CHRISTELIJK jjU Mammoetwet is „onvoldragen" I Hedendaagse theoloffi sub-armiiiiaaiis gie Blikman Sartorius PLEIDOOI VOOR VRIJERE VORMING PACHTPRIJZEN AJlUitUlJ SANA- TOGEN Een woord voor vandaag Kanttekening IProtestanten vragen godsdienstvrijheid Grondwet mag niet worden geschonden Consequente politieke opvoeding in Hongarije Discussie aver de uitverkiezins Gisteren tiet dr. Nicole zien dat tiet arminianwme de deur opende naar het humanisme: DR. WILEY: Maar Is de leer van de Unitariërs in New Eng land geen reactie op het calvinis me? Daar zien we toch ook een groeiend verval. DR. NICOLE: Ja. ik beschuldig ook niemand omdat ik mezelf bo ven hen stel. De vraag is echter of ik geloof dat de arminianen in de geschiedenis de vruchten heb ben geplukt van hun geloof, vruch ten die door de calvinisten waren voorspeld. En dan antwoord ik ..J»." ley? DR. BROMILEY: Het la een erg ingewikkelde historische ma terie. Aan de ene kant moet ik, geloof ik, voorop stellen dat de calvinist in evangelisatie- en zendingsarbeid verre voorbij ge streefd is door de beweging die gegroeid Is uit het piëtisme. Ik {leloof echt niet dat gezien de hls- orische feiten ook maar één cal vinist zou kunnen en willen bewe ren dat hij evenveel aan zending en evangelisatie heeft bijgedragen als zij. Let wel dat ik niet zeg dat hij in het geheel niets heeft gedaan. Maar het is wel twijfel achtig of hij evenveel zending heeft bedreven als de arminianen. al betreurt hij wel vaak de ma nier, waarop zij hun zending heb ben bedreven en de gevolgen. In de tweede plaats, is er natuurlijk een zekere waarheid in de uit spraak dat het calvinisme als tot wat wij vandaag in de gere formeerde of calvinistische landen zien. In de Schotse Hooglanden zien wij bijvoorbeeld, hoewel het in het geheel geen nationale trek is. sinds de vorige eeuw het type prediking optreden, waarover ar. Wiley sprak. De mensen waren daar bezig met hun eigen genade toestand en niet meer in staat om nog iets te doen voor het evange lie of voor wat dan ook in het dagelijkse leven. Voor een groot deel is het activisme van de cal vinistische landen een gevolg van de infiltratie van andere elemen ten van moralistische elemen ten en van de latere puriteinse leer. Daarom mogen we niet zo maar zeggen dat bepaalde bewe gingen in gereformeerde landen de vruchten waren van het calvi nisme. zoals de calvinisten zelf zo gemakkelijk doen. Aan de andere kant geloof ik toch ook weer dat we dit ten goede van het calvi nisme moeten zeggen, dat de bewegi i gem aki x»r de nnigheid en dat de gehele dens van de arminiaanse bewe ging leidde in de richting van de vrijzinnigheid van de negentiende eeuw. U ziet dat in het sociale werk. U ziet dat in veel van het zendingswerk. U ziet dat in het evangelisatiewerk en de gevolgen daarvan. Zodat we nu kunnen zeggen, dat. hoewel zij voorop gingen om het universele aanbod van Gods genade aan de volkeren te prediken, zij dit toch zo deden dat zij historisch gezien welhaast onvermijdelijk moesten belanden gegroet piëtistische kringen. Hij was een piëtist onder de pië tisten. DR. HENRY: We hebben, zo juist gezegd dat het calvinisme soms tekort geschoten is in zen dingsdrang, te veel geworsteld heeft met de individuele verlos sing en soms misschien wel wat onverschillig is geworden voor de ethische vruchten van het heil. Gelooft u dat de verwerpelijke vruchten van alleen het calvinis me of arminianisme komen, of dat zij door beiden op dezelfde manier werden geproduceerd. DR. WILEY: Dat is een ge- deze dingen exclusief voortvloeien uit het calvinisme of arminianis me. Neem bijvoorbeeld het huma nisme. Ik geloof niet dat die 1— zijn inzichten is en