mmm* Bakkerspatroons gaan de noodklok luiden Russische bijbelschool in Argentinië groeit Belangrijke opgraving bij Ramat Rachel in Israël Een woord voor vandaag GUP Haagse kerkeraad stuurt een gravamen door aan classis SUCROSA Kanttekening Voorlichting over nachtarbeid Actuele, sociale vraagstukken Op 25 september werd In een geheime en merkwaardige zit ting van de Sociaal-Economi sche Raad de basis gelegd voor een moordaanslag op het overgrote deel der bakkerij, zo schrijft het orgaan van de bon den van r.k. en prot. chr. bak kerspatroons in een verslag van de hoofdbestuursvergade ring van de r.k. bond. Het ad vies van de S.E.R. aan de Staatssecretaris van sociale za ken en volksgezondheid over de bakkerij-paragraaf en de eventuele invoering van ploe- genstelsels met nachtarbeid is een verbijsterend produkt ge worden van een aantal stem mingen in de S.E.R. door men sen, waarvan meerderen bij de besprekingen letterlijk ver klaarden niet in staat te zijn geweest het rapport van de voorbereidende commissie be hoorlijk te bestuderen. Maar toch maar stemmen over het lot van bakkers, zon der dat men voldoende inzicht had in de consequenties van een besluit, aldus het bakkers orgaan. van de S.E.R. zich uit voor ver dergaande nachtarbeid. De bakke rij heeft nu de keuze, mede te gaan de nacht in of te verdwij nen. De uitspraak heeft de klok van de sociale vooruitgang volle dig teruggedraaid. Wetens en willens heeft de S.E.R. gekozen voor de machines en niet voor de mensen. De wen sen van 90 pet. van de bakkers, die unaniem tegen nachtarbeid zijn, mochten geen gewicht in de schaal leggen. Door de S.E.R., het hoogste adviescollege van de regering is met de democratische spelregels op een onverantwoor delijke wijze omgesprongen. De minderheid in de S.E.R. blijkt immers de overgrote meerderheid te zijn van de bakkerij, die zich niet zal en mag laten afslachten. Deze mening, die werd uitge sproken in de hoofdbestuursver gadering van de r.k. bakkers- bond, werd nog onderstreept met de verzending van telegrammen aan de staatssecretarissen van sociale zaken en volksgezondheid en economische zaken. Het orgaan van de bakkersbon den voegt hieraan toe, dat deze verklaring van de r.k. bond de volledige instemming heeft van de belde andere bonden van bak kerspatroons. Bakkers in actie Woensdag 28 oktober gaat de in de patroonsbonden georgani seerde bakkerij in het Rotter damse Groothandelsgebouw de grondslag leggen voor een na tionale actie tegen het S.E.R.-ad- vies over de bakkerij-paragraaf. Provinciegewijs zullen de drie bonden al hun leden benaderen om duidelijk te maken wat de betekenis is en de consequen ties van het S.E.R.-advies. De bakker, behorend tot het midden- en kleinbedrijf, moet en zal er van overtuigd worden, hoe don ker dreigend de wolken zijn, die zich boven zijn bakkerij hebben samengepakt. Het onweer in al zijn grijze grauwheid door de S.E.R. voorbereid, is nog niet losgebarsten. Er bestaat nog een mogelijkheid, dat de wolkenvel den zullen overdrijven, maar dan zal iedere bakker er volkomen van doordrongen moeten zijn. wel ke ramp hem staat te wachten, als hij niet alle krachten inspant Voorlichting Het is goed, dat in de voor lichtingsbijeenkomsten ook aan de consument duidelijk gemaakt wordt, wat er te wachten staat, als het onzalige S.E.R.-advies eens wet zou worden. Want ook de consument zal er allerminst bij gebaat zijn, als de kleine bakker onder het juk van het super- grootbedrijf zal moeten doorgaan. eenmaal van de vaderlandse bo dem verdwenen is, opgeslokt door het grootbedrijf, er niet bepaald beter op worden Dat dit moet worden voorko men zal elk weldenkend mens moeten erkennen. Ook zal men moeten toegeven, dat een groot sociaal onrecht wordt begaan, als het S.E.R.