CHRISTELIJK
mm
Kikvorsmannen op
zoek naar Gomorra
ÏÏDNING-
Sollicitatie-perikelen van
een schoolhoofd
Regering vraagt Kamer
21/2 miljoen extra
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Orthodoxe schoolclubs
groeien snel
F,'i nv.h'uem uit het
verledenen misschien
van de toekomst
Omdat de laatste dagen van
het jaar echte „schooldagen" zijn
wat het nieuws betreft in de
sector van kerk en school" en
de ene onderwijzers' of leraren
vergadering gehouden wordt
na de andere, knippen we
vandaag een artikel uit het
Christelijk Schoolblad „Onze
Vacatures" waarin een hoofd
schrijft over sollicitatiebrieven
uit het verleden. Al is op het
ogenblik een school vaak al blij
als er één brief komt, toch wil
dat niet zeggen dat het in de
toekomst niet moeilijker zal
EN HIERMEE begint weer een
nieuwe variëteit op het oude
wijze verhaal van de molenaar
en de beide andere ezels. Ik had
voor hoofd gesolliciteerd op een
gunstig gelegen en mooi dorp en
ik had het graag „gehad". Heel
graag zelfs. Maar over de 80
sollicitanten en iemand daarbij,
die nog domineesfamilie was; dat
tie. Toch verwonderde ik mij. dat
ik er zo helemaal niets van had
vernomen; totaal zwijgen.
Ik luchtte mijn hart eens een
keer daarover tot iemand die zelf
in een bestuur zat. waar men kort
te voren een hoofd had gevraagd,
maar waar ik niet mee had ge
solliciteerd, wegens de vraag
naar meerdere taaiakten (plus
nog wat; men kan nooit, neen
nooit genoeg zich ten bate
van Neerlands jeugd laten exa
mineren De goede man be
keek mij kritisch: ..Maar, vertel
mij nu eens eerlijk; maak Je
van zo'n sollicitatie wel genoeg
werk? Zet je er wel energie ge
noeg achter?" en hij maakte met
zijn beide vuisten een gymnasti
sche vieve beweging voor zich uit
in de lucht. ,.Doe je er wel vol
doende getuigschriften bij in
b.v.?" Heel bescheidentjes ant
woordde ik, dat ik steeds de adres
sen opgaf, waar kon worden ge
ïnformeerd. na aan die bepaalde
personen te hebben verzocht, of
ze daartoe bereid waren, omdat
mij wel eens was gebleken, dat
zomaar-opgeven van adressen ook
al kwalijk kon worden genomen!
..Maar dan wil ik het wel gelo
ven, dat je niets hoort!" riep hij
uit. ..Man, er zijn soms zoveel
sollicitanten, tientallen! Bij ons
ook laatst. Zoek dat maar eens
voor allemaal uit. Geen beginnen
aan! Maar er waren er bij, die
ons dat karwei grotendeels be
spaarden. Die sloten al getuig
schriften bij in. Dat toont energie
in toont tevens een praktische kijk
op de dingen!",,Met die lui zijn we
iet eerst begonnen!" „Enfin, nou
veet je het! en een volgende
naai goed succes!"
i het verzamelen. En
inderdaad een kleine
collectie bij elkander. Met mijn
eigen voorzitter had ik de meeste
moeite. Eerlijk maar ietwat cy
nisch zei hij tot mij: „Nu heb ik
hier al zoveel moeilijkheden in de
ze gemeente en met u niet ik
weet wat ik heb en niet wat ik
terugkrijg en ik kan er eigenlijk
niet aan medewerken dus." Maar
later kwam zijn goede aard bo
ven en gaf hij mij niettemin een
documentje af op een velletje
post dat in enkele voorzichtige
maar toch afdoende regels een
aanbeveling van algemene aard
inhield.