als je een stroom sterk wilt maken dan moet je hem een smalle bedding geven. Maar de tolerantiegedach te heeft men al te veel vereenzel vigd met het arminianisme. DR. NICOLE: Het is natuurlijk gevaarlijk om een bepaalde oor zaak te isoleren en dan te zeggen dat aaar de bron van een hele situatie ligt. De mensen worden door verschillende factoren beïn vloed en als men het ontstaan van een bepaalde stroming bestu deert, doet men wijs de verschil lende factoren met elkaar in even wicht te brengen. Ik zie het ar minianisme echter al optreden lang voordat Armlnius geboren werd. Bepaalde kenmerkende trek ken ervan vindt u bijvoorbeeld, volgens mij. al in de Griekse kerk en in bepaalde leerstellingen van, hoewel daar zeer overdre ven. Pelaglus; en ook overheer send in de beweging van het se- mi-pelagianisme. dat de Rooms Katholieke Kerk in zijn macht heeft gekregen: en in de renais sance meer dan in de reformatie. In de hervormingstijd openbaarde het arminianisme zioh in de En gelse Kerk. Misschien ben ik be vooroordeeld maar ik zie die be weging telkens weer optreden en breng deze verschillende uitingen terug tot een en dezelfde oorzaak. Ik erken dat waarschijnlijk veel evangelische arminianen zich hier scherp tegen verzetten en van mening zijn dat ik op deze ma nier de zaak te zeer vereenvoudig en dat zij niets gemeen hebben met Pelaglus. DR. BROMILEY: Er zijn heel wat verschillende historische oor zaken die hebben meegespeeld, zodat dezelfde beweging in ver schillende landen geheel verschil lend tot ontwikkeling is gekomen. We mogen de zaak niet al te een voudig stellen en zeggen dat dit de oorzaak is van dat. Ik zou hier als een goed calvinist willen zeggen: De bron van al deze val se leerstellingen is de gebonden heid van het verstand- en van de wil van de mens. Zodat we moe ten erkennen dat iedere bewe ging die zich in de kerk voordoet stèeds weer in de verleiding komt terug te vallen in het Pelagiaön- se gedachtenschema, waardoor de mens de plaats gaat innemen die aan God toekomt. Hoe zorg vuldig we dit ook trachten te voorkomen. soms zelfs door de maatregelen die wij nemen om het te voorkomen" zien we toch dat we op de lange duur de volgende generatie juist in die richting hebben gedrongen. Of we nu arminiaan zijn of calvinist, we moeten steeds beseffen dat volgens de Schrift God Zijn eigen plaats wil innemen en dat wij van Hem afhankelijk zijn. De ver leiding om ons van Hem los te maken is even groot bij de armi nianen als bij de calvinisten. Zo dat we in deze historische bewe gingen en factoren steeds weer zien dat de kerk van werkelijk» objectiviteit in subjectiviteit ver valt. We zien dat in onze eigen tijd gebeuren. DR. HENRY: Was Arminius niet veel meer calvinist dan het overgrote deel van het heden daagse protestantisme? DR. WILEY: Arminius bleef steeds gereformeerd. Alleen dacht hij anders over Gods raadsbeslui ten. DR. HENRY: Arminius ge loofde veel sterker in de erfzonde dan veel hedendaagse Amerikaan se theologen. DR. BROMILEY: Daar hebt u gelijk in. Uitgezonderd de echte strikte volgelingen van Dordt. De meerderheid van het Amerikaan se en Britse evangelicalisme is veel sterker arminiaans dan de oude remonstranten. DR. HENRY: Geldt dit ook de post-Niebuhriaanse inzichten? Moeten we zeggen in weerwil van de invloed van Niebuhr op de hedendaagse theologie, en de zogenaamde realistische theologie, dat de hedendaagse theologie sub-armlniaans is? DR. WILEY: Ik geloof dat u gelijk hebt. DR. NICOLE: Er zijn een aan tal uitzonderingen, zoals bijvoor beeld bijna de gehele Christian Reformed Church en de Orthodox Presbvterian Church. Maar als u het christendom in zijn geheel neemt