CHRISTELIJK „Onze Ned. plaats Herv. in de Kerk Amerikaanse theologen voeren open gespt* ek IS n Een woord voor vandaag Kanttekening BOSSES Hg Gemeenten moeten sport en cultuur subsidiëren Discussie 1 over de uitverkiezing f-ff'T onderwerp van de uit verkiezing houdt de kerk nog altijd bezig, ln het onlangs gegeven? Gaat het bij de uitver kiezing niet om meer clan alleen om de vraag betreffende Gods souvereine verkiezing van indivi- Amrnkaaiue blad „Chr'siiam- ty Today" ia een diaciM* e over dit onderirerp opgenomen waar aan buiten dr gespreksleider calvinistische tegenstelling zo vaak wordt gesproken. Houdt de verkiezing ook niet iets in van wat wij nu Gods voorzienigheid noc- t'ier theologen van uiteenlopen de richting hebben deelgenomen 7.ij alleen behoren tot de theo logen die de bijbel als Gods Woord aanvaarden. Het gesprek werd gevoerd DR. WILEY: Ik zie het zo dal Gods verkiezing groeit uit de Schrift, en zijn begin vindt bij de bestemming die God in Kanafcn gaf aan Zijn volk. ik geloof na tuurlijk in groeps-verkiezing de met dr. R vinistinche oger Nicole een cal- baptist die in Genè- uitverkorenen zijn zij die in Chris- vara Divinity School promoveer de op een proefschrift over .As pecten van het dogma der uit verkiezing". Dr Nicole is nu pro/esior in theologie aan de Gordon Divinity School in New- Gods voorkennis' DR WILEY: Ja, zo zou ik het willen stellen. DR. NICOLE: De bijbelse teini bevat verschillende facetten. Dc uitdrukking „verkiezing" komt in de Schrift niet vaak voor England in de V S. De tweede gesprekspartner was dr. Geof frey W. Bromiley een anglicaans kerkhistoricus die de ,,l\erkr- slechts vier maal, als ik mc niet vergis en er worden ook an dere woorden gebruikt: raad. voorbestemming en dan ook nog voorkennis, terwijl de uitdrukking in het Engels hetft vertaald. Hy is nu professor in de kerkge theologie wordt gebezigd, in de Schrift m het geheel met voor schiedenis aan het Fuller Theo logical Seminary, De derde ge sprekspartner is dr. H. Ortoi Wiley, president-emeritus van het Pasadena College in Cali komt. Zo kunnen wij alles wal betreft de verhouding van God tot Zijn schepping, die meestal ge vat wordt onder de term „voor zienigheidook plaatsen onder fornia Dr. Wiley is een armim- aan of zo men wil een remon strant. Het gesprek werd geleid door de hoofdredacteur van Christianity Today, dr. Car 1 F H. Henry, die ee.i professoraat aun Fullers Theological Semi werp vsn Gods raad. En de raads besluiten van God worden, ten matste ten dele. in verband ge bracht met de verlossing in de leer van de uitverkiezing Daar om geloof ik dat we het zo moe ten stellen dat de uitverkiezing behoort tot dc raadsbesluiten van nary heeft opgegeven om dn blad te gaan leiden. We geven in de komende dagen de ge voerde discussie onverkort en zonder commentaar door: God. en deze rand van God als u dat to wilt' stellen, is een wijde re term. die ook de voorzienig heid omvat hoewel het woord voorzienigheid gewoonlijk alleen gebruikt wordt voor dc verhou ding van de Schepper tot zijn schepping. DR. BROMILEY: Ik Zou hier aan nog een paar dingen willen toevoegen. In de eerste plaats hebben sommige mensen deze term natuurlijk historisch geno men. Thomas Aquinas spreekt over de uitverkiezing onder het thema voorzienigheid. En in dc dagen van de hervorming deed DR. HENRY: Hebben wij al tijd onze huidige inzichten over de uitverkiezing gehad, of bent u in de loop der jaren tot andere inzichten gekomen of hebben zij zich enigszins gewijzigd? Ais er een wijziging heeft plaatsgevon den, wat was dan de redend DR NICOLE: Ik ben waar- wrest, die dc souverelnlteit van God in dc uitverkiezing erkent en dr zelfwerkzaamheid van de men* afwijst Maar het onderwerp heeft mc ongeveer 25 jaar geleden tot een diepgaande studie gedreven van zowel de