CHRISTELIJK Halitran 4 inl „Gebed voor de dienst" en „Wie is gereformeerd?" Predikanten, heb geduld met de kerkvoogden Unieraad CHU wenst Europese werkgroep JAGO SHAWLS Ulo en vhmo steeds minder eindonderwijs Een woord voor vandaas Kanttekening In het „Veluuj* Kerkblad" (Gereformeerd) schreef ds. J. van Herksen over het gebed in de kerkeraadskamer voor de dienst, onder de vraag „over tollig": AF en toe wordt, met het oog op het gebed in de Kerke raadskamer. vóór de aanvang der diensten, wel eens de ver zuchting geslaakt als zou dit gebed overtollig rijn. Men zou het beter achten, wanneer dit gebed ach terwege werd gelaten. Er mag toch van worden uitgegaan zo zegt men dan dat ieder meele vend kerklid reeds thuis voor de kerkdienst en voor de predikant om zegen vroeg. Dominee deed het zelf ook reeds en zal het doen, wanneer hij zich in het ..stil le gebed'met de gemeente ver enigt, eer hij de preekstoel opgaat of. staande op de kansel, eer hij votum en zegen uitspreekt. Is het daarom niet overdreven en over tollig, dat vóór de Kerkcraad met de predikant ..naar binnen" gaat, bij monde van de ..dienst doende" ouderling een gebed uit spreekt en een zegen vraagt voor de te houden eredienst? Terwijl de Dominee dit veelal nog eens herhaalt in de ambtelij ke dienst der gebeden? de prediking" dringt dr. Ph. J. Huyser, predikant te Werken dam, die men na lezing van dit breedvoerige werk moeilijk van ..nieuw-lichterij-zucht" verdenken kan, op afschaffing van dit gebed Hij voert daartoe niet minder dan veertien argumenten aan! Enkele daarvan gaf ik in het bovenstaande vragender-wijs reeds dóór. Hij noemt ook nog het feit, dat z.i. het gebed in de consistorie kamer geen ambtelijk karakter zou dragen, alsook, dat er naast al dat andere zeer moeilijk een eigen Inhoud aan te geven is. Vroeger kende men dit gebed In andere kerken komt het niet voor. Het is bij ons usantie gewor den waarschijnlijk in de dagen der Afscheiding. Toen werden samenkomsten der gemeente telkens verstoord. Door Jan Publiek, die èf-rea- reerde tcge Cocksianen. Door de politie, soms bijgestaan door de dragonders. Toen had het zin te bidden om een „ongestoorde" dienst'. Maar die reden Is tegenwoordig geheel uit het zicht. De overheid beschermt zelfs de openbare ere dienst. En dus: men heffe dit ge niet Gereformeerd wordt door het leus of zelfs door het belijden van de een of andere waarheid, maar slechts door de instemming met en het opnemen van het beginsel der Reformatie, dat bi waarheid een levensbeginsel mag worden genoemd. Om de kennisse Gods is het en blijft het de Reformatie te doen. Maar die kennis gaat met zelfkennis gepaard. Het is on mogelijk de ere Gods en tegelij kertijd onze eigen eer. onszelven, te bedoelen. Elke hoogte, die zich in ons tegen God en Zijn Woord verheft, moet worden geslecht, alle eigengerechtigheid. eigen waan, eigenliefde worden uitge bannen. Dat kost strijd. Neen meer. het is niet ons werk om onszelven niets te maken. Wij hebben ons tegen God en Zijn ge boden verzet, om iets te worden in eigen oog, in dat der mensen, ja ze i in de ogen Gods. In deze betekenis van het woord d.i. met het oog op hetgeen wij van dit beginsel in ons hebben opgenomen, kunnen wij zeggen: wij zijn niet gereformeerd, wij maken onszelf niet gereformeerd, wij worden gereformeerd, en wij worden dit, waar wij ons door het Woord laten oordelen, waar God In onze zaligheid op het hoogst wordt verheerlijkt en wij Hem ja zelfs in onze verdoemenis zouden moeten rechtvaardigen." TVIIE met deze woorden ernst maakt, zal zuinig zijn met het zich gereformeerd noemen, ja veelmeer uit dit woord een op