CHRISTELIJK
Vrijzinnige visie
op advent
/r$
Emigranten-gemeenten
hebben een taak
Chefarine 4
Delegatie Wereldraad in
Moskou \oor o>erleg j Lutherse radio
Een woord voor vandaag
Studenten zingen voor
herbouw van sociëteit
Kerstmis wordt zelden als
gebeurtenis beleefd
Ds. P. A. H. de Boer heeft in
i et vrijzinnige blad ..Kerk en
Wereld" een overpeinzing in de
adventstijd geschreven onder de
titel „reconstructie":
;<rblj de schuldvraag i
ijkheden oplevert, reconstrueert
Tien de situatie. De afloop is be
kend, er zijn meer vaste punten
voor de reconstructie, maar er
zijn ook onzekerheden, „blinde
vlekken". De grond waarop een
oordcel zal worden geveld kan
reconstructie soms dui
delijk worden verbreed.
Toch blijft er een groot ver
schil bestaan tussen de recon
structie en de gebeurtenis. Wij
kunnen een situatie immers niet
geheel doen herleven. Er blijven
blinde vlekken en belangrijker
net meest kenmerkende, de
assing der gebeurtenis, het in
cident. de inslag, is onherhaal
baar. Misschien beleven we haar
onze dromen. Maar de
reconstructie blijft namaak, des te
bleker naarmate de gebeurtenis
zelf insnijdend was.
Een reconstructie roept een bij
zondere geesteshouding op. Wij
geven ons gevangen aan een stuk
verleden tijd en doen daarbij als
of we vrij zijn van de afloop. Of
we bouwen dat stuk verleden tijd
op uit de feiten van de afloop. Het
is de houding van schijnbaar her
halen. waarbij het meest wezen
lijke van de voorbije gebeurtenis:
hetgeen de mens overkomen is,
onherhaalbaar blijft.
Je-
hebben zijn geboortedag
niet gevierd, ook niet toen hun
Meester uit hun leven was weg
gerukt. Zijn dood en de daarbij ge
komen verhalen over een opstan
ding uit de dood waren de eerste
hermneringspunten. die hun sa
menkomsten kenden. Later werd
de gebeurtenis van zijn doop daar
bij gevoegd. Eerst veel later kwam
de viering der geboorte en daar
na weer de viering van de komst,
de adventstijd. Hierbij worden ge
deelten uit de voor-christelijke bij
bel gebruikt, niet wegens hun
eigen aard, maar voor ae recon
structie van de komst van Jezus.
Zo maltraiteren we de voor-chris
telijke bijbel. Daarnaast ontston
den er verhalen over de aanzeg
ging van de geboorte en over de
geboorte zelf. naar het patroon
van de geboorteverhalen van won
dermensen en godenzonen. Wij
herhalen dit alles en de loop der
tijden heeft de adventstijd nog
verrijkt met allerlei zinnebeeldige
gebruiken en beelden, ook uit niet-
christelijke bron.
Wij reconstrueren rik jaar weer
en wc gaan snel, zelfs geërgerd
voorbij aan de vraag hoe het
komt dat Kcrstmia zelden als een
gebeurtenis met ons. aan ons be
leefd wordt. Op de kerstdag zelf
plegen onze kerstbiieenkomsten,
..acties", spel. muziek, sfeer over
hun hoogtepunt heen le ziin. De
Gekomcr.e trekt minder belang
stelling na zijn komst dan daar
voor. Is het begeren ook hier
meer dan het bezitten? WIJ re
construeren en kennen de verras
sing niet. Of slechts vaag. Wc we
ten immers al hoe het afloopt! En
we zijn geneigd genoegen te ne
men met de alsof-houdlng.
IIIHHMHHH
Ligt dé gebeurtenis niet i
achter ons? Zo goed mogelijk re
construeren, lijkt de opdracht. We
stellen het verleden, althans wat
ons als ,,het" verleden wordt
overgeleverd, zo goed mogelijk op.
We maken het weer mee, maar
we kennen de afloop. We doen
alsof we een. dè gebeurtenis ver
wachten. En we vergeten dat ge
loof nimmer een uitgemaakte
zaak is. dat geloof zich in woord
noch beeld laat vangen. Waarom
zijn we in december zo onkritisch
on laten we ons wijsmaken, dat
grote gebeurtenissen hun scha
duwen vooruit werpen"? Quasi
diepzinnigheden! Ons eigen leven,
dat alleen Is tegenwoordige tijd en
elke nieuwe minuut brengt ons in
onze directe toekomst.
Wil ons geloof werkelijkheid zijn
dan is het een gebeurtenis in óns
leven. Nu. En God geve ook
straks. Zo zullen wii als gelovi
gen bijeenkomen, ook in decem
ber, levend uit wat ons van Gods
wege ten deel valt en hunkerend
naar zijn nieuwe verrassing.
