CttRISTFUJ Tale Kanaans en de wereld van de sport Rome en Reformatie groeien naar elkaar Paus Johannes publiceert een zendingsencyeliek Onderwij zers tekort eind 1962 opgelost Waterman's Een woord voor vandaag Kanttekening Oecumenische Raad sprak over Pinkstergemeenten Neem, ons niet hivalijk dat ivij een eigen taal hebben In het Gereformeerd Kerk blad voor Drente en Overijssel schreef dr. J. H. Kuiper van Zwolle over de tale Kanaans: de laatste keer in mijn leven werd mij op een maandagmorger een ochtendblad in de hander Ik heb het helemaal door- dezen van a tot z. Sterker nog: heb het helemaal doorge- IE worsteld; tot en met! Ik ben er heel die maandag morgen mee bezig geweest. Mijn vrouw had geen kind aan De verleiding is groot om al de speciale voetbaltermen, die ik onder mijn o^en kreeg, in een lang rijtje hier at te drukken. Maar aangezien ik de mij in dit blad toegestane ruimte ver zou overschrijden, kan ik er niet aan denken. Maar het is mij wel duidelijk geworden, dat de voetballende wereld er een eigen taaltje op na houdt, dat een buitenstaander (en daartoe moet ik mij zelf helaas rekenen» niet al te spoedig be grijpen kan. Ik heb de krant dichtgevouwen met de verzuchting: wat is er toch veel, dat mijn begrip te boven Voetbal-minnend Nederland! Ik gun u uw voetbal-taaltje van har te, maar neem het ons dan niet al te icer kwalijk, dat wU in ons kerkelijk leven ook een eigen taaltje hebben: de tale Kanaan*! Hebt ge wei ander blad i in of ander blad lezen van een belangwekkende aportwedstrijd? Ik wel! Zo ja is het u dan wel gelukt om door allerlei vaktermen heen te boren tot een juist begrip van de voorstelling? MIJ niet! Laat lk u enkele vragen mogen stellen, om u te testen hoe ver ge in de kennis van deze edele sport-manifestatie gekomen zijt. Wat is het verschil tussen licht gewicht en zwaar-gewicht? Waar en bij welke kilogram eindigt het licht-gewicht en be gint net zwaar-gewicht? Hebt u wel eens gehoord van welter-gewicht en veder-gewricht? Hebt u wel het onderscheid begrepen tussen het verliezen op punten of het verliezen op .knock out"? Is het u wel duidelijk, dat het niet hetzelfde is te verliezen op .knock out" en „technisch knock out"? Ik zou nog wel meerdere vragen van een dergelijk karakter op u af kunnen vuren. Maar als ge op dergelijke vragen het antwoord moet schuldig blijven, dan hebt ge zelfs het a. b. c van een dergelijke boks wedstrijd nog niet begrepen. Net zo min als ik! Maar ik heb het nooit als een gemis gevoeld en lk geloof van mijn lezers, dat ze het ook nooit als een gemis hebben beschouwd. Boks-mlnnrnd Nederland! Ik gun u uw bokstaaltje van harte, maar neem het ons dan niet al te zeer kwalijk, dat wij in ons kerkelijk leven er ook nog een eigen taaltje op na houden: de tale Kanaans. leven er een eigen taaltje op na houden: de tale Kanaans! WAARSCHIJNLIJK is u nog nooit op een maandagmorgen een sportblad in handen gestopt; mogelijk hebt ge nooit een ver slag gelezen van een bokswed strijd; misschien hebt ge nog nooit een financieel overzicht'ontvangen van een bank of iets dergelijks, maar nu kom lk dichter bij huis: uw belasting-biljet. Of liever want het belasting biljet met zijn schreeuwende cijfers is wel duidelijk het aan giftebiljet voor de belasting. Hebt ge daar wel eens moeite mee gehad? Ge moet er geen praat over maken, maar onder ons gezegd en gezwegen ik maak liever een preek dan dat ik zulk een biljet invul. Ik vind. dat Prof. Zijlstra. de huidige Minister van Financiën, te veel van ons vraagt. Naast en boven de eis om eerlük te zijn. stelt hij ook nog de eis dat wij dat taaltje zullen bel nog nooit overkomen, post van inkomsten of i verkeerd stippel- grijpen. Is het uitgaven op lijntje hebt geplaatst? Is het