Schrift als theolo- Zwingli dat ook. Hij zag de ver kiezing als een bijzondere vorm van voorzienigheid. Persoonlijk geloof ik dat hij dit ten onrechte deed Ik geloof dat de kritiek van Barth op dit punt bijzonder goed is. Hij gelooft dat de verhouding mijn vroegere inzichten onder- DR. WILEY: Ik ben ook nooit van inzicht veranderd. Ik groeide op in een United Brethern Church, het is een Duitse Kerk (Van de Broedergemeenten Van Zinzen- dorfi. die veel lijkt od dc Metho disten Kerk. een kerk dus met eet remonstrantse traditie. Een tijd lang bon ik lid geweest van de Methodisten. DR. BROMILEY: Ik ben opge voed in de klassieke lijn van het evangelische anghcanlsme niet de modaliteit die sterk door het mpthodisme of door de piëtisti sche bewegingen werd beïnvloed, maar het oudere type. dat meer vasthield aan h.t anglicaanse standpunt. Persoonlijk geloof ik dat deze inzichten terug gaan tot de tijd van voor de^ synode van den en dat is eigenlijk wat u en dr. Nicole zeiden. Voorzienigheid betekent Gods ingrijpen in de schepping, maai dan met betrek king op de verkiezine. In plaats van andersom (waarbij de verkie zing dus dee. zou uitmaken van de voorzienigheid) Daarom is ver kiezing de wijdere term cn niet voorzienigheid. Daar ben ik het volkomen mee eens. DR. HENRY: Als we nu het debat over dc uitverkiezing in en gere zin gaan bespreken, zoals aat in de loop der jaren is ge voerd. in welke opzichten kunnen alfe evangelische (de term bete kent hier bijbel-getrouwe i gelovi gen. zowel arminianen als calvi nisten eikvar vinden? DR NICOLE: Ik zou zeggen dat we het er allemaal over eens zijn dat God souverein is. Ik ben er zeker van dat de arminianen dat tijd dit standpunt inneem, maar heb natuurlijk veel over dit onder werp nagedacht, vooral in ver band met de invloed van Dordt op de Engelse puriteinen, in het licht van de kritiek van Karl Barth over de uitverkiezing zoals die in net tweede gedeelte van deel 11 van zijn „Kerkelijke Dogmatiek" DR. HENRY: Als Anglicaan ge looft U in het gtzag van de Hei lige Schrift en onderschrijft u de Negenendertig Artikelen. Hoe wordt in deze geloofsbelijdenis ge sproken over de uitverkiezing? DR. BROMILEY: Het i« eer zeer voorzichtige uitspraak: zij spreken zich positief uit over de Uitverkiezing, mstr bevatten niet er van beschuldigd door calvinis ten. maar ik ben er zeker van dat zij in werkelijkheid Gods sou- vereiniteit erkennen. DR BROMILEY: Ik geloof ook dat wij allen dc raadsbesluiten Gods of de uitverkiezing in ver band brengen met het verlossings werk van Christus, hoewel we het misschien od verschillende manie ren doen. Maar ik geloof dat we in feite er allemaal over eens zijn dat de verkiezing van God ver vuld is in en door Christus. DR. WILEY: Ik geloof nok dat wij allemaal geloven in de ver lossing door genade van het be gin tot het e.nde. van de eerste schemer van het heil tot de uit eindelijke verheerlijking. DR NICOLE: Ik wil er graag het dogma van de verwerping. DR. HENRY: Een individuele uitverkiezing? DR BROMILEY: Dat wordt nlc'. gezegd. Dc uitspraak is zorg vuldig gekozen en gaat niet in de tails. DR HENRY: Heeft het woord uitverkiezing in zijn bijbelse be tokens niet een veel ruimere in houd. dan de enge ^betekenis die nog Iets aan toevoegen waar we het allemaal over eens zijn dat de mens handelt als een verant woorde.ijk wezen en niet al; robot. De calvinist logt daar ook de na druk op, hoewel hij som? de ar- mimasn de indruk geeft dat dat niet go Is. Morgen hopen wij deze dis cussie voort te zetten mjf een aantal punten tvaarin de armi- van vandaag zo vaak aan wordt ninp verschillen. Ds.Vroegindewev tot herv.