CHRISTELIJK mm Kikvorsmannen op zoek naar Gomorra ÏÏDNING- Sollicitatie-perikelen van een schoolhoofd Regering vraagt Kamer 21/2 miljoen extra Een woord voor vandaag Kanttekening Orthodoxe schoolclubs groeien snel F,'i nv.h'uem uit het verledenen misschien van de toekomst Omdat de laatste dagen van het jaar echte „schooldagen" zijn wat het nieuws betreft in de sector van kerk en school" en de ene onderwijzers' of leraren vergadering gehouden wordt na de andere, knippen we vandaag een artikel uit het Christelijk Schoolblad „Onze Vacatures" waarin een hoofd schrijft over sollicitatiebrieven uit het verleden. Al is op het ogenblik een school vaak al blij als er één brief komt, toch wil dat niet zeggen dat het in de toekomst niet moeilijker zal EN HIERMEE begint weer een nieuwe variëteit op het oude wijze verhaal van de molenaar en de beide andere ezels. Ik had voor hoofd gesolliciteerd op een gunstig gelegen en mooi dorp en ik had het graag „gehad". Heel graag zelfs. Maar over de 80 sollicitanten en iemand daarbij, die nog domineesfamilie was; dat tie. Toch verwonderde ik mij. dat ik er zo helemaal niets van had vernomen; totaal zwijgen. Ik luchtte mijn hart eens een keer daarover tot iemand die zelf in een bestuur zat. waar men kort te voren een hoofd had gevraagd, maar waar ik niet mee had ge solliciteerd, wegens de vraag naar meerdere taaiakten (plus nog wat; men kan nooit, neen nooit genoeg zich ten bate van Neerlands jeugd laten exa mineren De goede man be keek mij kritisch: ..Maar, vertel mij nu eens eerlijk; maak Je van zo'n sollicitatie wel genoeg werk? Zet je er wel energie ge noeg achter?" en hij maakte met zijn beide vuisten een gymnasti sche vieve beweging voor zich uit in de lucht. ,.Doe je er wel vol doende getuigschriften bij in b.v.?" Heel bescheidentjes ant woordde ik, dat ik steeds de adres sen opgaf, waar kon worden ge ïnformeerd. na aan die bepaalde personen te hebben verzocht, of ze daartoe bereid waren, omdat mij wel eens was gebleken, dat zomaar-opgeven van adressen ook al kwalijk kon worden genomen! ..Maar dan wil ik het wel gelo ven, dat je niets hoort!" riep hij uit. ..Man, er zijn soms zoveel sollicitanten, tientallen! Bij ons ook laatst. Zoek dat maar eens voor allemaal uit. Geen beginnen aan! Maar er waren er bij, die ons dat karwei grotendeels be spaarden. Die sloten al getuig schriften bij in. Dat toont energie in toont tevens een praktische kijk op de dingen!",,Met die lui zijn we iet eerst begonnen!" „Enfin, nou veet je het! en een volgende naai goed succes!" i het verzamelen. En inderdaad een kleine collectie bij elkander. Met mijn eigen voorzitter had ik de meeste moeite. Eerlijk maar ietwat cy nisch zei hij tot mij: „Nu heb ik hier al zoveel moeilijkheden in de ze gemeente en met u niet ik weet wat ik heb en niet wat ik terugkrijg en ik kan er eigenlijk niet aan medewerken dus." Maar later kwam zijn goede aard bo ven en gaf hij mij niettemin een documentje af op een velletje post dat in enkele voorzichtige maar toch afdoende regels een aanbeveling van algemene aard inhield. Het was alweer bij een dominee dat ik terecht kwam. Ondanks de zaterdag en dat was een hele tegemoetkoming van zijn kant, die mij dankbaar stemde. Een bleKe man met moede ogen achter de brilleglazen. Hij zocht mijn brief uit de stapel sollicitaties en schud de bedroefd het hoofd. .,Ik be grijp niet" zo zei hij, „dat u zelf u zelf" (met nóg meer nadruk), en hij keek mij over de brillegla zen aan alsof ik een groot zon daar was (ik begreep er niets van, totaal niets;, „dat u zelf (ten derde male) mij zulke goede getuigschriften hebt willen opstu ren; dat hoort u zelf niet eens te weten of deze lieden zó over u denken en dat toont van uw kant een zo groot