CHRISTELIJK
Kiest God
de een
en
verwerpt Hij de ander
:#fe
Contact-conferentie voor
Surinaamse studenten
Franse universitaire week
aan de V.U. geopend
Een woord voor vandaag
Kanttekening
feithen
Uw Kunstgebit
Christelijke Vakbond doet
beroep op kerken
Discussie
over de
uitverkiezing
Gisteren begonnen wij met de
korene moet zijn. Anders kan er
uitverkiezing waaraan een calvi
nist. armimarm en anglicaan
deelnamen. Iv dit hoofdstuk
komt hoofdzukelijk de arminiaan,
dr. Wiiey aan het woord om zijn
lijkc plaatsvervanging.
DR. HENRY: Als Barth dan zo
In al de werken en activiteiten
van God Christus plaatst, ziet
Barth dan ook Satan dood en hel
als in Christus?
bezwaren tegen het calvinistisch
leerstuk van de uitverkiezing
naar voren te brengen.
DR WILEY: Ik geloof dat er
rog een punt is waarover misver
stand heerst Wij geloven allen
dat geloof het middel is om de
DR. BROMILEYNeen. want
dat zijn geen wegen en werken
van God.
DR HENRY: Volgens supralap-
sarisch standpunt?
DR. BROMILEY: Niet in de
zin dat God ze positief wil. Zij
w-orden alleen op een negatieve
niet geloof als een substituut voor
gerechtigheid, maar geloof als de
uiting van menselijke hulpeloos
heid. die alle verdiensten aan
Christus toekent.
DR. HENRY: Bedoelt u dat ge
loof het middel is tot verlossing
en het werk van Christus de ba-
DR WILEY: Ja. maar dan rao-
de oorzaak van de zonde worden
als zonde gewild wordt precies
zoals God de goede schepping
wil.
DR. WILEY. Maar Christus is
tot zonde geworden.
DR. BROMILEY: Ja. maar dat
gebeurde voor ons. hij nam onze
plaats als zondaars in. ziet u.
God wilde Hem niet zelf als zon
daar zien. maar Hij wilde dat
ster aan dat geloof toekennen.
Velen zijn van mening dat wij ar-
minianen geloof stellen in de
plaats van gerechtigheid. Dat is
DR. HENRY: Allen zijn het er
ook over eens dat niet alle men
sen behouden worden dat is
ook belangrijk. Hebben we nu al
le punten genoemd, waarin wij
het met elkaar eens zijn**
Christus de plaats van de zonda
ren zou innemen en de straf dra
gen van de zondaar. En de ver
werping is het oordeel dat God
positief wilde oip Zijn gerechtig
heid te openbaren.
DR. HENRY: Nu komen we
ook tot de vraag welke formules
we van elkaar afwijzen. Dr. Wi
ley. wat is uw oordeel over de
calvinistische belijdenis?
DR. BROMILEY: Ik geloof ook
dat we het allen eens zijn over
het werk van de Heilige Geest en
de roeping van de gelovigen, zelfs
DR. WILEY: Ik ben tegen zo
wel het supra- als het infralapsa-
nsche standpunt (infralapsarisch:
•.iet standpunt van iemand die
als we misschien wat verschillend
denken over die roeping. Het al
gemene aanbod van de genade is
ook een punt.
DR. NICOLE: En de algemene
barmhartigheid van God.
het raadsbesluit van Gods verkie
zing plaatst op een ogenblik waar
op de val reeds werkelijkheid is
geworden en verlossing biedt aan
bepaalde mensen die reeds geval
len en voor God schuldig zijn.)
Wij geloven dat God in Christus
uitverkiest, maar wij geloven niet
dat Hij kiest welke mensen
wel en welke niet in Christus zul-
DR. BROMILEY: Ik ben er
met zo zeker van dat alle her
vormden t gereformeerden) het
daar mee eens zijn.
DR WILEY: Wij geloven dat
er een continuïteit ir. de genade
DR. NICOLE: Bedoelt u te zeg
gen dat als dc genade eenmaal
gegeven is God genadig blijft?
zal zijn. zal ik alle mensen tot
mij trekken". Daar is dus een
universele roep en een alge
mene verzoening en de universele
dat er geen verschil is in het ka
rakter \an de genade tussen voor
afgaande genade en verlossende
genade Daarom maken wij niet
het verschil dat vaak in calvinis
tische kringen wordt gemaakt tus
Maar Hij pikt de mensen er niet
uit. die wel en die niet behouden
kunnen worden «waarop Calvijn
zo aterk de nadruk legde. Sommi
gen rullen door Christus verlost
sen algemene en bijzondere gena
de Wij geloven dat het een over
gaat in het ander.
