Verantwoordelijkheid Hoe moet er gepreekt worden? GEESTELIJK LEVEN.. j de Verenigde Naties J benaderen vanuit christelijke visie Sylvia Ursula Laurentia icjUcvti* I ZONDAGSBLAD ZATERDAG 5 DECEMBER 1959 Verwachting van Eva ,,Ik heb met des Heren hulp een man gekregen", zei Eva toen Kaïn werd geboren en zij dacht aan die eerste belofte van God dat het zaad van de vrouw, de kop van de slang zou vermorzelen. Toen werd Abel geboren, misschien wel als tweeling van Kaïn. Maar over Abel wordt verder niets gezegd. Eva zette haar hoop op Kaïn. Hij is niet de man die genoegen neemt met het verzorgen van dieren, maar die in het zweet zijns aanschijns de vruchten wil onttrekken aan de grond. De aardbodem was ver vloekt, maar Kaïn probeert die vloek op te heffen. Hij worstelt met de doornen en de distelen van de aardbodem en van het leven. Indrukken rondom jl/TEVROUW dr. F. T. Diemer-Lindeboom is afgevaardigde af en weer een gewone Nederlandse huisvrouw. Vorige week nog Mwassehnet HTtet!ag7s?heKï"di'ta aa'rdbS luisteril'! aandacht naar redevoeringen in vreemde talen in de ook de vloek cultiveert. Waar het graan een vrucht- grote vergaderzaal van de Verenigde Naties, naar amendementen bI7rde?dbSemnDi S™"ka7 ze°w?|?choH"leiT£i£ die werden ingediend, naar korte, zakelijke redevoeringen van wes- Wieden wegspuiten, maar op het ogenblik dat hij terse landen, naar bloemrijke verhalen van Spaans-sprekende gede- even verslapt in zijn activiteit keren zij met ver- ii meerderde kracht terug legeerden, en naar gedegen, tegelijk propagandistische betogen van Eva verwachtte in Kaïn Christus, drongen, dat hij de kerkgang toch vlug, als men bedenkt, dat met niet verzuimen. paar artikelen voor het Ver drag inzake de mensenrechten meermalen vele jaren zijn ge moeid geweest. Maar En inderdaad heeft de Ameri kaanse president gehoor gegeven aan dit verzoek. Chroesjtsjef uit om mee te gaan, maar deze weigerde, omdat hij eenmaal aanvaard, dat tegenover zijn volk niet kon bindend. Het verantwoorden. heen heeft de mens de vervulling van Gods belofte verwacht, maar steeds weer heeft hij zijn verwach ting gericht op menselijke kracht en is de hoop ge storven bij het dode lichaam van een Abel. vloek kan niet weggewerkt worden, alleen wegge- Verwachting van Simeon De adventsfiguur bij uitstek hoewel wij, om u eer lijk te zeggen, nog nooit een predikant over hem hebben horen preken in de adventstijds is Si meon. Hij was ..rechtvaardig en vroom en hij ver wachtte de vertroosting van Israël." Heel zijn hart ging uit naar de komst van de Heiland. Terwijl de wijzen en de herders Christus i:_ Bethlehem moesten opzoeken, wordt Christus tot en werkte van de Nederlandse regering voor het forum van de wereld over de rechten van het kind en over problemen van werkende vrouwen. Nu zegt ze tegen de ochtendhulp: ,,Een liter melk, graag", en tegen haar jongste spruit, die komt vragen, waar hjj de slingers kan vinden om de cluhzaal te versieren voor het Sint Nicolaasfeest: „Boven in de kast, recht tegenover je bed", en tegen haar dochtertje, dat thuis komt uit school: „Snjj jjj vast even brood?". Verkla- nodigde ring is ook minder moeilijk dan Verdrag. Een Verklaring, nog niet richtlijn voor nationale wet- T> gevingen, waarvan de juridische I 33K kracht niet sterk is, maar de mo rele waarde groot kan wezen. In een van de plenaire zittingen kort - - voor haar vertrek werd het ont- nog onlangs de vergadering werp bekrachtigd. Nu zal het wel zijn weg vinden naar regeringen, opvoeders, artsen, scholen De kerk uit, de wereld in. Iedere week opnieuw komt de gemeente te zamen om zich onder de verkondiging van de Blijde Boodschap te scharen. Dal kan niet vryblyvend geschieden. De boodschap van het heil is tevens de