cmisn Algemene en personele schenking van Christus Niet-predikanten mogen ook leiding geven ITeifhen Acht nieuwe kardinalen versterken centraal gezag SUCROSA Een woord voor vandaag Kanttekening Evangelisatie door en voor studenten SNELFIX „Mij geschonken" In het christelijke-gerefor- meerde weekblad ,J)e Wekker" schrijft prof. J. J. van der Schuit een serie artikelen voor avond- maalgangers ..ten dis geleid". Deze week schonk hij vooral aandacht aan de persoonlijke woorden: ,Jtlij geschonken." "]\,fIJ geschonken. Hoe sterk per- ■i"* soneel deze woorden zijn komt duidelijk uit in antwoord 21 van onze Catechismus, waar wij le zen: dat niet alleen anderen, maar ook mijvergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zalig heid van God geschonken is. Ook mij! Wanneer ik nu Comrie over de ze woorden lees, zo maakt hij een tweeërlei onderscheid. „Schenken" is naar Comrie allereerst precies hetzelfde als dc algemene roeping. Echter deze „schenking" gaat In die algemene roeping niet op. Daar is in dit woord „schenken" ook iets van een bijzondere roe ping, die meer personele werk zaamheden geeft. T AAT *J Com: eerst lezen, wat Comrie over die algemene schenking of aanbieding zegt. Hij schrijft in zijn Catechismusverkla ring biz. 489(g): „De gemene aan bieding (evenals de gemene roe ping) of het schenken van Chris tus word" allen, waar het Evan gelie verkondigd wordt, gedaan, opdat zij zich daarvan bedienen zouden en de gave Gods aanne men, en het zegel zetten op Gods getuigenis, dat HIJ waarachtig is. Schoon nu dit een recht geeft om de weldaad die God aanbiedt of schenkt, voor zich in 't bijzonder te omhelzen, en het oordeel wordt verzwaard, als wij het niet doen, nochtans zijn wij zo zorgeloos, goddeloos blind en ongevoelig, dat wij dit verwaarlozen en niet de minste acht daarop slaan, vermits wij zo geheel dood in de zonden zijn, dat wij geen besef hebben van onze rampzaligheid, wij ingedompeld zijn, noch van ae zaligheid, die ons om niet geoffreerd, geschonken, of aange boden wordt". In deze woorden van Comrie kunt u de weergave ontdekken, van wat wij lezen in onze belijde nis, als de Vijf art. tegen de Re monstranten ons zeggen: „Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in de gekruisde Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe, welke belofte alle volkeren en mensen, tot Welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt zonder onderscheid moet verkon digd en voorgesteld worden, met bevel van geloof en bekering". Als zulke woorden eens niet stonden in onze belijdenis, hoeve- lcn zouden tegenwoordig te tellen zijn, die iemand spoedig in de rij der Remonstranten indeelden, als hij zulke krasse woorden en zulk een ruim aanbod van genade liet horen TVf AAR al moeten wij eerst een •L'l oog hebben voor deze algeme ne schenking of aanbieding der belofte Gods, wij moeten weten af te dalen tot het personele, zullen wij de zin van ons Avondmaals- formulier leren kennen. Immers in ons Avondmaalsfor- mulier geldt het niet „allen volke, tot welke God Zijn Evangelie zendt", maar geldt het de bonde- llngt, die door God zelf in een te dere relatie is gesteld in het mid den van Gods Kerk op aarde. Deze bondeling zijn de beloften Gods in Christus niet alleen ge schonken. maar ook verzegeld door dc sacramenten van doop en Avondmaal. wie God zijn belofte niet heeft zegeld. Al is het waar. dat zowel de heiden als de bondeling van na ture verloren liggen voor God, wij zullen toch nimmer hebben te ver geten, wat de Heere zegt in Zijn Woord: „Aan Jakob heb Ik mijn inzettingen bekend gemaakt en al zo heb Ik geen volk gedaan, en Zijne rechten, die kennen zij niet (Ps. 147:19—20). Het is ongeveer hetzelfde, als wat Paulus schrijft in de brief aan de Romeinen (3 12). „Welk is dan het voordeel van de Jood? Of welke is de nut tigheid der besnijdenis? Vele in al le manier: want dit is wel het eer ste dat hun dc Woorden Gods zijn toebetrouwd". Het gaat bij Paulus om een verbondsbetrekking tot God, die niet louter uitwendig, die niet in het zichtbaar sacrament, is te ont dekken, maar die