CHRISTELIJK
C.D.U. is minder
populair
KOMING-
RICHARD
Gods semitismehet
aannemen van Israël
Landelijk overleg over
„Evangelie en Industrie"
GUP
Zij streeft nactr
lagere prijzen
JJarnes Tere huid?
Een woord voor vandaag
Kanttekening1
Felle
op
kritiek in Ghana
Billy Graham
2
Zijn laatste kind
moet thuis zijn
de
de aandacht op het probleem
van Israels voortbestaan; van
Israël, dat wel eens genoemd
wordt het bewijs dat God de we
reld regeert.
Wat is er gebeurd, zo vraagt
M. P. van Dijk in het Gerefor
meerd Weekblad (Uitgave J. H.
Kok), toen Israël de Messias
verwierp? Toen is de branding
van de heilshistorie, de golfbe
weging van Gods genade naar
de heidenen teruggeworpen. Is
raël heeft zich, en dat is het
grote mysterie, gestoten aan zijn
verkiezing. Ja, en toen moest de
golf wel naar de heidenen gaan.
Om opnieuw Israël te zoeken.
Israël wordt tot op de huidige
dag tot jaloersheid gewekt. M.
P. van Dijk schrijft dan verder
naar aanleiding van Romeinen
11 11—15:
We krijgen allemaal het
blaadje van de Jodenzending in
de bus, maar hoe weinig leeft
de Jodenzending eigenlijk voor
ons! Zeker, er zijn ook nog Jo
den, maar ze wonen ver weg
en we hopen dat het hun goed
mag gaan. De Jodenmoord vin
den we verschrikkelijk en het
kladden van leuzen onfatsoen
lijk en onmenselijk.
Maar verder?
Hebben wij het idee dat God
bezig is door ónze bekering,
óns geloof, ónze begenadiging
Israël tot jaloersheid te wek
ken? Hebben we enig idee van
de zeer aparte betekenis van
Israël in de heilshistorie? Van
de vraag waarom Israël moet
voortbestaan terwijl vele vol
ken verdwenen zijn? Hebben we
enig idee van de duizelingwek
kende grootheid van de genade,
die nog. na zovele eeuwen Is
raël zoekt, een verloren volk,
voor een groot gedeelte onder
gegaan in de gaskamers, ver
volgd, getergd, gemarteld, en
hoe God nog altijd bezig is te
zoeken?
We vinden het allang goed dat
ze in Palestina wonen. God
zoekt ze. Als miljoenen christe
nen uit de heidenen vergaderd
zijn tot de kerk van alle eeu
wen hoopt God dus dat Israël
iets zal zeggen.
Zo ver gaat Zijn geduld.
Hij kan het maar niet losla
ten.
God heeft één zwak: Hij kan
niet vergeten. Wat wij allang
vergeten zijn en laten liggen en
voor waardeloos en hopeloos
verklaren, kan God niet verge
ten. Hij raapt het op uit het
stof der eeuwen en haalt het
voor de dag. Verharden, ver
dwaalden, verblinden, en Hij
geeft het niet op!
Paulus wil begrip wekken
voor dit uiterste van barmhar
tigheid om ook de heidenchris
tenen, dat zijn wij, dat bent u
en ik, tot geloof te bewegen.
Dat God zo tot het uiterste toe
barmhartig is moet ons nopen
ons verzet op te geven.
Wij staan in dienst van die
barmhartigheid.
Paulus in zijn prediking.
De huisvader in zijn gezin.
De ouderling op huisbezoek.
De diaken in zijn werk.
De meester op school.
En die verharding dan? Ook
die verharding is het laatste
niet! Het is nog geen eeuwige
verharding, 't is nog een tijde
lijke. God roept. Het water van
Gods liefde slaat tegen de kus
ten van uw en mijn leven. De
Here vraagt toegang,
ven. De Here vraagt toegang.
De Here vraagt overgave.
Geef het op, zegt Hij tegen u
en mij.
Geef toe, zodat de dijken be
zwijken.
Laat het water in de polder
schrijft M. P. van Dijk, dat het
fout is de totale ineenstorting
van Israël als het einde van de
wereldhistorie te zien. Dat is
mis, en het artikel vervolgt:
Waar u en ik een punt zet
ten, zet Paulus, u weet wel,
die met zijn boot in de bran
ding zit, een komma.