Het was alweer bij een dominee
dat ik terecht kwam. Ondanks de
zaterdag en dat was een hele
tegemoetkoming van zijn kant, die
mij dankbaar stemde. Een bleKe
man met moede ogen achter de
brilleglazen. Hij zocht mijn brief
uit de stapel sollicitaties en schud
de bedroefd het hoofd. .,Ik be
grijp niet" zo zei hij, „dat u zelf
u zelf" (met nóg meer nadruk),
en hij keek mij over de brillegla
zen aan alsof ik een groot zon
daar was (ik begreep er niets
van, totaal niets;, „dat u zelf
(ten derde male) mij zulke goede
getuigschriften hebt willen opstu
ren; dat hoort u zelf niet eens te
weten of deze lieden zó over u
denken en dat toont van uw kant
een zo groot gebrek aan uie be
scheidenheid die men van het
hoofd van een Christelijke school
(met klemtoon) toch in de eerste
Maats zou m gen verwachten
Hschudde bedroefd het hoofd;
bedroefd over zoveel onchristelijks
en de brutaliteit van mij, mij
niettemin vvor hoofd van zijn
school te durven presenteren, met
zulke beste aanbevelingen
ik pernlex. Toen stond
dominee (wat deze met zoveel
welgevallen verhaalt). (Ik was
toen trouwens nog jong en de do-
Dominee" zei ik. „ik hoor al
dat u mij niet hehben wilt. Ik was
oorspronkelijk van plan geweest
het hele bestuur af te lopen maar
ik 2
Zijn gehele gelaat t Iderue op
dat de boze vijand aftrok. „Wilt u
niet eerst een thee olijven
drinken?" vroeg hij. „Zie eens
hoe het bulten is gaan regenen".
„Neen. dank u. Van die regen
zal ik niet smelten. Ik heb mijn
overjas buitendien." Het was som
ber herfstweer met af en toe wlnd-
I^j riep mij uit de pastoriedeur
nog na: „De trein is net weg.
Er vertrekt er pas weer één over
een uur of twee." Ik keerde mij
om: „Ik loop wel door tot de
naaste stad."
Dat heb ik altijd de beste reme
die gevonden als je stikt van er
gernis. Stev'" .oorstappen, /.onder
„denken" aan dit of dat. Met wat
regengespikkel in je gez'"ut dobbel
fris en lekker.
En dat het is al veel, vele
jaren geleden en dat kan ik ge
lukkig nog op mijn
ergernissen
le dag
teleurstellingen te
verzetten. Met stevige stap.
„Mensch". zo werd ik in de be
zettingstijd ..angeherrscht" door
een achterdochtige Duitse schild
wacht. „wer sind Sie? sind Sie
Soldat gewesen?" „Nein. wieso?
„Menseh, Sie gehen nicht, Sie
marschieren". Welnu, zo ,.mar-
schierte" ik dan op die druileri
ge regendag naar dié mooie gro
te stad, die ik niet noemen zal,
en liet door de wind het laatste
spoor van valse bescheidenheid
van mij afwaaien...En ik heb er
sindsdien geen last meer van gt-
Ik weet niet, of het in dit ge
val ook zo was. en wil gaarne
aannemen, dat deze tengere man
een uitzondering vormde op de
regel; maar mijn ervaring van
een lar.g leven in de kerkelijke
wereld is deze: dat, als iemand u
aanspoort tot „bescheidenheid",
dat meestal een persoon is, die
zelf niet weet wat dat eigenlijk
is (Jes. 51:23b).
DOE nooit zo dom als ik heb
gedaan, een keer, dat ik voor
hoofd solliciteerde. Ik vroeg aan
de voorzitter (alweer een predi
kant). of hij mij „zaterdag over
8 dagen" een ogenblikje ontvan
gen kon, en verzocht hem, als dat
niet het geval was, mij een brief
kaart op te zenden, die ik. ge
schreven en wel. had ingesloten;
hij behoefde die dus dan alleen
maar op de bus te laten doen.
Geen briefkaa)t. Ik maak J—
fok:
it
Bert te vi n gswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen het beroep van de gene
rale synode tot predikant voor buiten-
gew. werkz (voorzitter synoderaad Mo
lukse Evangelische Kerk in Nederland):
W. H. Tutarima te Buiksloot.
Beroepbaarstelling: de heer W. C van
Dam. pred. buitengew. werkz. (lucht
machtpredikant) te Gilze-Rijen.
roepbaar.
GEREFORMEERDE KERKEN
■;l: Amateurs duiken
in de Dode Zee
Beroepen te Gees: A. v. d. Zwaag,
kand. te Groningen.
Aangenomen nsar Nieuwer-Amstel-
Noord: D. v. d. Meulen te Eefde.
Hoofden prot.-chr.
scholen bijeen
De vereniging van Hoofden van pr<
testants-christelijke scholen heeft haar
algemene vergadering gehouden. Tij-
dens de discussies werd als algemene
opinie uitgesproken, dat het hoofd van
een normale zesklassige school vrijge
steld dient te worden van het lesgeven
in een eigen klas. Voorts wil men de
ingewikkelde diensttijdberekening zien
vervangen door een eenvoudige en het
maximum-salaris behoort te worden be
reikt in een veel korter tijd dan nu het
geval is. aldus de vergadering. Een ur
gente eis noemde men voorts het op
peil brengen van de hoofdenmarge.