hebt u gelijk. DR. BROMILEY: Op het conti nent (Europa) zijn mensen waar van u dit niet kunt zeggen. Ik denk in dit verband aan bepaalde delen van het Engels evangelica lisme. Bepaalde oudere tradities bleven bewaard in de Engelse Kerk. DR. HENRY: Hoe staat het met de Free Church van Schol- land? DR. BROMILEY: Ovei^hct ge heel genomen blijven zij vasthou den aan de historische inzichten van Dordt of de Belijdenis Westmi hen geldt DR. HENRY: Ook in veel Ame rikaanse kerken is een overblijf sel waarvan dit niet gezegd kan worden. De vraag is dus: wat maakt de theologie van Niebuhr sub-armlniaans in de leer van de erfzonde. Morgen vervolgen wij met het antwoord op deze vraag. Tilanus sprak voor C.V.O. Beroeni rijswerk (toez.i: M. v. d. Leun, kand. te Slie- Aangenomen het beroep van de Gen. I Synode als pred. voor buitengew. I vlootpredikant)G. H. Cas- heveningen. I GEREFORMEERDE GEMEENTEN I Beroepen te Gouda: H. Rijksen te Vlaardingen. DE voorzitter van de Vereni-[ ging voor Christelijk Volks-i onderwijs (C.V.O.)dr. H. W. Ti lanus, heeft gisteren in Utrecht bij de opening van de algemene vergadering van deze vereniging, uitvoerig gesproken over de hui dige situatie in de onderwijs wereld. Naar aanleiding van de jongste rege ringsverklaring met betrekking tot het onderwijs, zei hij, dat de regering terecht op het standpunt staat dat bij de huidige inernationale situatie en de snelle ontwikkeling van weten schap en techniek aan het onderwijs hoge eisen gesteld moeten worden. Dat de regering ernstig streeft naar een verbetering en uitbreiding van het onderwijs blijkt, volgens de heer Tilanus wel uit de bedragen die in de loop der jaren op de rijksbegroting zijn uitgetrokken voor o.. k. en w.: in 1955 rond 727 miljoen gulden, in 1957 bijna 1100 miljoen, in 1959 ongeveer 1294 min en voor 1960 zelfs 1431 min. De school kan, naar de mening van dr. Tilanus. meewerken aan een betere aanpassing van het onderwijs aan de capaciteiten van de leerlingen door hen nauwlettend gade te slaan, ook in de omgeving van het eigen gezin. De taak 'van de overheid in dit opzicht ligt, volgens dr. Tilanus. in het so ciale vlak. Zij helpt degenen die over de nodige capaciteiten beschikken door het beschikbaar stellen van toe lagen van beurzen voor verdere studie. Het ontwerp van wet tot regeling van het voortgezet onderwijs, noemde de heer Tilanus ..onvoldragen", omdat een overgangsregeling ontbreekt. Hij deelt niet de mening van de minister, dat er slechts één regeling nodig is voor het gehele voortgezette onderwijs. MAMMOETWET Het wetsontwerp laat zeer veel over aan algemene maatregelen van be stuur, die iedere minister elk ogen blik weer kan wijzigen, zonder over leg met de Staten-Generaal, aldus de heer Tilanus. Het streven van het nieuwe kabinet ls erop gericht, zoveel mogelijk over te laten aan de vrijheid van de burgers. De heer Tilanus acht het daarom hoogst mérkwaardig, dat het wets ontwerp precies het tegenovergestelde Inhoudt. ,,In wezen legt men daarin de macht In handen van de ambte- Jaarvergadering van Yer. tot Herstel Kerkel. Eenheid De Vereniging tot Herstel van de Ker kelijke Eenheid der Geref. Belijders hoopt op zaterdag 14 november in een van de zijzalen van de Westerkerk. te Utrecht haar algemene ledenvergadering te houden. Na een openingswoord van de voorzitter zal dr. F. L. Bos van Vlaardingen spreken over het onder werp: „Tolerantie". Eerste vrouwelijke predikant te Amsterdam Zondagavond 8 november a s zal in de Westerkerk te Amsterdam mejuf frouw dr. J. C. Schreuder bevestigd wor den en intree doen als predikant voor buitengewone werkzaamheden ten be hoeve van het bejaardenwerk in de