-geref. mannen (Van een onzer verslaggevers) Od de te Utrecht eehmiden1 ds Vroegindewey. Hij kon zich wel in- op at ie uirecni genouaen dcnken dat de herv0rmd-gereformeer- Ds. P. Bouw te Ede sprak een opwek- bondsdag van de Bond van Ned. den het soms moeilijk hebben in de her- kend slotwoord. Ds. J. de Lange, direc- Herv Mannenverenigineen OD ee-]vormde kcrk Maar niet alleen zij heb- tor van de Geref. Zendingsbond. had na-! j f l ri ben het moeilijk! Sterk bepleitte ds. mens alle andere hervormd-gereformeer1 relormeerde grondslag heeft de:Van den Hooff het gemeenschappelijk de organisaties het woord gevoerd. De Voorzitter, ds. A. Vroegindewey te''uisteren naar de heilige schrift, opdat belangstelling voorde bondsdag was als synode de bondsdag bijwoonde. dankbaar voor het positieve woord ds. Vroegindewey Hij kon zich i Gods vitaminenleer verschilt soms van de geijkte leer die bij ons op de huishoudschool wordt gedoceerd. Of zouden we misschien moeten schrijven dat weinig met tevredenheid en geloof genoten ons lichaam tot meer nut is dan het beste voedsel genoten vol onrust, wrevel of zelfzucht? Daniël weet dat weinig voldoende kan zijn als hij de overste voorstelt om een proef van tien dagen te nemen. Hij en zijn drie vrienden zullen tien dagen lang leven op groente en water, de andere Joodse jongeren op het overvloedige dieet van de koninklijke tafel. Let erop in het eerste hoofdstuk van het boek Daniël dat deze jongen het onreine voedsel niet. ronduit weigert, maar vraagt of God een kans mag hebben met Zijn voedsel. In wezen gaat de proef tussen het rantsoen van God en het rantsoen van de koninklijke tafel. Onze dis is heel wat beter voorzien dan de dis van onze ouders en grootouders, maar zonder die goede oude tijd in het rose schijnsel van romantische herinneringen te willen stellen, staan wij toch voor de vraag: Zijn wij er zoveel beter aan toe? Is het niet een feit dat tijdens de afgelopen wereld oorlog veel mensen minder maagklachten hadden dan nu? Belangrijker dan het dieet, is de geest waarin wij het nut tigen. Is ons voedsel nog altijd Gods voedsel? We danken wel, maar is ons dankgebed niet veel te veel een formule geworden? Vaononriooi -„vs"de Heilige Geest de leden der kerk tot steeds Veenendaal, enige opmerkingen dieper inzicht m de Waarheid en tot in gemaakt naar aanleiding van de niger gemeenschap brengen zal. ..Als kerkbouwaotip dip tHanc in dp hpr- ^''1 samen daarvoor onze harten open- KorKDouu acne, aie tnans in ae nei-, lteuen tn „aar hel Woord de, Hercn Vormde kerk wordt gevoerd. luisteren, heeft de kerk zeker toekomst". meende hij. Men is er in hervormd-geroformeerde «Vu^S,™,",0VA«tifn' CALV1JN HERDACHT Toch or aarzeling geweest om de ec- De bondsdag viel juist op hervormings tic te steunen. Hot enthousiasme om dag. Had ds. Vroegindewey al herin- mee te doen wordt getemperd door zo-;nerd aan Luther, de rest van de dag veel bezwaren. Als men /.iet, dat som-viel het accent op Calvijn. mige kerken met bijgebouwen centra i Ds. J. Vermaas te Veenendaal sprak l van werelds vermaak zijn; dat er voor 0Ver de betekenis van de prediking van I gereformeerde prediking geen plaatsCalvijn vopr onze tijd. Ds. J. van She-' is; dit de middenorthodoxie en de I dregt te Baarn zette uiteen hoe Calvijn: rech'.s-vrij/innige prediking ruimschoots de tuchtoefening in de kerk zag. Samen haar deel krijgen, dat de kerk doormet het openingswoord van ds. Vroegin-I toelating van de vrouw tot het ambt zich steeds verder verwijdert van Gods Woord en de gereformeerde belijdenis, dan is de aarzeling om mee te bouwen alleszins verklaarbaar. De hervormde kerk biedt voor vele hervormd-gereformeerden geen geeste lijk tehuis meer. Want wie kerkei bouwen, moet niet enki bouwwerk oprichten ma bedacht zijn op de bouw van een gees- Advertentie HIJ EEN OPENINGSREDE BABY ZEPHYR v kerk niet gebouwd 'an Gods Woord, dan i het beste het slccht- telijk huis. Wordt op de grondslag zal hei bederf vj ste worden. Soms is er wel de lust om te deserte ren en zich in eigen kring terug te trek ken en maar zien wat er van komt. De Sereformeerde belijders in de geschei- en kerken, aldus ds. Vroegindewey. kunnen vaak niet begrijpen dat wij in de hervormde kerk blijven, niettegen staande daar de vrijzinnige prediking getolereerd wordt. C.H.