GEESTELIJK LEVEN.. clan ook nieuwe melodieën, 1 j Sylvia Ursula Laurentia i ZONDAGSBLAD ZATERDAG 2 JANUARI 1960 Hel „bovendien" van de balans Nog klinkt de nagalm van de torenklok ons ln de oren. Nog staat in de kast een schaal met overge bleven oliebollen. Het nieuwe begin is achter de rug. Nog wat aarzelend schrijven we boven onze brieven ,,1960". Een enkele keer vergissen we ons nog, maar spoedig zullen we ook aan dit getal weer gewend zijn. De jaren vijftig liggen achter ons. Wat verwachten wij? Mijn vrouw heeft een lijstje op gemaakt voor dit jaar: Een nieuwe zomerjas, hard board en linoleum in de huiskamer, de gang schil deren. Misschien gaan uw gedachten wel uit naar „ho gere" dingen: de begeerde ijskast, de nieuwe auto. De balans van 1959 is afgesloten, de begroting voor 1960 opgemaakt. Hebt u God ook in de begroting opgenomen? Of hebt u Hem een klein plaatsje gegeven onder het kopje „onvoorzien"? Wie God vergeet, vindt nooit een slui tende begroting. „Zoek eerst Zijn Koninkrijk", zei Christus „en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden." De zomerjas, het nieuwe linoleum, de ijs kast vallen in Gods begroting onder dat kleine woordje „bovendien". Zij zijn niet de vrucht van werkzame ijver, maar de tastbare vorm van Gods genade. God interesseert zich voor de kleine materiële dingen van het dagelijkse leven. Wie op de debetzijde van zijn begroting een plaats inruimt voor Gods Koninkrijk vindt op de creditzijde van de balans Gods „boven dien" terug. Idealisme en moedeloosheid Het is hier niet nodig Een nieuw jaar is ons gegeven. Behoort u ook nog tot een resumé te geven van de jonge idealisten die het met een arm vol goede j,» voornemens zijn binnengetreden? Of behoort u tot de werkzaamheden die wat cynische ouderen die hun eigen krachteloosheid eueen oj in commissie hebben leren kennen en al jaren geleden de hoop heb- verricht zijn om een ben opgegeven dat het ooit anders zou gaan? Al te nieuwe psalmberijming vaak hebben zij op 2 januari reeds in de gebarsten samen te stellen Wèl spiegel van goede bedoeUngen gekeken. bteek men no kritische Het idealistische: „Ik wil andersis zo vaak een moe- j,„ deloos „Ik kan niet anders" geworden. We stappen beschouwingen te be den zonder verwachting over de streep en de sleur schikken over een aantal van 1959 zet zich in 1960 voort. Idealisme en moede loosheid liggen in eikaars verlengde. Alleen in het leven van de waarachtige gelovige kun- (Van een medewerker) /~\P vele wijzen manifesteert zich tegenwoordig een streven om te komen tot een nieuwe, of in ieder geval vernieuwde liturgie. Hoe men dit ook wenst te interpreteren, vast staat wel dat zich in de ko mende vijfentwintig jaar ingrijpende veranderingen zullen voordoen, die tot gevolg zullen hebben dat hoe ze ook mogen uitvallen ieder kerklid persoonlijk geconfronteerd zal worden met de vormen van zijn geloof: dit nu kan niet dan toe te juichen zijn. Ofschoon ik me van de gevaren van een dergelijke confrontatie in deze tijd ter dege bewust ben, meen ik, dat het toch altijd nog beter is dat de kerken gezamenlijk het heft in handen houden dan dat sommige groepen op eigen initiatief de „persoonlijk" nodig geoordeelde wijzi gingen ten uitvoer brengen. Dat het volgende bij de pogingen die aangewend worden om te komen tot een nieuwe vorm van eenheid van alle protestantse kerken enigszins mag medewerken. de Psalmzang zamenlijk uit te geven grote ge zangenbundel. De piëteit waarmee wij dez melodieën benaderen lijkt mij we het tegendeel van calvinistisch Calvijn zag zeer reëel da 0 de psalmen slechts hun taak kon zijn ouden luister worde hersteld." den vervullen wanneer ze ooi Zoals hierboven m.b.t. het ritme zingbaar waren; onzingbare psal reeds opgemerkt werd en zoals men zijn een zinloos bezit in dt Hasper zelf verderop zegt is het liturgie. Waar tegenwoordi# huidige ritme aan de niet-Fran- reeds een streven valt te bespeu se psalmen in feite wezensvreemd, ren om nieuwe wijze „op" psalm Verder is de muziek uit Calvijns teksten te