cmsrm „Denk een vraag en ik geef het antwoord!" „Bij verkiezingen geen vrouwen voordragen" Werkgeversbonden tegen vrij-af op 5 mei a.s. L r! t/* Éjlif Een woord voor vandaag Kanttekening Groei Geref. kerken over 1958 bedroeg 6 lidmaten KWATTA Indiase had een eigen goeroe In het .federatie-contact" het orgaan van de Christen Jon ge vrouwen Federatie wordt geschreven over het huis van de YWCA in Delhi. De schrijfster geeft een momentopname, waar uit toch wel heel duidelijk blijkt welke machten in India nog overheersen: KEN Indiase, zo beeldig als ik in dit land vol mooie vrouwen nog niet had gezien, stapte mijn kamer binnen nu ongeveer ander half jaar geleden. Slank en ele gant, haar sari en onderblouse twee nuances blauw met zilver ge borduurd, saffieren in de oren, twee witte bloemen in de blauw zwarte haarwrong. En de meest melancholieke ogen, die ik ooit zag. Ze had zelf om een bezoek gevraagd. Ik vermoedde dus, dat zij problemen had. Maar het ge sprek nam een volkomen andere wending en tot op heden kan ik al leen maar gissen waarvoor ze eigenlijk kwam. Misschien wel al leen om hetgeen ze me vertelde. We kwamen over astrologie te spreken en ze bleek een beroem de astroloog te kennen, die in Oud Delhi woonde en die ze eens had moeten raadplegen op verzoek van haar schoonmoeder over de Sezondheid van haar schoonvader, indsdien had ze het adres van die man herhaaldelijk aan be langstellende vrienden gegeven. Dit was voor mij het ogenblik om haar te vragen of ze hem ooit voor haar eigen problemen had geconsulteerd, waarop ze me heel rustig antwoordde: Nee, mevrouw, dat is voor mij niet nodig, want ik heb een Soe- En toen ik haar vroeg, mij we, bleef achter met twee kinderen, een dochter ikzelf en een zoon. Ze deed toen iets, dat zó tegen alle traditie en con ventie was, dat ze door haar ge hele familie werd uitgestoten: ze hertrouwde. Ze trouwde met een weduwnaar, vader van drie meis jes, een jongere broer van haar overleden man. Deze zwager-echt genoot wilde dolgraag nog een zoon hebben, maar zij had de ene miskraam na dc andere en vrees de tenslotte geen kinderen meer te zullen krijgen. Op dat ogenblik werd zij weer zwanger en het zag ernaar uit, dat deze keer alles goed zou gaan. Nu wilde ze ech ter dolgraag weten, of het een zoon of een dochter zou zijn en ze vroeg een oude getrouwe bediende of hij niet iemand wist, die kon voorspellen. „In het park hierte genover, Memsahib, zijn altijd zo veel heilige mannen, daar ia er vast wel een bij, die de toekomst kan voorspellen." Ze gaf hem geld en een lijstje vragen, de man ging naar het park en wendde zich daar tot wat hem de heilig ste der heilige mannen leek. Deze saddhu gaf toe dat hij familie mijn verantwoordelijk heid. Als u ooit mijn raad nodig hebt, behoeft u zich maar op die vraag te concentreren en ik zal u antwoorden. N.B. Deze twee jon gens, die kunt u alleen behouden als u ze als volgt behandelt etc. etc." "INDERDAAD bleven beide jon gens in leven en sindsdien krij gen moeder en dochter schrifte lijk raad, wanneer ze het ook no dig hebben, altijd prompt nadat ze zich over een periode van drie dagen iedere dag een uur op die vraag concentreerden. Zonder ooit deze guru ontmoet te hebben, zon der te weten waar hij woont, al weten ze dat het ergens in de Himalayas moet zijn. Mijn be zoekster is zelfs Sanskriet gaan leren om de brieven beter te kun nen begrijpen. Soms zijn ze aan haar alleen, soms aan haar en haar man samen gericht. O.a. ga ven ze haar raad haar zoon in Duitsland te laten studeren, maar er zelf tevoren heen te gaan om een goed adres voor hem te vin den. Toen- ze zich in gedachten af vroeg. hoe het mogelijk was, dat hij zoveel van haar afwist, kwam prompt een antwoord: ,,Ik weet alles