DR. NICOLE: Daar Is de calvi
nist hat niet mee eens. Op dat
punt verschillen we.
worpen. Calvijn legt er de nadruk
op dat bet geloof in de verlossing
van de een, inhoudt dat anderen
verworpen worden). Dat God van
tevoren heeft vastgelegd wie be-
snijdt dwars door al deze ver
schillende onderverdelingen in ge
nade Hij is van mening dat zij
kunnen wij niet aanvaarden, om
dat het dan met mogelijk is dat
alle mensen behouden zouden kun-
protestantisme zijn binnengedron
gen Hij brengt de genade van
God meer in verband met Chris-
werpt u dat?
DR WILEY: Omdat ik niet ge
loof dat God het zo doet. Ik ge-
dwongen om te geloven in een
voortgaande genade, niet in de
zin die zojuist werd bedoeld, maur
als. een eenheid van genade.
DR. WILEY: Kunnen we liet er
allen over eens zijn dat Christus
de werkelijke uitverkorene Is?
DR BROMILEY: Dat 1* een
Barthiaanae uitdrukking. Ik weet
niet of de arminianan het wel zo
zouden willen atallan.
DR. WILEY: Arminianen leggen
er de nadruk op, en het wordt
geroepen om tot de zaligheid Ae
komen, maar alleen in Christus.
Alleen zij die de roep van God
weerstaan zijn f ar wui pan, en zij
die in Christus zijn, zijn uitver-
DR. HENRY: Bent u van me
ning dat dit standpunt tekort doet
aan de liefde van God?
DR. WILEY: Niet alleen wordt
tekort gedaan aan Gods liefde,
maar ook aan zijn gerechtigheid
in Efcze geleerd, dat wij ui
Christus als kinderen van God
uitverkoren. Ik zie het zo
dat Christus werkelijk het zaad is.
Hij ia in zekere zin het zaad
of niet beslist of de mens kan
en wil gered worden. Naar mijn
inzicht is die gedachte geheel in
strijd met de geest van de
Schrift.
DR. HENRY: Geloven w*u alle
maal dat da verkiezing in Chris
tus is?
DR NICOLE: Sommige supra-
lapsariérs imenaen die Gods
naar uw inzicht de calvinistische
leer var de uitverkiezing?
DR WILEY: Gaat u maar te
rug in de geschiedenis en u ziet
dat het gevolg van de opwekking
eist dat alle mensen zouden val
len. om tot de verlossing van be
paalde uitverkorenen te komen)
zijn het daar niet mee eens.
diking sterk doordrenkt was van
de souvereiniteit van God. w-as
dat de mensen gingen zeggen:
,.Als ik behouden moet worden,
kiezing iedere gedachte aan de
verlossing vooraf gaat en dat de
verkiezing daarom niet in Chris
tus kan zijn Daarom verklaren
zij de tekst ui Efeze op grond van
een ander raadsbesluit van God.
DR. HENRY: Barth is een su-
pralapsaner. is het niet? En toch
stelt hij dat de uitverkiezing in
Christus is.
DR BROMILEY: Hij neemt
eenvoudig aan dat Christus het
begin is van alle wegen en wer
ken van God en daarom kan er
niets zijn wat aan Christus voor
af gaat. Hij baseert deze gedacn-
te ook op de Schrift om twee re
denen - omdat Christus volgens
de uitspraken van Jesaja in feite
de uitverkorene is en omdat Chris-
zou ik eraan kunnen doen?" Het
ontmoedigde de mensen en bracht
hen in veel gevallen tot wan
hoop. Finney legde in rijn predi
king de nadruk op de andere kant
van de medaille. Hij probeerde
het evenwicht te herstellen en ook
door zijn prediking ontstond er
een grote opwekking. Ik geloof in
de souvereiniteit van God; en ik
geloof dat het in het huidige tijds
gewricht meer dan ooit nodig is
om Zijn aouvereiniteit te predi
ken. Maar ik geloof niet dat God
de een redt en de ander verlo
ren laat gaan. maar dat iedereen
tot Hem kan komen om door
Christus verlost te worden
Morgen publiceren w\j de cal
vinistische afwijzing van het
armtniaanse standpunt.
zakelijkerwijze dan ook de uitver-
Beroepingswerk
ned. herv. kerk
Beroepen te Oirschot en Best en be-
noemd tot secretaris van de N'ed. Herv.
Stichting voor Evang. in het Zuiden: J.
L. v. d. Berg te Usquert. Gr.; te Boven-
Hardinxveld: J. C. Schuurman te Bles-
kensgraaf
Aangenomen naar Borculo: W. v. d.
