CRRISTFLIJK Chr. Ref Church kreeg een nieuw Psalter Hoofden van scholen overbelast Prins reikte de Erasmusprijs uit £eifhen Een woord voor vandaag Kanttekening Joden volgens de geen „ongelovigen" meer paus Criteria van Genève niet ruim genoeg zijn Grote plaats ingeruimd voor eenvoudig lied In het „Gereformeerd Week blad" heeft ds. H. Mulder een artikel gewijd aan het nieuwe psalm- en gezangboek van de Christian Reformed Church in Amerika, dat door de Synode is aangenomen en zojuist van de pers is gekomen. Gereformeerde in afwachting de besluiten, die de Ge nerale Synode te Utrecht straks zal nemen met betrekking tot de voorgestelde gezangbundel, en de discussies over de Psalmbundel en het beproeven van nieuwe be rijmingen voortduren, is de Chris tian Reformed Church in Ameri ka en Canada intussen met haar nieuwe Psalter Hymnal gereed gekomen. Moeilijkheden en verschil van inzicht in Nederland maar al te zeer bekend hebben zich naar het scoijnt bij onze broeders overzee met betrekking tot deze materie nauwelijks voorgedaan. De geschiedenis van het kerklied is In de Christian Reformed Church ook totaal anders dan bij ons. Toen deze kerk in 1857 geïnsti tueerd werd, stond het voor de le den van meetaf vast, dat men zich bij het zingen in de eredienst van de Nederlandse taal moest bedie nen. De psalmbundels waren uit Nederland meegebracht; de psal men waren bij de pioniers bekend en in vele donkere uren dikwijls een bron van grote vertroosting geweest. Er kon geen twijfel over in de Engelse taal gebruik goed, zodat in de ge meenten. waar de kennis van het Nederlands zienderogen achteruit ging. voortaan in het Engels kon worden gezongen. Twintig jaar la ter. in 1934, volgde de aanvaar ding van het Psalter-Hymnal door de Synode. Een groot aantal lie deren werd daarbij aan het psalm boek toegevoegd. In de naoorlogse Jaren bleek hoe langer hoe meer. dat de be rijming, zowel van de Psalmen als van de Christelijke liederen in verschillende opzichten te wen sen overliet. De Synode benoem de daarom in 1951 een commis sie met de cpdracht de bestaan de bundel te herzien, en waar no dig verbeteringen aan te bren gen. De rich'Jijncn voor de arbeid van deze commissie werden door de Synode van 1953 aanvaard. Bij de viering van het eeuwgetij de van de Christian Reformed Church in 1957 werd uitgesproken dat hot in bewerking zijnde Psal ter Hymnal de naam zou krijgen: Centennial Edition (Eeuwfeest Uitgave). '"THANS 1» deze bündel van de pers gekomen. Vele psalmen komen in diverse berijmingen voor en zijn daarbij ook voorzien van de melodie, die in het Psalter van Genève van 1562 werd aan getroffen. Er is dus een ruime keus: de psalmbundel strekt zich uit over de nummers 1310. Van 311491 volgen dan de Hymns. Bij het doorbladeren van deze tweede helft kwam het mij voor dat een grote plaats is gegeven aan het eenvoudige christelijke lied. Terwijl bij ons en m.i. te recht voortdurend aandacht i vraagd wordt voor het feit. de liederen gezongen moeten den in de gemeente van Jezus Christus, en dat dus bepaalde eisen nan het lied als kerkgezang testeld moeten worden, heeft men i dc Christian Reformed Church blijkbaar niet uitsluitend naar de ze maatstaf gewerkt. Ds. H. J. Kuiper, de vroegere hoofdredac teur van ..The Banner", en reeds lid van de commissie voor het Psalter Hymnal in 1934, zorgde 'Si voor een uitvoerig register, waar in aangegeven is. welke onderwer pen in de psalmen en liederen bezongen worden. Aan het Psalter Hymnal zijn toegevoegd: de Drie formulieren van Enigheid, en de formulieren die bij doopsbediening, avond maalsviering. bevestiging, enz. ge bruikt plegen te worden. Naast de Bijbel heeft men dus alles, wat voor de eredienst nodig is, in één bundel bij elkaar. TV7TJ met onze boekjes-hiervoor- en-daarvoor-misère, mogen, dunkt me, zeggen: het is reeds een gelukwens waard, dat men al les plezierig bijeen heeft. Maar er is meer. De prachtige bundel legt getuigenis af van de groeiende kracht van de Christian Reformed Church. Leunde