in het hart ze telt. Het moet worden een toebe horen aan den Heere in Geest en in Waarheid. Dat is de wezenlijke diepte van het Verbond. i zou men allicht hieruit! de conclusie trekken dan betekent het ook niet veel om Jood om bondeling te zijn. Maar dan heeft men Paulus niet begrepen. Neen, Israël is hoog bevoorrecht, maar daarvan ligt de reden niet in het Jodendom, niet in hun houding te genover God, doch in Gods hou ding tegenover hen. Naar Gods vrijmachtige verkiezing is dit het eerste, dat hun de woorden Gods zijn toebetrouwd. Opmerkelijk. Paulus spreekt hier „dit is het eerste". Hier is men geneigd te vragen: „en wat is dan het tweede of wat zijn dan de andere zegeningen, die dit Joden- dorp boven het heidendom ten deel zijn geworden" Wie zo denkt, be seft nog niet ten volle, welk een waarde en welk een zin Paulus wil leggen in de uitdrukking: „hun zijn de Woorden Gods toebe trouwd". Met dat éne is al het andere ge- J ~n gegeven. t?n Ui C( noemd e Hervormde synode opent de iveg Classis tegen overgangsbepaling O1; Advertentie de meest gevraagde iP „Woudschoten" is op het ogenblik de hervormde syno de weer bijeen voor een twee daagse zitting. Op het program ma stonden een groot aantal be noemingen, maar de belangrijk ste beslissing die de synode van morgen zal nemen is de benoe ming van een kerkelijk hoog leraar te Leiden als opvolger voor prof. dr. K. H. Miskotte. De synode heeft reeds beslo ten om ten behoeve van kleine gemeenten die niet meer in de pastorale verzorging kunnen voorzien toestemming te geven dat ook niet-predikanten de be voegdheid krijgen om leiding te geven. Om tot deze stap te kunnen over gaan moest de synode een wijziging aanbrengen in de kerkorde. Het be treft hier gemeenten die te klein zijn om nog zelfstandig een predikant te kunnen onderhouden. Zij kunnen nu toestemming krijgen om van de kerk- ordelijke bepalingen af te wijken. Dit zal dus de weg naar de kansels openen voor ouderlingen die overigens in gewone dagelijkse leven staan. Bovendien is de synode er toe over gegaan om de mogelijkheid te schep pen aan gemeenten met minder dan 1000 zielen (belijdende en dooplid- maten) dispensatie te verlenen om d( leeftijdsgrens van 70 jaar voor ambts dragers in acht te nemen. Nederland werd gepasseerd Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Waddinxveen: J. T. Door nenbal te Oene. Aangenomen naar Harich: Fr. A. K. van der Schoot, vic. tc Drachten: naar Oirschot cn Best: J. L. v. d. Berg te Usquert. Bedankt voor Enkhuizen ftocz.): C. J. Pak te Oldenkeppel; voor Harlingen (tocz.): G. Wassenaar tc Harderwijk. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te 's-Graveland: J. van Wat- tum Pzn te Midwolda. Old. CHRIST. GEREF. KERKEN' Tweetal tc Huizen N.H.: B. Bijleveld te Noordcloos en D. Slagmolen te 's-Gra- venzande. EV. LUTH. KERK Aangenomen naar Zaandam: J. Halle- was te Oude- en Nieuwe-Pekela. Het gonsde gistermiddag van de geruchten in rooms-katholiek Nederland. Onbevestigde berich ten zeiden dat de paus negen nieuwe kardinalen zou benoemen en dat de aartsbisschop van Utrecht, B. J. Alfrink, er een van was. Groot was de teleur stelling toen bleek dat er we] acht kardinalen zouden worden benoemd, maar geen Nederlan der op de nominatie stond. Onder de nieuwe kardinalen bevinden zich drie Italianen, twee Amerikanen, een Spanjaard, een Duitser en een Schot. Zij zullen allen, met uitzonde ring van de aartsbisschop van Chicago, A. G. Meyer, een standplaats krijgen in Rome om deel uit te maken van de Romeinse curie. Dit betekent een versterking van het centrale gezag in de kerk. Zegslieden verklaren dat de paus uit deze leden van de curie een organiserend of toe zichthoudend college wil vormen voor de voorbereiding van het wereldcon cilie dat waarschijnlijk over drie jaar zal worden gehouden. Verscheidene van de nieuw-benoemde prelaten zijn reeds zeer bejaard. Het college van kardinalen, dat jaren lang bestond uit 70 leden. Ls nu uitge breid tot 79. Er heerste vooral teleur stelling in de Philippijnse en Neder landse kringen omdat de hoofden van de belangrijke