u altijd duidelijk geweest, wat gij op moet tellen en wat gij af moogt trekken? JSoet ,eerst de zogenaamde toelichting lezen, die er aan is toegevoegd. En als ik die gelezen vin gryp ik er nog veel minder Belasting-minnend Nederland?? (Niet met één uitroepteken, maar met twee vraagtekens.) Ik gun u graag dat taaltje, maar neem het ons niet kwalijk, dat wy ons In ons kerkeiyk leven aan de eigen taal houden: de tale Kanaans. Mogelijk krijgt ge wel eens een verslag onder ogen, misschien wel in handen, van de een of andere financiële instelling, een bank of iets van die aard. Is dit alles voor u duidelijke taal? Kunt gij al de vreemde woorden begrijpen, die wonderlijk dansen gaan voor uw ogen? Kent gij het onderscheid tussen „converteerbaar" eo onverteer baar"? Als gij het weet, dan kom ik by u in de leer, want ik weet het niet Weet ge wat „agio" ls? Niet hetzelfde als „Agio" met een hoofdletter, een bekend sigaren- merk. Het ls typerend, dat onlangs in het een of andere blad een heel rijtje artikelen heeft gestaan, om de vele ondeskundigen enig begrip bij te brengen, wat al die onder scheidene geldtermen te betekenen hebben. Het ligt waarschijnlijk aan mijn gemis aan geldkennis, dat ik bij het slot van zulk een artikel het begin al vergeten was. Het was te veel voor mijn denkvermogen. Aartsbisschop Alfrink HE roomskatholieke aartsbis- schop B. Alfrink heeft voor de vereniging van de „Vrouwen van Bethanië", die zich toeleg gen op het geloofsonderricht aan niet-rooms-katholieken gespro ken over de „zegenrijke oecume nische ontwikkeling, die volop gaande is". Hij sprak in het bij zonder over de verhouding Rome- Advertentie Reactie op het groeiend nationalisme nes van de Rooms Katholieke Kerk werd gekozen, spraken velen hun teleurstelling er over uit dat zo'n oude man zo'n groot „bedrijf" moest gaan leiden. De 78-jarige geestelijke leider van deze kerk heeft echter tot nu toe een onbedwingbare werklust ge toond. Nu heeft hij verleden za terdag weer een encycliek, een herderlijk schrijven gepubliceerd over de zending. Na herinnerd te hebben aan zijn eigen missiewerk schetste het 78-jarige hoofd van de kerk wat is bereikt en de problemen die nog moeten worden opgelost. De paus prees in dit herderlijk schrij ven de vorderingen die de laatste jaren op de missieterreinen, in het bijzonder in Azië en Afrika, zijn gemaakt, maar betoogde tevens, dat de behoefte aan grotere activiteit en meer arbeiders op deze terreinen nog aanzienlijk is. Hij spoorde de rooms-katholieke leken over al ter wereld aan bij dit werk te helpen. HU herinnerde er aan dat de eerste Aziatische bisschop nog maar 26 jaar geleden ls benoemd cn dat de eerste apostolische vicarissen ln Afrika pre cies 20 Jaar geleden zyn aangewezen. Iiy voegde hieraan toe, dat Azië thans 68 en Afrika 25 inheemse bis schoppen telt. Van 1918 tot 1957 is het aantal in heemse priesters in Azië met 4.634 toe genomen tot een totaal van 5.533. In Afrika nam het aantal inheemse pries ters in dezelfde periode met 1.721 toe tot een totaal van 1.811. In deze totalen aldus de paus in zijn encycliek zijn niet inbegrepen gebieden, die onder communistische heerschappij gekomen zijn. NATIONALISME verbreide streven naar onafhankelijk heid en burgerlijke vrijheid. Dit streven, aldus de paus, gaat ongelukkiger wijze soms gepaard met buitensporig heden die in het geheel niet in overeen stemming zijn met de ware en diepgees- telijke belangen van de mensheid. HU gaf uiting aan zyn vertrouwen dat s rooms-katholieke priesters in de mis sielanden door de algemene nood van de christeiyke godsdienst zullen worden geïnspireerd om bij te dragen tot het (vare welzijn der volken. Iiy onder- itreepte de bUzondere behoefte aan geesteiyke leiding in