classis Amsterdam. Zii is beroepen door het breed mode- ramen van de classicale vergadering en verbonden gelijk tot nu toe als vicaris aan de gemeente Amsterdam-C. Me juffrouw Schreuder is in den lande de tweede en voor Amsterdam de eerste vrouwelijke predikant, die na 1 januari die lijnrecht ingaat tegen dat, wat hei j te Bruinisse. nieuwe kabinet zou willen". Alle christelijke onderwijsorganisaties hebben in een gemeenschappelijk rap port hun bezwaren voorgelegd aan de regering en de Staten-Generaal. De heer Tilanus sprak de hoop uit, dat het de minister iets zal zeggen, dat juist in die kringen, die zich steeds in hoge mate voor het onderwijs hebben geïnteresseerd, zulke ernstige bezwa ren bestaan tegen zijn wetsontwerp. Hij deelde vervolgens mede, dat het aantal bij de vereniging voor Chris telijk Volksonderwijs aangesloten scholen (kleuter-, lager-, voortgezet lager-, uitgebreid lager- en kweek- schoolonderwijs) is gestegen van 1005 in 1958 tot 1029 in 1959. Zorgen baren, volgens hem, nog steeds de salaris- en pensioenregeling voor het kleuteronderwijs, de bouw en de financiering van scholen, de bouw van gymnastieklokalen en het tekort aan onderwijzers. Dit zijn bekende klachten, zo zei hij, maar het is moei lijk om mogelijkheden aan te geven voor de opheffing van de problemen. Hij constateerde met dankbaarheid Onderwijsbeiioeniingen Nieuw-Guinea: W. M. Boer te Sassen- heim; aan de Kon. Wilhelmina-school te Amsterdam: C. Y. Lokerse te Drie bergen: aan de Rehoboth-school te Rid derkerk: P. K. Veerman te 's-Graven- hage; aan de Chr. B.l.o.-school te Vee- nendaal: H. Slegeman te Aalten; aan de V.G.L.O.-school te Velsen: G. Drijver te IJmuiden-O; aan de Julianaschool te Rotterdam-Charlois: G. S. Hordijk te Rotterdam-Zuid: aan de Ds. G.A. v.d. Hooft-school te Rotterdam-Overschie: H. G. v.d. Laan te Den Haag en M. Speel man te Zuidlaren; aan de Tweede Christ, school te Rijsoord: A. E. Keu- lemans te Bilthoven; aan de Chr.Nat. School te Dordrecht: J. Hemelaar te te Voorburg: mevr. M. H. Bokhorst van Rees te Voorburg; aan de Nw Chr. Nat. Timotheus-school te Bussum: M. Leuvensteijn te Den Helder; aan de Eben Haëzer-school te Scheveningen: mevr. Verhoog te Monster; aan de Chr. school te Espel, N.O.P.: E. Trom te Drachten. Advertentie De nieuwe Zweedse schrijfmachine Conferentie van C.B.T.B. gedifferen- sociaal-economische redactie) i tweedaags* idse Christ tuindersbond dinsdag en woensdag wijd de aan grond- en pachtzaken, pleit gevoerd voor een tieerd pachtprijsbeleid. Dr. ir. J. de Hoogh te Den Haag, medewerker van de economische afde ling van het Landbouwschap, die ter conferentie op Woudschoten te Zeist dat beleid aan een beschouwing onderwierp, bleek van mening dat het inkomen van de grondeigenaar momenteel onevenre dig is achtergesteld bij het inkomen van de grondgebruiker. Voor de oorlog werd 25 procent van het agrarische in komen geput uit de opbrengst van grond en gebouwen, maar dat percen tage is na de oorlog voornamelijk ten- Advertentie Een menselijke barometer bent U. als vocht en tocht Uw vijanden zijn. Uw nevoelige spieren en gewrichten waar schuwen U btj elke wisseling ln tempera tuur en weersgesteldheid. Tijdelijke lichts ptlnen laaien vaak In alie hevigheid op en bederven Uw levensvreugde Wrijf Uw reu matiek en Uw lendenpijn weg. maak Uw stilve spieren weer soepel met de beroemde Kloosterb.ilsem (Akker-Balsem), waarvan Oec. Raad zei: Neen R.k. missiocomité wilde actie met protestanten In antwoord op een verzoek van het rooms-katholiek Missiecomité om van 5—15 november a s. een gezamenlijke en gelijktijdige aktie tot vernieuwing van het geloof in God te houden, heeft de