Duikers zijn enkele dagen ge-I
leden het water van de Dode Zee
ingegaan om op de bodem te
gaan zoeken naar de verloren
stad Gomorra. De expeditie gaat
uit van een Amerikaan en een
Canadees echtpaar.
In de omgeving van de Dode
Zee wonen Bedoeïenen die reeds
eeuwenlang telkens weer met
verhalen komen dat zij dicht bij
de oever de stompen van ver
steende bomen in het water heb-
jben zien staan.
j Piloten van de Israëlische luchtvaart
maatschappij die regelmatig over de
Dode Zee vliegen hebben reeds her
haaldelijk melding gemaakt van he'
feit dat zij bij stil weer overblijfselen
van gebouwen in de zee hebben ge-
Advertentie
Krimpen van pijn
door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en
zenuwpijnen is onnodig. Togal bevrijdt
U snel en afdoende van die pijnen.
Togal kan baten, waar andere mid
delen falen. Togal zuivert de nieren,
is veilig voor hart en maag. Bij
apotheek en drogist f 0.95, f 2.40, f 8.88.
Voor regionale industrialisatie
Versnelling van
aanleg Rijksweg 17
De minister van waterstaat wijst In
zijn memorie van toelichting op de be
langrijkste der bedoelde werken, name
lijk versneilirig of vervroeging van de
aanleg van Rijksweg 17 (Zevenbergen-
Roosendaal). van Rijksweg 28 (vervan-
gingsweg van de Zuiderzeestraatweg)
Rijksweg 32 (het gedeelte Akkrum-
de
Bel i
IBH
zaterdag; ds. kan u niet ont
vangen." Ik, zeer gebelgd: „Wilt
u dan tenminste even aan domi
nee vragen, waarom hij mij dan
die briefkaart niet heeft toegezon
den, die ik had ingesloten?" Do
minee verschijnt, had het in de
kamer er naast al gehoord.
„Komt u dan toch maar een
moment binnen." En wat bleek
„Ja, we hadden al een paar heel
goede sollicitfnten en toen zijn
verder al die brieven het zijn
er zoveel nog niet openge
maakt." Men had alleen naar het
poststempel gekeken („kerkelijke
richting").
Doe mij dat dus nooit na en
schrijf niet, dat u zonder tegen
bericht komt, maar doe er liever
een geadresseerde briefkaart iu,
voor het geval men u wel var-
wacht. Dan gooit u niet, als ik
deed, de reiskosten weg. En be
spaart u uzelf veel ergenis, ook
over u zelf. Zoals met mij het ge
val was toen: een verknoeide d3g.
Prinses Wilhelmina
steunt kerkbouw
H.K.H. prinses Wilhelmina heeft ee:
belangrijke gift geschonken voor d
kerkbouwaktie der Doopsgezinde Broe
derschap. Het ingezamelde bedrag be
draagt op dit ogenblik 143.030,36. Bij
de Évang. Luth. Kerk is thans voor
kerkbouw totaal ingezameld een bedrag
van 86.041,11.
Leger des Heils
Lt. kol. Holland volgt I
kolonel Palstra op
De generaal van het Leger des Heils. 1
Wilfred Kitching. heeft als opvolpe- "an
kolonel W. F. Palstra tot chef-se^rc ris
van het Nederlandse territoir per 2ja-
nuari a.s. benoemd luitenant-kolonel
Frederick Holland, thans chef-secretaris
voor Schotland. Zoals bekend is kolonel
Palstra benoemd tot territoriaal leider
in Nederland.
Mohammedanen willen
gesprek met Graham
Maulvi Naseem Saifi, het hoofd van
de Ahmadiya mohammedanen in West-
Afrika heeft de Raad van Kerken in Ni
geria gevraagd een bespreking te orga
niseren tussen moslims en de bekende
Amerikaanse evangelist Billy Graham,
als hij deze zomer een bezoek aan Afri
ka zal brengen. Op een vraag van een
journalist antwoordde Graham tijdens
een persconferentie. ..Ik zal graag op de
ze uitnodiging ingaan en op iedere an
dere die mij een kans geeft om de eis
van Christus te laten spreken".
Twee ontwerpen van wet ter finan
ciering van versnelde werkzaamheden
ter bevordering van regionale indus-| Grouw in de weg Leeuwarden-Meppel).
trialisatie zijn door de ministers vanj
economische zaken en verkeer en wa-|
terstaat aan de Tweede Kamer aan-|
geboden.