Ven te Zaandijk.
gereformeerde kerken
Bedankt voor St. Thomas. Ontario,
Canada tChr. Ref. Church»: F. Guillaume
te Toronto, Ontario. Canada, voorheen te
Amsterdam-West.
christ. geref. kerken
Beroepen te St. Jansklooster: W. Ruiter
te Baarn; te Sneek: W. Heerma
Veenendaal. t-v
Bedankt voor Ermelo: J. C. van Ra- \J
pastorale zorg
Broedergemeenten
gereformeerde gemeenten
Bedankt voor Almelo-Enter en Oost-
kapelle: A. Elshout te Utrecht.
E Raad van Bijstand voor de
Pastorale Arbeid onder de
Surinamers in Nederland, een
speciaal orgaan ingesteld door
de Evangelische Broedergemeen-
te, zal op 21 en 22 november in
Beroepen *e Le^uwl"en? Ph! Linde- het, conferentieoord „Woudscho-
an te stavoren. tenbij Zeist voor de tweede
Aangenomen^Mar Enschede: m. de maal een studieweekend houden
geref! gem. in ned. voor Surinaamse studerenden in
Tweetal te< viaardingtn: m. v d Ket- Nederland en voor Nederlanders.
Mallan te
Het doel van deze conferenties is het
contact tussen de Surinamers onder
ling te verstevigen en, door de ont
moeting met Hollandse studenten, de
integratie in het Nederlandse leven
te bevorderen. Sedert enkele iaren
bestaat er onder auspiciën van de
E.B.G. een commissie voor het stu
dentenkerk waarin de Nederlandse
Christelijke Studenten Vereniging, de
Broedergemeente en eeri aantal stu
denten uit de Nederlandse 'studenten
steden zitting hebben.
Voor diabetici en slanke lijn!
n»inf*vr,i
Exposities van
schilderen
illustratiekunst
werken van Daumier, Rousseau. Dela
croix, Toulouse Lautrec, Chagall, Gau
guin en Picasso. De tweede geeft een
overzicht van het werk van bekende il
lustratoren uit de laatste veertig jaar.
Beide exposities, die de hele maand
november duren, zijn in hoofdzaak sa
mengesteld uit de collecties van het
.stedelijk museum. Met een receptie.
De president-curator van de Vrije aangeboden door het gemeentebestuur
Universiteit te Amsterdam, mr. dr. van Amsterdam werd de openingsmid-
J. Donner, heeft vanmiddag in de besloten. Deae week van 2 tot 7
aula van het stedelijk museum te november zal een zestal geleerden uit
Amsterdam de Franse universitaire colleges en voordrachten
de Vrije Umversiteit
week geopend. Ieder jaar wordt
door een van de Nederlandse univer
siteiten de z.g. Franse week geor
ganiseerd. Dit jaar is de V.U. hier-:
voor aangewezen, die deze week,
welke wordt gehouden in het kader
van het Frans-Nederlands cultureel
akkoord, heeft voorbereid in sumen-
rking met het ministerie van O.
K.
W.
De opaningsbijeenkomst werd o.a. bij
gewoond door de Franse ambassadeur,
cic Franse consul-generaal te Amster
dam. een vertegenwoordiger van do mi
nister van O. K. en W. en dc burge
meester van de hoofdstad, mr. G. van
Hall.
Voorts waren aanwezig verscheidene
hoogleraren van de V.U. en de Ge
meente Universiteit, de presidenten van
de rechtbank en het gerechtshof te Am
sterdam en talrijke studenten.
Na een kort inleidend woord van de
rector magnificus. pr«of. mr. P. J. Ver
dam. hield de Franse hoogleraar, prof
dr H I Marrou. de openingscursus
over het onderwerp: Actuele problemen
van de theologie der geschiedenis.
Daarna opende prof. E. Guilhou. con-
seiller culturel van de Franse ambas
sade en directeur van het Institut Fran
cais te Amsterdam, de in het museum
ingerichte twee kleine tentoonstellingen:
Franse schilderkunst van Barbizon tot
heden en Het geïllustreerde boek in
Frankrijk,
De eerste tentoonstelling omvat o.m.
Advertentie
Ds. K. L. F. Ie Grand
missionair predikant
Op zondag 1 november j.l. is Ds K. L. F.
Le Grand, predikant bij de «Nederlands
sprekende) Gereformeerde Kerk te Pa-
lembang. beroepen als missionair predi
kant voor het zendingswerk op Sumatra.
Dit beroep werd gelijktijdig uitgebracht
door De Gereformeerde Kerk van Arn
hem en de Christelijke Javaanse Kerk
van Djakarta. De Gereformeerde Kerk
van Arnhem handelde hiermee op v.
zoek van de Sumatra- en Makassar-co
missie van de Gereformeerde Kerken
Nederland en werd* als Zendende Kerk
voor het werk op Sumatra aangewezen
door de Generale Synode van Utrecht.