opdracht om te getuigen. TTat gebeurt er na de preek Consumeren we met het zondagse plakje cake by de koffie ook de preek en de domineeOf dragen wij zijn boodschap, hoe gebrekkig en soms eenzijdig ook gebracht, uit in de ivcreld? hem gebracht in de tempel. De wijzen zochten koning, de herders zochten blijdschap, maar Simeon verwachtte de verlossing van de vloek. Als weinig andere oudtestamentische figuren heeft hij begrepen dat Christus niet kwam om te strijden, maar om de vloek te dragen. Hij zegt dat de Hei land komt als ..een teken dat weersproken wordt" dat er een zwaard door het hart gaan; en ,,dat de overlegging va openbaar zullen worden." Op Golgotha bleek dat de mens geen Heiland ver wachtte die zich zou laten kruisigen. Tot het laat ste toe riepen de vromen van die dagen: „Verlos u zelf en ons." Daar bleek dat de wereld nog steeds leefde uit de verwachting van Eva. Verwachting van ons Het is eigenlijk wonderlijke zaak. Christus is reeds bijna tweeduizend jaar geleden gekomen, en toch gaat ieder jaar opnieuw de kerk de advents-, de verwachtingstijd in. En de kerkelijke liturgie schijnt van ons te verwachten dat we ieder jaar op nieuw met verbazing en verwondering ons kunnen schare om de kribbe. Zo gezien heeft deze ver wachting meer weg van een Sint Nicolaas-verwach- ting. We spelen mee met de kinderen, maar zijn eigenlijk de kinderschoenen al lang ontgroeid. En toch is er in ieder leven een adventstijd. Een on derwerp voor de adventsprediking is bijvoorbeeld ook Johannes 5, de geschiedenis van de lamme in het ziekenhuis Bethesda. Bijna veertig jaar had "hij daar liggen wachten. Zijn hoop was uitgegroeid tot wan hoop. En dan, als zijn verwachting al lang gedood is, komt Christus in zijn leven. Christus kwam 2000 jaar geleden in de wereld, maar Christus komt op een bepaald ogenblik ook in het leven van ieder mens. Dan komt Hij om te vragen: ,,Wilt gij gezond worden?" Kerstmis in Bethlehem is een lege frase zonder het kerstmis van het hart. Er is een algemene komst, er is ook een persoonlijke komst. Wee de mens die dan te druk is met het wegplukken van de door nen en distelen van zijn hart. zodat hij meent de Heiland niet nodig te hebben. Dan bent u een Kaïn, die toch tot de conclusie moest komen, dat hij zich- redden. maar toen was het te laat. met de afgevaardigden van de andere volkeren aan een „Verklaring over de rechten van het kind". Nu eisen haar eigen vier kinderen hun Maria zal rechten weer op. er harten was geen gemak kelijke beslissing voor mevrouw Diemer om drie maanden uit haar gezin weg te breken. „Twee jaar geleden had ik het beslist niet ge daan", vertelde ze ons, toen wij zomaar een ge zellig praatje met haar kwamen maken over haar reis naar de Ver enigde Staten en haar werk bij de Verenigde Naties. Zij het ook met de meest directe bedoeling om voor onze wekelijkse pagina „Geestelijk Leven") eens te informeren naar haar indrukken betreffende het geestelijk leven in Amerika. Toen zij werd ge vraagd om als lid van de Nederlandse delegatie ons land te vertegen woordigen was haar eer ste opwelling om te zeg gen: „Neen, dat kan ik niet aannemen. Is dat zo belangrijk, dat ik daar zo lang voor uit m\jn gezin zou gaan?" Maar nu ze terug kijkt op haar werk, weet ze, dat het goed was dat ze Ja" heeft gezegd. Haar kinderen weten dat ook. Toen het jong ste zoontje van negen werd gevraagd: „Hoe vind je het, dat je moe der zo lang weg is?", antwoordde hij trots: „Het is voor een goed doel." Toen een predi kant een beetje plagend tegen haar dochtertje zei: „Een moeder hoort toch in haar gezin?" antwoordde zij: Als iedereen dat zegt, wie moet het dan doen?" het Centrale Comité Wereldraad van Kerken op Rho- dos bijwoonde, sprak als zijn me ning