De«doom»zegt: «Nou tot ziens dan r GEESTELIJK LEVEN Prof. Vogel schrijft open brief aan Dibelius .Bruidsscholen" bouwen de kerk ZONDAGSBLAD ZATERDAG 6 FEBRUARI 1960 Negeren Wie wel eens met een psychiater in aanraking is ge weest, weet dat de man altijd gaat proberen om het verleden bloot te leggen. Hij weet dat er erva ringen zijn, die wij maar niet gewoonweg vergeten zijn, maar die ons prikten en die wij bewust heb ben weggedrukt in de vergetelheid. Zij zijn niet door de spleten van het geheugen weggezworven. maar er gens diep weggestopt in een verborgen kist van de zolder van ons denken. En daar doen zij hun on heilspellend werk. Zij groeien en overwoekeren op het laatst ons gehele leven. Maar vaak worden psychische storingen niet veroor zaakt door een akelige ervaring, maar doordat wij iets veel belangrijkers uit ons leven proberen weg te sluiten. We proberen buiten God om te leven. De geestelijke problemen van de westerse mens zijn ge heel anders dqn van de heidenen op de zendings- velden. Dat komt omdat zij nooit van God hebben gehoord, maar wij al generaties lang bezig zijn Hem te negeren. Dat is niet gemakkelijk. Dat kost in spanning. Het is veel moeilijker niet te geloven dan wel te geloven. Geloven is natuurlijk, want ons hart verlangt naar rust, maar ongeloof is onnatuurlijk, want God laat ons niet met rust. De Bijbel zegt in de tien geboden dat God ,,een na- iIV 6C1UUJ. ijverig God is." Wie God probeert te vergeten. Hem spreidt, en toen we het later thuis doorbladerden, viel het oog op dat de Christenouders met de han' mensen? Naar mijn mening -J- "-** ♦-«- 1- het kardinale punt, waarom Hei ,^.w„ bij de verkondiging van het Woord n ijbelstrips dïih d™»"- Ee" vorm vinden, die de <eerd 'net het werk. van de Pro- mensen zo pakt, dat ze gaan luis- testants Geestelijke verzorging. teren naar hetgeen God zegt. En Ze lezen Reveille alle ouders nu is het wonderlijk om te erva- zouden op dit periodiek moeten ^oe. u- Boods.cllaP va" h,eï zijn geabonneerdzeJ~ d.t' Heil het bl] onze jongens „doet diensten Protestants Geestelijke Verzorging schept kansen voor de kerk DIJ het afscheid dan kregen we nog even vlug een Reveille in de hand gedrukt, het tijdschrift, dat de Protestants Geestelijke Ver zorging elke veertien dagen onder de Nederlandse militairen ver- dat iedereen er iets aan heeft, er iets van begrijpt. En dat vraagt van hem een zware inspanning" ,,Het contact tussen legerpredi- kant en soldaat", zei hij, ,,kan ten aanzien van de Opdracht, die de legerpredikant heeft, moeilijk zijn. Een predikant in de strijd krachten staat voor een aparte op- dol moet zijn gave. En nu probeert de Protes- tants Geestelijke Verzorging dit op te vangen door middel van de door haar verspreide lectuur. In die lectuur trachten we hel Evangelie te brengen in een nieu we vorm, want de oude vormen brokkelen af, "J oude vormen verteren omdat de problemen zo op ze al stormen, dat de traditie hen bij de oplossing er van niet mee Als je al het werk van d_ Protestants Geestelijke Verzorging overdenkt moet je tot de conclu- komen, dat de Kerk in feiti moet zijn van vreugde, da'. .1 dit werk wordt gedaan. Wa' een kansen liggen er voor haar. De Protestants Geestelijke Ver zorging heeft, en daarop kan niet genoeg de nadruk worden gelegd, niet de minste behoefte aan een nieuw Evangelie. Maar bij voort ...w.j"*De during bezint zij zich op de vraag: de hitte h°e breng ik dat eeuwenoude deze tijd. Maar ik geloof wel, Evangelie het beste onder de Verheffen Maar dat wil niet zeggen dat ieder die erkent dat God werkelijk recht heeft op ons leven, Hem ook werkelijk die plaats geeft. God komt tot ons om ons te helpen. Hij laat zien wie wij werkelijk zijn. Als u uw hemelse pasfoto wilt zien, moet u maar eens het eerste hoofdstuk van Jesaja opslaan. Daar ziet u uzelf zoals God u ziet. En dat is geen mooi beeld. 