CHRISTELIJK Gelijke mogelijkheden tot loonsverbetering Plattelands-problemen en industrialisatie iTeifhen Processen van Jezus zijn historisch aanvaardbaar Breuk in de Koreaanse Presbyteriaanse kerk Een woord voor vandaag Kanttekening De nadere verduidelijking Actuele, sociale vraagstukken De nadere verduidelijking van de regering van de Alge mene Aanwijzing voor meer dif ferentiatie in de arbeidsvoor waarden wekt de indruk van een ombuiging van het goed- keuringsbeleid in de zin van een beperking van de loonsverbete ringsmogelijkheden. Deze indruk is echter mis plaatst, zo schrijft De Werkge ver, orgaan van het Verbond van Prot. Chr. Werkgevers in Nederland. Door de verlegging van het startpunt voor de pro- duktiviteitsbcrekening van 1 ja nuari 1959 naar 1 oktober 1958 heeft een uitbreiding van de maatstaf voor loonsverbeterin gen plaats gevonden. De cor rectie, welke daarop is aange bracht door de bovengrens, doet in materiële zin aan deze verruiming niets af, terwijl de aftrek van de autonome loon stijging geen nieuwe beperking betekent, doch reeds zij het niet nadrukkelijk besloten lag in de Algemene Aanwijzing zelf. De Werkgever citeert voorts de opmerking, die wel gemaakt is. dat de nadere verduidelijking de toepassing van de gedifferentieer de loonpolitiek moeilijker zal ma ken wegens de gecompliceerte be rekeningen, die moeten worden toegepast. Deze opmerking wordt niet onjuist genoemd, maar reeds nu blijkt, dat de nadere verdui delijking in de praktijk goed te hanteren is. Het was de redactie van het verbondsorgaan liever geweest, in dien de nadere verduidelijking ach terwege had kunnen blijven en de Stichting van de Arbeid zelf tot een verantwoord beleid had kun nen komen. Waar dit echter niet mogelijk gebleken is, noopten de gevolgen voor lonen en prijzen, die zouden voortvloeien uit de van de zijde van de werknemers gegeven te ruime interpretatie, de rege ring tot het geven van een na dere verduidelijking. Een verdui delijking, die zoals elk nader voor schrift nu eenmaal doet, de vrij heid in grote mate beperkt. Geringe weerstand De achtergrond van de te ruime uitlegging was duidelijk: de drang naar een zo groot mogelijke ver betering der arbeidsvoorwaarden. Een verstaanbare drang, waar aan echter door de situatie op de arbeidsmarkt in de praktijk van de zijde van de werkgevers on voldoende weerstand dreigde te worden geboden. Het gevaar voor een toonbeweging, die het prijsni veau op drift zou brengen, was dan ook niet uitgesloten. Dat dit i belang van de weknemers 3 middelde opbrengst van verschil lende produkten de kosten niet of nauwelijks dekte. In vollegronds- tuinbouwgebieden, waar deze pro dukten van grote betekenis waren voor de inkomsten der telers, zijn de inkomsten van de tuinders laag geweest. Tot zover de memorie van toelichting. Het C.B.T.B.-orgaan voegt hier aan nog toe, dat de consumenten in dat jaar bijzonder goedkope groenten op hun tafels hebben zien verschijnen, zo goedkoop, dat de standsorganisaties zich verplicht hebben gevoeld een steunregeling aan te vragen voor de getroffen tuinders, een steunregeling die af gewezen is. Op het ogenblik is de conjunc tuur voor deze mensen gunstig en prompt verschijnt dreigend het indexcijfer van de kosten van le vensonderhoud als een soort on veilig signaal voor de consument. Nederland is momenteel welva rend, de conjunctuur stijgt en ie dereen beijvert zich en terecht om een deel van deze welvaartstoena me te incasseren. De loononder handelingen zijn druk aan de gang en de resultaten mogen in vele ge vallen voor de werknemers niet onbevredigend worden genoemd. Nu 1959 met name voor de vol- legrondstuinders een jaar van goe de conjunctuur lijkt te worden, al dus Ons Platteland, is het niet meer dan billijk, dat men hiervan via grede prijzen profiteert. Wie weet hoe hard men deze winsten weer nodig zal hebben in minder goede jaren. Het "LB.T.B.