Geen punt, want in vs 12
(van Romeinen 11) staat een
komma en achter die komma
lezen we: hoeveel te meer hun
volheid.
Dus: als reeds het fiasco,
het bankroet van Israël rijk
dom voor de wereld betekent,
dan nog veel meer hun volheid,
dat betekent: het volle getal
van de Israëlieten die zalig zul
len worden. God komt vroeg
of laat tot het volle getal van
hen die zich bekeren en die
geloven. Dat is de volheid van
En dat is rijkdom voor de
wereld.
Dat is maar niet dat er ebke-
le zieltjes gewonnen worden.
Dat is rijkdom voor de wereld.
We gaan verder. Al meer
ontwikkelt zich het panorama
van de heilshistorie. In vs 15
lezen we dat de verwerping
van Israël de verzoening der
wereld is. Vreemde woorden:
de verwerping van Israël de
verzoening der wereld. Hoe
hebben we het nu?
Wel: toen Israël verworpen
werd, terzijde gesteld, is het
evangelie tot de heidenen uit
gegaan. Dus: de verwerping,
de terzijdestelling van Israël
diende de verzoening van de
Weer zetten wij een punt.
Maar weer worden wij met de
neus gedrukt op een komma.
Wat zal hun aanneming, dat
is de aanneming van Israël, hun
aanneming tot kinderen. an
ders wezen dan leven uit de
Leven uit de doden, wat is
dat?
God
Het is het laatste
doet.
Als Paulus spreekt van leven
uit' de doden dan spreekt hij
van het einde der wereldhisto
rie en van de wederkomst van
Christus.
God zal de doden doen her-
M.a.w.als Israël wordt aan
genomen is het einde, het
laatste, het uiterste van Gods
heilshandelen bereikt, heeft
God het laatste gedaan.
Daar wacht alles op.
De wereld wacht op de aan
neming van Israël, op het volle
getal van hen die zich in Isra
el bekeren tot de God der va
deren.
Als' dat bereikt is, is God
voldaan, omdat zijn liefde be
vredigd is; als God het laatste
vreemde verdwaalde kind van
Abraham heeft thuis gebracht,
kan Hij gaan rusten in de eeu
wige sabbath.
De rumoerige branding is
geen branding meer, want de
dijk is bezweken en de zee is
stil geworden, alles kan ingaan
in de rust van de eeuwige sab
bath, waarin God zal zijn al
les in allen.
Nu weten we waarom* Israël
moet voortbestaan en om te
kunnen voortbestaan in Pales
tina moet wonen en waarom de
gaskamers van Hitier de Joden
niet konden verdelgen.
God zoekt zijn laatste kind.
Zijn laatste kind dat ook zijn
eerste kind is geweest. En als
dat laatste kind is thuisge
bracht kunnen de doden op-
Eerder niet.
Daar wacht alles op.
Moeten wij nu zeggen dat al
les op Israël wacht? Als wij
zo zouden zeggen zouden wij
het tooh verkeerd zeggen. Al
les wacht, dat is beter, op het
ophouden van de branding en
die branding houdt op wanneer
de beweging van Gods genade
haar laatste doel gevonden
heeft, het laatste kind heeft
thuisgebracht.
Nu weten we dus waarom de
geschiedenis zo lang moet du-
Zonder de vervulling van de
belofte Gods aan Israël kan
de wereld niet tot haar volein
ding komen.
Dat is niet om Israël te ver
heerlijken maar om Gods
trouw te verheerlijken.
En dat moeten ook de hei
denchristenen weten. Ik spreek
tot heidenen.
Omdat die heidenen enig be
grip moeten hebben van de
schuldvergevende genade van
Hem, die zich in een hoek liet
dringen, naar de uiterste rand liet
schuiven, om de wereld te be
houden.
Enig begrip van de liefde
van Hem die zijn laatste kind
zoekt, opdat ook het voorlaat
ste kind zich aan die liefde
overgeeft.
De zee wordt niet stil voor
de branding der liefde is opge
houden.
Voor de wereld overstroomd
Voor God zich ter ruste be
geeft en weet: alles is goed,
zoals Hij dat ook wist bij het
begin van de wereldgeschiede
nis. Alles is goed. Zijn laatste
kind is thuis.