zetten, is het de hoog tijd vóór-tonaal, terwijl we thans ste tijd dat de kerken hier he aan de laatste consequenties van roer niet uit handen laten glijden de tonaliteit toezijn. Dit „in oude Hoe belangrijk de psalmmuziek luister herstellen' maar het gevaar va seumcultuur" dreigt. mogelijk, ogenblikkei van religieuze bezinning, zij i. toch in feite ondergeschikt aan het Waarom min of meer geslaagde fragmentenmaar een berijming die als ge heel acceptabel is voor allen ontbreekt tot nu toe. Een berijming moet worden getoetst „op haar overeenstemming met de Bijbeltekst, op haar taal kundige en dichterlijke i deze twee dingen hand in hand gaan. Hij treedt net nieuwe jaar zonder verwachting binnen in de we tenschap dat in eigen kracht hij gedoemd is te falen. Maar hij treedt het ook vol verwachting binnen in de wetenschap dat God ook in 1960 God zal zijn, die uit het „niets" van ons menselijk onvermogen, Zijn nieuwe toekomst schept. Bent u aarzelend alleen, of hand in hand met God over de streep gegaan? God wacht in 1960 op u. Ver wacht u Hem? Gebed Het gebed stond in „The Chinese Recorder", het ge bed van een Chinese christen ergens achter het ijze ren gordijn. Naast hem waren de duizenden geval len. Vrienden zuchtten in de gevangenis. De staat zag er op toe dat hij zijn geloof niet kon uitleven. En toch bad hij: Wij loven U, Vader, dat zelfs in het uur van uiterste duisternis wij met vertrouwen en een ongeschokt ge loof tot U mogen komen. We weten dat Gij de Heer van de volkeren zijt en de Schepper van de geschiedenis; we weten dat niets^ Uw heilige en rechtvaardige wil kan weerstaan; we* weten dat Gij zelfs de toorn van mensen in lofprijzin gen kunt veranderen. Help ons, Vader, de lessen te leren die ons conflict ons leren wil; help ons te werken voor een nieuwe dag, die ons een stap nader brengt bij Uw konink- Heer en Vader van de mensen, geef dat de dag niet ver meer is dat de natiën één zullen de oorlog zal worden afgeschaft broeders in uw heilige familie den, dat in vrede als zullen mogen Nog altijd zoeken we naar een nieuwe psalmberijming. Van de oude psalmen wordt maar een beperkt aantal regel matig gezongen en zo wordt hetzij door taal ol melodie een groo'. deel var de psalmenschat ons onthouden. Het „Psal- ter-Hasper" is in de Gereformeerde ker ken onthouden en weer terzijde gelegd. Een proeve van 110 psalmen van heden daagse dichters is aan de kerken aan geboden, bejubeld en gekraakt. Nieuwe psalters zullen in de loop van dit jaar verschijnen. Tussen alle stemmen die rie pen om een vernieuwing van de tekst, duiken ook steeds weer stemmen op die vragen om een vernieuwing van de mu ziek. De vraag is gesteld: hoe kan men teksten die getuigen van de geest van onze eeuw zetten op muziek die wortelt in de zestiende eeuw? Een van dere laatste stemmen geven wij vandaag ge legenheid om zich in onze krant te uiten. Wij menen niet dat in dit artikel het laatste woord wordt gesproken, wel dat het bijdraagt aan de discussie, omdat bet een te zeer vergeten probleem naar vo ren brengt. waarde, op haar zing baarheid", volgens de formulering van de „Stichting tot verbete ring van het psalmge zang in gereformeerde kerken". Wanneer we bij voor baat de kwaliteiten van de berijmers aannemen, kunnen de minder ge slaagde resultaten slechts toegeschreven worden aan de vele beperkingen en regels waar door dezen gebonden waren. De inhoud was gegeven. Maar ook - de versvorm het aantal regels moeten deze oud hst „metrum", tot het aantal lettergrepen toe en de melodie stonden bij voorbaat vast Men zou zich, gezien deze pre missen, over de wèl geslaagde woord. Zouden ziek tot bepalend element willen verheffen? Mij dunkt, geef de dichters, waar complete vernieuwing gebo den is, de opdracht een behou dens de inhoud vrij strofisch ge dicht te schrijven, het kan de in spiratie alleen maar ten goede ko- men; slechts een hoogst enkele ulj dichter met een speciale begaafd- L"jdit soort werk zal J- Het „Oude Boek" ligt klaar heid a anders geboden dwangpositie Waarom