-raadsleden Zuid-llolland bijeen Aandacht voorde [N ZIJN openingswoord voor het tirevolutionair partijconvent zaterdag jongstleden heeft partijvo zitter dr. Berghuis enkele belangrijke herkregen. tieke partijen zijn, die zich stellen op de grondslag, zoals deze bij de her vorming weer alle geldigheid heeft staatsbeleid. Die waarschuwing wa! op haar plaats. Democratie wil zeg gen, dat het volk moet kunnen mee leven en zich een oordeel moet kun- betekent dat nen vormen. Van de mogelijkheid verrijking v; daartoe komt tegenwoordig bij en kele belangrijke onderwerpen niet veel meer terecht. Op zijn best wat deskundigen kunnen de problemen nog baas. Wij verstaan de klacht van de a.r. partijvoorzitter op dit punt. Desnoods drukt. En wanneer wij partijen ken nen, die de belichaming willen zijn de gedachten der reformatie, dan ons tegelijk een i politieke leven. Samensmelting zou verarming ople veren. En ook een gemeenschappelijk verkiezingsprogram zou als zodanig te weinig gelegenheid bieden om het eigene van die partijen te doen uit komen. Dat eigene is er ook vandaag nog wat minder perfekte beheersing, terdege. Er zijn, ook op het terrein chr. spurtbonden (Van een onzer verslaggevers) ning zonder betaling en de rentelozej Dc open subsidies omvatten naast de' contributies en erkenningsbljdragen. ook de normale subsidies die volgens bepaal-i de voorwaarden verstrekt worden aan in stellingen waarvan het belang voor de plaatselijke samenleving evident is en die normaal hun werk niet zonder kun-j Voor de Kring Zuid-Holland van de Vereniging van Chr. Hist. „Mr Kok |ll(?|(i m Wlml M_ leden van Gemeentebesturen in dooi voor Kn ruime subsidiëring van Nederland sprak zaterdagmiddag sport cn culturele zaken. „Het belang in een van de zalen van de Beurs daarvan begint ook in onze kring door „WIJ kunnen echter niet eigenwillig de kerk der vaderen verlaten", zei ds. Vroegindewey. „Wij hebben haar lief en menen dat onze plaats nog hlijft op de erve der vaderen, omdat zij een plan ting des Heren ln ons \Hderiand is. Zo lang God ons geen andere weg wijst zolang men o - - - plaatst, zullen vormde kerk onze strlld voor God» waar- «- rt.ü.-fiS van ae iveilise ge-i doordrongen held blijven voeren Daarbij hebben «ij rrleenteraad. In een uitvoerig be-' en lichamelijke oefening- het Woord van God. de belijdenis der v J kerk ia ook God zelf mee" toog heeft de neer Kok een aantal J,i OOK uou zel' mec- i.i i Bij dit punt vroeg de heer Kok Maar dan moeten de hervormd-ge- praktische vraagstukken rondom speciaal aandacht voor de christelijke reform..rden Ie ootmo.d h.t de gemeentelijke Subsidie-poli- sportbonden, die 25T, van alle georga Er'UW belicht. 1-™—...v.— deeldhvld ln eigen kring en een ont lopen van de moeilijkheden. desnoods wat meer overlaten aan vrijheid en zelfs aan risiko, mits daarmede een wat grotere doorzich tigheid van de problemen kan worden bereikt. Nu moet men elkaar ook hier goed begrijpen. Neem de loonpolitiek. Ve len valt het op. dat een vrijere loon- daVsrust* politiek een tamelijk ingewikkelde methode van regeling vergt. En de de staatkunde, tussen protestan ten en rooms-katholieken gelukkig tal van punten van overeenstemming. Er zijn daarnaast ook verschillen. Het is vaak een kwestie van instel ling en daarmee ook van levensstijl. Men denke aan onderwerpen als zon- oetbaltoto. Juist bij zulke onderwerpen komt de levens stijl uit. en de rooms-katholieken socialisten zijn er ving bij met hun bebben 'e ""•„I"' .""'Sï d!f V" te Rotterdam de heer D. P. Kok, dringen, hoewel nog al ie vaak i illen «IJ ln het midden der her- negatieve zin. M n zijn nog te weim prk ome «Irltd voor Gods waar- 'C.H.U.