dracht putten voor zijn hele leven. Die zal ook begrijpen, dat Hoede- maker in hetzelfde verband zegt: „Het werk der Reformatie is niet voltooid, voordat alle kronen, ook der verlosten, aan de voeten van het Lam worden neergelegd, en alle lof en dank, aanbidding en heerlijkheid den Zoon met den Vader, den Vader in den Zoon wordt toegebracht." Hier wordt ons alle grond ontnomen om ons op ons gereformeerd-zijn te verheffen of te denken, dat wij er ooit hier op aarde mee klaar- nadenkt, overtollig. TX>CH ben ik het met dr. H. niet be- wanneer dit gebed niet worden opgezonden. Dit niet alleen met het oog op een „ongestoorde" dienst. Er zijn nog wel andere orde-verstoorders dan die dragonders en zo in de tijd der „Scheiding".. Maar ook en vooral met het oog op dc predikant, aan wie de Kerkcraad de leiding van de ere dienst tocbetrouwt. Die Dominee moet voorgaan in dc dienst des Woords en der ge beden. Wie onder hen ziet tegen die taak niet op? Wat kan het heerlijk sterken, wanneer dc Kerkeraad in een kort en hartelijk gebed aan den Hee- re opdraagt cn daarin met en voor hem vraagt om de bekwaam- makende genade van de Heilige Eenvoudig en kinderlijk. Vanuit het besef: „Zonder MIJ kunt ge niets doen". UEN kerkeraads-gebed, dat zich hiertoe beperkt, en in geloof tot de Heere wordt opgezon den, heeft menig predikant ge sterkt en bemoedigd. Het brengt een zegen tot zegen. Als het maar echt gebéden wordt. En het hart erin meegaat. Het moge dan naar het logisch redeneren van het verstand over tollig en overbodig lijken: het is het niet. Ook hierin heeft om met Pas cal te spreken het hart zijn re denen, die het verstand niet kent Van Herksen. In het ..Hervormd Weekblad' schreef ds. H. J. Groenewoud over „wie is gereformeerd?" T^IJ botsen tegen de vraag op, wie nu toch wel verdient om de naam gereformeerd te dragen. Uit zijn „de Reformatie en de Ge reformeerde Kerk" veroorloof ik mij de eerste citaten: „Dat men Prof. Haitjema tot Ver. Kerkvoogdijen: Kerkvoogden aanvaardt de nieuwe kerkorde (Van een onzer redacteuren) QISTERMIDDAG heeft op de vergadering aanwezig waren. Hij was van mening dat veel moeilijkheden en spanningen voorkomen konden worden als de predikanten meer inzicht zouden hebben in de gegroeide en ook ver groeide werkelijkheid. Jarenlang heeft men in de kerk ge dacht over de kerkeraad als geeste lijk bestuur en de kerkvoogdij als be heerder van stoffelijke zaken. De predikanten zullen meer begrip op moeten brengen voor deze dualisti sche positie en de wens van „souve- reiniteit in eigen kring". Neem elke dag Uw 2 Halitran capsules Gemakkelijk in te nemenHalitran, het natuur lijke concentraat uit de levers van heilbot en andere edelvissen geeft meer weerstand tegen grie^, bronchitis en andere ziekten. Voor kleine kinderen zijn er druppels (3 per dag). Halitran voor de gezondheid van het hele gezin «■- M aeveel vitaminen ela gewene levertraan Verhouding met ARP wordt besproken De unieraad van de Christe- lijk-historische unie acht het ge wenst te komen tot het stichten van een Europese werkgroep. Omtrent taakomschrijving en samenstelling van deze werk groep zal nog nader beraad door het hoofdbestuur moeten volgen. Aldus is gisteren door het bureau der C.H.U. meegedeeld. Voorts, aldus de mededeling, werd een aanvang gemaakt met de bespre king van tal van principiële punten verband houdende met de voorstel len tot wijziging van de statuten van de Christelijk-historische unie. Een van die punten betrof de keu ze tussen unieraad en versterkt hoofdbestuur. De vergadering sprak zich uit voor handhaving van de unie raad, doch gaf daarbij,te kennen de