J. W. MENGELBERG hoog/ Geen „klassen" in ziekenhuis Gr ooi musicus werd eraar als volgt; „Wenn man das Individuum mit dem Staate vergleirht. dann ist Mengelbergs innere Organisation eher die einer absoluten Monarchie als einer Repuhlik". „Ik heb het gevoel, dat ik het nooit genoeg kan waarderen in denzelfden tijd als hij te leven en zooveel met hem te mogen samenwerken MEVROUW A. NOORDEWIER-REDDINGIUS (december 1919) OVER de nagedachtenis van Mengelberg hangt een schaduw..... den jongen kunstenaar Evert Cor- Maar dat mag ons niet verhinderen hem te plaatsen iii de rij nelis^haar belichaming vond, een- van hen die tot roem van Nederland hebben bijgedragen. Wat \e\omen\^ag.U33-^34). t0t Ultin° ons bezwaartblijft bezwaren, is dat juist déze kunstenaar Nederland ontrouw was in de zwaarste jaren die wij gekend hebben. Maar de bordeeldatC1eerst inadézee'«ren pu- historicus mag, goed en kwaad onderscheidend, het goede niet ver- bliek plaats wordt gelaten, zwijgen, wil men het tijdsbeeld dat men beschrijft geen onrecht aan doen. ISieu w-Guinea MR. G. B J. HILTERMAN heeft gis teravond voor de AVRO-televisie een tweede door hem samengestelde filmdocumentaire vertoond. Na China was het nu Nieuw-Guinea, dat hij ons voorstelde als een land van grote tegen stellingen: uiterst primitieve samenle vingen tegenover de modernste in dustriële verrichtingen. Een zeer knap stuk werk. dat onge twijfeld bij vele kijkers gunstig is ont vangen en met belangstelling gevolgd Mr. Hilterman, die zoals hij zegt gaar ne buiten de politiek blijft, veroorloof de zich toch enkele suggesties betref fende diepgaander bodemonderzoek, kere mate van kolonisatie van het op merkelijke. dun bevolkte land dat zo veel mogelijkheden biedt. Buitendien kregen we eei kijkje op het leven in de hoofdstad Hollandia: we hadden daar best nog wat meer van willen zien dan deze vluchtige beelden. Geld tekort Dan maar 'n radio-acti e a a 11 gevraagd ,,Als we Iedere Instelling die vraagt om een radio-actie voor het inza- interessant melen van geld, gehoor zouden geven, zouden we over beide zenders dage- Nederlanders |jjus zulke acties kunnen voeren", zeggen de besturen van de Hilversumse roeporganisaties, want op dit punt zijn zij het volkomen eens. Bijna wekelijks komen er verzoeken binnen, en dat is geen wonder; elke organisatie die het van het particulier Initiatief moet hebben, pikt TIPS UIT HET BUITENLAND graag een graantje mee uit de pot die vla de microfoon zo heerlijk wordt gespekt. Brussel Vlaams vult de avond met allerlei ohtspanningsmuzlek. Op 324 Wij hebben waarlijk geen gebrek aan m kunt u om R uur een programma radio-acties, maar. al zouden de om- van het omroeporkest beluisteren, roeporganisaties er graag nog meer aan om half negen zingen .Tan Kiepure doen. zij moeten heel scherp selecteren en Martha Eggerth nog eens voor en waken tegen een teveel, omdat an- u op oude platen en daarna komt het dors het effect verloren zou gaan. amusementsorkest aan de beurt. neming De kans. dat het luisterend publiek 1 moeten blijken uit de deel- in de wedstrijd. Er is voor microfoon al het nodige ge zegd over het feit, dat de overheid niet bereid is, het tekort door subsidie aan te zuiveren en het woord is dus verder sportminnend Nederland, dat zijn zijn roem, en met hem het Nederlands muziekleven. Eén der uitingen daarvan vormde het aan Willem Mengelberg aangeboden hoogleraar schap