CHRISTELIJK Geen getuigenis in a* afwijzing toto? Gemeenschappelijk landbouwbeleid ongunstig voor onze industrie Okke Jager zal spreken tot Geref. (vrijgem.) predikanten Confessionele groepen in Genève bijeen Een woord voor vandaas: Kanttekening r Kerk moet niet tegen symptomen strijden In het blad van de unie t>an Baptisten in Nederland „De Christen", heeft ds. J. Reiltng een artikel gewijd aan de voet baltoto. Hij geeft daarin een standpunt weer dat sterk af wijkt van de meeste zienswijzen die de laatste tijd m de kerke lijke pers zijn gepubliceerd \JOOROPGESTELD zij, dat ik mij V over de toto en de goklust, die haar tot een winstgevende zaak maakt, allerminst kan verblijden. Deze goklust is en blijft een be denkelijk verschijnsel. Maar ik ge loof met, dat de christenen van Nederland net recht hebben om hun wil aan de meerderheid van ons volk op te leggen. Droegen nu de uiUpswïKn van christelijke zijde een overtuigend en bezwerend karakter, kwamen de kerken van Nederland voor de dag met een positieve anti-toto actie, dan zouden wy ons daarover alleen maar kunnen verblijden. Maar het bedroevende van de uit spraken. die mij onder de ogen zijn gekomen is. dat ze of een autoritair „neen'' richten tot men sen over wie de kerk allang geen autoriteit meer heeft of een brede uitstalling van gevaren bevatten, gehuld in termen, die voor de ge middelde Nederlander niet meer verstaanbaar zijn. zal de hebzucht aanwakkeren. Dat zal zij ongetwijfeld doen. Maar wordt hier een ziekte bestreden of alleen maar enkele symptomen? En is het de taak van de kerk van Jezus Christus om tegen sympto men te strijden of heeft zij de op dracht de kwaal te bestrijden door het Evangelie uit te dragen en voor te leven aan het Nederlandse volk? Natuurlijk, er wordt geëvangeli seerd. Natuurlijk moet er meer gedaan worden dan de weg naar de hemel te wijzen. Ook de weg op aarde is belangrijk. Maar hebben wij het recht om een hoge toon aan te slaan over de geestelijke geva ren. die ons volk bedreigen, ter wijl we schromelijk in gebreke blijven om de weg van Christus te wijzen èn te gaan. Ik denk met name aan het Jeugd werk. Er is veel gesproken en ge schreven over de gevaren, die de talrijke nog minderjarige jongeren door de toto bedreigen. Maar vrij wel alle christelijke jeugdwerk in Nederland drijft op rijkssubsidie, omdat kerken en christenen er het nodige geld niet voor over hebben. Ook wordt van de toto een ver zwakking van de dienstgedachte verwacht. Alweer niet zonder reden. Begrip voor de zin van de arbeid zal er door verloren gaan; alweer niet zonder reden. Maar we zitten hier weer in het zelfde slop van de strijd tegen de symptomeq. Er is in Nederland weer een strijd gaande om de ver deling van de gestegen welvaart. De gedifferentieerde loonpolitiek maakt, dat we van die strijd nu meer merken dan vroeger. In de welvaartsstaat is het materiële welzijn een hoge waarde Maar ik wacht nog steeds op een kerkelijk geluid, dat voorstelt om onze wel vaartsstijging ten goede te laten komen aan dat tweederde part van onze medemensen, dat gebrek lijdt. Zo'n voorstel zou waarschijnlijk niet erg populair zijn maar het zou in ieder geval een uiting zijn van een dlenstbesef. dat leefde in de kerk van Jezus Christus. Wij heb ben teveel boter op ons hoofd om met onze bezwaren tegen uithol ling van de dienstgedachte door buitenkerkelijk Nederland nog ern stig te worden genomen. die de sport horig dreigen te maken en daarmee zijn vrijheid en wezen doen ontaarden, zo wordt gesteld. Deze uitspraak getuigt van een ontstellende naïviteit Die machten waren reeds aan het werk lang voor nog iemand in ons land aan 'n toto dacht. Het opkomen van de beroepssport is altijd een teken, dat de sport bezig is haar positieve functie in de gemeen schap te verliezen. De sportbeoefening als ontspan ning daarentegen zal van de toto weinig last hebben. Het is veeleer te verwachten, dat de amateur sporten uit de toto de kostbare aanleg van sportparken en gym nastieklokalen en -gebouwen zul len kunnen financieren Daar is nl. veel geld voor nodig, veel meer dan de beoefenaren zelf bijeen kunnen