zij vele tientallen jaren sterk tegen de Geref. ker ken in Nederland, en werden ook dikwijls de besluiten, die hier te lande genomen werden, afgewacht en als richtlijn gebezigd voor ei- f:en discussie, thans gaat zij reeds ang in volkomen zelfstandigheid haar eigen weg. Dit blijkt ook uit da keus van de melodieën bij ve le psalmen, en uit de opname van Engelse liederen, waartoe men zich aangetrokken gevoelde. Een blijvende herinnering aan de grootse herdenking van het eeuwgetijde enkele jaren geleden. Moge dit liederenboek de harten van onze broeders en zusters over zee vertroosten en versterken in het geloof. Schoon ambt, dat niet meer begeerd wordt (Van i i onzer verslaggev TNNGEVEER driehonderd hoofden van christelijke scholen zijn zaterdag te Utrecht bijeen geweest. Ditmaal niet voor een protestvergadering, zoals wel eens is gebeurd, maar voor een contactsamenkomst, uitgaande van de Protestants Christelijke Onderwij zersvereniging. Onderwerp van be spreking was: overlading van de taak van het hoofd der school en de noodzakelijkheid om maatregelen te treffen voor een oplossing van de moeilijkheden. De heer D. H. Dutmer. voorzitter van de P.C.O.V.. herinnerde aan de zo juist genoemde Protestvergadering. Scherp waren de verwijten, die het bestuur van de P.C.O.V. indertijd te horen kreeg. De hoofden waren van mening, dat zij een „vergeten groep" vormden in deze vereniging. Er zijn nadien heel wat besprekingen gevoerd en het klimaat werd gezui- verd. Welke bezwaren er mogelijk bij de hoofden nog heersen, in elk geval niet meer dit bezwaar: dat zij tot de vergeten groepen behoren. De heer Dutmer sprak de wens uit, dat er in de toekomst sprake zal zijn van een veelvuldig contact tussen de hoofden en het bestuur van de P.C.O.V. De heer J. van der Baan te Amster dam, die het te bespreken onderwerp inleidde, sloot zich bij de woorden van de heer Dutmer aan en verklaar de, dat de hoofden van scholen geen separatie willen. Zij wensen mèt de on derwijzers tot de P.C.O.V. te blijven behoren. Wel hebben zij behoefte aan contact voor het bespreken van de speciale facetten van het hoofdschap. Eén van deze facetten is de overbelas ting. Wie van betrekking verandert, krijgt een andere werkkring. Wie hoofd van een school wordt, behoudt zijn werkkring maar krijgt er nog eentje bij. Want vraagt het onderwij zersschap al de hele man, de specia le eisen waarvoor het hoofd komt te staan, vergen eveneens de volle mens. Vooral in deze tijd, nu de maatschap pelijke veranderingen haar invloed la ten gelden op de school. Volgens de heer Van der Baan zal elke school in de toekomst nog veel meer worden ingeschakeld in het geheel van deze wijzigingen. En naast de invloe den van buiten zijn er. ook interne ver anderingen. Het autoritair stelsel in de school is vervangen door een de mocratisch bestel. Veel meer dan voorheen heeft het schoolhoofd te ma ken met intermenselijke verhoudin- Voorts is de zorg voor de personeels voorziening veel groter dan vroeger. Om maar te zwijgen van andere „schoolzaken" als schoolmelk, school- sparen, schoolfilm, schoolarts, school gum, schoolradio, schoolreizen e.d. rbij telkens het hoofd beslissen Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar 'sHeer Arendsker- i ke: D. J. Baars, voorheen zendingspred. woonachtig te Velp; naar Kolder- en Dinxterveen (toez.): M. v. d. Leun, kand. te Sliedrecht. Bedankt voor Sloten N.H.D. J. Baars, voorh. zendingspred. woonachtig te Velp: voor Ommeren (toez.): M. v. d. Leun, j kand. te Sliedrecht. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen het beroep van de Ja- lanse Christelijke Kerk te Djakarta en de Gereformeerde Kerk van Arnhem: K. L. F. Ie Grand, pred. bij de Gerefor meerde Kerk van Palembang op Suma tra. Ds. Ie Grand zal op 29 november in de Javaanse Christ. Kerk van Djakarta worden bevestigd. De bevestiging in de Geref. Kerk van Arnhem zal plaats vinden als ds. Le Grand in 1960 met verlof komt. Bedankt voor 's-Gravenmoer: C. M. van der Loo te Dordrecht; voor Soest: G. Heijerman te Nijverdal. Beroepbaarstelling. De classis Dor drecht heeft prep. geëx. en beroepbaar verklaard: P. S. Veldhuizen, kand. te Sliedrecht. Hij is terstond beroepbaar. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Ermelo-Putten: J. Kamp man te Rijnsburg en C. v. d. Weele te Leiuen. „Europa moet vrijheid redden" ÜRINS BERNHARD heeft zaterdag in Wenen de Erasmusprijs voor 1959 uit gereikt. Daar de prijswinnaars, de Duitse filosoof Karl Jaspers en de Fran- se staatsman Robert Schuman beiden afwezig waren, overhandigde de prins de oorkonden aan de ambassadeurs van West-Duitsland en Frankrijk. De prins noemde Karl Jaspers die wegens ziekte niet naar Wenen kon ko men en Robert Schuman die aan- I schepping van een nieuw Europees bewustzijn. I In een brief, die door de Westduitse ambassadeur werd voorgelezen, waar schuwde Jaspers voor de gevaren die I Europa bedreigen. Europa wordt be dreigd als nooit te voren, aldus Jas pers, niet alleen van buiten, maar ook van binnen. deOnder uiterlijke glans schuilt een broze m- .geest die zich meester heeft gemaakt' van het gehele continent. Europa moet volgens Jaspers zijn vrijheid redden door de beginselen van de Bijbel en de oudheid te hernieuwen en een vrye associatie van alle Europeanen tot stand te brengen. Spanningen de Raad van Europa te Straatsburg grote Europeanen. Jaspers, aldus de Prins, heeft de wa re tradities van de vrije Europese ge dachte en het vrije handelen hoog ge houden zelfs in bitter tragische jaren, terwijl Schuman visionair en onvermoei baar was bij zijn initiatief tot dc op richting van de Europese kolen- en staalgemeenschap. De uitreiking had plaats in de Hofburg, waar de Fondation Européenne de la culture haar derde jaarlijkse congres hield. De plechtigheid werd bijge woond door de president van Oosten rijk dr. Adolf Schaerf en kanselier Ju lius Raab, die beiden een toespraak hielden en de nadruk legden op de betekenis van de Fondation voor de Werd paus Clement vermoord Vijf Münchencr medici hebben bij een lijkschouwing op de gebalsemde Duitse paus Clement II. die negen eeuwen geleden overleed, ontdekt dat deze aan langzame loodvergiftiging is gestorven, maar daarmée is het mys terie om zijn dood niet opgehelderd. De Bamberger kerkelijke overheid had het onderzoek gelast in verband met oude verhalen dat dc paus het slachtoffer was geworden van twisten tussen Duitsland en Rome. Vergadering Herv. Bond Inwendige Zending Zaterdag 28 november a.s. heeft bovengenoemde Bond een vergadering te Utrecht uitgeschreven waar allen verwacht worden die op één of andere wijze bij de van de kerkeraden uit gaande evangelisatie arbeid zijn be trokken. De vergadering wordt te 2 uur in het gebouw voor Chr. Sociale Belangen aan de Kromme Nieuwe Gracht 39 gehouden. Ds. A. Terlouw hervormd predikant te Rotterdam-Zuid (Feijenoord) zal spreken over het on derwerp: „Het klimaat, waarin wij Advertentie BABY ZEPHYR Van Mastrigt sprak tot „Werkende Jeugd' Op de tweede dag van de derde al gemene vergadering van de christe- Lijk-sociale jeugdorganisatie „Werken de Jeugd" heeft de algemeen voorzit ter van het Christelijk Nationaal Vak verbond, de heer C. J. van Mastrigt, de in Apeldoorn bijeengekomen afge vaardigden toegesproken. De heer Van Mastrigt is in zijn korte toespraak ingegaan op de grondbeginse len van de christelijke sociale beweging en wekte de jongeren op om het werk, dat door de pioniers is verricht voor het dit jaar jubilerende C.N.V., voort te zetten. Spreker zei, dat daarvoor niet de nier behoeft te worden gekozen die de pioniers gebruikten maar dat het goed is nieuwe wegen en andere methoden te volgen. De heer Van Mastrigt merkte op, dat pas van werkelijk christelijk-sociaal kan worden gesproken wanneer de jon geren werken in de vaste overtuiging, dat God de wereld regeert en onder houdt Uniecollecte Lijst zes van de jaarcollecte voor de Scholen met de Bijbel bevatte de vol gende bedragen: I Boerakker ƒ153,25: Glimmen ƒ351.50; JHaren ƒ950.