Clir.-geref. reactie op besluiten Utrecht Onderwijzers tegen aansluiting NVV meester Tendens tot devaluatie middenstandsdiploma Financiële actie van V.U. nu in tweede ronde HONING - RICHARD Een woord voor vandaag Kanttekening Zijn wij er nu? De besluiten van de generale synode-Utrecht van de Gerefor meerde Kerken hebben niet alleen betrekking op de ver houding t.o.v. de vrijgemaakte Gereformeerde Kerken. Ook heeft de terzijdestelling van de vervangingsformule de christe- lijke-gereformeerden iets te zeggen. Ds. J. H. Velema heeft in een herenigingsnummer van .yTeugdstemmen" het maandblad van de ger. jeugdcentrales van Huizum, Leeuwarden en Leeu warden-west op deze terzijde stelling gereageerd: TAE Geref. Synode heeft een his- -L' torische beslissing genomen. Een beslissing, die deze Synode en de Geref. Kerken eert. Er moet wel het een en ander ge beurd en losgewoeld zijn in de geesten dat de op vorige Synodes nog als goddelijke waarheid ver dedigde formule, nu ineens terzij de gesteld kon worden. Als bui tenstaander kan ik moeilijk oor delen over de motieven, die tot deze terzijdestelling geleid heb ben. Je kunt daar zo je gedach ten over hebben, maar die doen minder ter zake. Alleen respect voor het feit. Vervelend eigenlijk dat je altijd maar weer geneigd bent om vra gen te gaan stellen juist bij een dergelijke mijlpaal. Immers de vraag laat zich niet onderdruk ken: hoe moet ik nu oordelen .over het beleid van vorige Syno des? Heeft de Utrechtse Synode van 1959 het beleid van de vorige Synodes nu feitelijk veroordeeld? Als we de betrokken beslissing goed lezen kunnen we deze ver oordeling er moeilijk in vinden. Trouwens daar wijst ook de formulering „terzijde-stelling" op. Je stelt iets terzijde als het, hoe wel goed geweest, op een bepaald moment z'n dienst heeft gedaan en nu kan worden uitgeschakeld. EN juist het feit dat op deze wij ze het besluit t.a.v. de ver vangingsformule genomen is tem pert onze blijdschap en kan ons niet doen juichen: nu zijn we er! Het is nu nog maar een kwestie van de nodige welwillendheid en de Gereformeerde Belijders kun nen ook kerkelijk één worden. Ik schreef daar: ons en onze. Daarmee bedoel ik uiteraard: de chr.-gereformeerden. Vanzelfspre kend geef ik in dit artikel m'n privé-mening en ben ik geen pen voerder voor m'n kerken. Ik meen echter onze kerken wel zo goed te kennen om te weten dat m'n gedachten over deze zaak niet al te zeer uit de Geref. toon vallen. Van Chr. Geref. gezichts punt bezien is de situatie gewor den zoals die was voor 1944 t.a.v. tenminste de uitspraken van Synodes over Verbond en Doop. Over andere veranderingen, die na 1944 hebben plaats gehad spreek ik nu niet, al zou daar over bij een eventuele vereniging terdege gesproken moeten wor den. VOOR 1944 fungeerden in de Ge ref. Kerken verschillende uit spraken over Doop en Verbond de verklaring van 1905. In 1944 werd een bepaalde lijn, die in 1905 te vinden was („1905" was een compromis) als de alleen juiste verklaard en daaraan wer den de kerken gebonden. Zij die vanaf 1944 grote bezwa ren hebben ingebracht tegen de binding zien zich nu grotendeels de grond onder de voeten wegzin ken. Zij hebben zich inzonderheid te herzien, want de binding is verdwenen. Hoe deze terzijde-stel ling ook getracteerd of aange kleed" is, van binding is geen sprake meer. Ieder, die alleen maar bezwaar had tegen en streefde voor ophef fing van de binding, kan juchen de vlag uitsteken. De binding is 1 af. Echter is ons Chr. Geref. be zwaar nooit geweest de binding als zodanig. We zijn niet Chr. Gere formeerd vanaf 1944, maar we zijn in 1892 reeds Chr. Gerefor meerd, GEBLEVEN omdat het voor onze Chr. Geref. Bezwaar de voorouders een overwegend be zwaar was dat ongereformeerde leringen inzake Doop en Weder geboorte geleerd werden. VAN meetaf heeft dit als be zwaar geleefd: in een kerk moet er zeer zeker zijn de liber- tas profetandl de vrijheid om te profeteren maar binnen het raam van de belijdenis. Doch in een kerk mogen geen twee voor stellingen der leer naast elkaar geleerd worden, die elkaar uitslui ten en met elkaar in strijd zijn. Hopelijk is dit standpunt duide lijk. We zullen het natuurlijk niet altijd op alle punten met elkaar eens zijn in een gereformeerde kerk. Dat is in de Chr. Geref. Kerken ook niet het geval. Maar wanneer twee leeiwoor- stellingen gegeven, geleerd, ge preekt worden, dan maken „„.