aartsbisdommen Utrecht en Manilla werden gepasseerd, en de hoop de grond in werd geboord dat het regionale gezag versterkt zou wor den. Als troost moet dan de veronder stelling dienen dat de paus spoedig nog meer kardinalen zal benoemen. Hoewel er nog geeri protestantse reacties bekend zijn lijkt het waarschijnlijk dat men zich niet al te enthousiast zal be tonen over de versterking van het cen trale gezag, omdat de geschiedenis steeds bewezen heeft dat mogelijke vernieuwingen en hervormingen vrij wel onmogelijk worden wanneer de curie de macht in handen heeft. Conferentie geref. zendingsarbeiders in niet-geref. dienst Het is gebleken, dat er verschillende leden van De Gereformeerde Kerken in zendingsdienst gaan van andere dan Gereformeerde Kerken en zendingen. Dc Zending van De Gereformeerde Kerken stelt er prijs op om het contact met deze mensen te leggen en ook in de toe komst in de een of andere vorm te on derhouden. Om te beginnen zal tijdens het weekend van 20 december a.s. in het Zendingscentrum voor deze groep een conferentie worden gehouden, waar allen worden uitgenodigd, die binnen afzienbare tijd in de zendingsdienst ho pen uit te gaan. De kern van deze groep zal worden gevormd door 13 zendings arbeiders, die in opleiding zijn aan de Nederlandse Zendingshogeschool in Oegstgeest en die bestemd zijn voor het werk op Nieuw-Guinea. Als sprekers zijn gevraagd Prof. Dr. H. Bergema, dhr F. Smit en Ds B. Richters. Aan deelneming van deze conferentie zijn geen kosten verbonden. Opgaven dienen plaats te vinden aan het Zendingscentrum te Baarn. Minister Cals kan zich verenigen met de slotsom van de commissie televisie- onderwijs, dat de uitzendingen op het terrein van de schooltelevisie zowel in de tijd van proefnemingen als daarna onder gelijkgerechtigdheid van de Ne derlandse Televisie Stichting en de om roepverenigingen enerzijds en het onder wijs anderzijds voorbereid en uitgevuurd dienen te worden. bepaling 238d van de kerkorde. Het gaat hier om de hervormde gemeenten, waar in noodvoorzieningen voor minderheids groepen getroffen zijn. Een aantal ge meenten is niet bereid in het kader van deze noodvoorzieningen hen, die belijde nis des geloofs afleggen, de gedoopten en de kerkelijk ingezegenden in de boeken der gemeente in te schrijven. De synode heeft voorgesteld déze ge- doopten, nieuwe lidmaten en ingezegen den in te doen schrijven in de registers die door de provinciale kerkvergadering worden bijgehouden. Hiervan zal dan door de provinciale kerkvergadering be richt aan de betrokken kerkeraad gezon den worden. Slechts een minderheid der classicale vergaderingen heeft voor ge adviseerd. De synode heeft besloten te bepalen, dat bfj weigering van een kerkeraad de betrokkenen in de registers der gemeente in te schrijven de provinciale kerkverga dering eerst langs de weg van broeder lijk vermaan de kerkeraad alsnog zal trachten te bewegen dit te doen. Is in schrijving na drie maanden niet geschied, dan komen de namen in de voorlopige doop-, lidmaten- en trouwboeken, die bij de provinciale kerkvergaderingen be rusten. Deze zullen een afschrift aan de gemeente ter plaatse zenden. Kerk en school In de avondvergadering waren namens de Raad voor de Zaken van Kerk School een aantal leden aanwezig. In beleidsnota hadden zij een aantal punten neergelegd. Ze betroffen de mammoet wet, de kwestie van de grondslag vai algemene school, de hervormde visie het punt van de schoolverhoudingen Ook over de kwestie Papendrecht had de Raad zich bezonnen. Het verslag dat ons door het hervorm- de persbureau is verstrekt is zeer sum mier en onvolledig. Het gaat op geen var deze punten in. Wel wordt nog opge merkt dat prof. dr. Roscam Abbing op merkte, dat het plan van minister Cals om voor hen die beschikken over een diploma Gymnasium B ook de weg naar de theologische studie open te stellen, nimmer in de synode is besproken. Hij meende dat dit voorstel ten onrechte is verworpen. De mammoetwet kan echter aanleiding zijn dit onderwerp alsnog grondig te bestuderen. Prof. Roscam vroeg zich ook af of er iet een