uit, dat slechts twee landen van de vele in Europa, benevens Israël, Turkije en Rusland, die Raad, hij had bezocht hem het gevoel hadden gegeven, dat het volk zich van een nationale taak in het we reld geheel bewust was. Dat waren Israël en Rusland. Diemer opge- reldpröbTêmen informatie" nog betreffende het algemeen Rapport de Economische, en Sociale „vrijheid nam prof. Beaufort, het bod kon komen, rooms-katholieke Eerste-Kamer- lid. die al voor de veertiende Dfl gezamenlijk zoeken maal de Algemene Vergadering beginselen en formuleringen tijd vier wilde, net gescho kt worden, of het onderwerp ten kalkoenen God dankten der V.N. bijwoont in een rede de °it®rüartL.t4*£*?1 behandeling van de sociale we- zijn rekening, achtergrond de Instructies van het eigen Hgouvernement, is, al zijn er Da arbij hij vaak sfiï stond bij tuurUjk^saale^ uren bij, een leuk huisvesting zelf niet koi Maar als u als Simeon wacht, dan komt de Heiland zelf naar u toe om te zeggen: Sta op! Ik droeg de vloek voor u. Ik geef u mijn leven. zonder iets terug te verlangen, zonder er zelf beter van te willen worden. Niet slechts geld moeten wij geven, zei hij, maar we moe ten ook onszelf inzetten. De god delijke wet der naastenliefde geldt niet alleen voor personen, maar evenzeer voor volken ten opzichte van elkander. Truman moet blij kens een verslag in de New York Times onlangs jn een rede ge zegd hebben, dat de Amerikaanse constitutie alleen bekeken kan Diemer in worden tegen de achtergrond van ..^eft ze voor de Bijbel, en dat, als men dit alle zekerheid vijftig postbladen B°e^ wegdenkt, de^ basis gekocht, zodat noch haar Sm - - ..uu6u.u,u,v.. uuio.covx,.» cn fascinerend werk. Niet het het volk de geestelijke gemeenschapsopbouw in het alge- mlnst, omdat zoveel gedelegcer- "an de natie meen> en van de vluchtelingen in den de vergadering confronteren christelijke het bijzonder. met opvattingen en situaties in Mevrouw Diemer had op zich kun e'f?en land. genomen wat uitvoerig aandacht te wijden aan een aantal aspec- Ontdekkinaen ten van belang voor het leven van vnraeitMfigen de de werkende vrouw Dus er was Wanneer we nog even terugko- BiJ direct al weer genoeg te doen. Nu men op dat andere aspect van wegging iets eerder dan de het geestelijk leven, vertelt ill verantwoordelijkheid zo positief vanuit ee visie benaderen. Op de dag de Verenigde Naties hoorde Cabot Lodge spreken, die de druk legde op de geestelijke ach tergrond van het ontstaan groei van Amerika, en die zijn volk op aandrong, dat het zij wegging iets eerder dan de het gees andere landen zou geven officiële sluiting, zij had gevraagd nog net olgende: Op Thanksgi- hun behouden aankomst) bezocht ze een kerkdienst. De predikant herinnerde zijn gemeente aan de laatste zegenbede, die 338 jaar geleden een predikant had uitge sproken voor de Mayflower aan zijn lange reis begon. Deze had bij het afscheid gezegd: „Dank God voor de grote zegen, die Hij ons heeft gegeven in mannen als Luther en Calvijn, maar. wijzen de op de Bijbel in zijn hand, be denk, dat met de geestelijke ont dekkingen van deze grote man nen de schatten van dit Boek niet uitgeput zijn. Het bevat nog veel meer rijkdommen." „Toen die predikant dat woord citeerde", vertelde mevrouw Die mer ons, „werd mijn hart ver warmd. Zo vaak heb ik zelf ge- ook St. Nicolaas, dat familie- maal genoten te hebben (op de- feest bij uitstek, te hoeven mis- zelfde dag herdenkt de Ameri- sen was men nog bezig aan kaan, dat de pelgrimvaders voet KERKELIJK VOORUITZICHT Postbladen schrijven, postzegels". En trouw hebben iedere dag geschreven. Met gefronst voorhoofd en bi- op zijn balpunt zat de negenja- ichter zijn postblad, minister Luns zijn rede in de klei ne drie vergadering besloot