MMNtfiS*
Beroepingswerk
v„.
Uitwisseling van
NED. HERV. KERK
gewenst
Beroepen in de vacature Tukker te
Rotterdam E. F. Vergunst uit Rijssen: te
Molenaarsgraaf <toez.) G. J. Rebel. kand.
te Huizen (N.H.); te Oud-Beijerland
IL. Blok te Capelle aan de IJssel.
sen hen die zich gedurende kortere Aangenomen naar Meppel H. de Noo
of langere tijd reeds met deze arbeidte JutrÜP Hommerts.
bezighouden en bovendien aan een
landelijk contact, opdat de verdere
Onlangs is in een onderling beraad
vastgesteld, dat de tijd voor een nieuwe
Jjfc vragen rondom Evangelie en landelijke organisatie nog niet geko-
Industrie hebben in protestantse men js. Anderzijds was men algemeen
kring in de afgelopen jaren geleid Van ordeel dat een landelijk contact
tot allerlei initiatieven. Als oudste alleszins gewenst is.
mag worden genoemd de Stichting Aan dit contact nemen voorlopig
Evangelie en Industrie rond de IJ- deel de heren A. de Bruin, drs. H. M.
mond, een samenwerking van protes- de Lange en dr. A. L. van Schelven,
tantse kerken, de oud-katholieke hieronder vermeld, alsmede ds. G. H.
kerk en het Leger des Heils. Hömans namens de bestaande Stich-
Naar dit voorbeeld zijn vervolgens tingen voor Evangelie en Industrie in
soortgelijke stichtingen voor Evan- Nederland, en dr. J. C. C. Rupp namens
gelie en Industrie tot stand gekomen het Instituut Vormingswerk voor het
te Arnhem, Borne, Zaandam en Bedrijfsleven.
Schiedam. Ook mag in dit verband j}e contactadressen voor acties op
niet onvermeld blijven het werk van het gebied van Evangelie en Industrie
de predikantarbeider te Grote Lindt. zjjn:
Daarnaast blijkt telkens van initia-l A. de Bruin, 2e secretaris van de
tieven en activiteiten van een of Raad voor de Zaken van Kerk en Sa-
meer protestantse kerken of van menleving der Ned. Herv. Kerk, Carne-
particulieren die zich met deze vraag- gielaan 9, Den
stukken plaatselijk of regionaal (wil-
len) bezighouden.
Langzamerhand blijkt er behoefte
aan uitwisseling van ervaringen tus-
Contact Wereldraad
en Russische kerken
Het bestuurscomité van de Wereldraad
van Kerken heeft vrijdag zijn zitting van
vijf dagen in Buenos Aires besloten. Het
comité nam de beslissing verder contact
te onderhouden met Orthodoxe, Doopsge
zinde. Armeense en Lutherse kerken in
de Sowjetunie. Er is voorlopig evenwel
geen kans op dat deze kerken zich bij de
Wereldraad zullen aansluiten, zo heeft
een woordvoerder van het comité
klaard.
Het comité heeft verder een omstreden
ontwerp voor een moderne kapel in het
hoofdbureau van de Wereldraad te
Genève goedgekeurd en bepaald dat de
derde assemblee van de raad in 191'
Nieuw Delhi zal worden gehouden.
A dvenentie
mofmmt
ymmmmmt
griep?
Ook de kerken in
Belgisch Kongo
zelfstandig
Nu Belgisch Kongo in staatkundig
opzicht in juni zelfstandig wordt, wil
het Zweedse zendingsgenootschap,
dat in de Kongo werkt, de jonge
christelijke kerken als volwassen
erkennen.
Het ligt in de bedoeling al de
eigendommen van het Zweedse zen
dingsgenootschap, als kerken, scho
len en landerijen, aan de kerken
over te dragen.
De Zweden zijn hun zendingsar-
beid in de Kongo in 1881 begonnen
en zullen deze arbeid voortzetten
zolang de inlandse kerken dat wen-
Kerkelijke hereniging
in India verwacht
Met een grote meerderheid heb
ben de anglicaanse kerken in
Noord-India en Pakistan ingestemd
met een hereniging met de Metho
disten, Baptisten. Congregationalis-
ten en Presbyterianen in dit ge
bied.