brengen. En de actieve sportbeoefening is onge twijfeld een positieve factor in de samenleving. „Een sportbeoefe naar wordt geen nozem", las ik dezer dagen ergens. Ik geloof, dat hierin veel waars schuilt. Hier gaat het om een algemeen belang. Maar ons volk heeft er het geld niet voor over. Geen politieke partij durft een belastingverhoging voor te stellen, teneinde het hier voor benodigde geld te kunnen voteren. Is het zo'n wonder en is het zo verwerpelijk, wanneer de leidende figuren in de sport in de toto het middel toch i TVTU KUNNEN we natuurlijk van christelijk standpunt zeggen dat wij daar niets mee te maken hebben We kunnen zelfs zeggen, dat we. waar veel sportbeoefening op zondag plaats vindt, er eigen lijk tegen zouden moeten zijn, dat daarvoor geld beschikbaar wordt gesteld. We zouden ons ook, zoals dat dezer dagen in verband met de tot nog is gesteld, kunnen beperken tot steun aan de christe lijke sportbeoefening. Maar als christenen staan we nu eenmaal in dubbele verantwoordelijkheid. Juist omdat we christenen zijn. hebben we ook verantwoordelijk heid als staatsburger en mede mens. Wanneer we die verant woordelijkheid naast ons neer leggen, kunnen we als getuigen van Jezus Christus ons beter stil houden. ■yiSRSCHILLENDE reacties van v niet-kerkelijke zijde hebben w-el al duidelijk gemaakt, dat men deze houding van de kerken in zake de toto niet neemt. Er kun nen zich gevallen voordoen, waarin wij een dergelijke critiek eenvoudigweg om Christus' wille 5? *st ^ons neer m°eten leggen. Het Duitse volk heeft in z'n breedte en lengte het getuigenis van de belijdende kerk tijdens het derde Rijk ook niet genomen. Dat is dan vaak het begin van een martelaarschap- Maar daar is hier geen sprake van. Hier is alleen sprake van een zwaarwichtig en negatief zwaaien met woorden als geestelijke volks gezondheid. sociale verantwoorde lijkheid, dienstgedachté, verband tussen arbeid en inkomen en wat dies meer zij. Getuigenis kan ik er niet in ontdekken. Ik zie alleen maar dat de wereld zich aan dit hoogdravende maar in feite niets zeggende gedoe mateloos ergert en dat de vervreemding van het Evangelie er door wordt bevor derd. En deze vervreemding werkt langer na dan vele evangelisatie acties. Standpunt werkgeversverbond: In het orgaan van het Verbond van Nederlandse Werkgevers „De Neder landse industrie" wordt opgemerkt, dat de voorstellen van de E.E.G.-com- missie inzake de totstandbrenging en uitvoering van een gemeenschap pelijk landbouwbeleid in de gemeenschap van zeer ingrijpende betekenis zijn. Het betreft hier, volgens het verbond, een voor Nederland zeer be langrijke aangelegenheid, waaraan de grootste aandacht moet worden ge schonken. De kosten van levensonderhoud worden in belangrijke mate bepaald door de prijzen der landbouwprodukten. Dat deze laatste bij een gemeenschappelijk Europees landbouwbeleid zullen stijgen, mag wei als vaststaand worden aangenomen. Maar hoe kan worden voorkomen dat deze stijging een voor de Nederlandse economie niet te dragen omvang aan neemt? Bestudeert men de door de Europese commissie ingediende stukken, dan is er naar de mening van het verbond zeker geen aanleiding op dit punt gerust te zijn. die thans relatief lage landbouwprijzen hebben, volledig rekening zal worden gehouden. Een van de belangrijkste aspecten, waarin de Nederlandse landbouw- en voedingsmiddelenindustrie zich onder scheidt van de gelijksoortige bedrijfs takken in de meeste van de partnerlan- den. is, dat de Nederlandse industrie een niet onaanzienlijk gedeelte van haar grondstoffen importeert uit derde tan- In het verdrag wordt als een der doel einden van het landbouwbeleid genoemd het verzekeren van redelijke prijzen aan de verbruikers maar in de voorstellen is hieromtrent vrijwel niets terug te vinden. Des te uitvoeriger zijn echter de vele maatregelen, die worden voorgesteld om te zorgen, dat een andere doelstelling van het landbouwbeleid, nl. een rede lijke beloning van de landbouwbevolking, zo goed mogelijk wordt verwezenlijkt. Als men zich realiseert hoe hoog de landbouwprijzen volgens de opvattingen van enkele E.E.G.