-orgaan concludeert ten slotte, dat als de consument de keerzijde van de medaille in het oog houdt, het oordeel over de hoge groenteprijzen misschien wat minder scherp uitvalt en de consumentenbond in zijn bondsor gaan geen artikelen meer schrijft, die voorzichtig uitgedrukt, econo misch niet helemaal doordacht lij ken te zijn. X Het blad vervolgt, dat onder de ze omstandigheden, waar het ver antwoordelijkheidsbesef in het be drijfsleven tekort bleek te schie ten, het de plicht van de regering was alles te doen, wat mogelijk is, om een ontwikkeling, die alleen maar belangen schaadt, te voor komen en via de nadere verduide lijking haar algemeen beken de bedoelingen t.a.v. het loon- en prijsbeleid nog nader te preci seren. De Werkgever verklaart tenslotte, dat het met het oog op de algemeen aanvaarde doelstel lingen van de nationale, sociale en economische politiek niet ver antwoord voorkomt, aan de Alge mene Aanwijzing een nog ruime re uitleg te geven dan nu door de regering is geschied. Dure groenten Ons Platteland, orgaan van de Christelijke Boeren- en Tuinders- bond, haakt deze week in op een opmerking in de Consumentengids, dat er een voorstander van is de export van groenten maar stop te zetten om zo een prijsdaling voor de binnenlandse markt te bewerk stelligen. Ons Platteland noemt een derge lijke maatregel onrechtvaardig en onverstandig. Het blad begint met de volgende verklaring te citeren uit de memorie van toelichting op de begroting van landbouw over het jaar 1958: In de sector van de vollegrondsgroenten kwam een langdurige periode van lage, soms zeer lage prijzen voor. Dit ging gepaard met een grote doordraai van vele produkten. terwijl de ge- -jKti /V J rf>< V -,i- - - C.H.-jongeren in Hattem bijeen tem zijn tijdens het weekend de CH-jongeren in najaarsconfe rentie bijeen geweest. De keuze van een vergaderplaats, die nu eens niet in het Utrechtse lag, was bedoeld als tegemoetko ming aan de CHJG-ers uit Noord en Oost. En inderdaad waren deze vooral uit Overijssel, Dren te en Gelderland talrijker opge komen dan anders het geval was. Het thema van de conferen ce zal er trouwens ook wel niet vreemd aan geweest zijn, want dat betrof de ontvolking van het platteland en de huidige indus trie-concentratie in het westen. Er was een beeldende volzin voor gevonden: Het leeglopend platteland en de vollopende Maas-oever. Eerste referent was drs. H. J. D. Die ters te 's-Gravenhage, die de heden daagse problematiek een brede histori sche achtergrond gaf. Hij drong er op aan, dat de c.h.-leden op het gebied Advertentie de meest gevraagd® Dies Natalis van de V.U. Rectorale oratie van prof. Verdam Tijdens een openbare zitting van de Senaat der Vrije Universiteit in de Woestduinkerk te Amsterdam is vanmiddag de 79-ste dies natalis der universiteit herdacht. De rector magnificus, prof. mr. P. J. Verdam, hield een herdenkingsrede over het onderwerp Sanhedrin en Gab- batha. Prof. Verdam stelde dat het proces van Jezus voorwerp is van scherpe dis cussies. „Velen achten het gevoerd zijn van twee processen achtereen, eerst voor het Sanhedrin, toen voor Pilatus, een rechtshistorische onmogelijkheid. Lietszmann acht alleen het Marcus- evangelie geloofwaardig en dan nog slechts voorzover Petrus ooggetuige kan zijn geweest en hij verwerpt dusdoende verhoor en veroordeling voor Sanhedrin. Oscar Cullmann neemt deze stelling in 1956 goeddeels over ter ondersteuning van zijn denkbeelden over staat en Nieuwe Testament. Weer anderen, die in de beweerde schuld der Joden de zaak van het anti-semitisme zien, men tot soortgelijke conclusies. Geen historicus kan ooit tot enige clusie komen, wanneer hij zijn bronnen benadert op de wjjze dezer critici. Uit gangspunt van elk historisch onderzoek moet zjjn een