De Sint draaft onze daken... op Wodans paard over Mijter staat naar groot feest en luxe! hel IS of die Sint tientallen karakters in zich verenigt; een veelzijdig man. mogen we wel zeggen. Soms geeft hij een pakje, waaruit alleen een gedicht komt dat verwijst naar weer een ander gedicht, dat na veel zoeken blijkt te verwijzen SINTERKLAAS BIJLAGE 1959 S A LS OP DE AVOND van de vijfde december nu eens niet Sint-Nicolaas bij u zou binnenstappen, maar een Germaans dus heidens priester, dan zou hij met ge noegen constateren dat de opvattingen die hij vleer dan 2000 jaar geleden verspreidde nog steeds niet zijn ver geten. U schrikt van die Germaan, die er overigens keu rig uitziet? Hij is immers niet gekleed in het berenvel, maar draagt een keurig geweven kleed. U schrikt van het feit, dat u met uw gezinnetje lekker een heidens feestje zit te vieren. ITOM AAN, trek het u niet te veel aan! Die Germaan wist x>k niet beter, want in zijn itajd bestond het christendom nog niet. En bovendien: als u eens precies sou nagaan, hoeveel gewoonten en gebruiken, speciaal tijdens de feestdagen, nog Germaanse ele menten in zich hebben, zou u raar staan te kijken. Degenen die hat christendom een kleine 2000 jaar geleden in on ze streken verbreidden, hadden het handig bekeken om de chris telijke feestdagen min of meer te laten samenvallen met de hei dense feesten die al een traditie van eeuwen hadden. Dat zou de nieuwe leer gemakkelijker ingang doen vinden. Laten wij er blij om zijn dat de predikers dilt trucje hebben toegepast. Het doet in ieder geval veel sympathieker aan dan de maatregelen die bekeerde vorsten ten opzichte van hun on derdanen namen: je laten dopen of je kop er af! Twee Klazen Natuurlijk, het woordje Sinit voor de naam van de bisschop geeft voldoende aan dat wij hier te doen hebben met een christen mens. Rondom het Sint-Ndcolaas- Ceecst echter zij-n heel wat gebrui ken van Germaanse oorsprong aan te wijzen. Daarvoor behoeven wij ons overigens niet te generen, want onze Germaanse voorouders waren stoere kerels, die het toch maar hebben gepresteerd dat de Romeinse legioenen onze streken maar ten dele konden veroveren. Het verhaal van bisschop Nico- laas eigenlijk waren er twee roepen wij even in uw herinne ring terug. In Klein-Azië leefde de bisschop van Myra (overleden in 345) en de bisschop van Pinora (overleden in 564). Uit de beleve nissen en weldaden van bedden en misschien nog andere brave man nen is Sint-Nicolaas ontstaan zoals wij hem kennen. Sint-Nicolaas werd reeds in vroeger eeuwen be schouwd als de beschermheilige van de zeelieden, het huwelijk en de kinderen. Drie legenden her inneren aan goede daden ten be hoeve van deze groepen. Zeelieden die by Myra In moeilijkheden verkeerden, rie pen Sint-Nicolaas aan. Niet te vergeefs, want de beschermhei lige vertoonde zich en leidde het schip veilig de haven binnen. Voor degenen die de Noorman nen uitsluitend zien ais rovende zeesoldaten is het misschien een ontgoocheling te horen dat het deze Vikingers z(jn geweest die de verering van Sint Nicolaas als patroon der zeelieden naar Noord-Europa hebben gebracht. Hy werd de schutspatroon van de stad Amsterdam en in tien tallen dorpen en steden langs de Noord-Europese kusten en de voormalige Zuiderzee vindt men kerken die hem zijn gewijd. De legende met betrekking tot het patronaat van het huwe lijk en de huwbare maagden han delt over een arm edelman die zijn drie dochters geen bruids schat kon geven en de meisjes daarom voorstelde die zelf te verdienen op een wijze die wel winstgevend maar niet eerbaar is. De brave zusters voelden hier niets voor en begonnen luid te wenen, hetgeen door Sint Nico laas werd gehoord. Op drie ach tereenvolgende avonden wierp hij een beurs met goudstukken naar binnen, zodat' de meisjes een bruidsschat kregen en als kuise maagden konden huwen. De laatste functie tegen woordig de belangrijkste van Sint-Nicolaas is die van kinder vriend. De legende verhaalt dat de heilige eens drie ingezouten jongens tot het leven terugriep. Zij waren om hun geld ver moord door een gierige herber gier of slager, die de lijken in een vat met pekel verborg. Toen