missiegebieden, zich thans maatschappelijke, eco- sche en politieke wUzigingen voi- nder gevaar *Un In wellicht oplossingen worden gezocht, die ofwel geen rekening houden met of felteiyk in strUd zUn met de gods dienstige belangen van personen cn volken. De paus betoogde dat de rooms- katholieken om hun eigen particulier welzijn en om het openbaar welzijn van de kerk zulke problemen niet kunnen voorbijzien noch kunnen afwachten dat er schadelijke oplossingen worden ge geven, die in de toekomst een grotere inspanning om ze te verbeteren nodig zouden maken en verdere hinderpalen de evangelisatie van de wereld zouden betekenen. Avontuur schuilt overal, sterke verha- n voor jonge mensen, door Ronald Ross. Vertaling W. A. M. van Heugten. Jeugdboekerij „Bonte Wereld". Uitgave Lannoo, 's-Gravenhage. Leven is geen kinderspel, sterke ver halen voor jonge mensen, door Ronald Ross. Vertaling W. A. M. van Heug- Uit liefde alleen, een roman uit de tsarentijd, door Daria Olivier. Vertaling J. Meyknecht-Grossouw. Prisma-boek. Uitgave Spectrum, Utrecht. Reformatie en was verheugd over het feit dat beide naar elkaar toegroeien. Wel stelde hij met na druk vast dat men niet mag^ geten dat als zij alles van elkaar overgenomen hebben wat zij over kunnen nemen, de eigen lijke kloof tussen hen nog dezelf de is gebleven. Het is niet de diepte van de kloof die overbrug ging moeilijk maakt, maar de breedte. De bisschop zei volgens een verslag in de Volkskrant dat van Rooms-katholie ke züde steeds meer erkend wordt dat in het reformatorisch christendom bepaal de authentieke christelijke waarden kunnen zijn die met meer zorg zijn ge cultiveerd dan in de Rooms Katholieke Kerk is geschied. Anderzijds komt de reformatie steeds leer tot de Ontdekking dat ln de hitte an de strijd bepaalde zaken zijn ver worpen die bij nader inzien toch meer schriftuurlijk waren dan men aanvanke lijk meende. ISieuue geest Volgens de aartsbisschop gaat het zui- ?r negativisme plaats maken voor een beter begrijpen van elkaar en al mogen we dan niet optimistisch zijn, hij meen de toch dat er een nieuwe geest groeide. Streven naar eenheid wil zeggen, dat men tracht bij elkander te ko men. Naar eenheid streeft men niet reëel, wanneer men niet anders doet dan de ander vragen over de kloof heen te stappen naar de andere kant. Zeker, de Kerk verkeert altijd in de ongunstige positie, dat zij op een be paald ogenblik, niet verder zal kunnen gaan, op straffe ontrouw te worden aan haar zending. Dit zal waarschijnlijk op de andere gesprekspartner altijd een onprettige indruk moeten maken. Daar aan kan men geloof ik niet ont komen. Maar het lijkt beter en eerlijker, m meet af aan te verstaan te ge- dan eerst de indruk te vestigen, dat Kerk ooit bereid zou kunnen zijn prijs te geven, wat zij beschouwt te behoren tot de geloofsschat van de Openbaring. Wel is het uiterst belang rijk, dat de Kerk toont bereid te zijn, alle toenaderingsstappen te zetten, die zij zetten kan en mag. Volgt hier nu uit, dat men ei- naar moet streven, om rooms-katholieke en reformatorische christenen zoveel mo gelijk gelijk te schakelen? Buitenstaan ders zouden misschien soms die indruk kunnen krijgen, zo zei de aartsbisschop. Wij gaan wederzijds steeds meer van elkander overnemen. De bybel was een generatic terug voor vele rooms-katholieken een „protestants" boek, thans wordt reeds lang yverig onder ons propa ganda gemaakt voor bybcllezen en bijbelse vroomheid. Bij onze eucharistie-viering trachten re meer het maaltijd-karakter te bena drukken en in sommige kringen echt gelukkig mee. als men de ge legenheid heeft, de eucharistie te vieren Beroepingswerk NED HERV. KERK Benoemd tot vicaris te Amsterdam, Westerkerkgemeente: mej. E. A. Wilsom te St. Jacobi-parochie. