Gijsbreght van Aemstel VOLKEN EN CULTUREN CONCERTEN EN SONATES VAN BACH en zijn HET RAADHUISVAN HOOGKARSPEL 'v ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 JANUARI 1960 Nn in ieders huiskamer Vondel'# „Gijsbreght van Aemstel" op nieuwjaarsdag wederom in de Amsterdamse Stadsschouwburg heeft geklon ken, is Vondel's stuk opnieuw in het middelpunt der belangstel ling gekomen. Dit niet alleen door de gewijzigde regie van Jo- han de Meester, maar vooral om dat het initiatief is genomen de Gijsbreght in vrijwel dezelfde rolbezetting op grammofoonpla ten vast te leggen. De aanbieding der twee platen aan de Amster damse Gemeenteraad heeft maandag 28 december met enige plechtigheid in de Stadsschouw burg plaats gehad, zoals men heeft kunnen lezen. Het is een zeer gelukkig initia tief geworden. Dit beroemde en bekendste Vondel-werk, waaruit iedere Nederlander kan citeren, ook al heeft hij het niet gelezen („Waar werd oprechter trouw...", „O, Kerstnacht") behoort tot de dierbaarste cultuurgoederen van ons land en de opvoering op 1 januari van elk jaar is een van de mooiste en oudste vaderland se tradities. Deze traditie gaat Immers terug tot 1641 en berust op de première van 3 januari 16381 De geschiedenis van deze ge denkwaardige première werpt ove rigens wel een heel karakteristiek licht op de 17de eeuw. Vondel had opdracht ontvangen om voor de inwijding van de nieuwe stenen Schouwburg van Amsterdam 'het oude houten gebouw was te klein geworden) een gelegenheidsstuk te schrijven en zo ontstond het treur spel ..Gijsbreght van Aemstel". Nu had het in de bedoeling gele gen de Schouwburg op 26 decem ber 1637 te openen, maar tegen de ze datum en vooral tegen het stuk rezen van de zijde der pre- veel protesten, dat de Drie eeuwen traditie ondanks protest van predikanten voorbeeld hoe zo'n koor te bren gen. nl. door een bovenpersoon lijke rust in de stem de diepere ment verveeld, maar steeds in gespannen geluisterd en wij raak ten steeds meer enthousiast. Zoals Johan Schmitz reeds met de inzet van zijn grote rede in de eerste acte de figuur van Gijs breght suggereert, de nobele, rid- door sluiten de 1 derlijke held voor ogen tovert prachtig af en geven zulk t dikanten z echtgenote, door de en ontroerende stem van Ellen Vogel getekend als de innig men selijke. innig liefhebbende vrouw. Hoe deze creatie leeft! Guus Hermus als Arend, de flin ke, vechtlustige broeder van Gijs breght, maakt vooral in zijn ver haal over de verwoesting van Amsterdam en in zijn sterfscène diepe indruk, niet door overmati ge gevoelsuitbarstingen, maar door zijn rustige, waardige toon. Paul Huf zet een zeer eerbied waardige, plechtstatige bisschop Gozewijn neer: zijn zegging van de Lofzang van Simeon is bijzon- Max Croiset omlijnt de figuur van Heer Peter, de deken, scherp en dynamisch en wanneer hij de overval van de vijandelijke troe pen ontdekt en te wapen roept, stijgt de strijd tot iets groters rijke moet zijn! Wij kunnen ieder liefhebber van voordracht, van toneel, de aan- scnaffing van deze platen aanra den. Zij zijn een sieraad van el ke discotheek. DRA. H. E. KOKEE- VAN DEN BERGE ARCHITECTONISCHE OMMEGANGEN Opvallend gebouw in rustig dorp bevrijding een nieuw raadhuis Uisen aeeft Vosmeer hebben «ebouwd- En w,re 1Bij de volkstelling van 1930 had van aluminium, een herinnering r.» houdt a's *l8emene bezulni- Hoogkarspel rond 2200 inwoners, aan hel wapen der gemeente. Dc- thans heeft het er 2900. Het ze wand symboliseert het wetsar- groeitempo is dus niet bovenma- tlkel, waarvan onze Gemeentewet locale aangelegen heid. Henk de spie(spion) hij zijn stem iets t nig genuanceerd doortrapt wiens list de val te wijten is. Johan Fiolet duidt de Heer van Vooren uit de over winnende partij krachtig aan: men krijgt onmiddellijk de sugges- noemt, dan zouden er sonder ti.