'THoe reageert de mens vaak? Door te wijzen op ande- veel erger aan toe zijn. Wij zijn altijd een artikel, waar in schrijfletters boven stond: ,,je peinst wel eens..." Het is het verhaal van een soldaat, een zekere Zijlmaker, die gaat demobiliseren en voor zyn vertrek de dominee de hand komt druk ken. Morgen zit het erop. Zijlmaker gaat naar huis, naar zijn meisje, naar zijn werk. „Nou, tot ziens dan!" „Tot ziens, Doom!" Als Zijlmaker zijn kamer heeft verlaten, vraagt de dominee zich we kiezen die weg, omdat we ders de grote groep, die andert niet kunnen begrijpen. We zijn er niet blind vc we het gevaar lopen, dat veel die grote groep in het oog vatten, terwijl kleine groep is, die uit telijk gezin komt. tc- En hoe ze gaan begrijpen, wjff om een Christen tegenover ver- toch ook nog die schillende zaken afwijzend staat: i Chris- omdat ze hem aftrekken van God. Zij begrijpen, dat de Christen te met vraagstukken tobt, vraagstuk- gen alles peinzend af, hoe het nu verder met deze jongen zal gaan, en hoe ken als: atoombom, ruimtevaart, zegt, woningnood. Met al deze proble- g€n i de kazerne heeft ontmoet.. Wat is er van hen geworden? de overslanken behoord. Tegenwoordig noemt men dat volslank. Mijn schoonmoeder raadde haar daar om aan op ten partijtje altijd naast een van de dik ste meisjes te gaan zitten. Of het geholpen heeft weet ik niet. Maar wel weet ik dat velen hetzelfde doen in hun "•-«-» -- -- geestelijk leven. Zij hebben God niet nodig, omdat Zijlders zijn bezwaren tegen de kerk tbbh troai v.»)». -.«ir, r.f riie> Fn in overwonnen? Zou de Bnbel, aie je ste zij toch veel beter zijn dan die of die. En dagen hebben we mislukte ouderlingen genoeg om heiL.ons aan op te trekken. We vergeten dan dat schijn bedriegt. God meet niet met een subjectieve maat, maar met een objectieve. In Zijn ogen hebben wij allen gezondigd, hebben wij Zijn hulp en Zijn genade nodig. ye rweren je koers. Ze hadden lang niet altijd de wind mee en er moest heel wat gela veerd worden. Hebben ze helmstok en schoot stevig in de hand gehouden? Zijn ze teruggekeerd? In het riet te recht gekomen? Hebben ze de zeilen ge streken om maar wat te blijven rond- I-—dobberen? Zijn ze omgeslagen?". De psychiatrie leert om eehter nog iets. Als mensen Hij denkt: ..Wat weet je er van. Er zich al te lang groot houden, als zij geslagen worden Jijn dan wel een heleboel positieve cij- I door het leven raken zij de moed kwijt. Menigeen Iers, „maar er. zijn ook een heleboel die niet tegen het leven op kan probeert zelfmoord YT£®?n' die dominee eigen- te plegen. lijk bereikt? Commandanten van oplei- Alaar er zijn ook mensen die door God verslagen wor- dingen en parate troepen kunnen met den en dan zich niet aan Hem overgeven zoals Jacob cijfers aantonen wat ze bereikt hefo- lan de Jabbok, maar zichzelf geestelijk willen doden, geloof met heel mijn hart in de verkiezende genade, :n ik weet dat de uitverkiezing een troost kan zijn 'oor de mens die beseft dat hij Gods genade eigen lijk verbeurd heeft. Maar er zijn ook mensen die vluchten in een valse uitverkiezingsleer. Waarin zij het stellen alsof zij niet uitverkoren zijn, omdat God hen niet wilde uitverkiezen. Hun leer is een geeste lijke reactie. Zij hebben iets van hun zonde en van Gods heiligheid gezien en willen zich dan niet door Gods Geest laten bekeren, maar vluchten in de ge- al kunnen over wat bereikt is, geen cij fers gegeven worden. Het gaat door. Be grijp goed niet om geoefende