van je af, wat je denkt, eet drinkt, zegt, doet." Ik vertel u dit verhaal niet om er een verklaring van te geven, zelfs niet om er de volledige waar heid van uit te vinden, maar al leen om u de atmosfeer van dit land, de achtergrond waartegen uw christenzusters leven, te schil deren. bediende vandaan kwam, nl. uit welke windrichting. Daarop beant woordde hij de vragen, weigerde het geld en de bediende snelde weer naar huis. Het antwoord be treffende de baby luidde: „Op 8 april 's ochtends om kwart over 9 zult u bevallen van een dochter". En op 8 april, 's ochtends om kwart over 9 beviel mijn moeder van twee zoons, beide zó klein en mager dat gevreesd werd voor hun leven. En tegelijkertijd kreeg brief. Geschreven in rode ruw papier, in een men gelmoes van Hindi en Sanskriet, zeggende: „Ik ben die saddhu uit het park en ik heb u met opzet de helft goed en de helft fout voorspeld om uw aandacht op mij te vesti gen. Want ik ben uw guru. In een vorig leven heb ik jegens u fout Si," C! Classis Doorn tot herv. kerkeraden Zacht en zuiver, t de vrouw met smaak. 7,85 per kruik wen tot ouderling en diaken zijn ge. kozen, blijven andere gemeenten zich tegen de vrouw in het ambt verzetten. Een paar maal is het zelfs voorgeko men dat de vrouwen die nummer eer stonden op de voordracht van de ker- keraad bij de verkiezing door de ge meente werden gepasseerd i man. Het breed moderamen van de classis Doorn, die ook de „kwestie- Smits" aan de generale synode legde, heeft nu de kerkeraden van de classis aangeraden om van de moge. lijkheid tot verkiezing van vrouwen geen gebruik te maken. Het moderamen schreef volgens een be richt in het „Gereformeerd Weekblad' (Uitg. Bout): Het Breed Moderamen heeft besloten zich tot de kerkeraden te wenden met het verzoek de inhoud van dit schrijven ter kennis te bren gen van de gemeenteleden De verkiezingen voor ambtsdragers zijn of worden in deze maand gehouden. Door de Synode is de mogelijkheid ge opend vrouwelijke lidmaten in de ambten te verkiezen. Het kan niet uit blijven, dat, als van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt, de tegenstan ders van de vrouw in het ambte ir gewetensconflict geraken. Zij toch nen met beroep o.m. op 1 Cor. 1434, 35 en 1 Tim. 2 11, 12, dat het niet ge oorloofd is in de kerk een vrouw het ambt te stellen. Het Breed Moderamen doet daarom dringend beroep op de kerkeraden van de mogelijkheid tot verkiezing vrouwelijke ambtsdragers geen bruik te maken In onze classicale vergadering is destijds met algemene stemmen het voorstel om de ambten voor de vrouw open te stellen afgewezen. Uit een oogpunt van kerkelijke solidariteit is het goed om in de gemeenten hieraan gevolg te geven Ook het Moderamen van de Generale Synode heeft in zijn schrijven van 15- 7-1959 verklaard, dat de Synode de overtuiging van die kerkeraden res pecteert, die menen geen vrouw in enig ambt te mogen stellen. Het Breed Moderamen van de classis doet een klemmend beroep op kerke raden en gemeenteleden bij de ver kiezingen geen vrouwen voor te dra gen; en zo dit al mocht gebeuren haar niet te verkiezen. Het is niet te over zien welke ernstige gevolgen een der gelijke verkiezing zal hebben. Het moderamen schrijft immers in zijn reeds genoemde brief: In de gemeen te van Jezus Christus hebben allen de roeping elkander zoveel mogelijk ontzien in zaken, die naar het oordeel der betrokkenen gewetenszaken zijn. Graag wijzen wij u op het Apostolisch vermaan in Rom. 14 13 en 155 en f Silozending ging fusie aan met de Prot.