Is dan een herinnering aan Je
zus' geboorte overbodig of ver
keerd" Als de adventstijd slecht?
reconstructie is, jn dar acht ik
deze tijd verkeerd, want onecht
En onze „kerstmaand" loopt het
gevaar onecht te zijn. Hij onder
streept het gevaarlijke feit dat
ons geloof gemakkelijk voor een
hoog percentage conservering van
oude koek is, in kleurige verpak
king en met een taai effect op
het sentiment, in broederlijke"
samenwerking met huiselijke
deugden en zakelijke winst. De
middenstand weet het allang dat
er in deze maand verdienste zit
in ..Kerstmis". En de midden-
standskerk acht deze maand de
beste van de twaalf. Het hoogte
punt is de nachtdienst, typisch
magisch verschijnsel van recon
structie-christendom, ook in ons
protestantisme! En op de kerst
dag zelve is de spanning al voor
bij.
Kan het duidelijker worden
aangetoond dat ..advents-span
ning" menselijk maak-werk is?.
Geloof is een gebeurtenis waar
God de hand ln heeft. De gebeur
tenis die ons verrast en ver
nieuwt, die ons uit de engte ln de
ruimte zet, die nieuwe zielskracht
schenkt. Het traditionele ..slot"
van onze adventstijd ls geen be
gin. En daarmee is onze recon
structie geoordeeld!
OF IK dan niets „doe'" met
Jezus' geboorte? Ik heb maar
leen kan iets doen. Jezus' komst
illumineert, illustreert voor mij
de gebeurtenis van Gods komst in
mijn leven. Zeg niet te gauw dat
dit weinig is. want dan zoudt u
mijn geloofsleven onjuist recon
strueren!
Ook andere verhalen zowel uit
dc voor-christelijke tijden als uit
de na-christelijke tijden, doorluch
ten mijn geloof. Ik lees deze ver
halen en ben er dankbaar voor.
Ik vertel ze ook verder. Ik denk
dat ieders geloofsleven zulke illus
traties. doorlichting nodig heeft,
daar de warmte der herkenning
van ander geloof een bron van
kracht en troost is.
Wanneer Gods komst tot mij en
tot mijn tijdgenoten echter afhan
kelijk zou zijn van onze recon
structie van Gods komst ln het le
ven van Jezus, zoals de eerste
christenen deze hebben opgevat en
uitgebeeld, dan zag het er droef
uit. Als een illustratie niets bij
ons illustreert, is het een onech
te. dus gevaarlijke zaak te doen
alsof. Hij die gelooft, zal hierover
nooit blijmoedig genoeg kunnen
zijn. Over de traditionele vormen,
waarin wij verleden tijden ple
gen te reconstrueren, zonder uit
eigen ervaring God te kennen, kan
niemand somber genoeg zijn.
k'/.!
Lustrum in Australië
Beroepin&swerk
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Berlikum: R. Petersen te
Oude-Mirdum; te IJlst: H. Kremer,
kand. te Een, Dr.; te Tweede Exloér-
mond: W. F. Koelé, kand. te 's-Graven-
hage: te Lekkerkerk en te Wormer: P
S. Veldhuizen, kand. te Sliedrecht; te
DE Nederlandse emigranten-ge-:Sydney. Hij ,.r,orid. dienaren aan Werkendam, tweede pred. plaats: S
j d u boord en werd al spoedig door de pro- Hoekstra te H. I. Ambacht
meenten binnen de Presbyte- testantse emigranten benoemd
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Hoenderlo: W. W.
Voorburg.
Verhoef,
riaanse Kerk van Australië hebben
hun eerste lustrum gevierd. Heel
wat moeilijkheden moesten over
wonnen worden, sinds een Neder
landse theologische student aan de
universiteit van Sydney, Hans Mol,
die als kelner zijn studiegeld ver
diende, geestelijke hulp en steun
aan de Nederlandse emigranten
verleende. Maar bij de herdenking
van dit lustrum kon worden vast
gesteld, dat de emigranten-gemeen
ten hun evangeliserende taak heb
ben gevonden.
Het ontstaan van deze gemeente gaat
echter veel verder terug dan «lechts
vijf jaar. De eerste contacten werden
gelegd aan boord vart het emigranten
schip „Volendam". Hans Mol had zijn
theologische studie aan de Amsterdam
se universiteit afgebroken om verder te
gaan studeren aan de universiteit
Advertentie
4-voudige bestrijding
van pijnen en griep!
testantse emigranten oenoemd
..contactman". Na aankomst in Austra
lië nam hij dan ook de verzorging van
het gestencilde kerkblaadje op zich. dat
naar alle uithoeken van Australië werd
verzonden.