-partners moeten zijn om de boeren daar een redelijk bestaan te geven, moet het ergste worden ge vreesd. Het wil het Verbond van Nedejlandsche Werkgevers voorkomen, dat Nederland deugdelijke waarborgei moet verlangen, dat ook met de belangen van de landen. Beroepingswerk NED. HERV KERK GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Westeremden: H. Kremer, kand. te Een, Dr. Beroepbaarstelling; De classis Gro ningen heeft prep. geëx. en beroepbaar verklaard de heer A. van der Zwaag te Groningen, Gratanastraat 21a; hij is ter stond beroepbaar. BOND VAN VRIJE EV. GEM. Beroepen te Zwolle, tevens pred. voor de binnenlandse Zend.: J. A. Hamers, te Bergum, Fr. Paul F. Sanders van het Amsterdamse Parool is gekozen tot voorzitter vereniging van correspondenten bij de V. N. voor het jaar 1960. Tegenkandi- Ruggero Orlando, correspon- i Radio-Televisione Italiana. Vijf predikanten van de Gerefor meerde (vrijgemaakte) Kerken heb- b cnhet initiatief genomen om op 14 december een vergadering voor col lega's te beleggen waar drs. Okke Jager van Almelo (niet-vrijgemaakt) het woord zal voeren over de beslui ten van Gereformeerde Synode van Utrecht. Het feit dat de Gereformeerde Ker ken de zogenaamde Vervangingsformule terzijde hebben gesteld heetf grote aan dacht getrokken in vrijgemaakte krin gen. Daar ziet men de besluiten van Utrecht als betrekkelijk onbevredigend, omdat sommigen er de conclusie uit trekken dat er wel iets in die kerken is veranderd, terwijl andere van me ning zijn dat dit niet het geval is. Een van de initiatiefnemers van deze bijeenkomst, ds. H. Vogel van Enschede praeses van de generale synode Ensche- de-1955. vertelde ons, dat hij met zijn rollegas's deze vergadering heeft be legd, omdat men verlangend was deze dingen samen door te spreken. Hij heeft geen comité opgericht om een acfie te gaan voeren, maar hoopt dat door een dergelijke bespreking de meningen zich beter kunnen vormen, zodat er ren poging kan worden ondernomen om tot betere besluiten te okmen. Niet Iedereen schijnt het met deze bij eenkomst eens te zijn. In het Gerefor meerd Kerkblad voor Overijssel en Gel derland 'vrijgemaakt) van vandaag dringt de hoofdredacteur ds. I. de Wolff, eveneens van Enschede, aan op een ver vroegde synode. De volgede generale synode van de Gereformeerde (vrijge maakte) Kerken zal in 1961 in Assen worden bijeengeroepen. Hij meent dat de meningsuiting een zaak van de ker kelijke vergaderingen is en wijst bijeen komsten als nu in Zwolle belegd af. j De vergadering van Zwolle kan na- I Door zijn preken werd de priester door tuurlijk geen besluiten nemen. Die kun- de plaatselijke boeren beschouwd als een nen alleen genomen worden door de ker- j .soort heilige". Hij slaagde er in enkelen kelijke vergaderingen Ds Vogel is even- J van hen ervan te weerhouden zich bij de wel van mening dat zij verhelderend kan i collectieve boerderijen aan te sluiten. Een gepensioneerde Slberiër, die be weert 160 Jaar te zijn, is op 8 september vertrokken voor een wandeling 10.000 km, zo meldt Tass. De man heeft al 1.900 km getippeld en hoopt tegen het einde van het jaar Moskou te bereiken In Tsjechosloivakijc Priester tot drie jaar veroordeeld De Tsjechoslowaakse rooms-katholieke priester, Votjech Zabransky uit Rohatec in Moravië, die voor zijn parochie preekte dat ..de leugen in onze wereld een grote macht heeft gekregen, wij ontmoeten haar overal in het privé- en openbare leven, in kunst, wetenschap, wijsbegeerte en politiekis tot drie jaar veroordeeld door een „Volkshof omdat hij „conspi reerde tegen de volksdemocratie". Het blad dat dit meedeelde. „Nasc Pravda", schreef verder, dat de priester begerig luisterde naar Radio Vrij Europa en ervan overtuigd was dat de politieke toestand in Tsjecnoslowakije spoedig zou veranderen Volgens het blad had de priester tegen over de rechter verklaard: ..als er oorlog komt zal het Westen winnen. Dan zal de kapitalistische orde terugkeren en de kerk. evenals het gehele mensdom, zullen dan weer in vrijheid leven." Ook een tak- van de landbouw, nl. de veeteelt, verbruikt jaarlijks grote hoe veelheden geïmporteerde produkten. In