® snel- FiolVdifidt tWiitel n0e m"r tot stand gekomen. 1956 dat het oude afgebrand. Het raadhuis staat in het cei het dorp aan de hoofdstraat. Den Haag en Eindhoven zitten iet een slechts gedeeltelijk vol- op dezelfde plaats. iten te hebben. Wie enigszins'uit tooid raadhuis. Amsterdam hoopt oude heeft gestaan. Ko van Dijk in dit ïaar een uitgewerkt bouwplan Is dit nu de Bode. Hij zal jj?bbe"' wij dat in e -* Hf - -achten' de toon valt, is Ko zijn verhaal van de ieder nu eens lekker laten gruwelen in de afschuwelijke bij zonderheden over de verwoesting - het Klaerissenklooster, de echter, die uit hun raadhuis De raadzaal, op zichzelf smaak vol uitgevoerd en gedetailleerd. vertoont zich èn door de grote ook het lichtwand èn door deze tale voorgevel, als het hart het gemeentebestuur. Zelf# de ka mer van de burgemeester, hoe veel zorg daaraan ook is besteed, blijft iets terug bij de monumen tale vormgeving van de raadzaal, waarin de functie van dit onder deel van het overheidsapparaat duidelijk spreekt. Alles bijeengenomen is de ge meente Hoogkarspel in het bezit gekomen van een klein, doch waardig raadhuis, dat in gemeen telijke kringen allerwege de aan dacht heeft getrokken. Het is die aandacht ook waard. Prof. Dr. Ir. H. G. v. BEUSEKOM Verschillende kleine gemeenten opgebouwd'uit de raadhuis, zoals Noordhollands dorp Wat het interieur betreft wel. Het gebouw is logisch die moord op Bisschop Gozewijn de abdis Klaeris van Velzen met haar nonnen. Het is ontegenzeg lijk virtuoos gedaan, maar steekt te zeer af bij de voorname hou ding van de algehele weergave door de exuberante voordracht. gegroeid, hebben de kans aangegrepen om een nieuw te bouwen. Wij kennen zelfs meente, die met het oog op de na-oorlogse ontwikkeling een nieuw en groter raadhuis meende nodig te nebben, en die thans met een nauwelijks voltooid rnn- De reien dern raadhuis zit, dat reeds raadhuis van een boerendorp nu eenmaal moet bevatten. Naast te de ingang de kamer van de se- cretaris, links met de twee grote ramen de secretarie. Op de ver dieping boven de ingang de ka de burgemeester, links nifesteert zich ook veel te klein is. omdat de ontwik- staande vóór het gebouw ziet Lous Hensen maakt de Rey v« Amsterdamse Maeghden zeer m zikaal en haar stem past prachtig tegen de achtergrond var beierende klokken. Maar zij treft zich nog in de Rey Klaerissen, waar zij met haar overheid het raadzaam achtte de Gijsbreght willen zeggen? Niets opwinding eerst wat te laten be- and®" dan de verheerlijking van van de WOordvinding. Voo rt -irm en de onenins? tot een late- Amsterdam, deze in de 17de eeuw >BU ac «"vruvtuujng. »un re datum te verschuiven. rijkste en machtigste stad ter we- del's kunst bezit dezelfde statige, In het stuk. zo zeiden de predi- reld T.wee hoofdmotieven vormen fonkelende allure, dezelfde rijkdom donkere, muzikale stem kanten, werden ..de superstitiën de basis van het stuk. Vondel wil- fantasie, dezelfde klankwei- Jelijke c^oefheid van de Bethle- van de nanerve als mfs*p enHc sr. de in een brok middeleeuwse ge- hemse Kindermoord oproept in dere ceremoniën" verheerlijktschiedenis van Amsterdam de la- luldcndheid als b.v. de muziek het ..O Kerstnacht, schooner dan en misschien hadden ze daarin tere grootheid profeteren èn hij van Lully of de weelderige helde- de daghen", wel een beetje gelijk. Vondel hel- wiJde een klassieke tragedie re kiank van de baroklnstrumen- de in 1037 al naar het Rooms-Ka- schrijven, waarvan het gegévcn Vondel reven be- tholicisme over en beleed twee ontleend moest zijn aan de Aeneas Xm u,t geien jaar later openlijk dit in ons land van Vergilius. een lievelingsidee tekent in de