De voortrekkers van de emigranten
herinneren zich Hans Mol nog in het
bijzonder door hun verblijf in het kamp
Bathurst op ongeveer 100 kilometer af
stand van Sydney. Daar preekte hij re
gelmatig in het kerkzaaltje en als hij
zich vrij kon maken legde hij „huisbe
zoeken" af in het kamp waar menig
teleurgestelde en ontmoedigde emigrant
moest worden opgebeurd.
PREDIKANT
Inmiddels heeft Hans Mol zijn kandi
daatsstudie beëindigd en is tot predi
kant bevestigd. Hij bracht een bezoek
aan Nederland waar hij in het bijzon
der door Koningin Juliana werd ontvan
gen om haar over de moeilijkheden van
en mogelijkheden voor de emigranten
in Australië te vertellen.
„Dominee Hans Mol", zoals de oude
ren onder de emigranten hem nog al
tijd noemen is nu predikant van een
Presbyteriaanse Kerk in de Verenigde
Staten, waar hjj zijn doctorale studie
hoopt af te maken en hoopt te promo-
Ondertussen heeft het kerkelijke leven
van de emigranten in de loop der ja
ren vastere vorm gekregen. Binnen de
I Presbyteriaanse Kerk van Australië
'werken nu 14 Nederlandse predikanten.
Tijdens de herdenkingsdienst, die in de
Vier werkelijk betrouwbare middelen I Welsh Church van Sydney werd gehou-
helpen elkaar en doen wonderen! den, werd geconstateerd dat in de loop
n. a I der jaren de Nederlandse gemeenten
De 4 geneesmiddelen van Chefarine „4 steeds meer een taak hebben gekregen
worden in de hele wereld op grote' voorzitter van de Raad voor het
«ifhaal crehmiiyf T.„m«n iiL «-tki Nederlandse Kerkeweek in Australië,
schaal gebruikt. Teamm in een tabletds j B Qroenewegen merkte op dat
verenigd werken zij bijzonder snel,I zolang er emigranten komen de Neder-
krachtig en weldadig, vaak zelfs wanneer 1 landse gemeenten de taak hebben hen
andere middelen falen. 'Jvangen, opd.t r» m-t v.r..t.n
pifnen an grup. Gaichiki aoor da gévoallgata mug.
lit wordt beichermd door het btctanddael Chefiroi.
110.80. Voordelige gezinsverpakking tOO labl. 13.80
vergeten
dat GocTook in "Xustralll zich wÜ open
baren.
SPANNINGEN
Ds. C. Bregman wees er op dat er in
het verleden heel wat spanningen ge
weest zijn. Maar dat is een bewijs dat
er gewerkt wordt. Na lange tijd van
onzekerheid weten we nu de plaats die
ons is aangewezen en beseffen we dat
we een opdracht hebben om te evange
liseren onder onze landgenoten en de
Australiërs.
De moderator van de kerkeraad van
Sydney-West rev. M. O. Fox legde er
de nadruk op dat Nederland een land
van veel strijd is geweest, juist door het
geloof. Want waar het geloof tot uiting
komt daar komen de moeilijkheden. Tij-
j dens deze lustrumdienst. besloot dc ge
meente een tweede Nedérlandse predi
kant te beroepen.
Nieuw contact met patriarchaat
E^EN DELEGATIE van de Wereldraad van kerken brengt op het m
J ogenblik op uitnodiging van het Patriarchaat van de Russisch- -.w-| I-) tm Anip
Orthodoxe Kerk een bezoek aan Rusland. De delegatie staat onder "-»• -LJ Llllvf JJlAz
leiding van de Nederlandse secretaris-generaal dr. W A. Visser 't De reserinj van Ethiopië heeft
Hooft. Na een aantal dagen in Moskou te hebben doorgebracht, is de dc Lutherse wereldfederatie maehti-
groep, die uit zes personen bestaat, gisteren naar Riga vertrokken, ging gegeven In Ethiopië een radio-
waar rij door hel hoofd van de Lutherse Kerk van Letland: aartsbis- ft"™ A.'ë'c'hM.I
schop Turs, zou worden begroet.
Besprekingen
beginnen
Moskou, tcrwij, zij de
zondag doorbrachten ln de Theoligl-
sche Academie te Leningrad. In die
stad woonden zij ook een feestelijk
godsdienstoefening bij die werd ge
leid door de Russische kerkvorst
Alexander Nevsky.
