ranse Jjlit VIVALDI EN MOZART zei yjaar TWEE MOZART-OPERA'S TWEE KUNSTENAARS EXODUS ZONDAGSBLAD ZATERDAG 5 DECEMBER 1959 EENVOUDIG, NEDERIG, MENSELIJK EEN ERUDIETE LETTERKUNDIGE |"NE dichler en essayist J. A. Rispens is vandaag zeventig jaar geworden. Hij is een van de weinige werkelijk erudiete letter kundigen, die tot de protestants- christelijke kring kunnen worden gerekend. Rispens heeft in zijn leven een ontwikkelingsgang door gemaakt, die hem tijdelijk van de georganiseerde christelijke krin gen en activiteiten heeft verwij derd. Maar steeds is de wereld van zijn jeugd in zijn belangstel ling gebleven. Anders dan de meeste schrijvers en dichters, die het geloof van hun jeugdjaren hebben verloren en die tegenover hun vroegere geestverwanten op literair gebied óf rancuneus óf doorschemert. Dat is het eigen- van de jaren Is lijke hout, waaruit Rispens is ge- reeks van begaafde r sneden, hout met de nerf der ja ren en de knoesten van het lij den. De mens. de christen. Genade, zegt ge, hebt ge niet omdat ge leeft uit eigen trotse kracht? Ach, dwaas is (en zijn trots een trots ten dode). Die zonder licht zijn weg zoekt betering ingetreden] gedrukt", die In de kerkelijke at mosfeer als kunstenaar dreigden te verstikken. En wie bleven, on dervonden het aan den lijve, hoe weinig het zoeken van de ere Gods (en het heil van de naaste) op het gebied van kunst en cul tuur de calvinisten ernst is. Er is in de loop der jar r het spi- staat het er met veel kerkmensen plaatsen dit opzicht hopeloos voor. Natuurlijk ziet de kunstcriticus de grenzen van Rispens' dichtta len natuur- ient. Hij is geen oorspronkelijk voor wie wij dichter, al zijn er verspreid oor- vaak zo zacht, zo zelden christelijke dichtbundels spronkelijke trekken. Zijn weric alsof ze zelfs niet uitgesproken kunnen aanbevelen, deze bundel vertoont op vele plaatsen sporen hillig zijn geworden, is waren;) toch blijft de ziel hun heugenis bewaren zoals de hand wol van een schapevacht En over de dichter getuigt hij: Rispens lezen. Ze worden niet voor vormproblemen geplaatst de taal behoeft voor hen niet i bewonderde voorbeelden. Het geestesleven van na de tweede wereldoorlog komt er niet of nau welijks in aan het woord. Wie wat Ik kan fotograferen Ik kan fotograferen, practisch handboek voor allen die goede foto's willen maken, door Jan Wolfslag. Uitgave A. W. Sijt- hoff N.V., Leiden. In de bekende serie van ,,Ik kan"-boeken mocht uiteraard het boek over fotograferen niet ont- fend hoe eenvoudig, nederig, menselijk de dichter, de met waardigheid ergens te blij- A hetrUtv^S "galjas-*- ->2E Rispens in de loop der jaren de productie van de protestants- Heeft hij wat hem bewoog eerst i staan. Rispens heeft s christelijke auteurs met belangstelling blijven voegen, het contact met sommigen hunner blijven onderhouden en heeft hij in zijn kritieken op sympathieke wijze over hen geschreven. In zijn Tiart is hij christen ge- voudig geworden (er is niets zo bleven. Dat hart is wel omhuld moeilijk te bereiken als de een- bijna weerloos lijdend uitgesproken dan, als de avondzon ter kimme rand is hij vermoeid, ja, voelt zich als gebroken behouden. Als maar geurt als wierook, die men heeft verbrand is ook als dichter intellectualist; menselijke toon, Rispens zegt tegen God: al het ',,i mijne is het Uwe en doet stand van, hoezeer hij het mag dit geen begrip kan opbrengen. „„v.,.