gebrek aan uie be scheidenheid die men van het hoofd van een Christelijke school (met klemtoon) toch in de eerste Maats zou m gen verwachten Hschudde bedroefd het hoofd; bedroefd over zoveel onchristelijks en de brutaliteit van mij, mij niettemin vvor hoofd van zijn school te durven presenteren, met zulke beste aanbevelingen ik pernlex. Toen stond dominee (wat deze met zoveel welgevallen verhaalt). (Ik was toen trouwens nog jong en de do- Dominee" zei ik. „ik hoor al dat u mij niet hehben wilt. Ik was oorspronkelijk van plan geweest het hele bestuur af te lopen maar ik 2 Zijn gehele gelaat t Iderue op dat de boze vijand aftrok. „Wilt u niet eerst een thee olijven drinken?" vroeg hij. „Zie eens hoe het bulten is gaan regenen". „Neen. dank u. Van die regen zal ik niet smelten. Ik heb mijn overjas buitendien." Het was som ber herfstweer met af en toe wlnd- I^j riep mij uit de pastoriedeur nog na: „De trein is net weg. Er vertrekt er pas weer één over een uur of twee." Ik keerde mij om: „Ik loop wel door tot de naaste stad." Dat heb ik altijd de beste reme die gevonden als je stikt van er gernis. Stev'" .oorstappen, /.onder „denken" aan dit of dat. Met wat regengespikkel in je gez'"ut dobbel fris en lekker. En dat het is al veel, vele jaren geleden en dat kan ik ge lukkig nog op mijn ergernissen le dag teleurstellingen te verzetten. Met stevige stap. „Mensch". zo werd ik in de be zettingstijd ..angeherrscht" door een achterdochtige Duitse schild wacht. „wer sind Sie? sind Sie Soldat gewesen?" „Nein. wieso? „Menseh, Sie gehen nicht, Sie marschieren". Welnu, zo ,.mar- schierte" ik dan op die druileri ge regendag naar dié mooie gro te stad, die ik niet noemen zal, en liet door de wind het laatste spoor van valse bescheidenheid van mij afwaaien...En ik heb er sindsdien geen last meer van gt- Ik weet niet, of het in dit ge val ook zo was. en wil gaarne aannemen, dat deze tengere man een uitzondering vormde op de regel; maar mijn ervaring van een lar.g leven in de kerkelijke wereld is deze: dat, als iemand u aanspoort tot „bescheidenheid", dat meestal een persoon is, die zelf niet weet wat dat eigenlijk is (Jes. 51:23b). DOE nooit zo dom als ik heb gedaan, een keer, dat ik voor hoofd solliciteerde. Ik vroeg aan de voorzitter (alweer een predi kant). of hij mij „zaterdag over 8 dagen" een ogenblikje ontvan gen kon, en verzocht hem, als dat niet het geval was, mij een brief kaart op te zenden, die ik. ge schreven en wel. had ingesloten; hij behoefde die dus dan alleen maar op de bus te laten doen. Geen briefkaa)t. Ik maak J— fok: it Bert te vi n gswerk NED. HERV. KERK Aangenomen het beroep van de gene rale synode tot predikant voor buiten- gew. werkz (voorzitter synoderaad Mo lukse Evangelische Kerk in Nederland): W. H. Tutarima te Buiksloot. Beroepbaarstelling: de heer W. C van Dam. pred. buitengew. werkz. (lucht machtpredikant) te Gilze-Rijen. roepbaar. GEREFORMEERDE KERKEN ■;l: Amateurs duiken in de Dode Zee Beroepen te Gees: A. v. d. Zwaag, kand. te Groningen. Aangenomen nsar Nieuwer-Amstel- Noord: D. v. d. Meulen te Eefde. Hoofden prot.-chr. scholen bijeen De vereniging van Hoofden van pr< testants-christelijke scholen heeft haar algemene vergadering gehouden. Tij- dens de discussies werd als algemene opinie uitgesproken, dat het hoofd van een normale zesklassige school vrijge steld dient te worden van het lesgeven in een eigen klas. Voorts wil men de ingewikkelde diensttijdberekening zien vervangen door een eenvoudige en het maximum-salaris behoort te worden be reikt in een veel korter tijd dan nu het geval is. aldus de vergadering. Een ur gente eis noemde men voorts het op peil brengen van de hoofdenmarge. Duikers zijn enkele dagen ge-I leden het water