-advies wordt aanvaard als basis voor rege ringsbeleid. Dringend worden de bakkers in hun vakblad opgeroe pen de provinciale voorlichtings vergaderingen te bezoeken. De aanslag op het bestaan van het klein- en middenbedrijf dient af geweerd en omgebogen in een maatregel, die recht doet weder varen aan de wensen en verlan gens van de overgrote meerder heid in de bakkerij. Dagarbeid in Duitsland Het blad schrijft tenslotte nog, dat de organisatie van werkne mers in de voedings- en genot middelenindustrie in de Duitse bondsrepubliek de eis heeft ge steld, dat het aanvangsuur van de werkzaamheden in de bakke rij zal worden verschoven van vier naar zes uur in de ochtend. Dit betekent, dat de Duitse werk nemers naar de dag toe willen. Ook hier dus de wens, af te ko men van de nachtarbeid en te geraken tot een normaal-mense lijke arbeidstijd, die dan toch niet anders dan in de daguren kan liggen. Het blad spreekt de wens uit, dat de Duitse werkne mers succes zullen hebben, bij hun pogingen, het duister van de nacht te verlaten. Hieraan wordt de wens verbonden, dat de Ne derlandse bakkers, spoedig de zelfde weg zullen kunnen inslaan. Evangelische Russen in Zuid-Amerika (Van een medewerker in Argentinië) N Noord-Amerika werden de Russische emigranten al spoe dig opgeslokt door de omringende samenleving en veramerikani seerden zij spoedig. Geheel an ders is dit in Zuid-Amerika, waar de later geëmigreerde Europeanen zich moeilijk lieten opnemen in de gemengde bevol king die ontstaan was in de tijd van de Spaans-Portugese over heersing. Men vindt dan ook ge hele gebieden waar zelfs in de vijfde generatie nog steeds de taal der kolonisten wordt gespro ken. Hoewel geen officiële cijfers beschikbaar zijn ligt het aantal Russisch- of Oekraïnisch-spre- kenden in Zuid-Amerika naar be trouwbare schatting tussen de drie en vijf miljoen. Natuurlijk behoren de meeste Russen an huis uit tot de Russische Orthodoxe Kerk, maar er zijn ook evangelischen onder hen, hoofdzakelijk twee groepen. De ene groep wordt gevormd door de Russische Baptisten, de andere Russi sche Evangelische Kerk stamt van de Mennonieten: Deze werden wel Stundis- ten genoemd (van het Duitse woord „Stunde"). Onder de regering van Ca- tharina de Grote in de twee<fe helft van de 18e eeuw, hadden vele Mennonieten uit Duitsland zich in Rusland gevestigd. Zij kwamen altijd voor een gebedsuur samen, vandaar de naam Stundisten. Langzamerhand werd de Russische taal aangenomen en werden ook vele Russen voor het evangelie gewonnen. Deze twee groepen nu hebben zich in Zuid-Amerika reeds twaalf jaar geleden verenigd onder de naam Evangelische Baptisten. In Canada kwam juist vorig jaar een dergelijke fusie tot stand. nootschappen gevormd, waarvan de Sla vic Gospel Association verreweg de be langrijkste is. Ze werd in 1934 opge richt in Chicago, bijna 26 jaar geleden heeft al deze jaren gestaan onder de energieke leiding van Peter Deyneka. Door zijn onstuimige presentatie als spreker heeft deze zich in Noord-Ame rika onder Bijbelschoolstudenten de n Peter Dynamiet verworven (een kleine woordspeling in het Engels). De Slavic Gospel Association is een „faithmission" (geloofszending) en wordt gesteund door verschillende denomina ties. Op het ogenblik telt ze 120 zende lingen in 24 verschillende landen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Sydney, Australië (Presb. Church, Ned. Gem. tweede pred.- pl.): C. Uidam te StevensweertMaas- bracht: te Ochten,Geld.: J. G. van der Vlist, kand. te Bergambacht. Bedankt voor Wijk bij Heusden: H. N. Hensbergen te Renkum. Benoemd tot bijstand in het pastoraat te Breukelen: P. Sababer te Abcoude. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Schermerhorn, N.H.: F. L. v. d. Bom, kand. te Amsterdam; te Nederhorst den Berg: P. Systsma, kand. te Amsterdam; te Culemborg: H. Scholing te Zuidland. Bedankt voor Buitenpost: H. J. Heynen te Oude-Biltzjjl; voor Soest: A. L. Janse de Jonge te Oostvoorne. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Haamstede-Kerkwerve: W. Ruiter te Baarn. Bedankt voor Doesburg: D. van Wilsum te Dedemsvaart; voor Werkendam: J. P. Geels te Haarlem-Centrum. Bijbelschool Getuigenis Van deze evangelischen gaat over het algemeen een krachtig getuigenis uit. Er werden enkele Slavische zendingsge- I.A.S.-conferentie Het Internationaal Algemeen Secre tariaat voor Buitenlands werk Christelijke organisaties hoopt woensdag 11 november op de Witte Hei. Huis ter Heide, zijn halfja de zeventiende conferentie den. Dr. E. Diemer hoopt te spreken over contact met het buitenland. Drs. J. F. Rang zal iets vertellen over de informatiedienst. Verder zal nabetrach ting gegeven Worden over de Kirchen- tag: en c* sproken. i de financiën zullen worden be- In verband met het uitgebreide pro gramma wordt om 10 uur vm. begon nen. De sluiting is in elk geval niet later dan 16 uur. Nehemia 12:26 historisch juist het verstreken seizoen zijn in Israël verricht te Ramat Rachel nabij Jeruzalem. Tal van vondsten zijn daar gedaan uit de tijd van het koninkrijk Juda, de tijd van de tweede tempel en uit de Byzantijnse periode. De opgravin gen te Ramat Rachel zijn een voortzetting van de archeologische onderzoekingen die in 1954 be gonnen. Behorende bij de Byzantijnse kerk die toen is blootgelegd zijn thans twee lange gangen gevonden, die oorspron kelijk van bogen waren voorzien en die waarschijnlijk deel hebben uitge maakt van het bij de kerk behorende klooster. De geleerden hebben vast gesteld dat ln de Byzantijnse periode in deze streek een kerk met klooster moet hebben bestaan, die thans is gevonden. Waarschijnlijk betreft het de Katisma Kerk die bekend is ge worden door de vroege kerkvaders. De afwezigheid van andere bebouwing uit de Byzantijnse tijd waardoor het bestaan van een nederzetting onwaar schijnlijk is geworden wettigt het vermoeden dat het bijbelse Beth Hakarem is gevonden dat is beschre ven als een hoogte ten zuiden van Jeruzalem. Ten tijde van de profeten F.zra en Nechemja districtscentrum, lij de recente opgravingen zijn ook vondsten gedaan uit de tijd van de tweede tempeL Uit dat tijdsgewricht zijn een aantal industriële installaties aangetroffen compleet met ovens en mijnen. Ook bassins in vele vormen zijn blootgelegd. Welk doel deze dienden is vooralsnog raadselachtig. De industriële installaties moeten geveer gelijktijdig zijn vernietigd met de tweede tempel. Uit de tijd van het koninkrijk Juda werden delen gevonden van fortifi caties van een onbekend soort. Tussen de aangetroffen gebruiks voorwerpen zijn er met het Aramese schrift „Yehud Pahwa", de officiële naam van de Perzische provincie Juda met de titel landvoogd (Pahwa). Van belang is dat een van de voorwer pen de inscriptie bevat Yehud Yehoa- zar Pahwa: Juda Jehoazar de land voogd. Dit is de eerste maal dat de titel Pahwa van Juda, gebruikt Nehemia 12 26. (n. v. geeft landvoogd* is bevestigd door archeologische op gravingen. Uit deze vondst wordt duidelijk dat Jehoazar landvoogd van de provincie Juda die deel uit maakte van het Perzische rijk. Waar schijnlijk leefde hij na Nehemia. De vondsten wettigen de conclusie dat de citadel van Ramat Rachel is ge bouwd in de achtste of negende eeu v. ^Chr. door een der koningen va Ulo-conferentie van het C.P.S. De contact-commissie voor het ulo van het Christelijk Paedagogisch Studie centrum heeft een tweedaagse confe rentie voor leerkrachten bij het ulo georganiseerd op 29 en 30 oktober 1959 in het conferentie-oord ..Woudschoten' te Zeist, over het onderwerp „Leren studeren". Als referenten zullen op treden: Drs. D. G. Ruaris en A. van Baaien. Tot deze conferentie zijn uitgenodigd de leraren en leraressen van de Chris telijke ulo-scholen. De conferentie is inmiddels geheel volgeboekt. Dr. Oswald J. Smith van de Peoples Church in Toronto, Canada, had een vi sie voor het Russische zendingsveld in Europa. Sinds 1924 en de Tweede We reldoorlog stak hij vier maal over naar Europa en diende het evangelie vooral in de Slavische landen. Hij vond in Po len toegewijde zendelingen met een