en pa rate troepen te verkrijgen, laat dat maar over aan de commandanten, die daartoe van regering en volk de op dracht hebben. Het gaat door, die gees telijke verzorging, nergens anders zit de kleine groep ook. Wc bespreken ze met hen in onze kernconferenties op Beukbergen, waar de jongens zich om de leger predikant scharen en de proble men onder de loupe worden geno- Drie soorten opdracht tegen alles wat te- Hem in opstand komt. En ze begrijpen wat het betekent dat het Kruis van Christus de haat op de hals haalt". ,,Dc jongens, die ten toen ze in dienst kwamen zo zei hij, ,.moet je door je op treden je levensstijl, duidelijk aken wat het Cliristen-zijn is. ook de jongens, de legerpredikant bij. ze bespreken de problemen, die hen beroerenin de stilte van de centra, die voor hen zijn op gericht. Ze vragen honderduit en zoeken naar een antwoord op alle problemen, die Kerk en wereld doen rijzen. Hun diensttijd lang worden ze begeleid door de legerpredikant. Dan komt de dag van de de- WJ*' mobilisatie, en ze gaan terug Ze zeggen tot de Doom: „Tot Hij zei: „Als legerpredikant sta En je voor drie soorten mensen. Er zijn er onder de jongens, die to taal niets weten van Bijbel of Ge- bw de opdracht tot verkondiging loof, er zijn er, die Christelijk christelijk opgevoed, het Evangelie. Geestelijke verzor J gers. alleen maar om niets anders te- dan noemt. Christelijk tot ziens dan!". En de Doom antwoordt: „Nou, i de i de rij# ben. Zoveel duizend geoefende offic onderofficieren en soldaten afgeleverd, jveel duizend man paraat. Maar de dominee?" Niet de dominee.... Nee de dominee niet. ,,Je kunt veront rust zijn als er op deze vraag geen ant woord komt, en als er geen Cijfers ge noemd worden, je kunt er ook met een hun smadelijk glimlachje je schouders over I verlorenheid. Eens hebben wij iemand op de Veluwe ophalen. Je kunl ook lachend dere horen zeggen: ,,Ik ben wel goed op God en als God nil ook lens goed wordt op mij zal het wel in orde vraae <">"1 schuiven, omdat, als hel komen." Maar zij verwachtte, geloofde niet dat het goed is, de dominee weet, dat hij ook in orde kwam. Haar woorden werden alleen uitge- hierin op hoop moet leven. Dat weet ■pa#1 «proken om haarzelf te pijnigen en goed te laten vonTllit (]aar hJi h„, mp„ 'ijlf voelenGod laat je verloren gaan. V»»™1' <">ar '»1 "et mee d zijn duizenden op de v.lucht voor God. Zij negeren doen. Hem. En als zij dat niet langer kunnen volhouden, Och ja, je peinst wel eens, en je lie j proberen zij zichzelf wijs te maken dat zij Hem niet vraagt wel eens, en je zou wel eens wil- istn nodig hebben. En uiteindelijk, als ze weten dat ze len weten of je wat bereikt hebt. Nog- :ft I zonder God niet kunnen leven, geven ze God de al menselijk, dacht ik. Maar die hoop it, I) schuld van hun leegheid. Zij vluchten niet voor het heeft een stevige bodem, zij is n.l. ge- Walt leven, zoals de zelfmoordenaars, maar voor het Leven grond op Christus. Die de wereld over- ornj en zijn ook zelfmoordenaars. En God wacht in Zijn wint. Daarom gaat de geestelijke ver- »lga genade.. zorging in de strijdkrachten door. ook midden in de strijdkrachten te weten, „dan Je zus Christus en Dien gekruisigd". Dat op de achtergrond van al die activitei ten waarover dan wat cijfers te geven zijn. Geestelijke verzorgers, ook om er iets van waar te maken, dat de kerk met de ander in de wereld moet en wil zijn, waar dat dan ook is, ook in de strijdkrachten. Om daar te Dienen als dienstplichtige van de Here God". Dat is dan dat artikel: ,.je peinst wel zijn opgevoed en er zijn er, die stevig leer zijn onderwezen, maar geen raad weten met het Christendom, - is dat nog iéts