van de Dode Zee ingegaan om op de bodem te gaan zoeken naar de verloren stad Gomorra. De expeditie gaat uit van een Amerikaan en een Canadees echtpaar. In de omgeving van de Dode Zee wonen Bedoeïenen die reeds eeuwenlang telkens weer met verhalen komen dat zij dicht bij de oever de stompen van ver steende bomen in het water heb- jben zien staan. j Piloten van de Israëlische luchtvaart maatschappij die regelmatig over de Dode Zee vliegen hebben reeds her haaldelijk melding gemaakt van he' feit dat zij bij stil weer overblijfselen van gebouwen in de zee hebben ge- Advertentie Krimpen van pijn door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen is onnodig. Togal bevrijdt U snel en afdoende van die pijnen. Togal kan baten, waar andere mid delen falen. Togal zuivert de nieren, is veilig voor hart en maag. Bij apotheek en drogist f 0.95, f 2.40, f 8.88. Voor regionale industrialisatie Versnelling van aanleg Rijksweg 17 De minister van waterstaat wijst In zijn memorie van toelichting op de be langrijkste der bedoelde werken, name lijk versneilirig of vervroeging van de aanleg van Rijksweg 17 (Zevenbergen- Roosendaal). van Rijksweg 28 (vervan- gingsweg van de Zuiderzeestraatweg) Rijksweg 32 (het gedeelte Akkrum- de Bel i IBH zaterdag; ds. kan u niet ont vangen." Ik, zeer gebelgd: „Wilt u dan tenminste even aan domi nee vragen, waarom hij mij dan die briefkaart niet heeft toegezon den, die ik had ingesloten?" Do minee verschijnt, had het in de kamer er naast al gehoord. „Komt u dan toch maar een moment binnen." En wat bleek „Ja, we hadden al een paar heel goede sollicitfnten en toen zijn verder al die brieven het zijn er zoveel nog niet openge maakt." Men had alleen naar het poststempel gekeken („kerkelijke richting"). Doe mij dat dus nooit na en schrijf niet, dat u zonder tegen bericht komt, maar doe er liever een geadresseerde briefkaart iu, voor het geval men u wel var- wacht. Dan gooit u niet, als ik deed, de reiskosten weg. En be spaart u uzelf veel ergenis, ook over u zelf. Zoals met mij het ge val was toen: een verknoeide d3g. Prinses Wilhelmina steunt kerkbouw H.K.H. prinses Wilhelmina heeft ee: belangrijke gift geschonken voor d kerkbouwaktie der Doopsgezinde Broe derschap. Het ingezamelde bedrag be draagt op dit ogenblik 143.030,36. Bij de Évang. Luth. Kerk is thans voor kerkbouw totaal ingezameld een bedrag van 86.041,11. Leger des Heils Lt. kol. Holland volgt I kolonel Palstra op De generaal van het Leger des Heils. 1 Wilfred Kitching. heeft als opvolpe- "an kolonel W. F. Palstra tot chef-se^rc ris van het Nederlandse territoir per 2ja- nuari a.s. benoemd luitenant-kolonel Frederick Holland, thans chef-secretaris voor Schotland. Zoals bekend is kolonel Palstra benoemd tot territoriaal leider in Nederland. Mohammedanen willen gesprek met Graham Maulvi Naseem Saifi, het hoofd van de Ahmadiya mohammedanen in West- Afrika heeft de Raad van Kerken in Ni geria gevraagd een bespreking te orga niseren tussen moslims en de bekende Amerikaanse evangelist Billy Graham, als hij deze zomer een bezoek aan Afri ka zal brengen. Op een vraag van een journalist antwoordde Graham tijdens een persconferentie. ..Ik zal graag op de ze uitnodiging ingaan en op iedere an dere die mij een kans geeft om de eis van Christus te laten spreken". Twee ontwerpen van wet ter finan ciering van versnelde werkzaamheden ter bevordering van regionale indus-| Grouw in de weg Leeuwarden-Meppel). trialisatie zijn door de ministers vanj economische zaken en verkeer en wa-| terstaat aan de Tweede Kamer aan-| geboden. De minister van economische zaken stelt voor 2,5 miljoen gulden extra te voteren op de begroting 1959 boven de anderhalf miljoen gulden, bestemd voor bijzondere voorzieningen