De eerste officiële gesprekken met de'
leiding van de Russisch-Orthodoxe1
Kerk zullen vrijdag a s. beginnen. Na
u s i»i u -x Bii»- cucid», van- aflo°P v®n de bespreking wil de dele-
wVr'éi5li,d.'prot"'dV*Nrü"til vïnj VlL* ."Jl'aS.thïïi'.aliS'ln hS
h" Oecumenisch B»»,,.1 K,™"," De deleg.>ï"o^ to? 17
decepiber ln Rusland te blijven.
telijke programma's te verspreiden.
de delegatie in het historische Uoos- H«' station .al uitgerust worden met
ter Sagorsk even huiten Moskou. Za- kortcgolfzcnder van 50 kW, een
terdagavond brachten de nfgevaardig-kleinere zender voor de middengolf
bezoek aan de baptistenge-1 en studio's in Ethiopië, Zuid-Afrika
Aangenomen naar Vriezenveen:
Struys te Krommenie.
Beroepbaarstelling; De classis Tholen
heeft prep. geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de heer J. J. Tissink. kand.
Bergen op Zoom, Moerstraatsebaan
227; hü is terstond beroepbaar.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Leerdam: J. C. van
ïnswaaij te Scheveningen.
Bedankt voor Schiedam: J. C.
Ravenswaaij te Scheveningen.
Vragen aan Cals over
regeling eindexamens
gymnasia
De heer Beernink (c.h.u.), lid va
Tweede Kamer, heeft aan de minister
van o., k. en w. schriftelijk gevraagd,
of het juist is, dat een groot aantal ge
committeerden bij de eindexamens van
de gymnasia en de gymnasiale afdelin
gen van de lycea de minister hebben
doen weten, dat zij zich niet meer als
gecommitteerde beschikbaar zullen stel
len zolang de in mei van dit jaar inge
voerde nieuwe regeling voor de eind
examens niet is vervangen door de voor
dien geldende of door een andere, die
bevrediging schenkt. Acht de minister
de door deze gecommitteerden geuite
twaren Juist?
De heer Beernink verzoekt de n
r voorts mede te delen, welke maat
regelen hij denkt te nemen, ten einde
een behoorlijk verloop van de in 1960 en
volgende jaren te houden eindexamens
te bevorderen.
Ds. Rumainum voor de
N.C.R.V.-camera
Vrijdagavond kwart over negen zal
de voorzitter van de algemene syno
de der Evangelisch Christelijke Kerk
op Nieuw-Guinea ds. F. J. S. Rumai
num, die op uitnodiging van de Raad
voor de Zending van dc Hervormde
Kerk sinds enige weken in Nederland
vertoeft, voor de televisie verschijnen.
Ds. Rumainum zal daarbij vergezeld
zijn door zijn vrouw en twee van zijn
kinderen van wie er een leerling is
van het Chr. Lyceum in Zutphen. en
de ander een verpleegsters-opleiding in
het Diaconessenhuis te Gouda ont-
De uitzending begint met een film. op
genomen bij de aankomst op Schiphol
cn een filmverslag van een bezoek van
de familie Rumainum aan Rotterdam.
Hierna zal Peter van Cam pen voor de
t.v.-camera's een gesprek voeren met
het gezin Rumainum.
De Raad voor de Zending verheugt zich
er over dst op deze wijze velen in Ne
derland. die meeleven met het zen
dingswerk op Nieuw-Guinea, met het
gezin van deze predikant kunnen ken
nis maken.
Hot In Stuttgart gevestigde bureau
voor hulp aan vervolgden van de
Evangelische gemeente heeft twintig
duizend mark naar Israël overge
maakt. Het geld Is bestemd voor het
centrum van de Joodse Christenen In
Haifa. Dit tehuis is verleden jaar
herfst geopend ten einde de üi Israël
levende Joodse Christenen tc onder-
Johannes verhaalt van zeven wonderen voor de kruisiging
van de Heiland in zijn evangelie. Ieder wonder is een teken,
waarin Christus iets van Zichzelf openbaart.
Het derde wonder vinden we in Johannes 5. De man die
38 jaar lang ziek heeft gelegen wordt op de sabbat genezen.
Het verhaal wordt niet verteld om de genezing zelf. maar om
wat erop volgde. Christus gaf de man opdracht zijn matras
op te nemen en naar huis te gaan. Maar daardoor brak hij de
Joodse sabbatwetten.
Christus wilde door deze genezing leren, dat Hij de Heer is
van de Sabbat. De Joden begrepen dat heel goed, want zij
verwijten de Heiland, dat Hij zich gelijk stelt met God de
Vader. Daar gaat het bij Christus eigenlijk om. Hij, die geko
men is om blijdschap te geven (water in wijn) en om het leven
te geven genezing van de zoon van de hoveling), is de Zoon
van God.