taak van die unieraad in hoofdzaak beperkt te willen zien tot de bespre king van politieke aangelegenheden en de verkiezing van de voorzitter der Unie en daarmede die unieraad te ontheffen van de behandeling organisatorische vraagstukken. De vergadering die zaterdag werd gehouden zal op 19 december wor den voortgezet. Dan zal ook In be handeling komen een aan de unieraad uitgebracht vertrouwelijk interimrap port van de in 1958 ingestelde com missie, die tot taak kreeg de bestu dering van de verhouding C.H.U. A.R.P., aldus de mededeling van bureau der C.H.U. Advertentie Het gaat vlugger en beter aard. (speciaal ook brandwonden), en be vordert de croei van de nieuwe huid. Maar jggr*umatiek, spierpijn prof. dr. Th. L. Haitjema voor riej Provinciale Afdeling van de Ver- m eniging van Kerkvoogdijen ge- fjSSS* S5d= sproken over de verhouding vanmet nadruk vast dat de synode van groot predikant en kerkvoogdij. Voor ffijg de hervormden is dit onderwerp kerkvoogden, zoals zij door de Nunspeetsi bijzonder actueel, omdat nieuwe kerkorde de plaats van de kerkvoogd heeft gewijzigd door de kerkvoogd te maken tot ouderling ,,met bijzondere op dracht." Vroeger was de kerk voogdij geheel los van de kerke raad; in de toekomst zal hij dus een sector van de kerkeraad gaan vormen. Omdat de kerk een overgangstijd gesteld heeft zijn er op het ogenblik twee soorten kerkvoogden. In sommige plaatsen is de kerkvoogdij aangepast aan de nieuwe bepalingen kerkorde van 1951, in andere plaatsen is dit nog niet gebeurd en houdt de kerkvoogdij zich dus nog vast oude reglement van 1870. Dat dit tot spanningen aanleiding geeft is begijj- pelijk. PREDIKANTEN voorbereid is sterk ge amendeerd en bovendien heeft de sy node overgangsbepalingen ingesteld. Het is de bedoeling gezien de historische si- deze overgangstijd de kerk- KERKVOOGDEN De kerkvoogden hebben de predi kanten door de jaren heen op tweeër lei manieren gezien. In de eerstt plaats als de toonaangevende repre sentant in de kerkeraden in breder ressort en in de tweede plaats als een soort kerkelijke beambte, een werk nemer. Volgens prof. Haitjema doen kerk voogden zo vaak alsof er na de invoe ring van de nieuwe kerkorde niets is gebeurd. HU heeft ondervonden dat de welwillende kerkvoogden koud i de nieu- Maar zelfs waar de kerkvoogdij zich reeds heeft aangepast gebeurt het nog maar al te vaak dat de nieuwe ouderling- kerkvoogd alleen de kerkeraadsverga- deringen bijwoont als er beheerszaken aan de orde komen. Daarom vroeg prof. Haitjema zich ook af of men in verschil lende provincies wel wijs had gedaan tot de Vereniging van Kerkvoogdijen oude stijl werd omgezet, men eenvoudig dezelfde mensen handhaafde, waardoor er zo vaak wel een nieuwe naam, maar geen nieuwe geest kwam. Te veel ziet de kerkvoogd de predikant ook nog als werknemer, vooral sinds de voorgangers zich verenigd hebben in de Bond om hartstochtelijk voor hun be langen op te komen, zodat er zelfs wel gesproken is van de vakcentrale van dominees. Prof. Haitjema waarschuwde ech ter sterk tegen een verzakelijking van de verhouding. Reeds in de oor logsjaren heeft de synode zich 'ver zet by de Invoering van de loonbe lasting. En tegenover de fisens Is het toen gelukt om de predikant hier buiten te houden. Ten slotte riep de hoogleraar de kerkvoogden nog op zich In tc leven in de moeilykheden van de predikant in deze steeds duurder wordende tyd. Er volgde een vrij geanimeerde na bespreking. waarin vooral de dominees het woord vroegen om vragen te stel len en de kerkvoogden zich nauwelijks lieten horen. Ter illustratie van de zelfstandig heid van de kerkvoogden diende de aankondiging op het mededelingen bord in het gebouw waar de vergade ring werd gehouden. Er stond „Kerk van Voagdijen." Tijdens de samen komst werd het ietwat haastig verbe terd, zodat bu het weggaan de kerk- ''Hii werkelijke plaats in het kerkelijk bestel hadden gevonden. Beroepingswerk Zevenbergen te Hekelingen. Bedankt voor Boskoop (toez.) M. v. de Bosch, te Nigtevegt. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Ridderkerk: N. Korenhoff te Appingedam. Bedankt voor Siegerswoude: W. J. de Ruiterte Itskenshuizen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Huizen N.H.: B. Bijleveld te Noordeloos Preekverzoeken: Ds. M. Boertien heeft verleden zondag afscheid genomen de „Jerusalem-Kirche" in Hamburg. Hij hoopt naar Jeruzalem te vertrekken maar is voorlopig nog in de gelegenheid om in kerkdiensten voor te gaan of spreekbeurten te vervullen over het werk onder Israël. Zijn adres is tijdelijk: De Steeg. Schietbergseweg 10. Prof. dr. C. L. Ebeling op de thuisreis Prof. dr. C. L. Ebeling, hoogleraar de Slavische taal en letterkunde a de Gemeentelijke Universiteit te Am sterdam is gisteren uit Makhatsj-Kala. de hoofdstad van Daghestan aan de Kas pische Zee naar huis vertrokken twee maanden in deze streek te hebben doorgebracht. Hij heeft materiaal ver zameld teneinde een grammatica te kunnen samenstellen van het „Avar" een van de belangrijkste 'talen van deze autonome republiek in de noordelijke Kaukasus. Prof. Ebeling heeft het voor nemen de grammatica in de Engelse taal te doen verschijnen. Daghestan wordt door dertig nationaliteiten be volkt. In een interview -met het Russisch persbureau Tass verklaarde prof. Ebe ling dat hij nu de beschikking heeft over alle gewenste gegevens op het bied van grammatica, syntaxis en netiek, en dat hij verwacht het werk over twee jaar te hebben voltooid. Zwolse Bethlehemkerk wordt gesloopt De hervormde Bethlehemkerk één van de oudste kerkge bouwen in Zwolle in 2308 ge sticht en in 1325 vergroot, zal worden gesloopt. De kerkvoogdij zal aan de staatssecretaris van onderwijs, kunsten en weten schappen daartoe verlof vragen. Het kerkgebouw wordt niet meer voor de eredienst gebruikt en de kerkvoogdij oordeelt slo ping van het gebouw de beste oplossing. Voor de aankoop van het orgel, dat uit de vorige eeuw dateert, en dat bij de Stedelijke Muziekschool in gebruik is, is de kerkvoogdij vanuit Amerika be naderd. In 1826 ontving de ge meente het orgel als particulier geschenk van een gemeentelid. wordt Kloosterbaise ..Gun soud zo ffoed." Ook na lts vaak verdere studie Het aantal leerlingen dat na het verlaten van ulo of vhmo direct be schikbaar komt voor een functie in het arbeidsproces is vrij gering. Steeds meer leerlingen volgen het ulo of het vhmo bij wijze van „voor- 59 Omdat er niemand bestaat die graag alles wil weten. Ik wel, verklaarde Ragnhild, héél beslist en vol overtuiging. Als ik deze boeken bezat, dan zou ik niet telkens zoveel aan moeder behoeven te vra gen en er is zoveel waarop zij niet antwoorden kan. Zo zo. En wat vraag Je haar dan zo al? Alles. Be voorbeeld.be voorbeeld hoe het komt dat de trams rijden en hoever het Ls naar de zonen wie Karei XII heeft doodgeschoten, en waarom men dood gaat als de gaskraan open wordt gezet, en waarom negers een lichte kleur hebben aan de binnenzit van hun handen, als ze overigens helemaal donker zijn. en zulke dingen Ja. ongetwijfeld heb Je een zeer ruime belang stelling. Wat zegt u oom? Ik bedoel ik begrijp niet wat u zegt. broer van juffrouw Falk. Ik zei dat je die boeken wel nodig zou kun nen hebben Maar Je weet wel. dat er zoveel kinderen rijn die maar