„O,, uier io A* Hpll-ideriis ding. Hier is de Belijdenis ..n ge- de beslissing van de Utrechtse Sy node ook respecteren en blij zijn dat deze Synode een stap terugge daan heeft en een stap in de goe de richting, toch nog met tweeër lei leervoorstelling blijven zitten. Weliswaar is de vervangingsfor mule niet bindend meer, maar de leervoorstelling die daarin gege ven wordt, is afgekeurd. Integen deel men meent dat de zakelijke inhoud van de vervangingsformu le in de Drie Formulieren is te rug te vinden dus conform de Be lijdenis is. En dat is een opvatting, die we als Chr. Geref. beslist niet kun nen accepteren. We menen dat de zakelijke inhoud van de Vervan gingsformule in strijd is met Gods Woord en de Belijdenis der Ker ken. Nergens wordt geleerd dat ik de kinderen moet beschou wen en behandelen als delende in de wederbarende genade van de H. Geest, waarbij dan in het midden gelaten wordt wanneer de wedergeboorte plaats vindt en waarbij niet verdisconteerd wordt 'dat er ook gedoopte kinderen zijn die niet wedergeboren worden. De winst is: dit BEHOEFT niet meer geleerd te worden. Ons bezwaar blijft dit MAG nog geleerd worden. Zolang dit nog geleerd mag wor den zijn we er niet. de ver- Geref. Belijders zijn er niet, wanneer formules aan de kant van de kerkweg worden geplaatst of kerkelijke papieren, na gebruik, weer worden afge dankt, maar wanneer Schrift en Belijdenis voluit gaan functio neren in het kerkelijke leven en in de kerkelijke arbeid. Zal er na de terzijde-stelling van de vervangingsformule anders worden gepreekt en zal de ge meente anders worden beschouwd, behandeld en bearbeid? Zo neen, dan zijn we nog niet veel verder gekomen, hoe dank baar ook voor de Utrechtse be slissing, die sommige broeders niet gemakkelijk moet gevaLlen zijn. Zo ja, dan zou blijken, dat deze terzijde-stelling meer is dan een formele aangelegenheid. Ik hoop niet al te zeer uit de toon te vallen in dit nr. dat door de redactie met zoveel enthou siasme in elkaar gezet wordt. Maar ik moet eerlijk m'n me ning geven. Ook wij zien „met spanning de dag tegemoet dat we als Geref. Belijders samen weer kunnen bou wen aan Gods Koninkrijk" be doeld is waarschijnlijk onder één kerkdak. Zover zijn we nu helaas nog niet na Utrecht 1959. Er moet meer gebeuren. Vooral: Gods Geest moet de hof van alle kerken doorwaaien opdat we niet leven uit en zweren bij systemen en formules (van ui terst links tot uiterst rechts), maar samen leven uit de levende Christus. Dicht bij Hem zijn we ook dicht bij elkaar. Bestuursvoorstel N.O.V. getorpedeerd Beroepingswerk De 14e algemene vergadering der Nederlandse Onderwijzers vereniging (N.O.V.) gisteren te Amsterdam begonnen heeft vannacht om een uur met grote meerderheid van stemmen het hoofdbestuursvoorstel tot aan sluiting van de N.O.V. in 1960 bij het Nederlands Verbond van Vakverenigingen (N.V.V.) ver worpen. De uitslag van de stemming tegen 233, voor 92 en 1 blanco (er werd gestemd door het opsteken van een stemkaart). De voorzitter, de heer Jac. Lootsma, verklaarde dat de thans ont stane situatie een nader beraad van hel hoofdbestuur vereist. Het hoofdbestuur was niet onbekend met de vermoedelijke uitslag der stem ming verwerping van haar voorstel zo merkte de voorzitter op. Het heeft nog geen vaststaand standpunt inge nomen wat er nu moet gebeuren welke bepaalde consekwenties aan verwerping verbonden zijn. De afdeling Delft heeft een voorstel ingediend, inhoudend oprichting in de NOV van een landelijke groep waar van de voorstanders van aansluiting bij het