te Utrecht, waar hij op maandagmiddag 3 december 1934 zijn inaugurele oratie uitsprak: „De taak en de studie der reproductieve toonkunst". het gaat om de intrinsieke beoordeling het levenswerk van Mengelberg het orkest dat voorna- WENEN EN BOEDAPEST LOOPBAAN Geboren te Utrecht op 171, opgegroeid in een zinnig gezin (zijn vader houwer en schiep, de bronzen deuren de noordzijde van de Keulse Dom), ging de jonge Joseph Willem Mengelberg al spoedig Mengelbergs triomfen waren ook in het jaar 1934 groot geweest. In de herfst van dat jaar dirigeerde hij in WGedurendeazestien jaal^had Mengel- ïlt die lï™ Si» E «X berg in Wenen niet gedirigeerd, en het Mevrouw A. Noordewier-Reddingim. f„a' "™|el'er« maart waaraan ap oudere ceneratie met%n Toscanim in Wenen als gastdirigent kunst- veel denk terugdenkl vanwege haar d',e, lnh °,"ienrl)k beeld- Bachvertolking. typeerde Mengelberc eendsoort nationale heilige Keulen het Con servatorium te studeren. Reeds jong behaalde hij prijzen, en werd vooral als pianist gewaardeerd, terwijl hij ook componeerde: een symphonie, eens door zijn' leermeester Wüllner te Keu len uitgevoerd; een mis te Luzern ten uitvoer gebracht; voorts een strijk kwartet en een pianotrio. Maar vooral het dirigeren zat hem in het bloed: reeds als jongen leid de hij een mannenkoor. Toen in stad Luzern een concours uitschreef, om uit de deelnemers Stadtischer Musikdirektor te kie- viel' uit de tachtig deelnemers de keüze op de 'jonge Mengelberg,- L-egens Zijn van talent getuigende rije orgeUmprovisatie. Vier jaar lang werkte de jonge Mengelberg hard in de schitterende zomerresidentie aan het Luzerner Meer, leidde er diverse koren en or kesten. Toen viel in 1895 het ont- van Willem Kes als dirigent het Amsterdams Concertgebouw orkest, na zevenjarige arbeid. Jhr. J. C. M. van Riemsdijk reisde naar Luzern om Mengelberg te be wegen ziin gaven als dirigent voort aan te schenken aan het door Wil lem Kes opgevoede orkest. Mede op zijn vader accepteerde de werd. Maar Mengelberg won ook in Wenen de slag om aller enthousiasme. Onbevredigbaar veelgischend voor Met concert, dat werd bijgewoond door ken, van wie hv veel verwacht. On- toto °oiitOTlfti« Bonds- uerbiddelyk streng voor wie mid- vi„de Alhier w!ri delmatig i: duldig waar talent aanwezig men naar goeden raad wil luisteren. Rusteloos werkend aan alleswaar- vam. hij meent, dat-het nog'mooier kan, zoodat men leert, soms van eigen individualiteit te offeren, soms het persoonlijke te versterken maar altijd te dienen en harmo nisch zich aan te passen ten be- blijft. Verrassend ge- ten gehore gebracht, eindigde met jg zeldzame ovatie. Spontaner echter en nog imposanter was de ontvangst te Budapest, Men had Mengelberg daar afgeschilderd als een uiterst lastig heerschap, een des poot, een dictator, een orkesttyran, ont zettend driftig, nog erger dan Toscani- ni, die bij zijn laatste ontmoeting het Budapester orkest had toegeroepen: Het lijkt hter wel een zwijnezooi." hoeve van het geheel. Verbluffend Men had de Budapester musici aange- vindingrijk in de middelen, om uit- raden, geduld met de strenge Mengel- voerenden te brengen tot volle be£g hebben. 'overgave, en -dus tët 'hef beste.