vragen om te vragen Het kan hen verder niet schelen of zij antwoord krijgen hem op. Maar het kan mij wél schelen, zei zij. Ik vind het vervelend als moeder niet kan antwoor den en zij vindt het ook vervelend En als ik op school wat vraag kan de Juffrouw alleen zo nu en dan antwoorden, lang niet altiid En dan krijgt kleur en wordt boos: moeder niet. Bevoor- beeld toen ik haar eisteren vroeg of de zoon van de weduwe van Naïn echt dood waa toen zei zij dat ik stil moest zijn. want dat mocht Or niet vragen Maar waarom mag ik niet vragen, als ik nu zo graag Iets wil weten* Ja. zie JeJuffrouw Falks broer zweer even om ziin nlln oonleuw te sfoonen Tk geloof, dat de beste raad die ik Je geven kan Is telkens even hier te komen en in die boeken na te kijken wat Je wil weten Bagnhild straalde, het was of haar gezichtje van Buiten waait de zomerwind binnen uit werd verlicht. Maar toen doofde het weer uit en zij schudde het hoofd. Dat gaat natuurlijk niet, zei zij. Dat zou zó dikwijls gebeuren, dat ik zeker weet dat moeder het niet goed zou vinden. Haar nieuwe vriend scheen ernstig na te denken. Dan doen wij het op een andere manier. Als je bevoorbeeld bevoorbeeld eens op een papier tje de dingen schreef die je graag wilde weten en dat enige dagen opspaarde en dan hier kwam laat ons zeggen 's zaterdags. Ja.dat is beter, zei Ragnhild. Maar is het dan niet bevoorbeeld? Waarom vraag je dat? Nou, omdat u er zo gek uitzag toen u het zei. Zo? Ja, gewoonlijk heet het natuurlijk bijvoor beeld, hoewel ik het andere ook best vind hoor. Maar aangezien je veel van verkortingen houdt, stel ik voor dat JIJ mij lektor noemt dat is een beet je gemakkelijker dan dat andere.ga-ind je niet? Ragnhild knikte dat zij het met hem eens was. Is dat hetzelfde als rector? Niet precies. Maar het is hetzelfde als leraar. Ik krijg misschien ook een kleur, als ik sommige vragen niet kan beantwoorden, die de jongens mij stellen. Dat geloof ik niet, zei Ragnhild. Ik geloof dat u dan maar lacht, en zegt dat u het na zult zien in de dikke boeken. Als ik mij niet vergis, dan zie ik in de an dere kamer een blad met allerlei lekkers Als je dat eens van nabij ging ond rzoeken ja, hoe heet je eigenlijk o, Ragnhild. Vooruit nu maar! Het weetgierige persoontje Het zich dat geen twee keer zeggen en haar apetijt liet ook op dit ge bied niets te wensen over. en zij hadden zo zelden iets lekkers boven bij hen. Toen Ragnhild zo langzamerhand op de hogere burgerschool kwam, geschiedde dat op initiatief van lek'.or Falk. En toen na een jaar bleek, dat zij best weer een klas kon overspringen, hielp hij haar gedurende drie maanden met talen en wiskunde. Fru Eriksson, nu heeft u voldoende bedankt. De helft van de jongens op school, die ik Latijn en Frans doceer, zou ik er wel uit willen schoppen, maar dit kind moet de gelegenheid hebben om te leren. Op zijn allerminst moet zij eindexamen H.B.S. halen en daar is zij al haast. Daar is zij haast, dacht Elisabet, want de ja ren gingen zo vlug. dat zij ze wel vast wilde hou den. Weldra waren zij alle drie volwassen: zeker was dat reden tot blijdschap, maar zij zou hen als kinderen missen. En dan later? vroeg zij zich af. Het eindexa men H.B.S. dat duurde niet lang meer al was het dan ook meer dan zij voor de kunnen wensen. Hoe zal het dan gaan? Wat is dat lang geleden, moeder, sedert je over Dallekarlië verteld hebt! Dat heb ik ook gedacht! riep Ragnhild uit. -* zó lang geleden, dat ik het mij niet eens O God breekt niet om te verbreken, maar om te vermenigvuldigen. Wat God deed met de twee visjes en vijf broden, toen Hij de menigte van 5000 mannen wilde voeden, wil