zijn deze wijzen in de loop der tijden gewijzigd? Hasper zegt: uit achteloosheid; waar schijnlijker is echter omdat ze niet meer voldeden, niet „leefden", men wijzigde z< (naar) behoefte. Wanneer thans in laat-romantische stijl ge- staat zij*n iets vari waarde te te schrijven en leg ook hen niet harmoniseerd gespeeld worden scheppen. En leg hem niet een te zeer k„mt dat doordat de on,a.k van «JJg „de huidige organist" tot die stijl „soepeler", het geheel kan beter geëvolueerd is. Waar voor het verstaanbaar worden; immers hoe- grootste deel der mensen muziek v?len begrijpen werkelijk wat zij „nn zingen? Het hiermee samengaande va een 200 jaar geleden reeds nadeel dat het geheel minder goed ongenietbaar is hoeveel te meer te memoreren zou zijn weegt muziek die reeds uit de zestiende daartegen m.i. ruimschoots op. eeuw stamt! Vraag ten slotte aan componisten de op de uiteindelijk geheel vernieuw- over een aantal jaren gespreid, - de teksten eenvoudige melodieën wc, mogeUJk ,yni maar e„ ik en leg ook hen niet banden. Verstrek de ben me dit wel bewust dit al- om de opdrachten bij voorkeur aan meer- gemeen Ingang te doen vinden loopt veel deren tegelijk, zodat er veel ver- lijkt moeilijk. Waar de berijming gelijkingsmateriaal voorhanden is van 1773 tot stand kwam „volgens ,u X66' de Resolutie van hunne Hoog. Mog. zingen? Het hiermee samengaande worai- Heeren Staten-Generaal" is de Dit te laten verwezenlijken ln nieuwe compositie van een psalm- samenwerking tussen alle, deze boek oneindig veel moeilijker en psalmen gebruikende kerken zou, gecompliceerder geworden. Hasper vervolgt dan: „Toch oeten deze oude (spat.-Has per) melodieën, die tot op heden hare levenskracht hebben behou den, alle ongeschonden worden be waard. Zij zijn een kostbare erfe nis en een gemeenschappelijk be- zit van alle Kerken, die leven uit oprecht kunnen verbazen. de Calvinistische Reformatie", en hij heeft hiarin praktisch ge- Een psalmberijming vervaar- n^k' Ter verduidelijking lijkt het ;„t echter niet voor viiftiv mij echter beter de laatste twee ii li Hi a a letters van ..dpze" te srhrannen. VOOR T T J GELEZEN: 1 jaar. de huidige "is* een klein! letfers tweehonderd jaar in gebruik weest en vele verzen grijpen rug op oudere berijmingen, melodieen men ziet net hun modale of kerktonale struc- aanmerking tuur stammen reeds uit de PPn on' zestiende eeuw en sommige zijn van nog vroeger datum Een dui delijk besef een werk voor de toekomst te scheppen dat niet over honderd jaar verouderd zal zijn. behoort dus permanent voor op te staan. Aan elementen die aan veroude ring onderhevig zijn moet daarom wel zeer veel aandacht geschon ken worden; deze elementen zijn deze" te schrappen. „Deze" immers impliceert alle en dat lijkt moeilijk staande te houden. Zi? 'bijv. psalm 4, de eer ste wijs die zeker voor revisie in 'ng zou moeten komen, goed begin toont het Wegen der prediking, onder redaktie van dr. C. W. Mönnich en ds. F. J. Pop. Uitgave Hol land, Amsterdam. De Weg en de wegen, aspec ten van de kerkgeschiedenis, door C. W. Mönnich. Uitgave Moussault's Uitgeverij N.V. Am sterdam. De melodieën IN PLAATS VAN „KERK EN EREDIENST" Eerste hervormde „Jaarboek voor de eredienst' de taal en de muziek. Uit het feit dat mer we berijming thans acht blijkt dat tegen de oude aantal belangrijke bezwaren zijn gerezen. Van de honderd vijftig -★-★-★-★-★-★-★-★-★-★-Ik-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-* Wording van mens en we reld, door Th. Delleman, stu dentenpredikant. Uitgave De Graafschap, Aalten. Bij het theologisch bestrijden van hypothesen en resultaten van de wetenschap bestaat het gevaar van oppervlakkigheid en simplici teit die onbedoeld toch eigenlijk de Schrift niet tot haar recht doet komen. Deze studie bedoelt Bestudering der kerkgeschiede- dit te vermijden. Ter inleiding KStVa? voldoening word, daarom gesproken over de van hun achtergrond aard van het Schriftgezag. Ver- hun verband. In negen hoofd- volgens komen ter sprake de pro blemen rondom Gen. 1 en de