weten, Tienduizenden jongens worden de strijdkrachten geconfron- En vraagt zich af hoe het ver- klnderen der met hen zal gaan. Worden de kansen, die er lig gen, gegrepen? Het zijn er tienduizenden, elk Antithese of solidariteit .Helaas...." Kerkbouw-acties „Lector" schrijft in het „Evangelisch-Luthers Week blad": „Voor de kerkbouwactie brachten de leden der vijf ker ken, die hieraan meedoen, dat is een groot deel van protes tants Nederland, lot 31 decem ber 1959 ruim elf miljoen sa men. Mogen we daar een paar cijfers naast stellen? Het Cen traal Bureau voor de Statistiek deelt mee, dat in Nederland in 1958 400 miljoen werd uitgege ven aan alcoholische dranken; wij hebben samen 980 miljoen verrookt en 655 miljoen ver snoept. Dat is luxe. En de oor logsbegroting bedraagt 1700 mil joen, Dat is erger dan luxe. Deze cijfers brengen ons toch wel even in een andere „orde van grootte" dan die van de kerkbouw". „Lector" beziel dan de op brengsten van de kerkbouwactie nog eens nader. Per 31 decefnber 1959 waren die: Hervormde Kerk 9.300.000; Geref. Kerken 1.500.000; Remonstrantse Broe derschap 170.000; Doopsgezinde Broederschap 152.000; Evange- lisch-lutherse kerk 96.000. De cijfers worden interessant als men nagaat, hoeveel in de verschil lende kerken is gegeven per ziel. Een hele morgen hadden we met hem zitten praten en hij had ons verteld over zijn werk, het werk van een legerpre dikant, en over het werk van de Pro tectants Geestelijke Verzorging in het algemeen. Zijn naam doet niets ter za ke, ook niet tot welke Kerk hij behoort. Hij draagt het khaki van de landmacht. De meeste soldaten noemen hem: Doom. gewoon: Doom zoals zij alle le- gerpredikanten noemen en hij waardeert dat, want in deze afkorting ligt een ver trouwelijkheid, die het deftige woord: dominee, mist. Hij staat met beide be nen op de grond, hij kent de soldaten en weet wat hij soldaten weten De synode van de kerk van >ng van de inhoud van Romeinen belius dat hij geen oog heeft 0_„r_. Berlijn-Brandeuburg is weer 13 zoals bisschop Dibelius die ?JLHt!7.?r™dc K.erk 1®U ^eveer achter de rug. De afgévaardig- heeft gegev den zijn naar huis gegaan naar hun parochies in het rijke West- In ,ziin argumentatie gaal de Berlijn, in het door ruïnes be- hoogleraar heerste Oost-Berlijn en naar de "®ds ia"s verarmde gemeenten in Oost- breid: „Wij moeten een evange- Duitsland. Zij zijn uiteenge- lisch front bouwen" Reeds toei gaan, maar hebben elkaar niet heeft prof. Vogel zich tegenove: de rug toegekeerd. Ondanks hem gesteld velen zullen dan de bisschop wil- drie miljoen zielen, dc Gerefor- len verdedigen door op te merken meerde kerken bijna 700.000, de mane Saat ut dat er geen waarachtige solidari- Remonstrantse broederschap uit dat Dibelius te^ Jtan bestaan als wij niet eerst 40.000, de Doopsgezinde Broeder hij tot bisschop werkelijk hebben leren beseffen werd gekozen het parool had ver- dat G-od ons scheidt breid: „Wij moeten dat God reld en oproept tot een antithesi Voor prof. Vogel loopt de ant. these door ieders hart. Voor bis- chap 67.000 en de Evangelisch-lu- therse Kerk 69.000 zielen. Dit be tekent. dat per 31 december per ziel was bijgedragen: in de Her- ormde Kerk 3,10; de Gerefor- het politieke gestook de artikel schop Dibelius loopt die antithese meerde Kerken 2,27; de Rernon- fneeori nigt dje Vqj strantse Broederschap 4.25; de communistische pers, ondanks goddelozen." In de afgelopen j .Christelijke solidariteit met de *~r nifl rZi trrtrMeWn Tn He afoelónen ia- 1S maar die God Een ogenblik leek het er op als sou de synode toch nog eindigen t gescheiden geesten. Prof. dr. Kerk helpt de Japanse plattelanders \L jaren worstelt