Zoals al eerder meegedeeld, behartigt de
Sumatra- en Makassar-commissie. waar
in alle Gereformeerde Zendende Kerken
in Nederland samen-werken, mede het
zendingswerk op Sumatra, dat verweesd
dreigde te geraken dbor het feit. dat zo
veel Nederlandse leden van de Gerefor
meerde Kerken in Indonesië repatrieer
den waardoor het leden-aantal van deze
Kerken zeer gering werd. Het ligt in de
bedoeling, dat Ds Le Grand consulents-
werkzaamheden blijft verrichten ten be
hoeve van De Gereformeerde Kerk var
Palembang. Metfio I960 hoopt hij me
verlof te komen. Ds Le Grand volgde tij
dens zijn vorige verlof de colleges aar
het Zendingssemenarie te Baarn.
speciaal beroepen voor het pastorale
werk onder de Surinamers in Neder
land. wier aantal volgens de laatste
schattingen ongeveer 5000 bedraagt
Ds. Prinsen, die als taak heeft Suri
namers in Nederland in de breedst
mogelijke zin bij te staan, werkt sa
men met een Raad van Bijstand,
waarin o.m. zitting hebben de heer W.
E. Juglall, oud-minister van onder
wijs in Suriname, mr. C. N. Elenbaas,
voorzitter van de Vereniging Bedrijfs-
contact Nederland-Suriname en de
heer J. Tabak, agent van de Suri
naamse Bank in Amsterdam.
Het werk van de Evangelische Broeder
gemeenten strekt zich in dit opzicht
ook uit op maatschappelijk terrein. De
dienst aan de Surinamers. aldus een
communiqué van de Raad voor de
Pastorale Arbied, begint niet pas wan
neer de Surinamers in Nederland zijn
aangekomen, maar reeds in Suriname
zelf.
Aan hen die voornemens zijn naar Ne
derland te vertrekken wordt voor
lichting gegeven over het leven hier.
Adviezen worden verstrekt over
studie-mogelijkheden, bemiddeling
wordt verleend bij het zoeken van
pensions en internaten, bij plaatsing
in pleeggezinnen etc.
Het initiatief voor dit werk is reeds
enkele jaren geleden genomen dooi
de stichting van het Hernhutterhuis
in Amsterdam, waarin een beperkt
aantal Surinaamse studenten kan wor
den opgenomen.
De contact-conferentie van dit jaar zal
causerieën aanhoren van prof. dr. H.
Bergema, hoogleraar in de zendings
wetenschappen te Baarn (over: Ont
moeting van Islam en Christendom),
mej. E. Streefland «over: Het zen
dingswerk onder de Chinezen in Suri
name) en de Leidse arts S. van Praag
(over: Gezondheidszorg als noodzake
lijke voorwaarde voor de ontwikkeling
van Suriname). Over deze inleidingen
zal discussie worden gevoerd. De voor
drachtskunstenaar Otto Sterman zal
op de laatste congresdag optreden.
Conferenties over
„jeugdwerk en kerk"
Naast veel sombere verhalen en nog
somberder geruchten over ,.de jeugd van
vandaag" staat het duidelijke verschijn
sel. dat jeugd en kerk in veel gevallen
blijk geven, dat zij bij elkaar willen be
horen. De ontmoeting is niet zelden stroof
en hard, maar zij wordt gedragen door
sterk verlangen.
In deze situatie wil het gereformeerde
jeugdwerk graag bouwende bijdragen in.
brengen. Het wil dit in de laatste maan
den van dit jaar o.a. doen door een aan
tal conferenties, op het gereformeerd
jeugdcentrum „De Witte Hei" te Huis
ter Heide twee met predikanten, Awee
met jeugdouderlingen.
Op de eerste 19 en 26 november leidt
Dr. F. H. von Meijenfeldt, predikant te
Leiden, het gesprek in. In bet centrum
daarvan staat de vraag: „Hoe zien wij
onze gereformeerde jeugd?"
Op de tweede, 28 november en 12 de
cember. zal Ds W. G. Scheeres te Bus-
sum met jeugdouder 11ngen en jeugdlei
ders spreken over „Wat kan de jeugd-
ouderling doen ten gunste van het gere-1
formeerde jeugdwerk?"
De vier conferenties worden gedragen
door de overtuiging, dat een levend jeugd- j
werk een vrijwel onmisbare bijdrage is
tot de opbouw van de gemeente. Aan de-j
ze conferenties zijn voor de deelnemers
geen kosten verbonden.