Oecumenische Raad van Haarlem meegedeeld, dat dit on mogelijk is. omdat juist op het gebied van de evangelieverkondiging grote verschillen van opvatting be staan tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de kerken, die in de Oecumenische Raad vertegenwoordigd zijn. Een ge zamenlijke aktie tot vernieuwing van het geloof in God zou daarom naar het inzicht van de Oecumenische Raad niet kunnen slagen en grote geestelijke ver warring tot stand brengen. De Oecume nische Raad van Haarlem wil echter wel met de rooms-katholieken deelnemen aan de „week der gebeden", die van 1825 januari wordt gehouden. Vijf- 42 n-zeventig kronen, dacht zij. honderd per jaar. Wat doen kijken, dat zijn er negen teen misschien niet helemaal, «w.er zo weinig te doen is, ver dienen "zij misschien minder, maar toch. Zij kon niet nala:en te vragen, alhoewel zij daar strikt genomen niets mee te maken had: Wat doe je dan met al het avenge. Al het overige, heilige onschuld! denk jij dan dat kleren niets kosten, en kousen ik kan je wel vertellen dat de kousen tegenwoordig zijn. dot degenen die^r tjden kousen te JEAWA OTEtlU Alll Buiten waait de zomerwind BBHPmmaken deniweep moesten hebben - Maar je behoeft toch geen 8 Moeten, moeten! Ik heb tri zijden kousen' En dan moet t altijd pretje c«. .c« .c knabbelen en mijn haar, o gunst mijn haar! Ja. mijn kippetje, geloof me gerust dat ik mijn arme centjes best kan gebruiken Vind ook niet. zeg. Astrid" Jij brengt toch zeker niet zo heel véél naar de spaarbank, wel. Niet zo dat ik er last van heb. antw oorddc Astrid. Maar ik betaal meei kostgeld, ik zo Mathildc wel eens willen zien, als lk n»»rj pop aanbood. Trouwt fijne klanten heus. Die veulen, zeg mooist, zo echt chique! een kopen, daar Die vijf-en- vind ik het ik i u..i niets aan te doen. al heb ik uan t voorjaar ook die boa gekocht. Maar ik geloof dat konijn mij beter staat, denk Je ook nier al-bisam. dat klinkt mooier, zei Alhoewel konijn daar loopt iedereén mee,] tuurlijk. - Noem het Astrid. Mant wist niet - ken zij heus over pelzen? T j verbood haar aan te nemen, dat een meisje, dat honderd kronen In de maand verdiende, m staat was om een pels tc kopen. Haar gezicht drukte weer zon geweldige verba zing uit, dat de beide anderen in lachen uitbarstten. Heeft het kleine, onschuldige loopmeisje nog nooit gehoord dat men tegenwoordig op afbetaling kan kopen? Nèéè, dat heb je zeker nog nooit ge hoord hè"? Waar jij vandaan komt wordt zeker alles contant betaald? Zowaar als ik leef. dacht Mant. Ik zou moe- a.. ,..„i .1-11on ».en met een cent schuld. je wel vertellen, dal dat een digc inrichting is, want hoe anders ooit een stakkerd in deze wereld iets kunnen krijgen? Ja. ie kunt het ook laten betalen, zoals sommigen v doen, natuurlijk.... Zij stond op en ging met de mouw waaraan zij naaide, naar Julia. Betalen ze niet!1 Marit viel van de ene ver bazing in de andere. Niks, mamsel. antwoordde Astrid, die nu een hele poos niet aan het woord was geweest Dat is te zeggen, natuurlijk zijn cr klanten die wel beialen. anders zouden wij er slecht aan toe zijn. Degenen die hun eigen brood verdienen be talen, die spijbelen niet, tenminste niet voor zovei ik weet. Die weten wat zij hebben, zie je. en die nemen meestal niet meer dan zij kunnen ver8n: woorden. Maar zulke vrouwen, die hun mannen niel durven vertellen wat zij schuldig zijn en die mei kunnen leven zonder aldc^lr maar nieuwe kleren te kopen, nou, die zie je! En mevrouw hier mag menigmaal een hoop geld voorschieten voor stof fen en garnering, behalve het naailoon, natuurlijk, en jaren kunnen verlopen, wil ik je wel vertellen, zonder dat zij betalen. En als je naar zo iemand