-Ev, Kerk Op 18 april van dit jaar werd d. fusie tussen de Belgische Silozen ding, die haar oorsprong vond in het werk van de hervormde predikant van Brussel ds. N. de Jonge en sinds 1874 als zelfstandige vereniging evangelisatiewerk in België deed, met de Protestantse Evangeüsche Kerk van België, een feit. De naam zal voortaan luiden „Evangelisatie comité Silo". Een gevolg van deze fusie is dat de Protestants-Evangelische Kerk een be langrijk orgaan krijgt toegevoegd dat zich volkomen kan wijden aan evange lisatiewerk in het Nederlands-sprekend gedeelte van hot land, terwijl de Ne derlands-talige evangelisatieposten van de kerk werden overgedragen aan de gewijzigde Silovereniging. Het Silowerk heeft een uitvoerige brochure uitgegeven onder de titel „Het Silowerk op weg naar een nieu we toekomst", waarin alle wetenswaar dige gegevens, adressen enz. worden vermeld. Hieruit blijkt dat de zending beschikt over twee periodieken nl. het „Christelijk Volksblad" en het evange lisatieblad de „Blijde Boodschap". Apeldoornse synagoge krijgt geschenk van de gemeente Zonder hoofdelijke stemming heeft de Apeldoornse gemeenteraad gistermiddag besloten een bedrag van 1500 beschik baar te stellen voor het aanbrengen n een versiering op de gevel van de aanbouw zijnde synagoge. De versie ring bestaat uit een weergave van het wapen van de twaalf stammen van het Bijbelse IsraëL Nu de voltooiing van het gebouw nadert is gebleken, dat het sy- gogebestuur een bepaald onderdeel n de gevelversiering niet meer kan financieren. Als blijk van sympathie met de slachtoffers van het nazibetond heeft het college van B. en W. gemeend deze versiering te moeten aanbieden. Nadat het college dit voorstel in een besloten zitting had toegelicht ging de raad na heropening van de vergadering zonder hoofdelijke stemming met het voorstel akkoord. Een van de raadsleden wilde echter wel de bepaling zien toegevoegd dat de- De centrale werkgeversbonden, de middenstandscentralen en de boeren- en tuindersbonden in de Stichting van de Arbeid hebben geen aanleiding gevonden het be drijfsleven fe adviseren op 5 mei 1960 het derde lustrum van de nationale bevrijdingsdag het personeel vrij-af te geven. Het verzoek tot een dergelijk advies] ties gevraagd de kwestie nog bekijken. Doch de organisaties heb ben prof. De Quay reeds bij monde van de voorzitter van het Centraal Sociaal Werkgeversverbond, mr. F. H. A. de Graaff, laten weten dat zij niet voornemens zijn van standpunt te veranderen. Het comité beraadt zich thans wat hem te doen staat in deze situatie. Joodse jongeren -*■ V-r^r.. >a s Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nijverdal: H. J. van Dru- ten te Driebergen. Bedankt voor Poortvliet (toez.): C. J. van den Broek te Ridderkerk. Beroepbaarstelllngt De heer J. var den Burg, vic. te Rotterdam, Mathenes- serlaan 476 a is beroepbaar. GEREFORMEERDE KERKEN Ds. D. J. Couvee wordt zeventig jaar Ds. D. J. Couvee te Bennekom, i ritus-predikant van de Gereformeerde Kerken, zal op 15 dec. zijn 70e verjaar dag vieren. Ds. Couvee werd 13 dec. 1889 te Rotterdam geboren. Hij studeer de aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Op 28 okt. 1917 aanvaardde hij het pre dikambt te Ridderkerk. In 1921 vertrok hij naar vleppel en in 1924 werd hij pre dikant te Brussel. In 1927 verwisselde hij deze gemeente met Hillegersberg-Straat- weg en in juni 1946 verbond hij zich aan zijn laatste gemeente, namelijk te Axel. In jan. 1949 werd ds. Couvee tevens pre dikant te Zoutespui. Op 28 okt, 1957 ging hij met emeritaat en vestigde hij zich te Bennekom. Ds. Couvee heelt naam gemaakt als auteur. Hij schreef enkele romans waarvan wij noemen „Als de tarwe", dat onder het pseudoniem C. van Meerdinck twee delen het licht zag, en ook „Maria en haar kind". Met ds. A. K. Straatsma schreef hij „Tot wien zullen wij heen gaan?", een boek dat vier drukken be leefde en eveneens: „Ik zal u rust ge ven", (drie drukkken). Dertien