bet op een dichtstbevolkte land ter Tereld, Japan, met een pro bleem dat ook wij zo van zeer iabij voelen: De ontvolking van jet platteland. De arbeid van boer is niet meer in aan- Het klatergoud van de waar het geld op straat gt, trekt meer dan de zonsop- |ang boven een groen weiland t wuivend koren, l^jHeel langzaam begint er wee: K0^en verandering in de toestand te brimmen. De organisatie die meei n? lellicht dan enige andere zich e- H. be heelt gezet orh de Japanner kai «liefde voor de landbouw) de [eer liefde voor de landarbeid bij mensen wil helpen om betere boe- brengen heeft een positief-chris- ren te word.en- De stichter is Ju flijke achtergrond. nichl Kotani. Hij is zelf de.zi E J|Na de wereldoorlog hebben de Yan ean. vroegere „lijfeigene die indhervormingen een geweldige foei? Jaar oud was tot be- Brandering teweeg gebracht. De !"'e kwam en christen werd. is niet langer de lijfeigene Hij ging landbouw sluderen en te grootgrondbezitter. Hij kan ontwikkelde met enkele andere igen boerderijtje bezitten, an christelijke landbouwers een plan betere werkmethoden zijn le- de boeren in zijn omgeving te hel- tandaard aanzienlijk verho- hEt be®n lag de nadruk Maar het Is voor dc Japan- ™oral ?P de tcchlMClje verbete- ,Elandarbeider, die jaren lang als r'"S«m die op de betirijfjes konden »lve slaaf heeft geleefd moeilijk worden aangebracht. Maar al spoe- fn zelf te beslissen wat hij het d'f. gingen deze landbouwers be- teste met zijn stukje grond kan grijpen dat de agitatie van compromisfigu- zelfs ondanks de theo- hen heeft, en de logisch en politiek verschillen- aan hem hebben, de inzichten bleef het thema: zü weten, dat hij een opdracht heeft wij willen elkaar vast houden, en dat juist daardoor zijn deur altijd voor hen openstaat. En die deur weten ze te vinden, het best als ze in moei lijkheden zitten, of in de knoei, zoals -/e dat zelf noemen en ?e in He boon ,,lel gefuueiaen geesten, t-roi. ar. leven, dat hij hen, v'atl uit die Opdracht Heinrieh Vogel wilde ingaan t_egen kan helpen. Bij het doorlezen van de aante keningen werd het gesprek weer levend. Hij had de gang van za ken geschetst, van het begin af. „Zodra de jongens in dienst zijn gekomen stuurt de legerpredikant een brief naar de ouders, waarin hij hen vraagt of ze zo vriende- beuren nogal opwinding lijk willen zijn gegev te delen i Doopsgezinde Broederschap 2.27 en de Evangelisch-lutherse kerk 1,40. nds het einde van de laatste wereldoorlog is de bisschop steeds weer op deze gedachte blijven ha meren en hij heeft' zich nu ge- steld „tegenover een staat waar- L van de dragende en heersende partij probeert om het atheïsme aan het volk voor te schrijven. De bisschop denkt alleen maar in de lijn van een kerkelijk front." het geschrift van bisschop Dibe lius en deelde mede dat hij het nip. zijn plicht achtte om zijn toespraak ook uit te geven. Onmiddellijk out- te burgers van onze eeuw de eer wc ui »t nam de voorzitter hem het woord, wil ontzeggen die hem toekomt dienst"zfjn °mdat de synodezittingen geheim en hij erkent dat het bisschop Di belius op zyn manier om het In de Duitse pers heeft dit ge- evangelie gaat en in het bijzondel. ïuren nogal opwinding veroor- u hun zaakt. omdat onmiddellijk be- dat hij de jeugd_ voor het evange- weerd werd dat de tegenstanders liê wil blijven behouden. Maar Vo- Levenseenheid fERWlJL HET LEVEN van Sylvia Ursula Laurentia u -g ziet dat ik haar nog niet vergeten ben! almaar in j.; losse stukjesen brokjes uiteen dreigde te vallen, is dat van j' Sybe Jan juist gekenmerkt door een allesbeheersendeen- heid. Dat was destijds misschien wel een van de meest opval- g lende kenmerken van de