en ci ecu deed d'l 00k m deze jaren bijtend met Gods zegen te vragen n.v. Gebr. Zomer Keunlng's Uitgeversmaatschappij Wage- ningen. Dr. von ouders kunnen lezen daarbij blijven dan gehele stuk ken uit de Bijbel toch in feite ge sloten. Ik geloof, dat élke tijd zijn eigen kansen heeft een verdiept inzicht in bepaalde gedeelten te verwerven. Maar het lijkt soms wel of we bang zijn één stap zelfstandig verder te gaan in on derzoek. Afgezien hiervan is het persoonlijk contact met Ameri- werkt hij kaanse christenen erg verfrissend geweest voor mijn eigen geloofs leven. Maar dat alles heeft na tuurlijk niet rechtstreeks elders uit. mag geen zelfhandha ving worden van de theologie. Wanneer is dit hei geval? Daar- over zullen misschien niet allen Verenigde Naties te maken boek als het ware luidop aan het helderend werken. ontaarding kan - telend met de z wilden laten vori de tijd bijna om pen verwisseld schrijfmachine, e: vel veel te klein vatten, wat hij wilde schrijven. Gevraagd naar de indrukken betreffende het geestelijke le ven in Amerika, vertelde me vrouw Diemer een aantal kerk diensten te hebben bijgewoond, die een onvergetelijke indruk op haar hadden gemaakt. Niet zo zeer de eerste zondag in New York, toen ze met een medeaf gevaardigde een Lutherse kerk dienst bijwoonde. De preek was het luisteren waard, het werk dat gedaan moest .tuiau wviö- den' Nederland was het die zich met limd- d«. h°e s°b" Maar toen van onze afhankelijkheid, ook 5, had hij de de samenwerking der volken. In dit zeer vlot geschreven boek udt niet moeizaam maar vaardig de stof hanteert, ziet men veler lei op soortgelijke wijze Rechten denken over allerlei rondom hem or- In het kerkelijk leven vooral. En ge met name over wat hij ontmoet in H|H gll"ilgf,Ü de Gereformeerde Kerken en in de belichting geplaatst die de Hervormde Kerk. Dat luidop den- jac£* weet te trekken en to. hen „.chiedt to een uitnemend SÏ3 ft»* d£„f verzorgde levendige stijl Het werk ervaring, zowel in de delegatie het grote geheel, ver rijkend. Als zij terugkijkt, is dat met dankbaarheid, want èn door haar werk èn door haar contacten zijn er nieuwe geestelijke vergezich ten voor haar opengegaan. Wij denken zo, dat een en an- van Plan is met verhevigde der ook nog wel indirect van be- rake woordkeus belangstelling verder te luisteren tekenis kan zijn voor haar werk nnmerlrino le aen*en. tt' opmerking feld dat anderen het Nederlandse Vrouwen als deze: holle vaten klinken met gen doen ten goede KOKS KLAPPEN UIT DE KEUKEN eigenlijk H goede levensles: ergens miste ze er iets in. De tweede zondag was zeer bijzonder. Ze woonde ,de dienst bij van de bekende New Yorker predikant, dir. Bonell in zijn Presbyteriaanse kerk. Het was de zondag van het bezoek van de Russische premier. De preek was getiteld: „Chroesj tsjef en de vrijheid van de mens". De predikant sprak over de terugkeer van de verspieders uit het land Palestina. Tien heb ben de reuzen gezien en zijn van- mening dat het niet zal lukken om het land te veroveren. Twee, Jozua en Caleb, daarentegen heb- ben God gezien. ert In zijn preek had de predikant reidheTd s0iemand scherpe kritiek op de houding van taat te predikant uitbeeldt en wrang rijn land. „Wij hebben Chroesj- den niet op de spits gedreven, t: ,,'k Ben vlot, 't is rot, tsjef laten weten hoeveel ijskas- Zelfs bij aanvankelijk sterke te o's cn wasmachines Comité, deelgenom* werkzaamheden in de Commissie voor Sociale, Culturele en Hu manitaire zaken. Een verscheiden heid van onderwerpen kwam daar aan de orde. Dit jaar was het eerste agendapunt, in tegenstel ling tot andere jaren, een geheel nieuw punt: Een ontwerpverkla- rlng over de rechten van het kind lag ter tafel, en het was de be- te^ denken. Hopend