jaar redigeerde ds. Couvee zijn eigen weekblad „Herleving". Ook schreef hij „H. J. Ibsen", „Vlak naast elkander", ,,De bergrede", „De schoonheid van de tijd", „Blijdschap te allen tijd", „Met Jezus op de berg" en „De tyrannie verdrijven". Ds. Couvee was ook leraar aan de chr. H.B.S. te Rotterdam-Zuid en leraar Nederlands en Hel reeuws aan het Openbaar Lyceum te Terneuzen. Te Ridderkerk heeft hij en Chr. Uloschool gesticht en in Mep- el een evangelisatiegebouw. I.C.V. laat nieuwe vakbonden toe Het Internationaal Verbond van Chris telijke Vakverenigingen heeft in Straats burg op de eerste dag van zijn jaarlijks congres besloten christelijke vakbonden uit Indonesië, Panama, Haiti en Para guay, de Italiaanse Christelijke Vakbon den van Arbeiders uit Auto- en Metaal- fabrieken en de Christelijke Vakbond Landarbeiders in Zuid-Tirol tot het lidmaatschap toe te laten. 75 Lutherse jeugdleiders uit Noord- en Zuld-Amerika, Azië en Afrika zullen de komende zomer naar Europa ko men om zich oo de hoogte te stellen van het christelijk jeugdwerk in Euro pese landen. Zij zullen onder andere deelnemen aan de Oecumenische jon- gerenconferentie, die in juli te Lausanne wordt gehouden, zo heeft het hoofdkwartier van de Lutherse We reld Federatie te Genève bekend ge- Advertentie De evangelist Johannes beschrijft zeven wonderen die Jezus Christus voor zijn kruisiging heeft verricht, leder wonder is een openbaring van een bepaald aspect van het werk van de Heiland. Daarom worden ze ook geen wonderen, maar tekenen genoemd. Het vijfde wonder lezen we in Joh. 616-21 Jezus wandelde over het water. Dezelfde onstuimige golven, die de boot van de discipelen dreigen te vernietigen, dragen Jezus Christies. Maar dat is misschien niet de kern van wat Johannes ons wil laten zien. Als Jezus in de boot stapt lezen we: „terstond bereikte het schip het land". Zonder Christus moeten de discipelen moeizaam tegen de storm optornen en ze schoten maar 25 of 30 stadiën op. Maar met Christus is er sprake van „terstond". De natuur, die hun vijand wasis Zijn vriend. De storm gaat volgens de andere evangelisten liggen. De Heiland wil hiermede niet zeggen, dat het leven met Hem gemakkelijk is, maar wel, dat de natuurlijke krachten, die ons zo vaak tegen zijn, Hem zijn onderworpen. Hij is nag altijd Heer van de natuur. Daar mag u rekening mee houden. BIJ EEN REQUISITOIR IN de strafzaak, die gisteren voor de Amsterdamse rechtbank heeft gediend tegen een vijftal jeugdige lieden (van 16 tot 21 jaar), die met vuurwapens een roofoverval hadden ondernomen, heeft de officier van justitie aan zijn reqnisitoir een wijdere strekking gegeven dan het gemeenlijk heeft. Daartoe scheen in deze zaak alle aanleiding. Want deze zaak bewees, als andere strafzaken overigens, de onvolkomenheid van ons strafstelsel. De jongelui hadden, hun jeugdige leeftijden ten spijt, al een verleden achter de rug in gestichten en jeugd gevangenissen, en men kan moeilijk beweren, dat ze daaruit beter zijn te voorschijn gekomen dan ze er destijds in waren geraakt. Nu is twijfel mogelijk, of een rechts zaak de aangewezen plaats is om een requisitoir als dit te houden. Het kan voor de beschuldigden zelf iets krijgen van een vrijbrief. Gevoelens van fatalisme en van zelfmedelijden kunnen erdoor worden aangewak kerd. Maar de officier had weinig keus: hij stond immers voor ernstige ge vallen die om berechting vroegen. Weinig keus had hij ook in de straffen die opgelegd kunnen wor den. Want wéér zou het moeten neerkomen op gestichten of op gevangenissen, al dan niet jeugdge vangenissen. Zonder enige garantie, dat er bij deze herhaling een betere werking op deze jonge mensen zou uitgaan. Waarmede dan tevens heel deze problematiek nog eens weer in