Friese dorpen, zo'n kwart eeuw geleden. Stuk voor %ttik hadden deze miniatuur plaatsjes winkeltjes, een smederij en een wagenmakerij, een post kantoortje en de vrachtrijder op de naburige „stad" bijkans alle een uitgesproken eigen signatuur. paalde wensen en verlangens heb- van Dibelius de mond werd ge- gei verzet zich tegen wat hij het f wat hui?en rond een kerk, wat verspreide boerderijen, wat ben. In de meeste gevallen krij- snoerd. De kwestie veroorzaakte Dibelianisme" noemt dat deze winkeltjes, een smederij en een waaenm.ak.prii. wi. nnet- gen we een antwoord, maar de een tumult in de synode en op reactie op ons verzoek is zeer een gegeven ogenblik wond prof. grote man begeleidt. Hij schrijft: verschillend, van sterk meelevend Vogel zich zo op dat hij weg liep. „Het kan nodig en geboden zijn tot sterk afwijzend. Heel vaak Na enige tijd kwam hij echter om het agressieve atheïsme bij echter wordt ons ook geschreven: weer vrijwillig terug en werd hij de naam te noemen en naar we- mij» zoon heeft helaas geer. toch in de gelegenheid gesteld om godsdienstige opvoeding genoten" zijn inzichten naar voren te bren- methoden en doel te onthul- En dat ene zinnetje zegt alles gen. Inmiddels heeft hij een an- len- Maar dan is het van belang over de zwaarte van de taak van dere manier gevonden om de stem hoe wij dit doen en in wiens de legerpredikant. Uit een^enque- van de oppositie tegen de leerstel- naam." Omdat deze theoloog, die achter -,o„ n^.- ders-atheistcn gebleken, dat 40.6 pet lingen van bisschop Dibelius te la- van de soldaten, niet is gedoopt. ten klinken. Hij heeft namelijk een Ze zitten tussen de goed-Christe- open brief uitgegeven, waarvan hij lijk opgevoede jongens in. en dat 300 exemplaren heeft laten druk- is helemaal niet erg, want deze ken. twee groepen ontmoeten elkaar al tijd en overal in de wereld, en waarom dus niet bij de dominee! Maar het betekent, dat je als le gerpredikant praat tegen jongens, die er niet geestelijk zijn Er is soms zo'n ontstellend ge brek aan Bijbelse kennis. Een voorbeeld? Er is eens gevraagd: hoe heten de twaalf apostelen" In de antwoorden werd ook ge schreven: Adam, Robinson Cru soe. Iedere legerpredikant moet dus zo preken of spreken. Ten dode beminnen «vil i i dode be- i gereformeerde dór- pen met 'n nietige hervormde minderheid; er waren ook her vormde dorpen eventueel in die dagen weer onderscheiden in rechtzinnige en vrijzinnige met anderhalf Rooms gezin; door kerkse dorpen en ook nog andere, waar i dan niet doorgingen bij gebrek aan belang- Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER liet ijzeren gordijn lijnse universiteit theologie doceert de spreekbuis is van velen geven wij enkele van zijn gedachten weer. Zo zei hij in zijn brief on- te loven... De hen die leven van het evangelisch front waarheid wordt gezegd heeft eer- winfroorJ der f®4 gevolg dat de communisten zich verharden dan dat zij zich be- „Deze synode staat voor de keren. Prof. Vogel zegt dat hij in raag of zij geneigd is dc bis- de open brief van de bisschop over de verhouding van dc christen tot de diensten zo n stelling. Geen mens kon helemaal "duidelijk" maken waarin deze verschillende geaardheid zat. want ze lagen soms net 'n kwartier si lopens van elkaar verwijderd en toch leefde men van hier naar totaal verschillende werelden. Waarschijnlijk sprak het iet ons leren God anicr waarop door -ft da*ar •anuit de gedachte S keuze-element hier sterk in mee: dc boerenarbeiders" zochten betrekking daar waar ze zich thuis voelden en wilden andersdenkenden wonen en werken. Maar in elk geval: het levi kende meestal slechts één duidelijk uitgesproken patroon, cn Sybe