-. uaiiu neen- gehad, heeft het foto- toestel ook bepaaldelijk geen ge heimen meer. Wij althans heb- doornemen van het boek niets gemist wat men niettemin zou willen weten. Met dit boek wordt het fotograferen I ondertoon,mUJJJflp dit werk ontroert door zijn n,ii 'afl echtheid en, wat ik maar weer weerloosheid. Weerloosheid werk als gelukkig ook tegen de genade. C. RIJNSDORP tot een genoegen temeer. geweest met de mantel van het es- voud! onna weerloos ujaeira^S^^ theticisme, met Nietzscheaans 0p hoop tegen hoop gelovend. Dit mag nu rmsschien de typi- zelfgevoel en platonisch getinte fi- wijs man die de rijke tooi van sche kerkmensen niet onmiddel- losoV maar diep lijden en de doc,r mateloos veel lectuur "ik aanspreken, voor hen ataat klimmende som der jaren heeft verfijnde waarneming waar- er menig vers in de bundel, dat het kleed doen slijten. Men zou neming naar buiten en naar bin- Z11 terstond zullen verstaan en hem kunnen vergelijken met een nen alleen maar ondanks zich- waarvan zij zullen kunnen gaan gepolychromeerd beeld, dat aan 1( priJsgeeIt bewus, houden zoals ..De onbekende me- weer en wind is blootgesteld ge- van £raaj en sier laatse ,.De moeder van de ver weest en waarvan de kleuren op niatmirH*fc 'iet He noëziekenner loren zoon", het eerste „Sonnet", bepaalde plaatsen geheel zijn ver- 7 in land van herkomst"™ et -Korte dialoog", de in dit Zon- dwenon. terwijl Ze h.er cn daar voor dagsblad afgedrukte „Psalm en nog duidelijk zichtbaar zijn. De Europese geestesleven van voor wijd beoefende lectuur tjjUg' m#,t no* 20 W..VX ucuc.c.iuc C11 de de tweede wereldoorlog diepe bezinning daarover (dit laat- nawerkende invloed van de tach- Weggedrukt ste juist maakt dc erudiet, in on- tigers. het aestheticisme en de ide- derscheiding van de knappe school- alistisch getinte gedachtenwereld T^INDEREN KUNNEN soi man», de jaren door bedreven, van Rispens' generatiegenoten en IV HPwlie, hebben hem gevormd. Daarna hun onmiddellijke voorgangers, kwam de terugkeer, maar op een invloeden ook van Nietzsche en leeftijd, dat het niet meer mogelijk Rilke, en van veel Duitse kunst- EJtaliaanó pchetóboek waren bi] de dode paus (Vai kunstredacteur) Paus Plus XII is, overleden. Op 11 oktober 1958 hield hij ste audiëntie. Hij stond gebaard in de Sint Pleter L bewust wreed zijn tegenover huisdieren. Zo kan de kerkse ge meente, kinderen in cultureel ver beschouwingen met het scheppend stand en boosheid, zonder het te Rome. Een beschrijving laatste audiëntie? Hier is om te vormen. In verzen ging en Maar dit alli gaat dat nog het best. Daar is de lende kleuren, waaronder de nerl i het woord. Over Rispens als essayist zal opnieuw kunnen worden gehan deld. M i het hout zichtbaar wordt i Rome binnenrijdt ziet muziek-pockets een in regeringsopdracht ge schreven studie zal verschijnen over mr. Johannes Kinker als aestheticus en dichter, onder de hoofdtitel „De geharnaste Dro mer". Na een algemene inleiding zal de auteur Kinker als wijsgeer plaatsen in het achttiende-eeuwse geestesklimaat, waarna Kinker achtereenvolgens als aestheticus en m dichter de aandacht verkrijgt. In (e Haarlem weer twee iSST"'- ist als Rispens op bezonken wij- pontstenbiogra.fi tijdbeeld voor de geest - verder met een dagboek, tot en eenmansshow" van Paus Pius XI-I met 28 oktober 1958, als er weer en bij de zegening door Paus Jo- zo'n mensenmenigte naar de Sint hannes XXIII, toen „miljoenen op hield hij zijn laat- Pieter stroomt. Dan plotseling het plein en op de aardbol op hun lii stond toen op- wordt het stil op het plein voor knieën zonken". Heel eenvoudig te de kerk. Kardinaal Canali kon- heet het boek „Italiaans