Verliezen we God in de ruimte? Morele Herbewapening wil dam opwerpen Een woord voor vandaag Kanttekening Universiteiten weigeren studiefondsleningen SNELFIX Hoofdarbeid in Israël wordt niet betaald C. S. Lewis over kerk en ruimtevaart Gisteren begonnen we met een artikel van de bekende Engelse schrijver C. S. Lewis. Hi) stelt in dat artikel vijf vragen die eigenlijk eerst be antwoord moeten worden eer we kunnen gaan denken over de theologische consequenties van de ruimtevaart. Gisteren gaven we drie vragen weer, nu ver volgen we met de twee laatste vragen: tenminste enkelen in zonde zijn ge vallen, werd hen de verlossing door de menswording en het lijden van Christus dan geweigerd? Want het is immers helemaal geen nieuwe gedachte dat de eeuwige Zoon in andere werelden vlees is gewor den om andere rassen te redden naast het onze. Allee Meynell schreef immers in „Christus en het universum": in de eeuwigheden zullen wij ongetwijfeld naast elkaar staan en een miljoen verschil lende evangeliën horen en zien hoe Hij de Pleiades. de Grote Beer en de Lier betrad. Persoonlijk zou ik dat woord „ongetwijfeld" niet gebruiken. Misschien zijn wij wel de enige het worden gezocht. Of misschien maar dat behoort bij de volgen de veronderstelling die nog wel de grootste is, laten we ons er maar eens opgooien. c? Als we het antwoord hadden op vraag 1, 2 en 3 en dat antwoord hebben we natuurlijk niet en als we zouden weten dat de verlossing door de incarnatie en het lijden aan deze wezens niet geschonken is zijn we er dan zeker van dat er geen andere vorm van verlossing is? Hier is natuurlijk iets wat we niet alleen niet weten, maar ten zij God zelf het ons zou gaan open baren ook niet kunnen weten. Hot is heel goed mogelijk, dat, als wij verder zullen kunnen doordringen in Zijn raadsbesluiten. niet in een stal geboren, omdat een stal de beste en mooiste plaats is om te worden geboren. :n ontmoe ting tussen ons en een onbekend ras geen ramp zijn. Maar als we gevallen zijn ligt de zaak heel an ders. Die gedachte roep dromen op dromen van een contact met wezens wier denken een andere organische achtergrond heeft dan ons denken, die in gevoelens en verlangens verschillen van ons; dromen van vernederd te worden door intellecten die op een veel hogere trap staan dan wij en daar om juist in staat zijn zich tot ons te buigen; dromen van een liefde vol buigen tot wezens die onschul dig en kinderlijk zijn en nooit zo knap en sterk zouden kunnen wor den als wij. Maar vergis u niet. Het blijft een droom. Wij zijn ge vallen. r met vreemdelingen. De mens vernietigt of brengt ieder ras dat hij ontmoet tot slavernij. De be schaafde mens vermoordt, be driegt en verontreinigt de wilde. Zelfs de stoffelijke natuur veran dert hij in een stoffig landscnap en puinhopen. Er zijn individuen die dat niet doen. Maar dat zijn niet de mensen die er als pioniers op uit trekken. Onze ambassadeurs zullen de begerige avonturiers zijn of de meedogenloze technische experts. Zij zullen doen wat ze altijd door de eeuwen heen hebben gedaan. Wat dat betekent voor het geval zij zwakkere wezens zouden ont moeten dan zij zelf zijn, kunnen de negers en de roodhuiden ons vertellen. Als ze wezens ontmoe ten die sterker zijn zullen ze, en terecht, worden vernietigd. In het laatste artikel vraagt C. S. Lewis zich af wat er zou gebeuren als de mens op de planeten een wezen zou ontmoeten dat niet in zonde is gevallen. Golgotha en ^het lege onoverko- H verlost. Dit kan absoluut en melijk het gevolg zijn tuur van God en de aard van de zonde. Maar