vruchtbare arbeid. Door zijn toedoen kon een Russische bijbelschool in Riga worden gestart, die tien jaar lang tot de tweede wereldoor log velen tot zegen is geweest. Gedurende de oorlog in 1943 bood de Peoples Church in Toronto Peter Dey neka de gelegenheid om een Russische bijbelschool te vestigen in een van haar gebouwen. Deze school heeft een aantal jaren in een bestaande behoefte voor zien. De overvloed van goede bijbel- scholen in Canada en de Verenigde Sta de absorberende kracht van de Noordamerikaanse samenleving deden de meeste Russische studenten beslui ten hun training aan een der grotere scholen toe te vertrouwen en het Rus sisch als een extra leervak te nemen. In Temperley Hoewel dit het einde betekende van de Russische training in Noord-Amerika, was het niet het einde van deze trai ning in het programma van de Slavic Gospel Association. Sinds een aantal ja- en is er nu een Russische Bijbelschool jevestigd in Temperley in de onmidde- lijke omgeving van Buenos Aires, de Argentijnse hoofdstad. De leiding berust bij de in Noord- Amerika geschoolde Andrew C. Semen- chuk, gesteund door zijn vrouv leraren. Het programma is dat normale bijbelschool met een driejarige cursus. Alle lessen worden in het Russisch ge geven, terwijl in het derde leerjaar Oekraïnisch als leervak wordt onderwe- is thans de enige Russische bijbelschool in de wereld. Dit jaar zijn er 22 studenten, afkomstig uit Brazilië, Paraguay, Uraguay en Argentinië. De aanvraag voor het komende jaar is gro ter dan de huidige acommodatie toelaat. Kerkdiensten In het gebouw van de bijbelschool men begonnen met kerkdiensten en zondagsschool in de Russische taal te houden, die thans door ongeveer 50 sen worden bezocht. Hoewel de Slavic Gospel Association geen beloften doet aan de studenten die haar Bijbelschool doorlopen, zijn er toch verschillende van die afgestudeerden in het werk opgeno- In de praktijk beperkt dat werk zich niet tot de Russische taal, hoewel de Russisch-sprekenden als eerste object moeten worden gezien. God alleen weet of nog eenmaal hier getrainde jonge mensen het evangelie in hun vaderland zullen prediken. Twaalf maal wordt in het Nieuwe Testament gesproken over het bloed van Jezus Christus. In een aantal teksten wordt gezegd, dat het bloed vergoten moest worden daar er anders geen vergeving mogelijk is, terwijl in andere teksten de nadruk wordt gelegd op de reiniging door het bloed. Deze twee beelden zijn ons eigenlijk nooit helemaal duidelijk geweest. Hoe kan het vergoten bloed tevens nog reinigen? En toch is er geen sprake van een tegenstelling. Het bloed reinigt alleen mensen die deel hebben aan Jezus Christus, die door de Heilige Geest gedoopt zijn tot één lichaam. Als wij ons in onze vinger snijden, vergieten we bloed. Maan dat zelfde bloed reinigt de wond en houdt de bacteriëndiei van buitenaf het lichaam willen binnendringen, tegen. Terwijl het bloed vergoten wordt, reinigt het tegelijkertijd; maar dan moet de vinger ook deel uitmaken van het lichaam en er niet los van staan. In de afgelopen honderd jaar is vaak sterk geageerd tegen dit bijbelse beeld, maar dan werd vergeten, dat in dit beeld gesproken wordt van de nauwe verbondenheid van de gelovi gen met hun Heer en Heiland. Dit beeld is niet onhygiënisch, maar legt de nadruk op een waarachtige geestelijke hygiëne. Advertentie EEN GELUKKIG VOORSTEL Stop met kneedbaar van Ceta-Beve Studieconferentie N.Z.V. De Nederlandse Zondagsschool Ver eniging hoopt op zaterdag 7 november Dordrecht in de zaal „Kunstmin" e studieconferentie te beleggen voor zc dagsschoolleiders en -leidsters en t langstellenden. Dr. G. van Leeuwen, die het wekelijkse theologisch commentaar op de bijbelgedeelten verzorgt, hoopt te spreken over het gebruik van het com mentaar. Verder zal er een tentoonstel ling worden ingericht van hulpmiddelen bij de godsdienstige opvoeding. De avondbijeenkomst zal worden gewijd aan de viering van het