NVV lid kunnen worden; en aansluiting als groep uit de NOV bij het NVV. Dit op grond van de overweging, dat niet alle leden van de NOV voor aansluiting bij het NVV zullen zijn en de praktijk zal mo-eten uitmaken of aansluiting nut heeft. De voorzitter verzocht de afdeling dit voorstel in te trekken. Met de verwerping van het hoofd bestuursvoorstel is, aldus de voorzitter, het probleem nog niet opgelost. Het hoofdbestuur wil in het nader beraad samenspreking en besprekingen houden met het NW hoe in de thans ontstane situatie misschien een tussenoplossing tot stand gou kruinen worden gebracht om daarover aan de volgende algemene vergadering of de verenigingsraad rap port uit te brengen en dat als voor lopig richtsnoer voor zijn beslissing te Het hoofdbestuur ziet op het ogenblik nog geen uitweg doch wil z(jn best doen er een te zoeken, die misschien vo« minderheid ook acceptabel is. Benoeming in de onderwijsraad derwijs en kleuteronderwijs: van Dijken, lid van Gedeputeerde Sta ten van de provincie Zuid-Holland, wo nende te Den Haag. Mr. T- A. van Dij ken is tevens benoemd tot voorzitter van deze afdeling. Advertentie meer., meest.. béste gelderse rookworst Instituut voor middenstandsontwïkkeling Op de jaarvergadering van het instituut voor middenstandsont wikkeling, die gisteren in Gronin gen gehouden werd, heeft de voor zitter, de heer J. C. Deering, in zijn openingsrede gezegd, dat er een tendens tot devaluatie van het mid denstandsdiploma bestaat. Met de richtlijnen tot Invoering van gesubsidieerd en geïnspecteerd midden- standsonderwijs, zoals die zijn neerge legd in een rapport van de staatscom missie, kan de heer Deering zich wel verenigen. Hij pleitte voor een uitein- Zaal „Het Grote Bos" wordt herbouwd Het enige weken geleden door brand verwoeste hervormde recreatiecentrum Het Grote Bos te Doorn zal worden her-1 bouwd. Men hoopt met de bouw van dit centrum gereed te komen voor het zo merseizoen 19(50. Het nieuwe gebouw, dat nu in steen zal worden opgetrokken zal op zaterdag voor pasen als dat niet gelukt op de zaterdag voor pinksteren worden heropend. Het nieuwe recreatiecentrum krijgt een oppervlakte van 900 vlerkante meter. Het oude gebouw had een oppervlak van 600 vierkante meter. Het herbouwde cen trum zal een zaal krijgen die plaats biedt aan duizend personen (de zaal van het dóór brand verwoeste centrum bood plaats aan 700 bezoekers). delijke erkenning van het middenstands- onderwijs door de Nederlandse regering door middel van rijkssubsidie en rijks inspectie. Als dit niet mogelijk is door middel van de mammoetwet, dan moet er in ieder geval een wettelijke rege ling komen, zo zei hij. De voorzitter achtte het verlenen vrijstelling voor het middenstandsdiplo ma voor leerlingen van- het VGLO van de primaire nijverheidsscholen v meisjes onverantwoord. Dit kan er leiden, dat het vestigingsbeleid op den duur wordt uitgehold. Hij constateerde met vreugde, dat de minister van economische zaken het einddiploma van de middelbare land bouwschool niet heeft willen aanwijzen als bewijs van voldoende handelskennis op grond van de vestigingswet. Het verschil in het percentage ge slaagden tussen cursisten van het IMO en die van de niet erkende cursussen bedroeg dit jaar 11.2 procent. Het hoog ste aantal punten voor de zes vakken was dit jaar 58. voorzitter betreurde, IMO nog niet officieel als representa tieve organisatie bij het departement van O. K. en W. is geïntroduceerd. Hij toonde zich voorts verontrust door de ontwikkeling van het vestigingsbeleid. Hij vond het noodzakelijk, streng de de hand te houden aan de wettelijke voorgeschreven vestigingseisen. NED. HERV. KERK Beroepen door de Generale Synode als pred. voor buitengew. werkz. (voorzitter synoderaad Molukse Evang. Kerk in derland): W. H. Tutuarima te Buiksloot. Aangenomen het beroep door de gen. synode tot pred. voor buitengew. werkz. (Kerk- en ziekenzorg): A. Dönszelmann te Amsterdam; naar Vreeswijk: W. van Hennekeler te Molenaarsgraaf. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Bovensmilde: A. A. Klap wijk te Paesens; te Hoornsterzwaag: W. F. Koelé, kand. te 's-Gravenhage; te Ot- tcjand: J. J. Tissink, kand. te Bergen op Zoom; te Kootwijkerbroek: P. S. Veld huizen, kand. te Sliedrecht. Aangenomen naar Landsmeer: J. j Wattum te Mildwolda, Old. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Aangenomen naar Armadale, West- Australië: K. Drüning te Rijnsburg. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Kralingen: M. S. Roos te Alphen a. d. Rijn. Aangenomen naar Midwolda, Old.: H. U. Westerterp te Wormerveer. Bedankt voor Doesburg: H. U. Wester terp te Wormerveer. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Werkendam: P. Honkoop 'te Yerseke. 700.000 in vaste bijdragen nodig groei niet achter bij de rijks universiteiten. Wat grootte be treft is deze school thans verge lijkbaar met de Rijksuniversiteit van Groningen met dien verstan de dat in tegenstelling met Gro- Uitreiking Prof. van der Leeuwprijzen De staatssecretaris van onderwijs, kunsten en wetenschappen mr Y. Schol ten zal op 7 januari de twee „Professor van der Leeuwprijzen 1959" uitreiken aan de componisten Hendrik Andriessen en Rudolf Escher. Prof. Andriessen zal de prijs ontvan gen voor zijn „Symphonische Etude" en Rudolf Escher voor zijn „Le Tombeau de Ravel". De Professor van der Leeuwprijs wordt toegekend met medewerking van Philips Phonografische Industrie te Baam. De prijs werd verleend op advies van een commissie bestaande uit Jan Mul, mr. Guillaume Landré, Willem van Otterloo en de heer B. Wagemans. Open brief voor Herschel Grynszpan Op 7 november 1938 overleed aan zijn verwondingen de Duitse diplomaat Ernst von Raüh, verbonden aan de Duitse am bassade te Parijs. Hij was neergeschoten door de zeventienjarige Joodse jongen Herschel Grynszpan, die voor de nazi's naar Frankrijk was gevlucht en daar het bericht ontvingen dat dezen zijn ouders hadden gearresteerd. De jongen schoot op de diplomaat om zijn woede te koelen over het onrecht zijn ouders aangedaan. Voor de nazi's was deze aanslag een goe de aanleiding in Duitsland eqn groot pro- grom te organiseren. In de nacht van 9 op 10 november 1938 gingen nagenoeg alle synagogen in vlammen op, Joodse zaken vernietigd. Joden gewond en ge dood. Herschel Grynszpan verdween in een Franse gevangenis. Daar was hij nog toen de Duitsers het land overweldigden. Sindsdien ontbreekt ieder spoor van de jongen. Zijn bejaarde ouders die de con centratiekampen hebben overleefd cn thans in Israël wonen, hebben in de Is raëlische dagbladen een open brief ge schreven waarin zij hun zoon verzoeken zich bekend te maken. Volgens onbeves tigde berichten zou Herschel Grynszpan namelijk in een voorstad van Parijs in garage als monteur werkzaam zijn. Hij zou leven onder een valse naam en l tot het Christendom zijn overgegaan. ningen de medische faculteit van de VU nóg in opkomst en het academisch ziekenhuis nog niet in gebruik is. Aangezien maar negentig procent (misschien in de toekomst 95) van de kosten door het rijk worden gesubsi dieerd betekent dit dat in de toe komst de school over meer in komsten zal moeten beschikken. In de jaarvergadering van 1959 hebben de directeuren bij monde van ir. C. Doets een overzicht gegeven van kosten van de uitbreidingen die nodig zijn. Het in aanbouw zijnde academisch ziekenhuis kost 40 miljoen, de nieuw te bouwen laboratoria wis- en natuurkunde 45 miljoen, de laboratoria voor de me dische faculteit 20 miljoen, de kosten voor een hoofdgebouw voor de A-facul teiten, bibliotheek en administratie be dragen 25 milj. Wanneer men bij deze be dragen nog eens de kosten van inrichting voegt komt men tot een totaal bedrag van bijna 200 miljoen gulden die in de komende jaren zullen moeten worden geïnvesteerd. Reeds in 1958 rekenden de directeuren uit dat wil de universiteit zjjn werk kunnen blijven doen de vaste inkomsten van vrienden moeten stijgen tot 700.000 