De hereniging zal pas in 1963
plaats hebben, maar alles wijst er
op, dat zo door zal gaan. Een over
eenkomstige hereniging heeft zichj
namelijk reeds
in Zuid-India.
GEREFORMEERDE KERKEN
Bergum (2e beroep'i
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Schiedam R. Slofstra te
Harderwijk: te Sneek P. J. Buys te
Papendrecht
BAPTISTEN GEMEENTEN
Meeste kerken staan
afwijzend tegenover
de vrouw in het ambt
Meer dan een derde van de kerken,
die bij de Wereldraad van Kerken
zijn aangesloten, laten vrouwen tot
de ambten toe of staan haar beperk
te uitoefening van de kerkelijke amb-
De kerken, die afwijzend staan te
genover het uitoefenen van het gees-
de Oecumenische Raad, Frankenslag telijk ambt door de vrouw, beroepen
81, Den Haag;
dr. A. L. van Schelven, deputaat var
de Gereformeerde Kerken voor de be
studering van het industrial isatievraag-
stuk, Grundelweg 4, Hengelo.
Advertentie
Stop met kneedbaar
van Ceta-Beve
zich op 1 Corinthe 14:34 „Zoals in al
le gemeenten der heiligen moeten de
vrouwen in de gemeenten zwijgen;
want het is haar niet vergund te
spreken" en 1 Timotheus 2:12: „Een
moet zich rustig, in alle on
derdanigheid, laten onderrichten,
maar ik sta niet toe, dat een vrouw
onderricht geeft of gezag uitoefent
over een man."
Ook beroept men zich op de ge
bruiken en traditie van de kerken.
Tot de kerken, die de vrouw in het
ambt afwijzen, behoren anglicaanse,
orthodoxe en Lutherse kerken.
(Van onze correspondent in Bonn)
TTOE belangrijk het voor de
grote Westduitse regerings
partij C.D.U.-C.S.U. is om in de
nog resterende anderhalf jaar
tot de volgende algemene ver
kiezingen (herfst 1961) de prijzen
stabiel te houden en zo moge
lijk nog te verlagen, blijkt uit
een meningsonderzoek, dat het
E.M.N.I.D.-instituut in Bielefeld
heeft ingesteld naar de populari
teit der drie grootste politieke
partijen. Nadat in de zomer van
het afgelopen jaar de C.D.U.-
C.S.U. door 52% dej: ondervraag
de „representatieve doorsnee'
der bevolking voor de beste par
tij werd gehouden, zakte in de
cember van het vorig jaar dit
percentage tot 41. De sociaalde-
mokratische partij kreeg toen
39 en de liberale „Vrije Demo-
kratische Partij" 10 procent.
Dat was midden in de controverse
over de prijsstijgingen, die vooral vie
len te constateren bij levensmiddelen
en voor een groot deel het gevolg wa
ren van de langdurige droogte in de af
gelopen zomer. De meest-spectaculaire
prijsstijgingen vielen bij boter te note
ren. In december zegden ook verschil
lende Westduitse vakbonden de loonta-
rieven met de werkgevers op en baseer-
Advertentie
Geslaagd.dank zij
RESA - HILVERSUM
Bekende Schriftelijke CursusJ
H B.S., Gymnasium, Onderw. akte.
1947 voltrokken i!>iiddclbarc ak,cn: d„ Eng., en Ned..
ij*i vuuiOKh.cn M_0 Toik-Vertaler. Hoofdcorr.. V.T.H.-
den looneisen tussen 12 en 20 procent
op de gestegen prijzen, waartegen de
regering inmiddels een harde strijd
Deze is niet zonder resulaat geble
ven: de laatste weken zijn talrijke prij
zen gedaald, o.a. voor steenkolen, elec-
„rische apparaten, benzine en landbouw
producten. Bégin januari lag de 'èier-
prijs 3 pet. onder die van een jaar ge
leden en zelfs 22 pet. onder die van 1958.
De boterprijs was 5 pet. lager dan in
1958.
Bij het door het E.M.N.I.D.-instituut
einde januari opnieuw gehouden onder
zoek bleek, dat het aanzien van de
C.D.U.-C.S.U. weer is gestegen, nl. tot
45 pet., bij gelijktijdige teruggang van
de S.P.D. op 37 pet. (ongeveer het
maximum, wat de partij, volgens poli
tieke waarnemers, bij Bondsdag-verkie
zingen ooit zou kunnen „halen") en
van de liberalen op 8 pet.