de richtlijnen voor het gemeenschappe lijk landbouwbeleid komt op meer dan éen plaats het streven naar voren om een preferentie te verlenen aan de bin nen het gebied van de Euromarkt voort gebrachte landbouwprodukten. Hoe aantrekkelijk deze gedachte ir et kader van een economische gemeen schap op het eerste gezicht ook moge voorkomen, toch zal hier de grootste voorzichtigheid moeten worden betracht. In het handelsverkeer met derde landen spelen de bovenbedoelde importen een belangrijke rol en een doelbewuste ver mindering daarvan zal ongetwijfeld zeer nadelige repercussies meebrengen, mei e voor de industrie als geheel, or Nederland dreigt bovendien het ar ln een ongunstige positie te ko- te verkeren, indien geen gebruik r gemaakt kan worden van de gun stige ligging b|j de grote zeehavens, maar landbouwgrondstoffen, noodgedwongen, van elders uit de gemeenschap zullen moeten worden betrokken. GEVAREN Belangrijk voor de Nederlandse eco nomie zijn met alleen de agrarische importen, maar zeker een even grote rol spelen de exporten naar derde landen. Het verbond van Nederlandsche werkge vers kan zich niet onttrekken aan de Indruk dat bij het voorgestelde systeem van landbouwbeleid ook door nog andere oorzaken gevaren dreigen voor im- en Als een van de voornaamste middelen om het beoogde prijspeil voor landbouw produkten binnen de gemeenschap te ken en te handhaven wordt voorge steld het instellen van heffingen bij im port om het prijsverschil met de wereld- larkt weg te nemen. Aan dergelijke heffingen kleven echter grote bezwaren, indien zij worden ge wijzigd steeds wanneer de wereldmarkt prijs verandert. Geen importeur zal zo van tevoren weten welke heffing hy moet betalen op de dag, dat de goederen, die hij gewoonlijk reeds eerder heeft ge kocht, aankomen en dan worden inge klaard. Nog moeilijker wordt het te berekenen welke restitutie bij export op de verwerkte grondstoffen moet wor den gegeven, tenzij men elke partij blijft volgen en dus blijvend kan vast stellen welke heffing daarover is betaald. Het is van het grootste belang voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven, dat niet door een onpraktische regeling aan de lm- en export moeilijkheden ln de weg worden gelegd. De economische politiek ln ons land Is er steeds op gericht geweest om door het in de hand houden van het kostcn- pell onze exportpositie zo sterk mogelijk te maken en daarin speelde ook landbouw een belangrijke rol. De prijsverhogende effecten en autarkische tendensen, die het gevolg zyn van de thans voorgestelde landbouw- maatregelen, zullen daarom een ongun stige Invloed uitoefenen op onze indu striële positie en het Verbond van Ne derlandsche Werkgevers verwacht van de regering, dat zij zich bewust is van de gevaren, die hieraan zyn verbonden. Advertentie WITTE KRUIS DE earn PIJNSTILLER Rugpijn... maar ook andere plagende pijnen vaagt u prompt weg met WITTE KRUIS Tabletti „R.-K. concilie spreke zich uit over godsdienstvrijheid T/rERTEGENWOORDIGERS van tien confessionele wereldorga- nisaties van anglicanen tot pinkstergemeenten hebben in Ge nève twee dagen geconfereerd over de gemeenschappelijke hou ding van het protestantisme tegenover het wereldconcilie van paus Johannes. In een communiqué werd de hoop uitgesproken dat het concilie zich duidelijk zal uitspreken over de godsdienstvrijheid Tevens sprak de vergadering haar ver trouwen uit in de Commissie van Ker ken voor Internationale Zaken die het contact namens de participerende ker ken onderhoudt met de Verenigde Na ties en andere supranationale organisa ties. Tevens gaf de vergadering als haar mening te kennen dat het onver standig is ais de kerken zelfstandig proberen de Verenigde Naties te bena- officiële zowel de Wereldraad van Kerken als de Internationale Zen dingsraad. Uitvoerig werd er ook gesproken over het probleem dat ontstaat als kerken die bij een confessionele organisatie zijn aangesloten zich verenigen met een of meer andere kerken van geheel andere confessionele aard. Dit is bij voorbeeld geschjed in de Kerk van Zuid-India, die bestaat uit congrega- 68 Een kwartiertje verder