de openbaarheid is geplaatst. En de officier had een tekenende uitdruk king voor wat hij noodzakelijk achtte; er moet, zei hij, zoiets als een Deltaplan komen voor ontspoorde jongeren. Een tekenende uitdrukking, en zeker een die ons moet aanspreken. We besteden geld en zorgen om dijken te verhogen ter beveiliging van ons bestaan.' Maar er zijn ook andere problemen, die we misschien minder scherp zien, maar die evengoed dreigend zijn, doch waarvan de aanpak óók geld kost, en wellicht veel geld. Het requisitoir van de officier groeide zo uit tot een requisitoir tegen laks heid om deze andere problemen te lijf te gaan. Was het, ten overstaan van die jongelieden zelf, misschien niet de meest geëigende plaats? Mits wij echter toestemmen, dat zulks aan de klem zelf van het requisitoir niets kon afdoen. VOOR DE JUBILERENDE ARJOS t verzoek tot een dergelijk advies A "l gedaan door het enkele maanden fl 51 51 f* TY1 fitPFn <1TT1 geleden na overleg met de regering n.lliaiC'J. AlCllll gevormde comité nationale bevrijdings dag, dat onder voorzitterschap staat van burgemeester mr. H. A. M. T. Kolf schoten van Den Haag. De werkgevers organisaties baseren hun besluiten op hun reeds lang bestaande standpunt, dat de vijfde mei niet voldoende leeft in dc lande, in tegenstelling tot de dertigste april, die wel als een positief nationale feestdag wordt beschouwd. Mag de vijfde mei misschien in het esten des lands enige betekenis als feestdag hebben aldus de organisaties, elders in het land zijn andere bevrij dingsdata belangrijker en worden dan ook gevierd. De organisaties staan op het standpunt dat zij daarom het be drijfsleven in het algemeen niet positief kunnen adviseren. Wil de ondernemer particulier zijn personeel vrij-af geven, dan bestaat daartegen uiteraard niet het minste bezwaar en is hij vrij te handelen, aldus de organisaties. De onder voorzitterschap van rabbijn B. Peis staande sociaal-pastorale con tactcommissie Zuid-West te Amsterdam heeft de naar schatting drie- tot vier honderd ongetrouwde Joodse jongeren in de leeftijd van twintig tot dertig jaar buiten de drie grote steden in het wes ten van ons land. verzocht van 25 tot 27 december haar gast te zijn. Deze jongeren zijn uitgenodigd omdat ge vreesd moet worden dat zij in de kleine Joodse gemeenten te weinig Joodse im pulsen krijgen, waardoor zij vatbaar worden voor assimilatie. In Amsterdam zullen deze jongeren die bij Joodse ge zinnen worden ondergebracht, gezamen lijk de dagen in Joodse sfeer doorbren- Advertentie Bevrijdt U Nadat de Stichting van de Arbeid h,« comité dit m„.tl«^|SéltSSd!ra£; standpunt had laten weten, heeft de Waar andere falen. Togal zuivert de regering, die haar ambtenaren wel nieren en is veilig voor hart en maag. Bij vrij-af geeft, de werkgeversorganisa-1 apotheek en drogist 0.95, 2.40, 8.88. de gegevens nu veel vroeger bij- Sterke stijging van collectes DE Gereformeerde Kerken be ginnen kennelijk hun vruchten te plukken van het „Algemeen Kerkelijk Bureau". Sedert juli 1957 iemand kon worden aangewezen, die zijn volledige aandacht kon be steden aan de statistische gegevens die normaal gepubliceerd worden in het jaarboek, twee jaar later zijn deze Kerken erin geslaagd om 73 Ja. zei zij en knikte. Ja. Krister! Het wonderlijke met de twee jongens was, dat Krister ernstiger en Karl vrolijker was geworden cn toch waren zij nog dezelfde van vroeger. Ik geloof. Marit, dat ik altijd van je heb ge houden, vanaf het ogenblik dat ik je voor dc eerste keer heb gezien bij de sla-bakken, toen je vijf jaar was. Weet je wel, dat wij altijd samen waren en Karl en Elin ook? Maar pas toen ik je in dat Dal- lckarlische pak zag. wist ik, dat jij het meisje was met wie ik trouwen wilde En sedert