we weten dit niet. Ik, tenminste, weet het niet. Geeste lijk en stoffelijke toestanden kun nen in andere werelden heel an ders zijn. Misschien zijn er ver schillende soorten en verschillen de- stadia in de zondeval. Zeker zullen we moeten geloven dat de goddelijke liefde even vruchtbaar kan zijn in haar mogelijkheden als oneindig in haar overgave. Het is heel goed mogelijk dat de Grote Geneesheer voor ver schillende ziekten en misschien zelfs voor dezelfde ziekte van ver schillende patiënten steeds weer andere remedies heeft toegepast, remedies die we misschien niet eens als zodanig zouden herken nen als we er ooit van hoorden. HET IS OOK mogelijk dat dere rassen verlost ziin dere rassen verlost zijn op andere wijze dan wij en wel :e verlossing. Zoiets zou den we kunnen lezen in Romei nen 8:19 - 23 als Paulus zegt, dat de gehele schepping zucht en de verlossing van slavernij verwacht, en dat die verlossing pas zal plaats vinden als wij, christenen Ziil.cn worden aangenomen als zo nen van God en in ..heerlijke vrij hei'!" zullen kunn«n leven. Jk geloof dat alleen bewust sprak van de aarde, over het die renleven en misschien ook het plantaardig leven. Dat dus het le ven op aarde vernieuwd of ver heerlijkt zal worden door dc ver heerlijking van de mens in Chris tus. Maar het is mogelijk hoe wel zeker niet noodzakelijk om zijn woorden een cosmische in houd te geven. Het is heel goed mogelijk dat de verlossing begint bij ons en van ons uit door ons werkt. Ongetwijfeld geeft deze gedachte de mens een toppositie. Maar een dergelijke positie houdt niet in dat de mens superieur is of onaer een uitzonderlijk grote genade van God staat. De generaal die zijn aanval opbouwt, zoekt niet de mooiste landstreek uit. of het vruchtbaarste terrein, of het aan trekkelijkste dorp. Christus werd Brochure tegen communisme Keuze tussen MH en communisme DE Morele Herbewapening, die voortgekomen is uit de zo genaamde Oxford-beweging van voor de oorlog, en die ondanks be paalde excessen voor vele leiden de figuren de bakermat van een werkelijk geloofsleven is geweest, heeft zich opgeworpen als de principiële tegenstander van het communisme. Door de vier volmaakte 4 eisen absolute eerlijkheid, absolute rein heid, absolute onzelfzuchtigheid en absolute liefde wil deze beweging een nieuw type mens scheppen dat ziet dat de grondproblemen van de industrie niet van economische, maar van morele aard zijn. De beweging wil dezer dagen weer van zich doen spreken door huis aan huis in Nederland een brochure te verspreiden die de titel draagt „Ideo logie en coëxistentie". Het boekje is bovendien persoonlijk toegezonden aan onze koningin en aan de leden van het kabinet en van de volks vertegenwoordiging. Keuze Het manifest verwerpt de verklaring van de Russische premier Chroesjtsjof, dat de keus is oorlog of coëxistentie. Het stelt hiertegenover de keus tussen Morele Herbewapening en het commu nisme. In de woorden van William Penn, een d,er grondleggers van de democratie in Amerika: „Mensen moeten kiezen door God geregeerd te worden of zij veroordelen zichzelf ertoe door tyran- nen overheerst te worden." Het behandelt verder uitvoerig de doeleinden van Morele Herbewapening en die van het communisme. Het be spreekt de communistische strategie en de verschillende stadia van de commu nistische expansie en stelt daar tegen over de oplossing, die Morele Herbe wapening brengt. De conclusie van het manifest is, dat de huidige strijd in de wereld, die in de grond van de zaak van ideologische aard is, alleen door een mo