allereerste plaats het immers verboden geloof. van Vondel. Zo schiep hij de fi- zeggen van de verzen in de juis- Zo werd op 3 januari 1639 de Gijsbreght heer van sty, en de barokke kiank. Schouwburg aan de Keizersgracht Aemstelredam en Aemsterland, keling in het Delta- en Europoort- gebied een groei van d< meente doet verwachten, van men tien jaar geleden nog 'd* geen vaag idee had. het: daar is de raadzaal. Sprekende vorm ZO IS HET met Hoogkarspel niet. Dit rustige dorp aan de oude UC1C Hoorn naar Enkhuizen, ouds gebruikelijke dakvorm lof Ton Lutz, die de artistieke lei ding van de opname heeft ge voerd, geeft met zijn voordracht gen, van de Rey van Edelinghen het -<Dit rustige dorp rj te zijn tussen West- fa~tën e.. 1 en Binnenwvjzend aan de geheel i kant en Lutjebroek en Gro- Behalve beton is - tebroek aan de andere kant gele- huis in hoofdzaak Bochholtser 'ordt door de ontwikkeling breuksteen toegepast. de Randstad niet beroerd met de „Gijsbreght van Aemstel' geopend en het stuk viel derma te in de smaak, dat het tijdens Vondel's leven wel 121 keer is ge- Witte vlek op 't zwarte werelddeel In de begane grond is deze steen verwerkt in kleine onregel matige stukken, die tot een muur zijn gemetseld. Hiermede is levendig effect dan met gewone baksteen, dat het gebouw zich op dringt. Dit is ook juist, want de die zijn stad en burcht "tevergeefs En daarom la Vondel's kunst wel verdedigt tegen de verraderlijke bij uitstek geschikt voor nlet-vi- overval van de wegens de moord 8ueje uitvoering, dus voor de fo- op r loris V op wraak zinnende grafelijke partij, typerend thema nografische weergave. oor een burger van Amsterdam, Daarom zijn wij met de Verheerll|king van Amsterdam bArad. om tHn a nti-stadhouderlij - platen (Pythia 75001/02, 33 toerenï. """T' TI 1' "T„T op Yen yrij ho«e trip v«n Ontwik- „,et anders dan dienstruimten. ke gezindheid! waarop de Gijsbreght - in wat Rlvl'" 4 Voorhoeve. keUpg levende mensen. Verras-. dat wij kunnen zeggen dat dit j n "170NDEL heeft met de oorspron- Gijsbreght weet met vrouw en verkorte vorm te beluisteren is. Zwolle. send is het, kennis te maken met deel van het gebouw een louter kelijke openingsdatum ter dege kinderen op even wonderbaarlijke bijzonder blij. Want het wordt uit- de levensstijl en gewoonten van dienende functie heeft. Deze heeft rekening gehouden: het stuk speelt wijze te ontvluchten als Aeneas muntend gegeven en de opname is Temidden van uitgestrekte woes- deze bevolking. De oude bescha- de architect duidelijk tot uitdruk- in de Kerstnacht en de Kersttijd uit het brandende Troje. En zoals glashelder. Men mist het toneel- tijnen in het uiterste oosten van ving van Ennedi. zo zet dr. Fuchs kjng gebracht, komt herhaaldelijk ter sprake, het oude Troje herboren werd in beeld in het geheel niet. Integen- Frans Equatoriaal Afrika ligt En- uiteen, is echter gedoemd onder heus niet alleen in de beroemde het wereldomspannende Rome, zo deel de eigen fantasie vult nedi. een ruig bergland, waar wei- te gaan nu het land bekend wordt De gevel van de verdieping Rey van Klaerissen ..O Kerst- zou uit de as van de venèoeste veel beter dan elk decor de tekst nig blanken de voet hebben ge- bij de blanken. dringt zich naar voren. Een nacht, schooner dan de daghen", middeleeuwse stad het wereldbe- aan en men kan zich veel meer zet. De jonge Oostenrijkse etno- Daarom is het uit etnologisch recbthoeklg stuk wand van tame- Men heeft de Gijsbreght daarom heersende Amsterdam herrijzen! op de schoonheid van de taal, op loog dr. Fuchs is er geweest. In oogpunt belangrijk dat dit natuur- xware steenblokken vraagt de het oude Europa Belangwekkende pocket van Geoffrey Blbby wel ietwat overdreven geweest. In oogpunt belangrijk dat dit natuur- Nu