dien.... Hoe dikwijls heb je dat al niet gezegd, denk je? Even dikwijls als jij gezegd hebt, dat het ook die keer was, dat jijnou ja. En ik zal het nog heel dikwijls zeggen ook. Maar dat is nu vijf jaar geleden, zeg en nu zouden wij kunnen trou wen vind ik. Ja. zei Marit weer. ja Krister! Maar hoe kan ik moeder voor alles alleen laten staan? Ragrihild moet iets leren, wat ook. Zij weet al. dat zij er niet aan kan denken om Staatsexamen te doen. Maar zij is nog zo jong. dus het duurt nog een poos, voordat zij zelf kan verdienen. JIJ verdiende al toen Je niet veel ouder was. Ja, maar dat is een verschil. Ik kan het niet aanzien dat moeder zo hard moet werken, als ik haar niet help. EUn verdient maar veertig kronen in de maand, zij kan dus zoveel niet afstaan. En moeder kan niet meer zo hard voort, dat heb ik wel gemerkt, al zegt zij het zelf niet - Jeweet trouwens niet en Karl ook niet, hoe moeilijk het soms geweest is in die jaren- Hij drukte haar arm zonder iets te zeggen. Laten wij dit laar ook nog wachten. Krister. Ik ben pas twintig jaar. Zog. ik vind het ook moeilijk hoor zei zij zacht. Maar als wij allebei hard werken, dan gaat het weL Werken is goed. Hij knikte ernstig. Het viel alles gemakkelijker hier buiten. Als de tuin nu maar zóveel opbracht, dat ik kon afstaan wat jij verdient. Maar dat duurt nog <«n tijdje, voordat wij zover zijn- En ons hele be- Buiten waait de zomerwind zit is hier vastgelegd, er was zoveel nieuws te ko pen. Ons hele bezit, zei hij. Marit wist van Karl dat de kleine erfenis van juffrouw Dubois broederlijk gedeeld was. Krister had het niet anders gewild. Zij waren de tuin binnen gegaan en waren onder de berk blijven staan, die hen omgaf met zijn fris se zomergeur. Toen ik op weg hierheen was. dacht ik aan die avond van het feest in de Ekback-kolonie. de laatste avond dat vader leefde. Ze dansten daar ..Simon van Salie" en wij kinderen stonden er naar te kijken. En toen ik vader en moeder samen zag dansen, begreep ik voor het eerst ja, be grijpen deed ik het natuurlijk niet, maar ik voelde toch wat het betekende bij elkaar te horen twee aan twee. En toen dacht ik. ik herinner het mij zo goed: als ik groot ben, dan wil ik het zo heb ben als moeder. En zo krijg ik het nu, Krister. Hij sloeg zijn armen om haar heen en kuste haar. Maar Krister. Krister toch! Wat hindert het hier is geen schepsel te zien. En als de een of andere oude juffrouw haar neus hier in steekt, dan gun ik haar dat van har te. Kom wij dansen ook! „Hier danst de tuinman met zijn vrouw neuriede hij en draaide met haar rond en zij dans te mee. Toen maakte zH zich los en streek haar haar uit het voorhoofd. Maar waar denken wij aan! Ik ben hier toch gekomen om te helpen. Zullen we buiten dekken ja natuurlijk, jullie hebt immers zo'n grote klap tafel, o, die staat al buiten. Ik had een tafellaken in de mand, dat groot genoeg is maar waar is het nu? Je hebt het toch niet op het gras ge gooid. zodat de koppen stuk zijn gegaan! Karl houdt zaterdag-schoonmaak. Marit, her inner jij je de oude Antonsson 's zaterdagsavonds? „Hier is de knecht, de blije, gekke knecht, die zijn meisje kusteEn daar deed hij goed aan. Neen, neen! Krister, houd je nu bedaard! Wat zou Antonsson het prettig hebben gevon den om onder jullie te werken. Help mij even om de tafel te verplaatsen. Moeder zal het wel vreemd vinden om hier te zitten. Treurig, denk je? O neen. dat niet. Sedert jullie hier zijn, is zij al meermalen hier geweest. En zij zou het toch Neen, dat begrijp ik, zei Krister. Marit genoot er van om weer tafel te dekken en deze te versieren met bloemen, zoveel bloemen te mogen plukken als zij maar wilde en welke zij wilde. Nu dat zij hier weer rondliep, en de geur van de aarde