en de incidentele tegemoetkoming voor in dustrieterreinen. Zes miljoen waren oorspronkelijk voor vijf jaar gepland. Het bleek nodig ter bevordering van de regionale industria lisatie een aantal werken te versnellen. De minister van economische zaken ver zoekt daarom een extra bedrag van twee-en-een-half miljoen op de begroting van 1959 te voteren en. daarnaast vast te stellen, dat het maximum aan ver plichtingen, die in 1959 worden aange gaan, voor zover deze ten laste van la tere dienstjaren komen, op twee-en-een- half miljoen gulden te stellen. Tegelijkertijd vraagt de minister van verkeer en waterstaat ter vervroeging en verdere versnelling van waterstaats werken een extra bedrag van twee mil-j joen gulden op zijn begroting 1959, waar- j bij vast te stellen ware, dat het maxi-1 mum van de verplichtingen, die in 1959 worden aangegaan ten laste van latere dienstjaren 14 miljoen gulden bedraagt. Op deze manier zou dus in 1959 ter bevordering van regionale industrialisa tie en verbetering van de infrastructuur in probleemgebieden voor 1959 voor eco nomische zaken en waterstaat samen zes overeind stonden. Volgens deze nemers hadden zij zelfs hele straten met huizen gezien. De Amerikaan, Mel Rizzie, is in Jorda- nië gestationeerd voor het Amerikaan se programma voor onderontwikkelde gebieden. Hij wordt vergezeld door prof. dr. Allen Vincent-Barwood zijn vrouw. Prof. Vincent-Barwood, hoogleraar aan de Amerikaanse uni versiteit van Beirut en een vroegere kikvorsman van het Canadese leger. Geen van de expeditieleden Is merk waardig genoeg archeoloog. Maar zij menen als ervaren kikvorsmannen be ter een onderzoek in te kunnen stellen dan vakmensen. „Wij proberen de juistheid van het oude Testament te onderstrepen" vertelde mevrouw Vin cent-Barwood aan een correspondent van de Herald Tribune. Een bijzondere moeilijkheid, die de dui kers moeten overwinnen is het hoge soortelijk gewicht van het zoute wa ter. Een normaal mens kan er in drij ven en op een mooie dag rustig in het water liggend zijn krantje lezen. Prof. Vincent-Barwood is dan ook van plan om met minstens dertig pond extra gewicht het water ln te gaan. In ieder geval heeft het voorbeeld deze mensen aanstekelijk gewerkt, want het Departement voor Oudheden van Jordanië krijgt een stroom brieven van andere amateurduikers die ook over de bodem van de Dode Zee willen kruipen. Jordanië juicht de be langstelling toe, want zelfs* als het de duikers, niets oplevert brengt de nieu we toeristische attractie Jordanië geld in het laatje, aldus de Herald Tribune. Uniecollecte Lijst 11 van de 81e Uniecollecte vatte de volgende bedragen: Pingjum 120,50; Sneek 3.351 Sondel 218,—: Wolvega 402,75; Wons 299.50; IJlst 215,05; Nieuweroord 472,25; Smilde 518,50; Enschede 615,35; Enter 1.124,50; Genemuiden 169,78; Holten 457.94; Kampei 1.412,83; Nieuwleusen 297,—; Rijssen 1.571,70; Wierden 1.600.— Barneveld 726.05; Garderen 330,—; Heelsum 507,92;. Herveld 30,85: Polsbroeker- dam 458,20; Amsterdam-N 1.581,? Anna Paulowna 446,—; Beverwijk 1.859,43; Purmerend 652,75. Totaal van 275 locale comité' 175.748,59, vorig jaar: 155.327,07. „In den beginne was het Woord", begint Johannes zijn Evan gelie. Tussen al de goede wensen die zijn uitgesproken door koningen en staatslieden, door theologen en kerkvorsten, komt de nieuwjaarswens van God. God sprak „veel heil en zegen" en Hij meende het. De goede wensen van bekende figuren werden door telex- machines de wereld in gerateld. De kranten hebben ze samengevat en morgen zullen ze gebruikt worden om vis te verpakken of aardappelen. Hoe anders was het met Gods Woord. Toen God sprak „heil en zegen" was dat geen loze wens, niet maar een klank die al spoedig de ruimte in golfde om nooit