positieve benadering van de overgeleverde teksten en een poging de gegevens der bronnen met elkaar te Langs elkaar De juridische onmogelijkheid twee processen is vrucht van een dachtegang, die zoekt naar een vast omlijnd en een toen algemeen aanvaard procesrecht. Dat algemeen aanvaarde rechtsbeeld bestond echter niet, want Joodse Wet en Romeinse macht ver droegen elkaar niet en werkten langs elkaar heen. Merkwaardige voorbeel den daarvan vindt men in een aantal processen uit ongeveer dezelfde tijd, di begrijpelijkerwijs niet eerder in een ve: gelijking werden betrokken, n.l. de pro cessen, waardoor Herodes de Grote drie zijner zonen om het leven bracht. Die processen, beschreven door Flavius Josephus, geven nader inzicht in de bemoeienis der Romeinen met dood straffen en vooral in de Joodse vast houdendheid aan hun wet en gewoonten tegen de Romeinse zeggenschap in. De edicten van keizer Augustus aar Cyrene, anders dan Judea een gepaci' fic eerde provincie, vullen deze gedach ten op verscheidene punten aan. Historisch Het executieverbod en de verdere procesgang blijken in oorsprong r te zijn een instrument van de belangen van het Romeinse rjjk dan rechtsinstel lingen. Twee opeenvolgende processen mogen in een algemeen aanvaard rechtsbeeld niet passen, zjj passen vol komen in een beeld dat weinig met recht te maken heeft en bovendien z omstreden is. Zij passen volkomen logisch in een Joods vasthouden aan Joodse wet, wat de Romeinen daar ook van denken, gevolgd door en tegenover een gedwongen Romeinse bemoeienis, die de Joodse belangen negeert zolang geen opstand dreigt. Maar dan ontvalt aan Cullmann's these de grondslag, niet echter aan he' zgn. religieus anti-semitisme. Dat laat ste valt alleen wanneer ieder, die der Joden schuld ziet, religieus wil zeggen: 't En zijn de Joden niet Heer Jesu die U kruistenWant dit is al ge schied om .mijne zonden. In dezelfde openbare senaatsvergade ring vond de erepromotie in de juri dische faculteit plaats van de heer dr. A. A. L. Rutgers, oud-vice president van de Raad van State, oud-gouverneur van Suriname, oud-lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal en o directeur van Landbouw, Nijverheid Handel te Buitenzorg. Bij de promotie, die geschiedde gens zeer uitstekende verdiensten bewe zen in genoemde hoge, bij de ontwikke ling van het staatsrecht van het Konink rijk der Nederlanden ten nauwste be trokken functies, trad als promotor op de heer prof. dr. L. W. G. Scholten. het soc. ec. handelen ook strikt- politiek zouden gaan leren denken. Me de in theoretisch opzicht constateerde hij hier een achterstand, die ingehaald dient te worden. Er is een kloof tus- de gedachtenwereld van de Bijbel de practisch politieke vraagstukken. Overbrugging achtte hij mogelijk door een her-integratie van beide denkwijzen. .Historisch" in C.H.U. wil voor de :.-ec. politiek zeggen, dat wij besef fen te staan tussen voor- en nageslacht. Er is een erfgoed te beheren aan kapi taalgoederen en kennis, dat vermeer derd overgedragen moet worden aan het nageslacht. Dit betekent dat de soc.- ec. politiek er één moet zijn op lang zicht. De overheid, die hier wel degelijk een eigen taak heeft, is voor de opgave gesteld om een actieve structuurpoli tiek te voeren. Terwille van de werk gelegenheid staat de industrialisatie-po litiek daarbij vooraan. Deze dient pri mair gericht te zijn op het scheppen van „ruimte", waarin de mens zijn ga ven kan ontplooien. Kanalisering De heer J. T. Mellema te Nieuw- Scheemda, onlangs benoemd tot lid van de Tweede Kamer, gaf een inte ressante beschrijving van de verande ringen, die de industrialisatie heeft te weeggebracht in het levenspatroon het Nederlandse volk. Om ook het platteland te laten delen in de verhoog de welvaart, bepleitte hij een actieve industrialisatiepolitiek, gericht op de centralisatie