De minister van economische zaken
stelt voor 2,5 miljoen gulden extra te
voteren op de begroting 1959 boven de
anderhalf miljoen gulden, bestemd
voor bijzondere voorzieningen en de
incidentele tegemoetkoming voor in
dustrieterreinen.
Zes miljoen waren oorspronkelijk voor
vijf jaar gepland. Het bleek nodig ter
bevordering van de regionale industria
lisatie een aantal werken te versnellen.
De minister van economische zaken ver
zoekt daarom een extra bedrag van
twee-en-een-half miljoen op de begroting
van 1959 te voteren en. daarnaast vast
te stellen, dat het maximum aan ver
plichtingen, die in 1959 worden aange
gaan, voor zover deze ten laste van la
tere dienstjaren komen, op twee-en-een-
half miljoen gulden te stellen.
Tegelijkertijd vraagt de minister van
verkeer en waterstaat ter vervroeging
en verdere versnelling van waterstaats
werken een extra bedrag van twee mil-j
joen gulden op zijn begroting 1959, waar- j
bij vast te stellen ware, dat het maxi-1
mum van de verplichtingen, die in 1959
worden aangegaan ten laste van latere
dienstjaren 14 miljoen gulden bedraagt.
Op deze manier zou dus in 1959 ter
bevordering van regionale industrialisa
tie en verbetering van de infrastructuur
in probleemgebieden voor 1959 voor eco
nomische zaken en waterstaat samen zes
overeind stonden. Volgens deze
nemers hadden zij zelfs hele straten
met huizen gezien.
De Amerikaan, Mel Rizzie, is in Jorda-
nië gestationeerd voor het Amerikaan
se programma voor onderontwikkelde
gebieden. Hij wordt vergezeld door
prof. dr. Allen Vincent-Barwood
zijn vrouw. Prof. Vincent-Barwood,
hoogleraar aan de Amerikaanse uni
versiteit van Beirut en een vroegere
kikvorsman van het Canadese leger.
Geen van de expeditieleden Is merk
waardig genoeg archeoloog. Maar zij
menen als ervaren kikvorsmannen be
ter een onderzoek in te kunnen stellen
dan vakmensen. „Wij proberen de
juistheid van het oude Testament te
onderstrepen" vertelde mevrouw Vin
cent-Barwood aan een correspondent
van de Herald Tribune.
Een bijzondere moeilijkheid, die de dui
kers moeten overwinnen is het hoge
soortelijk gewicht van het zoute wa
ter. Een normaal mens kan er in drij
ven en op een mooie dag rustig in het
water liggend zijn krantje lezen. Prof.
Vincent-Barwood is dan ook van plan
om met minstens dertig pond extra
gewicht het water ln te gaan.
In ieder geval heeft het voorbeeld
deze mensen aanstekelijk gewerkt,
want het Departement voor Oudheden
van Jordanië krijgt een stroom
brieven van andere amateurduikers die
ook over de bodem van de Dode Zee
willen kruipen. Jordanië juicht de be
langstelling toe, want zelfs* als het de
duikers, niets oplevert brengt de nieu
we toeristische attractie Jordanië geld
in het laatje, aldus de Herald Tribune.
Uniecollecte
Lijst 11 van de 81e Uniecollecte
vatte de volgende bedragen:
Pingjum 120,50; Sneek 3.351
Sondel 218,—: Wolvega 402,75; Wons
299.50; IJlst 215,05; Nieuweroord
472,25; Smilde 518,50; Enschede
615,35; Enter 1.124,50; Genemuiden
169,78; Holten 457.94; Kampei
1.412,83; Nieuwleusen 297,—; Rijssen
1.571,70; Wierden 1.600.— Barneveld
726.05; Garderen 330,—; Heelsum
507,92;. Herveld 30,85: Polsbroeker-
dam 458,20; Amsterdam-N 1.581,?
Anna Paulowna 446,—; Beverwijk
1.859,43; Purmerend 652,75.
Totaal van 275 locale comité'
175.748,59, vorig jaar: 155.327,07.
„In den beginne was het Woord", begint Johannes zijn Evan
gelie. Tussen al de goede wensen die zijn uitgesproken door
koningen en staatslieden, door theologen en kerkvorsten, komt
de nieuwjaarswens van God. God sprak „veel heil en zegen"
en Hij meende het.