rele ideologie gewonnen kan worden. Bezwaren Vele protestanten en ook velen, die vroeger met hart en ziel meewerkten in de Oxford beweging, zijn van mening dat de beweging al te sterk de nadruk is gaan leggen op de vier morele eisen, en vergeet dat slechts Christus deze ei sen volkomen heeft kunnen vervullen. Zij stellen vast dat dè bijbel de na druk legt op de verdorvenheid van de mens en dat de beweging vergeet dat slechts Christus ons kan helpen. Te zeer wordt geprobeerd om mensen van aller lei godsdiensten met deze hoge idealen voor ogen naast elkaar te plaatsen, ter wijl de mens in eigen kracht niet in staat is om de eisen te vervullen. Beroepingswerk Vossemeer. Bedankt voor Ommen: dr. J. de Bruijn I te Leeuwarden; voor Opheusden: J. Bak ker te Giessendam-Nederhardinxveld. GEREFORMEERDE KERKEN j Aangenomen naar Nederhorst den |Berg: P. Sytsma, kand. te Amsterdam. Bedankt voor Reitsum en voor Rutten N.O.P.: P. Sytsma, kand. te Amsterdam; voor Amsterdam-Zuid: W. Griffioen te Nijkerk. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Murmurwoude: C. v. d. Weele te Leiden. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Benthuizen en voor Veen: Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Schiedam: J. C. van Ra- venswaay te Seheveningen. Vocht en tocht De poorten van het nieuwe Jeruzalem staan altijd open. God j staat altijd klaar om de mens te ontvangen. Maar even verder lezen we in Openharingen 21 dat niemand de stad binnen kan gaan tenzij zijn naam geschreven staat in het hoek des levens van het Lam. De poort staat wijd open en toch is er slechts toegang voor de mens met een paspoort. Telkens weer zien wij deze twee kanten in de bijbelse boodschap. God zegt: Komt allen tot mij. En tegelijk zegt Christus: Niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader hem trekke. Er is sprake van een nodiging en er is sprake van een uit verkiezing. Altijd weer zijn er mensen die in angst leven, omdat zij menen uitgenodigd te worden, maar bang zijn dat zij niet zijn uitverkoren. Maar de uitverkiezing verzwakt de j nodiging niet, en de nodiging maakt de uitverkiezing niet te ruim. Beide moeten honderd procent waar zijn. En voor de mens geldt: Wien God nodigt en zo de stem van God tot zijn hart hoort, is uitverkoren. Juist het feit dat u bezig bent met die vraag, met uw schuld, met uw toekomst, bewijst dat Gods Geest bezig is aan uw hart te trekken. GRENZEN DER VERZEKERING ORDT HET advies van de So- als gevolgtelkens spannen samen om U het leven ondragelijk als U Kloosterbalst huls hebt behoeft U bij spierpijn of reun verwarmende en diep doordrlngei (Akker-Balsem) ln - rezen. Wrijf dé heerlijk ideale 1 Be zwaren tegen z.g.negatieve verklaring Yale en besloten geen gebruik meer te maken van le ningen uit een bijzonder federaal stu dentenfonds, uit protest tegen de ver klaring van loyaliteit die door de stu denten bij het aangaan van een le ning moet worden getekend. Uit dit fonds is voor de twee universi teiten gezamenlijk jaarlijks een be drag van een half miljoen dollar be schikbaar (circa twee miljoen gulden). De voorzitter van de Raad van Bestuur van Yale, Whitney Griswold, heeft meegedeeld, dat zijn instelling voor hoger onderwijs geen leningen meer ten behoeve van studenten zou aan vragen, zolang de „negatieve verkla ring" moet worden getekend. De student die een lening afsluit moet een verklaring ondertekenen waarin hij bevestigt geen enkele organisatie te steunen of tot geen enkele organi satie te behoren „die gelooft in of pleit voor het omverwerpen van de