-lld van de Delftse ge- doorrirongen van de waarde van spo: Subsidie. i de niseerde sportbeoefenaren omvatten en die niet meedelen in de toto- i betoogde de heer Kok. isopbrengsten. Ds. P. G. (Advertentie Hooff te Hllver-1 ven zaken van de generale subsidies in de na-oorlogse periode sterk zijn toegenomen vindt verklaring in een aantal factoren, o.a. in gaande vermogens verschuiving van par ticulieren naar institutionele beleggers de waardevermindering van het geld. Dit heeft tot gevolg gehad dat v particuliere organisaties niet langer machte waren hun zaken zelfstandig lo pende te houden. Van de onderscheiden soorten subsidies is de onverplichte de meest voorkomende. De heer Kok onder scheidde hierin de verkapte en de open subsidie. Dc eerste is een bijdrage van die niet als subsidie voor- ptabele administratie". besproken en beschre- i-oorlogse politiek. Dat Wat dc kunstzaken betreft zei spr„ niets te voelen voor een actieve cultuur politiek. maar niettemin alle steun te willen geven aan het streven om belang rijke culturele creaties binnen het bereik van velen te brengen. Tot besluit heeft de heer Kok zijn beloog samengevat in een tiental richtlijnen, waaruit nog het volgende kan worden aangestipt: Subsidie dient zorgvuldig verdeeld te worden over alle gezindten. Elke ge meente dient een subsidieverordening te hebben, die regels bevat omtrent de con trole en voorts voorziet in de eventueel noodzakelijke benoeming van gedelegeer de gemeen i komt in d> Veel voorkomende kapte subsidie zijn o.a. de garantiever lening. grondaan- en -verkoop boven resp. beneden de grondprijs, dienstverle- Dibelius preekte in Oost-Berlijn De Berlijnse bisschop, dr. Otto Dibe- lius, wicn verleden weck door de waar nemende (communistische» burgemees ter van Oost-Berlijn Schmidt was mee gedeeld dat hij „zichzelf van het recht had beroofd om zijn functie in „demo cratisch" Berlijn uit te oefenen", over- schreed zondag de grens tussen Oost- en West-BerliJn zonder moeilijkheden, om in de Oostberlijnse Manakerk te preken. Dr. Dibelius had zich de ontstemming der Oostberlijnse autoriteiten op de hals gehaald door te verklaren dat van chris tenen niet onder alle omstandigheden kan worden gevergd dat zij zich onder werpen aan het in een dictatoriaal stuurde staat geldende gezag. JEA.VYA OTEKIIAIIL- Wat heeft dit te beduiden? Svea waar is Marit stond met een vaart op. neeg en begon de zaak uit te leggen. En moeder is met de ziekenauto meegereden, eindigde zij haar verhaal en ik ben hier gebleven om op de kleine te passen. klaar leeft rij nog? Leeft zij? riep de man uit, en er lag zulk een tederheid en angst in zijn stem. da' Mar;t van ganser harte de eerste barsheid ver laar stem klonk zo vol vertrouwen, dat de man «aimer door ward H:j had zijn pet op de sofa rgclega en begon zijn handschoenen uit te trek- I. terwijl zij vertelde Nu deed hij ze weer aan Buiten waait de zomerwind zij vond hr: ik het in orde durv een onbeschrijfelijke etens waren cn een stuk gerookte bus met koffie te pakken Öndcr de vuile "pannen vond zij een bakpan, maakte do in oppervlakkig wat schoon en zette haar op de gaskachel. Z'i was druk bezig op de ene helft van de keu kentafel te dekken, op de andere helft stond een maw.i rommel, die zo voorlopig moest laten staan, toen Maimberg weer binnen kwam. Hij viel op de sofa n-or en het zweet gutste hem van het gezicht. Het gaat. zei hij. het gaat. Maar het hing aan e»n haar. rei de zuster, en als zli niet zo gauw ge holpen was dan wa* zij hier verbloed Qiat u er nu hoer* vroeg Marit die een paar eieren met «pek in de pan liet hakken. Hij hoorde blijkbaar niet