nieuwe weg gezocht moet wor- en voor het godsdienstonderwijs op de scholen. Hij voelt voor het aanstellen van speciale krachten, zodat niet slechts de wijkpredikanten. die toch al overbelast zijn, dit werk zullen moeten verrichten. Volgens het verslag hebben een groot aantal sprekers het woord gevoerd over de beleidsnota van de Raad voor Kerk School, maar van deze bespreking zijn geen mededelingen aan de pers verstrekt. Advertentie Voor de slanke lijn! n dc hele wereld cnthoui De synode heeft tevens een groot aan tal benoemingen verricht. Zo werd dr. S. Rozemond te Leiden benoemd tot lid van de Raad voor Kerk en Samenleving, dr. H. Schroten van Rotterdam tot lid voor de Raad voor Kerk en Theologie. Ds. J. van Velden van Dordrecht werd benoemd tot secundus lid van de Generale Com missie voor de Behandeling van Bezwaren en Geschillen. Dr. A. T. van Leeuwen van Knijpe werd nu officieel benoemd tot predikant voor buitengewone werkzaamheden. Hij zal werkzaam zijn als secretaris van dt Raad voor de verbreiding van hel Evangelie en als directetur van de stich ting „Kerk en Wereld". Tevens heeft de synode een vrouwelijke predikant be noemd voor buitengewone werkzaam heden, nl. mej. ds. J. H. Stegeman voor de geestelijke verzorging van de ge- repatrieerden in de contractpensions bin nen de provincie Zuid-Holland. Bovendien zijn voor 72 raden en commissies niet minder dan 126 her benoemingen gedaan. In de plaats van prof. dr. P. Smits is in de Raad voor Kerk en Theologie benoemd dr. J. Sperna Weiland. Saneren ontgroening geen overheidstaak (Van onze parlementsredactie) Minister Cals meent, dat hij geen di recte taak heeft bij de bestrijding van excessen bij de ontgroening, straat schenderij en obscene teksten in liede renbundels der studentencorpora. heeft de bewindsman in zijn me van antwoord aan de Tweede Kamer meegedeeld. De minister legt er de nadruk op, dat de verantwoordelijkheid van rijksover heid en universiteit ten aanzien van het welzijn der studenten haar grenzen heeft naar de zijde van het gezin en van de persoon van de student. De opvoeding van studerende kinderen berust primair bij de ouders. Van de zijde der studen tenverenigingen streeft men ernaar ex cessen te voorkomen. Overigens is hand having van de tucht en orde onder de studenten opgedragen aan de rector- magnificus. BOEKENHOEK De strijd orq het ruimtestation, door Patrick Moore. Vertaling Ton Stam. Prisma-Juni-ores. Uitgave Prisma, Utrecht. Professor Zegellaks eiland, door Daan Zonderland. Illustraties C. W. Voges. Prisma-Juniores. Uitgave Prisma, Utrecht. Andy in de branding, door Vivian Breek. Vertaling A. K. W. Wolsak-van Dorp. Prisma-Juniores. Uitgave Pris- ia, Utrecht. De schat in de watermolen, door Mal colm Saville. Vertaling A. K. W. Wol sak-van Dorp. Illustraties Harry Pettit Prisma-Juniores, Uitgave Prisma, Utrecht. Biggies en zijn makkers, door W. E. Johns. Vertaling C. Verlinden-Bakx. Prisma Juniores. Uitgave Prisma, Utrecht. Onrust aan de Waddenkust, door Frank Knight. Vertaling S. Klooster- man-Sterrenberg. Prisma-Juniores. Uit gave Prisma, Utrecht. Lasse Lar, door Ingrid Bachér. Ver taling Willem Enzinck. Uitgave De Tijdstroom, Lochem. De wind waait waarheen hij wil, door Jeanne Adelphe. Vertaling J. S. Q. Hille Ris Lambers Hattink. Uitgave De Tijdstroom, Lochem. In de muur om het Nieuwe Jeruzalem tussen God en de mens die buiten staat, is een poort. De bijbel zegt een paarlen poort. We zingen er vaak van, maar weten we ook waarom God dit beeld gebruikt? Een parel is een levende steen, die groeit in een oesterschelp. Maar een parel ontstaat maar niet zo vanzelf. Aan de wieg van iedere parel staat het lijden. Een klein kiezeltje of ander scherp voorwerp dringt op de een of andere manier de schelp binnen en prikt in het weke vlees van de oester. Deze scheidt dan een vloeistof af en brengt die om het pijn veroorzakende ding. Iedere parel is geboren uit lijden. Daarom spreekt de paarlen poort niet slechts van overweldi gende schoonheid, maar ook van het lijden van Jezus Christus. Christus ging staan midden in de