met een rekening wordt gestuurd dan kun je eens horen wat het is om te worden uitgescholden! Maar waarom naait mevrouw dan vóór hen? vroeg Marit met grote ogen. Dat zou ik nooit doen! Dat zal ik je eens vertellen, dat doet zij. om dat zij niet anders durft. Zij durft die fijne dames niet voor het hoofd te stoten, want als zij weggaan, kunnen zij anderen meeslepen, die juist wèl beta len, en haar op alle mogelijke manieren met chi canes lastig vallen, want zo zijn ze. Stel je voor! zei Marit. Ja hoor! En op een mooie dag schiet de di recteur. of wat hij is, zich voor zijn kop. en vaar wel Lotje, daar vliegen de centen! Mevrouw heeft heel wat honderd poppen op die manier verloren, gerust kind o. veel meer nog. Gunst, zei Marit weer. In enige minuten had zij ongelooflijk veel wereldwijsheid opgedaan. zoveel om over te denken, genoeg dag en nog langer. De twee ateliermeisjes waren goedig en erger den haar ook niet in hun onbewust egoïsme. Hun gesnater vermaakte Marit dikwijls. Zij noemden Ju lia weliswaar „feeks" en mevrouw nooit anders dan ..de schaar", maar overigens zeiden zij eigenlijk nooit iets lelijks van anderen. En toch kon zij zich nooit thuis voelen met hen. Het was alsof zij alles van een heel ander standpunt bekeken dan zij. Zij legden een andere maatstaf aan en beoordeel den op een andere manier, dan in de kring waar zij vandaan kwam. Ben je helemaal gek! schreeuwde Viola op Gaan jullie nooit gevolge van de pachtprijsbeheersing tot vijf gedaald. De pachter is daardoor niet langer in staat op voldoende wijze de gebouwen te onderhouden en kan in de pachtopbrengst gewoonlijk niet meer de kosten, die cultuurtechnische werken vragen, opvangen. De overheid moet met haar prijsbe leid streven naar een behoorlijke renta biliteit voor de agrarische bedrijven, op dat goede pachtprijzen betaald kunnen worden. Dr. ir. De Hoogh hield een plei dooi voor een meer gedifferentieerde pachtprijsvorming. Hij wilde de grond kamers, die thans gebonden zijn aan de pachtnormen van de regering, meer vrijheid van handelen geven oi biedsgewijs na te gaan wat een redelij ke pachtprijs is. Daarbij dient dan de binding tussen prijsbeleid en pacht los ser te zijn dan thans. De centrale grondkamer zou meer coördinerend werk kunnen doen en de beroepsmoge lijkheden bij deze kamer zouden moe ten worden verruimd. Mr. W. C. van den Brink te 's-Gra- venzande behandelde ter conferentie voorts enkele uitspraken van grond- pachtkamers. gedaan sinds de totstand koming van de nieuwe pachtwet in 1958. Op de tweede dag van de conferentie op Woudschoten sprak ir. C. de Graal', hoofdingenieur bij de Cultuurtechnische dienst in Friesland, over de ruilverka veling in de praktijk. Ir. De Graaf stel de dat ruilverkaveling geen aantasting van het eigendom is, doch een verant woorde zaak, waard om zich principieel als christen-agrariër voor in te zetten, vooral met het oog op het nageslacht. Hij betrok in zijn beschouwing de ge hele ontwikkeling in de landboui pleitte onder meer voor e de pachtnormen. De eenheid van de gelovigen is als de zalfolie op het hoofd van A'dron zegt Psalm 133. Het beeld grijpt terug op de zalving van de eerste hogepriester. De zalfolie was het beeld van de Heilige Geest, die de mens Zijn opdracht geeft en de kracht geeft om die opdracht ook te kunnen vervullen. Zo is ook de eenheid van de gelovigen een uiterlijk teken van de Heilige Geest. Er wordt vaak gesproken over de op dracht van de kerk om één te zijn. Natuurlijk ligt hier een groot brok christelijke verantwoordelijkheid. Maar nooit mo gen we vergeten dat eenheid het werk van Gods Geest is. Daarom bidt Christus: „Heilige Vader bewaar hen in