- mpe0o®,,^n^„c waartoe ieder in staat it. Het be- ™en!S JhSTmHSK beste humeur te Budapest, was goed- ontmoeting-piet- alleen moedigend zachtgesproken' ,,bfavo' vanaf den rooden dirigeerstoel gaf menigeen het hem -ontbrekend zelf vertrouwen." De vermaarde violist Louis Zimmermann schreef: als be geleider van solisten is Mengelberg onovertreffelijk." De Franse componist C h a r l e s Marie Widor schreef: „Nie- berg hoog, op zijn allerhoogst schatten. mand te Parijs zal ooit de uitvoe- in de repetitiezaal leert men hem lief- ring van de Matthdus Pasion verge- hebbenHij, die geest en hart geduldig, gaf kwinkslagen ten beste, en prees het orkest zelfs. De pers die bij Mengelbergs komst de dirigent vergeleken had met een Ierse matroos, vergeleek hem een paar da gen later met Goethe en Beethoven. In de Pester Lloyd" schreef de muziekcriticus op 13 november 1934: In de concertzaal leert men Mengel- VTengelberg het - het bezoek van de Luzerner burgemeester met enige raadsleden, die hem verzochten toch vooral in te blijven. De benoeming te Amsterdam was geschied op advies Mengelbergs Keulse leermeester, professor Wüllner, die aan zijn ad- 'ies de woorden had toegevoegd: „Zorgt echter dat Mengelberg zijn solopartij in het c Direct daarop nam Willem Mengel- *rg de dirigeerstok van Willem Kes ondanks financiële achteruitgang: nieuw tijdperk was in het concert- n van Nederland aangevangen. ziel scheiden Welaan, hier allen graag lijdi tr.ok. Het gelukkig Men- da zaal, gesloten ten, door de koren van Amsterdam onder de leiding van Mengelberg.' Louis Couperus verzekerde: „Mengelberg gaf mij, in Holland, nisch. een grooten troost i>« schoonheden, die ik hier Vlaming Felix Tim? merkte zelfs op: „Het voor Beethoven dat er gelberg is." Dit zijn slechts enkele voorbeelden "wls^^c/jrie reeds tot de allerbesten". Op het af- die aangeven wat de vorige generatie Mengelberg bezeten heeft. Slechts de componist (Alphons Die- Franz penbroek) liep in het Mengelberg-Ge denkboek van 1920 een voorzichtiger ge luid horen, toen hij schreef: ,,In aan merking moet hierbij genomen worden dat er nog geen „Nederlandsche" mu ziek bestaat, evenmin als een Neder landsche" muziekbeoefening, gehele muziek een uit Duitsland geïm porteerde zaak is, zoals zij in de 18de het orkest, noemt zich be- noodzakelijk kwaad", zulk een kwaal zouden wij S1®,, e,e" l. maar dan rhrn- hebbe" (P8g' andere Mén had hem gereserveerd ontvan- En de gen, maar deed hem in triomf uitge leide, toen Mengelberg naar Praag ver- deze gevierde andagmiddag 3 december aar eens de Unie van Utrecht professorale inaugu- EEN APOLOGIE De achtergrond van het hoogleraar schap van Mengelberg is nog niet pu- bliek, maar zoveel schijnt wel vast te werkmethode die Mengelberg op dat de staan, dat het niet de bedoeling -- - DE DIRIGENT weest Mengelberg op bijzondere wijze toepaste bij de uitvoering wij werkelijk een uitvoering van noch het feit dat hij zijn hoogleraar- Bach's Matthaus-Passion zouden kun- schap in feite verwaarloosde, die de nen reconstrueeren, precies overeen- grote schaduw vormt op zijn nagedach- komstig een uitvoering ten tijde van tenis, maar dat hij, die in het kleine Bach in de Thomaskirche te Leipzig, Nederland werkelijk èlles had ontvan- zou deze uitvoering elke leven- gen wat een klein land aan een groot de schoonheidsontroering missen en man kon schenken, aan het vaderland slechts een geschiedkundige Waarde ontrouw werd toen het in hoge nood I 13). verkeerde. Na deze opmerkingen, die regelrecht Toen de dood hem na het herstel van gericht waren tot Anton van der Horst, het vaderland weg