kerstfeest. De con ferentie begint om 2.45 uur 's middags. Hoofdinspecteur kweekschoolonderwij s met pensioen Bij koninklijk besluit is aan dr. G. Kalsbeek, hoofdinspecteur van het kweekschoolonderwijs met ingang van 1 januari 1960 wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd op zijn verzoek eervol ontslag als zodanig leend onder dankbetuiging voor diensten aan het rijksschooltoezicht be- D H. A. Lauwerier hoogl eraar Het bestuur van de Stichting Hoger Onderwijs in de Toegepaste Wis kunde heeft in de van genoemde stich ting uitgaande leerstoel benoemd tot bijzonder hoogleraar aan de universi- a Amsterdam dr. H. A. Lau- chef van de afdeling toegepaste wiskunde van het Mathematisch Cen trum te Amsterdam. Advertentie A DV 7CDUVD lUx BABY ZEPHYR Bezwaren tegen de kinderdoop Haag heeft zich volgens het her vormd persbulletin uitvoerig bezig gehouden met een door twee lidma ten van die wijkgemeente ingediend gravamen ten aanzien van de leer Advertentie Voor diabetici en slanke lijn! 34 Het was zo naar al die donkere, starende vensters te zien, die op de donkere binnenplaats uitzagen. Zij kon meer niet wennen aan die binnenplaats. Maar er was gebrek aan woningen: zij moesten blij zijn met wat zij hadden. Zoals zij nu zat, zag zij alleen haar eigen duigen. Het gaf haar een rustig gevoel omringd te zijn door de welbekende dingen die haar toebehoorden en haar jaar na jaar trouw hadden gediend, en de meeste al sedert zij en Sven zich hadden ingericht. Door de openstaande deur naar de kamer zag zij het oud ste wat zij bezat, de bruine kist met de grote ro zen, die zij van haar ouderlijk tehuis had meegekre gen. Op de voorkant stonden de letters P.D.S. en L.L.D. en het jaartal 1827. Het waren de voorlet ters van haar overgrootvader en zijn vrouw van moederszijde. Per Danielsson en Kersti Larsdot- ter. Nu was de kist in het bezit van het vierde ge slacht, en zou ook wel in het bezit van het vijfde komen, na verloop van tijd. Dat was kist als oudste, zoals gebruikelijk w wanneer zij trouwde." dacht Elisabet. Een mens is toch een zwak wezen, vergeleken bij zo'n oude kist, die geslacht na geslacht overleeft. De handen, die de kist hadden getimmerd, waren allang tot stof vergaan en die haar geschilderd had den ook. eveneens al degenen, die vóór haar tijd, hun kostbaarste schatten in de diepe ruimte had den geborgen. Moeder en grootmoeder zij herin nerde zich ook van haar prilste jeugd een oer oud bruin en rimpelig vrouwtje, overgrootmoeder. Eenmaal zou zij waarschijnlijk zelf een verre, half- vervaagde herinnering zijn voor geslachten, die nog niet geboren waren. Maar de kist zou er nog zijn. Er waren geen houtworm-gaatjes in het zware ber kenhout, de kist kon nog lang mee en nog lang een trouwe dienaar zijn. Het was heerlijk om zo rustig te mogen zitten en haar gedachten de vrije loop te laten. Hoe zij ook rondwaarden, altijd kwamen zij weer daar te rug, waar zij het meest thuis behoorden, en zo herinnerde zij zich, hoe zij daar in de kist de JEANNA OTERDAHL Buiten waait de zomerwind kleertjes voor Marit had geborgen, alnaargelang zij ze had afgedragen, en hoe Sven zich had ver heugd op het verwachte kind. En even blij was hij met de volgende twee kinderen geweest, daar was geen onderscheid geweest. Zij dacht, dat het die kinderen, die met zo veel liefde verwacht waren, goed moest gaan. Dat is iets wat niemand ter wereld hun kan ontnemen, Marit, die" de wat zij nu ook zullen missen. is. zou erven. Werk is een goede hulp tegen verdriet. Maar toch voelde zij de wond nog bloeden, en meer dan eens had zij tot zichzelf moeten zeggen, zoals zij te zijn geweest. Maar nooit had zij de prijs te hoog gevonden. Een groot verdriet is ook een kostbaarheid, dat meende zij te begrijpen. Zelfs uit bittere bronnen kan kracht vloeien, U~11 en deze bron was zuiver. God geve. dat de kinderen het krijgen zoals ik het eens heb gehad, dacht zij, en zij meende daarmede datgene wat achter