Het is de laatste jaren een gewoonte geworden om verstand
uit te drukken in cijfers die de mooie naam van intelligentie
quotiënt (I.Q.) hebben gekregen. We kunnen nu precies
uitrekenen wanneer iemand debiel, normaal begaafd of uit
zonderlijk knap is. Met de IQ kunnen we bepalen wie naar
de u.l.o. moet. wie tiaar een h.b.s. kan en wie met redelijk
succes het hoger onderwijs kan volgen.
We weten echter nog niet hoe we de zegen van God moeten
incorporeren in de IQ. In Daniël 1 17 lezen we: „aan deze
vier knapen gaf God kennis en verstand". Met andere woorden
Hij doorbrak de IQ.
Dat wil niet zeggen dat als we bidden, we ook slagen voor
examens. God doet nooit voor de mens wat deze zelf kan
doen. Gods kracht begint waar de kracht van de mens op
houdt. Maar wij hebben ook het recht niet om de zegen van
God in onze systemen te vergeten en daartoe zijn wij maar
al te vaak geneigd. Wij proberen vaak een goddelijke roeping
af te lezen uit menselijke gaven en we vergeten dat als God
een taak geeft Hij ook de kracht geeft om die taak te vol
brengen.
PLICHT TOT VERANTWOORDELIJKHEID
TN zijn openingsrede voor het anti- meenlijk niet.
revolutionair partijconveent heeft Het valt in het thans zittende kabinet
de partijvoorzitter ook enkele op- te prijzen, dat het over heel dit i
De vakbeweging maakt vandaag in dat deze blijkbaar minder het ,,hoe",
de gesprekken een actueel onderwerp dan het ,.of" ên het „hoe", krijgt te
zijn, indien men kon menen, over uitdrukking worden gegeven aan de
haar het zwijgen toe te doen.
Er wordt in onze dagen op de vak
beweging kritiek geoefend. Niet al
beduchtheid, dat in de sociale sec
tor van haar beleid de regering zo-
in beslag genomen wordt door
deze kritiek wordt ingegeven door verwikkelingen rondom het loonbe-
zuivere motieven. Dit reeds moet ons leid, dat er voor het overige, hoe
ertoe brengen, tegenover een be- belangrijk ook, tijd en aandacht te
langrijk deel van deze kritiek kri- kort is. Hetgeen ernstig te betreuren
tisch te staan.
Natuurlijk kan ook
de grenzen van haar bevoegdheid
zou zijn.
vakbeweging Een onderneming, aldus nog eens de
partijvoorzitter, is niet alleen
overschrijden. Natuurlijk kan men een financieel en technisch-econo-
zich, zoals ook de a.r. partijvoorzit- misch bedrijf, maar evenzeer een so-
ter in zijn rede deed, afvragen, of ciaal-maatschappelijke arbeidsge-
de vakbeweging niet te snel een po- meenschap,
i rechtsvorm en i
lemische houding aanneemt. Nuttig beheer van de onderneming behoren
Hoe komt het, dat de vakbeweging spreker de plicht tot verantwoorde-
sterk is geworden? Door de strijd, lijkheid zwaar beklemtoonde, een
Doordat er niet vee! is geweest, dat verantwoordelijkheid die er is „los
zij cadeau heeft gekregen voor haar zelfs van de vraag, of de doorsnee-
leden. Ook vandaag nog zijn er vak- arbeider er op dit ogenblik zo op
noodzaak om achterstand in de rechts
positie in te halen.
Terecht heeft de a.r. partijvoorzit-
Was het op zijn plaats, dat de a.r.
partijvoorzitter op deze politieke ver
gadering deze opmerkingen maakte?
ter onderstreept, hoe billijk het is, Naar ons gevoelen z
dat ook bij de bepaling van het poli- In ons bestaan van vandaag grijpen
tieke standpunt op de stem van de de levensterreinen op elkaar in.
vakbeweging wordt acht gegeven.
Waarbij komt, dat de christelijke vak
beweging denkbeelden koestert, die Wij achten het ondenkbaar, dat men
met het volste recht de aanduiding christelijke politiek nastreeft, en te-
van christelijk-sociaal verdienen. vens aan de wenselijkheden van het
Het kon nauwelijks toevallig heten, christelijk-soeiale voorbijziet,
dat de partijvoorzitter terstond na Vanuit het christelijk-sociale zal men
zijn opmerking over de vakbeweging dan wenselijkheden naar voren kun-
aandacht vroeg voor het al even nen brengen, die vanuit de christe-
belangrijke onderwerp van de rechts- lijke politiek instemming en vooral
vorm der onderneming. Ook hier- ook steun verkrijgen. Hierop doelde
over maakte hij opmerkingen, die de voorzitter stellig ook, toen hij
betekenis achten.