Hij doen met wat wij te geven hebben. Christus ziet nog altijd op de menigte en zegt tegen ons Geeft gij hun te eten." Als we op onszelf zien vragen we ons af wat wij de wereld te bieden hebben. Wij zijn vaak even geestelijk arm, als de discipelen van de Heiland financieel. Het gevolg is dat wij gaan zien op wat wij niet hebben, gaan klagen over onze geestelijke verschraling en bij de pakken gaan neerzitten. - Vergeet echter nooit dat juist in tijden van geestelijke ver schraling een reveil komt. Terwijl in tijden van kerkelijke hoogconjunctuur vaak de basis voor de komende verschraling wordt gelegd. Niet wat wij hebben en bezitten is belangrijk, maar wat wij God geven. Om ons echter te kunnen gebruiken moet hij verbreken wat wij hebben. Op dat ogenblik lijkt dat een pijn lijk proces, maar de vruchten zijn geweldig. Durven wij God aan te bieden wat wij hebben? De handen van de Heiland breken om de wereld te voeden. TEGEN PENETRATIE J7NKELE kanttekeningen bij de be noeming van een staatssecre taris voor Nieuw-Guinea waren ons dezer dagen tevens aanleiding om een opmerking te maken over hef expansiestreven van de rooms- kathoUeken aldaar. Die expansie, op zichzelf voor pro testanten al een moeilijk te verteren zaak, voltrekt zich bovendien niet altijd op duidbare wijze. Tekenend is de manier, waarop de r.k. middelbare school te Hollandia aan subsidie is gekomen: gegeven door een r.k. ambtenaar tegen de uitdrukkelijke bedoelingen van de minister in. De ambtenaar is deswege ontslagen. Men kan weliswaar begrip hebben voor het standpunt van de regering, dat deze subsidie, nu eenmaal, zij het tegen de bedoelingen van de regering in, verleend, niet ongedaan gemaakt dient te worden. Even begrijpelijk echter, dat het gebeuren in protestantse kring ge voelens van ernstige verontwaar diging heeft gewekt. Voor enige toe nadering tussen onze onderscheidene bevolkingsgroepen is deze jongste ervaring nauwelijks bevorderlijk «e achten. In het bijzonder de verhou ding tussen zending en missie is er temeer onder gaan lijden. De aandacht verdient nu hetgeen over deze zaak het „Frjesch Dag blad" schrijft. Waarbij men in ge dachten moge houden, dat de hoofd redacteur van dat blad tevens een bekende figuur is op politiek terrein. Het blad schrijft: „Er zijn meer ge vallen, waarbij de missie, vooral op schoolgebied, probeert haar invloed uit te breiden. En zij probeert dat te bereiken en hierop komt het aan! door de K.V.P. als pressure- group in Nederland te gebruiken. Er is samenspel tussen de expansie pogingen van de missie daar en het NOG NIETS VERANDERD Het herinneren kan! En toch dacht ik cr nu aan. zei Elisabet. 't Is of je 't gevoeld hebt Elin. Het was een zaterdagmiddag, en er was nog een beetje zon in de kamer. De beide jongsten, die de borden afwasten, waren er juist mee klaar en kwa men de kamer binnen, waar moeder en Marit op de sofa zaten te genieten van hun vrije tijd; zij deden dan ook niets. Elin nam plaats op de kist en Ragnhild ging met gekruiste benen op de grond zitten, dat was zo haar licvelingshouding. Vertel nou. moeder. Waar dacht je aan? Och aan niets bijzonders, ik had alleen maar een beekl voor ogen. Ik weet eigenlijk niet of ik het vertellen kan misschien worden het alleen maar woorden. Wordt vervolgd opleiding" voor ander, meestal be roepsonderwijs. Aldus wordt gezegd in een onderwijspublikatie van het Centraal bureau voor de Statistiek, getiteld: „Toelating en vertrek bij het voortgezet onderwijs 1955-'57". waar in de situatie voor en na de oorlog wordt vergeleken. De deelneming aan voortgezet on derwijs na het verlaten van het lager