kwam zij weer bij een plant soen rona eer kerk. Het was de Lukaskerk De wit te muren glansden en stonden zo mooi achter de bomen. De iepen hadden hun bladeren al laten val len, de olmen waren nog geel en een esdoorn ach ter het koor gloeide als vuur Bij 't voorbijgaan zag zij een vrouw uit een der zijdeuren komen. Kan men hier binnen gaan? vroeg zij. Daar stond een aankondiging bij de deur. De kerk is geopend elke middag tussen vijf en zeven uur la* zij Dat heeft Engblad erdoor gekregen, nu hij wat meer in de melk heeft te brokken. Zij voelde zich zó blij alsoi zij Iets moois ten geschenke had gekregen, zij dééd de deur open en ging binnen Het was zó stil ln het kleine kerkje, als lag het mijlen verwijderd van de jacht en de moeite van het dagelijks werken en zwoegen. Een zwak dag licht viel door het raam de muren glanzend blauw wit. een paar zwijgzame mensen zaten ln de ban ken vooraan een man en twee vrouwen die zeker f| met hetzelfde doel als zij hier waren gekomen. Zij schoof ln een bank. waar niemand haar zag. nam plaats en legde haar handen in haar schoot. En terwijl zij daar za'.. begonnen haar gedachten te dwalen. Ver gingen zij niet. Zij gingen terug naar haar eigen wereld, waarvoor zij nad geleefd cn waarvoor zij verantwoordelijk was Maar het scheen haar toe. dat hoe weinig merkwaardig haar lot ook was, hoe verscholen zil had geleefd, toch lag het op deze stil le avondstond voor naar als een stuk weefsel, waarvan het patroon duide.ijk zichtbaar was De spoel was heen en weer gegaan, dag aan dag. jaar na jaar Zij had zelf niet altijd geweten wat voor soort ga ren zij op haar spoel had gehad, of hoa het weef sel groeide Dat was pas later zichtbaar en zo ging het zeker alle mensen. Gedurende die zeven jaren die zij alleen met de kinderen had geleefd, nad zij opgemerkt, dat hoe beter zij over andere mensen dacht, des te geluk kiger was het leven voor haar en voor hen ailen geweest. Dit had zij wel altijd geweten, ook toen Buiten waait de zomerwind dat het zo was gegaan. In ieder geval zou zij het vragen, het ergste wat gebeuren kon was, dat Oliva boos zou worden, cn dat moest zij dan maar wagen. Dat de jongen zo spoedig mogelijk weg moest uit huis werd haar steeds duidelijker. Svea verwaarloosde hem erger dan ooit. en haar j Aan deze besprekingen leugenachtigheid werd steeds meer merkbaar. Toen had zij op een dag Ragnhild en de kleine jongen meegenomen naar het huis v ger. Maar zij kon zich niet hei Sven nog leefde, maar bij elk jaaV dat voorbijging, was het haar duidelijker geworden Hoe meer zij door de uiterlijke schijn heen zag, waarop de mees ten zich blind staren cn als hun ware wezen be schouwen. hoe meer had zij oog gekregen voor wat daarachter lag. hoe zinrijker had zij het leven gevonden .In de eerste tijd dat zij alleen stond, had zij soms gevonden, dat nu alleen nog maar het leven van de kinderen waarde had. Zij zou voor hen leven; haar leven was nu voorbij Nu wist zij dat het niet zo was geweest. Temidden van haar strijd um het dagelijks brood, onder ziekte en moeilijk heden van allerlei aard. was haar eigen leven voor uit gegaan De draad voor de inslag in het weef sel was gesponnen uit louter kleine gebeurtenis sen. uit ontelbare kleine opgaven, waar zij van dienst had kunnen zijn. Voor de schering droeg God zelf de verantwoor ding Zij overdacht hoe het langzamerhand gegaan was met Malmbergs kleine jongen en wat hel ge volg was geweest dat Marit en zij die keer, toen zij er het naast aan toe waren, samen geholpen hadden. Nadat Malmberg er met haar had. dat hij Torbjórn uit huis wilde zij niet nalaten telkens weer aan haar schoonzus ter te denken. Hoe vreemd het haar ook was zich voor te stellen dat Oliva de jongen tot zich zou nemen, kon zij zich niet losmaken van de gedach te dat het ventje zelf indertijd deze stroeve vrouw had uitgekozen, die zich nooit om kinderen bekom merde en dat er een zekere zin m moest liggen tionalistische, methodistische, angli caanse cn presbyteriaanse kerken. De meeste confessionele organisaties den de bij Ijen aangesloten kerken om ook na de fusie het contact met de wereldorganisatie te blijven hand haven. Uit de discussie bleek dat de verschillende organisaties echter niet aityd hetzelfde advies geven kerken die een fusie willen aangaan. Men ziet in de besprekingen op reldniveau een mogelijkheid .orr als leden-kerken confessionele wereldorganisaties met elkaar onderhandelen om tot fusie komen en zij advies vragen aan wereldorganisaties waarbij zij zijn aangesloten het aan te bevelen is dat de bestuursleden van de betreffende organisaties contact met elkaar opne men eer zij dat advies uitbrengen." )e vergadering voegde hieraan toe: ..Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat deze contacten in geen enkel opzicht de vrijheid van een dergelijk confes sioneel lichaam om te adviseren wat zij meent dat geadviseerd moet wor den. mogen inperken." in deze besprekingen namen vertegen woordigers deel van de Lutherse We reld Federatie, De Wereldbond van Presbyteriaanse kerken. De Wereld raad van de Methodisten, de Baptisten Wereld Alliantie, de Internationale Raad van Congregationalistisché Ker- I ken. De Wereldconferentie van „Chur- Hoe beëindigen wij ons gebed? Zoals uit de eerste woorden reeds blijkt of ons gebed werkelijk gebed is, zo blijkt het ook uit ons slot. Is ons „amen" wat het zo vaak is voor onze kin deren: Een teken dat we mogen opstaan en van tafel weglo pen om te gaan spelen. Of is het het eerste woord van de aanbidding. In 2 Kronieken 20 horen we koning Josafat bidden. In dit gebed antwoordt God en het antwoord van God brengt de koning en zijn volk er toe om neer te knielen: „Zij wierpen zich voor het aangezicht des Heren." Aanbidden is niet vragen. Aanbidden is ons overgeven aan het werk dat God gaat doen, ons leggen in Zijn handen in het vertrouwen dat Hij Zijn Woord waar zal maken. Hoe eindigen wij ons gebed? Met opgerichte hoofde in de ge dachte dat we nu de wereld wel weer tegemoet kunnen tre den. Of „met het aangezicht ter aarde" in de wetenschap dat als God ons niet zou helpen, wij verloren zijn? Wij kunnen de vijand alleen recht in ogen zien (zie vers 17) als wij het strij den aan God overlaten, GEMEENSCHAPPELIJKE ZONDAG te leiden tot een loslaten van eigen standpunt. Wel echter tot wegnemen van mogelijk misverstand en geval tot beter wederzijds begrip. Hier ligt ook de betekenis van de als volk verdeeld houden, organi seert, alsmede de betekenis rapporten, die het als resultaat dag, bijzonder getroffen heeft? Niet, en d< dat ook blijkens dit rapport onder een i volk over de zondag verschillend gen. wordt gedacht; dat immers kon behoeft naar de mening van de com- nauwelijks verrassend heten. Neen, wat ons getroffen heeft was, ook bij sterk uiteenlopende uitgangs punten, een grote gemeenschappe- gemeenschappelijke gestalte heeft gekregen? een grote soberheid ten an het treffen van wette- «n leiden, ma* „iet „„eden beknot. vT^" ""T rustig geweest te zijn. Oliva hadden zij alleen thuis getroffen; zij had Torbjörn bij de hand genomen en hem naar haar toe geleid. Herinner jij je dit ventje had zij gevraagd Oliva antwoordde niet, zij stond de jongen maar aan te staren, die met een schelms, stralend ge zichtje naar haar opkeek, zoals de laatste keer. Nu kan ik je vertellen, dat je wens van toen vervuld kan worden, je kunt een moeder voor hem worden, zei Elisabet Toen had zij Ragnhild met Torbjörn uit gestuurd; zij moesten een half uur wegblijven. i Ik zal je zeggen hoe het is, had zij gezerd. nadat de kinderen verdwenen waren. Als eigen rT], 1 j s 1-rjjTi c f pi-» vPTtTplf kind kunnen jullie hem mei krijgen maar hij heeft Mllll-KOIIIM t il MU1XCK een tehuis nodig, al heeft hij dan ook een uit stekende vader. De moeder kan hem niet opvoe-1 den. maar daarover kan ik nu niet uitweiden, dat j zul je later wel horen, als je over 't geval hebt! v t nagedacht. En Malmberg wil voor hem betalen. fn;2rk3dveeA winri dat kan h„ doen. tuil,ruit L.sion.tJptidiiïnt ches of Christ", De Wereldconferentie van Pinkstergemeenten, Het Wereld comité van de Quakers, het Oecume nisch Patriarchaat van de Oosters- Orthodoxe Kerken en de Raad voor Interkerkelijke aangelegenheden van de Anglicaanse Kerk. zendingsarbeiders iSta™!!