opsnoof en van alles wat groeide en bloeide, en zij wist dat zij hier weer eens echt thuis zou horen, voelde zij eerst recht hoe n en donker het daar in de Alströmerstraat was Dat dat nu wóar is, zei zij tot zichzelf, dat dat nu werkelijk wóar is. dat ik hier loop en dat Krister daarginds staat en dat wij hier ons leven zullen doorbrengen. Dat mensen zó gelukkig kun nen zijn! Als Karin het ook eens zo kon krijgen. Als het nu maar niet al te lang duurtmaar een Jaar is gauw voorbij. Een jaar, ja. maar wie weet of een jaar genoeg is? Neen, nu moest zij daar niet meer aan denken. Karl kwam naar buiten, pas geschoren en keurig, en begon de tafel te beschouwen. Dat is waar, ik heb er nog een gast bij ge vraagd, zei hij, of liever zij hee^t zichzelf gevraagd. Wie dan? Wie heb je gevraagd? Wordt vervolgd een te brengen. Het gevolg is, dat we dit jaar niet behoeven te wach ten tot het nieuwe jaarboekje uit komt, maar reeds nu beschikken over de gegevens over het jaar 1958. Een tweede voorstel is dat het statis tisch materiaal sterk verbeterd kon worden, omdat men nu in staat bij de kerken er beter op aai dringen de vereiste formulieren i zenden. Ook werd in geval van twijfel of van kennelijke onjuiste invulling persoonlijk contact opgenomen mt' betreffende kerken. De Kerken hopen zelfs dat het mogelijk zal zijn -om de vereiste cijfers nog vroeger bij elkaar te krijgen zodat deze cijfers over het afgelopen Jaar reeds in het in 't voorjaar verschijnen de jaarboek van het nieuwe jaar kun nen worden opgenomen. Zover echter is het dit jaar nog niet gekomen en daarom hebben de deputaten besloten de cijfers reeds nu aan de kerkelijke pers beschikbaar te stellen. Uit de statistiek blijkt dat het aantal kerken dat in 1955 nog 789 bedroeg en in 1957 opliep tot 801 in 1958 gelijk is gebleven. De gegevens die door de deputaten aan de pers toegestuurd zijn zijn echter verder zeer summier. Evenals in 1957 is er een winst te con stateren bij het aantal belijdende leden en een verlies bij de aantallen doop leden. Bedroeg ln 1957 de winst aan belijdende leden 1130 en het verlies aan doopleden 609, dit jaar was de winst iets geringer, namelijk 1055 en het verlies iets kleiner namelijk 557. Maar in deze laatste cijfers is nog niet de breuk in Wolvega meegerekend. Daar is immers een scheuring ont staan naar aanleiding van het evan gelisatiewerk waardoor 492 belijdende en doopleden de kenc verlieten e; Vrije Gereformeerde Kerk van vega stichtten. Bedroeg de totaal winst in 1957 dus 521 en was zij in 1958 iets teruggelopen tot 498, in werkelijkheid bedroeg ze slechts 6. Wanneer we dit cijfer gelijken met de groei van de bevolking dan zullen we dus moeten constateren dat de kerken niet zijn meegegroeid. Financieel zijn zij echter wel gegroeid. Vanaf 1953 nemen de inkomsten al toe en de toename heeft zich niet alleen voortgezet maar zelfs versterkt. Over 1957 werd in totaal 3.831.921 mee geven dan over 1956. Over 1958 werd 3.695.751 meer gegeven. Dit betekent dat het bedrag dat per lid per ji werd gegeven en dat in 1953 nog 32.40 bedroeg gestegen is in 1958 tot 48-70. TN DE TWEEDE KAMER heeft vorige week een der parle mentsleden een staatssecretaris iet wat ironisch gelukgewenst met het „late geluk", dat hij alsnog op poli tiek gebied gevonden had. Deze staatssecretaris was namelijk eerst onlangs lid geworden van een poli tieke partij. Wij gevoelen we! wat voor die iro nie. Waarom? Omdat wij van me ning zijn, dat men heel wel wat vroeger, en niet bij de nadering van een politieke benoeming, bij een politieke organisatie kan zijn aangesloten. Men kan met zijn po litieke belangstelling zelfs al „jong beginnen". Deze week viert de jongerenorgani satie van de A.R. Partij een jubi leum, en al