regering van de Verenigde Staten met kracht of geweld door middel van eni gerlei onwettig of ongrondwettig mid del". ke eden die in vroeger eeuwen moes ten worden afgelegd toen „kerk en staat het onderwijs in hun greep wil den houden". )ok acht kleinere onderwijsinstituten hebben op dezelfde gronden formeel van het overheidsfonds afstand geno men, aldus een woordvoerder van het departement van onderwijs. Drie ho gere scholen hebben van de aanvang af nimmer van het fonds gebruik wil len maken. Advertentie Lijm zonder klemmen met van Ceta-Bever Stakingen van arbeiders bijna onbekend (Van een onzer medewerkers) ^TWINTIGDUIZEND leerlingen van middelbare scholen in Israël zagen zich dezer dagen ge steld voor een dag extra vakan tie. Zij aanvaardden haar met blijdschap. Minder vreugde heerste er bij de leerkrachten. Zij waren voor de tweede maal ir korte tijd in staking gegaan om dat het ministerie van onderwijs ondanks langdurige besprekingen niet bereid was een salarisverho ging door te voeren. De actie van de leraren had niet alleen de sympathie van de scholieren. Na genoeg allen die zich met hoofd arbeid en intellectueel werk in Israël bezighouden steunden de leerkrachten moreel. Reeds eerder hadden de medici, inge nieurs en laboranten een korte periode geen Nieuwe vorm voor atheïstische propaganda Volgens correspondenten uit de Sowjet- unie Is de atheïstische propaganda van de communisten eon beetje verfijnd cn op een hoger nivean gebracht. Werkte men tot nu toe met kinderlijke en totaal ver ouderde argumenten, nu is er een nieuw tijdschrift uitgekomen dat de titel draagt „Wetenschap en godsdienst". Het hoofdartikel werd geschreven door een westerse filosoof, Bertrand Russell. Hij stelt de "vraag: „Heeft de godsdienst bijgedragen aan de beschaving van de mens?" Hij beantwoordt de vraag ont kennend. Volgens hem is de enige bij drage de kalender. Persoonlijk geloven we niet zoveel van dat erge hoge niveau waarop de propa ganda is gekomen. Want mensen die op een dergelijke manier redeneren door tal loze gegevens en feiten eenvoudig te ver waarlozen, zijn aan een wetenschappelijk gesprek nog niet toe. In westerse kringen is het wel opge vallen dat de regering het nodig heeft ge oordeeld dat er nog weer eens een nieuw blad op dit terrein verschijnt, men ziet dit als een bewijs dat de God die reeds lang geleden werd „afgeschaft", nog altijd gehoor vindt in brede lagen van het volk. Advertentie Een ontdekking! Met één Van Nelle's theebuiltje, groot formaat, zet je een héle pot heerlijke thee! Vliegensvlug! Gemakkelijk! Proper! Geurige krachtige „Afternoon" thee van Van Nelle, die overal in Nederland zo ,in trek* is! Bestel vandaag nog: VAN NELLE's Afternoontheebuiltjes (groot formaat) 54 hij ij gloc: beefde. r de Karl voelde zich onrustig worden en ging hospita, maar zij vond het vresedijk om zieke huur ders te hebben: het kon besmettelijk zijn, en dat wil de zij hier niet hebben en de jongelui moesten liefst /o spoedig mogelijk verhuizen. Cognac had zij niet. zij was gehcelonthoudster, maar zij kon wel wat melk warmen Die nacht kreeg hij hevige pijn in dc zij. en al wist Karl ook niet veel van ziekten af. toch begreep hij wel wat zo iets te beduiden kon hebben. Soms ijlde hij ook. hij moest een geweldige koorts heb ben. dacht Karl. Plotseling bedacht hij. terwijl hij in zijn overjas gehuld bij Kristers bed zat en naar zijn gloeiend Kczicht onder het verwarde donkere haar keek, dat men aan zo'n koorts kon doodgaan. En een gevoel van eenzaamheid overviel hem. zó groot als hij nooit