schèts- dic digt luid aan: „Habemus papam... boek", ge- Wij hebben een paus" en vervolgt - door Bertus Aafjes. „Als ..Angelo Giuseppe Roncalli, die de naam hegfj aangenomen van Jo- n baimes xxin". Gerucht en geweld Gerucht en geweld, door Bep Vuyk, Uitgave Querido, Amster- Bep Vuyk heeft in haar bundel die beschrijving uitgegeven, novellen Gerucht en geweld ge it formaat en in een prach- schreven wat velen met herinne- typografische verzorging, ringen uit het Indonesië tijdens geverij J. J. Romen te Roermond heeft die beschrijving groot formaat en in blz) is t her uitgaven van Gottmer versche nen en is een heel grote aan kregen. wekt verwachtingen voor winst. Immers, over Vivaldi is het geheel. Met name zal Kinker betrekkelijk weinig bekend en de figuur van Bilderdijk zijdeling» zijn muziek heeft lange t[jd in op merkwaardige wijze kunnen de schaduw gestaan. belichten. s I w In onze tijd is er in dit opzicht l\OrtSlUlling een enorme kentering te constate ren en wie thans eens het aantal TVfAT ONS in dit korte herden- nieuwe grammofoonplaten met VV kingsartikel echter in het bij- wprkpn van Vivaldi bekijkt, zal Mozart tgeverij J. H. Gottmer druk in pocketvorm. Het is zeer gedocumenteerd werk over de Salzburger meester gewor- Norbert den. De muziek van Mozart heeft wijlen Norbert Loeser altijd nauw aan het hart gelegen. Dat merkt men in deze biografie, waarin én het leven èn het werk van Mo zart met grote liefde wordt be handeld. En met grote deskun digheid. waardoor Loeser toch zijn objectiviteit wist te behouden. Nog gotische" klederdrachten. Wat men dan ziet heet massa. En ook dat is maar een armzalig woord. De mensheid zelf schijnt in beweging gekomen. Zij rolt aan tige als een donkere vloedgolf/wordt Maar er is nog meer bij die be- direct na de Tweede Wereldoorlog se draaikolk binnen de schrijving. De man die van zijn zouden willen schrijven. Zij heeft Bernini, klimt dan als Hde jaar af stokdoof is en als hiermee een aanwinst geleverd in gde branding op tegen een onzer grootste kunstenaars de zg. Indische literatuur, het bordes. Telkens verdwijnen geldt. Charles E. Eyck, is ook die De novellen zijn alle gedragen grote flarden mensheid in de krop Sint Pieter binnengedrongen, heeft door een zakelijke bewogenheid. Het heeft iets de kardinalen en de nonnen, de Full Sound of Fury is de poging zoals deze diplomaten en de soldaten. de van de verrader met het verleden Loeser. n.l. Vivaldi en Mozart steeds betreuren we het echter 0ok van de zangers v de Sint Pieti grotesks, reuzenvogel van Michelangelo al- juichende les en iedereen verslindt. Er is maar één term die dit evenement onder woorden brengt: The great est show on earth De beschrijving gaat nog veel kerken getekend, verder, vertelt van negerpriesters detailloze wij: loit eerder ge - - v« Vertelt de treurende mensen af te rekenen. All our yesterdays getekend. Hij heeft ook de nieuwe een ontleding van een verleden, paus getekend, karakteristiek, geprojecteerd in het 'leden. Ver- kernachtig En hij heeft door Ita- haal van een toeschouwer een lië gezworven en er mensen en boeiend verslag van situaties rond- zijn eigen om de revoluties en ten slotte zijn eigen Avontuur als vacantie, een con- sterk suggererende stijl, gevangen frontatie met een onwezenlijke dat de muziek-pockets geen tref woordenregister wat de composi ties betreft bevatten. Dat zou dc waarde als biografie nog verhogen dikke zwarte contouren. Die werkelijkheid, de Sixtijn- tékeningen zijn alle in dat grote Bep Vuyk heeft de