het verdriet lag, wat er bovenuit kwam. Zij was. opgestaan en begon voor het eten te zorgen, toen zij stemmen hoorde bui ten de deur, en een geklop dat zij herkende. De deur is open, kom binnen, riep zij, Karl en Krister stapten de keuken wat teleurgesteld om zich heen. Ja, de kinderen zijn uit, zei Elisabet, die voorovergebogen stond UM aan het krabben was. Maar jullie kunt blijven eten, er is ook wel genoeg voor jullie, wij doen gewoon wat meer aardappelen in de soep. Graag, zeiden zij, maar dat was niet de be doeling. We hebben thuis nog eten staan. Nou ja, vond Elisabet. maar blijf nu geval maar. We hebben er al over gesproken, dat we jullie in zo lang niet gezien hebben. Krister trok zijn jasje uit en stroopte zijn hemds mouwen op. Ze lieten zich niet lang bidden. Laat u mij die aardappels nu krabben, moeder Elisabet. Wij moeten ons kostje verdienen. Karl kan de wortelen schrapen! Ja, ja. Ik zeg geen neen tegen zulke mees terkoks. Ga zitten, moeder Elisabet. Karl was al aan 't werk. Deze soep kunnen wij maken, dat was de eer ste soep, die u ons leerde. Elisabet haalde de ingrediënten voor de groente soep te voorschijn en liet hen hun gang gaan. Het waren eigenlijk net haar jongens. Ja, nu loopt het op een eind met ons op Char- lottendaal, verkondigde Krister, terwijl hij het zwar te water weggooide en fris water op de aardap pels deed. Wij moeten nu allebei onder dienst. Ja, dat wordt zo jullie tijd. Ik weet dat jij naar Eksjö gaat Krister, maar jij Karl, jij heen? En wat krijg je te doen? Ik ga naar Norrland, antwoordde Karl. Zijn die stukken zo groot genoeg? En ik zal wel eerst T/"ORT NA zijn optreden heeft het ken ernstig te nemen, zozeer dat on- huidige kabinet zich in beginsel ze levensbeschouwing daarin de kans, uitgesproken voor het toelaten reclame in de televisie. Het Is met dit besluit tot op vandaar We kunnen niet iniien, tvaarom dit een wat vare zaak rebleven. Wat niet zou moren. Wie de vrijheid had de rererinr ertoe gebracht, zich hoorschat, moet voor deze ontwik- principieel, doch tevens zo haastig, keltag be8rlp Hier wordt de in deze riehting te uiten? Daartoe veilheid benut, ]a hier wordt aan de scheen geen reden of aanleiding aan wezig. En ook thans nog tasten wij in het duister, voor wat betreft de menwerkmg Is een aanvulling dl. motieven die de regering hij het geheel in het vlak van de rede ligt, nemen van haar besluit hebben ge leid. De vraag naar de motieven is Vandaar dat we ons verheugen zovele federatieve organisatievor- men, zoals ze ten onzent zijn aan te e treffen. Wij beschouwen de federa- klemmender, omdat de reclame in „e als geiukklee verwerkelijking de televisie onder ons volk van het streven om zoveel als moge- streden zaak is. Thans hebben we ejg-en .levensbeschouwingen te televisie zonder reclame, en we heb- verwerkelijken en om niettemin te ben niet het gevoel, dat velen de af- geraken tot een belangrijke mate van wezigheid van reclame beschouwen gemeenschappelijkheid, ook wanneer als een aangelegenheid waarin be- de uitgangspunten onderscheiden paald en dan nog wel op korte ter mijn moet worden voorzien. Zo zien en waarderen we ook het Hoe het zij, het principebesluit is dan televisiebestel, zoals dit ten onzent blijkbaar gevallen, al blijft er de bestaat: het bevat in zich de moge vraag naar de motieven, een vraag lijkheden van eigenheid èn van die de regering zelf kennelijk ook menwerking. En moet het komen niet gemakkelijk te beantwoorden tot reclame in de televisie, dan zal acht. Intussen is het begrijpelijk, dat er li chamen zijn, die plannen gaan be de feitelijke regeling geen ontken ning, maar een èrkenning, moeten zijn van dit bestel, ramen en die voorzieningen gaan Dit achten we al dadelijk een aan- treffen voor het moment, waarop trekkelijke kant van het voorstel, de televisie haar zoals dit, blijkens het voor enkele da gen gepubliceerde persbericht, door de overgrote meerderheid van de "bij het