bio- bèlangSjk^pVriÓdén'het Dil van ongeveer 100 bladzijden, ont staan uit catechetische schetsen voor gesprekken met studenten, is verhelderend. Het wil trachten een verwante stro- ning over deze vragen iets ver der te komen". De belangstellende genot lezer zal het niet teleurgesteld terzijde leggen. In schets brengen van het ter- „vjin voor het zelf verder op ver- tweede gedeelte bepaald gebrek kenning gaan en langs de paden feiten, aan inspiratie. En dit is niet de van Gods Woord voortgaan bui- bij het enige ten het hier in schets gebrachte en hun terrein, dat is, in de woorden van stukken helpt dit boek (dat ken- het slot van het voorwoord, het nis der feiten veronderstelt) doel van dit op gedegen studie grote De melodieën waren voor Cal- opgebouwde boek. In zeer geva- gebeuren beter begrijpen. Het vijn op Franse psalmen geschre- rieerde hoofdstukken wordt de in- rijkt het inzicht ten zeerste, soms ven en bezaten daardoor een rit- houd van de Heilige Schrift on- op verrassende wijze. Een voor- me dat bij het Franse en in prin- der diverse aspecten in grote lij- beeld daarvan is o.m. in het hoofd- cipe niet bij het Nederlandse (me- nen uitgewerkt, om daarmee de stuk over „de Hervorming als trische) vers hoorde; ofschoon prediking richting te geven en te sis der heiliging" de belichting hulp te zijn zeer goede verzen zijn ontstaan, dienen. Behandeld worden de va.n de Doperse en wensefiik Toen 26 °?f la"d -w-?-!;den ovtr--, eschatologische prediking, de mm8en' genomen is dit principiële verschil verhalende prediking, de predi- niet onderkend. Dat blijkt wel dui- delijk uit het „stoten" van som mige passages zoals ps. 105 Een boek dat helpt nadenken daarom het lezen tot king der wet, de profetische pre- maakt. diking, de priesterlijke prediking, Vorig jaar heeft de „Raad juist in het afgelopen jaar de probleem, die waard is voor de eredienst" van de Ned. vraag is opgekomen of iemand die dacht te worden. Herv. Kerk besloten om het niet'durft deel J tijdschrift „Kerk en eredienst" J psalmen meestal slechts enkele egelmatig gebruikt wor- 1 dus vrij ag worden Actueel avondmaal gekozen tot ambtsdrager. Prof. Lekkerkerker zoekt na- Velen in reformatorische krin- tuurlijk naar een oplossing. Hij gen denken bij liturgische kwes- meent dat eerherstel van het ties aan een catholiserende bena- Avondmaal alleen verwacht kan dering van deze problemen. Het worden door een prediking die 's niet onmogelijk dat velen daar naast eis en oordeel ook voluit het ortJ 7-° weinig interesse hebben evangelie verkondigt, de oproep gehad voor het blad „Kerk tot geloof en bekering laat horen. SjSïïfÏH, 'ïïSfï, abonnés te winnen, de nodiging tot het Avondmaal. 00 00 vr 1 "on 070 De schrijver stelt zich achter de gedachte dat van ambtsdragers de ProfT Van" der Leeuwstich- men handhaaft de melodieën! Me- ■wacht moet worden dat zij ting mogen geven. Het is prac- lodieën, die die de ontwikkeling de liturgie met grote belangstel- müs Van Genève die op de vraag niet langer uit te geven. Dit aan liturgische zaken gewijd tijdschrift trok niet de belang stelling van de abonnés die het nodig had. Ook kon de redac tie niet voldoende kopy los branden om het blad de afwis seling te geven die nodig den. Het repertoire klein; reden te ove. vernieuwing dit onbekende deel eens grondig te beschouwen. De vraag dient dan gesteld welke factoren tot dit onbekend-blijven hebben meegewerkt. Vaak zal dan £en. zijn ast de taal de muziek genoemd melodie volbracht tot in het duizendste heid. en de prediking 1: daar staan lied. Alle van de hand van een voeten (vet is andere auteur. Het is niet vreemd „lang'). Dit zijn nog maar en- dat njet jeder aues zai onder- kele. van de allerbekendste psal- 5chrljven wat bewiJs van is dat deze studie geen laf tóSST-lf plSnTy^tfSi gemiddelde la. doch de atof wer- waarin hij ze zing. wat het ritme k=l'lk h8nde" "eeIbt- tMa" betreft. Zoals we echter reeds za- ieder die de verschillende hoofd psalmen waarvan de stukken bestudeert zal worden. Inconsequent echter