De goede wensen van bekende figuren werden door telex-
machines de wereld in gerateld. De kranten hebben ze
samengevat en morgen zullen ze gebruikt worden om vis te
verpakken of aardappelen.
Hoe anders was het met Gods Woord. Toen God sprak „heil
en zegen" was dat geen loze wens, niet maar een klank die al
spoedig de ruimte in golfde om nooit terug te keren. Gods
Woord is tegelijk Gods daad. God sprak en het was er.
God wenst ons heil. Zijn wens is tevens een aanbod. God zegt
niet: „Ik hoop dat u dit jaar gelukkig zult zijn", maar „Ik wil
u dit jaar gelukkig maken."
God sprak „In den beginne" en Zijn Woord is vlees geworden.
Eer de mens besefte dat hij verlossing nodig had en zonder
Gods zegen verloren zou gaan, sprak God reeds zijn heilwens
uit. God was de mensen voor. Maar hebben wij naar Zijn
wens geluisterd? Hebben wij Zijn Woord gehoor gegeven?
WAAKZAAMHEID EN WERKZAAMHEID
genomen ditmaal, zo het schijnt, veelsoortigheid van kritiek wordt
met nog wat meer luidruchtigheid losgelaten op de christelijke radio,
dan anders reeds het geval pleegt die zal, bij enig doordenken, inzien
te zijn; hetgeen wij overigens nog wat hier aan de gang is en wat hier
geen vooruitgang vinden.
achter steekt.
Nieuwe jeugdbeweging in Amerika
Felle kritiek
van predikanten
stopt groei niet
Advertent;
PIJNSTILLER
Schouderpijn... maar ook
andere plagende pijnen raakt
u prompt kwijt met WITTE
KRUIS.
Tabletten, poeders
of cachets!
enigde Staten een nieuw type
[christelijk jeugdwerk geschon-
Iken, dat zich in enkele jaren tijds
met geweldige snelheid voortge
plant heeft over de middelbare
scholen. In of als dat verboden
wordt buiten de school komen
jonge mensen een uur per week
bijeen om onder eigen leiding en
thousiaste geestelijke liederen te
zingen en te luisteren naar een
ernstige toespraak. Voorts be
staat het programma uit niet
veel meer dan een bijbel-quiz.
Ondanks het uiterst simpele program
ma dat menselijkerwijs gesproken op de
jonge mensen geen vat behoort te hebben
zijn in enkele jaren tijds duizenden clubs
in het leven geroepen. Iedere zichzelf
respecterende middelbare school heeft
wel een club die van tien tot enige hon
derden leden k3n hebben,
In het oosten van het land noemen de
jonge mensen hun groep „club van we
dergeborene1;". Born-againersclub, In het
'midden en westen van de V. S. Hi-C-
clubs, een afkorting van Higtischool Cru
saders, die onder Youth for Christ zijn
ontstaan. Een van de grootste organisa-
ïs van clubs noemt zich „Jong Leven".
In de afgelopen week hebben een aan
tal predikanten in het jonge stadje New
Canaan in Connecticut vooral deze laat
ste beweging op de schoen genomen. Zij
beschuldigen Jong Leven er van een
soort nieuwe middelbare scholieren-kerk
te zijn. die geleid wordt door volwasse
nen, die zich niets van de bestaande
kerken aantrekken. Vooral vallen zij
over het fundamentalistische karakter
van het werk.