„tXr"ZXrVZ """'l verscb,'lende naar het norrWi vnn 'i i gemeenschappen, zoals ouders, ziel- die het rapport v„„r"be«iddeT bt ZSLFZJTSLJLTSïïTiS vooral om stijlvorming, die slechts mogelijk is vanuit persoonlijk inzicht en verantwoordelijkheid. Daartoe is vooral nodig een gesprek op allerlei niveau. Het gesprek in de commissie was ongetwijfeld niet het eerst in dit opzicht, maar naar gehoopt wordt ook niet het laatste". bedreigd zowel door onszelf jegens elkaar, als door oorzaken van buiten. Maar hoe ook, elke bedrei ging van de zondag acht heel de commissie een ernstige zaak. We kunnen eikaars beleving van de zondag bedreigen. Daarvan zegt hel rapport: „Een permanent gesprek hierover zal steeds kunnen bijdragen ütfWK EMIHOIEIK gesproken hem hebben. Maar hij heeft een tehuis nodig er opvoeding en verzorging, zodat hij zo goed moge lijk kan opgroeien. Ik heb Malmberg beloofd hem hiermee te helpen, maar ik wil het aan niemand vragen, alvorens met jou te hebben gesproken. Meer had zij niet gezegd. Het was stil in de ka mer en het bleef stil gedurende vijf minuten. Oli va Eriksson zat zwijgend voor zich uit te kijken, en ook nu brandden weer een paar rode vlekken op haar wangen. Toen zei zij kort. als sprak zij tot zichzelf: Ik heb altijd aan die jongen moeten denken, van af het ogenblik dat hij bij mij op schoot wilde. Waarom wou hij dat" land terug- lange tijd als, e in Tjilatjap op Midden-Java. De laatste tijd van zijn verblijf in Indonesië was hij op verzoek van de Synode van de Javaanse Christe lijke Kerk speciaal ingeschakeld bij de „kadervorming". Wegens gezinsomstan digheden heeft dr. Wind geen re-entiw permit aangevraagd en was hij genood zaakt te repatriëren. Naar Indonesië zijn enige dagen ge leden vertrokken, na een genoten verlof Holland: dokter en mevrouw De Jong t hun 3 kinderen dokter De Jong kreeg een re-entry permit om zijn me disch zendingswerk aan het ziekenhuis Slotbal, tad Neu-Spuhl, door Gerd Gaiser. Ver taling Hermien Manger. Uitgave Neder- land's Boekhuis. Tilburg. Rozen van september, door André Maurois. Vertaling Herman Leenes. Uit gave NederlaiTd's Boekhuis, Tilburg. Verkeer en risico, door mr, R. J. Po lak. Openbare les Universiteit van Am sterdam. Uitgave N.V. W. E. J. Tjeenk Willink, Zwolle. Bouwplaats boerderij. Uitgave Natio nale Levensverzekering-Bank N.V., Rot terdam. Een brokje vaderlandse geschiedenis rste vervolg, door twee bedrijvi prof ir, E. C Abendanon. Boite Posta-'Pe ci,n ie 71, Monte Carlo. Monaco. Het nieuwe experimenteerboek. 151 verbazingwekkende natuurkundeproe- ven voor jong en oud, door Leonard de Vries. Uitgave De Bezige Bij, Amster dam. De kunstenaar, door Jan de Hartog Elsevier-pocket. Omslag en tekeningen G. Noordzij. Uitgave Elsevier. Amster dam. Tachtig avontuurlijke jaren, de auto biografie van Sherwood Eddy. Vertaling Van Berge, die zich in Makassar hoopt te voegen bij haar ds. P G. van Berge, docent aan de Wordt vervolgd „Labuang Badji te Makassar te hervat-1Theologische School. Rob Limburg. Uitgave Boekencentrum N.V.. 's-Gravenhage. De schat in het woestijnklooster, de avontuurlijke ontdekking van het oudste bijbelhandschrift door Constantin von Teschendorf. dooi Otto Schlisske Verta ling dra. M, de Potter Uitgave Boeken centrum N.V., 's-Gravenhage. Tegenzin en tegenstand, verhalen, door R. Blijstra Uitgave N.V. De Ar beiderspers, Amsterdam. ...Het vijandelijke kamD, door Jerome Weidman Vertaling J, F Kliphuis. Uit gave A. W Sijthoff. Leiden De kloot zonder brug Cinderella De tinnen soldaat, door Rie van Rossum. delen in één band Uitgave Keuning NV, Baarn. Bosch i Het was een vreemde nacht, door Al- brecht Goes. Vertaling Thijs Booy. Tweede druk. Uitgave W. ten Have N.V., De grenzen van de vermoeidheid, door Hans Jürgen Baden Vertaling Rob Lim burg. Met een voorwoord van prol dr. E. L. Smeli'. Vierde druk Uitgave W. ten Have N.V., Amsterdam Het goed verzorgde proefschrift, raad gevingen voor het persklaar maken en het laten drukken van proefschriften. Uitgave Federatie Werkgeversorganisa- tiën ln het Boekdrukkersbedi ijf, Van Eeghenstraat 70, Amsterdam-Z. T T ET