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Delfzijl als koopvaardij- predikant met standplaats Liverpool: P. C. Jongbloed te Huizen NR. die dit be roep ook aannam; naar Giessenburg: H. Kremer, kand. te Een, Dr. Aangenomen naar Alphen a. d. Rijn: K. H. Schuring te Hallum. Bedankt voor Zwartebroek: J. D. Pe reboom te Pesse, Dr. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Aangenomen naar Gouda: H. Rijksen te Vlaardingen. in een lokaal, waar men door de om standigheden wel gedwongen is, dit zit tend te doen. Er is vaak een zekere weerstand merkbaar tegen de formulier-gebedei van de Kerk en men streeft naar mee persoonlijk gebed. De biecht wordt niet meer zo gewaardeerd. Het kloosterleven is minder in trek. We willen som vrijdag kwijt, en vinden de zondagse verplichting van „mis-horen" r. weinig aantrekkelijk. Maria-leer M aria-devotie willen we liever wat af- slappen. En zo is er een reeks van zaken op te noemen, waarin het streVen de oecumenische beweging wel doorslaande is. maar toch niet zonder betekenis schijnt. Oecumenisch leven is geen geiyk- schakeling, meent bisschop Alfrink. Het is eeq zoeken naar de waarheid. Het gezameniyk vinden en erkennen vai waarheid brengt de eenheid. OngetwU- fcld kan het van belang zyn, daarby alle geschilpunten, die niet wezeniyk belang zyn, zoveel mogeiyk op te heffen. Met name ln uitwendige vormen beleving zou men naar geiykheld kunnen streven, ook al zou dat bepaalde gevoeligheden oproepen. Het heeft ech ter weinig zin, daarmee een eenheid te suggereren, die er in werkelük niet is. Men mag niet vergeten, dat wan eer katholieke en reformatorische chris tenen zich in alles geconformeerd zou den hebben, waarin uniformiteit moge- s de eigenlijke kloof tussen Rome zelfde is. Het is niet de diepte van een ...de Reformatie nog altyd precies de- kloof. die de overbrugging moeilijk maakt, maar de breedte. Wanneer rooms-katholieken en re formatorische christenen elkander zo veel mogelijk gevonden zullen hebben alle punten, die zij .gemeenschap pelijk hebben, en gemeenschappelijk kunnen hebben, dan begint pas het wezenlijke gesprek. Wél is dan de goede atmosfeer geschapen. Naar men selijke berekening zal dit een zeer langdurig proces worden. Advertentie rillerig?. verkouden GRIEP VLUCHT VOOR Bond van Prot. Chr. Kweekscholen (Van een onzer verslaggevers) Vermoedelijk zal op 1 januari 1963 het onderwijzerstekort op de lagere scholen tot het verleden be horen. Dan kan men een begin maken met de eerste verlaging van de leerlingenschaal. De laatste fase daarvan zal omstreeks 1967 haar beslag gekregen hebben. Voor het gewoon lager onderwijs is men dus 63 S BDSUiuul Vliuuunu, J' f->i: Toen gebeurde het merkwaardige dat tante Oh- v» een klein kind op haar schoot tilde. En Ijor- börn Percival Malmberg, drie iaar oud, zoon van de brave politieagent en de slordige Svea. zette zich dadelijk gemakkelijk neer. Hij ging gezellig zitten steunde zijn hoofd tegen haar borst en scheen dit alles erg prettig te vinden en doodgewoon. Allen zwegen. Gedurende bijna een hele minuut was het doodstil. Toen vond Ragnhüd het lang ge- n°f? Nu gaat er een engel door de kamer, zei zij. Allen glimlachten, behalve tante Oliva, die alleen maar ogen voor Torbjörn had. Maar oom Emil be gon zó te schaterlachen, dat het helemaal niet in verhouding scheen tot de eenvoudige opmerking. Meestal kreeg hd in zon geval een bestraffende blik van tante Ollva. maar ditmaal scheen zij hem tc horen. Zij had een van Torbjörns klei- slocg met haar andere ne voetjes beetgenomen cn al hand tegen de breedgeneusde Hop, hop paardje Met Je vlossen-staartje Met je ruige pootje Spring je over 't slootje. Wie had ooit kunnen denken dat tante Oliva met