Jan's geval was dat het patroon, waarbij de kerk in h bij midden stond. Aino-Kai dorpsgemeen schap gesticht moest worden. In de loop der jaren werd een echter een beweBme landbouwkundige akadenue. een - ®- DevveSin8 8- soort middelbare landbouwschool gesticht, waar jonge mensen drie jaar lang een intensieve opleiding krijgen en die in het droge sei zoen herhalingscursussen geeft Voor jonge meisjes is het begin van een christelijke landbouwhuis- houdschool geslicht die echter de mooie naam draagt van „bruids- school", die eên cursus van drie of vier weken geeft. Huwelijken TUCHT Ds. A. I. Koffeman in zijn rubriek „In en om de kerk" in het blad van de Gereformeerde Man- nenverenigingen „Opdracht en Dienst": Wjj staan er als gereformeerden nel voor bekend, dat wjj streng orthodox willen zjjn en dat wjj mees wapen van de kcrkeljjke tucht. Wie Dienst" Experimentje Wagenaar an de hervormde ambts- igers op een voorstel om in kleinere plaat- samen met een andere kerk één kerkge- uw te plaatsen: De le ink he volle De Lochcmse kerkeradi ((dominees kan men een zcl [Getuigt dig exper ?rden lerkeikeljjkr en rondgedeeld cn ieder raden van welke dominee ,*lke uitlcR afkomstig was. IM.a.w. m0;»berkent ge uw eigen dominee?" «H-l resultaat? Niemand licefl «jjn eigen dominee herkend. Ieder- karteen raadde een ander. De gerefoi UjOfljmcerden maakten hun dominee 1 t/'ilranten hun dominee voor rei lie «innig hervormd. iinat (Onze Vacatur De bruldsschool heeft in de loop van de jaren zijn naam eer aan gedaan want jonge afgestudeerden van de landbouwschool werpen maar wat graag een oogje op de meisjes van de bruidsschool en menig knipoogje heeft reeds to: een huwelijk geleid. Het voordeel is bovendien dal beide opleidingen christelijk zijn en dat de jonge christenboer daar een christenmeisje kan vinden dat bovendien nog voor haar taak op de boerderij berekend is. Het christelijk geloof, dat tot op heden steeds een „stadsgeloof" s geweest begint opnieuw voet aan grond te krijgen op het platteland En zo wordt niet alleen het land bebouwd maar ook de kerk ge bouwd door christelijke landbouw scholen en christelijke „bruids- (Onze Vacatures) scholen". de kerkeljjke verdeeldheid de top der Kerker Kerkgc onkerkeljjkc iseha inkï werkelijk: „hel '.apen binnen- nrdigdwaar- ar gaal gjj er irom hebt gjj tijd foul i steil riddel tucht als n ichti lumdha e kerkelijke \ergadei moeilijke en lore zaak. Ik heli lega wel eens de opmerking h hel maar gemakkelijk hadden liddel IK vertelde reeds dat ik zelf het voorrecht gehad heb om zo'n gemeente te dienen. Op mij heeft deze levenseenheid 'L een diepe indruk gemaakt. Het was namelijk niet alleen zo dat de gemeenteleden een hechte band vertoonden met elkan- te der: ze deden dit ook met de voorgeslachten. Ik heb in die da- si gen heel wat preken gelezen van mijn voorgangers, want zelfs Volgens hem mist hij bij Dibe- in dit opzicht bestond er continuïteit dat ook deze het niet had- I;- lius de oproep tot waarachtig den kunnen laten om al maar boeken te publiceren en naar de te- christelijk berouw. Als er over be- h«h°t°"ie„EVIl"Xoore.aand,e ee"wen Waren dat prekenbundels. Ik I; zj heb tevens heel wat preken horen oververtellen door de Pakes il rouw \fordt gesproken moeten wij en Beppes van destijds. Want als je van de kansel kwam kon het gebeuren dat een ouderling je vertelde hoe over diezelfde <- tekst twintig jaar geleden gesproken was en hoe die preek toen in punten was verdeeld. En in de week daarop kon je -( van een der dorpsoudsten vernemen dat veertig of zestig jaar geleden een nog ander predikant die passage óók had behnn- i hoe hij dat gedaan had. En al die vroegere