werkelijk- boek opgenomen en nu is het een heid geproefd, zij heeft gestaan waardevol werk geworden, het buiten de geïsoleerde samenleving gaat werk van twee kunstenaars die en op deze wijze alleen kan pas Rome waren bij -die „grootste echte literatuur ontstaan kapel, die de kerk vullen „met boek opgenomen pauweveren van geluid"... serere mei. En Bertus Aafj* dan na de begrafenis van de paus del van Okke een kind", is dc- regel bevestigt. En toch ook onze gewone kerkmensen ge voelig voor poëzie en als de pre dikant in zi; teert (wanni &1 te bekend is>, wordt het middellijk stil. Ik weet het. sinds de dagen van De Génestet. Ten Kate en Beets, is het contact tus sen het kerkvolk cn de dichters verbroken. Er is kortsluiting op getreden tussen „de duizend, die zichzelf niet wezen konden" en de individualist, die in de meeste ge vallen „voor zich alleen slechts waarheid vond". De grote aftrek van Okke Ja gers gedichten kan mede ver klaard worden doordat daarin het kerkvo'k op zeer verstaanbare wij ze wordt aingesproken. De kerk mensen willen de sfeer van het collectieve in de poëzie die zij le zen. verzen met het „wij" erin. Geerten Gossaert en Jacquelini uitga- grondige studie van Vivaldi gc- maakt en heeft dat op zeer pret- anderen nor I tig leesbare wijze ?.u™n/Win? Hip meegedeeld. Niet alleen krijgt _de_uitzonderlnf dj. m(n*ln d„ bo,k (]79 blI ht, ,en en ander over Vivaldi's leven te lezen, maar ook leert men meer de betekenis, die Vivaldi èn in de hJTmuziekgeschiedenis voor on- -- tijd had en heeft. Het boek DE LEEUW De Leeuw, door Joseph f sel. Uitgave H. J. Paris N Amsterdam. T[oor de echte opera-liefheb- /[Z~ I f^) C" I I I f bers is het altijd een kost- I \l J\ l 7 V 7 bare liefhebberij een platenver- 111 zameling aan te leggen. De meeste opera's beslaan drie of meer grammofoonplaten en de prijs daarvan is nu niet direct dat heus wel een uitkomst om zo, dat dit bedrag maar ineens op tafel kan worden gelegd. Er tenminste de lange gesproken ge- zit natuurlijk een bepaalde sport in het sparen voor een gehele deelten 1 opera op de plaat en is dat eenmaal bereikt, dan schenkt zoiets ook voldoening. Maar wellicht is niet iedereen in de gelegenheid om te sparen of heeft niet iedereen het geduld om te wachten tot hij het geld bij elkaar heeft. Het is ook zo verleidelijk, zo'n hele set platen, compleet met toelichting, foto's, doos, etc., etc. VIA NAALD £N PIAAÏ In dit zijn dertigste boek neemt de Franse auteur Joseph Kessel ons mee naar het wildreservaat in Kenya. Het nieuwe contact, dat bestaat tussen de tienjarige doch ter van de voogd. Patricia, die is opgegroeid in de jungle en de leeuw King, die Hoor haar is op- der Waals, iets minder ook gevoed, veroorzaken conflicten tus- Patricia en haar ouders en —i Afri- maar toch zo rake term), via iemand die deze verzen ci teert of reciteert. Ze zijn name lijk zo individualistisch in de ogen der gemeente, dat er Voetsporen „voetsporen" moest t nu eens anders gaan. Het i gave bundel van een een- kaans krijger, die King zoekt Dit boek verhaalt van avontuur en durf, van tedere liefde en vu rige haat. Het wondere leven van ildreservaat en de 'an de Afrikaanse stammen zijn prachtig getekend. Wij kunnen deze roman, die in Frankrijk met enthousiasme is ontvangen cn onlangs is versche nen in de Nederlandse vertaling van Halbo C. Kool, van harte aan- I slot- om weer een Duitse term te ge bruiken „Seltenheitswert" ge komen, een opname van vader en dochter Gigli. De in 1957 over leden Italiaanse .tenor