kleine kinderen kon spelen! Een meer keer. zei Torbjörn. Een meer keer, tante! Hop hop paardje, begon tante Olivia, volgzaam. Maar toen merkte zij ineens dat allen naar haar zaten tc kijken. Toen zweeg zij, zette met een beslist gebaar de jongen op de grond en stond op. Nu moeten wij gaan, Emil. zei zij. en was in crn oogwenk weer de oude tante Olivia. De rode vlekken waren verdwenen en zij was even bleek als altijd. Maar zo'n haast ls er toch niet bij, viel Eli- sabet in. Jullie zitten nauwelijks! Ga nu nog even zitten Olivia, vroeg oom Emu. en zij deed het. tot ieders verbazing. Maar zij nam het ventje niet meer op haar schoot, al bleef hij Buiten waait de zomerwind ook bij haar staan, trachtend de grote glimmen de knopen van haar mantel dicht te maken. Dit kleine voorval had zó n indruk gemaakt op de meisjes Eriksson, dat zij bet niet konden verge ten. Wat er verder gezegd of gedaan werd gedu rende dat bezoek, wisten zij niet meer. Elisabet vroeg hun om een beetje te gaan wandelen met Torbjörn. Tante Oliva scheen het wat lastig te vin den, dat hij zo tegen haar aan stond te hangen. Hij komt zo weinig in de buitenlucht, zei Eli sabet, en voor jullie is een beetje beweging ook goed. Zij namen afscheid, lieten Torbjorn een buiging maken en verdwenen. Toen Elisabet een half uur later alleen was. kon zij niet nalaten aan haar schoonzuster te denken. Het was of Oliva gedurentje die ogenblikken, die zij met de jongen zat te spélen, alles om zich heen verge end, uit haar gevangenis was getreden en zich had getoond zoals zij behoorde te zijn. Ben ik onrechtvaardig tegenover haar ge weest? vroeg zij zich af. Zou zij misschien een heel ander mens zijn geworden, als zij kinderen had gehad om aan tc denken en voor te zorgen? Haar zwager had gevraagd van wie die jongen was? Maar toen Elisabet zijn ouders noemde, kon zij niet vertellen, dat de moeder niet de nodige zorg aan hem besteedde en hem niet naar behoren op voedde. Zij vertelde wel veel van Malmberg, en vond het prettig te kunnen zeggen, hoe flink hij was eri hoe behulpzaam voor allen, die in het gro te huis woonden. Toen de bezoekers op het punt waren heen ta gaan «n al bij de keukendeur stonden, verraste Oliva Eriksson haar schoonzuster voor de tweede Die jongen zou ik wel willen hebben, zei zij plotseling, recht voor zich uitstarend, toen sloot zij de deur met een bons. Ook dit gaf Elisabet stof tot nadenken. Maar zij vertelde het niet aan de kinderen, niet eens aan Marit; zulke in haast gesproken woorden, dacht zij, 't zij ze uit de diepte opwellen of zuiver toevallig uitgesproken worden, moet ieder mens voor zich mogen behouden. Zulke woorden moeten niet door anderen gewikt en gewogen worden. Ongeveer een half jaar na dit voorval kwam de politieagent Malmberg naar Elisabet toe, waar zij beneden bezig was met haar was. Zij keek ver baasd van haar wasteil op. In de loop der jaren was het niets ongewoons geworden, dat de buren haar opzochten. Hoe het kwam wist zij niet, maar allen schenen het prettig te vinden bij haar te ko men en haar te vertellen wat zij op het hart had den. alhoewel zij niet veel meer kon doen dan luisteren, of hoogstens haar mening zeggen over wat zij haar vertelden. U komt mij toch niet uit de keuken verjagen? zei zij. Het was schemerdonker bij de deur en zij zag zijm gezicht niet. Malmberg antwoordde niet. Hij nam zijn uniform pet af. droogde zich het voorhoofd af en ging op een bank bij het raam zitten. Elisabet ging voort met kragen uitspoelen in de wasteil, zonder ver der iets te zeggen. U moet mij een raad geven, fru Eriksson, begon hij, na een poos gezwegen te hebben. Maar toen bleef hij weer onbewegelijk zitten. Graag Malmberg, antwoordde Elisabet, als ik dat maar kan. Nog steeds