ongetwij- hier, thuis en in de Rotterdamse hij dat mo- gemeenschap, als zij binnenkort de toe- de opengevallen plaats van A. R. en ont- de Kwaadsteniet, die onlangs i de kerk kwam te overlijden, in de ge- de meenteraad van Rotterdam zal innemen. De auteur bekijkt de verschijn- H*0fPj ke,rhj"' ,v.an we1, selen niet op een veiilcte m.ni.r tltel de uitdrukking is. Zo wijst hij erklaring bestuderen van het bewind op dat bij het inze tijdssituatie Christus Jezus menlijk tot een definitieve tekst zouden komen. Er bestaat welis waar een universele van de rechten van waar uiteraard ook het kind der valt, maar juist omdat een moet I kind niet voor zichzelf kan opko- alleen ons lied, méar ook men en vanwege zijn geestelijke We trekken ons dan niet uit gg| lichamelijke onrijpheid bljzon-HaASf Tien predikanten, twee pro fessoren probeerd geven op de vraag: „Hoe vindt u dat er gepreekt moet wor den?" Onder reactie van ds. A. G. Barkey Wolf zijn hun reac ties gebundeld en keurig uitge geven door La Rivière en Voor hoeve. Een boek dus alleen ^en^Fris, ^ank voor dominees. Ruler over dit onderwerp te En toch voorspellen we voor dit boek een ruime afzet. Koningen uit de Nederlandse kansel klap pen als koks uit hun keuken. Wie zou niet graag willen lezen wai als ds. Gabe van Duinen, dal zij gezamenlijk een saai homiletiek-boek geschre ven hebben, dat al spoedig zal staan uitdrogen op de boeken plank van vergeten werken. We hebben dit jaar nog geen interes sante roman gevonden, die we Zoveel spanning hebben ge- Fris, frank en vooral vrij- hebben deze mannen een ant woord gezocht op de vraag. boeit bijzonder. En daardoor wordt allerlei gebeuren door hem a«' itaL "SS' a, Hdi"ei:?i.v„","°edCeldkW"^ Onderbroken doorreis Niet te vlot In de eerste plaats wordt i waarschuwd tegen het al te. Ds. A. K. Straatsm wees niet te vlot voor e: preekstoel, en Lammens citeert een jeugdcabaret zegt: bescherming behoeft, werd alleen behoefte gevoeld aan een af- .,neeir onderlijke declaratie inzake het en hóe iets er in moest, uiteraard nogal eens uiteenliepen, was de sfeer er een van gezamenlijke be- een goed resul taat te komen. Standpunten Eten wordt ditmet \/1JF 0F ZES huishoudsters en kihderverzorgsters kwamen - en gingen. Het was wel duidelijk, dat ze zich allemaal weinig om het huishouden en nog minder om het kind be kommerden. Toen kwam er een, die aan dit kinderleven een beslissende wending zou geven. Ze kwam niet via een ad vertentie. Evenmin om er op een of andere manier beter van te worden. Het had met roeping te maken een groot woord, dat licht misbruikt wordt. hopeloze wereldsituatie terug met maar een machteloos: de wereld, geef mij Je zus". Integendeel, we gaan er midden in staan met de belijde nis: „de snoeren zijn mij in liefe lijke plaatsen gevallen!" Wat een mogelijkheden voor Christus in de ze tijd! En zo kunnen we positief reageren op al de genoemde wereldsitua tie." Uit de praktijk van een MAATSCHAPPELIJK WERKSTER t mot". Volgens hen e Steeds anders Natuurlijk ligt er een gevaar in en dergelijk werk. Wanneer zo- hetzelfde onder- rijkste niet. Wie weet hoe spoedig groepen L Rusland, waar 90.000 ingenieurs lossing gevonden. De landen v« g-_dlL;^y.e_8- j,P Pcr .iaaT_ klaar komen- ,ons heeft het Sowjet-blok 10 in getal ds. A. K. Straatsma, drs, Okke werp schrijven, vallen zij onher- Jager, ds. P. Lugtigheid ds. J. roepelijk in herhalingen. Merk- Overduin, ds. M. L. W. Schoch waardig is daarom juist dat ie- vijf minuten kl; de gemeenteleden menen dat hij op moet houden. Volgens een an- itiisioiu aau iiijtuiiunu dere schrijver hebben de beste gestuurd, toen zij ontdekt hadden predikanten niet voldoende i niemand klaagt wordt gehoord, weerwoord van de wereld, dat te gensprekend