De stichter van Jong Leven, de pres
byteriaanse predikant Jóhn Rayborn,
antwoordde onmiddellijk volgens het
blad „Time": „Er is onder dominees
zeer sprake van een beroeosnaüver
.n andere beroepen. Jong Leven
geen middelbare-scholieren-kerk. Het
recruteringsprogramma voor
„Ik ben er zeker van dat wii niet eng
hartig zijn tenzij de Apostolische Ge
loofsbelijdenis enghartig is. Er zijn pre
dikanten die ons weer in het statische
skelet van het kerkelijke jeugdwerk wil
len trekken. Als dat zou gebeuren was
de aantrekkingskracht van Jong Leven
spoedig verdwenen. Teveel predikanten
spreken alleen maar over narcissen en
roodborstjes. Wij geloven dat het een
zonde is om de jonge mensen te vervc-
13
Luister, dappere vreemdeling, en weet dat de
wrede Zohauk. een nakomeling van Glamschid. toen
hit od de troon van Perzië zat. in de geheime ge
welven van Istahkar een verbond sloot met de
machten der duisternis. De gewelven waar jk van
spreek werden door de geesten uit de levende rots
gehouwen, lang voor Adam bestond. In die gewel
ven voedde h.j twee slangen met dagelijkse offeran
den van mensenvlees en bleef daar mee bezig tot
zijn onderdanen in opstand kwamen en het zwaard
namen om hem te bestrijden. Onder hen bevonden
zich de moedige hoefsmid en de onoverwinnelijke
Feridoun die de dwingeland gevangen namen en
hem voor altijd oosloten in de verschrikkelijke ho
len van de berg Damavend. Doch voordat dit ge
beurde. bracht een bende slaven, uitgestuurd om
mensenoffers te zoeken, in de gewelven van het pa
leis var, Istakhar zeven zusters bijeen, die zeer
schoon waren. Deze meisies waren de dochters \an
een wijze wiens hele rilkdom ze uitmaakten, samen
met zijn grote schranderheid. De oudste was nau
welijks twintig, de jongste had pas haar dertiende
jaar bereikt en ze leken alle zeven zo op elkaar
dat men hen slechts uit elkaar kon houden door
op hun grootte te letten. Toen ze dan .in de gewei-
zen stonden, boden de zusters een zo bekoorlijk
schouwspel dat ze zelfs het hart van de onsterfelijke
wezens deden smelten. De donder ratelde, de aar
de beefde, de muur van het gewelf scheurde open
en voor hen verscheen een man, gekleed nis een
jager en gewapend met boog en pijlen, gevolgd
door zes andere mannen die zijn broeders waren
Het waren grote mannen met een donkere huids
kleur, doch mooi om naar te kijken, ofschoon de
blik in hun ogen meer had van doden dan van le
venden ..Zeineb." zei de aanvoerder van het zeven
tal met zwaarmoedige stem. terwijl hij het oudste
meisje bij de hand nam, „ik ben Cothrob, koning
SIR WALTER SCOTT
van de onderwereld en opperhoofd van Ginnistan
Samen met mijn broeders behoor ik tot de geesten
die uit zuiver vuur werden geschapen doch die te
trots waren om. zelfs op bevel van de Almachtige,
hulde te brengen aan dat handvol aarde dat men
mens heeft geheten. Waarschijnlijk heelt men ons
bij u afgeschilderd als wreed, hardvochtig en genie
pig Dit is echter een leugen, want in werkelijkheid
zijn wij edelmoedig. Wraakgierig worden wij slechts
als men ons beledigt, wreed als men ons hoont.
Zij echter die vertrouwen in ons stellen worden
niet bedrogen en thans hebben wij de gebeden ge
hoord van Mithrasp. uw wijze vader, die verstandig
genoeg was om niet alleen de oorzaak van het goed
doch ook de zogenaamde bron van het kwaad te
aanbidden. Gij staat thans op de drempel van de
dood, doch als u ons uw vertrouwen wilt betonen
door ons elk één haarlok te schenken, zullen wij
u brengen naar een veilige plaats, vele mijlen hier
vandaan, waar gij Zohauk en zijn trawanten zult
kunnen weerstaan." Daar de meisjes de dood vrees
den. schonken ze de donkere man wat hij hen
vroeg en onmiddellijk verplaatste deze hen
betoverd kasteel op dc bergen
wat zij eigenlijk bedoelden. Het grootste
bezwaar bleek te zijn dat deze jonge
mensen weer teruggevallen zijn om de
Bijbelse boodschap van verzoening, die
volgens Amerikaanse orthodoxie
gaat met een levenshouding v
drinken, niet roken en niet dansen. Hun
verknochtheid aan de Bijbel bewijzen
door met hun schoolboeken altijd de
Bijbel bij zich te dragen.
Wat het blad Time niet toevoegt
dit bericht is dat ondanks de kritiek
van predikanten en van ouders, d.:
levenshouding van hun kinderen zie
een kritiek op de hunne, de clubs met
verbazingwekkende snelheid groeien.
Jong Leven en soortgelijke acties be
horen nu reeds tot de meest invloedrijke 1
jeugdbewegingen van Amerika en dat,
zonder moderne aanpak", zonder in-
vreesd "en gehaat, maar niet veracht worden. Als stuiven, zonder dansen. Alleen gebaseerd
ik er goed over nadenk, verwondert het mij niet dat; op wat zingen, een preek en een Bijbel-1
u zo halsstarrig bent in uw dwaling, want het ligt lezing en op theologisch gezien een streng
in de natuur der boze geesten waarvan u afstamt orthodoxe belijdenis. De beweging is in-|
de dwaling meer lief te hebben dan de waarheid, terkerkelijk, omdat zij jonge mensen uit
Ook begrijp ik nu waarom u zich zo opgewekt voelt alle kerken wil bereiken en omdat zij
en luidkeels liederen zingt zodra u de nlaats be- als het ware een levende kritiek is op
treedt waar boze geesten zich ophouden. Zij immers
maken dit gevoel van vrolijkheid in u wakker, net
zoals anderen zich opgeruimd voelen als ze de grond
hunner voorvaderen naderen.