kwam er verder niets. Elisabet nam schoon water in de teil en ging voort met haar werk. De man zweeg waar hij zat. Ik moet hem te hulp komen, dacht zij. Het beste is de vinger op de wond te leggen. U heeft verdriet over Svea, Malmberg. dat begrijp ik wel, zei zij. Maar heb geduld met haar, zij was nog maar een kind toen zij trouwde Wordt vervolgd binnenkort uit de moeilijkheden. Bij het u.l.o. zal dat uiteraard pas veel later het geval zijn. Dit vertelde dr. J. A. A. Verlinden, hoofd van de afdeling research en do cumentatie van het departement van onderwijs, in een causerie welke hij zaterdag hield op de algemene verga dering van de Bond van Protestants- Christelijke kweekscholen te Utrecht. Dr. Verlinden gaf een uiteenzetting over de prognoses inzake de onderwij zersbehoefte. Prognoses vooruitbereke ning op basis van bepaalde vooronder stellingen hebben de eigenschap niet altijd uit te komen. De Bond Prot. Chr. Kweekscholen heeft daar dervinding van. Want, zoals de voorzit ter mr. T. A. van Dijken had opge merkt voordat dr. Verlinden zijn cau serie gihg houden, vóór de oorlog achtte het departement een aantal kweekscho len overbodig, gelet op de toekomst. De bond protesteerde tegen de voorgenomen opheffing. Met de fouten in de prognostiek ten inzien van b.v. de onderwijzersbehoef te loopt het tegenwoordig zo'n vaart niet. aldus dr. Verlinden. Bij het op stellen van d(? prognoses houdt men re kening met de uitbreidingsbehoefte,de vervangingsbehoefte, het rechtstreekse aanbod van onderwijzers (via kweek scholen) cn het niet-rechtstreekse aan bod. Op dit moment tellen de lagere scho len ongeveer 2 miljoen leerlingen. Het onderwijzerscorps bestaat uit 66.000 man en het leerlingéntal der kweek scholen bedraagt circa 21.000. Bij het dalen van het aantal leerlingen der la gere scholen moet ook de kweekschool bevolking geleidelijk teruglopen, en wel tot 17.000. Waren er voorheen honderd kweek scholen met in totaal 12.000 leerlingen, er zijn nu negentig van deze scholen. Het departement wil liever geen kweek scholen in stand houden, die belangrijk minder dan 200 leerlingen hebben. Wat de christelijke kweekscholen be treft: haar getal is met één vermeer derd, de school te Emmen, die subsidie gaat ontvangen. Dit deelde de heer Van Dijken mede, die voorts gewaagde een rustig verenigingsjaar. Tot bestuurslid koos men in de cature-A -M. Brouwer: ds. G. Gerbran- dy, hervormd predikant te Utrecht. Kerstbedevaarten naar Jordaans Palestina Een record aantal christenen in raël wil dit jaar met kerstmis na Jordanië gaan. Van de tot nu toe inge diende 10.000 aanvragen zijn er inmid dels 4.000 goedgekeurd, hoofdzakelijk -«_uji-n mensen die •- irgaande jare Bethlehem 1 Een bidstond is een bijbelse bijeenkomst die tenminste die I indruk hebben we meestal buiten de kerken om wordt I gehouden, al is het waar dat wij ook binnen de kerken meer 1 oog beginnen te krijgen voor de waarde van het gezamenlijk I gebed. Een goed voorbeeld van een verantwoorde bidstond vinden I we in het begin van 2 Kronieken 20. Vijandelijke volken vallen I het land binnen en koning Josafat besluit de Heer te raad- I plegen. Hij roept niet het volk op tot persoonlijk gebed. Zo vaak horen wij de vraag: „Maar wij kunnen toch ook thuis bidden? Waar om moeten we daarvoor bij elkaar komen?" Maar Josafat zegt dat niet. Hij roept een vasten uit en men kwam uit alle steden naar Jeruzalem toe om de Heer te zoeken. Thuis kan men inderdaad ook bidden, maar God heeft Zijn kerk tot een gemeenschap gemaakt en zaken die de gemeen schap aangaan moeten door die gemeenschap tot God gebracht worden. Wij zijn niet allemaal individuutjes die toevallig op een ledenlijst staan en wel ieder voor zichzelf kunnen bidden. God heeft