—; Kloosterburen ƒ280, Ferwerd ƒ700,—; Oudehorne 555,50; Eelde ƒ303,50; Sehoonebeek 1.162, Doctinchem 759,75; Harskamp ƒ355,67; Velp 1.623,07; Utrecht 2.780,70; Goe dereede ƒ525,50; Hei- en Boeicop ƒ212,-; Katwijk aan Zee 1.209.90; Noordeloos ƒ173.99; Pijnacker 1.838,90; Rhoon ƒ950,—; Slikkerveer ƒ1.034,78; Spijk ƒ214,25: Woerden ƒ1.753.71; Heinkens- zand ƒ225,Ritthem 103,76; West- kapelle ƒ216,37; Geleen ƒ329,65. Totaal van 150 Locale Comité's ƒ87.633,80 (vo rig jaar ƒ75.847,13). De dagelijkse zorgen brengen zoveel spanningen, dat menig hoofd ver klaart: „Ik kan het niet meer aan. Mijn eigenlijke taak: dienen, leiden en beschermen volbreng ik niet meer." En dat is toch nodig, want een hoofd kan onschatbare invloed uitoefenen op de kinderen van ons volk; op de kin deren, die veel nerveuzer zijn dan vroeger. De vlucht van sommige hoofden naar het u.l.o. en de geringe belangstelling voor vacatures van hoofd, bewijzen dat het schone ambt van weleer thans niet meer veelbegeerd is. De school leider kan zijn taak niet meer met vreugde verrichten. De heer Van der Baan stelde drie ver beteringen voor: 1. verhoging van de „hoofdmarge", waardoor het ambt fi nancieel iets aantrekkelijker wordt; 2. het voorzien met een administratieve kracht van elke behoorlijke school of van twee kleinere scholen samen; 3. de uitbreiding van het ambulantisme, waardoor de hoofden zich veel gemak kelijker kunnen bewegen, In het gesprek dat wij vorige week met dr. Albert Schweitzer hadden, vertelde hij, dat hij alleen zeer vertrouwde verpleeg sters kon gebruiken voor het werk onder de melaatsen. Zij mogen deze zieken bijna niet aanraken, omdat de ziekte zich via de huid voortplant. En als zij deze mensen moeten aan raken, mogen zij hun handen nooit met water en zeep wassen, omdat daardoor de poriën open gaan en het gevaar van besmetting groter wordt. Maar als de melaatse tot Christus komt, lezen we: „Hij strekte Zijn hand uit en raakte hem aan" (Matth. 8:2). En niet de onreinheid, maar de reinheid en de genezende kracht van Christus plant zich voort in de melaatse, die onmiddellijk geheel genezen wordt. Ook in het Oude Testament mocht de mens de melaatse niet aanraken. Deze moest afgezonderd worden van de maatschap pij. Zijn ziekte maakte hem tot een uitgestotene. Dit was geen straf op de melaatsheid, maar Gods zorg voor de gezonden. Daarom mocht Christus deze wet overtreden. Zijn aanraking immers bracht genezing. En nog altijd zijn de handen van de Heiland uitgestrekt naar ons leven om te genezen. Willen wij ons door Hem laten aanraken? De universiteit van Straatsburg heeft gisteren in aanwezigheid van de Franse president De Gaulle eredoctoraten uitge deeld aan zeven geleerden. Onder hen bevonden zich de Nederlandse hoogleraar van de rooms-katholieke Economische Hogeschool te Tilburg, prof. J. Tinber gen en de Zwitserse theoloog prof. dr. Karl Barth. Syrië wilde het onderste uit de kan hebben Hoewel ons jaar het „We- reldvluchtelingenjaar" genoemd wordt en alle mogelijke krach ten worden ingespannen om de vluchtelingen waar ook ter we reld te helpen, heeft de Lutherse Wereld Federatie het besluit moeten nemen de distributie van kleding in Syrië stop te zetten. Volgens de LWF zijn er in Syrië nog slechts 20.000 vluch telingen die voor hulp in aan merking komen. Meer dan 80.000 zijn er in geslaagd een nieuw begin te maken en zijn financieel in staat Om zelf in hun onder houd te voorzien. De regering van Syrië eiste echter dat alle 100.000 vluchtelingen in aanmer king zouden komen voor het ver strekken van gratis kleding. Toen de regering in deze eis bleef volharden werd besloten om het gehele hulpwerk stop te zetten. VERANTWOORDING RECHTSZAAK van de moord al te slim is en de roep om rechts- op „Magere Josje" is een van de betrachting al te onontkoombaar dat merkwaardig brok leven, zoals geen daar geschiedt? Moest de krant hier zwijgen? Ons de ondoordringbaarheid van de buurt, dunkt, neen. Want zulke dingen ge- slechts te doorbreken op momenten beuren toch maar, ook vandaag