Het zou overdreven zijn te beweren,
dat de boterprijs in Westduitsland de
uitslag van de verkiezingen zou kun
nen bepalen. Desondanks is het een
feit, dat 60 pet. van de ondervraagden
hun critiek op de regering baseerden
op de gestegen boterprijs, die blijkbaar
tot een soort symbool is geworden
voor handhaving van de koopkracht en
stabiliteit van de prijzen. Waaruit de
C.D.U.-C.S.U.. die in de herfst 1961
voor de mpeilijke taak zal komen te
staan haar absolute meerderheid in het
Westduitse parlement te behouden, le
ring zou kunnen trekken.
Advertentie
Babyderm-zeep
Vuur ben ik komen werpen op de aarde zegt Jezus
(Lucas 12) en Hij laat er geen twijfel over bestaan welk een
ernst er achter deze woorden schuilt. Voor hemzelf: „Ik moet
gedoopt worden met een doop en hoe beklemt het Mij
totdat het volbracht is." Voor allen die Hem volgen: Van nu j
aan zullen vijf in één huis verdeeld zijn, drie tegen twee en
twee tegen drie."
Vuur bergt in zich een angstaanjagende, vernietigende kracht
Onbarmhartig verteert het alles en ieder wat niet uit God is.||
Zelfs verteert het de Zoon des mensen: de zondenlast dragend\6
gaat Hij de weg der smarten, daalt Hij neer in de diepte der t
hel. En onbarmhartig verteert het alles wat ons, mensen, op|
deze aarde lief kan zijn. Tot zelfs soms de tere band tussenj
moeder en dochter, vader en zoon.
Vuur heeft ook een louterende werking. Als het alles uol-j
bracht is staat de Zoon des mensen op uit de doden, vaart Htjj
op ten hemel, zit Hij aan Gods rechterhand. En omdat Hij
het alles- volbracht heeft zullen wij eenmaal bij Hem mogen\ i
zijn in de hemelse heerlijkheid. t
Christen-zijn betekent een leven van strijd en dat is beklem-
mend. Maar de Heiland wacht u.
op
VREES VOOR OVERBESTEDING
UR is bij velen vrees voor overbe- ven, waarvan het nut twijfelachtig;!!!
steding. Daar zijn er, die niet is. Tegen een uitzetting van hei
budget voor genot, voor lange week-dc
ends enzovoort moet gewaarschuwd;
worden.
geheel gerust zijn over de gang 1
zaken. Zelfs wordt hier en daar aan
inflatie uiting gegeven.
Wie de toestand objectief tracht te Wanneer spaarzaamheid wordt bc-i
bezien, zal echter opmerken, dat de tracht in hoge en lage kring is hetjj^
loonsverhogingen in het algemeen gevaar voor overbesteding weinig t«
bescheiden zijh. Maar door het grote duchten. ;z,_,
aantal personen, dat daarvan profijt Gelukkig wordt dit in brede kring ook
geniet, is het totale bedrag der ver- beseft. De spaarbanken zien het s
hogingen uiteraard aanzienlijk.
tal inleggers stijgen, evenals de inla-
Men vergete echter niet, dat steeds &en. Er wordt gespaard via pensioen-
zoveel mogelijk gelet wordt op de fondsen enzovoort. Niet weinigen^
productiviteit van de arbeid, die trachten in het bezit te komen van'
ruimte kan bieden voor loonstijging, een eigen huis. En wat vooral een"
Doorberekening in de prijzen van de verblijdend verschijnsel is, er is offer-j
verhoogde lonen wordt veelal niet vaardigheid voor de kerk, voor veëll
toegestaan. ffoed maatschappelijk werk. d'®
Niet alleen arbeiders zien hun geld- Wij hopen, dat, mede door het re-
inkomen stijgen. Er worden ook ho- geringsbeleid, voorkomen wordt eenuu
gere dividenden uitgekeerd. Uit de herhaling van de bestedingsbeperking,Ka
bankverslagen kan men afleiden, dat waartoe wij enkele jaren geleden^1
de leidende figuren hogere tantièmes werden genoodzaakt.
ontvangen.