muur van Gods heiligheid. Daar werd Hij tot zonde voor ons en droeg de straf, die wij zelf hadden moeten dragen. Maar zo opende Hij voor ons ook de weg tot God. Dat Christus tot zonde werd voor ons betekent niet dat wij er zijn, maar wél dat de weg geopend is. Christus brengt niemand tegen zijn wil in de Heilige Stad. Hij heeft de weg geopend en vraagt van ons gehoorzaamheid om tot Hem te komen en ons aan Hem over te geven. EVANGELIE ONDER STUDENTEN 0E christenstudenten te Utrecht vieren er hoogtij, bij voorkeur tot hebben deze week bestemd i grondige voorbereiding, hun diep in de nacht. Het is ook de wereld, waarin ge- destudenten in aanraking te brengen sproken mag worden over het Evan- Ichthus-actie in Utrecht gestart (Van een onzer verslaggevers) Gisteravond is onder grote belang stelling in het concertgebouw Tivoli te Utrecht de Evangelische Studenten Actie 1959 Jchthusgestart. Een week lang staat het studentenleven te Utrecht in het teken van dit appèl Elke avond is er een samenkomst in Tivoli. Het voorlopig einde is op vrij dag, wanneer een gezamenlijke maal- Lijm zonder klemmen met van Ceta-Bever Maar toen zij zo ongeveer tien of elf jaar was, bedacht haar vader iets. waarmee hij haar hielp. Het was zo eenvoudig en toch was het beter dan alle andere dingen, die zij hadden geprobeerd. Het was op een dag dat zij huilde, omdat zij niet was als andere kinderen en ook niet kon doen wat an deren konden. Hij nam haar op zijn knie en toen zei hij: Nu zal ik je eens iets vertellen. Er zijn veel dingen die je met kunt. Jc kan niet fietsen en niet dansen geen gymnastiek doen en niet skiën... ja. ik geloof dat hij nog meer opsomde. En dat zul je ook nooit kunnen, zei hij. Maar eén ding moet je wél kunnen, cn hij keek haar aan. je moet een bochel kunnen hebben! Ja dat zei hij. Nu werd dat woord thuis nooit genoemd, het kwam nooit gekregen. Je moet flink en kundig e toch. En sedert die dag. zie jc, was het of alles lang zamerhand anders werd voor haar. Zij beklaagde zich niet meer, zoals zij vroeger wel deed. Zij ver langde niet meer te kumen. wat zij nooit zou kun nen. Zij zei tot zichzelf, zoals haar vader haar had geleerd: ik heb een bochel, en dus moet ik een bo chel kunnen hebben. Ik zal toch proberen om een echt mens tc worden. En nu zeg ik hetzelfde je moet ziek kunnen zijn. Je moet dU :-t nen dragen, zolang zij duurt f heel je leven, zoals een bochel dragen zonder klagen, als een echt jouw opgave ora te naaien en geld te verdienen zo als Marit, of om klassen over te slaan zoals Ragn- hild. Jouw opgave is nu heel eenvoudig ziek te kun nen zijn. Begrijp je" Elin antwoordde niet dadelijk. Zij scheen de woor den in zich op te willen nemen, cn tot haar bezit te maken. Ja. zei zij ten slotte. Ik begrijp het. En ik zal het proberen. Zij hield woord. En vanaf dat ogen blik werd alles gemakkelijker. De lucht werd ho ger. Zij zag licht ziekte kun- dia duurt niet n je moet het i r'e toekomst. Buiten waait de zomerwind Juffrouw Falk vertelde nooit meer van dat bo cheltje, en Elln sprak er ook nooit meer over. Maar zij kwam telkens terug, zij bracht boeken mee en ook soms het een of ander wat Elin's eetlust op kon wekken, of haar plezier deed. Zo langzamerhand werd zij een vriendin van de hele familie. En allen verheugden zich op een be zoek bij juffrouw Falk, zodra Elin zover was, dat zij ertoe In staat zou zijn. Karl en Krister hadden hun respectieve banen in de tuin van Charlottendaal niet teruggekregen. Het was een teleurstelling voor hen, want zij voelden zich daar vastgegroeid, maar onverwacht kwam het niet. Zij waren er nooit zeker van geweest en Sundberg had niets beloofd. Wij zullen zien, had hij gezegd, kom maar eens horen als de diensttijd om is. Misschien was het dom van Krister geweest, die het eerst klaar was. niet naar huis te gaan en zich op de plaats zelve op de hoogte te stellen. Maar hij meende het vooruitzicht te hebben op een tijde lijke betrekking bij een kweker in Eksjö, daarom schreef hij maar. toen zijn diensttijd ten einde liep. Na een lange tijd wachten kreeg hij ten ant