en van al te duidelijk onrecht, en dan ook in ons eigen land. Ook vandaag wellicht alleen nog door enkelen uit en in ons eigen land is daar dat merk- de buurt extra onder druk te plaat waardige brok leven. Moeten wij sen. De mogelijkheden voor de po- doen. alsof het er niet is? Terwijl het litie zijn hier beperkt, er wèl degelijk is? Waarbij de lezer Waarbij blijft, dat de buurt welis- mag aannemen, dat in de i zekere beslotenheid heeft, krant lang niet alles doordringt van maar dat ze het hebben moet en hetgeen dan ook bij deze gelegenheid blijkbaar ook volop hebben kan openbaar wordt. i hetgeen, dag in dag uit, Het is de wonderlijke wereld van de pitalen wordt ingedragen. En zolang „ontucht-penose", die vooral daar in de wijk waar ook de moord op „Ma gere Josje" gepleegd is vaste bodem ten worden, zal tegenover elke vraag Het is een besloten wereld, al zijn stad, hetzij in welke wijk ook. Mis- vreemdelingen, mits met geld op zak, schien tot de modernste toe. er maar al te welkom. Het is een we- Weer geeft hetgeen dan nu openbaar reld die zich eigen wetten heeft ge- wordt enkelen de suggestie in, of het vormd, een wereld die, onderlinge dan toch geen voorkeur verdient, emoties en wrijvingen ten spijt, zich voor dit alles te zoeken naar een ze- althans ook op dit punt gevonden kere „reglementering". Dan zou nog heeft, dat de politie buiten de deur een betrekkelijke zuiverheid te be- moet worden gehouden. Wanneer dan niettemin van deze „Magere Josje" „de buurt' aan het praten is geslagen, welnu, dan stellig ook hierom, omdat reiken zijn. Dan zou in het bijzon- het geval der het ..pooierdom" het verachte lijke profiteren kunnen worden tegengegaan. Het behoeft geen betoog, dat wij een hunner het naar algemeen oordeel dergelijke „oplossing", al zou zij dan zo gortig gemaakt heeft, dat hij dient bepaalde afgeleide voordelen bieden, te worden uitgestoten. Uitgestoten uit "iet zouden kunnen bewonderen. Lie- deze wijk en uit deze gemeenschap, ver zouden wij de sanering in ande- Dat betekent, dat de geslotenheid Het zou zeker mee moeten neerko- UNO-rapport groei godsdienstvrijheid tegenover politie en rechter uitslui tend in dit geval, en dan wellicht nog schoorvoetend, doorbroken wordt. Want het blijft daar een eigen vreem de wereld, waarin de politie een ui terst moeilijke taak heeft. Of is het niet veelal zo, dat die men op veel groter actieve steun aan organisaties en bewegingen, die in wijken als deze ten goede werk zaam zijn, maar die wij in eigen be schutte omgeving al te gemakkelijk aan haar eigen lot overlaten. Neen, opwekkende lectuur is de straf - reld daar van overheidswege aan zich- zaak rondom „Magere Josje" niet. zelf wordt overgelaten, dat men het Maar zouden wij dan voorbij mogen In een UNO-rapport, in drie jaren opgesteld door Arcot Krish- naswami van India, wordt ge constateerd dat zich in de gehele wereld de tendentie voordoet, grotere godsdienstvrijheid toe te laten. Krishnaswami is speciale rapporteur van de subcommissie voor de ver hindering van discriminatie. Uit de Stil de pijn van aambeien van binnen uit. Neem Hemotabs. Een complete kuur om van Uw aambeien verlost te worden, maar allereerst óók im de pijn te stillen. Zonder zalf, zet pillen en dergelijke. )eze aambeien-remedie in tabletvorm bracht reeds duizenden lijders baat. Blijvend! Daarom moet U niet wachten, maar liever vandaag ..dan morgen be ginnen met deze weldadige kuur. Die werkt óók nog zacht laxerend en helpt de normale functies te regelen. Complete kuur 1.47) bij apothekers cn drogisten. /oudige vraag zelden zo uitdrukkingsvol geweest. Het is zo als ik zeg. en h:er staat het. Juf frouw Agnes Ellen Gothilda Dubois heeft al haar geld vermaakt aan jou. Krister Videberg. Kar! sprak de woorden „al haar geld" uit, alsof hij tenminste honderdduizend had gezegd. Het is niet waar, zei Krister. Kun je geschreven schrift lezen, neen, dit Is zelfs gedrukt. Krister kon het niet, want het duizelde hem voor Maar zij had toch geen geld, protesteerde