Nederlandse dagbladen bij de rege-| dan de reclame intrede doet. Wij voor ons achten het zelfsprekende zaak, dat beramen van de plannen aansluiting ring' °P de gedeponeerd, dleut te zoeken bij het ten onzent ".f bestaande televisiebestel. Op dat televisiebestel wordt nogal eens kritiek geleverd, zoals overi gens op meer soortgelijke verschijn selen in ons land. Er wordt kritiek geleverd op ons schoolwezen, er wordt kritiek (eteverd op onze ra- mc, de,e omroepori;»ni- dio, er wordt kritiek seleverd op Mties wotden samenSewerkt: een groot deel van ons organisatie grote ervaring op het gebied van r clame- en advertentiewezen aan het? c ten onzent bestaande televisiebestel. c ten dienste gesteld. Eigen verzorging 'c van programmauitzendingen ligt be- chc paald niet in hun bedoeling; daar-c voor zijn er de omroeporganisaties. 1 X -» QJ Aan die kritiek, zij zich richt tegen wezen en funda menten, doen wij niet mee. Organi- Het kost ons geen moeite, de in dit(in voorstel neergelegde gedachten even C zeker voor zover gelukkig gevonden als juist te ach- crJj ten. De hier uitgestippelde weg is®' aangewezene. Omdat er de aan- satieleven, school, radio en televisie sluiting is bij het bestaande bestel, hebben ten onzent regelingen gevon- En ook omdat hij voor de regering denheid van ons volk. Als volk heb- verhoeds, in een impasse, waar- laar onze indruk, wat on- misschien zelfs wat on- ben wij de geneigdheid, al deze za- bedacht, heeft gewerkt. der kinderdoop. Daarna is het gra- doorgezonden aan de classi cal vergadering van 's-Gravenhage. De bezwaren betreffen de leer van de kinderdoop zoals die wordt voorgedra gen in de orden van dienst voor de bediening van de H. Doop III, IV en V en in de synodale verklaring van 1947, gezonden aan de Franse Her vormde kerk. Volgens de betreffende doopformulieren, en verklaring behoren volgens de H. Schrift de jonge kinderen der gemeen te buiten hun wil en weten door deren tot de doop gebracht te 1 den. zoals blijkt uit het verband met de besnijdenis, dat in al deze uitspra ken wordt gesteld. De beide inzenders van het bezwaar schrift stellen, dat nergens in de H. Schrift een onbewuste doop geleerd wordt. „Dat de Kerk thans de doop met bewustheid ondergaan voor de kinderen der gelovigen verwerpt, is zowel in strijd met de duidelijke uit spraken der H. Schrift over de doop als met de eigen belijdenis der Kerk omtrent de betekenis van de dooi als in elk der formulieren en ri: lijdenisgeschriften is uiteengezet. Door de zuigellngendoop tot de normale doopvorm te verheffen, ondermijnt de Kerk de oproep tot bekering en de daadwerkelijke vervulling met de Hei lige Geest, die van de H. Doop uit gaat." Tenslotte verzoeken de beide lidmaten het vraagstuk van de kinderdoop in de kerk aanhangig te maken, opdat de kerk in ieder geval naast de on bewuste doop, aan de bewuste doop voor de kinderen der gelovigen een wettige plaats uit bittere bronnen palen moeten schilderen, misschien boswerk verrich- zij met troebel zijn, ^n. j A3I1 dat g6IH3rt6l Het eigenaardige hierdoor bijna tot een volwassen man is uitgpgroeid Karl spreekt en antwoordt tegenwoordig en hij denkt De soep werd nu op het vuur gezet neen, de rest had Marit gisteren al klaar gemaakt, jul lie krijgt rijstepudding met vruchtensap. En zij Zij keken heeft zeker aan jullie gedacht, want ik zie, dat zij de grote vorm heeft genomen. (Wordt vervolgd) dacht Elisabet, dat Karimet brandend maagznur olwassen man is uitgegroeid. BOet U een einde maken. Bennies nemen. iardappelen, die zij En er vandaag mee beginnen. Dan nooit meer zorg en pijnen door overtollig maagzuur. U blust die brand prompt met één of twee Rennies. Makkelijk in te nemen en nog smakelijk ook. Uw apotheker of drogist verkoopt Rennies. En véél. Samenwerking bij kerkbouw leidt tot samenwonen Het uitbreidingsplan van de stad Utrecht, gelegen tussen het Merwedc- kanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal, het