terug te keren. Gods Woord is tegelijk Gods daad. God sprak en het was er. God wenst ons heil. Zijn wens is tevens een aanbod. God zegt niet: „Ik hoop dat u dit jaar gelukkig zult zijn", maar „Ik wil u dit jaar gelukkig maken." God sprak „In den beginne" en Zijn Woord is vlees geworden. Eer de mens besefte dat hij verlossing nodig had en zonder Gods zegen verloren zou gaan, sprak God reeds zijn heilwens uit. God was de mensen voor. Maar hebben wij naar Zijn wens geluisterd? Hebben wij Zijn Woord gehoor gegeven? WAAKZAAMHEID EN WERKZAAMHEID genomen ditmaal, zo het schijnt, veelsoortigheid van kritiek wordt met nog wat meer luidruchtigheid losgelaten op de christelijke radio, dan anders reeds het geval pleegt die zal, bij enig doordenken, inzien te zijn; hetgeen wij overigens nog wat hier aan de gang is en wat hier geen vooruitgang vinden. achter steekt. Nieuwe jeugdbeweging in Amerika Felle kritiek van predikanten stopt groei niet Advertent; PIJNSTILLER Schouderpijn... maar ook andere plagende pijnen raakt u prompt kwijt met WITTE KRUIS. Tabletten, poeders of cachets! enigde Staten een nieuw type [christelijk jeugdwerk geschon- Iken, dat zich in enkele jaren tijds met geweldige snelheid voortge plant heeft over de middelbare scholen. In of als dat verboden wordt buiten de school komen jonge mensen een uur per week bijeen om onder eigen leiding en thousiaste geestelijke liederen te zingen en te luisteren naar een ernstige toespraak. Voorts be staat het programma uit niet veel meer dan een bijbel-quiz. Ondanks het uiterst simpele program ma dat menselijkerwijs gesproken op de jonge mensen geen vat behoort te hebben zijn in enkele jaren tijds duizenden clubs in het leven geroepen. Iedere zichzelf respecterende middelbare school heeft wel een club die van tien tot enige hon derden leden k3n hebben, In het oosten van het land noemen de jonge mensen hun groep „club van we dergeborene1;". Born-againersclub, In het 'midden en westen van de V. S. Hi-C- clubs, een afkorting van Higtischool Cru saders, die onder Youth for Christ zijn ontstaan. Een van de grootste organisa- ïs van clubs noemt zich „Jong Leven". In de afgelopen week hebben een aan tal predikanten in het jonge stadje New Canaan in Connecticut vooral deze laat ste beweging op de schoen genomen. Zij beschuldigen Jong Leven er van een soort nieuwe middelbare scholieren-kerk te zijn. die geleid wordt door volwasse nen, die zich niets van de bestaande kerken aantrekken. Vooral vallen zij over het fundamentalistische karakter van het werk. De stichter van Jong Leven, de pres byteriaanse predikant Jóhn Rayborn, antwoordde onmiddellijk volgens het blad „Time": „Er is onder dominees zeer sprake van een beroeosnaüver .n andere beroepen. Jong Leven geen middelbare-scholieren-kerk. Het recruteringsprogramma voor „Ik ben er zeker van dat wii niet eng hartig zijn tenzij de Apostolische Ge loofsbelijdenis enghartig is. Er zijn pre dikanten die ons weer in het statische skelet van het kerkelijke jeugdwerk wil len trekken. Als dat zou gebeuren was de aantrekkingskracht van Jong Leven spoedig verdwenen. Teveel predikanten spreken alleen maar over narcissen en roodborstjes. Wij geloven dat het een zonde is om de jonge mensen te vervc- 13 Luister, dappere vreemdeling, en weet dat de wrede Zohauk. een nakomeling van Glamschid. toen hit od de troon van Perzië zat. in de geheime ge welven van Istahkar een verbond sloot met de machten der duisternis. De gewelven waar jk van spreek werden door de geesten uit de levende rots gehouwen, lang voor Adam bestond. In die gewel ven voedde h.j twee slangen met dagelijkse offeran den van mensenvlees en bleef daar mee bezig tot zijn onderdanen in opstand kwamen en het zwaard namen om hem