: wat een ge woon gezicht, doodgewoon zou men haast zeggen indien er niet ook die eigenaardige gespannenheid der trekken en de grootmoedige goed heid zijner oogen was. Zoo heele maal geen geniaal iemand, zoo hee lemaal geen leider, zoo zonder een spoor van zelfbewustheid, ontdaan van alle teekenen eener bijzondere verhevenheid en roeving. Ook zon der glans van martelaarschap en zonder een aureool van hnoge een zaamheid. Een mcnsch: een man die een werk heeft en die. om zon te zeggen in zijn werkpak voor ons treedt. En hoe zal men dit ver klaren? juist zóó verschijnt hij als doctor ecclesiae, als leeraar der kerk, beladen en gezegend met een onmiskenbaar gezag; leeraar van DE kerk; misschien moeten we zelfs zeggen, gezien vanuit het zeer arme en verwarde heden: DE leeraar der kerk, maar in ieder geval voor gansch de kerk een leeraar, die zij moét hooreneen laatste zakelijk- zuivere stem in de lange rij der orthodoxe vaders, tegelijk de eenige stem. die niet ondanks, maar in en door haar strakke rechtzinnigheid in edelsten zin actueel is", (pag. 6-7). LEVENSSPEL Men heeft van Barthiaanse zijde de gereformeerden nog al eens hun ver ering voor leiders en voorgangers ver weten, en niet altijd ten onrechte, maar het merkwaardige is dat uit deze „Rekenschap" blijkt dat ook het Barthianisme zijn vereerde held bezit: Karl Barth. De Apostolicumcolleges zijn echter een groot succes geworden en hebben een eervolle plaats gekregen in de lan ge rij van Barth's vierhonderd ge schriften Voor sommigen ging het ou de Apostolicum door middel van deze colleges weer leven, voor anderen was het Apostolicum de partituur van waaruit Karl Barth met Mengel- herglaanse vrijheid zijn eigen theologi sche symfonie dirigeerde. Wat de com positie en stijl van deze Credo-colleges betreft, kan gezegd worden, wat de rooms-katholieke theoloog Urs von Balthasar eens over Barth's geschriften opmerkte: „Hij schrijft goed. omdat hij twee zaken in zich verenigt: harts tocht en zakelijkheid!" Men heeft de Barthianen hun bewon dering voor Barth kwalijk genomen, en ze de spreuk van Nietzsche voor gehouden: „Men beloont een leraar slecht, als men altijd maar leerling blijft." Men heeft van Barthiaanse zij de evenzo aan de gereformeerde oppo nenten hun tegenstand verweten, en ze ervan beschuldigd, dat zij Barth niet wilden begrijpen. Beide verwijten kun nen overwogen worden, maar ook heeft men te bedenken dat ze tezamen de gewone reactie vormen op het werk van iemand van formaat, die spreekt over datgene wat het hart beroert. Daarbij heeft Barth zelf om beide re acties gevraagd: ..aanvaard m(j ge heel of verwerp mij gehéél!" Daarbij zijn nog sindsdien bijgeko men de aanvallen van Barth op de politieke leiders van het Westen en zijn adviezen aan de Oostduitse chris tenen, feiten die steeds meer nopen tot bezinning op zijn persoon en op zijn levenshouding. Want in Barth ontmoeten wij niet alleen een strenge systematicus, maar ook een levenskunstenaar, die niet los te denken valt van het spel! In het Mozartjaar 1955 bekende hij: „dat ik. wanneer ik ooit in de hemel kom. het eerst ga praten met Mozart, en eerst daarna met Augustinus en Thomas, met Luther, Calvijn en Schleiermacher." Gewaagde, maar duidelijke beeld spraak! Want in Bach, bekende Barth eens, verneemt hij teveel een boodschap, die hem te leerstellig is, in Beethoven een levensbelijdenis die het leven te ern stig neemt, maar van Mozart, die èn christen èn vrijmetselaar was, geldt: ..Hij speelt en houdt niet op te spe- Met wie zó spreekt is het boeiend te theologiseren, maar moeilijk om tot een vaste conclusie te gerakenl U hebt op Uw beeldscherm gezien (of via Uw radio ge hoord) hoe aardig en vrolijk het allemaal is toegegaan tijdens de nationale finale van het Euro visie-Songfestival, hoe blij ieder een was die won en hoe sportief iedereen die er naast greep. Maar daarmee is de kous niet af, want als U het nog niet wist: bij een dergelijke wedstrijd zijn de knikkers éven belangrijk als het spel of misschien ko men zij wel in de eerste plaats als bron van vreugde? Roem alleen tengevolge van het zingen van een