woord. dat Sundberg genoeg hulp had op 't ogen blik. Hun bezittingen, die achter slot stonden in een schuur op Charlottendaal, konden daar voorlopig wel blijven staan. Krister nam het werk dat hem aangeboden werd aan, hij wilde toch op Karl wachten. Het was bij geen van beiden opgekomen om niet samen te wer ken, zodra zij uit dienst kwamen. Zij hadden niet krijgen r de Jonas Alstramerstraat anders dan door brief kaarten met Kerstmis en met verjaardagen. Van schrijven kwam nooit veel. En van thuis had den zij ook niets anders dan korte groeten terug ge kregen. Toen Karl's diensttijd was afgelopen, hij had dc laatste maanden mee gewerkt aan het uit graven van een moeras, hoog in 't Noorden land, toen lukte het ook hem werk wel op een landgoed in Halsingland, zijn dienstplicht moest vervullen, en iemand in zijn plaats moest komen. Een van zijn kameraden, die daar thuis was. had hem dat werk bezorgd. Karl werkte meer dan een half jaar als boer. Toen men hem daar niet langer nodig had. had hij waarschijn lijk wel werk kunnen krijgen in die s'-reek. aange zien er meestal te weinig mannen waren voor boe renwerk. Maar hij verlangde zo weer hetzelfde werk te hebben als vroeger, dat hij er half ziek van werd. Hij wilde in een tuin werken, het was hem soms te moede of hij ten onder zou gaan, wanneer hij niet zijn vroeger werk, dat hem lief was, zou mo gen hervatten. Hij verlangde ook naar huis, naar de mensen bij wie hij thuis hoorde. Hij wilde op een zaterdagavond bij de Erikssons in de keuken zitten, de gezellige warmte daarbinnen voelen, Kris ter horen kibbelen met Marit. zij was nu zeker al volwassen, Marit, en de anderen waren natuurlijk ook opgegroeid, hij zou hen misschien nauwelijks herkennen. Nou ja, meer dan twee jaar was het niet. al leek het een eeuwigheid.. Hij wou ook naar dominee Engblad; hij had over vele dingen nagedacht sedert hij hem de laatste keer had gezien en daar wil de hij met hem over spreken. Neen, hij wou naar huis. maar vooral wou hij weer tuinwerk hebben. En Krister zou natuurlijk hetzelfde willen, daar twijfelde hij niet aan. Krister stond hem op het station op te wachten, toen hij thuis uit de trein stapte. Zij bleven even elkaar staan, zonder eigenlijk iets tc zeg- h00fd tot de voeten gen. Zij namen elkaar op. tijd voor alle leden der universitaire gemeenschap te Utrecht. Een week later zal op „Het Grote Bos" te Drie bergen een slot-weekend zijn voor hen, die gehoor gaven aan het appèl van Jchthus''. De actie „Ichthus" komt niet uit de lucht vallen. Een jaar geleden kwa men enige christen-studenten uit ver schillende corpora op het denkbeeld om een groot appèl voor Christus te houden. Het waren leden van de N.C.S.V.van de Sermo-groep, geleid door de gereformeerde studentenpredi kant dr. J. M. van Minnen; van de werkgroep, geleid door de hervormde universiteitspredikant dr. E. J. Beker, van de S.S.R. etc., die een comité vormden. Een jaar lang kwam men dinsdags avonds bijeen om het werk voor te bereiden. Er waren wel eerder der gelijke acties gevoerd, maar niet op grote schaal. Daarom wilde men ook goed voor de dag komen. Een bezoek aan Engeland, om te zien hoe soortgelijke appèls déar ge voerd worden, bracht de comitéleden in aanraking met de predikant Ken neth F. W. Prior, die geregeld als leider van zulke acties optreedt. Rev. Prior verklaarde zich bereid om dit ook in Utrecht te doen. Dat hij nooit in Nederland was geweest en geen woord Nederlands verstond, werd geen bezwaar geacht. Studenten kunnen met de Engelse taal wel overweg en vendien zou zo'n vreemdeling aantrek kingskracht kunnen oefenen, vond men. Rev. Prior, die wij gisteren ont moetten kort nadat hij op Schiphol was gearriveerd, is geen studenten predikant. Hij is een gewoon paro chiegeestelijke van de Church of England, maar omdat er in zijn pa rochie nogal wat studenten gevestigd zijn. kwam hij al gauw in aanra king met de universitaire wereld in deze stad. En sindsdien leidde hij al tal van „missions". Het hoofdonderwerp van iedere avond wordt behandeld door r Prior. De onderwerpen zijn: Wie Christus? Wat