dadelijk wat zij zei Een ogenblik later keek hij in haar richting en schudde het hoofd.. Ik mag er vanavond met meer komen. Zij zoi het trouwens niet kunnen hebben. Op een haartji na. voegde hij er aan toe. zo nabij de dood. Komt u dan nu eten. zei Marit. en plotseling zo gek. dat zij die vreemde eigen keuken eten aanbood. Zij zette de schotel klaar. Brood en boter stonden reeds op ;atcl en ook suiker en helaas zure room. Maar dan de room maar eerst in dc kop doen dan Het was trouwens te laat. dc winkels waren al ii:cht om nieuwe te halen. Dc koff-e stond op de Dank'je. zei hij wat verlegen, maar eenmaal aan tafel gezeten at hij met grote eetlust. Marit was bezig b.j de kachel, zij had water opgezet om de vaat te wassen cn was bezig alles in elkaar t«- zetten cn af te spoelen. Zij vond dat zij toch iets Toen zij dc koffie had ingeschonken, keek Maim berg eens in t rond en schudde het hoofd. Ja. zei hij. het ziet er hier niet uit, zoals het er behoort uit te zien Voor vanavond zou zij 't wel op geruimd hebben, maarHij zweeg plotseling. Marit bekeek hem eens van dat hij er aardig uitzag van Dank je. knikte hij. hoe heet je. o. ja, Eriksson, maar eigenlijk moest ik juffrouw zeggen zeker? Niet nodig. Ik heet Marit. Grotelijks gevleid legde zij toen het ene vuile bord en kop na het andere in het gloeiende water neer, terwijl Maimberg op zijn tenen de kamer in liep, en blijkbaar onwetend waar de rondslingerende dags bij de Erikssons. knikte Marit als een goede bekende toe. toen zij hem open deed en dc kamer binnen liet. Hij keek even rond: het waren hier be neden dezelfde kamers als boven bij hem. Elisabet. die zat te lezen, stond op cn ging hem tegemoet. Het is toch niet erger? vroeg zij. "j- Neen. zeker niet. integendeel. Zij is alleen nog lurlijk. Neen. ik kom nog eens bedan- even gisteravond, toen ik wat slap ken. ik deed het h.er kwam Geen dank. antwoordde Eli«abet vriendelijk. Zij hield van zijn blond prettig gezicht, hij geleek op een grote, goede jongen. De stramme houding, die bij zijn werkkring behoorde, zowel als bij zijn functie van politie-ogent cn opzichter van het grot plex. had hij afgelegd. Gaat u toch G mag, cn hij bleef een hele tijd zitten praten, zo- ïes'al deden, wanneer zij eenmaal son binnen kwamen. Hoe komt zijn? vroeg Marit zich af. zo open zij oude kennissen. Moeder zegt meestal zwijgt zij. Misschien Alle verkapte subsidie dient zoveel I mogelijk vermeden of althans openlijk; als zodanig herkenbaar te zijn. Bij de; zg. normsubsidie is het gewenst de batige; saidi ter beschikking tc houden van de vereniging, hetzij voor overboeking naar de nieuwe exploitatie-rekening of voori het aankweken van bepaalde reserves.! een en ander in overleg met de gemeen- j te. Een dergelijke wijze van subsidiëren versterkt het verantwoordelijkheidsbesef van de besturen en zal bovendien een eind kunnen maken aan het onzinnige I ..opmaken" en „wegwerken" Telegram Ouderraad aan minister over tekort leerkrachten De Nederlandse Ouderraad voor het Openbaar Lager Onderwijs iNOROLO' die vandaag de jaarvergadering in En schede houdt, heeft een telegram ge stuurd aan de minister, waarin er ernstige ongerustheid over wordt uit gesproken. dat het onderwijs, zowel wat betreft het lager als het voortgezet en uitgebreid lager onderwijs, tc kampen heeft met een tekort aan leerkrachten. Het is dc ledenraad opgevallen aldus het telegram, dat in slechts een gering aantal gevallen, waarin urijstelling van militaire dienstplicht werd gevraagd, een gunstige beslissing is genomen. De raad dringt er daarom bij de minister zeer op aan. zo veel mogelijk leerkrach ten vrij te willen stellen van de dienst verplichting en indien mogelijk diegenen die onder de wapenen zijn. vervroegd van hun verplichtingen te ontslaan. Oecumenische Raad sprak over de