nam, terwijl hij de leider der Naarder Matthaus-Pas- In Zwitserland feitelijk in balling- sionuitvoeringen, ontwikkelde Mengel- schap vertoefde, wisten wij dat nim- berg de vier regels volgens welke een mer de violen van het Concertgebouw dirigent te werk diende te gaan: ,.De orkest weer zouden klinken, gelijk ze vier geboden der vertolking zijn de vol- onder Mengelberg gedaan hadden, een gende: klank die de oudere generatie onder 1. elke noot, elk teeken zoo nauw- ons zal blijven missen, ondanks al wat keurig mogelijk spelen; 2. elke noot, anderen ons schenken, elk teeken zoo mooi mogelijk spelen: Dat Mengelberg op 3 december 1934 3. opdiepen en bewust maken wat tus- in het Utrechtse Groot-Auditorium in- schen de noten staat; 4. de vrijheid augureerde, heeft ten gevolge gehad, van voordracht, het improvisando, hel dat wij nu een klein geschrift in han- herschepppn uit de ingeving van het den hebben, waarin Mengelberg zijn oogenblik" (pag. 16opvattingen als dirigent heeft neerge- Het is duidelijk, dat deze vier regels legd. Om te weten wie hij is geweest, alle plaats laten aan de subjectieve moet men hem gehoord, moet men werkmethode die Mengelberg op weer- hem eigenlijk op de dirigeerstoel. ge- galoos geniale wijze in de concertzaal zien hebben. Nu dat niet meer mogelijk werke- is. blijft zijn Utrechtse inauguratie Mengelbergs sterke persoonlijkheid de: a ongelooflijk doorzettingsvermogen Wong het orkest te spelen zoals de irigent de composities vertolkt wens te zien, uitgaande van de absolu- toepassing van een gezegde van is von Bülow: ,,Er zijn geen lechte orkesten, alleen slechte diri- enten".. Mengel-bergs lijfspreuk. die v«i objectief klonk als subjectief 'trd toegepast, luidde: ..Speel heel 'reeies wat er staat, en dat zo goed iegelijk". D? repetities werden onder Mengel- erg, gelijk men het noemde. ,,een ding sich", de concerten weinig anders een repetitie zonder afkloppen". Had reeds Willem Kes door zijn straffe leiding; het peil van het Am sterdamse muziekleven verhoogd. Mengelberg zou het tot ongekende hoogten opvoeren: zijn dirigeerstok bleek een toverstaf, die het Amster dams Concertgebouw Internationale roem zou sehenken. Reeds een jaar na Mengelbergs komst in Amster dam schreef Charles Boissevaln in het Algemeen Handelsblad In 189G: schien zelfs vinden dien 25-jarigen Mengel- ding -- *- een muzikaal genlg." En dit H>' oordeel zou geen herziening behoe- BP mmiRg als hooglerai riode der Duitsche muziek behoort, die de, geschied» in de Heer R. Strauss haar laatsten U'tsprekem - levenden vertegenwoordiger bezit, be staat er reden om zoowel Mengelberg'j verdienste op haar hooge. waarde het hoger onderwijs te verbinden, lijk ieder muziekstuk dat hij ten geho- een historisch document, dat v re brachi. de blijft zolang de naam v, Toch is het niet deze wijze waarop berg genoemd zal worden, op 13 oktober 1930 geïnaugureerd Mengelberg alle aandacht opeiste 1 de theorie ziek, door hel de inauguratie „Neder- ïigen interpretatie en eigen instelling. landsche Muziekgeschiedenis' De bedoeling van de Nederlandse „...ut onderwijl, knneten ,n wc- schatten, alsook omtrent zijne verdere tenschappen, _mr. H. P. Marchant; die ontwikkeling en wat wij nog van hem mogen hopen een afwachtende, mis- ligszins sceptische hou- .