methoden V npak waren toch op een of andere manier verwant aan - je eigen preektrani; dezelfde accenten werden gelegd. Dot maakte dat men zich een bescheiden schakeltjc in een grote keten voelde waarvan de uiteinden zich verloren in het verre te verleden en in de verre toekomst. .te Levenseenheid derhalve. Hei iedei meer aandacht besteden aan het atheïsme in onze eigen borst als aan dat van de communisten, we moeten dieper onder de indruk ko men van de afval van het geloof als dia we in onze volkskerk, waarne- al- men, dan van de storm die dc uchi dorre bladeren van de levende heel boom rukt. De bisschop heeft geschreven als- of Paulus sprak over een rechts- 'kelyki- staat. Prof. Vogel wijst er echter heeft, op dat het Roi deld i •effen \U wjj het goed begrepe alle. ispreking rnel de s lie. Dai Ijjkl ictwa ook, al- daar re. alle kanten' "bekèki jaar vijftig gekenmerkt werd door keizer-cultus en slavernij, maar ondanks deze feiten roept Paulus toch op tot gehoorzaamheid. Daar om moei de christen de wet van zijn staat gehoorzamen ..dat wil zeggen zich in geloof aan de ge- lvai nade van God overleveren, omdat j5 hij weet dat God het staatsgeweld 1 gebruikt of deze het nu weet uf niet weet om de stormvloed van menselijke zelfzucht te leiden en het leven van dc mens in een menselijke gemeenschap mogohik te maken tot op de dag dat Hij Zijn Rijk van volkomen gemeen schap en van eeuwige vrede doet geworden. iï EN de crisis van de dertiger jaren bracht daarin geen veran- dering. Zeker, de prijzen van landerijen en van producten .J; zakten onrustbarend. Zeker, de verborgen verwaarlozing van •jï boerderijen en huizen kwam aan de dag. En zeker, het gou- 'f den predikantstractement van de twintiger jaren ging met een X klap omlaag. Maar gemeente en dominees droegen die veran te deringen gezamenlijk en zij vervreemdden niet van elkander. In de plaats van de machtige pastoriegocderen trad een vrij- -h willige hoofdelijke bijdrage, en ook die had nog een bijzonder karakter. Men ging de zitplaatsen in de kerk verhuren. En om- graag naar de kerk ging. en omdat men z'n predikan- ;en wuae vasthouden, kon het toen voorkomen dat de jonge 'd kerels van hel dorp. die toch werkelijk zelf maar 'n schijntje verdienden, als gekken tegen elkaar gingen opbieden. Een soort kerktoto ten bate van de kerkekas. Een verbazingwekkende of ferbereidheid onder een speelse dekmantel en zonder enige dik- doenerjj. initlSTELIJK In een verslag van een classis-vergadering in het „Gereformeerd" kerkblad voor Overijsel en Gelderland": Oud geschil 'te UIT zo n dorp stamde Sybe Jan. En dat zou hem zijn gehele l'. leven bijblijven: de mensen moeten één levensstramicn k- V hebben. Je eigen levensstijl moet je bij je huurlieden terugvin- g den. En de buitenstaanders en vreemdelingen moet je trachten 5" I. zó te benaderen en zo in te kapselen dat ze allengs als van- v In wezen zien wij dat de strijd zelf die trant over nemen of eigener beweging vertrekken i) in Duitsland gaat om een oud ge- j* naar een plaats waar zij geen afwijkend model vertonen. schilpunt dat ook in de Neder- i Maar liever heb je dat ze blijven: „Kom ga met ons, cn doe I ,,r„aj«rin- j landse theologische twisten zich als wij!" Zoals ze dat in de kerk zongen, breed. fors. plechtig, i g air T 5 heeft geopenbaard. De vraag of de zo gedroegen zij zich: wervend, dringend de roepende Kerk van Al- christen moet leven uit de solida- Y WIJKPREDIKANT maakt een opeiung clinste- prof. Vogel verwijt bisschop Di- g rlteitsgedaehte ot d« antithese. ■^trtrirtrirtcCrltirtrirtitcütiüiiiiirtrüiratcüirfrtrtcülrhü-irkïrfr-üi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 17