Christus is meer dan een goede profeet, meer dan een genezer
of dokter. Als Hij alleen maar een buitengewoon mens was,
had Hij de wereld nooit tot God kunnen terugbrengen. Slechts
als Zoon van God en Zoon der mensen kon hij de dood over
winnen en het leven geven.
VOORTREFFELIJK JUBILEUMGESCHENK
TN ons land is binnen de op zich-
zelf reeds zo boeiende wereld
van het grafisch bedrijfsleven pio
nierswerk verricht voor bedrijfsor
ganisatie en bedrijfsrechtspraak.
Dit is te danken aan verscheide-
nen binnen deze werkkring, die
zich met de overtuigingskracht van
hun persoonlijkheid hebben ingezet
voor de verwezenlijking van deze
gedachte.
Het is niet het minst te danken
aan de omstandigheid, dat de or
ganisatie der drukkers in de halve
eeuw van haar bestaan ls gediend
geworden door secretarissen, ach
tereenvolgens vier in getal, die hier
oriënterend en stimulerend hebben
gewerkt: Veraart, Van Rhijn, Borst
en Stolwijk.
Wil men zwart op wit een bewijs
van betgeen zij te dezen aan even
hecht gefundeerde als wijd grijpen
de beschouwingen hebben ten beste
gegeven? Welnu, het vijftigjarig be
staan van de organisatie der boek
drukkers was voor de Amster
damse Grafische School een dank-
GEZOND COMMISSARIAAT
baar aangegrepen gelegenheid tot
verwezenlijking van een even aan
trekkelijk als nuttig idee. De idee,
namelijk om nog eens, en nu in ge
bundelde vorm, in druk te geven
een keur van wat deze vier secre
tarissen over bedrijfsorganisatie en
bedrijfsrechtspraak hadden gepubli
ceerd.
Te begrijpen valt dat dit niet alles
is wat deze vier mannen in deze
halve eeuw over deze onderwerpen
geschreven hebben. Maar de essen
tie is hier stellig samengevat, en
zo ls deze publicatie geworden tot
een opmerkelijke uitgave in de
reeds zo rijke en omvangrijke ver
zameling aan literatuur over deze
onderwerpen.
Het is met graagte, dat wij van
deze uitgave melding maken. Ze
maakt de raadpleging van denk
beelden, op zichzelf al zozeer de
kennisneming waard, er nog des te
gemakkelijker door.
De Grafische School heeft de jubi
lerende organisatie er een waarde
vol jubileumgeschenk mee geboden.
"PEN commissariaat bij de Neder- zonder ernstige oppositie zijn
landse Kabelfabrieken betekent: stuit, in een mate dat ze nog nai
een gezond bestaan.
Tot dusver kregen de tien commis-
vrijdag a.s.
De delegatie bestaat behalve uit dr. j
Visser 't Hooft uit ds. Francis House j
de assistent secretaris-generaal
Bossey.
dr. Nolde directeur van de commis
sie voor Internationale Zaken, en de
secretaris van de Christelijke Oost-!
Aziatische Conferentie. U. Kyaw Than.
Bovendien wordt de delegatie verge- i -
zeld van de tolk A. von Weymarn. i
Door de slechte weersomstandigheden
kwamen de vertegenwoordigers van
de wereldraad donderdag J.l. met 42
uur vertraging in Moskou aan. Op het
vliegveld werden zij welkom geheten
door de voorzitter en vice-voorzitter
van de commissie voor Buitenland- j
N Zaken van hel Patriarchaat van
Moskou, aartsbisschop Nikolai en ar-
CHIMANDRIET Nikodlm
De Russische patriarch Alexius ontving'
Advertentie
JUNKER RUH
GASFORNUIZEN
S.G.I. uit Delft helpt Leiden
O
Voor vijftien gulden kan men in
het bezit komen van een 25 cm
langspeelplaat waarop opgenomen
het Io Vivat, gezongen door de le
den van het Leidéche Studenten
Corps en een uitvoering van het
Leidsch Studenten Cabaret.
De baten van de verkoop
langspeelplaat komen geheel
aan de onlangs door brand
goede
61
Maar het zou niet goed zijn om Marlt zo ln be
slag te nemen. Zij had al zo vroeg een grote ver
antwoordelijkheid op zich genomen, dat men wel
eens vergat, dat ook zij nog zo Jong was. Het
werk op het atelier was beter dan het geweest
was. zij had prettiger kameraden en kreeg goed
betaald, maar zij moest ook aan zichzelf gaan den
ken. Het was wel gemakkelijk om altijd aan te
nemen van iemand, die zich steeds ter beschikking
hid gesteld. Neen. Ragnhild moest tevreden zijn
met wat zij had gekregen Zij zou het zelf we]
begrijpen en mijnheer Falk moest ook inzien, dat
het onmogelijk was haar nog verder te laten gaan.