gulden. Door een gróte krachtsinspanning van een ééndagsactie werd het totaal van de contributies van 400.000 tot 560.000 gulden opgevoerd. Het benodigde bedrag werd toen niet gehaald en daarom hebben de direc teuren besloten om de actie in een twee de ronde te brengen. Men hoopt in ieder geval de nog meer dan 20.000 jaarlijkse contributies van 1 gulden op de kunnen voeren en nieuwe contribuanten en lingen te winnen. Deze actie zal vooral in het licht van het tachtigjarig bestaan van de VU staan. Dit feest zal gevierd worden op 20 okto ber. Het doel van de actie Is om dit jaar wel het totaal bedrag van 700.000 gulden te bereiken. Volgens de directeuren is het absoluut nodig dat dit bedrag bereikt wordt, om dat het aantal studenten in de komende jaren sterk zal toenemen. De VU, die vorig jaar 2400 studenten telde, rekent in 1970 op 4500. Wel is het mogelijk dat de rijkssubsidie die op het ogenblik 90% bedraagt zal stijgen tot 95 procent. Maar dan blijft nog altijd 5 procent over die zelf gefi nancierd moet worden. Bovendien wordt er geen subsidie ver strekt voor de theologische faculteit er worden andere uitgaven die volgens het rijk geen betrekking hebben op het derwijs niet gesubsidieerd. Het bedrag van de uitgaven dat aftrek van de rijkssubsidie door inkom- uit particuliere bron moet worden gedekt overtreft reeds thans heel het bedrag van de totaal uitgaven va jaren toen nog geen rijkssubsidie werd ontvangen. zo goed, gezond, stérk en voordelig! hemdje9 0.75-t.60 SJeÜMM DUBBEL-RIBSTEEK ONDERGOED broekjes 0.85-1.45; 2-16 jaar; ook in wol en witte katoen Kenneth van de Slapende Luipaard In mijn vader- land heb ik nog andere bijnamen, doch als IK die noemde, zouden ze uw oren kunnen kwetsen. En thans, dappere Saraceen, vertel mij welke stam de eer heeft u onder zijn .zonen te tellen en naar welke naam u luistert. Ridder Kenneth, zei de Muzelman, het verheugt me dat gij een naam draagt die ik zonder veel moeite kan uitspreken. Ik ben geen Arabier, zoals gij schijnt te vermoeden, al stam ik van een ge slacht dat ongetwijfeld even wild en krijgszuchtig is als zij. Mijn naam, ridder van de Slapende Lui paard. is Sheerkohf, Leeuw van de Berg. en het geslacht waar ik ben uit voortgesproten is Kurdistan. Als mijn inlichtingen juist zijn, hernam de Christen, is uw grote sultan eveneens een zoon van dat geslacht? Dank zij de profeet, riep de Muzelman, omdat hij'ons de eer heeft aangedaan uit ons midden de man te roepen die ons kan leiden. Zelf ben ik slechts een worm in dienst van de koning van Egypte en Syrië, doch mijn naam wordt overal in het land met eerbied genoemd. Maar zeg mij eens, vreem deling, roet hoeveel manschappen bent u hier naar toe gekomen? Op mijn woord, antwoordde Sir Kenneth, met de hulp van vrienden en bloedverwanten kon ik nau welijks tien geoefende lansdragers op de been bren gen en in totaal niet meer dan vijftig man, boog schutters en knechten meegerekend. Sommigen zijn mij ontrouw geworden, anderen sneuvelden in de strijd, weer anderen werden ziek en zo schiet mij nog slechts één schildknaap over, die nu ook ziek is en voor wiens genezing ik deze pelgrimstocht heb ondernomen. SIR WALTER SCOTT Ik begrijp dit niet, Christen riep Sheerkohf, wat hebt u zich in het hoofd gehaald? Kijk, in mijn koker heb ik vijf pijlen met vleugels van arendsve ren. Als ik een van die pijlen naar mijn kampplaats stuur, springen direct duizend manschappen in het zadel. Een tweede pijl is voldoende om nogmaals zoveel ruiters te voorschijn te doen treden. Zo kan ik met mijn pijlen alleen, niet minder dan vijfdui zend geoefende soldaten oproepen en als ik dan nog mijn boog stuur, zullen minstens tienduizend nieuwe ruiters de woestijn onder hun hoefslagen doen dave ren. Waarom dan komt u met vijftig manschappen een land aanvallen, waar ik een der geringsten ben? Bij het kruis dat mij heilig is, Saraceen, ant woordde de noorderling, één stalen handschoen kan een hele zwerm