onderwijs nam de laatste 20 jaar aan zienlijk toe, nl. van 65 tot 93 pet. bij de jongens en van 46 tot 84 pet. bij Van degenen die het ulo-diploma behaalden steeg het aantal dat ver der onderwijs ging volgen bij de jongens van 42 tot 71 pet., bij de meisjes van 40 tot 51 pet. Het: vhmo bezat ook in de dertiger ja ren slechts in beperkte mate hetl karakter van eindonderwijs, zodat de stijging daar geringer was, nl. van 62 tot 81 pet. bij de jongens, van 55 tot 60 pet. bij de meisjes. I De mate waarin men na het beha len van het einddiploma verder onder wijs gaat volgen is voor de onder scheiden onderwijstypen niet gelijk: de ulo-b, hbs-b en gei, vrijwel allen verder onderwijs, die van ulo-a, hbs-a en soms voor 40 a 50 pet. (1956). Ook het lager technisch onderwijs is geen eindonderwijs meer: na het ver krijgen van het eindgetuigschrift volgt 70 pet. thans verder dagonderwijs, me rendeels bij de leerlingstelsels, de overi gen alleen avondonderwUs. Het vglo, dat voor de meisjes overwegend een voltooien van de leerplicht betekent, blijkt voor bijna de helft der mannelijke leerlingen slechts een doorgangshuis naar de lagere technische school te zijn. Verwacht mag echter worden, dat deze situatie snel zal veranderen als gevolg van de verdere Instelling van algemene eerste leerjaren aan de lts-sen. W/AAROM, zo zullen velen zich af vragen, wordt de Hongaarse kwestie opnieuw op de agenda van de Assemblée der Verenigde Naties geplaatst? Het is al weer meer dan drie jaar geleden, dat de opstand werd neer geslagen. En welk resultaat mag worden verwacht van een nieuw de bat, nu gebleken is, dat de Verenigde Naties toch machteloos zijn? Weer anderen zien wel iets in de beschuldiging van communistische zijde, dat de westelijke mogendheden de Hongaarse tragedie gebruiken om zich uit de lastige positie te redden waarin Chroesjtsjef hen gebracht heeft. Het aanhangig maken van het probleem zon in strijd zijn met de „geest van Camp David". Wat dit laatste betreft, liggen de her inneringen aan de „geest van Ge- nève" nog te vers in ons geheugen om enige waarde te kunnen toeken nen aan dit nieuwe begrip, dat slechts de belangen van het communistische blok moet dienen. Het is een onder deel van de zgn. coëxistentiepolitiek, die de vrije wereld aan handen en voeten moet binden en de commu nisten vrij spel moet geven. De Sowjetunie wil, dat er een nieu we sfeer ontstaat in de internationale betrekkingen, dat er als het ware een streep onder het verleden wordt ge zet, dat er dus een nieuw begin wordt gemaakt. Hetgeen zou betekenen, dal men zich in de vrije wereld maar zou moeten neerleggen bij de status quo: een heel mooi woord voor wat in feite neerkomt op de onderdrukking van de Oosteuropese en andere vol ken. Toen men Eisenhower vroeg wat hij dacht van de door Chroesjtsjef ge signaleerde „geest van Camp Da vid", zei hij niet te begrijpen, wat de Rus daarmee bedoelde, tenzij hij het had over de openhartigheid, waarmee de standpunten van beide partijen uiteengezet waren. De vrees, dat de Sowjetunie zich nog steeds gedraagt als een wolf in schaapskleren, is niet weggenomen. Om zekerheid te hebben, dat men dit land in de toekomst met meer vertrouwen dan voorheen tegemoet kan treden, is méér nodig dan een betuiging van goede wil. Vandaar dat het wel degelijk zin heeft de wereld te herinneren aan hetgeen in Hongarije gebeurd is en hetgeen zich daar nog steeds vol trekt. Het rapport, dat in de Assem blée zal worden behandeld, zal een scherp licht laten schijnen op de ter reur, die nog altijd in Hongarije wordt uitgeoefend. Als men met iemand gaat onderhan delen, doet men er goed