te bestrijden. Onder hen bevonden zich de moedige hoefsmid en de onoverwinnelijke Feridoun die de dwingeland gevangen namen en hem voor altijd oosloten in de verschrikkelijke ho len van de berg Damavend. Doch voordat dit ge beurde. bracht een bende slaven, uitgestuurd om mensenoffers te zoeken, in de gewelven van het pa leis var, Istakhar zeven zusters bijeen, die zeer schoon waren. Deze meisies waren de dochters \an een wijze wiens hele rilkdom ze uitmaakten, samen met zijn grote schranderheid. De oudste was nau welijks twintig, de jongste had pas haar dertiende jaar bereikt en ze leken alle zeven zo op elkaar dat men hen slechts uit elkaar kon houden door op hun grootte te letten. Toen ze dan .in de gewei- zen stonden, boden de zusters een zo bekoorlijk schouwspel dat ze zelfs het hart van de onsterfelijke wezens deden smelten. De donder ratelde, de aar de beefde, de muur van het gewelf scheurde open en voor hen verscheen een man, gekleed nis een jager en gewapend met boog en pijlen, gevolgd door zes andere mannen die zijn broeders waren Het waren grote mannen met een donkere huids kleur, doch mooi om naar te kijken, ofschoon de blik in hun ogen meer had van doden dan van le venden ..Zeineb." zei de aanvoerder van het zeven tal met zwaarmoedige stem. terwijl hij het oudste meisje bij de hand nam, „ik ben Cothrob, koning SIR WALTER SCOTT van de onderwereld en opperhoofd van Ginnistan Samen met mijn broeders behoor ik tot de geesten die uit zuiver vuur werden geschapen doch die te trots waren om. zelfs op bevel van de Almachtige, hulde te brengen aan dat handvol aarde dat men mens heeft geheten. Waarschijnlijk heelt men ons bij u afgeschilderd als wreed, hardvochtig en genie pig Dit is echter een leugen, want in werkelijkheid zijn wij edelmoedig. Wraakgierig worden wij slechts als men ons beledigt, wreed als men ons hoont. Zij echter die vertrouwen in ons stellen worden niet bedrogen en thans hebben wij de gebeden ge hoord van Mithrasp. uw wijze vader, die verstandig genoeg was om niet alleen de oorzaak van het goed doch ook de zogenaamde bron van het kwaad te aanbidden. Gij staat thans op de drempel van de dood, doch als u ons uw vertrouwen wilt betonen door ons elk één haarlok te schenken, zullen wij u brengen naar een veilige plaats, vele mijlen hier vandaan, waar gij Zohauk en zijn trawanten zult kunnen weerstaan." Daar de meisjes de dood vrees den. schonken ze de donkere man wat hij hen vroeg en onmiddellijk verplaatste deze hen betoverd kasteel op dc bergen wat zij eigenlijk bedoelden. Het grootste bezwaar bleek te zijn dat deze jonge mensen weer teruggevallen zijn om de Bijbelse boodschap van verzoening, die volgens Amerikaanse orthodoxie gaat met een levenshouding v drinken, niet roken en niet dansen. Hun verknochtheid aan de Bijbel bewijzen door met hun schoolboeken altijd de Bijbel bij zich te dragen. Wat het blad Time niet toevoegt dit bericht is dat ondanks de kritiek van predikanten en van ouders, d.: levenshouding van hun kinderen zie een kritiek op de hunne, de clubs met verbazingwekkende snelheid groeien. Jong Leven en soortgelijke acties be horen nu reeds tot de meest invloedrijke 1 jeugdbewegingen van Amerika en dat, zonder moderne aanpak", zonder in- vreesd "en gehaat, maar niet veracht worden. Als stuiven, zonder dansen. Alleen gebaseerd ik er goed over nadenk, verwondert het mij niet dat; op wat zingen, een preek en een Bijbel-1 u zo halsstarrig bent in uw dwaling, want het ligt lezing en op theologisch gezien een streng in de natuur der boze geesten waarvan u afstamt orthodoxe belijdenis. De beweging is in-| de dwaling meer lief te hebben dan de waarheid, terkerkelijk, omdat zij jonge mensen uit Ook begrijp ik nu waarom u zich