Dat de algemene loonronden mei;
De fiscus profiteert eveneens van de haar prijsverhogende werking tolk
hogere geldinkomens. het verleden behoren, is stellig een t
Bij de lager bezoldigden zijn er niét gunstige factor. P
weinigen, die de meerdere inkomsten Waakzaamheid blijft echter ook bif
hard nodig hebben, willen zij in de de huidige loonpolitiek nodig,
behoeften van hun gezin op behoor
lijke wijze kunnen voorzien. Zij lo
pen weinig gevaar voor „overbeste
ding".
Bij stijging van welvaart, die thans j
geconstateerd kan worden, is hetta
plicht om bij de verdeling daarvanlra
de eisen der rechtvaardigheid niet uit J
Maar er zijn ook anderen, die door het oog te verliezen. Maar voor over-
het hogere geldinkomen verleid kun- spanning behoort men op te passen,
nen worden tot het doen van uitga-
DE KLOOF OVERBRUGD
TV/IEN zal er in Frankrijk goed
doen, de betekenis van de
ste proef met een atoomwapen, die en in Genève over een verbod
vanochtend met succes toerd be- kernproeven hebben vergaderd,
kroond, niet te overschatten. Een In zekere zin heeft Frankrijk he
zwaluw brengt nog geen zomer en werk van deze club waarvan he
een niet geperfectioneerd „atoomap- nu ongetwijfeld ook lid zal worden
paraat", dat niet eens als een bom doorkruist. De drie mogendhedente
werd aangeduid, heeft thans nog geen hebben voor onbepaalde tijd vrijwil*'-^
enkele militaire betekenis. Het zal lig afgezien van het houden van proe|e
jaren duren en enorme inspanningen ven met kernwapens. Het is nu de 5
vergen vóórdat Frankrijk zo ver is, grote vraag, hoe de Sowjetunie
dat het over middelen beschikt o
wat zijn verdediging betreft, op
gen benen te kunnen staan.
reageren. Zal zij de Verenigde Stateróu
en Engeland mede-verantwoordelijk 1
stellen en de Franse proef als eeij£
Verenigde Staten en Engeland, niet kening houden met de problemen vatffe
alleen omdat hun eigen veiligheid generaal De Gaulle en volstaan mei
daarmee gediend kan zijn, maar ook eén poging, hem tot het afzien vair
omdat zij er slechts met de hulp van verdere proefnemingen te bewegen? j
deze mogendheden in kunnen slagen, Voorlopig heeft de explosie in de Saye,
de achterstand in te halen, die zij op hara slechts politieke betekenis. IlelH.
het gebied van de atoombewapening internationaal prestige van Frankrijk
hebben. Wat dit laatste betreft: zij is er ongetwijfeld door gestegen ea
zouden veel tijd en veel geld kunnen de gevolgen hiervan zullen zekei(uj
uitsparen.
Niettemin is de geslaagde proef met
het Franse „atoomapparaat" een his-
niet uitblijven. De verhoudingen tus-
sen de westelijke mogendheden zuljnt
len wellicht nog gecompliceerder worwl
torische gebeurtenis, omdat nu ook den dan zij reeds zijn, tenzij er van^e
de laatste van dé Grote Vier bewezen beide kanten bereidheid bestaat,
heeft, over de mogelijkheden te be
schikken, atoomwapens te vervaardi
gen en ze te zijner tijd te gebruiken, de kloof, die de drie bondgenoten i
Dit is niet langer het privilege van de lang gescheiden heeft gehouden.
Verenigde Staten, Engeland en de
D
49
Toen hij zo in draf door de kampplaats der Schot
ten liep, werd dit opgemerkt door de ridder van
de Slapende Luipaard, die eerst grote ogen opzette,
doch direct daarna als instinctief aanvoelde dat ge
vaar de koning bedreigde. Zonder aarzelen greep
Sir Kenneth daarom schild en zwaard en voegde
zich ongevraagd bij de Vaux, die alle moeite had
om met zijn ongeduldige meester gelijke tred te
houden. De nieuwsgierige blik van de Schot werd
door de baron beantwoord met een kort schouder
ophalen en zwijgend bleven ze de opgewonden vorst
volgen.