aan, zich terdege te realiseren, met wie men te doen heeft. Gebeurt dit niet, dan zal men eens bedrogen uitkomen. Want voor ons is de Sowjetunie van november 1959 nog dezelfde totalitai re staat, die in november 1956 op weerzinwekkende wijze een volk, dat zich vrijgevochten had, vertrapte. Advertentie 4 beroemde geneesmiddelen In 1 tablet doen wonderen I Bij pijn, griep of „landerig" ge voel zorgt een enkel tablet dat U met plezier Uw werk kunt doen I 20 uil irWtM-Miii inlm pihhlng 100 tak! f J.M Ook de baptisten zijn druk bezig nieuwe kerken te bouwen. In deze maand zullen niet minder dan drie nieuwe kerkgebouwen feestelijk be trokken worden. Op 21 november werden de kerkgebouwen van Hoog kerk en Zutfen in gebruik genomen terwijl zondag a.s. het kerkgebouw in Sittard zal worden betrokken. Israël verwacht nog twee miljoen Joden in de komende jaren Tijdens zij begroetingsrede te Jeruza lem voor 115 Amerikaans-Joodse leiders heeft Israels minister-president David ben Goerion de Joodse wereld opgeroe pen zich voor te bereiden op ongekende immigratiestromen die Israel binnen en kele jaren te wachten staan. Ben Goerion sprak als zijn overtuiging uit dat onderdrukte Joden In Oost- Europa. Azië en Afrika in groten getale de landen hunner Inwoning zullen ver laten. Het zullen omstreeks twee mil joen Joden zijn die Israel zullen binnen komen. Ben Goerion verklaarde dat de desbetreffende regeringen zich thans nog op alle mogelijke manieren verzetten tegen emigratie naar Israel, doch dat binnen twee tot vijf jaar de drang van de Joodse burgers in die landen der mate zal toenemen, dat er geen verzet meer mogelijk is. Israels minister-president noemde geen namen van de landen. Wel zei hij. dat Israel zich thans reeds op hun komst voorbereidt. Zij zullen hoofdzakelijk in de Negeb komen te wonen, daar het grootste deel van de Negeb nog in cultuur moet worden gebracht en zowel plaats als voedsel kan bieden aan eniga miljoenen. gehele optreden van de K.V.P. in Nederland, in de Eerste en de Tweede Kamer. Dat weet ieder. En het is ook bekend, dat de missie zich intens bezig houdt met de vraag, welke ambtenaren worden uitgezon den en welke taken zij krijgen. Ook weer niet zonder contact met de K.V.P. Het grootste succes, dat tot nu toe werd geboekt, is dat er een staatssecretaris is gekomen voor Nieuw Guinea, die r.k. is en wiens antecedenten voor de missie zeer veel beloven. „Daarom is het nodig, dat de zaken hier duidelijk worden gesteld. Wij zijn voor vrijheid van godsdienst en voor vrijheid van evangelieverkon- dig|hg Daarom hebben wij geen goed woord, ook geen woord van verontschuldiging, voor de vervol gingen in Spanje of Columbia. „Maar wanneer de missie in samen spel met de K.V.P. probeert, tot een penetratie te komen in christelijk Nieuw-Guinea, door een onredelijke bevoorrrechting te vragen of de be slissingen van het gouvernement te frustreren, dan gaat dit bepaald te ver en dan zal dit in het Neder landse parlement leiden tot strijd. En de K.V.P. moet zich goed reali seren, dal zij bij een eventueel debat gehéél alleen komt te staan. „Zij is niet verantwoordelijk voor wat de missie doet. Maar als zij als woordvoerster van de missie op treedt, ook als het gaat om hande lingen, die moeilijk te verdedigen zijn, dan heeft zij het aan zichzelf te wijten, wanneer er een gevaarlijke situatie ontstaat, ook voor het kabinet-De Quay". Ziehier de verklaring in het Friese blad. Wij geven haar, voorlopig ter kennisneming, door. Zij windt er geen doekjes om. En zij heeft in elk geval het voordeel van de duidelijk-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2