Treffen moest het, hoezeer
openingsrede het vraagstuk
als zijn opvatting weergaf, dat de
deze wetgeving weliswaar niet moet dwin-
an de gen, maar wel ruimte moet bieden
onderneming geplaatst werd onder voor een ontwikkeling, die men goed
de belichting van de menselijke ver- en wenselijk acht.
Advertentie
BABY ZEPHYR
antwoordelijkheid.
Is inspraak van de arbeider in de
derneming
recht? De
niet in het onzekere, dat deze
We zouden hieraan willen toevoegen
de vraag, of onder omstandigheden
hem toekomend vanuit dc wet zelfs niet enige stu-
partijvoorzitter liet wing in dc goede richting zal dienen
uit te gaan. De mens is, ook in het
spraak stellig niet minder is een redelijke, niet altijd gewillig,
vanwege de verantwoordelijkheid op 'n het geheel van zijn openingsrede
hem rustende plicht.
partijvoorzitter over
j Wij zullen moeten toegeven, aldus dit belangrijke onderwerp zo enige
de partijvoorzitter met zoveel woor- behartigenswaardige opmerkingen,
j den, wij zullen moeten toegeven, dat die wij gaarne beschouwen als een
dit probleem in sociaal opzicht heel belangrijke bijdrage tot de discussie
4e gehele dag onwrikbaar op zijn plaats!
Als U will, d.t l'w kunstgebit ds gcbsU dag
wat indringender en direkter is
de arbeider dan voor de aandeelhou
der, die met zijn kapitaal-inbreng,
algemeen menselijk gezien, heel wat
minder bij de onderneming betrok
ken en daarvoor verantwoordelijk
is dan de arbeider.
Zo is het metterdaad. Maar de feite
lijkheid is, dat de kapitaalinbrengers verantwoordelijkheid rechtstreeks
gemeenlijk wel commissarissen kun- menhangt.
nen kiezen, doch de arbeiders ge-
wij voorts gaarne hopen,
dat zij in ernstige overweging zullen
worden genomen.
De kiesverenigingen zouden verstan
dig doei), zich in het reeds aange
vangen seizoen tot een bestudering
van deze onderwerpen te zetten. Ook
dat is een kwestie van plicht, die met
GEVEN EN NEMEN
flscoiu. prijs t. 2,15, bij «pot
'dé links georiënteerde Christe-
it« \J jjjke Indonesische Vakbond
neutrale piaétfc Serbukri, heeft op alle protestant-
jse kerken in de gehele wereld een
w
Wat hat is weet Ik nie'.. zei hij. en keek de ka
mer :o< ens ror.d. het lijkt hier een beetje op
tluu*. precies begrijp ik het niet. want eigenlijk is
er mets hetzelfde Ja. het was maar mondjesmaat
thuis cn wij gingen al vroeg allemaal de wereld
in De twee jongsten gaan natuurlijk nog op de
school. Langzamerhand begon hU ook over Svea.
zijn vrouw, te praten. Zij wat hier uit de stad,
had pleegouders gehad, maar beide waren kortge
leden overleden Zij hadden een heel goed bestaar.
gehad, hadden ham nog al verwend. Ja. zij was nog
org j rg. twee cn twintig jaar
Wonderlijk, dacht Marit. aan alles merk te dat
hij dol op haar is. en toch is het of hij zich een
tietje ver haar schaamt. Het is aan zijn toon te
horen, htj wU haar
niet vergeten, dat
hen uitzag op du- zaterdagavond.
Toen kwam het gesprek op de baby Torbjarn
Perctv.il heet hij. maar ik wil dat hij Torbjorn
zal worden genoemd. Hij slaapt nu boven, ik heb
hem vastgebonden, het kan geen kwaad. Maar hij
5af toe. dat hel hem moeilijk viel om zich te red
en. totdat zijn vrouw thuis kwam. en toen stelde
Elisabet vc het bedje beneden bij hen te zetten
De lucht ts hier natuurlijk minder goed. maar
hij aal goed verzorgd worden, en de kinderen zul
len cr bi mee zijn
Ep-i'.v ;ei de Jonge man. terwijl hij
vat v» i. -.t. kwam die gedachte bij mij op
girg dat k hem bier zou
k. -engen zclang Svea nog weg la. 's Nachts
za'. nem a .1- 'k zelf bij mij nemen Maar
dat is toch te veel gevergd
De belde anderen keken elkander aan.
1 hebben de hele dag over nletz ander» ge-
ei Marit Dit waren de eerste woorden die
JIAWA OIIKIIAIII-
Buiten waait
de zomerwind
;ij er nog veel langer ge-
zich heugen konden, had
zij niet zo'n grote vreugde beleefd als nu aan
de kleine Torbjörn. Marit vond het jammer dat zij
hem zoweinig zag. omdat zij bijna de hele dag
groter gelu^ I
koi
ruimte had. Toen hij
even later met zijn jongen op dc arm terugkwam,
zei hij: Ik geloof dat ik er iets op gevonden heb
En toen hii voor de derde keer met het bedje en
pakje kleertjes beneden kwam. verklaarde 1
het i
teker t
praat, zei 1
sedei
Teen hl) door
ipeelt ii he» kla
luisd is' Ik begn
keuken wegging.