Richard bereikte nu spoedig de voet van de heu
vel. waar hij een grote menigte vond. gedeeltelijk
bestaande uit leden van het gevolg van Leopold en
gedeeltelijk ook uit onderdanen van andere landen,
die ofwel de haat ten opzichte van Engeland deel
den ofwel uit louter nieuwsgierigheid he.t toneel had
den gadegeslagen. Door deze bende baande Richard
zich een weg en scheen niet van plan te stoppen
voor hij de top had bereikt.
Op die top was een kleine open ruimte, waarop
nu de twee standaarden wapperden, nog omringd
door vrienden en het gevolg van de Hertog. In het
midden stond Leopold zelf. fier om de daad die
hij had gesteld en verheugd om de toejuichingen
die zijn aanhangers niet spaarden. Geheel onver
wacht verscheen Richard dus in de kring, sloeg
de hand aan de Oostenrijkse standaard en vroeg:
Wie heeft het gewaagd deze ellendige vaatdoek
naast Engeland's banier te stellen?
Het ontbrak de Hertog in dergelijke gevallen zel
den aan moed en dus kon hij niet nalaten te ant
woorden. Niettemin had Richard's onverhoedse ver
schijning hem zozeer verrast dat het even duurde
voor hij zich voldoende kon herstellen om te zeg
gen: Ik was het, Leopold van Oostenrijk!
Welaan, riep Richard, dan zal Leopold van
•Oostenrijk ondervinden hoe hoog Richard zijn stan
daard acht.
E evangelisatiecampagne van j worden als men had verwacht.
Billy Graham in Ghana is Waren, er op de eerste me^ing in
aanvankelijk niet zo'n succes ge- Accra ongeveei
aanwezig, de tweede avond was
de opkomst niet groter dan 5.000.
Billy Graham heeft de wind niet
SIR WALTER .SCOTT
Terwijl hij dat uitriep, rukte hij de standaard met
de adelaar met een snelle beweging uit de grond,
brak hem over de knie in stukken en wierp de ba
nier op, de grond, waarna hij er de voet op zette.
Zo vertrap ik het wapen van Oostenrijk, riep
hij vurig. En nu? Is er een Teutoons ridder die de
moed heeft mij aan te klagen?
Even heerste stilte, doch algemeen is geweten dat
Oostenrijkers en Duitsers van zich durven afbijten
en direct daarna klonken dus overal kreten: Ik.,
Ik En ik! Boven alles uit hoorde men de stem
van de Aartshertog zelf.
Waarom nog dralen? tierde graaf Wallenrode,
een reusachtige krijger uit dc Hongaarse grens
streek. Broeders en edelen, de voet van die man
staat op de eer van uw vaderland. Weg met de ver
nedering! Weg met Engeland's hoogmoed!
Op hetzelfde ogenblik trok hij zijn zwaard en sloeg
naar de koning. De slag had Richard noodlottig kun
nen worden, als de Schot hem niet tijdig op zijn
schild had opgevangen.
Ik heb gezworen, riep Richard, nooit het zwaard
te heffen tegen iemand die het kruis draagt. Daar
om zal ik u niet doden. Wallenrode, doch u zult
Richard niet licht meer vergeten!
Meteen greep hij de grote Hongaar in de lenden
en wierp hem met zoveel kracht van zich weg dat
hij niet alleen de kring der omstanders doorbrak,
maar ook verder vloog dan het begin van de hel
ling. Wallenrode rolde hals over kop naar beneden
en bleef aan de voet van de heuvel liggen, roerloos
als dood en met ontwrichte schouder. Dit bewijs van
bijna onmenselijke kracht scheen de Hertog en zijn
vrienden tot kalmte te manen, want niemand scheen
er nog iets voor te voelen met Richard een worste
ling in te zetten. Alleen zij die verder afstonden
sloegen op hun schild en schreeuwden: Hakt de En
gelse buldog in stukken! Zij echter die van de korte
worsteling van nabij getuige waren geweest hieven
een heel ander lied aan en riepen: Vrede! Vrede!
De vrede van het kruis!
Ondertussen stond Richard nog altijd met de voet
op de banier en keek met zoveel onve
om zich heen. dat de meeste edelen zich verschrikt
iets terugtrokken. De Vaux en de ridder van de
Luipaard stonden naast hem. het zwaard nog in de
schede, doch duidelijk klaar om bij het geringste
onraad hun koning ter zijde te springen.