paardenvliegen, verpletteren. Misschien, glimlachte de Saraceen, maar dan moet u die eerst in uw greep hebben. Teneinde een nieuwe twist te vermijden, vervolgde hij op een heel andere toon: Maar als u werkelijk zo arm bent aan goederen en manschappen, hoe kon u mij daar straks dan voorstellen mij naar de legerplaats van een koning te leiden en daar voor mijn veiligheid borg te staan? Dat komt, antwoordde de Christen, doordat de naam van ridder en het bloed van edelman bij ons iemand het recht geven zich op voet van gelijkheid te stellen, zelfs met koningen van eerste rang, zo lang het tenminste geen dingen betreft die verband houden met de koninklijke waardigheid of het daar aan verbonden gezag. Ik ben slechts een arm rid der, doch zo Richard van Engeland het moest wa gen mij in mijn eer te krenken, zou ik het recht hebben hem uit te dagen tot een tweegevecht en hij zou zich daaraan niet kunnen onttrekken zonder de wetten van het ridderschap met de voeten te treden. Hoe vreemd, riep de Emir verbaasd. Een le deren gordel en een paar sporen maken een arm man dus even aanzienlijk als een koning? U vergeet het edel bloed en het onversaagde hart, zei Kenneth. Mag u dan ook omgang hebben met de vrouwen van uw vorsten en aanvoerders? vroeg de Saraceen verder. Ja, antwoordde de ridder van de Slapende Lui paard, zelfs de armste ridder van de Christenheid heeft het volste recht zijn hart en zijn moed, zijn roem en Zijn liefde te verpanden aan de schoonste prinses die ooit een kroon op het hoofd droeg. Daarstraks, vervolgde de Saraceen, hebt u de liefde de grootste schat van het hart genoemd. Als ik u zo hoor spreken, mag ik wel aannemen dat u uw hart op een zeer edele jonkvrouw gericht houdt? (Wordt vervolgd) Elektriciteit uit voorraad Het Israëlische opperrabbinaat heeft na langdurige onderhande lingen een overeenkomst gete kend met de maatschappij die Israël van stroom voorziet. Door deze overeenkomst zullen voor taan ook religieuze Joden op de Sabbat van elektriciteit ge bruikmaken. Hoewel zij op de Sabbat geen lichtschakelaar mo gen omdraaien, zijn er klokken die dit doen. Overal ter wereld wordt door de Joden van deze apparaten gebruik gemaakt. In Israël konden orthodoxe Joden hier echter geen gebruik van maken omdat de elektriciteit- maatschappij ook door Joden op de Sabbat werk liet verrichten. De religieuze Joden wensten geen gebruik te maken van stroom waarvoor andere Joden de Sabbat moesten ontwijden. De thans gesloten regeling houdt in dat op Sabbat geen energie zal worden opgewekt, doch geput zal worden uit de voorraad. Moskou verdraaide pauselijke woorden L'Osservatore Romano heeft vandaag Radio Moskou verweten de woorden van de paus in diens kerstboodschap ver draaid te hebben. De paus had gespro ken over de zwijgende kerk, waarvan Radio Moskou gemaakt had dat de paus gewezen had op de „mythe van de zwij gende kerk"- Accountant Oud jaarsavond staat op de stoep om de balani van ons leven op te maken. Hij daagt ons voor de vierschaar, van ons geweten om rekening en verantwoording af te leggen. Gaan we 1960 in met een batig saldo? Of moet de rode pen1 het tekort met twee felle halen onderstrepen? God wil ons loon geven. Ja, wij weten wel dat onze goede werken ons niet zalig maken. Maar als Jezus Christus tegeé Zijn discipelen heeft gezegd „zalig zijt gij" (Matth. 5:11zegt Hij tot drie maal toe „uw Vcéder, die in het verborgen ziet zai het u vergelden (6:4, 6 en 18). God wil in het openbaar Zijn' loon uitbetalen over onze verborgen aalmoezen, onze gebeden in de binnenkamers en ons vrolijke vasten. Niet wat wij in het openbaar hebben gedaan, niet onze vroom-j heid naar buitèn geeft ons leven een batig saldo, maar toal' wij voor God hebben gedaan. Wie in 1959 alleen en in dei binnenkamer bad, beleeft in 1960 de verhoring. Wie ongezien! in 1959 gaf ontvangt in 1960 terug. Wie in alle stilte in 195S huilde zal in 1960 lachen. God laat crp de balans geen enkele post openstaan. God betaalt niet uit in