het thema van God moet verhelderen. Okke Jager wil de preek zien als huis- tuin en keukenpoëzie, in de taal van alle dag en toch poëtjsch bezield. Ds. Piet Luchtigheid ontkent niet dat de predikant moet doen aan exegese, maar hij wil hem eerst samen met de bijbelheiligen Christus in de tekst laten ontdek ken. En zo zouden doorgaan. Lintje Gids voor de grammofoon Reeds verschillende malen heb ben we op deze pagina er op ge wezen dat het eenvoudige geeste lijke lied een nieuw reveil beleeft. Dat is in de afgelopen week wel heel duidelijk geworden door een kleine uitgave van het Welkom centrum, die in een catalogus heeft bijeengebracht al de gees telijke liederen die op de gram mofoonplaat zijn vastgelegd. Alleen de titels van de liederen al beslaan veertien pagina's vrij dichte druk. Dat wil zeggen dat u er meer dan 175 liederen in kunt vinden. „Welk een vriend is on ze Jezus" vindt u in vier verschil lende uitvoeringen en ,.'k Wil U o God mijn dank betalen", even eens. Van ,.U kan ik niet missen" zijn drie uitvoeringen verschenen namelijk van Kees Deenik. Mari- ka van Dongen-Stoop en Mimi van der Loo. Van „Op bergen en in dalen" zijn zelfs zeven verschil lende platen in de handel. De catalogus is erg overzichte lijk samengesteld. De liederen zijn alfabetisch gerangschikt naar hun titels, met daarachter de genspreken. Ds. Lammens naam van de solist, het koor of opgevallen dat de jonge de musicus plus de prijs. Niet wordt aangegeven welke maat schappij de plaat in de handel heeft gebracht. Het ls een zeer origineel idee om zo overzichte lijk bijeen te brengen wat er in de handel is en velen zullen onge twijfeld dit boekje als een gids willen gebruiken. Ds. A. K. Straatsma wil dat de rpHilranl nia» *n" maar um" hen de d>*nSten te lang Zijn. Woord-verkondiging In de derde plaats blijkt dat de predikant niet „gij", maar „wij' zal zeggen. De Amsterdamse pas tor van de Apollobuurt wil een contrapuntische benadering van de boodschap van het evangelu De predikant vertelde, dat ïveer 25 leden van de kerk telegram aan Eisenhower hadden op te gestuurd, toen zij ontdekt hadden na, dat er met één stem ui* da* °P de z°ndag van de bespre- derheid (1918) imr kingen in Camp David in het pro gramma geen bezoek aan een kerk was opgenomen. Zij hadden er bij hun president op aange- tekst vastgesteld. eerst verantwoordelijke figuur Gods) bewonderen: door uw voor het kind en daarnaast de zUn Z1ï en z'ïn ZÜ geschapen' ouders te noemen. En hun stellen om gedetailleerde ij kelijk leven (meermalen ontmoe- de staat in diverse artikelen ten we ook de rooms-k mislukten op één kerk) helpt hij nadenken ieriej onderwerpen. De belijdenis en haar verhouding tot kerk en theologie is zulk een onderwerp. De belijdenis zegt dr. von Mey- de enfeldt, fungeert als profetische Het zat zo: ik heb reeds ge- zegd dat Sylvia's vader langrijke positie innam zakenleven. Zakenleven heeft altijd iets internationaals over zich. Men heeft relaties In al le landen ter wereld. Zo had hij ook Duitse kennissen en dit waren Joden. Nader bepaald bekeerde christen-joden. En men schreef onderdehand 1933, toen in Duitsland het anti-semitisme opkwam. Weliswaar niet in de bestiale vormen van later jaren, maar toch zeer duidelijk, en ook zeer apart van hogerhand inge geven en bevolen. In de aanvang konden echter velen hunner zich nog over de grenzen redden, zij het ook niet altijd met hun hele vermogen. Maar later zijn ze dankbaar geweest dat ze deze n nnrmnp- stap deden: in het andere geval waren ze niet alleen al hun •katholieke t bezittingen kwijt maar ook hun leven. Ie onthoudingen tot ieders rassing doorslipte. Binnen de vier weken heel geluidsdemper als ze goed i ook het meeste schrijvers niet wordt ge- a