-r nen" (pag. 79>. bewijs te schenken, dat ook zijn buiten- ïerop voortbouwend zou Wouter s beza*en: hoogle- Paap in februari 1951 in ,,Mens enthousiast was voor Men gelbergs hoogleraarschap, schijnt voor- zijn, Mengelberg het raarstitel. tot een nog veel'critischer oor- ..Het ,Yal' d?arom te verstaan dat Mengelbergs inauguratie, die later m druk verscheen, niet zozeer een in- trederede was (al hield hij ook tot de den jongen Willem '.S'?" 1 ,.De keuze Mengelberg tot dirigent van Ctmcertgebmworkcsl (1895) wordt Jpl'tfinVéii'Si'l'ïok nog altijd lukkige beschikkingen geprezen, inderdaad, Mengelberg heeft Concertgebouw groot gemaakt. Heeft hij 'echter voor het Concert- het soort verdediging en uiteen opvattingen als dirigent, ook in die jaren reeds bij velen in geding waren, vooral in orthodox-protestantse kring. Daarom valt te verstaan dat Mengel berg vooral de aandacht vroeg voor taak van de reproducerende (uit- fengelbergs arbeid aar het volmaakte: volmaakt moest e prestatie zijn van ieder orkestlid af- 'nrlerlijk, volmaakt ook het samenspel 'tsen de orkestleden onderling, en bo- 'nal moest de uitvoering als geheel 'Imaakt. beantwoorden aan de wensen in de dirigent, die alles hoorde, alles Griegconcert dirigeerde, waarbij Noorse componist in de zaal aan lig was, klom aan het einde van de doering de grijze componist op zijn 1 en sprak de onvergetelijke woor- „Amsterdam moet trots wezen op bezit van zulk een orkest en moet altijd in ere houden" Mengelberg had de strijd aangebon- tegen alle middelmatigheid en een ieder af die de volmaaktheid wist te benaderen, zoals Mengel- deze aanvoelde, wel eens verge- M dal ook het middelmatige een »at$ dient te ontvangen in een ge- ,„1° cultuur. wiji die een hal^e eeuw later leven, gebouw, dat in artistieke opricht. S"v5ih5d°,^Si"er; wel te verstaan, en nogmaals: voor gemsenschip, w.trvoor die tijd zeer begrijpelijk van de componist schrijft. Maar deze ge- Duitsche oorsprong was, de weg ge- meenschap wordt in de concertzaal rea- opend naar andere vrijere en rui- liteit. En hier nu vindt de uitvoerende mere gebiedenNeen. Al zal men kunstenaar een nieuw en geweldig ter- hem op grond der statistieken mis- rein: wordt in wezen re-productief' schien geen aperte eenzijdigheid tpag 0l- van répertoire kunnen verwijlen. Mengelberg liet niet na met r toch bleef zijn hart aan de Duitse te spreken over de betekenis va muziekgeest verpand. Mengelberg uitvoering- der Matthaus Passion was geen politieke figuur, doch hij Johann Sebastian Bach, gevoelde zich als Nederlander nu eenmaal Groot-Duitser, en toen zijn Nederlanderschap op de pro./ ge- K.EnteT'll.S'p"';..'" b"!riid!ng steld werd. bleek hp het onderschei- dprvnnH: „Men moge over vele details dmgsvermogen kwijt te zijn. Als di- der romantische Bach-vertolking van rigent behoorde hij met zijn ego- meening kunnen verschillen; het be- centrische, autocratische allure vol- langrijkste blijft de daad: het doen ledig tot het Duitse type. Het zou weerkiinken en doen leven natuurlijk dwaasheid zijn, te bewe Het begint in Göttingen ke motieven hem bewogen tot de su blieme uitvoering die hij jaarlijks gaf, doch die met name in het orthodox- (Van onze correspondent in Bonn) EEN voor het eigenlijk nog^seer klassen-bewuste (West) Duitsland revolutionair besluit heeft de direktie van het Lands- ziekenhuis in de universiteitstad Göttingen genomen. Alle ,,klas- waarin de patiënten van dit ziekenhuis dat zich in zijn meer dan 100-jarige bestaan vooral heeft gespecialiseerd