Derde Assemblee spot, dat de vrijere loonpolitiek vrijer is dan de vroegere gebonden loonpolitiek. Bij dit laatste is natuurlijk, bewust of onbewust, een misverstand in het spel. Gebonden politiek, of zij nu betrekking heeft op de lonen of op welk onderwerp ook, kan naar haar aard met eenvoudige formules vol staan. Hoe gebondener, hoe een voudigei niet zonder leefregels. Het gaat dus niet aan, zoals van so cialistische kant wel wordt gesteld, dat de huidige loonpolitiek minder vrij is dan de vroegere gebonden loonpolitiek, omdat ze een uitvoeri ger regeling blijkt te vereisen. Juist het gedifferentieerde karkter van de nieuwe loonvorming vergt een methode, geschikt op zichzelf waar devolle differentiatie mogelijk te ma ken. Keren wij terug tot de a.r. partij voorzitter, dan blijft de vraag over, of ook bij de grotere vrijheid met wat opvattingen dan de protestanten. Wij voor ons zien de politieke par tijen gaarne als uitioopsters op het politieke vlak van de levensbe schouwingen, zoals ze in ons land worden aangetroffen. Welnu, dan zien wij tot gemeenschappelijke verkic- zingsprograms geen aanleiding. Wel kan de mogelijkheid worden bestu- Om^"k"ëe"rd"iin'Tr«S *!'"d dusver het geval was op elkaar af te stemmen. En in deze richting was het dan ook, dat de voorzitter van de a.r. party zaterdag de suggestie van de voorzitter der r.k. partij amendeerde: geen gemeenschappelijk program, wel een afstemmen van de programs op elkaar. Protestantse partijen, met een eigen protestants geluid, achten wij te nood zakelijker. nu de socialisten met hun partij een eigen type hebben nage streefd. dat weinig in staat geacht moet worden om aan het protestante geluid als zodanig klank te geven. ninder regeling kan worden volstaan Binnen de socialistische partij i; dan thans veelal noodzakelijk wordt geacht. Wij voor ons zijn geneigd met zijn suggestie in te stemmen: geef wat meer ruimte aan de vrij heid. De democratie die ook moet bete kenen: doorzichtigheid van de pro» blemen zal erbij zijn gebaat. En indien minder regeling niet wel mo gelijk is, dan temeer is het een taak van de regering, haar politiek' heel het volk zo begrijpelijk hebben humanisten, rooms-katholie ken en protestanten allen evenveel in te brengen, en elke beklemtoning daar van de protestantse zienswijze moet op weerstand van humanisten cn rooms-katholieken stuiten. Op zijn best kan men daar binnen werkge meenschappen eenstemmigheid zoe ken bij eensgezinden. Eigen zelfstandigheid geeft aan de protestant ook te meer gelegenheid zijn verwondering te uiten over ogelijk te maken. Indien ooit, dan bepaalde verschijnselen binnen het kunnen hier de talrijke voorlichtings diensten de waarde van hun bestaan bewijzen. Van niet minder belang was het geen de partijvoorzitter in het mid den bracht naar aanleiding van de onlangs door prof. Romme van de K.V.P. gedane suggestie. Prof. Romme had. met opzet vage lijk, de idee aan de hand gedaan, dal, gelet mee op de Europese ontwikke- rooms-katholicisme. Wij denken, i een recent voorbeeld te noemen, aan de benoeming van een man met een kwalijk verleden, juist ook op poli tiek terrein, als de heer Von Papen, tot pauselijk kamerheer. Men kan uiteraard stellen, dat de paus in deze geheel vrij was. Maar wij zün vrU om ons te verwonderen, en ook deze vrijheid bewaren wij gaarne onverlet. Wanneer men stelt, dat de r.k. partij ling, K.V.P., A.R.P. en C.H.L'. het ten onzent met deze benoeming niets van dopn heeft, dan hebben wij geen moeite om dit te erkennen, maar dan willen wij toch tevens niet voorbij zien aan het feit dat zij is geschied door niet de eerste de beste onder de gestie ligt, er ons reeds met enige rooms-katholieken. reserve tegenover gesteld, en de Men zal in Rome hebben te bedenken, eens zouden gaan proberen met i gemeenschappelijk