Bij de baard van mijn vader, ik geloof dat
gelijk hebt. riep de Muzelman, kennelijk verheugd J
over de opmerking van zijn tochtgenoot. Wel heeft1
de profeet ons in de loop der tijden een ander ge
loof gebracht, beter dan dat
in de geesteshallen
zeven jongelingen op. onoverwinnelijk in de oorlog
en in de jacht. rondzwervend in de omgeving van
het kasteel der onderaardse geesten. Zij waren gro
ter. donkerder en fierder dan alle andere bewoners
van de valleien van Kurdistan en zij kozen zich
vrouwen en werden de stamvaders van de zeven
geslachten der Kurdmannen, wier dapperheid thans
over de hele wereld spreekwoordelijk is.
De Christen luisterde met stijgende verwondering
naar het vreemde verhaal en antwoordde, na een
ogenblik stilte:
- Gij hebt gelijk, Saraceen,
len".
jaar van heroriëntering. Er is in dat
Men heeft het jaar 1959 wel genoemd laatste kan ook geschieden in achte-
het jaar van de dooi. loosheid.
open komen te liggen, is dat in het mogen niet verworden tot dode vor-
bijzonder het geval.
Hoe zal nu het jaar 1960 ons
zijn. Zij zullen moeten worden benut, en meningsvorming. Op het gebied
Voor wie bij de bijbel leeft, zal het van de school. Op dat van de politiek,
een jaar mogen worden van waak- Ook op dat van het maatschappelijk
zaamheid en van werkzaamheid. leven.
grotere en* zwaardére krachten zich mogelijkheden en de kansen. Beter
gaan inzetten tegen hetgeen aan ac- antwoord op de kritiek zal niet te
tiviteit in christelijke geest tot stand geven zijn. Maar zal het afdoende
OM HET RECHT TUSSEN DE VOLKEN
zodat men, ontmoedigende ervarin-
"M" A STREVEN vai
even belangrijk als moeilijk. Hoe gen ten spijt, aan de noodzaak
gemakkelijk komt men er toe,
voor de verhoudingen tussen de vol
ken het begrip recht in te ruilen hardt?
voor het begrip macht. Hoe gemak- Er is juist vandaag reden 1
kelijk ook legt men zich neer bij etc
hetgeen als resultaat van kennelijk
onrecht moet worden
hij grote betekenis van het volkenrecht,
slijk en nader: op een beoefening ervan in
gebrand- christelijke geest, de aandacht te ves
tigen. Deze eerste krant in het nieuwe
En toch, wie van gevoelen is, dat de jaar moet namelijk het overlijden
pen en die haar ook onderhoudt, hij christen, die zich zonder aflaten, v
zal overtuigd zijn, dat er, behalve tenschappelijk zowel als praktisch,
op het moeilijke gebied van het recht
tussen de volken bewogen heeft.
Het is de Zwitser Max Huber, vor-
pionier, wiens grote verdien-
die volken, ook iets zal zijn, dat als
recht tussen hen te gelden heeft.
Nog een stap verder zal hij gaan.
Want hij zal ook hier geleid worden
door de overtuiging, dat het recht sten op dit terrein een aantal jaren
tussen de volken, hoezeer een eigen geleden door onze Vrije Universiteit
karakter dragende, evenals alle recht door een eervol eredoctoraat nog
eens extra zijn onderstreept.
Daarmede werd zijn grote betekenis
publiekelijk erkend. Daarmede werd
ook vanuit deze universiteit die
van Anema, Victor Rutgers en ande
ren beklemtoond, hoezeer beoefe
ning van deze wetenschap in chris
telijke zin wordt gewaardeerd en
noodzakelijkheid
zijn oorsprong en geldingsgrond
den zal in God.
Stellig een moeilijk terrein. Boven
dien een terrein, waarop men wel
zeer aan zijn overtuiging moet vast
houden, wil men niet door trieste er
varingen, geheel liggend in het fei
telijke vlak, wordenontmoedigd.
Of zou het andersom kunnen zijn?