1 de
hl)koe
•Is t
iet niet Kunnen wij dat niet
at dunkt u'
Ik waat xuet. antwoordde Elisabeth, maar wel zou
ik blij zijn als het beter te regelen viel. Ik sou meer
Een paar dagen later verhuisde Elisabet Eriksson
met haar naar een ongebruikte keuken in een
ander gedeelte van het huis. met een andere trap-
opgang De huisbaas gebruikte de daarbij behoren
de kamer als een soort opslagplaats; die woning was
al Jaren lang niet verhuurd geweest
U moet er vijf kroon per maand voor beta
len. zei de opzichter. Dat is niet le duur. maar hij
heeft er al die jaren geen inkomen van getrokken.
Och ja. hij is heel geschikt de baas. als men hem
maar op de juiste manier weet aan te pakken.
Maar vijf kronen is toch een stuk geld. Nu wil ik
er dit bij zeggen: de eerste oktober komt de aller
hoogste etage vrij Verhuis daarheen, die verdieping
kost vijf kroon minder, en het is er mooi. dat be
loof ik u Keurig is het er ook, want de huisbaas
liet het voor de laatste bewoners helemaal opknap
pen, en «ij waren erg netjes.
Bovendien hoort daar r~
tolder bij. dat kunt u al
Neen, da! kost -niets extra'!
Dat is bijzonder aardig van u mijnheer, zei
Elisabet Maar Malmbcrg zei dat het zijn plicht
als nrmchter was alles in hei grote huis zo goed
mogelijk te regelen, dus daar behoefde zij niet voor
te bedanken
Zijn vrouw bleef meer dan een seek in he« zie
kenhuis en als de kinderen Eriksson 't voor 't zeg
De beide anderen wedijverden
_n voeren en met hem te spelen en een
dan hem altijd te mogen behouden,
konden zij zich niet indenken. Hij was dan ook
snoezig met het fijne dons op zijn hoofdje, zijn hel
dere ogen echt hemelsblauw, zei Ragnhild er
zijn acht witte rijstekorreltjes van tanden. Alles wel
beschouwd tierde hij uitstekend in zijn nieuw tehuis.
De dag nadat Svea Malmberg thuis was gekomen,
kwamen de beide echtgenoten bij de Erikssons om
nog eens te bedanken voor de hulp en voor de
zorg voor het kind. Maar loch vreemd: alhoewel
zij Torbjörns moedei
hielden, voelde geen van allen iets voor haar
Zij heeft zo iets los. zo geen houvast, moeder,
ei Marit Ik zou niet weten hoe haar aan te pak
ken Maar zij z
kapt en gekleed
op zijn vader.
De eerste oktober verhuisden zij naar de bovenste
verdieping, eigenlijk was het een zolderverdieping,
en dit was liet grootste geluk dat zii hadden be
leefd, sedert zij Charlottendaal hadden verlaten.
Want hier schoen de zon. hier speelde de wind.
hier leefden zij boven de enge binnenplaats uit en
zij zagen van hier een groot stuk open lucht. Zij
zagen kerktorens en glanzende daken, boomtoppen
vol kleurige herfsttinten, en héél in de
beroep gedaan hun invloed te ge
bruiken om een oplossing van de
kwestie Nieuw-Guinea te berei-|
ken.
In dit beroep dat aan de Wereldraad I
van kerken in New York is gericht
wordt gezegd dat de westelijke
landen beweren dat het beter is dati
westelijk Nieuw-Guinea niet aan
Indonesië wordt overgedragen in
verband met de macht van de com
munisten in Indonesië.
De christelijke vakbond zegt dat de-'
ze bewering ongegrond is en voegt
er aan toe: Het zijn juist die men
sen, die beweren christenen te zijn
maar wier levens vol verlangen,
genotzucht slechte zeden cn haat
zijn, die het de communisten mo
gelijk maken steeds machtiger te,
worden.
Malmberg'Hoe ,an«er het imperialisme Indone
s'ë in zijn greep houdt en hoe lan
ger Nieuw-Guinea nog in Neder
landse handen blijft des te beter
is het voor de communistische we
reld.
ai EN zal in de redevoering, welke
1 de Russische premier Chroesj-
tsjef zaterdag voor de Opperste Sow-
jet heeft gehouden, tevergeefs naar
enig nieuws zoeken. Wat hij zei, had
hij bij verschillende gelegenheden al
eens verklaard.