hij. Die oude dames uit het grote huis hebben immers nooit geld. Waarom zouden zij er anders zijn? Zij bezat drie duizend zeshonderd zes en tach tig kronen en twee cn vijftig öre verzekerde Karl. En dat is nu allemaal van jou. De successiebe lasting 1? er al afgetrokken. Kans woorden klonken zo beslist en zeker, al had hij nog nooit tevoren over successiebelasting boren Krister weigerde nog steeds het te geloven. Maar is zij dan dood? vroeg hij. Zij is dc laatste dag van maart gestorven. En vóór die tijd had notaris Suneson het testament opgemaakt cn heeft na haar dood alle mogelijke moeite gedaan om je op te sporen. Maar dat kan ik niet vatten, zei Krister. Neen. vond Karl ook. maar zo is het. Ik denk dat ik droom, zei Krister. Drie dui zend zeshonderd zes cn tachtig kronen cn drie en vijftig öro Twee en vijftig, verbeterde Karl. Je bent wak ker cn ik ook. Maar waarom, waarom? Dat zal ik nooit te weten komen. En waarom ik en niet jij? Maar zeg. Karl, en hij hief zich op zijn elbngcn op. nu gaan wij naar dc tuinbouwsi jai 'eer sterk cn gezond worden, zei Karl. Ja, maar nu kan ik weer beter worden. En daarna gain wij naar Denemarken «~i dan naar Engeland. En dan Dan word jij directeur van de stadsplantsoenen. Buiten waait de zomerwind Neen! Dan gaan wij naar Charlottendaal en pachten het en maken er de mooiste kwekerij van heel Zweden van. Hij viel weer terug op zijn kussen en verborg zijn gezicht in zijn handen. Karl bleef onbewegelijk zitten. Jaren van arbeid en verdere leertijd zweefden als lichtende kringen voor zijn ogen. Zij zouden allebei wat kunnen Toen hij weer opkeek, stonden de drie nieuws- Sierige mannetjes op hun gewone plaats. De man. ie op een eekhoorn leek, keek Karl met een sme kende blik aan. Nu kunnen jullie het ons toch wel vertellen, zei hij. De familie Eriksson werd langzamerhand trouwe bezoekers bij de familie, die een trap lager aan de straatzijde woonde. Elisabet had de uitnodigingen niet op dezelfde manier kunnen aannemen als zij deed, indien zij het gevoel had gehad dat zij uit medelijden wer den gevraagd. Zielig voor dat arme mens dat zo hard moet sjouwen voor haar kinderen, we zullen eens iets voor haar doen! O ja, zij begreep dat dat ogenblik wel eens zou kunnen komen, dat zij barmhartig heid moest aanvaarden cn nog bedanken ook. Maar kwamen die dagen, kwamen die zorgen! Voorlopig behoefde nog niemand iets uit mede lijden voor haar toe doen, voorlopig kon zij nog alles met opgericht hoofd aannemen. Het bocheltje, dat zich Elin's lot had aangetrok ken en voor haar had gedaan wat dc moeder zelf niet had gekund, die haar namelijk uit haar ver starring in het verleden had los weten te maken en haar had wakker geschud tot het leven van het ogenblik, was tegelijkertijd een vriendin geworden voor Elisabet. En toen zij allen voor de eerste keer werden uitgenodigd bij de familie Falk. geschiedde dat op zulk een toon van vreugde en verwachting, dat het wel scheen alsof zij de gevenden waren inplaats van degenen die iets ontvingen. Voor geen van de vier was het bezoek bij de fa milie Falk zo iets bijzonders als voor Elin. Ragnhild was al lang kind in huis bij Ann-Charlotte. Marit was als catechisante meermalen uitgeno digd geweest in het gezin van dominee Engblad en Elisabet zelf bewaarde nog steeds de herinnering aan het gezellige huis van de rector van de Torpa hoge school. Alleen Elin had in haar veertienjarig leven tje nog nooit een voet gezet in een huis waar grotere welstand heerste. Weliswaar was zij wel eens op be zoek geweest bij een van de oude dametjes van het grote huis, maar dat was lang geleden en dit was zo heel iets anders. Niet dat die etage, waar juffrouw Falk samen woonde met haar moeder en haar broer, die lektor was. nu zo buitengewoon groot of mooi was. Maar de familie bezat vele oude meubels, een massa boeken, reisherinneringen uit alle hoeken der we reld en een paar mooie reproducties van bekende schilderijen en beeldhouwwerken. Niettegenstaande het grote verschil tussen dit tehuis en