En wel dat men ook in de feitelijk-
held nieuwe stimulansen ontdekt,
PROTEST BIJ EEN STILZWIJGEN
J-JET r.k. maandblad „Te elfder bet wereldgeweten, dat ook door
«..i.j v_.arooms-katholieken behoort te wor
den beschouwd als een moreel
goed.
„Wie Von Papen openlijk rehabili
teert, neemt derhalve openlijk 1
bekend en belangwekkend
omdat het vaak een „eigen" ge
luid laat horen, is nog in zijn de
cembernummer ontdaan over de
benoeming in oktober
Papen tot geheim pauselijk afwijkend standpunt in ten aanzien
plaats en het maakt met instem- legt en dient daarvoor zijn rede-
ming melding van de verbazing nen bekend te maken. Op grond
die deze benoeming, ook onder van deze overweging menen wij te
bij geen redenen worden opgege-
deze stap, „genomen hetzij door de heim kamerheer, juist omdat hier-
paus zelf, hetzij door andere instan
ties in het Vaticaan met medewer
king van de paus", ten zeerste.
Het. eveneens r.k. dagblad „De
Tijd-De Maasbode" had over deze protest wordt gevormd door de ver-
benoeming geschreven: „Wij doen dere overweging, dat Rome de ge
goed ook in een zaak, die ons
beetje vreemd uitziet, ons oordeel
op te schorten. Komt er in het ge
woonte heeft bij de door haar ge
nomen beslissingen de daarvoor
geldende redenen doorgaans te 1
heel geen nadere verklaring, dan zwijgen. Ons protest betreft derhal-
zou dat voor ons no? geen reden ve ook dit Vaticaans gebruik, dat
zijn aan te nemen, dat
de verontwaardi-
reden ontbreekt. AI blijft dan wel rond deze de publieke opinie
oordeel, vooral ook omdat er de Tot zover dit r.k. maandblad. In-
bereidheid aan wordt toegevoegd,
het opschorten blijvend te doen
zijn, alleen omdat niet aan te ne-
tusscn zwijgt Rome. Intussen óók
echter achten wij èn dit zwijgen èn
dit protest eveneens voor protes-
ze voorouder:
1 Tugrut, maar wij verlagen
toe. zoals vele andere Mohammedanen,
de geesten waar wij van afstammen, onvoorwaarde;
lijk te veroordelen. Ons geloof leert
deze geesten nog niet geheel zijn p'
:S Christelijke Jeugdbond
van natuurvrienden
Tugrut in Kur
distan, waarna nooit een menselijk oog hen nog heeft
houwd. Na verloop van tijd echter daagden
immers dat
slechts een beproeving "doormaken waarop
straf of beloning zal volgen, niemand weet het. Het
twistgesprek daarover willen wij aan de Mollahs en
Imams overlaten. Weet echter dat de eerbied voor
die geesten bij ons nog bestaat, aangezien men daar
zelfs nog sporen van terugvindt in sommige liede
ren die mijn geloofsgenoten zingen.
(Wordt vervolgd)
Te Apeldoorn werd dezer dagen het
jaai-lijks congres van de Christelijke
Jeugdbond van Natuurvrienden gehou
den. Tijdens de openingsmiddag sprak
ds, S J Popma uit Amsterdam over het
onderwerp Mens en Natuur in de lite
ratuur. De echte beleving van de natuur
is volgens spreker een samenspel tussen
natuurgevoel en -genot. Natuurgevoel
uit zich in het primaire openstaan voor
dc schoonheid. terwijl het begrip
natuurgenot nauw verbonden is met een
zeker lichamelijk welbehagen Vooral in
deze tijd kunnen verschuivingen in het
levensgevoel van de mens optreden,
waardopr deze in sterke mate van de
natuur vervreemd raakt.
Tijdens het congres werden door de
leden van het hoofdbestuur der C.J.N.
jaarverslagen uitgebracht. Bij de dis
cussies bleek dat de natuurstudie in het
verslagjaar een belangrijke verdieping
heeft ondergaan. Onderzoekingen naar
de gedragingen van dieren en naar het
de
natuurbeschermingsgedachte zowel bin
nen als buiten de C.J.N. bleek meer dan
in vorige jaren het geval was werk te
zijn besteed. Vijf zomerkampen zal de
C.J.N. in 1960 organiseren: op de Wad
deneilanden, in Twente en in Zeeuws-
Vlaanderen. De bond bestaat thans uit
32 plaatselijke afdelingen met ca. 600