Sint-Nicolaas bij de herbergier binnen stapte, verrichtte hij het wonder. Deze legenden duiden op een christelijke oorsprong van het Sint-N icolaasfeest. Maar nu de Een taaipop- voorstellende Sint- Nicolaas die met zijn schimmel over de daken rijdt. Deze vreemde manier van- reizen van de bis schop gaat terug tot de Germaanse God Wodandie op zijn paard Sleipnir over de wolken voortjoeg lyksmakelaar. Want de suiker hartjes die wij tegenwoordig zo kwistig uitdelen, hadden vroeger voor een meisje de betekenis van een huwelijksaanzoek. Maarhoe braaf dit alle maal mag zijn, in de Sinterklaas- poppen zit ook al weer een oud- Germaans element. In de winter als de oogst binnen was en men had geslacht, mochten ook de ijoden en gestorven familieleden niet worden vergeten. Zij kre gen hun deel van de oogst in de vorm van offers. Dit was een verplichting die vrij zwaar druk te op het Germaanse gezin dat in de afgelopen zomer de handen vol had gehad om het winter- kostje bij elkaar te halen. Het pleit voor de vindingrijk heid van de Germanen, dat zij de „fijne keuken" die zij van de Romeinen leerden, ten nutte wis ten te maken aan hun offerge- bruiken. Van deeg gingen zij na bootsingen maken van hetgeen moest worden geofferd. Die go den namen met een koek in de vorm van een mens ook wel ge noegen Onze opvatting, dat de Sint uit Spanje komt, is op geen enkel feit gebaseerd. Spanje is er al leen maar bijgehaald, omdat dit subtropische land met zijn zon en zijn sinaasappelen en citroe nen een tegenhanger is van de donkere dagen voor Kerstmis. Daar vandaan moet dus wel het hernieuwde leven komen en wij zitten hier al weer aardig dicht bij de Germaanse midwinter feesten, waarin de winter zijn langste nacht heeft maar tevens het herboren worden van de na tuur wordt gevierd. Omdat onze voorouders Sint Nicolaas uit Spanje lieten ko men, moest de knecht Piet wel Moriaan van afstamming zijn, omdat eens de Moren Spanje in hun bezit hadden. Zwarte Piet is echter aller naarenzovoort, enzovoort, en ten slotte komt er dan één tum-tummetje te voorschijn, verpakt in een laatste, be rijmde. levensles. Soms geeft hij uitsluitend nuttige geschenken, soms fraaie, soms luxueuze, weelderige. Als de Sint dié mijter draagt heeft hij weinig hulp nodig. Het kan dan zijn dat hij, die ene keer in het jaar, maar lukraak koopt en het kan ook zijn dat hij na nijver sparen eindelijk voor een hardwerkende echtge noot dat grote, schijnbaar onbe taalbare geschenk-en meeneemt, waarnaar al lang vergeefs werd verlangd. Kraag Bent u pardon ként u zo'n Sint, die het grootscheeps u>il doen dit jaar, dan wilt u mis schien wel weten dat vele vrou wen verlangen naar de luxe van een elektrische koffiemolen (rond twintig gulden en hoger), naar een bontkraag waarmee ze haar winterjas-van-vorig-jaar kunnen moderniseren (in vele prijzen, maar toch zeker boven de twee tientjes als de kwali teit goed is), nuar een nieuwe handtas, b.v. van donker, dof leer, gecombineerd met suède (vanaf f 17, de mooie exempla ren) of een avondtasje. Een vaas, die niet direct nódig is, maar leuk en bijzonder, b.v. geschilderd met allerlei clow neske mensenfiguurtjes en vier kant van vorm, zagen we voor f 16.75, en een kandelaar voor drie kaarsen, ook van beschil derd aardewerk, voor f 22.75. Huismoeders, die elke week of elke maand moeite hebben om het kasboek kloppend, te hou den, kunnen vaak niet aan luxe voor zichzelf denken. Leuk als Sint er eens wel aan denkt en b.v. op de proppen komt met een paar elegante slofjes met een gebreid, warm om de enkel sluitend boordje (gezien voor f 16,75). Soortgelijke schoentjes zagen we voor bijna twintig gulden. En meneer? Ook een mens die wel eens iets overbodigs, maar leuks wil krijgen om zich mid delpunt van verwennerij te voe len? Schenkt hij wel eens wijn, dan zal hij een zogenaamd „Bourgognemandje" (andere soor ten passen er ook wel in) op prijs stellen (f9), of een geïso leerde ijsemmer (f 13.75), of een luxueuze reistas, met verpakte leren sloffen erbij als het nóg luxueuzer moet. Fotografeert hij, dan wil hij misschien wel graag een belichtingsmeter Moeilijk om daar prijzen van te noemen: ze zijn er van drie