Beniamino Gigli zingt hier samen met zijn in 1916 geboren» dochter Rina nl. George London (Graaf Alma- Rigü enkele duetten uit „L'Elisir yivaElisabeth Schwarzkopf d-amore- van Donizetti. „Otello" (gravin), Sena Jurinac (Oherubi- no». Irmgard Seefried (Suzanne), Erich Kunz (Figaro). Erich Maj- Mascagni. „Mefistofele van Boi- kut (Basilio en Curzio). Marjan to en „II Pescatori di Perl.» Rus (Bartolo). Wilhelm Felden van Bizet <25 cm. plaat HDLP (Marcellina) en Rosl Schwaiger 1011). Liefhebbers van de Itali- 'Barbarina). Herbert von Kara- aanse opera zullen ongetwijfeld ja" »s de dirigent en de Wiener een pIaat van Gigli willen en Philharmoniker spelen de orkest- partij .30 cm. plaat 33 CX 15581™?ï!e"a.he.bPtï- .SJ ""SS? ÏÏ'em IvéngM^'e'uitvoering!1 Mat dfns ''«emdariscl,. De deze bezetting denk ik de Waar God niet is kan geen gemeenschap wezen nooit heb ik wat gemeenschap is beseft, als in een kleine dorpskerk van voor dezen, dat één zijn, dat de harten opwaarts heft. Wy hoorden de overecuwse Bijbelwoorden en nooit hebben mij woorden zo ontroerd als toen: zij schenen me een onzichtb're koorde, die alle luistrenden hield saamgesnoerd. Nog hoor ik de echo soms door die gewelven Nu 'k mij ran alle banden heb bevrijd, nu ben ik opgesloten, in mijzelven. toen ik gebonden was, toen was ik wijd. O diep geheim van het verbond der zielen, eeuwig mysterie ran de onzichtb're kerk: 'k was machtig, toen 'k met anderen kon knielen, toen ik gedragen werd, toen was ik sterk. Maar zo vraag ik me af is het wel altijd nodig een com plete opera aan te schaffen. Er zijn vaak zo veel delen in een opera die je echt moet zien en niet alleen horen. Er zijn frag- menten die meer gespeeld 'dan drie of gezongen worden en dan gaat t toch de helft verloren bij ee plaatopname. En dan denk ik i dit geval speciaal aan de Mi zart-opera's, waarin heel veel ri citatief zit. min _of meer gespro- ze opera zag. Dat was in 1948. ook onder leiding van Karajan en ook met Schwarzkopf, Seefried, Jurinac, Höngen en Rus. Nadien heb ik nooit meer een voorstelling gezien. Deze bij ik dan aanteken dat Sena Ju rinac de ongeslagen ster in deze TAE EUROPESE FONO CLUB uit Amsterdam is met een heel bijzondere Querschnitt uit de Beniamino Gigli en zijn dochter opera „Die Zauberflöte" van Mo- Rina maakten samen een plaat voor zart gekomen. Met het koor en His Master's Voice. het orkest van de Staatsopera van Hamburg o.l.v. Artur Rother tre den als solisten op Peter Roth- proberen uit zo'n hele set met Etirang (Sarastro). Fritz Wun- drie of vier platen direct de be- derlich (Tamino). Gisela Vivarel- faamde aria te halen om die eens ij (Koningin der Nacht), Agncs voor uw vrienden voor te draai- Giebel (Pamina», Horst Günter en. Dat duurt vrij lang wat het iPapagena», allen bekende solis- zoeken betreft en bovendien ver- ten dus. f30 cm. plaat. Opera no plaatst U de naald zo vaak op 1134). Het is een van de bes plaat laat 'nog heel duidelijk de enorme capaciteiten van Gigli ho ren, zelfs in aria's uit opera's, die hij nimmer op het toneel speelde. En de sopraanstem va"h Rina Gigli straalt in alle schoon heid. Voor de Italiaanse opera betere heeft zij echt ee" gouden stem t. dat ken tekst dus. Gaat U echt bij beschadiging optreedt. altijd wel jrammofoon zitten gehele opera, inclusief de gespro ken tekst, af te luisteren. En de grammofoonindus trie met verstand te werk ge gaan. Ze heeft hele opera""s op- te genomen als documentatie. opnamen van Die Zauberflöte ge worden. zowel stylistisch als wal de uitvoering betreft. Artur Ro ther weet precies waar het om gaat bij Moz.art. De grootste ver assing is wel Agnes Giebel als verstaan omdat de uitvoering in daaruit heeft ze ook verzamel- Pamina. Vocaal brengt zij deze «•ju-.