hun eigen tehuis, was er een zekere overeenkomst, die Elisa bet aanvoelde en die daarin bestond, dat aan alle voorwerpen een persoonlijke zorg werd besteed. Daarom voelde zij zich dadelijk thuis, en nog meer nadat zij de oude moeder had begroet, die haar als een goede kennis ontving. Voor Marit en Ragnhild was alles mooi en gezel lig. maar niet overweldigend nieuw. Maar Elin, die met grote ogen de eetzaal had doorgelopen, een vertrek dat veel groter was dan zij er ooit een had gezien, en eerbiedig haar voet op het zachte kleed in de huiskamer zette, waarvan zij de versleten plekken niet zag. vond dat zij een be toverde wereld was binnengetreden. Het was haar le moede of alle dingen om haar heen leven en kracht uitstraalden. Zij had wel zolang mogelijk in deze rustige kamer willen blijven zitten, alleen om te kijken. UNO-commissie voor de rechten de mens. Zijn rapport werd uitge bracht aan de secretaris-generaal Dag Hammarskjöld. Het berust op een onderzoek in alle 82 leden-staten. Het rapport citeert een edict van paus Joannes XIII, waarin het woord onge lovigen wordt geschrapt uit een oude liturgische tekst die betrekking heeft op dc joden. Krishnaswami stelt vast dat er enkele gebieden zijn waar de behoef ten en rechten van sommige gods diensten niet worden erkend. Doch hij constateert tevens, dat or draagzaamheid, vervolging en bigot terie afnemen. Het rapport somt 16 grondregels op en beveelt aan,, dat deze worden opge nomen in een resolutie voor de Al gemene Assemblee. Het rapport concludeert dat alle men sen vrij behoren te zijn om een gods dienst of geloof al of niet aan te hangen in overeenstemming met het geen hun geweten hen voorschrijft. De rapporteur maakt duidelijk, dat geloof niet alleen godsdienstig geloof omvat, doch ook agnosticisme, atlie- isme en het vrijdenkerschap. BOEKENHOEK De woudloper. Avonturen in de wil dernissen en prairiën van Amerika, door Gabriel Ferry. Elfde druk. Kramers Pocket Reeks. Uitgave V. A. Kramers, 's-Gravenhage. De lachende cavalier. De geschiedenis van de voorvader van Sir Percy Blake- ney. de Rode Pimpernel, door Barones se Orczy. Vertaling C. Bienlait. Vierde druk. Kramers Pocket Reeks. Uitga ve V. A. Kramers, 's-Gravenhage. De strijd om tiet geluidloze vliegtuig, door H. J. Haarman. Derde druk, Kra mers Pocket Reeks. Uitgave V. A. Kra mers, 's-Gravenhage. Vooruit, door Wijnanda den Duik. Tweede druk. Kramers Pocket Reeks. Uitgave V. A. Kramers, 's-Gravenhage. De professor op kattepoten, door A. B. Cox. Vertaling Gusti Y. Kriens. Twee de druk. Kramers Pocket Reeks. Uit gave V. A. Kramers, 's-Gravenhage. Het X-mysterie, door Barnaby Ross. Detective. Vertaling W. J. A. Roldanus Jr. Kramers Pocket Reeks. Uitgave V. A. Kramers, 's-Gravenhage. Nick slaat zich er door, door Wijnan den Duik. Tweede druk. Kramers Pocket Reeks. Uitgave V. -A. Kramers, 's-Gra venhage. De familie Trapp. Het verhaal van een zingende familie en een ideaal, door Maria Augusta Trapp. Geautori seerde bewerking Ank van Haaren. Der de druk. Flamingo Reeks. Uitgave H. Meulenhoff, Amsterdam. Nederland, een rechtsstaat. Deel I, staatsinrichting voor derde leerjaar h.b.s. en voor andere scholen met be perkt staatsinrichtingsprogramma, door mr. S. Bartlema en mr. M. Huizer. Uitgave N.V. Technische Uitgeverij H. Stam, Haarlem. Weet je nog wel?, door K. Jonkheid. Uitgave J. N. Voorhoeve. Den Haag- Beloof me maar niets, door Bram van of meer laat betijen, dat men oogluikend toeziet, en dat men toe grijpt in de gevallen waarin het èn naar het oordeel van de politie èn naar het oordeel van de buurt zelf dat ook en zelfs dit merkwaar dige brok leven geleefd wordt? Ook vandaag en ook in ons eigen goede land? Ook onder ons? Kritiek op vluchtelingenhulp TV7AAR0M vluchten mensen van achter het ijzeren gor dijn naar het westen? Verleden zomer heeft Jean J. Chenard een Europese vertegenwoordiger van de rooms-katholieke vluchtelin genhulp een antwoord op deze vraag gegeven. De rede is toen voor de pers tot contrabande