Uw naam. die Gij Mij gegeven hebt, dat zij één zijn zoals wij." Eenheid is evenzeer een gave als een opdracht. Daarom moe ten wij onze handen niet slechts uitstrekken naar elkaar, maar in de eerste plaats naar onze Vader, die in de hemel is. Wij proberen al te vaak om de eenheid te forceren door een grootste gemene deler te vinden van onze belijdenis-uitspraken. De eenheid is echter een gevolg van gemeenschappelijke ge boorte en van de kracht van de Heilige Geest die ons samen houdt. Eenheid is een gave en vraagt daarom onze overgave. NEHROE VOOR DE KEUS pREMIER NEHROE van India ter het vermoeden rij: heeft het niet gemakkelijk. On- danks het feit, dat Chinese commu nistische troepen een groot gedeel te van het Indische grondgebied heb ben bezet en in de afgelopen maan. dat zij ook thans weer voornamelijk bedoeld is om de gemoederen tot bedaren te brengen. De Congrespartij, waarvan Nehroe het hoofd is, is hier echter niet lan- een halfslachtige houding aai Hij heeft gehoopt, dat de nistische leiders in Peking begrip mie» zijn woorden ix daden zal zouden tonen voor de moeilijke po- zetten, sitie, waarin hij door hun acties is Dat behoeft nog niet dadelijk te be- gemanoeuvreerd. tekenen, dat tot een aanval op de gro- regeien om de Chinese agressie een Over enkele weken zal president halt toe te roepen. Eisenhower een bezoek aan India gen van de Chinese communisten onderstrepen, dat India niet alleen Mao Tse Toeng en vooral Tsjoe En- staat, het zou de positie van het land, om de Chinezen tot de terugtocht te sterken. dwingen, zonodig door de zaak aan Het is echter de vraag, of Nehroe i ver is gekomen „Elk stuk grondge bied, dat thans in handen van de Chi nese communisten is, zal door ons worden teruggenomen", premier. De kans is echter 'groot, dat hij dan opnieuw een ernstige vergissing maakt, omdat hij ook van de Sowjet- aldus de unie weinig goeds te verwachten heeft, al was het alleen maar, om- De omstandigheden, waaronder deze dat de invloed van deze mogendheid verklaring werd afgelegd, doen ech- in Peking zeer gering is geworden. PETITIE IN COLUMBIA ie- nd CD i uiteentrek- De conferentie stond onder leiding van de heer J. Oosterhuis te Diever- brug. die bij de aanvang met een kort Advertentie Transparante klcurlak NEDO-MEX van Ceta-Bever BOEKENHOEK Je neemt jezelf overal mee, door Joe- kie Broedelet. Ui gave Bert Bakker- Da3men N.V., Den Haag. De teerling is geworpen, door Jean Paul Sartre. Vertaling A. Glavimans en C. L. de Ligt-Van Rossum. Uitgave J. M. Meulenhoff. Amsterdam. De zigeuners. Twaalf korte verhalen en een schets, door F. Bordewijk. Meu- lenhoff-pocket. Uitgegeven voor N.V. Nijgh Van Ditmar door J. M. Meu lenhoff, Amsterdam. ten in Columbia hebben met klem gevraagd, dat de regering de vryheid van godsdienst, zoals deze is vastgelegd in de Grond wet, zal garanderen. Dr. Gabriel Munoz Uribe, ge volmachtigde en lid van de Inter- amerikaanse Kerk van Bogota, j heeft bjj het Huis van Afgevaar digden een petitie ingediend, waarin erop wordt aangedrongen een eind te maken aan de ver volging van de protestanten in het land. Het document is door 14.000 protestanten ondertekend. Aan het Parlement wordt gevraagd bij de regering stappen te onder nemen, dat de volgende maatregelen worden getroffen: I De discriminerende bepalingen vé de militaire dictator Gustavo Roj; Pinilla moeten vervallen. Ernstig bezwaar wordt gemaakt tegen een besluit van de minister van onderwijs r ooms-katholiek hele Systematische vorming van commmi islisclie mensentype het zogenaamde „polytechnische" onderwijs, dat reeds in meer dan honderd scholen is ingevoerd, vol doende aandacht wordt besteed. Centrums van