zogenaamde Kanaleneiland, zal in de naaste toekomst een staaltje van oecumenische kerkbouw te zien geven, meldt het Centraal weekblad. Hervorm- gereformeerden zullen hier na melijk gezamenlijk twee kerken bouwen. Voor de plannen verwezenlijkt zullen zijn moest echter een noodoplossing worden gevonden in verband met de woning bouw die daar momenteel reeds in volle gang is. Daarom werd de afge lopen week een noodkerkje in gebruik genomen in een gezamenlijke her- vormd-gereformeerde dienst. Elk dezer kerken zal voorlopig hier diensten gaan houden. Inmiddels wordt gewerkt aan de plan nen tot de bouw van „échte" kerken. Eerst zal van hervormde zijde in het noordelijk deel van het Kanaleneiland een kerk worden gebouwd, wa gereformeerden het medegebruik krij gen. De opdracht hiervoor is reeds verstrekt aan architect ir. P. H. Dinge- mans. Bij deze kerk komen twee wijk centra, één voor de gereformeerden en één voor de hervormden. Later hoopt men dan van gereformeerde zijde in het zuidelijk deel van het Ka naleneiland een kerk te bouwen, van de hervormden het medegebruik krijgen Of er bij die tweede kerk ook twee wijkcentra zullen komen staat nog niet helemaal vast. Protest ICV tegen ontslag leiders vakbeweging (Van onze sociaal-economische redactie) Het Internationaal Christelijk Vakver bond heeft bij de president van de Raad van de Republiek Ivoorkust telegrafisch geprotesteerd tegen de antivakbewe- gingsmaatregelen, die de president heeft genomen naar aanleiding van een ge wettigde staking der werknemers in overheidsdienst. Vakbewegingsleiders, die aan de voor bereiding van de staking hadden deel genomen zijn met arrestatie bedreigd en van hun functie ontheven. Het I.C.V. heeft ook de directeur-generaal van het Internationaal Arbeidsbureau te Genève, verzocht onverwijld een onderzoek in te stellen. Ook Van Eibergen bedankt voor CNV kb( Behalve mr. T. J. den Hartog heeft aL thans ook de heer J. van Eibergen, mis voorzitter van de Nederlandse Chris- pr; telijke Bond van werknemers in de fijt hout- en bouwnijverheid, bedankt r zijn benoeming tot secretaris het Christelijk Nationaal Vakver- V( bond. Het C.N.V. zal nu opnieuw een „I buitengewone algemene vergadering p moeten uitschrijven om te voorzien ia in de vacatures ontstaan door het[s vertrek van de heren Ruppert Roolvink. Eerst zal echter de v bondsraad van het C.N.V. een nieu to: we termijn moeten stellen, waarbin iwe kandidaten (ter voorzie i ning in de vacatures) door de aan!e, gesloten organisaties kunnen wordeifav ingediend. Bij de vorige verkiezing werden na >iei de heren Den Hartog en Van Eiber gen de meeste stemmen uitgebracht op de heren G. J. Vunderink, secre taris van de Nederlandse Christelijke^' Bond van werknemers in de textiel en kledingbedrijven (48 stemmen) et M. A. Schouten te Groningen, be stuurder van de Ned. Chr. Bond var Overheidspersoneel (39 stemmen). Oud-Tweede Kamerlid Meijerink begraven De op 75-jarige leeftijd overleden heer H. J. W. A. Meijerink, oud-tweede ka merlid voor de A.R. partij, is gister- i middag op de begraafplaats Moscowi i te Arnhem begraven. Tevoren werd k M de Gereformeerde Julianakerk eeiXp rouwdienst gehouden, die werd ge1"14 door ds J. C. J. Kuiper, gereforme predikant te Den Haag. en die doo: honderden belangstellenden werd bijge woond. j. In zijn toespraak naar aanleiding val le. schriftgedeelte uit Johannes herin a J- v-:1 het werk van d w christelijk! nerde ds Kuiper i heer Meijerink school in Soerakarta, waar hij de harf ten van velen won. Ook toen de politie ke situatie daarginds veranderde, blee men hem zien als een grote „goeroe""*' aldus ds Kuiper, die voorts herinnerd d'' aan de benoeming veertig jaar geleder 8 van de heer Meijerink tot deputaat vooi aë de zending in de Gereformeerde KerW t Een zoon van de overledene, de hee I G. H. Meijerink uit Rotterdam, dankli Ui voor de belangstelling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2