is Vondel met de uitwerking de kostelijke details, op de essen- zijn boek schetst hij Ennedi en leven, thans nog in ongerepte deze tie van het werk concentreren. Wij zijn tot het Ethiopische ras beho- staat, door een deskundig onder- aanaaent. Mei persoonlijk hebben vermenging twee gedachten niet altijd gelukkig geweest. In elke toneelopvoering ondervindt men deze zwakheden: er wordt veel te veel geredeneerd en veel te weinig gehandeld. Van een dra matische spanning, van een tra gisch conflict is eigenlijk geen sprake. Er is wel eens opge merkt. dat Gijsbreght bij de verdediging overal te laat komt en zijn tijd besteedt met op £,ejp2ig€r tijd schreef torens en in bomen te klimmen. J, t Hij neemt zich in het midden Bach een groot aantal con- van de gruwelijke strijd de tijd certi, die hij met alleen gebruik- naar lange verhalen over wat te in zijn „Collegium Mustcum", er gebeurt, te luisteren. In maar ook in zijn gezin. Het is be- psychologische tekening van grijpelijk dat Bach geen tijd had figuren en situatie schiet Vondel teIfcens nieuwe werken te schrijven en dus gaf hij nogal eens be- (viool), Irmgard Lechner (clave- wel te kort, zeker voor de mo- werfcing van vroeger geschreven composities vioolconcerten cimbel) en het Ha™b"'*s£ *£a" derne toeschouwer, die middel- ,tu merorkest o.l.v. Walter Goehr eeuwse costuums e.d. toch al werden pianoconcerten en werken voor klavier kregen een volle- D(J andere plaatzjjde bevat zo gauw een ongeloofwaardige dige instrumentatie. Dit mag overigens voor de huidige uitvoe- Concert voor twee violen en verkleedpartij vindt rende musici geen reden zijn ook Bach-werken te gaan omschrijven kest, gespeeld door hetzelfde voor andere combinaties. Organisten b.v. die Brandenburgse Con- kest Repertoire gehouden verten van Bach voor orgel bewerken en dirigenten die orgelwi zoeker kon worden beschreven. een gebronsd, gestyleerd paard VIA NAALD lil: ÉN PLAAT J7EN honderdvijftig jaar geleden lag er over de vroegste ge schiedenis van Europa benoorden en bewesten van de Alpen nog een dichte mist. Men kon niet verder teru^ien dan ongeveer to, renderen ^te^Oedetten^da 100 jaar vóór Chr. en moest het begaafder ras. Want omstreeks 19ÜÜ zijn in holen en grotten in Zuid-Frankrijk en Noord-Spanje hun kunstwerken ontdekt. Dieren- schilderingen uit 50.000 vóór Chr. en daarna, die op een hoog artis tiek peil staan. Afbeeldingen van mammouths, buffels, wilde paar- 30 cm). Eerlijk gezegd weet ik geen betere vertolking dezer so nates dan door Jean-Pierre Ram- pal, die niet alleen over een zeld zaam mooi instrument beschikt, dat maar ook een muzikaliteit aan de dag legt, die vele fluitisten in ze het de schaduw stelt. Ook het samen- toe or. spel met de andere musici is bij zonder goed te doen met schaarse en vage ge gevens van de antieke geschied schrijvers. Wel bevatten de ra riteitenkabinetten, die men in de 18e eeuw zo graag aanlegde, al lerlei stenen en bronzen voorwer- wanden der grotten, tovenaar# voeren een magische dans uit: De eerste kunstwerken, die de mensheid heeft voortgebracht Einde ijstijd het land komt bloot, het kli maat wordt zachter, de vroegere toendra wordt bedekt met loof- bossen. Sommige stammen volgen pen. De bezitters daarvan wisten de rendieren naar het Noorden t ze oud waren, maar schreven ^Ü_,kunn^ zonder verder onderscheid aan de Britten en Druïden, die de Romeinen in Frankrijk groot orkest zetten Bach had EN TOCH heeft de Gijabreght werken te wijzigen en hij deed dat repertoire gehouden 319 jaar lang. Want steeds weer komt men onder de indruk van dit stuk door de ongelooflijk prachtige taal. de zeldzaam plas- If de vrijheid aan eigen igenlijk een geheel werk ontstond. Wie zou zich onder de huidige uitvoerende