-. platen genomen. De Duitser heeft partij zo schoon als ik nimmer Het is m i voor zoiets een mooi woord: hoorde. Een aria als „Ach ich die hele ..Opern-Querschnitt De Engel- fühl's" Is bij haar zelfs beter dan het Italiaans Ik twijfel er aai het begeren opera te hebben, dan het prak tisch nut, dat de koop bepaalt Want de meeste opera's drijven toch laat ik het populair en niet puriteins zeggen op een aantal bekende aria's. Die wil men horen, als het kan van ver schillende zangers en zangeres- Dan heeft men vergelijkings zeggen: „Highlights from the bij Seefried. En dan is mogelijkheden. Nu moet complete recordingUit de ope ra heeft men dus de hoogtepun ten gehaald en die op één plaai samengebracht. Nu kan men toch de befaamde aria's horen, de ouvertures, de populaire koor- gedeelten. enz. zonder de kost bare aanschaf van een hele set. eens Voor de opera's van Mozart is haast onovertrefbare Koningin van de Nacht van Gisela Viva- relli. lyrisch weliswaar maar zo puntgaaf als geen zangeres haa de bas Horst Günter geeft Pa- pageno alle reliëf. Het is werke lijk een voortreffelijke plaat ge- bekend als oraloriu i oor de Europest Pamina uil Mozart 'i zangeres, zong Fono Club de .Zauberflöte"- izikaliteit. Deze duettenplaat zal eens historische waarde krijgen. Voorzover mij bekend is er nog geen plaat met duetten van een vader en zijn dochter. CORN. BASOSKI EEN HUGENOTENROMAN Nieuw werk van Gera Kraan-v. d. Burg Ik weet perfect hoe ik mij gedragen moet om mijn vrouw voldoening te geven en haar te laten doen alleen wat ik wil Dit is het antwoord van Ercole d'Este, toekomstig hertog van het Italiaanse vorstendom Ferrara, wan neer hij Renée, dochter van Lodewijk XII als bruid ontvangt uit de handen van Koning Frangois I. Renée wist het: Prinsessen hebben zich te onder werpen aan de wil van de koning. Er was al heel wat over haar gemarchandeerd. Ze weet ook dat haar man een zoon is van de beeldschone Lucretia Borgia, nazaat van een Paus Als zij in Ferrara aankomen ziet zij naast haar schoonvader (hij is toch weduwnaar?) een mooie vrouw staan. Dat moest dus zijn minnares Laura Dianti zijn. „Renée's gezicht verstrak te, ze nam afstand en wachtte, tot die vrouw haar begroet had." Renée. gewend milddadig te zijn. krijgt van haar echtgenoot bij het aanzien van de bittere armoe in zijn land, te horen: Is het niet beter dat weinigen in welvaart leven dan dat het volk iets heeft? Rénée heeft haar geliefd Frankrijk ver achter zich gela ten en haar huwelijk met Er cole, leenheer van de Paus cn een fel Rooms-Katholiek. bezorgt haar diepe, grievende teleurstel lingen. De tweespalt tussen de beide echtgenoten, welke zo nu en dan wordt verzacht door de geboorte van een kind, wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de protestantse neigingen van Re née. Vele vervolgde Hugenoten vinden aan haar hof een veilige schuilplaats. Zij voert correspon dentie met Calvijn, die zelfs in het geheim voor de Protestant se kring rondom Renée komt Actuele roman kennis van zaken geschreven historische roman, „Franse Le lie" van Gera Kraanvan den Burg, die eigenlijk een actuele roman is. Want is het niet een merkwaardig feit dat de kerken der Reformatie zowel in het Roomse België als in Frankrijk in onze dagei. weer zoveel le vensvatbaarheid tonen? Ons