deeld. Ds. Gabe van Duinen schrijft: „De armoede van de hui dige prediking is zonder meer, dat ze geen Woord-verkondiging is", en in andere woorden zeggen verschillende schrijvers hetzelfde. Ds. Lammens citeert een ander gevaar van een dergelijk boek: dat te vee! preekbeschouwlngen van predikanten een lintje voor eigen werk zijn. Okke Jager kan het zelfs In zijn hoofdstuk niet nalaten met citaten te slingeren en Lugtigheid niet om te pleiten voor het modernlser bijbelheiligen zodat „Jan en alle man" ze kan begrijpen. We ho ren ze zeggen wat ze schrijven. Stuk voor stuk pleiten deze ko ningen van de kansel voor ken nen en bestuderen van Gods Woord. Eigenlijk schijnt ds. Lug- kunnen tigheid de enige te zijn die za terdags zijn bijbeltje kan pakken om zijn preek te maken. De an deren dringen allemaal aan op een werkelijke studie van de tekst in zijn gehele verband van Gods Woord. Maar ook moet de preek aansluiten bij de mensen. Hij moei ergens raken. En hoe er verder gepreekt moet worden? Okke Ja ger schrijft: De Geest weet met elke stijl wel raad. VRIJMAKING P. M. J. Mekkes in „Waarheid en Eenheid": Wy' niPAnrirn misschien zal er enige overdrijving in gezeten hebben toen een „geloofsdaad" te ver richten: afwerping van een door mensen ons opgelegd juk, opnieuw aanvaarden van onze christelijke vrij heid, de belofte van en het vooruitzicht op gemeen schap met hen die evenals wij slechts wilden staan ip het aloude fundament van profeteD en apostelen- Hie geloofsblijdschap gepas ng die er tuss en, ondanks de self •ekt. ondanks hel leed i t hoeveier Nu Maar als dertien mensen alle maal preekbeschouwingen gaan weggeven dan gaan ze elkaar te- graag verlost willen worden van de befaamde punten. In een vol gend hoofdstuk schrijft prof. dr. A. A van Ruler: „Dit antwoord wil ik eerst naar drie kanten toe lichten. Daarna wil ik het in vijf opmerkingen uitwerken. Die blijdschap de door uit hun eigen ervaring ook bepaal de dingen geleerd die merkwaar „Katologus" Uitg. het „Welkom- digerwijze in tegenspraak ziii het toph over raad heb- de ben. Ook wij willen nog een goe de raad geven aan de gemeente leden. Koop dit boek beslist niet voor uw dominee, hij mocht eens denken dat u van mening bent dat hij het niet goed doet. Ep als u dan toch wilt dat uw predikant het het leest en hij behoort het te lezen koop het dan zelf, en ga er dan mee naar uw dominee en zeg hem: Hier schrijft ds. die, cn die, dat. Daar ben lk het he- GOEDE BEDOELING lemaal niet mee eens. Wat denkt p Qp den Vglde gaf u daar nu van? Hij zal het boek christelijk-gereformeerde Maar deze predikanten hebben uit uw handen pakken er het beginnen te lezen akte synodebeslni zijn óók deerkamer alt want hij denken. niet i J Vervangingsformule terzijde te stellen: 'k Geloof we] in de goede bedoelingen 'reformeerde Kerken. Maar 'k geloof me l toch op deze wjjze iets bereikt kan worden. Het it. wordt nu alleen maar moeilijker. EISEN VOOR PREDIKANTEN In het blad „In de Waagschaal" schreef K. A. den Breejen n.a.v. de mammoetwet: De eisen die de Schrift stelt aan een predikant zijn toch wel heel anders dan die welke de Herv. Kerk stelt. De Geref. Kerken zouden Petrus en Jakobus nog tot predikant kunnen beroepen volgens art. 8 der kerkorde; de Herv. Kerk zou ze hoogstens tot Wika kunnen aanstellen E'EN aantal hunner streken In Nederland neer. In 1933 scheen een nieuwe wereldoorlog nog tot de onmogelijkheden te ö- behoren. Ten onzent ademde men in vrijheid en bovendien ont- moette men daar zoveel lotgenoten èn zoveel oude kennissen dat men met de reserves welke men over de grens bad kunnen i> krijgen snel weer een eigen, goed bestaan wist op te bouwen, b- De allerwijsten lieten zich daardoor niet bedriegen of verlokken: zij waren zich bewust dat zij hier slechts op doortocht waren en ze trachtten ten spoedigste over zeeën en oceanen in 5 een ander werelddeel te belanden. Hun woningen hadden ö- iets merkwaardigs voorlopigs over zich. Ze deden me altijd den- ken aan de ark des Verbonds, waarbij de draagstokken altijd jt aangebracht moesten blijven om verder te kunnen trekken. In 5 gedachten zie ik hun kamers nog voor me. Er was een duide- P- lijk symptoom van welvarendheid, maar het was allemaal niet af, niet compleet. Er kon iets kostbaars in hangen maar het J vereiste pendant ervan ontbrak. Ach, hadden alle Joden hier des- 5 tijds zo gehandeld, toen het nog tijd was. i'r DE die i Sylvia zou gaan zorgen, was zelf beslist V op doorreis. Ze had voldoende vermogen in de Verenigde X Staten om zich daarheen te begeven. Ze was ook nl<U anders van plan. Ze had als een der eersten door een samenloop v— A De Wereldraad heeft geprobeerd een „Theolo- "X'keèf eed' GEZAG evangelisatie" op te stellen, herhaalde studies is nu eindelijk uitgegeven een boekje „Theologische gedachten over evangeli satiewerk". Over het gezag om te evangeliseren wordt gezegd: Alle i kom Christu». Dil Schrift. Christus droeg di Hem wa» alle macht ge Hij alleen had h. i God, i God s ge«g left alle getuiger ran de wereld weg. r dood en kwaad, iggen: „De tyd ia ild" Door Hem werd de Heilige •tori. Het gezag van de kerk om te evangeliseren vloeit voort uit het gezag van Christu» en Zijn Geeat. Tn Zijn oneindige liefde en barmhartigheid legt God beslag op de mens. Hy voegt hen toe aan de gemeen schap van Zyn kinderen die Hem vry dienen. Hij roept hen op om het evangelie aan alle mensen te verkondigen." MISSEN Ds. A. K. Straatsma i stohd alleen aan haar vaderland of aan het land van doortocht bond. Maar toeval hg - en wat is toeval anders dan iets. wat ons van uit Gods hand toe-valt - logeerde ze een week in het huis van b.vlvia s vader. Een zakenman met een groot huis en voldoende personee kan zich onverwachte gasten veroorloven: wanneer een familielid van een zijner buitenlandse kennissen even onder dak bij hem zoekt, verschaft hij haar dat. Dat het alweer toe vallig in een van de huishoudster-loze perioden gebeurde bete kende voor hem geen onoverkomelijke hinderpaal In wezen meende hij slechts iets als een hotelkamer ter beschikking van En JIÏ0Üst jhicr J10* vvat ink°P*n doen. laat God grote Godloos worden God kan niel mens-loos worde Nee. werkelijk, ik verbeeld zelf, in dat groot jeheel, ah daar gaat het niet om, maar te Hervormd Nederland: langere ol kortere tyd) dan goddeloos), maar my niets, ik vind my 'oluut niet belangrijk, cb is hel eeuwig heer- moest hier wachten op goede scheepsgelegenheid. Goed! bij mij wachten. h IK moet nadrukkelijk vaststellen dat er noch bij hem noch bh haar bijgedachten waren Hij begeerde zich niet aan eo„ andere vrouw te binden: één mislukt huwelijk zou voor hem levenslang allang in het voor-Hitleriaanse Duitsland aan de man gekomen Bovendien wilde ze verder. Maar toen, tijdens dat verblijf in X j u*onii?g ?e man- die meestal uithuizig was. zag ze ziin dochtertje. Het door een moeder verlaten en door vijf zes pleec- moeders verwaarloosde kind En opeens zag zij haar'taak- voor h zorgen ^en onmogelijke taak enerzijds. Anderzijds i X aa"vaarde taak Uit Duitse sentimentaliteit aa llïlr trouw aan e*n ""RPriacht met die zwaar v verstane gedachten van de vrouwer Uit christelijke barmhartigheid? Tk „Cl lllcl <i op doortocht was. en die wel de laatste- was om zoeken - zij bleef. Dat ze daarmee het offer van'haar lëvën )f misschien toch wel? ageslacht met die uit het Oude Testament? |ÉÉÉÉfeÉH>il dit i brengen, wist WIJKPREDIKANT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 9