tevoren had gevoeld, niet eens gedurende heel die vorige winter, hoog in 't Noqrden, toen hij tussen al die stugge, zwijgende mensen had geleefd, die soms de hele dag geen woord spraken. Zij hadden elkaar in geen twee jaar gezien, maar hij had altijd gewe ten dat Krister er was en dat zij in de toekomst weer samen zouden werken. Het scheen hem toe dat hij niet zou kunnen leven in een wereld, die Krister verlaten had. De volgende morgen haalde hij er een dokter bij. die longontsteking constateerde en hem deed opne men in een ziekenhuis. Karl kleedde de patiënt aan. zo goed en zo kwaad als 't ging. onder de voortdu rende verzekeringen van de hospita, dat zij zich niets ergers kon voorstellen dan zieke gasten, en dat zij hen nooit had moeten opnemen. ioen telefoneerde hij om een verwarmde auto en reed weg met Krister, die maar half begreep wat er met hem gebeurde. Karl, fluisterde Krister. Kijk eens. Karl! Zijn magere handen beefden, terwijl zij een krant vasthielden, die op de rode ziekenhuisdeken lag uit- Buiten waait de zomerwind gespreid. Hij was zó in de war, dat hij de woorden nauwelijks kon uitspreken. Zijn holle wangen, die zo lang wit als was waren geweest, vertoonden rode vlekken. Karl had zijn hoed op het voeteneinde neergelegd en nam plaats. Zeker iemand die gestorven is. dacht hij. Maar Krister wees niet op de kolom waar de doodsberichten stonden. Zijn magere wijsvinger wees op een paar regels in een geheel andere kolom en Karl las. Wat heeft dat te betekenen? vroeg hij en her las de woorden. Ik snap er geen lor van. antwoordde Krister. Ik heb geen kwaad gedaan, en heb niets met de po litie uit tc staan. Maar ik ben het, het kan niemand anders zijn. Ja, zei Karl, daar is geen.twrijfel aan, jij bent het. Tuinman David Krister Videberg, dat ben jij, geboren de negentiende maart en zo voort, dat ben jij ook, ingeschreven bij de Kerkelijke gemeen te St. Lukas hier ter stede, kan niemand anders zijn, wordt dringend verzocht om zich onmiddellijk, liefst persoonlijk, te vervoegen op het notariskantoor van Suneson Stark, John Ericssonstraat 19. Zij willen jou hebben, dat lijdt geen twijfel. Maar wat moeten zij van mij hebben, Karl? Kan jij begrijpen wat Suneson Stark met mij te maken hebben? Ik geloof dat Videberg weer koorts krijgt, zei de zaalzuster, die juist voorbij ging. Wat is er aan de hand? Krister wees op de krant en zuster Hilde lai. Maar daar behoeft u zich niet zo angstig over te maken, zei zij, terwijl zij de krant opvouwde. Het is geen dagvaarding. Ja, maar ik kan er niet heen, zei Krister. Nou, dan gaat uw broer. Maar wacht, daartoe zal een machtiging nodig zijn. Zij riep een leerling-verpleegster om een blocnote en een pen te brengen. Kijk, Videberg. Volmacht voor Karl Vide berg om op het notariskantoor van Suneson Stark voor mij het woord te doen schryf nu uw naam voluit hier onder, dan zetten wij er onder „patiënt in het Provinciaal Ziekenhuis". En dan zullen wij, Dr. Stenbergen en ik, dit papier als getuigen teke- Met bevende hand schreef Krister zijn naam. Het was niet bepaald schoonschrift. Zuster Hilda ging naar de dokter en kwam een ogenblik later terug met de namen op het papier. Ondertussen hadden drie oude mannen, die in hun ziekenhuiskleren rond liepen, zich om het bed geschaard. Nu is het puik in orde, zei zij, en morgen hoort u dan wel wat deze geheimzinnige advertentie te be tekenen heeft. Dat duurt lang om te wachten, meende Krister. O, u bent toch geen kind meer! Het is natuurlijk een millioenenerfenis uit Ame rika. dacht een der oude mannen, die