Heiningen. Uitgave J. N. Voorhoeve. Den Haag. Kinderboeken als vitamines, door An nie C. Gebhard. Een ABC over kin deren en lezen. Uitgave Ploegsma, Am sterdam. Davy Crockett. De witte hengst Won- ditah, door Tim Maran. Bandtekening en illustraties Khing. Uitgave H. Meu lenhoff, Amsterdam. Kaperwind. Boekaniers in de Caribi sche wateren, door Tim Maran. Band tekening J. Colijn. Uitgave H. Meulen hoff, Amsterdam. Kaperwind. De gebieder van duivelen, door Tim Maran. Bandtekening J. Co- lijn. Uitgave H. Meulenhoff, Amsterdam. Ben Hur. Een epos uit Christus' da gen, door Lewis Wallace. Bewerking Tim Maran. Flamingo Reeks. Uitgave Meulenhoff, Amsterdam. Vrouwen. Een keur der beste verha len, door Guy de Maupassant. Vertaling Ank van Haaren. Flamingo Reeks. Uit gave H. Meulenhoff, Amsterdam. Ayesha. Het verhaal van een maca ber mysterie, door H. Rider Haggard. Bewerking Ank van Haaren. Flamingo Reeks. Uitgave H. Meulenhoff, Amster dam. Moedertje Rusland. Een keur der bes te verhalen van Pasternak. Dostojew- sky, Tsjechow, Gogolj. Vertaling Chris- tof Kobelt. Omslag J. J. C. van der Maas. Flamingo Reeks. Uitgave H. Meulenhoff, Amsterdam. Het leven begint morgen, door Anne- liese Schwarzer. Vertaling J. Lenders- Savelbergh. Jeugd-Pocket. Uitgave Hel mond, Helmond. De tovenaar met de beitel, door dr. van Egeraat. Heldenserie. Uitgave Helmond, Helmond. Jetty zet door, door Helga Marten. Vertaling J. Lenders-Savelbergh. Jeugd pocket. Uitgave Helmond, Helmond. Machiavelli in zijn tijd, door Edmond Barincou. Pictura Boeken. Uitgave Spec trum, Utrecht, Ravel, door Vladimir Jankélévitch. Vertaling W. Petersen. Pictura Boeken. Uitgave Spectrum, Utrecht. verklaard door het uitvoerend bestuur van de raad die het We reld vluchtelingenj aar organi seert. Het Amerikaanse blad Christian Cen tury heeft echter een afdruk van de rede in handen gekregen en gepubliceerd. De heer Chenard sprak hoofdzakelijk over de zogenaamde economische vluchtelin gen uit het communistische Joegoslavië. Volgens officiële gegevens werden in het afgelopen jaar meer dan de helft van de 15.000 economische vluchtelingen naar hun land Joegoslavië teruggestuurd, omdat zy niet vielen onder de criteria van de Geneefse conferentie van 1951. Volgens deze criteria moeten de mensen die vluchten uit hun eigen land kunnen bewijzen dat zij vluchtten, omdat zij zou den worden vervolgd. De heer Chenard legde er echter de nadruk op dat vervolging meer in kan houden dan alleen maar de angst voor lichamelijke martelingen. Hij citeerde een Joegoslaafse vluchteling die geant woord had: Uw woorden bewijzen me dat het westen het communistisch systeem maar nau welijks begrijpt. Als u met vervolging doelt op het gevaar voor gevangenis straf, dan moet ik erkennen dat ik niet wordt vervolgd. Maar op duizenden manieren wordt er druk op ons uit geoefend en wordt ons het leven zuur gemaakt. Ik ben niet gearresteerd, maar de buur man die in de flat boven mij woont is om onbekende reden door de politieke politie weggehaald. En mensen die te genover mij wonen ook. Als iemand gewoon is om te zeggen wat hij denkt en als hij bekend staat als iemand die het communistisch regiem niet steunt moet hij voortdurend in angst leven, dat ook hij wordt weggehaald. Bovendien ben ik godsdienstig. De ker ken van Joegoslavië staan open, maar ook zij leven onder druk. Men haalt de neus op voor mensen die zich ker kelijk laten trouwen en hun kinderen laten dopen. Op school worden de jon ge mensen opgezet om tegen de gods dienst te protesteren en als men pro motie kan maken in zijn werk dan wor den altijd degenen die als goddeloos bekend staan voorgetrokken boven hen die trouw bleven aan hun geloof. Als u mij vraagt of de regering het op mij persoonlijk gemunt had, dan moet ik zeggen: „neen". Maar net als de meeste mensen in Joegoslavië leef ik onder druk. En daarom ben ik ge vlucht. en daarom wil ik ook niet naar mijn land terug keren. Is vrijheid dan alleen maar een woord?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2