deed Christus? Hoe reageren wij op Christus? De uitdaging van Christus. Zijn toespraak wordt voorafgegaan door het getuigenis van een student en van een professor. (L. de Klerk, Leiden; R. Hooykaas, Amsterdam; F. W. Prins, Rotterdam en mr. S. C. graaf van Randwijck). Er is telkens muzikale medewerking van eerste rangs ensembles en artisten. Ook aan de gezamenlijke maaltijd spreekt rev. Prior. Tafelpraeses is daarbij ds. D. N. Wouters, geref. predikant te Mon nikendam. die ook samen met prof. dr. W. C. van Unnik op het slot weekend spreekt. Zowel rev. Prior als alle vijftien le den van het actiecomité zijn dagelijks te spreken voor hen, die meer wil len weten van hetgeen op de getuige- (Wordt vervolgd) nisavonden is gezegd. met het Evangelie. Van harte hopen wij, dat zij gelie. Het dient er zelfs te gebeuren met enige voorkeur. Want het mag len slagen, velen te bereiken. We worden gezegd, dat ook en juist hopen het voor henzij zullen de er- in dit opzicht de studentenmaatschap- varing opdoen van zovelen vóór hen, pij kansen en gelegenheden biedt, dat het bijdraagt tot versterking van We zouden bijna willen zeggen: de het eigen geloofsleven zodra men er niet-christenstudent rekent erop, dat zich toe zet, ook anderen daarvan de christenstudent naast hem van deelgenoot te maken. Niet minder wensen wij het hun i destudenten toe. De studententijd is dagen, in het algemeen reeds een belang- Of vergissen wij ons en heerst in het rijke tijd, vaak beslissend voor het studentenleven van vandaag iets van verdere leven. Opgedane indrukken doffe onverschilligheid? De on- blijven bij. Het is een tijd van dik- verschilligheid van wie weinig wijls plotselinge overgang. Van het het leven verwachten? Dan echter beschuttende ouderlijk huis neemt wordt het spreken over het Evangelie men afstand: ontvankelijk staat men weliswaar moeilijker, doch wellicht tevens nog belangrijker. tegenover wat komen gaat. Het is ook een tijd van onzekerhe- De christenstudenten in Utrecht wil den. Aan allerhande vermeende len in deze week met hun medestu- vastlgheden wordt geducht geschud, denten gaan spreken over hun ge en zij worden op haar sterkte be- loof, omdat zij zich bewust zijn, dat proefd. De student is kritisch ingc- zij hun medestudenten iets heel we- steld. Maar, al kritisch ingesteld zenlijks zouden onthouden, indien zij zijnde is hij zoekende. daarvan zwegen. Er is in de studentenmaatschappij Het zal hun niet altijd gemakkelijk ook een sterk ontwikkelde solidari- vallen. Maar zij mogen zich gesteund teit. Men is bereid naar elkaar te weten door de nabijheid van de luisteren. Men verwacht van elkaar Geest van God, die immers daar is te horen datgene waardoor men in- waar het Woord wordt gesproken, nerlijk bewogen wordt. Disputen KARDINAALSBENOEMINGEN QOK DE protestant behoort zijn thans tot 31 is geklommen. belangstelling te hebben voor Het ligt voor de hand, dat een en an- hetgeen binnen de kerk van Rome der in verband wordt gebracht met gebeurt. het grote rooms-katholieke concilie, Dit geldt uiteraard in het bijzon- dat de paus heeft aangekondigd, doch der de dogmatische ontwikkeling. De waarvan door de protestantse we- vraag is dan, of de scheiding tussen reld weinig wezenlijke toenadering protestantisme en rooms-katholicisme tot het protestantisme wordt ver smaller dan wel breder wordt? De wacht. eerlijkheid gebiedt vast te stellen, Maar het is ,,De Volkskrant" niet ont- dat van een smaller worden van de gaan, dat de nieuw benoemden van scheiding vooralsnog niet mag wor- hoge leeftijd zijn. Slechts één hunner den gesproken. Vaak lijkt zelfs het is geboren in deze eeuw, en hij is tegendeel het gevaL tegelijk de enige die geen deel zal Aandacht moet er ook zijn voor an- gaan uitmaken van de Cnrie te dere aspecten binnen het leven der Rome. Zodat het blad tevens neigt rooms-katholieke kerk. Welke ge- tot de gedachte, dat de benoemingen stalte krijgt in deze tijd het bestuur vooral méé het karakter dragen van over deze kerk? eerbetoon. In verband met dit laatste zal ook Er is dus binnen de rooms-katholieke de