dit nieuwe onderwijs zijn de internaten van de middel bare scholen, waarvan in de laatste vijftien in „colleges" zijn ver min opvoeding en onderwijs tijd moet de vorming van het com- 'T'". I ,i Volgens het Hongi - allesmun e mensentype syste-vruchten meegemaakt! Neen, herhaalde Marit, en zij werd haast boos. Jullie begrijpt er niets van. Thuis nemen wij niet, rij geven! Plotseling viel het haa~ (nagestreefd." i morele verhoudingen tussen der i gevonden had voor Eet leven zoals het thuis zolang zij zich kon heugen. Zo was het. Niemand. I vader niet, moeder niet, ook de jongens niet, zelfs Antonsson niet. hadden er over gedacht om te ne-j men. Met volle handen hadden allen gegeven, zo veel ze konden. Daarom hadden zij zien dan ook nooit „arm" behoeven te voelen. Daarom stak tan te Oliva's wezen in hun omgeving zo tegen de an-1 deren af. Hongaarse economisch-politiekeschf ope™£,erCs hel wenseliJk, dat de hlad „Tarsadalmi Meerlingen twee tot drie keer per jaai In een artikel over de opvoeding I „gemeenschappelijke taken opknap- van de Hongaarse jeugd legt dit i pen in het belang van de gemeen de nadruk op, dat de le- schap". de eerste orde internaten doorgevoerd. onderwijzers op de protistantse scholen te plaatsen met de opdracht de kinderen te onderwijzen in de rooms-katholieke leer. ng wordt ge-, Ongeveer 25 procent (Wordt vervolgd) I constateerd, dat aan deze zaak bijl tal Hongaarse leerlingen op een mid-1 communisten zijn. volgens hun eigen geloof op te voeden moet gerespecteerd worden. Elke vorm van discriminatie jegens de niet-katholieken in Columbia dient, in overeenstemming met de Grondwet en de Verklaring van de Rechten van de Mens, te ver dwijnen. De Grondwet van Columbia garan deert vrijheid van geweten. Niemand mag om reden van zijn gdoof of over tuiging worden lastig gevallen of ge dwongen worden tegen zijn geweten in' te handelen. De vrijheid van alle godsdiensten, indien zij niet tegen de christelijke moraal of tegen de wet ingaan, is verzekerd, zo herhaalt artikel 53 van de Columbiaanse Grond wet nog eens. Maar in de praktijk komt er in Columbia maar weinig van terecht. In de petitie worden de volgende vergrijpen tegen de vrijheid van gods dienst in de laatste twaalf jaar op gesomd: 116 protestanten zijn gemarteld, 66 kerken zijn verbrand of opge blazen. De civiele autoriteiten hebben 48 kerken gesloten, Een duizend protestanten zijn uit hun nuis verdreven of door fana tieke katholieken of politie van hun vrijheid beroofd. Scholen gesloten Bovendien zijn meer dan 200 protes tante scholen gesloten, vaak juist in die streken, waar deze scholen zeer noodzakelijk zijn. Een andere grief is, dat in de zogenaamde missiegebieden de protes tanten net absolute slachtoffer zijn van vrijheid van geweten en verkondiging. Deze onderdrukking op het zendings terrein is het gevolg van het Missie verdrag, dat president Roberto Urda- neta met Paus Pius XII heeft gesloten. Verdei kunnen de protestanten geen gebruik maken van de faciliteiten van pers en radio. Het is hun onmogelijk verkeerde berichten te laten rectifi ceren. De journalisten zijn namelijk bang voor tegenmaatregelen door de bisschop. Tenslotte wordt in het verzoek schrift aan het Parlement van Colum bia gewezen op de felle aanvallen van de rooms-katholieke geestelijkheid op het protestantisme. Bisschoppen en priesters belasteren i bekladderen de protestanten ge regeld in hun tijdschriften en wekken hun medegelovigen op geen omgang te hebben met hun protestantse buren. Een veel voorkomende beschul diging van de geestelijkheid is, dat de i-protestanten communisten of crypto-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2