op de behandeling van zenuwziekten ^|j— plachten te worden onderge- >an[bracht en behandeld, zijn afge schaft. i dat onder een dirigènt gepronoceerde Germaanse geestes gesteldheid niet met een brandende fascinerende schoonheid muziek ge maakt kan worden. Doch nief alle muziek is van deze imponerende aanpak gediend. Mengelberg druktt dusdanig zijn stempel op het Con certgebouw, dat het de Latpns-Gal- lische geestesgesteldheid, welke in -,„r- werk. Dit kan alleen geschieden uit j den geest en de techniek van den tijd, waarin de uitvoering plaats heeft. Want de instrumenten zijn slechts de orga nen, die ons den geest en de schoonheid ipenbaren, en deze organen zijn even- ■ils onze oogen en onze ooren produc- 'en eener ontwikkeling. Evenmin als wij de muziek der 18de eeuw met het "or van dien tijd in ons opnemen, even min beantwoordt de uitvoeringspractijk vroegere tijden aan de levens- eischen In de ziekenhuis-nieuwbouw zijn geen kamers meer ingericht voor particu liere patiënten, die van nu af aan nok niet meer als zodanig worden opge nomen. „Zij waren een sociale erger nis", zo verklaarde de directeur-genees heer, prof. dr. dr. Klooa. Juist in deze particuliere kamers Slachten de patiënten „die het konden etalen" en enige tijd „in retraite" wensten te gaan om hun geschokte ze nuwen te herstellen, een al te grote luxe aan te treffen. Blijkbaar was dit het geval in de meeste Westduitse ze nuwinrichtingen en dit schiep ook de zonderlingste verhoudingen tussen de behandelende artsen en de patiënten, aangezien de „Herr Geheimrat a D." zich allerlei privileges opeiste, die zijn rang en stand niet te mogen en te kunnen weigeren. In vele gevallen kregen de artsen zo het gevoel, dat zij tiet als een eer hadden te beschouwen de „Herr Industrledirektor" van zijn ze nuwinzinking en overwerktheid te mo gen genezen. Het „Landeskrankenhaus" in Göttin gen heeft aan deze klassen-verschillen als eerste en tot dusverre enige „An- stalt" in Westduitsland een einde ge maakt Van nu af aan zal de fondspa tiënt, die 3e klas „ligt" aanspraak kun nen maken op dezelfde behandeling als de 2e klassers (uit de particuliere zie kenfondsen) en de le klassers, die hun opont- en onderhoud in de zenuwinrich ting helemaal zelf (moeten) betalen. Het spreekt wel vanzelf, dat met de af schaffing van de ,.lig"-klassen ook de „tarief-klassen zijn verdwenen. „Wij hebben van de meer-betalende particu liere patiënten feitelijk altijd meer last gehad", aldus próf. Kloos (die 30 jaren als zenuwarts heeft gewerkt». „Zij be handelden de artsen vaak als hun la keien." Het verlies aan inkomsten meent prof. Kloos wel te kunnen verantwoor den en nivelleren. De ziekenhuis-revolutie in de Götting- sc nieuwbouw is nog verder gegaan: ook alle kamers met 4- en zelfs 8 bedden zijn afgeschaft. De nieuwbouw heeft al leen 2-persoons kamers. „Dan kunnen wij meer aandacht aan de patiënten be steden", aldus prof. Kloos. de oude kunst. Wanneer de artsen meenden hem op grond door dikke prijzen 1 lokken tot meedoen, wordt door een teveel in de hand gewerkt Toch op het ogenblik hebben we twee sprekende voorbeelden die bewijzen dat het niet in de eerste plaats om die prijzen is te doen. Zo wel voor „Viermaal Z N." van de NCRV als voor „Redt een kind" van de VPRO stroomt het geld binnen en geen der gevers wordt er rijker Werken a door. Dat wil zeggen, materieel. In nerlijk maakt het geven