Ook was Ehsabct blij geweest met Karin Ekberg.
zij was een ware zegen geweest voor Marjt.
Als Karin Ekberg ei niet geweest was. als zij
niet zo op de juiste tijd in Mants leven was geko
men. dan zou alles heel anders zijn gegaan. Ma
nt zou haar harde leven niet hebben kunnen dra
gen. als Karin en alles wat daaruit voortvloeide
haar niet geholpen had Het is ook niet gernakke-
hik op iemand te wachten die zo ver weg was
als Krister het was nu al meer dan een laar
geleden sedert hij bij hen was geweest als cr
niets is dat een beetje vreugde brengt bulten het
werk van elke dag
Wonderlijk hoe de wegen van de mensen naar
elkaar to lopen, dacht zij Nlèts Is onbeduidend:
wat er het geringst uit ziet. kan iets worden dat
hu' rr vreugd- frf» boven alle verwachting uit.
F-'n voer **- vuren d» drie anderen die in de
kerk waren verdwenen: nu was alleen zij er nog
en de man met net .outen been in zijn hoekje
De kaar*er brandden rustig en mooi. het was nu
b"na e-beet donker
De jongens, verweg ln de wereld, ja zij dacht
nog altijd aan hen als aan de jongens, droomden
er zeker var rrnmaa' naar t'harlottendaal terug 'e
mogen keren En al» H"- dag kwam. dan zou zij
Als Ragnhild verder li
Buiten waait
dc zomerwind
icel de
jongen
hart fluisterde een stem:
lange weg. tot zij daar is, waar or
gekomen zijn. als wij hem hadden
Sven was blijven leven Want Ragnhild had de ga
ven die cr toe nodig waren, en dr goede gene
zende handen, die geslacht na geslacht erfelijk wa
ren geweest had zij ook daarin vergiste zij z.ich
niet Maar hoe moest dat toegaan" Zij wist im
mers dat het arts-examen dc langste studie eis-
ciëteit Minerva. Het betreft hier een lof
felijk initiatief van de Studenten Gram
mofoonplaten Industrie te Delft. Het be
stuur hiervan besloot op de morgen van
de ramp eenparig op deze manier de
getroffen broeders uit de nood te helpen.
Want al was sociëteit Minerva legen
brand verzekerd, de opbouw van een
nieuw en modern pand kost geld. veel
geld zelfs.
..Wij hebben er nu eens geen bedel
partij van willen maken, maar willen
dc mensen waar voor hun geld geven.
Allen, die belangstelling hebben voor het
Nederlandse studentenleven zullen veel
plezier aan deze historische plaat kun
nen beleven", is het commentaar van de
S.G.I.
De plaat is overigens niet Ln de han
del verkrijgbaar. Men zal waarschijnlijk
de plaatselijke handelaars wel benade-
nog méér voor hun „zware Als bijna gebruikelijk, kreeg ook nu
arbeid" (hooguit enkele vergadcrin- „de pers" van de commissarissen te
gen per jaar), maar sinds de deze horen, dat -ze stemming had ge-
week gehouden vergadering van aan- maakt. Alsof de pers deze bedragen
deelhouders zullen ze „niet meer" had vastgesteld, en alsof de voorge-
krijgen dan 40.000 per jaar de man stelde bedragen niet als uit zichzelf
(vrij van commissarissenbelastlng), om kritiek riepen,
i vijf, die reeds voor een aangegane Neen, deze voorstellen getuigen niet
fusie commissaris waren, krijgen bo
vendien, eveneens vrij van commis-
sarissenbelasting, ieder nog eens
25.000 per jaar.
Misschien moeten we het in de he
ren prijzen, dat ze zelf hebben inge-
eon wijs beleid. Bij de loonvor
ming van de arbeiders wordt nog
altijd bijzonder nauwgezet gemillime
terd. Nu weten wij wel, dat het daar
bij, alles bijeengeteld, gaat oin aan
merkelijk hoger bedragen. Maar voor
ben gebracht in groter harmonie met Aan geld zal het hun straks niet ont
liet beeld van deze tijd.
Toch moet ieder inzien, dat, zeker
in deze tijd, zoveel vergoeding voor
zo betrekkelijk geringe prestatie niet leden,
opgaat. Ook voor commissarissen be- aangekondigd
hoort er een zekere verhouding te bestudering van
zijn tussen prestatie en beloning. van wijzigingen
Vandaar dat de voorstellen binnen de schapsrecht
aandeelhoudersvergadering op bij-
breken, we hadden hun echter gaar-
wat meer wijsheid gegund.