Bij de nieuwe bewerking van geheel vrij van deze elementen, het boek der Psalmen is dan ook Het had ergens gerust wat meer e°n inconsequentie op te merken: de ontwikkeling bij wèl beziet men de tekst 'wezenlijke belemme- veel in vinden dat zijn ring vormt en waarvan mag wor- breedt en brengt tot nadenken, den aangenomen dat ze na een niveau nieuwe berijming even ongebruikt Een boe zullen blijven als ze voordien wa- maar dat toch opzettelijk zoda- ren. Hasper geeft in zijn reeds nig is geschreven dat het ontwik- eerder geciteerde toleldiiig tot Mde gewone kerklid het ook kan Vorig jaar werd besloten voortaan een „Jaarboek vo( „AaTu",'„i<i?daï.d^ deelnemen aan het Avondmaal, tisch en actueel. Hij citeert daartoe de Catechis- Djt bljjkt bijvoorbeeld ook uit kerkvolk leven; melodieën, artikel van de Rotterdamse sqms vrijwel onzingba. „Hoe ling volgen toch op de hoogte den kunnen blijven. Het eerste nummer is versche- nen. Boekencentrum in Den Haag woordT gaf het boek van 168 pagina's keu rig uit. Ingebonden is het een aanwinst voor de boekenkast en ingenaaid is het ook het bewaren nog zeer zeker waard. Dit eerste jaarboek bevat twee artikelen van de onlangs benoem de Groninger hoogleraar pïof. dr. A. F. N. Lekkerkerker. namelijk een beschouwing over de liturgi sche beweging bij Rome en Re formatie en een artikel over de mijding van het avondmaal. dus moeten :r iemand, die er geen onder de kop „Het oude lied wenst te nemen ant- nieuwe berijming" schrijft over .Men zou hem niet voor de proefbundel van het Dichters- christen mogen houden. Want psalter dat dit jaar is versche- zo te doen weigert hij te be- nen. Hij gaat in op de reacties - verloochent hij als het die binnengekomen zijn bij de In- terkerkelijke Werkcommissie. MerkwaardLg is dat er nogal wat reacties gekomen zijn op couplet ten die door de edikant dr H. Schroten die die zeker ook zullen meewerken zwijgend Jezus Christus." Doop kritische be- begint, zal hij het stellig chouwing psalmen van deze lijst ter hand nemen, niaal moment ontstaan bij Set kunnen nemen voor een eerste 1„experiment" eerst tekst, aan melodie. Ongetwijfeld zal dit nieuwe-melodieën-maken op psalm onbekend te late"n voornamelijk emotionele te genstand stuiten: veelal zal de auteur van het men terecht opmerken is de merkt op dat het melodie tot symbool voor de tekst „psalmzingen", zoals Calvijn dit geworden. Bij de hier beoogde ingesteld heeft, in onbruik geraakt psalmen uiteraard niet. De enige heel kleine boekje. Op fijnzinnige De melodieën werden verbas- band is de plaats ..van oudsher", wijze brengt het in ontmoeting mening is dat_d® met de Schrift. Eenvoud en diep- harmonie. Laten velen het Afscheid jx Hoe is precies het afscheid verlopen tussen pleegmoeder S en pleegdochter? Ik weet het niet. Ik moet het stellen met v Sylvia's verhalen daarover en wat herinnert men zich later b uit de tijd dat men tien jaar oud was: in elk geval scherper i a bijzaken dan hoofdzaken. Ook is het tienjarige kind niet in a staat om dat, wat in volwassenen omgaat op de juiste wijze jf j te onderkennen. Maar nochtans bevat haar beschrijving van b dit afscheid enige opmerkelijke details. blijven. Psalter-19' Geef 'mij uw hart. door as. A. K. Straatsma. Uitgave N.V. te drinken Gebr. Zomer en Keuning, Wa- °"oc geningen. Een geestelijk kleinood, dit Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER terd, de zuiverheid soorten aangetast; het ritme dat de wijzen soms Avondmaal in Gereformeerde Bonds-kringei niet waarderen dat zij ultragere- fnrmeerripn wnrrlpn cprinpmH tr»rh de g Dr. Aalders schrijft Terwijl prof. Lekkerkerker aan- de oude psalmberijming, bijvoor- ërlnct op een prealkliiK die een beeid op de regel vïn Psalm oproep tot geloof en bekering be- 89:8 „Wii steken 't hoofd om vat schrijft de Haagse pastor dr. hoog". Een briefschrijver heeft W. Aalders: „Zeker in bepaalde voorgesteld om te schrijven „Wij situaties en te midden van een hebben 't hoofd omhoog", verslapt, week en willoos ge- He, laalste gedeeIte van slacht kan