ons tot een eenheid geschapen. Pas als we weer samen leren bidden voor zaken die ons allemaal raken, gaat God ons gebed verhoren. BETREURDE VERKOELING W/"AARDOOR wordt de politiek van een land beïnvloed? Zeker mede door liet klimaat dat er heerst, en dat mede de ontplooiing van politie ke activiteiten bepaalt. Vandaar ook, dat in het ene gebied ter wereld de gemoederen wat vlug ger warm kunnen lopen dan in het andere. En het klinkt als een pa radox het warmer lopen van de gemoederen kan leiden tot het koe ler worden van de verhoudingen. Koeler zijn thans geworden de be trekkingen tussen de Zuidameri- kaanse staat Venezuela en Nederland. Een tweetal Cubaanse blagen had zich opgemaakt om boven Venezuela pamfletten te gaan uitstrooien, maar de opzet bleek wel uitermate kin derlijk. Het komt erop neer, dat de twee Curacao voor Venezuela aanza gen, en, als om het pueriele van hun plan nog te accentueren, ze moesten toen bovendien op Aruba een nood landing maken. Wat moest de rechter op de Antillen doen? Als onafhankelijk man heeft hij met de wet in de hand, een fikse geldboete opgelegd, en daarmee moest, voor wat de Nederlandse An tillen betreft (en daar immers had den de feiten zich voorgedaan), de zaak als afgedaan beschouwd worden.' Beide blagen zijn uitgewezen. Wat de beide knapen ondernomen hebben, draagt alle kenmerken van een kwajongensstreek. Maar zij heb ben met hun onbezonnen daad nog eens doen uitkomen, welk een ge voelige streek van de wereld het daar Helaas toch heeft Nederland zich, ondanks dat het zijnerzijds de kwes tie correct afgewikkeld heeft, de gramschap van Venezuela op de hals gehaald. Zozeer zelfs dat de regering van Venezuela zich aan het adres van de Nederlandse regering uitla tingen heeft veroorloofd, die onheus aandoen. Dat in deze uitlatingen nog eens weer een plaats is gegeven aan het verwijt van Nederlands „kolonialis me", moet, dunkt ons, wijzen op een gebrek bij Venezuela aan kennis over de feitelijke situatie op de Antillen. We spraken van een verschil in kli maat. Het is wellicht ook een verschil in politiek klimaat. Een Nederlandse rechter kijkt tegen wat duidelijk een kwajongensstreek is iets anders aan dan de regering van een Zuidameri- kaanse staat. Wij voor ons zijn ge neigd, het vooralsnog te houden bij de rechter, die trouwens zijn vonnis geheel in onafhankelijkheid gewe zen heeft. En voor het overige kan Nederland slechts wensen, dat de gramschap van Venezuela van snel voorbijgaande aard zal zijn, even snel wat ons be treft als de voortgang die de staat Venezuela op zo velerlei terrein te zien geeft,. De betrekkingen tussen hen en ons zijn niet verbroken; allicht niet, zo zouden we willen zeggen. Maar dan is er ook des te minder, dat aan een herstel van de verkoelde verhoudin gen in de weg staat. Wij zijn ervan overtuigd, dat Neder land en de Nederlandse Antillen ook in deze niet anders blijven dan van goeden wil. HET LASTIGE VERLEDEN "jVA het congres dat de Britse so cialisten deze dagen in Black pool hebben gehouden is het nog onzeker, in welke richting de La- bourpartij haar politiek zal om buigen. Partijleider Gaitskell heeft duidelijk laten merken, dat hij de nationalisatiepolitick uit het verle den thans onuitvoerbaar acht. En om die reden wenst hij wijziging van het partijprogramma. Gaitskell maakte het volgende on derscheid: „Wij zijn niet van plan af te stappen van staatseigendom en voor altijd de huidige grenzen van de staatssectoren te handhaven. Maar wij beschouwen staatseigendom niet als doel in zichzelf, maar als een middel en niet noodzakelijk het enige of belangrijkste om zekere doelen te bereiken, zoals volledige werkgelegenheid, grotere gelijkheid en een hogere produktie". Naar het zich laat