zonder winst bejag juist wél rijker. Dat er wel echt uil het hart wordt gegeven bewijst ook het welslagen van de andere radio-acties van maar liefst vier omroepverenigingen tegelijk: de St. Nicolaasacties resp. voor zieken en voor kinderen in tehuizen van NCRV, KRO en VARA en de kerst-actie van de VPRO-Vreugde-centrale. Er wordt, in deze laatste maanden van het jaar. veel en gul gegeven. Maar nauwelijks zal december voor bijzijn, of een nieuwe radioactie kondigt zich aan. ditmaal via de AVRO-micro- foon. Op 5 januari a.s. start de inzame ling van gelden voor het uitzenden van sportlieden naar de Olympische Win terspelen in Amerika en de vierjaar lijkse Olympische Spelen in Rome. Er is een tekort van 355.000 gulden en dat hoopt het Olympisch Comité via de vanavond i Haydn, Giltay en Reger het programma de 80P' nlnat frnrhtpn ®n g microfoon te kunnen aanvulli wordt weer een gewone wedstrijd, waaraan het publiek kan meedoen door het inzenden van briefkaarten met op lossingen en. natuurlijk een aantal extra-postzegels. De wedstrijd gaat heten „Tussen Keulen en Parijs" (ligt de weg naar Rome) en wordt 13 weken lang dins dagsavonds tussen 7.10 en 7.50 uur ge houden. Het is min of meer een gok- kerijtje: men moet telkens uit acht gedraaide grammofoonplaten de door de medewerkers aan het programma hoogst-gekwalificeerde plaat trachten te raden. Er zijn dan ook weer dikke prijzen: per week 5 televisietoestellen en 150 kleinere prijzen en in totaal nog een 5 De uitzendingen worden gezellig ge maakt door vraaggesprekjes met sport- prom inenten. Het Olympisch Comité zag geen kans op andere wijze aan het benodigde geld te komen en hier was het dus werke lijk: „geld tekortdan maar weer een radio-actie". Of het Nederlandse volk het daarmee Echtpaar Denis weet wel van „Tierelantijnen". De VARA zendt van 8.05 tot 8.50 uur gezellige grammofoonmuziek uit en daarna het amusementsprogramma „Week uit week in". Om 10 uur het spel „Wie is het?" en na het nieuws weer vrolijke muziek. Programma voor morgen HUversum I. 402 m. NCRV: 8.00 Nws. en weeroverz; 8 15 Gram: 8 30 MorgemvU- ding; 9.15 Orgelspel: KRO: 9 30 Nws; 9 45 Gram; 9 55 Hoogmis; 11.30 Hedendaagse muz; 12.15 Actuele geloofsprobtemen; 12.30 Lichte muz; 12.55 De Kerk zijt Gij. 13.00 Nws: 13.05 De hand aan de praatje; 13.10 De Wadders. hoor» Harp en trompet; 13 50 Gram; 1' kind: 14.30 Piano recital; 15 10 Gram; 15.25 Tussen Andes en Stille Oceaan, lezing; 15.35 Muzlk lezing: 16.00 Sport; 16.30 Ves pers. IKOR17.00 Oecumenische kerkdienst; 1800 Na de kerkdienst, gesprek; 18.20 Het geladen schip, lezing; 18 40 Wie oren heeft. IC NCRV: 19 0(1 Nws ml de kcr- P,13.30 9.05 i goede, lezing; KRO: tholiek en gemeenscha» .•ar progr; 20.45 U bent irtlj? lezing; 20.55 Pror en bariton: 2130 De ".05 Lotcnlprnrr. tllversum II. 298 m. VARA" 8 00 N Gevar progr; 8.45 Geestelijk ]e\ ing; VPRO: 10.00 Geef het door, pr: 1 Jeugd: IKOR: 10 30 Re. 20 Kar :reld, lezing: 13 1' nuz: 14.00 Bo 15.10 rtlmpra io.u0 Lichte VPRO: 17 00 Redt Klanb; 17.15 Nederland sinds 194: VARA: 17.30 Het Trtjourr rap; 17.50 Nws 18.30 7,lgeur wanten... In het AVRO-televisleprogranuna van donderdag J0 december a.s. kunt U weer een aflevering zien van de popu laire filmserie „Luipaard op schoot", een reportage uit Afrika van het ver maarde echtpaar Armand en Michele Denis. Het is niet maar toevallig, dat deze dierenfilms zo ver uitsteken