snik een bekeringspre- boek beïa, i>berich,en.., Er i moment van een verslag opgenomen van I Indien melodieën in ieder geval op hun oude plaats moeten blijven, laat a men deze compleet nieuwe ver- rustig in zich opnemen. Het zal zen dan opnemen in de t.z.t. ge- hen verrijken. Ik kwam", vertelt ze d een dag uit school. We i dan gewoon om samen thee I wat te praten alles, wat er die dag was b gebeurd. Huiswerk had ik toen b nog nauwelijks, en ik mocht I naar hartelust spelen. Het was 5 alfijd erg gezellig; zo gezellig dat ik gewoonlijk niet eens meer t}- b lang de straat op ging. Dat kon trouwens niet, want voor mijn 4 r gevoel was er heel vaak luchtalarm, of er was een andere reden waarom je binnenzat Ze onderbreekt zich opeens; ze lacht J£ b en zegt: „Dat kan natuurlijk niet waar zijn. Ik zal wel iets van b alle spanningen destijds gevoeld hebben, en daarom herinner jf ik het me zo. Maar in elk geval: ik moest het dus ook bijzonder b plezierig gevonden hebben om bij haar te zitten!" b .Maar om op mijn verhaal terug te komen. Die bijzondere b avond hebben we eerst erg feestelijk gegeten. Dat gebeurde VERKEERDE INDRUK Vooral dit laatste artikel is hetpkent^zHn Maar in hpt alce r*"iv ""C"*6 wUu,„c„ belangrijk. Ook al zullen velen het meen zijn de nadefen "n avaren i zulk i voorkomen alsof de mijding maal speciaal gemeenten die zijn met de theologie dere Reformatie en dus met theo- ava„ logen als Smijtegelt, Comrie, Bra- De prediking en pasto- nerale synode rondom de viering n dp 7.ep-enVan het Heilig Avondmaal, een verslag over het werk van de stu- MILDER KLIMAAT dentenparochie in Delft en een n uiteenzetting van de hand van ds. Julius over de bekende jazz- blad: Rotterdamse Wat jaren lang niet mogelijk was, begint v - de doop c formeerden worden genoemd, toch zullen zij met blijdschap nota ne- men van het feit dat prof. Lek- teressant artikel „w kerkerker de gedachte afwijst. de Heilige Geest. Hij schuwt in zijn hoofdstuk over de diensten regeneratieve werking van de Schouwburg die zoveel belangstel- verDonoen Heilige Geest en de kinderdocD, ling van jonge mensen trekken de«u tGgen. wat hij ndemt, de grond- dat de laatste keer twee diensten •an het rooms-katholicisme: moesten worden gehouden en nog irzakelijking van de genade velen geen zitplaats konden vin- Vogel in het Calvinistisch jongelings- p de ont-persoonlijking anderen. De schrijver gaat tot geschiedenis terug en citeert Chrysostemus die reeds schreef: „Tevergeefs staan wij bij het al taar, niemand is er die deel neemt". Ook Ambrosius kende reeds dit probleem en het Late- raans Concilie (1215) probeerde reeds een oplossing te vinden door als minimum te stellen dat de communie met Pasen moest worden gehouden. Hier li3t de daarvan wieg van de in rpoms-katholieke Geest gaat zien" aijTèi ...".„1.1 gische werkelijkheid, streken „Houdt uw Pasen' Dit artikel is bijzonder actueel, omdat in de Hervormde Kerk de Heilige Geest. De schrijver ver- zet zich echter ook tegen een doorslaan in een andere richting Jammer is dat de redactie het Volgens dr. Aalders hebben de eigenlijk bij dit ene verslag heeft protestanten de doop losgemaakt gelaten en geen discussie opgezet van de volle nieuwtestamentische heeft over jazz in de eredienst, rijkdom en is de doop geen Pink- In net blad „In de Waagschaal" sterdoop meer, geen inlijving in is een uitvoerige discussie opge- het geestelijk lichaam van Chris- nomen. De redactie-commissie be- tus, maar slechts een betekenende treurt het zelf in de inleiding dal bezegelende belofte. Het gevolg 8een verslag van een conferentie - de Heilige ko" worden opgenomen die werd i eschatolo belegd door de Commissie voor de >en toezee- Kerkmuziek waar over dit onder ging voor het hierna' wprn wor* a' Leemte werp werd gesproker Cherub en clerus ljjk bureau (ambtshalve! cherub en clerus loren. Toen zy te chengesangbuch 1 van Nikolaus Het Duitsland heeft Uit dit artikel blijkt echter We hebben dit jaarboek met ook hoe ver de hervormden en zeer veel interesse gelezen en