verkiezingspro gram. Wij voor ons hadden, met erkenning i het waardevolle dat in deze sug- voorzitter lijk te doen. Ook wij zijn voor toenadering waar mogelijk. Maar ook voor de dag var vandaag achten wij het waardevol, dat er binnen de veelheid aan poli tieke partijen in ons land ook poli- Er zullen drie partij bleek ge- dat een voorval als dit alleen in staat is de geneigdheid tot reserve onder de protestanten te versterken. Morgen plaatsen wij nog enige kant- (ekeningen bij andere opmerkingen uit des a.r. voorzitters rede. zij vond dichtbij. Nette mensen maken vrijdags alles schoon, dacht zij. en geen normaal mens laat alles staan, zeker van dacen lang Maar zij zweeg. Na gegeten te hebben, zette hij alles in elkaai bracht aliei bij de omwasteil Wist dacht zij. hij maakt geen rommel ze, zij: Ik zal maar even omwas: «och ben. ik bet huis. En luid bij Elisabet Er dat toch dat zij hartig, als wai eigenlijk zo w komt het wel omdat zij zo goed luistert, de voelen da{ zij belangstelt in wat zij vertellen, dat het iets voor haar betekent. En dan. zij ia iets. dat moeten zfj voelen, en dat is de reden. Maimberg vertelde dat hij uit Westmanland kwam. het was duidelijk aan zijn dialect te horen dat hij uit het noorden van het land kwam, Elisabet knikte, en er schitterde even iets in haar ogen, er was iets verwants, niet Dalekarlië natuurlijk, maar toch In de gisteren te l'trecht gehouden laandelijkse vergadering van dc g-com- Oecumenische Raad van Kerken in Nederland heeft rev. J. J. Thomsen uit Geneve, secretaris van de Wereld-' Raad. prof. dr W. raad van Kerken en belast met de voorbereiding van de Derde Assemblee gesproken over deze algemene ver gadering die in 1981 in New Delhi ge houden zal worden. eclies zijn. die zullen I discussiëren over dc eenheid, het ge tuigenis en de dienst van de kerk. Stu dies daarover zijn reeds ter bespreking! aan de kerken gegeven. Er zullen in dc algemene vergadering 110 jeugdafgevaar- digden worden toegelaten. dc Oecumenische Brake? Dankbaar drong Ammei Beroepinp"swerk NED. IIFRV. KERK Beroepen te Enkhuizen (tocz i: C. J. ak tc Oldenkeppel. Bedankt voor Stavenisse: K. Exalto te rtvliet: J. Smit ie Groot- Het aantal gedelegeerden zal ongeveer 625 zijn. Er zullen geen geaccrediteerde afgevaardigden uitgenodigd worden, al dus spreker. Zoals bekend is. zal het thema van de assemblee te New Delhi zijn: „Jezus Christus het licht der rereldf deelnemende kerken zo spoedig mogelijk maatregelen nemen GEREFORMEERDE KERKEN om de discussie in dc gemeenten te Beroepen te Soest: G. Heverman te Nij- kunnen beginnen. Dr E. Emmen bracht verdal; te Arnhem in samenwerking met de raad verslag uit van de Wereld-1 de kerk van Djakarta ivoor miss dienst): vergadering van de Presbyterian Alliance V die deze zomer in Sao Paolo, Brazilië, is I gehouden. L. F. Ie Grand te Palembang (voor- heen te Tijwzelf Fr. Bedankt voor Andijk (vac J Végh): N. Korenhoff te Appingedam: voor Aduard: G. Haaksma te Ee. Fr; voor Bolsward: H. J. Heinen te Oude- en Nieuwe Biltzitl:_voor Huizum (vac. G. Arnemuiden. ;ens „Nieuw China" heeft i er van Tientsin op 27 oktober MonTnkt: H. K Poelman t -aEr worden voorstudies gemaakt, het leven geschonken aan een vierling ae bergstreek Hij was smidsjongen geweest op hetdie na aanvaarding door het Centrale een meisje cn drie jongens. Het to-1 EVANG. LUTII. KERK grot-- Gryts landgoed, jawel. -1jn beide ouders leef- Comité van de Wereldraad aan de taal gewicht var. de kinderen was ruim Beroepen te Bergen op Zoom in combi- ren nog, er waren negen kinderen thuis. participerende kerken zullen worden toe- acht kilo Zij waren een maand te vroeg natie met Dordrecht: L J. Ch Grabandt (Wordt vervolgd) gezonden. i geboren. 1 te Dordrecht, die het beroep ook aannam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2