hechten we als krant aan onze politieke onafhankelijk heid, zo hebben we toch niet de minste moeite om deze jongerenor ganisatie van harte geluk te wen sen. Niet het minst ook, omdat wij, mede vanuit onze journalistie ke onafhankelijkheid, de gedachte zijn toegedaan der christelijke poli tieke partijformatie. En niet min der omdat wij in onze gelukwens mogen verdisconteren onze waarde ring voor hetgeen deze jongerenor ganisatie in heel de periode van haar bestaan heeft gepresteerd. Gepresteerd aan het kweken van politieke belangstelling onder jon- gemensen. Aan het mede leiding ge ven aan die belangstelling. Daarin ook heeft gepresteerd aan kader vorming en niet minder aan poli tieke meningsvorming. Waarbij ze steeds weer en metterdaad heeft getoond, dat ze de politiek ziet als een ernstige zaak, die niettemin ook in alle jeugdige blijmoedigheid kan worden beoefend. Wat ons bij politieke jongerenorga nisaties en niet het minst ook bij de nu jubilerende altijd weer treft, is haar prettige onbevangenheid, haar nog niet geremde geestdrift, haar wel eens onverdroten aanpak van de problemen, en de wijze ook waarop ze, nog niet gehinderd door vooroordelen, aan oudere rotten de waarheid weten te zeggen. Gelukkig iedere partij, die haar jongerenorganisatie weet te waar deren in wat ze kan zijn: als haar stimulans, als haar geweten mis schien, en in ieder geval als haar toekomst. Mogen steeds meer jongeren zich bewust worden van het gul en gast vrij en prettig onthaal, dat zij bin nen de politieke jongerenorganisa ties, de thans jubilerende niet het minst, zullen vinden. Mits ze be reid zijn er ook te geven van zich zelf. GEEN HANDEL IN MENSENBLOED 1UIETS BEVLEKT en niets wast schoon gelijk bloed, zo is gezegd. En óók; Geen verstandig mens zal het in zijn hoofd halen om een inktvlek met inkt, een olievlek met olie te willen verwijderen; alleen bloed moet altijd met bloed afge wassen worden. Trouwens, zet voor ons allen de Bijbel het bloed van de mens niet onder een onontkoombare belichting? Ons betaamt de eerbied voor des mensen bloed. En daarom zal het wetsontwerp ons aanspreken, dat de regering dezer dagen bij de volksvertegenwoordiging heeft in gediend en waarin elke handel, el ke commercie, in menselijk bloed verboden wordt. Het menselijk bloed is een kostbaar goed, en bet stemt tot dankbare verheuging, wanneer er onder ons zijn, die van hun bloed beschikbaar willen stellen voor medemensen, die zulks tot genezing of tot op- sterking van ingezonken krachten behoeven. Die verstrekking van bloed ge schiedt op basis van vrijwilligheid. Maar het geschiede ook immer zo, dat elke overweging van handel en commercie uitgesloten zij. Dit is trouwens het gebruik, zoals het te vens in de meeste andere landen wordt aangetroffen. Was hiertoe een wetsvoorstel nodig? Strikt genomen, weten wij het niet. Misschien was ook zonder wet het besef nog voldoende levend on der ons, dat het ideële hier beslis send dient te zijn, en dat hier aan het commerciële niet een plaats in de overwegingen dient te wor den ingeruimd. Maar de materie achten wij toch van te groot gewicht, dan dat we dit alles, met niets dan hoop op de uitkomst, zijn beloop zouden willen laten. Daarom juichen we de in diening van dit wetsvoorstel toe. Ook een wet immers kan ons tot steun zijn bij de beleving van on ze eerbied voor het schepsel dat mens heet. En wie aan de mens denkt en aan wat hem dierbaar en kostbaar is, die denkt ook aan zijn bloed. Wanneer wij onze medemens met ons bloed kunnen dienen, worde on ze geest niet door geldelijke over wegingen vertroebeld. GRATIS 1 Kwatta Manoeuvre 2O ets reep voor 10 Kwatta-soldaatjes bij Uw winkelier 't is weer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2