Graaf Salisbury en zijn manschappen rukten in
middels ook aan. met getrokken zwaarden en gehe-
Ongeveer op hetzelfde ogenblik verscheen nu ook
koning Filips van Frankrijk ten tonele, om te vra
gen wat voor vreemds op deze plaats gebeurde. De
verrassing die hij ten toon spreidde gold zowel het
feit dat Richard van zijn ziekbed was opgestaan
als de dreigende en beledigende houding die deze
hier aannam, ten overstaan van een gemeenschap
pelijke bondgenoot. Richard scheen dit zelf ook te
beseffen en een blos overtoog zijn voorhoofd. Als bij
toeval trok hij de voet van de gevallen banier weg
en probeerde op zijn gelaat een meer onverschillige
en waardige uitdrukking te voorschijn te brengen.
In dit laatste werd hij trouwens nagevolgd door
Leopold, die eveneens zijn best deed om zich te
beheersen. Beiden immers kenden Filips en wisten
dat die schrander genoeg was om uit een onderlinge
twist voordeel te trekken. Wordt vervolgd
in (?liana De geringere belang
stelling voor zijn meetings wordt
geweten aan de slechte pers van de
bekende Amerikaanse evangelist.
Billy Graham weigerde namelijk
zich uit te spreken over de komen
de Franse atoombomproeven. „Dat
is een politieke zaak", zei Graham,
„en daarom zal ik er niets van zeg
gen". Dit heeft men hem zeer kwa
lijk genomen.
Zo schreef The Evening News, het
----- - .blad van minister-president Kwame
Nkrumah, dat Billy Graham geen be-
langnjker boodschap heeft dan die,
welke Nkrumah, de minister-presi
dent van de jonge Afrikaanse staat
in woord en daad heeft gedemon
streerd. Het blad schrijft verder on
der de titel „Zoekt u eerst het politie
ke koninkrijk?", dat de christelijke
beschaving in het algemeen de schuld
is van de ongerechtigheden en de on
derdrukking in Afrika.
De Ghana Times schreef nog: „De
houding van Graham heeft velen te
leurgesteld en ontsteld".
NIGERIA
In Nigeria kreeg Billy Graham een
aanval te verduren van de islam.
De islamitische zendeling He Nas-
sem Saifi uit Lagos heeft hem uitge
daagd voor een openlijke discussie.
De islamiet wilde in het openbaar
Begrafenis van
Stepinac in
Zagreb
De Zuidslavische regering heeft gisi
teren onverwachts toestemming gegej1
ven om het stoffelijk overschot vai
dinaal Stepinac vandaag bij te
in de kathedraal van Zagreb. De daiit
tevoren was gemeld, dat de regeri
een dergelijk verzoek van de r.k. kc
h>?d afgewezen. Er werden al voorl
reidingen getroffen voor een begrafenis^:
slechtigheid in de kerk van het dorÈ j
Krasic. \taar de Kardinaal woensdag
jl. od 61-jariee leeftijd overleed In def
ze plaats heeft hij de laatste negen jaar j
gedwongen gewoond.
Wa
dat presif®
dent Tito persoonlijk zijn toestemminE
de plechtigheid in de kathedraal
van Zagreb, het voornaamste r.k. c
trum in Zuidslavië, heeft gegeven
gebaar van goede wil tegenover de r
Verder heeft de Zuidslavische regel,
ring toegestaan dat kardinaal Koenig ui»,
Oostenrijk het voornaamste deel vak.
de Requièm-mis zal celebreren, zoda j
'dl voldaan aan het ritueel dat
dat de uitvaartmis voor een Kardinas
door een gelijke in rang wordt opgei
In Zagreb verzamelden zich 'giste®,
avond reeds mensen voor de kathedra^.*
waarheen het stoffelijk overschot 1
gebracht.
Stepinac zal worden bijgezet ir.
gewelf waar ongeveer twintig aartsbis
schoppen van Zagreb rusten.
'iel
spreken over de bewering van Bill)?
Graham, dat de Koran geen woord*
over de toekomst van de menshe$e
vermeldt. p'
Aan de laatste meeting van Grsrt
ham in Ibadan (Nigeria) namejr-
40.000 personen deel. Circa 850 zeil 1
den zich te willen bekeren tot he'i
christelijke geloof. U