de eeuwigheid. In geloof mogen we de rekening op Oudjaarsavond bij Hem indienen. Hij heeft nooit bij enig mens in de schuld gestaan. Lacht u hierom, moeit God zich niet met de kleine dingen van het leven? Dan zou God geen God meer zijn. Hij, die de haartjes op de poten van de vlieg schiep, interesseert zich voor uw leven van alle GEEN KANDIDAAT A LS in ons land een politicus laat weten, dat hij zich bij bepaalde verkiezingen niet meer als kandidaat beschikbaar stelt, betekent dat vrij wel altijd, dat hij zich inderdaad uit de strijd heeft teruggetrokken. Er wordt bij het opstellen van de kandi datenlijst geen rekening meer met hem gehouden. Geheel anders is het in de Verenigde Staten. Daar houdt een verklaring, dat iemand zich niet als kandidaat beschikbaar stelt, meestal in, dat de betrokkene juist grote belangstelling voor deze kandidatuur heeft, maar het uit tactische overwegingen beter acht, dit niet te laten blijken. Dit is het geval met Adlai Stevenson, die al tweemaal de Democratische partij bij verkiezingen vertegenwoor digde en- beide keren het onderspit moest delven tegen de Republikein Eisenhower. Stevenson houdt nog steeds vol, dat hij niet naar een nieu we kandidatuur zal streven. Nu heeft ook Rockefeller, de Repu blikeinse gouverneur van de staat New York, laten weten, dat hij zich geen kandidaat zal stellep. Hij wil geen strijd ontketenen, die de Repu blikeinse partij zou kunnen verdelen en het hem onmogelijk zou maken zijn verplichtingen als gouverneur na te komen. Hiermede is Rockefeller echter niet van het politieke toneel verdwenen, Hetzelfde geldt Stevenson. De Re publikeinse partij is nu aangewe zen op vice-president Richard Nixon. Er bestaat reeds veel verzet tegen diens kandidatuur, en nu Rockefel ler zich heeft teruggetrokken, zal dit spoedig naar buiten treden. De aanhangers van Rockefeller zul- len zich waarschijnlijk niet bij zijn besluit neerleggen. Zij zullen een gunstig ogenblik afwachten om het verzet tegen Nixon te organiseren. Een goede gelegenheid zou zich voor doen, als bij opiniepeilingen zou blij ken, dat Nixon een verliezende kan didaat zal worden. Stevenson nam in 1952 eenzelfde hou ding aan. Hij kreeg toen de kandida tuur van de Democratische partij zonder erom gevraagd te hebben. Of deze geschiedenis zich volgend jaar zal herhalen is de vraag, maar de mogelijkheid is niet uitgesloten. ELSEVIER DE TEL KWIJT QNZE christelijke omroepvereniging heeft zich kritiek op de hals ge haald door haar weigering om haar televisletijd op de laatste zondag van het jaar beschikbaar te stellen voor een Duitse operette. Ja, in zulk een tijd leven we nu. Ge lukkig is de kritiek meer luidruchtig geworden dan dat ze blijken heeft kunnen geven, namens velen te zijn geuit. Voornamelijk moest het komen van „De Telegraaf', die enkelen van haar opgewonden lezers tot wat drukdoe- nerige ingezonden stukjes wist te be wegen. Intussen is dit Amsterdamse blad al weer op zoek naar een volgend ge geven waarover het zijn schamel ru moer kan maken. In het koor der critici heeft zich nu alsnog „Elseviers Weekblad" gevoegd. Wat dit deftige blad aan kritiek weet te formuleren, is overigens ook al weinig indrukwekkend. Er wordt ge sproken van een belediging, de regis seur, „de muziekvrienden", „de kij kers", en ten slotte zelfs „de publie ke opinie", aangedaan. We zijn er echt niet van onderstebo-1 ven. Aan de Nederlandse televisiestichting verwijt „Elseviers Weekblad", dat zij j „het publiek" veracht. Nu, wij me- J oen, dat onze christelijke omroepver- eniging van een bedenkelijke verach- ting van normbesef zou hebben blijk gegeven, indien zij voor exclamaties als deze overstag zou zijn gegaan. De zondag is voor haar gelukkig nog al tijd een vierdag en geen Else vier dag. Alles komt door dat monopolie, schrijft „Elseviers Weekblad" nog. I Wij hebben echter nooit begrepen, waaruit dat veelgesmade monopolie dan wel bestaat. We hebben in ons land vijf omroepverenigingen, vol gens