aardig liedje is maar al te snel vervlogen. Neen, waar het om gaat is het profijt dat de win naars van die roem kunnen trekken. Voor de vocalisten: uitnodigingen om in binnen- maar vooral in buiten land op te treden, waardoor de ster van hun kunst hoger stijgt aan het fir mament. En voor allen die wat met een bekroond liedje te maken heb ben: de grammofoonplaat. Platen in allerlei versies, want di rect na zo'n openbaar succes vliegt zo'n liedje over het hele land en tot ver over de grenzen. En het zijn de grammofoonplatenfirma's, die met het uitbrengen van de platen niet alleen de belangstelling warm houden, maar ook de knikkers aan het rollen brengen. En nu.... nu viel de Nederlandse fi nale precies in de platenstop. Na de cember mocht er geen plaat meer wor den gemaakt in Nederland. Resultaat: U hebt het al bemerkt: er zijn nog geen^platen van de beste liedjes ultgc- Alleen een kleine maatschappij kwam plotseling met een plaat van „Wat een geluk", gezongen door Rudi Carrel. Hoe kon dat? De firma (die natuurlijk wél op de hoogte was van de komende liedjes, evenals de vocalis ten die ze zouden zingen) zag er van tevoren al iets in en nam de muziek voor januari al op. Korte tijd later heeft Rudi Carrel er de woorden bij - gezongen en dus zou dit een plaat zijn. die de „stop" niet overtreden heeft. Al met al.de enige. De VARA kon deze plaat op de vroege ochtend na de finale al draaien, maar de NCRV moest het toen in de Radiokrant nog doen met een stukje uit de band die de AVRO 's avonds voor heruitzending had gemaakt. Een Belgische platenfirma heeft nu in allerijl een nogal zwak plaatje gemaakt van het liedje dat no. 2 werd: „Niet voor mij". Het is, op verzoek van de schepper van het liedje Pieter Goemans, gezongen door een debutante, die, zoals ze voor de microfoon verklaarde er zelf niet zo bar mee ingenomen is. Maar goed, het liedje staat op de plaat. Het was natuurlijk uitgesloten, het door een van de vocalisten die het dinsdagavond presenteerden te laten zingen, want elke vocalist van naam heeft stipte contracten met platenfir- Commercieel zit „het vak" water dicht in elkaar, dat begrijpt U wel. Voor de propaganda van het be kroonde liedje „Wat een geluk" is het niet zo best, dat er niet spoorslags platen van gemaakt kunnen worden, want dat belemmert de populariteit U ziet, dat er achter de schermen maar heel wat kopzorg bestaat, en dat zo'n Songfestival een hoop zenuw spanningen kan veroorzaken....! TIPS uil het buitenland 0 Een programma van operamuziek, uitgevoerd door het NIR-omroep- orkest, een kwartiertje muziek op een Engels bioscooporgel, een vrolijk programma door het Amusementsor kest en lichte plaatjes op verzoek ziedaar wat U tussen 8 en 11 uur kunt horen, als U afstemt op Brussel Vlaams. 324 m. Twee cantates van Bach. no. 27 en no. 198, kunt U beluisteren in het derde programma van de BBC op 464 m en wel tussen 9.55 en 10.55 uur. Paul Steinitz dirigeert het orkest Philomusica of London, de Lon- dense Bach-vereniging (koor) en vele solisten. Een gezellig uitwisselingsprogramma tussen Berlijn en Keulen kunt U horen via de Duitse zender 309 m. Tussen 8 en 9.45 uur! Programma voor morgen Hilversum I. 402 m. VARA: 8 00 Nws; 818 Gevar progr; 9.45 Geestelijk leven. toespr. VPRO: 10.00 V. d jeugd. IKOR: 10.30 Hervormde kerkd; 1130 Vragenbe- le fot ld; 14 00 Boekbespr; 14.20 Kame 45 Filmpraatje: 15.00 Omr ork c Lichte muz; 16.30 Sport VPRO: 17 00 Gesprekken met lu'istera_.„, 17.15 Wereld geestelijk gezondheidsjaor, le zing. VARA: 17,30 He: huis met de ge kroonde karnton, hoorsp: 17.50 Nws. sport- ultsl en sportjourn; 18.30 Zigeunermuz; 18 55 Journalistenforum; 19.30 Cabaret. AVRO 20.00 Nws: 20.05 Gevar progr; 20.35 Anna Karenina, hoorsp; 21.15 BBC- <r; 21.45 Wandelingen 'ing: 23 20 Nieuwe Franse gram; 23 5 24.00 Nws. Hilversum II. 298 m. NCRV: 8.00 Nwa en weeroverz; 8 15 Gram. IKOR: 8.30 Goede morgen; 9.00 Morgengebed. KRO- 9.30 Nws: 9.45 Gram; 9.55 Plechtige hoog- LÏchte"2 De ha ■■■B-,-... Wadders, hoorspel; '13.30 Lichte muz: 14.00 V d kind; 14.30 Concertgebouwork en so- iiste; ca. 15.20 De vliegende Hollander, praatje; 15.35 Muzikale lezing; 16.00 Spc SÖ: ïzlng. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 !hr Gereformeerde kerkd. NCRV: 18 30 19.00 Nws uit de kerken; 10 Doe aan mij een Ing. KRO. 10.45 Inf :ijn U 1 )e; 20.00 „De "Katholli :hap", lezing; 20.15 Ca: (de partij?, praatje; vanavond Tussen 7.30 en 8.20 uur kunt U in het K.R.O.-programma luisteren naar het Requiem van Duruflé, uitgevoerd door het Noordhollands Filharmo nisch orkest, het koor Katholiek Haarlem, de sopraan Elisabeth Lugt en de bas Leo Ketelaars. Albert de Klerk dirigeert. Het amusementspro gramma „Tierelantijnen" begint om 9.20 uur en het scherts-forum de Kopstukken is ook weer present. Alle bekenden zijn paraat in het Vara-amusementsprogramma Week uit - week in", dat tussen 8.05 en 9.15 uur de ether ingaat Direct daar na het spel „Wie is het?" en om 9.40 uur voortzetting van het hoorspel „Reis op de plaats". Weer sterke stijging van aantal kijkers p 1 februai ot5M°rnetPll1 februari zl tv-ontvangers bij gekor hoorsp (2): 22 25 Boekbespr; 22.30"S/wsV 22.40 Avondgebed; 22.55 Muzikale lezing; 23.55—24 00 Nws. curnen!!Y^eP^0.K^*mm*',' IKOR17 00 Do* lijden; 17.20-^00 Remonstrantse 'kerkd" AVRO: 20.00 De toestand in de wereld' lezing; 20.10 Filmprogr; 20.45 Europees Programma voor maandag J-icnte muz: 9 00 Gym v d vrouw; 9.10 De Groenteman: 9 15 Gram; 9 35 Waterst- MO Morgenwijding, 10.00 Gram; 11.00 Phllharm ork; 11.45 Voordr; 12 00 Lichte muz; 12 30 Land- en tulnb meded; 12.33 V h platteland; 12 43 Lichte muz; 13.00 Nws; 13 15 Meded of gram; 13 20 Prome nade ork en solist; 13.55 Beursber; 14 00 Viool en piano; 14.30 Gram; 14.50 Van alle breedtegraden, lezing; 15.05 Gram: 16.20 Gram; 1700 Uitz v d padvinders 17 15 Gram; 17 50 Mtllt comm: 18.00 Nus; 18.15 Uitzending van de Pacifistisch So cialistische Partij i h kader v d door de ?_e®e_rin?. 'en keh van de polit partijen 11.00 Gram: 11.30 Qui 12 00 Sopr Lichte muz; 12 53 Zo leeft en werkt Su riname. praatje; 13 00 Nws; 13 15 15 Jaar geleden, praatje; 13.20 Lichte muz; 13 50 Gram; 14.05 Schoolradio; 14 35 Gevar pro gr: 15.50 Gram; 18.00 Bljbeloverdenkine; 16.30 V d klei niddelde van bijna 900 nieuwe is het hoogste sinds de In de registratie op 1 jan. 1956. de loop van Januari van aadomroepnèt tegen »uui3( op i januari jl. Twee vaderlandse filmreportages ln het KRO-televisieprogramma van vrijdagavond a.s. worden twee vader landse filmreportages gepresenteerd. De eerste is gewijd aan Elourg, de voormalige vissersplaats die nu over schakelt op andere bronnen van be staan. De tweede heeft het Niardcr- meer. een van de mooiste Nederland- sche natuurreservaten, tot onderwerp Deze film zal worden ingeleid door de voorzitter van de Vereniging tot be houd van natuurmonumenten, mr. H. P. Gorter. Een eersteling voor de microfoon Ter gelegenheid van de a.s. Boe kenweek za.1 de KRO begin april de radiodocumentaire „Lezen" uitzenden, welke werd geschreven door mejuf frouw A. H. M. Nientied uit Vlaardin- De schrijfster heeft deelgenomen aan een schriftelijke cursus „Schrij ven voor de omroep" en dc docu mentaire die zij samenstelde is het eerste product van de cursus, dat voor de microfoon komt. me. door Ds J A van der Melden; 18.00 Orgelconc: 18 30 Gram; 18 50 Cursus Openbaar Kunstbezit, lezing: IS.00 Nws en weerber; 19.10 Op de man af. praatje; 19.15 Gram; 19.30 Radlokran,. 19.50 Gi- mble; 20 10 Licht In de dulster- m; 23.30 Idem 2. Symphonie i Sherman. II Joseph Haydn 1 Symphonie Andante. Menuet Un poco allegretto. Vlva'- ce. Symphonie Orkest van de Beierse Om roep olv. Eugen Jochum 2 Sinfonla con- gr. t. op. 84 voor viool, cel- r. t. Lf Ito Geoi emond. cello. Emile Mayouss >nd Droulez fagot, l'Orches ts Lamoureux olv Igor Mai Het gevarieerde zaterdagavondpro gramma, dat de KRO op het beeld scherm brengt, begint om 8.20 uur na het NTS-journaal. Het brengt combomuziek, pantomimes en om 9 uur een internationaal shnwprogram- ma uit het cabaret Bristol in Rotter dam. Om 9.45 uur tot besluit de Hitchcockfilm „Patiënt vermist", waarnaar alleen boven 14-jarige mo gen kijken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 7