Intussen is, en nu weer reeds even ge-
ieuwe staatscommissie
zoveelste \br
wenselijkh- 'd
ons vennoot-
DE MACHT DER PERS
De plaat is te bestellen door een
briefkaart te verzenden aan ..Herstel
Minerva"-plaat, postbus 13 te Leiden.
De aflevering geschiedt binnen enkele
weken onder rembours. De verkoop zal
bovendien worden gepropageerd door
een tournee van het Leidsch Studenten
Cabaret, dat van 15 Januari tot 15 mei
zal duren. De eerste voorstelling heeft
uiteraard plants in Leiden en wel op
Het had geen zin de tijd too
was nog op de HBS zij was ru
hetzelfde tintelend-blije kind als
haast dezelfde zllvcrgla
tij heel klein
uil le lopen Zij
5 maar een kind.
tij altijd geweest
is over het haar.
toen zij heel klein was Niets behoefde nog
voor haar toekomst te worden beslist.
Nu sloeg de klok vier slagen en toen zeven. Zij
weerklonken krachtig door de stilte in de kerk. Het
houten been klapperde op de grond: het mannetje
kwam naar haar bank toe
De kerk wordt nu gesloten, zei hij. maar hij
had niets van de waardigheid van een koster over
zich. Het scheen hem te spijten haar te moeten
storen.
Elisabct knikte. Laat mij rog oven blijven,
totdat u dé kaarsen heeft uitgemaakt, vroeg zij.
en hij krikte tot antwoord
zij weer opkeek, waren de kaarsen uit en de man
wachtte met zijn sleutel bij de zijdeur.
De oude juffrouw Gabriëls stond op de trap van
het grote huis. In de rechterhand hield zij een
boek, op haar linkerarm rustte als gewoonlijk haar
pakje, sjaals, jasjes en andere gebreide en gehaak
te kledingstukken van verschillende dikte en kleur.
Zij had daar al een poosje gestaan en stond er
nog, liet de zon op zich schijnen, liet de wind haar
wangen strelen, luisterde naar het vogelengezang,
zag het gras smaragdgroen glanzen en de darwln-
tulpen hun trotse kelken opheffen in dc stralende
lucht.
Het was weer zomer geworden. Voor de tach-
tigste keer was het zomer geworden voor juffrouw
Gabriëls en zij was nog in staat er van te ge
nieten Zij mankeerde niets, zij zag. zij hoorde,
zij had heus nog al haar zintuigen bij elkaar en in
orde. Het oude lichaam hield ook stand, als zij
maar oppaste voor tocht en er voor zorgde dat zij
niet to koud of te warm werd O ja. zij had een I
goede oude dag gehad, dat was zeker.
Zij was een voorname verschijning, het oude r r /-»
mensje, zoals zij daar in de zonneschijn op de L III VP l*S 11 ('I l Vclll LfPIll
Irnp stond, als een chatelaine voor haar burcht.)
Haar hoofd zat mooi op het fijne kleine lichaam,
haar gezichtje was als uit ivoor gesneden. Het kort
geknipte haar glansde sneeuwwit onder haar hoed.
heldere blauwe ogen. die zo diep in de kassen wa
ren weggezonken, dat men geloven moest, dat zij
meer zagen dan de ogen van anderen. Zij zag er
uit als iemand die kan bevelen, en op dit ogenblik
zag zij er uit als wachtte zij daar op haar onder
danige. zich haastende lakeien, die haar
De orgai
tie hiervan is
en Easing. bekend doe
Blokker-festivals.
QP een audiëntie heeft gisteren de
paus ernstige kritiek geleverd
op een groot deel van dc pers, dat,
zei hij, in het bijzonder voor de jeugd
een geVaar betekent. Hij bracht daar
bij de waarschuwing van Christus in
herinnering, dat wij vooral de kinde
ren geen aanstoot mogen geven.
Het komt ons voor, een waarschu
wing te zijn die ook buiten rooms-
katholieke kring niet zomaar opzij
gelegd mag worden.
De pers betekent in onze dagen een
ontzagwekkende macht, en al mo
gen we vaststellen, dat ze in ons
land een peil heeft bereikt, waarop
men in vele andere landen jaloers
kan zijn, niettemin blijft opmerk
zaamheid en bedachtzaamheid volop
geboden.
Opmerkzaamheid en bedachtzaam
heid, niet in de laatste plaats van de
geestelijke leidslieden. Hcefl men
onder hen wel altijd het nodige be
sef van de macht der pers, van haar
dagelijkse inwerking op de lezer,
van het beslag dat zij legt op de
geesten? Soms is men geneigd het te
betwijfelen.