tientjes, maar ook wel van acht! Een viewer oftewel plaatjeskijker heb je al voor f 12.75, maar duur dere zijn er ook; een heerlijke dikke sporttrui kost gauw om streeks de veertig gulden, maar het magnetischf!) zakschaakspel door ons gesignaleerd, was voor f21 te koop. Het spreekt wel vanzelf, dat in de Loop der tijden vrome mannen protesteerden tegen het Sint-Nico laasfeest, dat zo'n merkwaardige mengeling is van de levensge schiedenis van een Rooms gees telijke. legenden en Germaanse gebruiken. Het is tot dusverre niet gelukt dit kinderfeest in ons Calvinistische land uit te roeien. Integendeel, de omvang van de viering neemt hand over hand toe. Sint-Nicolaas wordt de laatste jaren officieel ontvangen door de burgemeesters, zijn in tocht in de steden en dorpen is een evenement dat tienduizenden op de been brengt. De Nederland se wijze van Sint-Nicolaasvieren wordt door onze emigranten in verre landen geïmporteerd. Sint-Nicolaas is een belangrijk bondgenoot van de winkeliers ge worden. De kleine kinderen en laten wij eerlijk zijn ook de Deze gevelsteen is aangebracht bo ven de ingang van de Incassobank te Amsterdam aan de Dam. Men ziet hier in beeld gebracht de le gende van Sint-Nicolaas, die drie ingezouten jongens weer lot het leven terugroept groten weten de rol van Sint Ni colaas in het volksleven best te waarderen. Een geluk maar, dat er nooit gehoor is gegeven aan de puriteinen die alle kinderen en huwbare maagden hun „weldoe ner" wilden ontnemen. heidense elementen die erin zijn opgenomen. Dag te vroeg Hoewel de naamdag van de heilige op 6 december valt, viert men het feest op de avond van de 5de december. Dit houdt ver band met de Germaanse opvat ting van de duur van een dag. Bij de Germanen begon de vol gende dag al 's avonds. Als wij dus strooi-avond op de avond van de 5de december houden, zou het voor onze verre voor vaderen al 6 december zijn. De schoorsteen neemt bij het Sint-Nicolaasfeest een belangrij ke plaats in. De kinderen zetten er hun schoentjes met wat hooi neer. zingen hun liedjes bij de schoorsteen en verwachten dat de cadeautjes door het rook kanaal naar beneden komen. Hierin kan men weer voor christelijke opvattingen terug vinden. De schoorsteen was voor dien de verbinding tussen het aardse en de godenwereld. Het hooi in de kinderschoentjes kan duiden op het oogstoffer. Het voedsel dat de kinderen thans be stemmen voor het paard van Sinterklaas, was 2000 jaar gele den bestemd voor het achtvoe tige paard Sleipnir dat de Ger maanse oppergod placht te be rijden om zijn tochten over de voortjagende wolken te maken. De halsbrekende toeren die onze Sinterklaas met zijn schim mel op de daken maakt, kan men terugleiden tot de merk waardige ritten van Wodan >p zijn wonderpaard. Met Sint-Nicolaas geven wij elkaar vrijers en vrijsters, koe ken in de vorm van een man of vrouw. Dit is omdat de Sint een „goed heilig man" Is, waarbij heille moei zijn ..hijlik" hu welijk). Hij is Immers de be schermheilige van het huwelijk en als het nodig is ook huwe- Vergeefs protest minst een Moriaan. Evenmin is hij de grappige figuur zoals hij wordt voorgesteld. Zwarte Piet schrikt u niet! is niemand minder dande duivel in eigen persoon. Hij is zwart van het roet in de hel. Op de naam dag van Sint-Nicolaas echter slaat de heilige de duivel in ke tenen en dwingt hem hulp te verlenen bij het verrichten van goede daden. Hoe sterk moet dit hebben gespro ken tot de mystiek gelovende middel eeuwer, die boven dien nog talrijke andere duvels liet opdraven door zelf in angstaanjagende vermommingen veel kabaal te gaan maken. In sommige stre ken van ons land en daarbuiten heb ben deze optochten nog plaats. Maar. deze gebruiken kun nen ook weer wor den herleid tot de Germaanse Wodan die met zijn wilde jagers en huilénde honden door de luchten rende. Het onmisbare at tribuut van Zwarte Piet, de gard of de roe, bestaat uit een bundeltje jonge tak jes. Nu krijgen stou te kinderen er een tuchtiging mee. Edochvan oor sprong was het bos je van berken- of hazelaartakjes een vruchtbaar heidsteken, ook al weer van Germaan se oorsprong.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 19