tuthemnen nog afstaan van een we hopen iat ha niet de werkelijke consensus, ook al 1 zijn z{j overgegaan tot kansel- „Kerk en eredienst ruil. De lutheranen zullen zeker zal Qaan door gebrek aan be niet erg ingenomen zijn met de langstelling. Toch voelden wij uitspraak dat we ook moeten nog een lacune. Eigenlijk had Luther over de werking van de ten word«n een uitvoerig Heilige Geest in de kinderdoop overzicht geeft zonder op de alsof de kinderen een geheim- details in te gaan van de ont- zinnig primitief geloof geschon- wikkeiing op het uturgisch ter rein, een artikel dat de grote In gereformeerde kringen is de lijnen aanwijst en bepaalde ten- „eSfnvg,„"ïeSe&e?lïeP o? zoals het daar veelal wordt ge- onmogelijk zijn om in een jaar- steld tussen doop en Verbond boek dat eind december ver- reeds jarenlang in discussie. On- getwijfeld zullen vele gereformeer- een dergelijk artikel op de predikanten dit artikel met te nemen. Maar misschien kan sis een nieuwe benadering van dit wezenlijkt worden. heel klein beetje, tot de mogelijkheden te behoren. Vijftien jaar geleden viel er nog met synodale broeders te praten. Langzamerhand ging het gordjjn dicht. Vandaag is het ee helemaal niet zeker van ijzer schijnt te wezen, verdere scheuren zal gaan vertonen. Dat hangt mee van ons optreden af. Laat liet toch onze vurige bede zyn, kerk te mogen blyven. We gaan met liet Evangelie naar de. heidenen, we gaan (helaas veel te weinig) tot degenen, die de dienst van God hebben opgezegd. Zullen we dan mede-christenen overslaan? Zou het werkelyk onmogelijk zyn, wanneer we, zonder op houden bidden om Gods genade en den Heiligen Geest, dat we in onze dagen iets gaan zien van de vervulling van Gods ryke belofte, zodat „vryge- maakten" en „synodalen" zich stellen gaan onder enige Hf Dat i God. IN BEWEGING C. A. van Peursen in een kerstartikel in het .Centraal Weekblad." Niets is gevaarlijker voor de christelijke kerk dan speculaties. Een theologie, die niet het hljjde heden verdiept en verrykt, die in zich geen toepassing, geen boodschap is, verwordt tot speculatie. Eenvou diger gezegd: kerstfeest vieren, het kindje echt zien, is pas mogelijk als de kerk zelf iets van het kerst gebeuren, van Gods aanwezigheid, nu in deze we reld, toont. Kerstfeest viert men niet rustig zittend op een kerkgalery. Kerstvreugde is er pas als men als kerk in beweging is, op nieuwe wijze de wereld ERGER De persschouwer in „De Waarheidsvriend" over de tuchtkwestie-Smits: Maar gedachtig aan 't woord van Luther, dat hy, die een grove dwaalleer verkondigt, erger is dan die een maagd schendt, achten wy het goed, dat de kerk heeft ingegrepen, al had dan de procedure anders Enigermate is de belydc liaafd; en dal was juist, wat we tegen de orgar van 1816 hadden. De kerkorde moge een regeling voor een leertu proces aangeven, het blyft een zaak, niet van leven van reglementsvoorschriften, maar van tl logic, van kerkelyk belyden. Daarom betreuren bet, dat juist in dit geval het belyden ondergegaa onder het (overigens nog onjuist) naleven van kerkelijke voorschriften. We betreuren dit ook, omdat hierdoor een keerde indruk van de handhaving der belydi wordt gewekt, èn velen nog meer kopschuw zullen worden. We zouden byna gaan denken dat het de ^3 tragiek van de handhaving der belijdenis is, dat men b haar steeds weer verkeerd aanvat. WAARSCHUWING Ds. F. L. Landsman in „Hervormd Neder- b land" over oecumenische geluiden van de Rooms 5 Katholieke Kerk: Maar wat dan te denken van dat wat in België, dus b vlak over onze grens, gebeurt, waar dezer dagen op grote schaal onder de titel „Valse profeten" een b krant werd verspreid, die, in driekleurendruk uitge- voerd, twee bladzijden telt gewjjd aan een felle waar- -5 sehuwing tegen de propaganda tegen de Jehovagetui- g gen, één bladzijde waarop het protestantisme het <3 moet ontgelden en één bladzijde waarop het Hums- f nistisch Verbond over de hekel wordt gehaald. Vooral deze laatste bladzijde is van laag allooi. Maar wat te denken van een bestrijding van