bezwaart de verdeeldheid in de gereformeerde gezindte terecht, maar als u 's zondags naar de kerk gaat, komen onze Rpomse landgenoten reeds van eén vroegdienst terug. Heeft het u nooit benauwd dat de grote scheur in de kerk, veroorzaakt door het optreden van Luther en Calvijn, nooit meer geheeld is? Er zijn hoopvolle tekenen in onze dagen: niet langer is de Heilige Schrift een verboden boek voor de R.K. leken. Inte gendeel.. Aan de waarde der relekwieënverering zoals in de oude Duitse stad Trier (deze zomer 3 miljoen bedevaartgan gers), wordt op nuchtere wijze door vooraanstaande Roomsen getornd. Er is v. naar een liturgie in de volks taal. Neen, we moeten niet verküken op de ogenschijn lijke eenheid der Roomsen. Er zijn binnen de Roomse kerk le stromingen, die vaak niet minder fel tegenover elkaar staan dan Protestanten in geest verwante kring. Maar wie zijn ogen niet sluit moet toch wel toegeven dat al leen reeds de sterk toenemende Maria-cultus de kloof tussèn Rooms en Protestant eer ver breedt dan verkleint. Scheuring WTANNEER ik zeg dat de man „Franse Lelie" eigen lijk een zeer actueel boek is. bedoel ik hiermee dat deze boei ende historische roman ons weer eens broodnodig confronteert met het grote drama dat zich in Europa heeft afgespeeld, toen het Luther niet gelukte de kerk te hervormen doch er naast de alleenzaligmakende kerk een ge reformeerde kerk ontstond. De roman „Franse Lelie" laat ons duidelijk de tragiek zien van deze scheuring. Renée. ten. diepste overtuigd van de dwa lingen en verdorvenheid binnen de R.K. kerk. moet het aanzien dat haar kinderen R.K. worden opgevoed. Later, als haar man is gestorven, zal haar zoon zijn moeder zelfs voor de keus stel len tot de moederkerk terug te keren of naar Frankrijk terug te keren. Zij verkiest het laatste en wordt in het kleine protes tantse vorstendom Montargis een toevlucht voor de talrijke ge kwelde Hugenoten in de elkaar snel opvolgende godsdienstoor- De schrijfster tekent ons Re née als een diepdenkende vrouw met een scherpe tong. Wanneer haar brieven werden onder schept brachten deze haar vaak in moeilijkheden. Zij kende Cal vijn en Beza. Met Gaspar de Coligny was zij bevriend. Heel haar leven heeft zij - het voor haar tijd uitzonderlijke stand punt der verdraagzaamheid in genomen. Wanneer haar R.K. dochter zegt: de partijen staan scherp tegenover elkaar, antwoordt Renée: Ja, ik wil verzoening verdraagzaamheid, vrijheid van overtuiging voor Maar ook tegenover de refor mator Beza, die van Montargis liefst een tweede Genève zou willen maken, zegt zij: Mon targis is geen Genève. Ik wil gewetensvrijheid voor rooms-ka- tholieken evengoed als voor pro testanten. Gelijke rechten voor beide godsdienster, gelijke be scherming voor elke onderdaan. „Beza keek bedenkelijk. Uwe Hoogheid huldigt een onge woon standpunt, zei hij." Zo leefde Renée haar moeilij ke leven, temidden van twee partijen die elkaar niet konden verdragen. Zij heeft, vóór zij stierf, de Bartholomeusnacht nog beleefd. De gruwzame moord op de Protestantse Franse adel en het volk ''er Hugenoten. Concentratie DE scherpzinnige essayist Men- no ter Braak heeft eens ge schreven: „De concentratie op de hoofdzaak is de eigenlijke gave van dc romancier." Ik moest aan deze woorden denken toen ik (tegen mijn gewoonte) de romar „Franse Lelie" voor de tweede maal las. Mevrouw Kraan had over dit onderwerp een turf van een boek kunnen schrijven. Zij gaf slechts een korte roman, sterk geconcentreerd op de hoofdzaak. Dat werd de