met zijn le vendige oogjes op een eekhoorn leek. Was 't maar waar. zei Krister. Maar erven doe ik niet, voordat de kalven op het ijs dansen, of voor dat er zeven donderdagen in één week voorkomen. Nu, goede dag, Karl, dank je wel hoor! Karl had het saamgevouwen papier in zijn dun- portefeuiUe gestoken; hij nam zijn hoed. knikte toogd, de academici hoger den gehonoreerd. Ter wille van de op bouw van de staat dienen zij voorals nog ongeacht hun kennis en studie, nauwelijks meer salaris te ontvangen dan de arbeiders. Daarom genoten twin tigduizend middelbare scholieren in Is- dag extra vakantie. De hoofd arbeiders dienen voor een simpele loons verhoging Iedere keer strijd te voeren tot het'uiterste. kele verhouding staat tot dat der wer kers die hun brood verdienen met licha melijke arbeid. In Israël wordt hoofdarbeid onderge waardeerd. Stakingen van handarbeiders komen echter nauwelijks voor. Overi gens zijn de academici in Israël bijna allen in dienstbetrekking. Velen zijn werkzaam bij staatsbedrijven, anderen vervullen een functie in de bedrijven van de Histadroet de machtige vakbond in Israël die tevens werkgever is Israël een staat in de staat vorm OVERSCHOT Dat de hoofdarbeiders in Israël onder gewaardeerd worden geschiedt welbe wust. Het is een maatregel die op den duur zal verdwijnen. De oorzaak is in de loop der jaren uit vele landen tellectuelen naar het Joodse land in getrokken. Aan hen echter heeft Israël niet in eerste instantie behoefte, land kampt van reeds ver voor de roeping van de Joodse staat met tekort aan boeren en arbeiders. In de verstrooiing hebben de Joden zich geworpen op de handel en de in tellectuele beroepen. Enerzijds geschied de dat omdat de Joden op de handel waren aangewezen daar zij uitgesloten waren van, hef lidmaatschap der gilden, anderzijds zóchten zij éen bestaan in hoofdarbeid om door het geestelijke werk als vaak verachte minderneids- groep respect af te dwingen. OMSCHAKELEN Met deze problemen werd Isrs confrontecrd. Vele van haar imn ten uit de beschaafde landen handelaren of intellectuelen, anderzijds kwamen uit de Arabische en Noord- afrikaansc landen tienduizenden die eeu wen in ontwikkeling ten achter stonden. Voor Israël was hel de taak ter ontwik keling van een normale volkshuishou ding uit al deze mensen boei helders te maken. Een omschakeling van handelaren naar arbeiders bh niet op onoverkomelijke moeilijkheden te stuiten. Evenmin was het moeilijk de Joden uit de onontwikkelde staten een vak te leren of ze geschikt te ken voor het boerenbedrijf. Veel moeilijkheden bleek het echter op te leveren de academici om te scho- den, was aan hen plotseling juist het land bestond aan goede vaklieden en boeren werden dezen hoog gesala rieerd. In verhouding gingen de acade mici veel minder verdienen. Nadat eeuwen de Joden zich nauwelijks met lichamelijke arbeid hadden beziggehou den, was aan hen plotseling juiste en grote behoefte. Het laat zich verstaan dat de lichamelijke arbeid overgewaar deerd werd. Was voor arbeid een ci dachten er anders wrang mopje illustreert het. Bij de aanleg van een weg in Israël hoorde de opzichter, een tot arbeider omge schoolde Jemenlet, twee van zijn ar beiders steeds iets mompelen ais zij elkaar stenen aangaven. Toen hij ging luisteren hoorde hij niet anders dan: Bitte Herr Doktor Danke schön Herr Professor. Vele academici in Israël hebben ech ter de kracht gevonden zich te laten omscholen. Aan hun lange studie westelijke universiteiten hebben zij niets meer. Anderen echter hebben een be staan gezocht en