musici met Bach willen vergelijken en een dergelijke ingreep zelfde maken op eenmaal gecomponeerde werken? speelplaat onder -dezelfde leiding cn s solisten de violisten Saschko Gawriloff, een Bulgaar, en Friedrich Wühree concert meester van het orkest en zoon de bekende pianist van de- MMS 2079, lang- stond er een prachtige aanvulling Engeiand aangetroffen hadden. Van de Bach-discotheek. Opname- technisch is hier ook mooi werk Sindsdien hebben generaties ar- geleverd. cheologen, biologen en aardrijks- komt het" strUdhamèrvoÜc, volgen totdat ze de Poolzee bereiken. Omstreeks 3000 vóór Chr. begint de landbouw ons werelddeel binnen te dringen, vanuit Mesopotamié. waar zij het eerst beoefend is. Het wordt een gewarrel van rassen en culturen. Met nieuwe immigranten komt het bouwen van hunnebedden, grote graven, in zwang. Uit het Oosten CORN. BASOSKI De spijziging van de vijfduizend Niets had Hij nodig dan dit ene teken: toen zij gezeten waren in het groene gras de zegen van den Vader uit te spreken en voor hun ogen brood en vis te breken en elk van hen te geven waar niet was. De bergen bouwden een altaar van vrede, het meer verbrandde stil het laatste avondrood, de dag was van hun schouders afgegleden, een nieuwe toekomst deelde zich hen mede: de eenvoud van het Woord, verbonden met het brood. Dit brood, dat allen die het aten smaakte naar meer, maar waarbij slechts een enkeling misschien door 't venster dat Zijn hand hier even openmaakte de grote morgen, waaraan deze avond raakte, de morgen vol van ruisend koren heeft gezien. NEL VEERMAN. fi,, «A? Bovendien wist Bach precies wat hij deed. De bewerkingen van latere musici vertonen alle eigen gereide vrijheden en bewijzen, dat men zich niet voldoende rea liseert dat Bach voor een orgel anders schrijft dan voor een or kest. Alleen het gebruik van solo instrumenten zou men kunnen veranderen. Een fluit-sonate kan eventueel ook op een hobo wor den gespeeld en een vioolsonate wellicht op een fluit. In dit op zicht bekommerde men zich in Bach's tijd niet zo erg om het eigene van een instrument. Men nam gewoon dat instrument, dat op het gegeven moment voorhan den was. Maar dat betekent nog geen omwerking of bewerking: het is slechts een verschil ir klankkleur. fTET Concert voor fluit, viool. 1 clavecimbel en strijkorkest in a kl.t. van Bach is ook zo'n eigen bewerking. De beide snelle hoek- delen zijn overgenomen uit een Preludium en Fuga voor clave cimbel uit de Weimarse tijd en het middendeel (Adagio) is een bewerking van het langzame deel uit de Triosonate voor orgel in d kLt. Dit langzame deel instru menteerde Bach uitsluitend voor de drie concerterende instrumen- schreef ten, dus zonder strijkorkest. Men De MUZIKALE Door alle uitvoerenden wordt met grote overgave en met een goed stijlbegrip gespeeld. Men heeft hier de juiste baroksfeer te pakken en alles is heel doorzich tig opgenomen, wat hoog maar daardoor juist zo klaar. De mu ziek van Bach verdraagt geen zware dikke baritons. De solis ten zijn allen uitzonderlijke in strumentalisten en goede S)e draaikooi Germaanse talen we nog spreken. De werktuigen zijn dan nog van teurs en plaatselijke historische steen, i kundigen, gesteund door vrijwel uit het |ien ^jet bronstijdperk moeten we ons beslist niet te primitief voor stellen: men maakte prachtige voorwerpen en er was een levendig verkeer overzee, Madeira en de Azoren waren bekend. Deze cul tuur en de kennis van de zee vaart verviel toen de ontdekking van het ijzer het brons overbodig maakte. Nu ontstaan de rijken van Germanen en Kelten, die veel meer beschaving hadden dan wij vroeger uit de geschiedenisboek- 50.000 jaar jes leerden. En dan zijn we te- uit dan rechtgekomen in de tijd dat we p de ber- niet enkel