Het enige wat dus opviel was, dat hij
niet van vorige verklaringen is af
geweken, en dat betreft zowel het
probleem China-India, als de kwes
ties Duitsland en Berlijn, Peking-
Formosa en de ontwapening.
Ook het feit, dat de rede „gematigd,
vriendschappelijk en verzoeningsge
zind" was, is geen opvallend
wereld
betere
schijnsel, omdat, na de besprekingen (rekkelijk
dat in de vrije
klank heeft.
Dat geven en nemen is typerend voor
de gedachtenwereld van Cbroesjtsjef.
Het is alleen maar de vraag, wat hij
wil geven, en wat hij wil nemen,
hoeveel hij wil geven, en hoeveel
hij wil nemen.
Wanneer de Russische premier, even
als zijn voorgangers (ook in de pe
riode voor de oktoberrevolutie), er
in de praktijk slechts op uit is, zo
veel mogelijk te nemen en zo weinig
mogelijk te geven, wordt dit nieuwe
begrip in de internationale betrek
kingen voor het Westen erg onaan-
blauwe bergrug.
zij ter ruste gingen onder
"lTsabet
de stad eindigde,
Die eerste avond. .JRH -
de onregelmatige zoldering schreide Elisabet Eriks
son van vreugde. Zij had het gevoel gehad ten on
der te zullen gaan daar beneden in die bedompte
du;?tcrnis Maar geen der kinderen had dat gemerkt
Het duurde niet lang, ot mevrouw Vretberg had
ontdekt dat Marit van groter nut was bij het
naaiwerk, dan om van het kastje naar de muur
te worden ge«tuurd. Van af de eerste september
mocht zij met de anderen op het atelier blij
Uniecollecte
tussen Eisenhower en Chroesjtsjef i
Camp David, niet anders mocht
den verwacht.
Wanneer er na de toespraak
Chroesjtsjef dus reden tot optimisme Je bereiken
Ook de haast, waarmee Chroesjtsjef
wil geven cn nemen is op zijn minst
bedenkelijk. Het lijkt, alsof hij de
westelijke mogendheden geen gele
genheid wil geven, overeenstemming
gezamenlijk
standPunt tegenover de „dynamische
politiek van de Russische premier.
Het is clan ook verblijdend, dat de
Ver. Staten cn Engeland het niet met
Frankrijk hebben laten aankomen op
een geschil over de datum, waarop
een topconferentie met de Sowjet-
unie moet worden gehouden. En dat
Het is een woord dat het wel doet, al zy het eens zijn geworden over tijd
de Russische premier zijn goede hu
meur nog niet heeft verloren, en naar
zijn zeggen bereid is, te geven cn Ie
Dit laatste lijkt het motto te zijn,
waaronder Chroesjtsjef in de komen
de maanden politiek gaat bedrijven.
i de 81 e Uniecollecte i
ml ende bedra
Pekela (Doorsnee) 80.Oude
Nieuwe Bikitdijk 247.—; Suameer
411,50; Suawoude 333,70; Ternaard
672,50; Tzum 250,Koekan ge
224,72; Nüverdal 883.65; Wiihe
388,-; Harderwijk 2.486,55; Hierden
f 1.154,08; Amerongen 290,—; Baam-
brugge 130.84; Driebergen 1.187.-;
Lecrsum 723.26: Vreeland 328,30:
Ouderkerk a. d Amstel 589,88; Maas- uk nocneieuer*iicnung te new *or«
■luis i 808.32: Mlddelhamis 388.75: heeft in tiet derde kwartaal van dit jas: laan de Leidse
Rotterdam-Delfshaven 974.90: Rijns- ruim anderhalf miljoen dollar geschnn-Vos. kreeg 11.000 doliartöêge'kënd
burg 1 929.25; Rijnsburg 1 201.50: ken aan wetenschappelijke, opvoedkun- een culturele geschiedschrijving van Ko-
Schipluiden 382.75: Stolwijk 2.020.—; dige. medische en landbouwkundige or- rea Prof Vos zal he- komende jaar naar
f .l!0*88' V8P 75 U°cale Co- ganisaties in 33 landen. De sticht,ng ver- Korea en Japan reizen om studiemateri.
33 192,62). leende aan 132 personen uit dertig lan-'aal te verzamelen.
i studiebeurs.
Rockefellen-tidi ting-
O De Nederlandse hoogleraar in de Ja-
Dc RockefellerstichUng te New York panne en Koreaanse taal- en letterkunde
heeft in het derde kwartaal van dit jaar laan de Leidse universiteit, prof dr. F
(Wordt vervolgd) mités 41 033.99 (vorig ja;