mag bekend heten, dat wij het tot de verdraagzaamheid ten werk van het Nederlandse Ge- van de wijze, waarop de a: sprekcentrum van waarde achten, zin van de zondag meent te Zonder bestaande tegenstellingen te verstaan en in zijn leven meent te verdoezelen, brengt het binnen ons moeten realiseren". Dat gesprek zal volk, dat levensbeschouwelijk zoveel uiteenlopende richtingen kent, aan hangers van onderling onderscheiden uit gesproken wordt, worden gekend, opvattingen tot gesprek. Dat gesprek. Klemmender misschien nog is de be- leert ook de ervaring, pleegt niet dreiging van buitenaf, en in het bij zonder door de krachten die werk zaam zijn binnen onze Westerse cul- elk tuur. Enkele aanhalingen: „Daar is het feit, dat de mens in vele gevallen conferenties, die het Gesprekcentrum primair of uitsluitend gewaardeerd over actuele onderwerpen, die ons wordt om zijn prestaties. Bepaalde menselijke mogelijkheden vergroten de die prestaties, andere, meer van geestelijke aard, doen dat óf i op hoog niveau gevoerde gesprekken geheel niet óf slechts indirect. Het publiceert. gevaar dreigt, dat de Westerse sa- Zo heeft het jongste, zojuist door ons menleving. door in haar werkende ontvangen rapport betrekking op de krachten daartoe gedreven, af gaat zondag, voor de doorsnee Nederlan- glijden naar een status, waarin der gelukkig nog een zeer aange- hogere uitingen van menselijk leven legen onderwerp. In het bijzonder (of hoe men het ook maar formuleren de zin van de zondag is het, dat het wil) niet meer gewaardeerd, maar onderwerp van dit rapport uitmaakt, hoogstens nog geduld worden". Niet uiteraard, dat het onderwerp En ook: „Uiteraard is ook ter sprake zelf in een rapport van noodzakelijk gekomen het verschijnsel van de beperkte omvang enigszins uitput- exploitatie in ongunstige zin van be tend behandeld kan worden. Maar hoefte aan vermaak, dat het ook in een studie van bescheiden for- groot deel maat kan, zo men er zich op toelegt, nog wel iets waardevols te berde worden gebracht. de zondag moet heb- het steeds meer mogelijk maakt onpersoonlijk en passief ont spanning te ondergaan. Dat dan het vormen van ontspanning, die eer persoonlijk karakter dra- i het gedrang kunnen komen, missie geen betoog". Onze lezer vergete het niet: hier is een gemeenschappelijk oordeel weer gegeven van protestanten, lljkheid in waardering voor deze dag. katholieken en humanisten. Deze ge- Zoudèn we, zo hebben we ons onder uieenschappelijkheid blijkt dus mo- het lezen afgevraagd, reeds in dit gelijk. Zij het stellig niet op dezelfde gronden, houden zij gezamenlijk de dering niet een vrucht mogen zien bedreiging van de zondag voor een het christendom, zoals het ook ernstig ding. volksleven in zekere zin Wie dit bedenkt, kan niet anders dan belangstellend zijn naar de conclusies Want in deze studie maken zowel waartoe de commissie is gekomen, protestanten als rooms-katholieken We besluiten met de vermelding van alsook humanisten, ja óók zij, zich een tweetal: zorgen, dat er factoren zijn die gel- -Het onderkennen van deze geineen den moeten als bedreigingen van de schappelijke bedreiging is een eerste zondag. vereiste om tot de juiste afweermaat- Letten wij eerst op enkele beginse- regelen te komen. De overrompelen- len, tot de formulering waarvan deze de.. technische en economische ont- protestanten, wikkeling betekent helaas, dat wij humanisten ten aanzien van dc meer geestelijke waarden in het defensief zijn. De commissie was zich er volledig van bewust hier een terrein te betreden, T-^iTunnu wuuucu unci- ver boven haar opdracht uitgaat, aan godsdienstoefenin8en h" seheel van de striM °"n dient men zo ver te gaan als maar et beboud en d« verdieping van enigszins mogelijk is. onze cultuur acht zij unaniem het Vervolgens: De gemeenschappelijke beh°ud *an.de gemeenschappelijke rustdag dient zoveel mogelijk ge zonda* a,s een va" de belangrijkste handhaafd te blijven. sectoren Ten slotte: Het recht „p „„tspa„„l„e S^L COmmis5ie be"Ielt voor al deeenen die daar prijs op aanzien stellen, in vormen die niet tot exces-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2