het refor- >t matorisch christendom onder het hoofd „Ieder jaar een toen al niet iedere dag meer en bovendien kreeg ik mijn lie- velingskostje. Zoiets blijft je je hele leven bij. Daar moesten b alle mensen meer om denken als ze iemand onthaalden. Daar - moeten wij in ons werk ook meer bij stilstaan. Als er mensen ^aezeiiae Kwesxie v met ons eten> zo op wijktochten of bij bijzondere gezinsmaal- tijden, dan moeten we hen voorzetten waar ze erg veel van 1 wetsartikel gehand- houden- Jaren later zullen ze het dan nog weten. Het bewijst Links lange e 'h tlF bijach r if t^ ^Ka tho'l i b dat de mensen je aangaan; dat je belangstelling voor hen r hebt. Dat is net als met Abraham, als die gasten krijgt: hij zet S. hen stapels en stapels voor!" i b „Goed, we hadden dus gegeten en we schemerden na ta- b tel nog even na. Ik stond naar buiten te kijken en toen zag ik plotseling de avondster. Ik zei het tegen haar. Ik zei: „De sterren zijn er al; nu komt de nacht!" Want zo had ze het i> b mij geleerd. De meeste mensen zeggen dat er in de donkerste b nacht nog wel sterren schijnen. Maar zij zei het anders: eerst t r komen de sterren en dan komt de nacht. De sterren gaan voorop, zodat je nergens bang voor behoeft te zijn. Je kunt a het donker rustig tegemoet gaan. want de sterren staan je al b met hun lantarentjes op te wachten. „De sterren zijn er al: nu t komt de nacht!" b „Ja, lieveling!" antwoordde ze. Het bleef even stil. Toen zei ze: „Heb je vandaag soms ook mensen met sterren b gezien?" Ik had dat inderdaad. Ik snapte er natuurlijk niet ■ft het rechte van, maar ik wist wel dat de Joden zo'n ster moes- ten dragen, en ik wist óók dat zij een Jodin was, al was ze dan ook duizendmaal een christin.." Toen zei zij weer: „Je moet niet verdrietig zijn, maar van avond ga ik van je weg. Ik ga naar het donker. Maar het is echt niet erg om daar naar toe te gaan, hè, dat wéét je. En de sterren staan al klaar!" „Maar u draagt toch geen ster?" weerstreefde ik. „Neen", gaf ze toe, „en die zal ik ook nooit dragen Ik doe nooit wat het onrecht gebiedt te doen. Maar ik ga wel weg. Ik ga ergens anders heen en we zullen elkander nooit terug zien. Ik zal altijd aan je blijven denken en voor je blijven bidden. En later zul je iets van mijn werk voortzetten..." „Misschien heeft ze nqg veel meer gezegd, maar dat weet ik niet zeker. Ik meen me vaag te herinneren dat ze het ook had over het feit dat ze bij ons gebleven was. en hoe blij ze was dat ze dit gedaan had. De rest begreep ik niet goed en ik heb dat dus ook niet onthouden. Wel weet ik dat ze me naar bed braicht en dat ik een cadeautje van haar kreeg. Dit kleine medaillon dat ik altijd bij me draag. De volgende och- de Evangelisch Lutherse Kerk in Duits- g tend was ze vertrokken. Ik heb nooit geweten waarheen precies. TT..J V..L .1. lr..L VaHpr hppft Hat miacphipp uipl irornpman wippp IrlAin. n-nial*. land, de Nederlandse Hervormde Kerk, d< Engeland, ende Jehova-getudgen! Uitgave van „De Bonden van het H. Hart" en „De Linie"! Wy zouden er wel prys op stellen als een dergclyk dwaas en misleidend geschryf, dat blykhaar de in stemming van het Belgische episcopaat heeft, door het Nederlandse eens officieel gedesavoueerd werd. Maar onze ervaring is dat het episcopaat niet ge woon is officieel afstand le nemen van die roomse praktijken hier te lande en elders in de wereld, die een klap in het gezicht van het reformatorische christendom zyn. Vader heeft dat misschien wel vernomen, maar kleine meisjes kunnen beter niet op de hoogte zijn van wat er ip zulke tijden ■ft gebeurt. Trouwens, kleine meisjes zijn niet tragisch uitgevallen: ze nemen de dingen zoals die geschieden en spelen rustig ver- b der...' „Achteraf nog vermoedens gehad waar ze heenging?" infor- meerde ik. Ze knikte: „Ergens ondergedoken. En daar bij een -ft bombardement om het leven gekomen. In elk geval nooit een ster gedragen. Maar ik kan geen avondster zien of ik denk aan haar." -ft WIJKPREDIKANT. b

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 9