WEES LIBERAAL
de dm
Dergelijke dienaren verschenen echter niet
Slechts een man in een blauwe overall dook op
van achter een seringeheg ter linkerzijde van het
gebouw, stak de open plaats voor het huis over
nodie was En terwijl voorbij de zonnewijzer en boog even in 't voorbij-
haar omslool vla ir een rnendeliikr caan voor He oude dame op dr 'rap Hij was
w»g zich neer in een gebed ronder blootshoofd» on rijn gewéldige pruik c" nsdé als
de kinderen en hun toekomat. Toen rood koper u) de zón. Wordt vervolgd'van het onderwerp behandelen.
organiseert een
Nederlandse week
nen, waarop acht Nederlandse hoogle
raren inleidingen zullen houden over het
thema: ..Het leven" Prof. dr. H. Veld-
«tra en prof. dr. D J. Kuenen uit Lel
den. prof. dr, C, P Raven, prof. dr.
G. H. R. von Koeningswald en dr. J,
Hulzings uit Utrecht, prof. dr. A. N, J.
den Hollander cn dr. A. M. J. Wenter-
man Holstijn uit Amsterdam en prof
dr G P. Baerends uit Groningen zullen
in dP loop van deze week de biologi-
ociale en psychologische aspectert
IN de Tweede Kamer ls vorige week,
bij de behandeling van de begro
ting van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen, van liberale zijde kri
tiek geleverd op wat dan heet „de
verzuiling" in ons radiobestel.
Ook nu wc het betoog in de inmid
dels verschenen officiële „handelin
gen" van de Kamer hebben doorge
lezen, kunnen we niet beweren, dat
het een indrukwekkende rede is ge-
Natuurlijk valt er op de praktijk van
ons radiobestel wel wat af te din
gen. en binnen de omroepverenigin
gen zal men verstandig zijn, steeds
het nut van zelfkritiek indachtig te
blijven, ook bij de taken waarvoor
men daar nog komt te staan.
Maar de geleverde kritiek raakt in
de regel nauwelijks het bestel zelf.
Niettemin moet ons enige verbazing
van het hart, dat deze kritiek dit
maal gekomen ia van liberale kant,
en bovendien ln de Kamer.
Kritiek van liberale kant. Alsof de li
beraal niet hoog opgeeft van vrij
heid. En alsof ons radiobestel niet
zowel het resultaat ls van epn keuze
in vrijheid als bovendien de her
nieuwde keus nog lelkens mogelijk
Die twijfel is er, wanneer het ont
breekt, vanuit de wereld der geeste
lijke leidslieden, aan steun voor de
verwezenlijking van een pers in
christelijke geest. Zeker, dan is er
soms wel kritiek, en ook kritiek moet
welkom zijn, maar zij zou soms ook
meer het karakter kunnen dragen
van een „kritisch begeleiden", met
wat minder accent op „kritisch" en
met wat wezenlijker verwerkelijken
van dat „begeleiden".
De paus deed nu een algemeen be
roep op ouders, leraren, magistraats
personen en rechters, om zich met
deze problematiek bezig te houden.
Wij willen niet voorbijzien, dat hij
bijzonder het oog had op dat deel
van de pers, vooral in het buiten
land, waarvan een duidelijk de ze
den ondermijnende werking uitgaat.
Maar de pers als geheel is een macht.
Zij ls gelukkig óók een kans en eeu
mogelijkheid. Er valt van haar iets
te maken. Maar ook daarvoor is het
„kritisch begeleiden" door de gees
telijke leidslieden, méér dan thans
geschiedt, onmisbaar,
We blijven erop hopen.
laat.
In geen enkel bestel is men zozeer
ln de gelegenheid, zijn eigen levens
beschouwing In vrijheid te beleven
als ln het onze. Onze nederige vraag
aan de liberaal ls: wéés liberaal, en
laat ons deze vrijheid.
Onze omroepverenigingen zijn ver
der vrucht van particulier initiatief.
Wij meenden te weten, dat de libe
raal voor particulier initiatief waar
dering heeft. Of vergissen we ons?
Bovendien laat ons bestel alle ruim
te voor gezonde concurrentie. Of is
ook dit plotseling, zelfs voor de li
beraal, een verwerpelijke zaak? Bij
een eenheidsomroep immers is er
voor concurrentie geen ruimte meer.
Voorts was het dan merkwaardig,
dat deze liberale kritiek weerklonk
in de Kamer: de ontmoetingsplaats
van volksvertegenwoordiging en re
gering. Moet dal betekenen, dat
naar liberaal oordeel de regering hier
heeft in te grijpen? Voor een echte
liberaal, dunkt ons, toch wel een
gedachte om hevig van te schrik
ken.
Neen, een indrukwekkend betoog
was het niet, kón het wellicht ook
niet worden.
v-w*