boven vrijwel alle andere, die de beeldbuis in de huiskamers brengt, want het echt paar Denis weet van wanten en be zorgt de kijkers heel wat meer, maar ook minder, dan zij zich realiseren. Om te beginnen houdt de allergezel ligste en «- mét het c de leuke babbeltjes heeft i erg in. als filmbeelden wel eens wat. erg lang gerekt worden Leuk is daarbij ook het luisteren naar de wat hese stem van Michele. uitste kend nagedaan (in Nederlandse versie) door de actrice Mariëtte Flink. Zij heeft hetzelfde timbre in haar stem en ook dat is een deel van de charme van de voorstelling Door de tekst heeft men voorts het idee. dat Armand voortdurend zelf aan het filmen is, maar wie goed toekijkt, ziet dat hij, met camera en al, een 5root deel van de filmduur in het beeld i: opnamen dus. die hij zelf onmogelijk kan maken, maar die door een tweede cameraman worden geschoten. Heel knappe moniage zorgt ervoor, dat de suggesties als kijkt men door de ogen van het echtpaar dat op trek is, .volmaakt is. Maar bij dat al zorgt Armand er wel degelijk voor, dat elke film iets bijzonders, iets nieuws biedt op het terrein van de gedragingen van die ren. Dit is juist zijn kracht; hij heeft oog voor dat bijzondere in het dier Een gelukkige omstandigheid 'die goed wordt uitgebuit) is voorts, dat Michele zo fotogeniek is en zo aller liefst en onbeschroomd met dieren kan spelen Geen wonder dus. dat deze filmserie niet alleen in ons land, maar ook in Engeland, België, Duitsland en ver scheidene andere landen zo geliefd en zo trouw bekeken ist KERKEN: 17.00 Gereformeerde kerkd- VARA: 20.00 Intervieuws; 20.10 Fllmkron; 20.40 Toeristische documentaire; 2100 Ca baret. NTS: 21.45-22.00 Gesprek AVRO: KRO. VARA en VPRO: 22 00 Sportact. Programma voor maandag M5 V. d. Jeugd. 17.30 Gram. 17 40 17.45 RegeringsuitzRijksdelen Monumenten van Curacao |n M.D.Thijs. 18.00 Or- telspel. 18.30 Gi k. 20.20 2110 1.30 Vo- •n. 22.15 eland 'praaUe^^ Zan* en^plano" 13 00 18 15 P.S.P.: Alger President Worosjilof van de Sowjet- unie, vice-premier Koslof en het vrou welijke partlj-presldiumlid Fnertsewa zullen Ln januari te Nieuw Delhi de fees- telljkhf den voor Tndls dag ais republiek bij Prof. Jan Wiegers begraven Gistermiddag is op de begraafplaats te Driehuis Westerveld onder zeer grote belangstelling het stoffelijk overschot van de kunstschilder prof. Jan Wiegers ter aarde besteld. Prof Wiegers, die 68 jaar is gewor den. was lid van de Raad voor de kunst en hoogleraar bij de rijks academie van beeldende kunsten te Amslerdam Rand de groeve stonden o.a. dr. J. Hulsker vertegenwoordiger van het mi nisterie van O. K. en W.. mi D. Giltay raadsheer vsn liet Amsterdamse hof en mevr. Krop. De stad Amsterdam werd vertegen woordigd door de heer D. A. M. Bin nendijk van de afdeling kunstzaken. Voorts was een groot aantal collega's naar Westerveld gekomen. Organist Egbert Vos speelde in de aula de prelude in c. van Chopin en „A.ses Tod" uit de Peer Gynt suite van De heer Frans Wiegers, zoon van de tiende verjaar- overledene, dankte voor de getoonde belangstelling. ,.„sr Na het NTS-journaal komt de VPRO met een afwisselend programma. Si mon van Collem biedt om 8.20 u. een dikke „oude draaidoos", om 8.55 is er een St. Nicolaasprogramma voor kinderen, om 9.05 uur begint een half uur cabaret en daarna wordt de film „Redt een kind" herhaald.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 11