zo opgewekt voelt alle kerken wil bereiken en omdat zij en luidkeels liederen zingt zodra u de nlaats be- als het ware een levende kritiek is op treedt waar boze geesten zich ophouden. Zij immers maken dit gevoel van vrolijkheid in u wakker, net zoals anderen zich opgeruimd voelen als ze de grond hunner voorvaderen naderen. Bij de baard van mijn vader, ik geloof dat gelijk hebt. riep de Muzelman, kennelijk verheugd J over de opmerking van zijn tochtgenoot. Wel heeft1 de profeet ons in de loop der tijden een ander ge loof gebracht, beter dan dat in de geesteshallen zeven jongelingen op. onoverwinnelijk in de oorlog en in de jacht. rondzwervend in de omgeving van het kasteel der onderaardse geesten. Zij waren gro ter. donkerder en fierder dan alle andere bewoners van de valleien van Kurdistan en zij kozen zich vrouwen en werden de stamvaders van de zeven geslachten der Kurdmannen, wier dapperheid thans over de hele wereld spreekwoordelijk is. De Christen luisterde met stijgende verwondering naar het vreemde verhaal en antwoordde, na een ogenblik stilte: - Gij hebt gelijk, Saraceen, len". jaar van heroriëntering. Er is in dat Men heeft het jaar 1959 wel genoemd laatste kan ook geschieden in achte- het jaar van de dooi. loosheid. open komen te liggen, is dat in het mogen niet verworden tot dode vor- bijzonder het geval. Hoe zal nu het jaar 1960 ons zijn. Zij zullen moeten worden benut, en meningsvorming. Op het gebied Voor wie bij de bijbel leeft, zal het van de school. Op dat van de politiek, een jaar mogen worden van waak- Ook op dat van het maatschappelijk zaamheid en van werkzaamheid. leven. grotere en* zwaardére krachten zich mogelijkheden en de kansen. Beter gaan inzetten tegen hetgeen aan ac- antwoord op de kritiek zal niet te tiviteit in christelijke geest tot stand geven zijn. Maar zal het afdoende OM HET RECHT TUSSEN DE VOLKEN zodat men, ontmoedigende ervarin- "M" A STREVEN vai even belangrijk als moeilijk. Hoe gen ten spijt, aan de noodzaak gemakkelijk komt men er toe, voor de verhoudingen tussen de vol ken het begrip recht in te ruilen hardt? voor het begrip macht. Hoe gemak- Er is juist vandaag reden 1 kelijk ook legt men zich neer bij etc hetgeen als resultaat van kennelijk onrecht moet worden hij grote betekenis van het volkenrecht, slijk en nader: op een beoefening ervan in gebrand- christelijke geest, de aandacht te ves tigen. Deze eerste krant in het nieuwe En toch, wie van gevoelen is, dat de jaar moet namelijk het overlijden pen en die haar ook onderhoudt, hij christen, die zich zonder aflaten, v zal overtuigd zijn, dat er, behalve tenschappelijk zowel als praktisch, op het moeilijke gebied van het recht tussen de volken bewogen heeft. Het is de Zwitser Max Huber, vor- pionier, wiens grote verdien- die volken, ook iets zal zijn, dat als recht tussen hen te gelden heeft. Nog een stap verder zal hij gaan. Want hij zal ook hier geleid worden door de overtuiging, dat het recht sten op dit terrein een aantal jaren tussen de volken, hoezeer een eigen geleden door onze Vrije Universiteit karakter dragende, evenals alle recht door een eervol eredoctoraat nog eens extra zijn onderstreept. Daarmede werd zijn grote betekenis publiekelijk erkend. Daarmede werd ook vanuit deze universiteit die van Anema, Victor Rutgers en ande ren beklemtoond, hoezeer beoefe ning van deze wetenschap in chris telijke zin wordt gewaardeerd en noodzakelijkheid zijn oorsprong en geldingsgrond den zal in God. Stellig een moeilijk terrein. Boven dien een terrein, waarop men wel zeer aan zijn overtuiging moet vast houden, wil men niet door trieste er varingen, geheel liggend in het fei telijke vlak, wordenontmoedigd. Of zou het andersom kunnen zijn? En wel dat men ook in de