dezelfde critici veel te veel. Die vijf omroepverenigingen trachten, sik voor zich, het beste te geven. En toch maar gewagen van een mono polie? Niet alleen dat de heren niet weten, j wat een vierdag is, ze kunnen zelfs al niet meer tot vijf tellen. Dit mo nopolie in de domheid zij hun gegund, j EEN WIJS EN VERSTANDIG BESLUIT IJET komt ons voor, verstandig te zijn, dat, zoals ook door ons ge meld, prins Bernhard enkele com missariaten in ondernemingen heeft neergelegd. Het secretariaat van de Prins heeft dit besluit gemotiveerd met de me dedeling, dat deze functies niet meer dan een formele betekenis hadden. Het ontbrak de Prins immers aan de tijd om zich volledig in te wer ken in de vraagstukken, die met deze functies verband houden. Wij nemen zulks voetstoots aan en erkennen, dat hierin al een recht vaardigingsgrond voor het afstand doen van deze commissariaten ligt. Afgezien daarvan, formeel of niet formeel, zijn wij van gevoelen, dat leden van enig Koninklijk Huis er de voorkeur aan zullen geven, zich enkele uitzonderingen misschien daargelaten - van posities in het be drijfsleven te onthouden. Onze Prins heeft aan de plaats die hij in ons nationale leven bekleedt mede inhoud weten te geven door zich een bekwaam, deskundig en innemend reizend ambassadeur te betonen. De mate waarin hij daarbij voor ons land goodwill heeft verwor ven, verdient bijzondere waardering. Maar hij deed dit voor ons land als zodanig en voor onze industrie als j zodanig. Hij deed het zonder zelf I rechtstreeks hoegenaamd met onze industrie betrekkingen le onderhou- den. Dit üjkt ons de juiste methode, en de diensten die langs deze wijze aan j ons land en volk bewezen konden worden, waren er zeker niet minder om. Dat de belangstelling voor onze in dustrie, zoals ze bij onze hoge rei zende ambassadeur op zo toenemen de en hartverwarmende wijze gevon- den werd, heeft geleid tot enig ac- tief aandeel erin, ligt overigens voor de hand. Toch is het juister, wanneer bij deze behartiging, van belangen de indus trie zelf een abstractie blijft. Zo heeft onze Prins het, de aanvaarding van enige commissariaten ten spijt, kennelijk ook gevoeld. Tot meer dan formaliteiten hebben zij het immers niet gebracht. Des te gemakkelijker was het, er afstand van te doen. Intussen hebben ons land en volk nog veel goeds te verwachten van de diensten, die de Prins het steeds getoond heeft zo gul te willen bewij- Onderwijsbenoemingen Benoemd bU het ulo: aan de Oirist. Uloschool te Ridderkerk: de heer C. Spoelman te Nljverdal; aan de Christ. - Nat. Ulo te Delfzijl: de heer B. Dijkman te Hoogkerk; aan de F. Kalsbeekschool Christ. Nat. Ulo te Woerden: de heer J. D. Roffel te Amerongen. Benoemd tot onderwijzeres: aan de Christ. V.G.L.O.-school te Wijk en Aal burg: J. Steenbakker te Tilburg; aan de Pr. Margrietschool te Rotterdam: C. A. de Keizer te Sliedrecht; aan de C.V.O.-school te Rhenen: F. W. C. Trip te Arnhem; aan de Pr. Marijke-school te Nijverdal: I. E. Kesselring te Rot terdam; aan de Christ. B.L.O.-school te Amersfoort: T. Coenen te Amers foort; aan de Geref. School (tijd.) te Vroomshoop: S. v. Veldhuis te Vrooms- hoop. Benoemd tot onderwijzer aan de dr. J. Woltjer-school te Amsterdam-Zuid: G. Verkerk te Bussum; aan de Christ. School te Elburg: J. van Gelder te We- zep; aan de Christ. Nat. School te 't Harde; D. Visscher te Staphorst; aan de Geref. School te Nijkerk: S. O. van der Ent Ent te Alblasserdam; aan de School met de Bijbel te Sommelsdijk: J. Rijstenbil te Barneveld; aan de Christ. School te Marum: M. W. de Vries te Drachten; aan de Oranje Nas sau-school te Alphen a. d. Rijn C. Ultee te Lange Ruige Weide; aan de A. S. Talma-school (tijd.) W. Zeilstra te Rot terdam; aan de le C.V.O.-school te Steenwijk: H. Ridderinkhof te Zwart sluis; aan de Christ. Nat. School te Aarlanderveen: D. v. d. Plas te Mij drecht; aan de Chr. Nat. School te Balk: A. Zuiderhof te Nijland Fr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2