meer op de spade zijn de Alpen aangewezen, maar er geschreven Noord- bronnen ontstaan. beeld ontworpen Dc draaikooi, door S. Greop- °n" vroegste voorvaderen dat een Meulenhoff-pockct. S. Greup-Roldanus enkele jaren geleden als roman- BACH heeft verschillende werken schrijfster. Dit debuut is een sue- t,- voorfluit geschreven, voor het ces geworden en daarop is zij c.uropa zag ei e< merendeel tijdens zijn verblijf voortgegaan met het schrijven pl—i eiptsehers'"d'e bpr aan het hof van Hertog Leopold van verhalen, die passen in een nu- Er>orme gletschers op de ber- niet enkel von Cöthen. dus tussen 1717 en historische omlijsting. Mevrouw 1723. In die periode^ ontstonden Greup heeft een diepgaande ken- ^J/aTd met ijs en "n hrt tui Fluitsonates. Geduld ncnie. djt gebiod. Hun werktuigen zijn geduld en systematische vergelij- gevonden en in hun graven hun king de archeologen nodig hadden gebeente. We kunnen IValter Goeht voor de MMS Bach uitvoerde het Hamburger Kommer- orchester. want deze Fluitsonates stellen de daarbij een levendi hoogste eisen, vooral door de vrij een milde humor, lage ligging en de geringe mo- speelse pen en psychologisch gelijkheid om adem te halen. In zicht en er is voldaan aan de Bachs tijd had men bovendien voorwaarden, die de liefhebbers nog een eenkleppig instrument, van dit lectuurgenre aan een his- De fluitist van nu heeft het in torische roman stellen. In ..De uau ut_ uu 1CV, dit opzicht gemakkelijker, al blij- draaikooi" de verblijfplaats. k-n ..-prkpliik hem de eisen hoog. waarin lichte vrouwen te kijk zgn Neanderthalers Zij hadden vuur. ze godsdienst, blijkens voorstelling maken bewoners. Zij zagen dan dc nu levende r i het verleden, net als i de eerste de gebroken potten, die zij opgra- anders uit Die Fluitsonates zijn stuk voor werden gezet vertelt zij stuk juwelen uit de kamermu- het gekooide bestaan van drie hadden ^°nSbur® de jon- hun begrafenisgebruiken. DUCRETET THOMSON heeft ge Kea, die allerminst op haar vier van die Fluitsonates (de an- mondje is gevallen en dolgraag dere volgen ook nog) doen opne- eens uit de band zou springen. ger men in een vertolking door de haar moeder Ottelinr L Bach de 30 Goldberg-variaties vermaarde Franse fluitist Jean- tante Knelia. Op e« Pierre Rampal (geb. 1922) met ogenblik nemen twee officieren MEESTER- begeleiding van R. Veyron-La hun intrek in de woning elkaar te passen. Maar Zij le- zij werden ook verrast door op apen, deze zienbarende vondsten. Bibby be- laar zij wa- schrijft ze met gloed en wat zijn boek ook zo aantrekkelijk maakt is dat hij ons enkele pioniers in hun bedrijf voor ogen stelt. handhaven tegen de in de keuken laat kijken, holenbeer en de sabeltij- konden de haar overmeesteren. Onze gegeven zjjn ze njet geweest. Ze verdwij- de geschiedenis. Uitge- tallen de storven of uitgeroeid? In ieder ge laat langzamerhand de mammouth jaartallen bij de vondsten wist te oorouders olaatsen. En wat het mooiste is. ij krijgen geen potjes met jaar- verschijnen men- heeft dit Triple-concert wel toe- WERKEN SERIE heeft dit Con- croix (clavecimbel) en J. Hu- drie vrouwen en dit heeft ge val hebben ze het toneel afge- sen v geschreven aan Bach s meest ta- eert uitgebracht in een zeer mu- chot (bas). Het zijn de Fluitsoria- beurtenissen tot gevolg, die stel- staan aan de zgn Cro-Magnon- leefwijze en hun godsdienstige ge- lentvolle leerling Johann Gottlieb zikale vertolking door Gerhard fes in g-moll. C-dur. E-dur en lig vele lezers geamuseerd zullen mensen, wier bloed wel in onze bruike Goldberg (1727—1756), voor wie Otto (fluit), Saschko Gawriloff e-moll (320 C 021, langspeelplaat volgen. aderen stroomt. Dit was zeker een DR. J. WYTZEI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 10