feitelijk- held nieuwe stimulansen ontdekt, PROTEST BIJ EEN STILZWIJGEN J-JET r.k. maandblad „Te elfder bet wereldgeweten, dat ook door «..i.j v_.arooms-katholieken behoort te wor den beschouwd als een moreel goed. „Wie Von Papen openlijk rehabili teert, neemt derhalve openlijk 1 bekend en belangwekkend omdat het vaak een „eigen" ge luid laat horen, is nog in zijn de cembernummer ontdaan over de benoeming in oktober Papen tot geheim pauselijk afwijkend standpunt in ten aanzien plaats en het maakt met instem- legt en dient daarvoor zijn rede- ming melding van de verbazing nen bekend te maken. Op grond die deze benoeming, ook onder van deze overweging menen wij te bij geen redenen worden opgege- deze stap, „genomen hetzij door de heim kamerheer, juist omdat hier- paus zelf, hetzij door andere instan ties in het Vaticaan met medewer king van de paus", ten zeerste. Het. eveneens r.k. dagblad „De Tijd-De Maasbode" had over deze protest wordt gevormd door de ver- benoeming geschreven: „Wij doen dere overweging, dat Rome de ge goed ook in een zaak, die ons beetje vreemd uitziet, ons oordeel op te schorten. Komt er in het ge woonte heeft bij de door haar ge nomen beslissingen de daarvoor geldende redenen doorgaans te 1 heel geen nadere verklaring, dan zwijgen. Ons protest betreft derhal- zou dat voor ons no? geen reden ve ook dit Vaticaans gebruik, dat zijn aan te nemen, dat de verontwaardi- reden ontbreekt. AI blijft dan wel rond deze de publieke opinie oordeel, vooral ook omdat er de Tot zover dit r.k. maandblad. In- bereidheid aan wordt toegevoegd, het opschorten blijvend te doen zijn, alleen omdat niet aan te ne- tusscn zwijgt Rome. Intussen óók echter achten wij èn dit zwijgen èn dit protest eveneens voor protes- ze voorouder: 1 Tugrut, maar wij verlagen toe. zoals vele andere Mohammedanen, de geesten waar wij van afstammen, onvoorwaarde; lijk te veroordelen. Ons geloof leert deze geesten nog niet geheel zijn p' :S Christelijke Jeugdbond van natuurvrienden Tugrut in Kur distan, waarna nooit een menselijk oog hen nog heeft houwd. Na verloop van tijd echter daagden immers dat slechts een beproeving "doormaken waarop straf of beloning zal volgen, niemand weet het. Het twistgesprek daarover willen wij aan de Mollahs en Imams overlaten. Weet echter dat de eerbied voor die geesten bij ons nog bestaat, aangezien men daar zelfs nog sporen van terugvindt in sommige liede ren die mijn geloofsgenoten zingen. (Wordt vervolgd) Te Apeldoorn werd dezer dagen het jaai-lijks congres van de Christelijke Jeugdbond van Natuurvrienden gehou den. Tijdens de openingsmiddag sprak ds, S J Popma uit Amsterdam over het onderwerp Mens en Natuur in de lite ratuur. De echte beleving van de natuur is volgens spreker een samenspel tussen natuurgevoel en -genot. Natuurgevoel uit zich in het primaire openstaan voor dc schoonheid. terwijl het begrip natuurgenot nauw verbonden is met een zeker lichamelijk welbehagen Vooral in deze tijd kunnen verschuivingen in het levensgevoel van de mens optreden, waardopr deze in sterke mate van de natuur vervreemd raakt. Tijdens het congres werden door de leden van het hoofdbestuur der C.J.N. jaarverslagen uitgebracht. Bij de dis cussies bleek dat de natuurstudie in het verslagjaar een belangrijke verdieping heeft ondergaan. Onderzoekingen naar de gedragingen van dieren en naar het de natuurbeschermingsgedachte zowel bin nen als buiten de C.J.N. bleek meer dan in vorige jaren het geval was werk te zijn besteed. Vijf zomerkampen zal de C.J.N. in 1960 organiseren: op de Wad deneilanden, in Twente en in Zeeuws- Vlaanderen. De bond bestaat thans uit 32 plaatselijke afdelingen met ca. 600

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1960 | | pagina 2