aanzien, zal dit ln de toekomst ook de officiële, po litiek van de Labourpartij worden. Maar het verzet, dat ertegen gebo den wordt, is groot. Vooral Frank Cousins, secretaris van de machige bond van transportarbeiders, is sterk tegen de ideeën van Gaitskell gekant. Maar dat komt wellicht, om dat Cousins wil proberen, van de verdeeldheid in de partij gebruik te maken om de leiding van Gaits kell over te nemen. Cousins bevindt zich echter niet al leen tegenover de gematigde Gaits kell, maar ook tegenover de linkse Maandblad wordt een tijdschrift OP de maandelijkse vergade ring van de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland is een rapport over de Pinkster beweging in Nederland behan deld, dat door dr. W. F. Golter- man, secretaris van de raad is opgesteld. Deze snelgroeiende be weging aldus het rapport trekt een toenemend aantal men sen in de kerken aan. Zij constateren in <je kerken een tekort in geloofsbeleving. Bovendien horen velen in de kerken te weinig eschatolo gische verkondiging. Ook de onmacht in de kerken om zieken en ellendigen werkelijk kracht te geven is een drijf- aldus het rapport. Er zijn thans in Ongeveer 2.500 van de pelgrims zijn katholieken en protestanten. Zij zullen de bedevaartstocht op 24 de cember maken. Ruim duizend orthodoxe christenen zullen op 6 jan. gaan en de Armeniërs op 18 januari vroegere vakbondsleider Bevan, plaatsvervangend leider van de par tij. Deze heeft Cousins geen gelegen heid gegeven, een splitsing in de partijgelederen te veroorzaken en op die wijze zijn politieke plannen te verwezenlijken. Bevan, die het evenmin als Cousins met de denkbeelden van Gaitskell eens is, vond een handige formule ring om de geit en de kool te sparen. Wilde Gaitskell minder betekenis toekennen aan nationalisatie, maar ze toch niet geheel overboord zet ten, Bevan legde de nadruk op het belang van de openbare eigendom, doch gaf Gaitskell gelijk, wanneer deze verklaarde te geloven „dat er geen monopolistische gemeenschap met nationalisatie op elk niveau kan zijn" Er is dus nog geen beslissing ge vallen Nu het partijcongres achter de rug is, en de persoonlijke rivali teit tussen figuren als Gaitskell, Be van-en Cousins niet tot een splitsing in de partij heeft geleid, kan achter de schermen de strijd worden uitge vochten. Ongetwijfeld staat Gaitskell sterker dan degenen, die in nationalisatie nog steeds het wondermiddel van het socialisme blijven zien. Ook de wijziging in het partijbestuur kan wellicht invloed hebben, omdat er jongere krachten in zijn gekozen die ondanks het feit dat zij so cialist zijn er misschien minder starre denkbeelden op na houden. ons land vijftig tot zestig pinksterge meente met ongeveer tienduizend ge- doopten. Tijdens de discussie over het rapport is men ingegaan op de vraag hoe de kerken deze beweging moeten benade ren. Van de kerken uit kunneh vele be zwaren worden aangevoerd, zo meende men. Maar een uitsluitend negatieve houding zou volgens de leden van de Oecumenische Raad niet gunstig zijn. De raad heeft besloten een diepere studie aan deze en dergelijke bewegingen te wijden. De vraag blijft* aldus de raad. hoe wij deze stromingen in het geheel Voorts heeft de raad besloten om het officiële maandblad van de raad „Ge meenschap der Kerken" in een andere vorm uit te geven. Het blad zal meer een tljdschriftkarakter krijgen. Hierdoor zal het beter mogelijk zijn om waarde vol oecumenisch materiaal ter beschik king te stellen. Het budget van de door de raad voor 1960 vastgestelde begroting bedraagt ƒ45.500. Het geraamde tekort is ƒ6300. Mannen zijn lekkerbekken, een culi- aire wereldreis in 500 recepten, door Lilo Aureden.^ Vertaling en bewerking

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2