gevonden in het geeste lijke beroep waarvoor zij zijn opgeleid. Hun salaris staat echter in geen enkele verhouding tot hun lange studie. Steeds weer pogen zij salarisverbetering te krijgen. Maar de Israëlische regering, hierbij gesteund door de Histadroet, acht hiervoor dc tijd nog lang niet aan gebroken. ONBILLIJK De verhouding ligt nog te ongunstig. Een grote moeilijkheid ook is, dat de onderwaardering van de hoofdarbeiders in Israël thans door degenen die licha melijke arbeid verrichten als een nor male zaak wordt beschouwd. Het wordt door hen als een onbillijkheid gevoeld een medicus voor een consult van hall uur evenveel salaris zou krij gen als een arbeider voor een paar uur Het gevolg is dat zodra bepaalde groepen hoofdarbeiders salarisverhoging de bouwvakarbeiders, havenwei enz. te verstaan geven niet achter- willen raken. W genomen dan zal in den vervolge noodzaak, zichzelf met eigen argu- de loongrens voor de verplichte so- menten zo krachtig mogelijk te doen ciaal-Economische Raad op wrijving en op de gevoelde de lonen, doch van de lonen samen het geheel t met de kosten van levensonderhoud, ningen. ook van de prijzen dus. Het komt ons voor een gelukkig voor- het kan ook deze in dat inbrengen lijkt t onze sociale voorzie- troostende uitwerking hebben, dat het ons opnieuw bevestigt in de overtui ging: er mogen zich op sociaal geslaagd. Een soortgelijk krite- treffen wij al in andere voor zieningen op sociaal gebied aan. Men economisch terrein, door de toene- denke aan de premiebetaling voor mende ingewikkeldheid van het le- de algemene ouderdomsvoorziening, ven, dan allerlei problemen voor- Ook daar een zekere buigzaamheid doen, nog wel in stijgende frequen- om een vast gegeven, tie, maar het lijkt nog altijd mogelijk, Als datumpunt voor de bepaling van een formule voor de oplossing te het indexcijfer denkt de S.E.R. aan vinden. Hoe lang echter zal dit het 15 oktober, als datumpunt voor de vraag wie onder de voorziening val- Tot dusver immers moest steeds ven aan die voor ziekte- en invalidi- weer van buitenaf aan de nieuw vast teitswet. Van verscheidenen gaan te stellen grens worden gedokterd. En hier overigens de gedachten uit r EEN KWAADAARDIGE AANVAL Y7AN DE zijde van het socialistische te doen behoudens wellicht i Kamerlid Kranenburg is giste- enkele contributiebetaling of i ren in de Tweede Kamer een kwaad- even formele handtekening, dienstig aardige, en voor onze parlementaire slechts voor de bestendiging gebruiken gelukkig ongewone, aan- ambt of deze funktie en zonder val gedaan op de minister titie, mr. Beerman. Het socialistische Kamerlid was op merkelijk nieuwsgierig om te weten, daaruit uiteraard enige inkomsten te ontlenen. Dit zou kunnen gelden voor het i tarisambt, waarvan ons in zeker t een even ongebruikelijk, doch onder nister formeel is aangehouden, deze omstandigheden al te gerecht- Soortgelijks kan men zich eveneens vaardigd terstond gegeven antwoord, op goede gronden afvragen voor de gemakkelijk voorbij aan problemen, derlijke plichtplegingen met zich iemand, namens de Ko- brengt. In niet weinige gevallen wordt toch reeds de inschrijving for meel aangehouden, zonder dat at de vervulling iets wordt gedaan. De huidige minister heeft zich als gel personen, die, ook op het ogen- advocaat laten schrappen. Maar men blik waarop ze worden uitgenodigd, mag zich afvragen, of het niet vol doende was geweest, dat hij zich van de uitoefening van enige werk zaamheden had onthouden. En dat dit laatste ook tijdens de korte be- ningin bij monde van enige kabinets