kracht van dit boek. al vereist het lezen ook (gelukkig» de noodzaak van een zich concentreren van de kant van de lezer. Maa deze (weder zijdse) concentratie zal telkens als dit boek ter hand wordt ge nomen, rijk worden beloond. Het verhaal, waarin uiteraard over allerlei zedelijke misstan den moest worden gesproken, is geschreven met een calvinis tische ingetogenheid, die bewijst dat een protestants schrijver geen enkel onderwei. en geen enkele situatie „uit de weg" be hoeft te gaan. Het komt maar aan op het hoe de dingen te ver woorden. Zo zie ik, na de uitstekende historische romans van deze schrijfster over de tijd van af- sohciding en reveil, deze korte Hugcnotenroman als een nieuwe rijpe vrucht van haar talent. Laten we hopen dat ook deze schrijfster, hij het klimmen der jaren, de protestant* literatuur nog met menig werk zal verrij ken. Het valt de lezer, die niet over veel tijd beschikt, vaak moeilijk in de ontzaglijke maal stroom van boeken tot een ze te komen. Ziehier dan eens een protestantse roma het kopen en lezen waard is. Het is een uitgave van Kok te Kampen. P. J. RISSEEUW Exodus, roman van Leon Uris, vertaling H. C. E. de Wit-Boon- acker. Uitgave Holland!» N.V., Baarn. De aanbevelingen, dat dit boek een roman is van Uris, schrijver van andere bekende werken, en dat het een bestseller is in Ame rika, doen volkomen tekort aan de betekenis van dit werk, dat de dikte heeft van een halve Bij bel! Het is veel meer. Het is de- uitbeelding van een der grootste gebeurtenissen dezer eeuw, een werk, dat de adem beneemt en dat in gespannen aandacht wordt doorgelezen. Hiermede is echtei de werkelijke betekenis van het ooek nog te kort gedaan. Hier wordt de vervulling beschreven van de oude profetieën in Oud en Nieuw Testament. Het volk Isra el wordt uit alle hoeken van de wereld teruggejaagd naar Palesti na. De vreselijke vervolgingen van de laatste tijd. de vervolgin gen, die wellicht nog zullen ko men: Zij betekenen niets anders dan dat het woord van de Bijbel waar is. Israël keert terug. Hel bézit en bebouwt het land, het brengt de dode velden tot leven Hoe het met deze exodus of uit tocht, deze opbouw van Israël za. gaan. weten wij niet. Wij weten alleen dat eenmaal Israël zijn land zal bewonen en dat het in zijn geheel tot Christus zal komen als de volheid der volken is inge gaan. Dit laatste en belangrijkste punt noemt de schrijver niet. In de eerste delen van het boek wordt op zeer bekwame wijze de geschiedenis van het Joodse volk in vroeger eeuwen en vooral in de laatste jaren tot een boeiende ro man verenigd. Hoe meer het boek vordert, hoe meer de historie de roman verdringt. De lezer zal echter tegen die tijd voldoende opgevoed zijn. om dit te waarde ren. tenzij hij volkomen blind is. De bezetenheid waarmee de Jo den alles geven om dc heilige aarde te betreden, te bebouwen cn te verdedigen heeft een veel diepere grond dan in het Joodse hart gelegen kan zijn. De wijze waarop zij met weinigen in getal grote legers verslaan, zij is voor speld. Niets gaat de vrienden van de Britten meer aan het hart dan de verblindheid waarmede zij hun tegenwerking volhouden. Ook de lafheid der Christelijke regerin gen stelt diep teleur. Toch zijn er vele Christenen, die van harte hun steun gaven, sommigen over troffen zelfs de Joden. Want zij weten wat er op het spel staat. Vele zijn de teksten uit het Oude Testament, waarop de schrijver zich beroept. Hij had het ook op het Nieuwe kunnen doen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 10