protestant de benoeming juist kring zelf alsnog onzekerheid om- dezer dagen verricht van een acht- trent wezen en bedoeling van deze lal nieuwe kardinalen niet zijn ont- benoemingen. Waarover géén onze- gaan. Daarmee is het aantal kardi- kerheld is, is de teleurstelling onder nalen zelfs op 79 gekomen, naar het onze rooms-katholieke landgenoten, schijnt een bijzonder hoog getal, dat de eer van de benoeming tot kar- waaraan, zo vermoedt men, zelfs nog dlnaal ook ditmaal niet tevens is nieuwe uitbreiding zal worden ge- toegevallen aan de aartsbisschop van geven. Utrecht. Begrijpelijk dat men vorst naar de Bij vorige gelegenheid reeds had bedoeling van deze benoemingen, mén aan teleurstelling uitdrukking Zulks geschiedt overigens ook bin- gegeven. nen de rooms-katholieke kring zelf. Thans schrijft „De Volkskrant": Zo is „De (r.k.) Volkskrant" geneigd, „We onthouden ons van openbare in het feit van deze benoemingen een spijtbetuigingen; ze worden in Rome versterking te zien van de Curie te blijkbaar niet op prijs gesteld". Rome: het college van de te Rome Duidelijk is nochtans, dat men aanwezige kardinalen, wier getal blijft hopen. HARD TEGEN HARD ALS de besprekingen tussen de Voor disengagement (het terugtrek- Britse premier Macmillan en de ken van de strijdkrachten van bui- Westduitse bondskanselier Adenauer tenlandse mogendheden uit Ccntraal- over enkele dagen achter de rug Europa) voelt hij niets, omdat zij de zijn zal er ongetwijfeld een commu- gehele structuur van de westelijke niqué worden uitgegeven, waarin defensiegemeenschap in gevaar zou wordt gezegd, dat in een hartelijke brengen. sfeer werd onderhandeld en dat er Macmillan, die in het voorjaar disen voor Engeland en West-Duitsland een gagement als een tovermiddel voor tijdperk van beter en blijvend be- het Duitse probleem voorstelde, grip is aangebroken. van Adenauer de stille wenk, Toen het bezoek van de Britse mi- dat geen enkele verantwoordelijke nister van buitenlandse zaken, Sel- staatsman in het Westen de Navo in wyn Lloyd aan Parijs was geëin- gevaar wil brengen. Zeer diplomatiek digd werd een soortgelijke verklaring voegde hij er aan toe, dat iets der- gepubliceerd, die vele Britse bladen gelijks zeker niet door Engeland zal in de verleiding bracht, te spreken worden overwogen, van een herstel van de Entente Cor- Een ander probleem, waarover Mac millan en Adenauer het niet eens zijn, is de kwestie Berlijn. De West- duitse bondskanselier wil dit vraag stuk liever in de doofpot doen, tot dat het ter sprake komt als onder deel van een topconferentie over de ontwapening. Van dit laatste is Adenauer begrijpe- tor ^tVgcnstr'ijdtge''belangen "langs UjkeiwUs een groot voorstander. Hij elkaar heen werken. Is dit ih eeono- ee'oott in de oprechtheid van Chroesj- mLsch opricht het geval, ook ten verlangen naar vrede, al be- aanrien van politieke problemen de overwegingen, die de gelden derellde bezwaren. KussUche premier daarbij heeft. Adenauer is niet In de eerste plaats Niettemin meent hij, dat het Westen naar Londen gegaan om de zwaar- het ontwapenlngspian van de Rus gehavende Brits-Duitse relaties op »rlen* moet, ne„men' te lappen. Naar buiten zal hij zeker De kanselier geloott echter met in zijn best doen, een gunstige indruk een gedeeltelijke of tot een bepaal- achter te laten, maar tn de eonfe- «Ie zone in Europa beperkte ontwa- rentiekamer zal het hard tegen hard fhing, vooral wanneer Duitsland gaan omdat er voor West-Duitsland daardoor definitief verdeeld zou zeer veel op het spel staat. "ord"' en zijn banden met het Wes- Voor zijn vertrek naar Londen heeft ten vrijwel geheel zou moeten door- Adenauer al een voorproefje gegeven vnijd'n. En daar zal Adenauer in van wal Macmillan te wachten staat, h« zijne over zeggen. diale, de „hartelijke verstandhou ding", die met ups en downs meer dan een eeuw tussen Engeland en Frankrijk heeft bestaan. Zo gemakkelijk gaat het echter niet, zeker niet in de betrekkingen tussen landen die hoeveel zij ook met el kaar gemeen hebben door schijn-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2