formateur tot het ministerschap uit genodigd, kan komen te staan. Ministeriabele figuren zijn in de re- zo het een en ander om handen heb ben. Niettemin wordt aangenomen, dat ze, vaak binnen het bestek van luttele dagen, beschikbaar zijn. Men mag zich voorts afvragen, of stendiging van de inschrijving het er geen ambten en funkties kunnen geval is geweest, is iets waaraan de zijn, die men ook onder het minister- onbescheiden vragensteller niet zal schap formeel aanhoudt, zonder aan hebben getwijfeld, de vervulling ervan ook maar iets DE AMBTENARENSALARISSEN "LTOE zal het straks moeten met de naar haar kennelijk oordeel toch ze- ambtenarensalarissen? -- kere gedachtebepalingen in. Aangenomen moet worden, dat de willen niet gaarne, noch naar binnen regering haar standpunt in deze niet noch naar buiten, de indruk vestigen, in de laatste plaats wil bepalen na- alsof met deze verhoging van drie dat ze zich een oordeel heeft ge- procent het wezenlijke wel zou zijn Om harerzijds toch thans reeds iets niet gemakkelijk dilemma. Begrijpe- te doen, heeft ze nu aan de ambte- lijk is, dat de regering even wil af- naren een voorlopige loonsverhoging wachten. Ze denkt blijkbaar, in fe- in het uitzicht willen stellen, te be- bruari of maart een beter inzicht in palen op drie procent, en deze dan de algemene situatie te kunnen heb- nog, met ingang van 1 januari, als ben. Dat ze tot zolang aan de voor voorschot uit te betalen. zichtige kant blijft. is verklaarbaar. Mag men in de bepaling van dit cij- Aan de andere zijde blijft voor de fer tevens een aanwijzing zien, welke or?anisaties het bezwaar, dat elke gedachten de regering heeft over de voorlopige verhoging het voorkomen' kan krijgen van een definitieve, en dat de aanvaarding van een voor- lopige verhoging de positie van de baar andere gedachten. Het regt- or*anisaties „y de vaststelltog van nngsvoorstel hebben re afgewezen. deflniUeTe cyfer ,och WC1 kan gemiddelde loonsstijging? De organi saties der ambtenaren hebben over dat te verwachten gemiddelde blijk- Nu kan men stellen: het had toch aanvaard kunnen worden zoals het was voorgesteld, te weten als voor schot, zonder dat daarmee dus enige uitspraak was gedaan over het nader ?eru,f> te bepalen definitieve cijfer. De organisaties denken hier kenne lijk anders over. Een voorschot houdt verzwakken. Waarbij ons wel troosten kan de me dedeling, dat het overleg tussen re organisaties tot dusver in goede geest is gevoerd. Moge dit althans zo blijven. gaat r ziet ei Dat vind ik ook. zei dc ander, die op een eek hoorn leek. Maar met zulk haar is het niet zo ge makkelijk om onopgemerkt te verdwijnen, dus 't zal wel niet zó'n vaart lopen. Wees maar niet bang. Videberg! (Wordt vervolgd) Klooster van het kruis teruggegeven De regering van Israël heeft besloten om het „Klooster van het Kruis" weer terug te geven aan het Grieks-orthodoxe patriarchaat van Jeruzalem. Het kloos ter staat precies op de grens van Israël Jordanië en stamt uit de zevende w. Het klooster werd in 1948 uit vei ligheidsoverwegingen door de regering beslag genomen. Jaarvergadering Bond protestanls-christ.- kweekscholen De Bond van protestants-christelijke kweekscholen hoopt zijn algemene jaar vergadering te houden op zaterdag 28 november in het Jaarbeursrestaurant te Utrecht. In de loop van de middag zal en causerie worden gehouden door dr. J. A. A. Verlinden hoofd van de af deling research en documentatie van het ministerie vn o., k. en w. over „prog en onderwijsplanning".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2