en gesteund door finan ciële faciliteiten. Duidelijk is echter dat alléén indus triële ontplooiing een streek niet tot de gewenste welvaart kan brengen. Het is een vereiste dat het héle gebied tot meerdere ontwikkeling komt. Het bevor deren van industrie-vestiging in zg. ..kernen" heeft trouwens ook migratie tengevolge, zij het dan over een wat kleinere afstand en gepaard gaande met minder spanningen dan op landelijk ni- Sprcker waarschuwde er voor alle aandacht alleen te richten op de indus triekernen. Wil men het omliggende platteland bewoond houden, dan dient ook daarvoor een beter woonklimaat te worden geschapen. Wanneer het nodig is dit in geconcentreerde vorm te doen, dan dient men te komen tot aanwijzing van agrarische kerndorpen Democratie In een goed gedocumenteerd betoog gaf ds. G. Juckema uit Hellendoorn zijn visie op de crisis der democratie. Hij wees er op, dat de wortels van de westerse democratie in eent ijd liggen, die beheerst werd door het rationalis me.. Het protestantse geloof heeft deze staatsvorm min of meer over zich la ten komen. Er is toenadering gezocht tot deze ideologie zonder dat deze door zien was. Zo groeide te vaak een valse verzoekingsgezindheid. Het christelijk geloof Is niet al leen belijdend dat God een Naam heeft boven alle volken, maar ook dat God handelend optreedt op het terrein der geschiedenis. D't is dui delijk zichtbaar geworden in de we reldzending, de plaats van Israël, het zoeken naar een wezenlijk draag vlak voor de cultuur en de oecume nische beweging. Gods daden zijn niet ingekapseld in de kerk, zoals Rome meent. De Rooms Kath. Kerk is er nog steeds niet van afgestapt, dat de staat door de kerk gekroond moet worden. Ze leeft dan ook principieel in vijandschap met de democratische gedachte. Rome be schouwt de kerk als medium tussen God en de wereld. Maar het Koninkrijk Gods heeft ook een „buiten-kerkelijk" karak ter. Naast de kerk staat legitiem iets Van Nelle bestellen (Adv.) Van Nelle bestellen 1 (Adv.) Van Nelle bestellen (Adv.) Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam (voor clas sicaal bejaardenwerk): mej. dr. J. C. Schreuder, geestelijk verzorgster van ..Amstelhof" te Amsterdam; te Mano- kwari (Ned. Nieuw-Guinea)A. D. H. Roscam Abbing te Biggekerke; te Bent huizen: W. A. S. Laurense te Hoevela ken. Aangenomen naar Pesse (toez.): A. J. de Bue, vic. te Rotterdam; naar Et- ten-Leur: F. P. Salverda, voorh. pred. te Djakarta, wonend te Hoofddorp. Aangezocht als tweede zendmgspred. voor West-Afrika: prof. dr. J. Bouman te Brussel. Benoemd tot directeur van de theo logische opleiding van de Evang. Christ. Kerk te Seroei op Ned. Nieuw-Guinea: ds. H. J. Teutscher, dir. diaconaal Cen trum te Rotterdam. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Vlaardingen: S. van Bek- kum te Monster. Aangenomen naar Papendrecht: K. Vegter te Noord-Scharwoude. Bedankt voor Bovensmilde: F. J. van der Wal te Erica; voor Vriezenveen: C. van der Giessen te Tzum, Fr.; voor Bownes-Montgomery, Alberta, Canada: Joh. Heule te Rotterdam-Zuid. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Leerdam voor zendings- arbeid op Nieuw-Guinea: C. A. Versluis kand. te Nieuw-Lekkerland. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Murmerwoude: J. P. Geels te Haarlem-Centrum. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Benthuizen: A. F. Hon- koop te Goes en Chr. van-Dam te Rot terdam-Zuid. Beroepen te Veen: Chr. van Dam te Rotterdam-Zuid. EVANG. LUTH. KERK Beroepen te Zaandam: J. Hallewas te Pekela. Van Nelle bestellen! (Adv.) Verklaring van de rechten van het kind aanvaard De commissie voor sociale aangele genheden van de Algemene Vergade ring van de Ver. Naties heeft gisteren met algemene stemmen (in totaal 70) en slechts twee onthoudingen „een verklaring van de rechten van het kind" aangenomen. Dit document is niet bindend voor de leden der Ver. Naties, maar is bedoeld als voorbeeld voor alle landen. Het staat vast dat nu ook de Algemene Vergadering de ver klaring zal aanvaarden. Van Nelle bestellen (Adv.) ènders, nl. de staat. Want God regeert niet alleen via de kerk, maar ook rechtstreeks de volken. De praedestinatie is in protestantse kring meestal louter personalistisch op gevat, maar God verkiest in Christus, aan Wie Hij alle macht schonk, de vol keren. We leven nu in de bedeling van de Heilige Geest, die niet alleen bezig is met zielen, maar met ganse volken. Dat gebeurt door kerk en zending, maar evenzeer door de staat. Zo is de over heid wezenlijk Gods dienaresse. Democratie als kleurloze anonimiteit, zo beklemtoonde ds. Juckema, is on aanvaardbaar. Zo'n constructie is ook ten ondergang gedoemd in de confron tatie met een staatsvorm, die uit een krachtige overtuiging leeft. Daarom staat de CHU een democratie voor, die een voorteken heeft ontvangen, die als het ware gedoopt is in de naam de Drieënige God. Twistpunt de Wereldraad van Kerken EN GROOT verschil van me- 1 ning is ontstaan op de 44ste jaarlijkse synode van de Pres- E: 28 ji:v\v\ oterdahl- n-Char- Je mag mijn jurken i lotte beminnelijk aan. Mijn bijzondere dank. Kom nu hier, Ragnhild, dan zullen we eens zien. Ik zal dit op je vast spelden, zo. En dan krijg je een schouderstuk, mouwen en een ceintuur van die groengestreepte stof, dat wordt nog aardig. Ragnhild knikte tevreden, en toen sprong zij naar buiten, gevolgd door de trouwe vriendin, die het nergens zo prettig vond als bij de Erikssons. Zij was twee jaar ouder dan Ragnhild, maar Ragnhild had de leiding in alles. Ragnhild had veel fantasie en ze was ondernemend: samen met haar werd de kleinste gebeurtenis groot en merk waardig. Ann-Charlotte had zich vroeger dikwijls verveeld. Tegenwoordig gebeurde dat maar zelden. Bij de Erikssons wist niemand wat 1 Ling beduidde. Ragnhild was zes jaar en was nog niet op school, toen men plotseling ontdekte, dat zij lezen kon. Zij had Elin's natuurlijke historie te pakken r- voor, regel na regel, zonder u,i 4" dat iemand luisterde. Maar kind, zei de moeder terwijl zij opkeek van haar strijkwerk, wat doe je? Lees je? Ragnhild luisterde niet, zij ging door, haperde even bij een moeilijk woord, schudde haar hoofd, redde zich en las door. Luister eens, Ragnhild. waar heb je dat ge leerd? Tien was het alsof het kleine ding plotse ling begreep, dat zij een grote en geweldige kunst machtig was. Zij draaide op haar tenen rond, en haar ogen tintelden. Ik kan lezen, moeder, ik kan lezen! Zij was zo buiten zichzelf van plezier, dat het een poos duurde, alvorens Elisabet te weten kreeg, hoe het was toegegaan. Ja, zij had Ann-Charlotte gevraagd wat er op alle winkels stond, die zij langs kwamen. Zij wist niet hoe zij het anders had geleerd. Soms had zij wel eens een boek ingeke ken, nog at eens dikwijls misschien. Maar pas nu was zij tot het besef gekomen, dat zij werkelijk le zen kon. Buiten waait de zomerwind heel bij te denken, Is het niet goed, moeder? Mag ik het me zelf niet leren? Moet men het op school leren, zeg, moeder? Elisabeth had het strijkijzer op het onderstel neergezet, en tranen stonden haar in de ogen. Gunst, dacht zij. terwijl zij ze met de rug van haar hand wegstreek, het is misschien ook niets bijzonders. Misschien hebben vele kinderen het zo geleerd. Maar alhoewel zij trachtte haar blijdschap te verbergen, kon zij niet nalaten dat de oude droom van vroeger voor dit wakkere, vlugge kind weer in haar boven kwam. Misschien toch! Misschien! Wie weet, er ge beurt toch altijd zoveel dat men nooit zou kunnen geloven. Neen, lieve kind. zeker ben ik er niet be droefd over. Natuurlijk mag je alles zelf leren, als je dat kan. Ragnhild nam het boek weer ter hand en las bijna zonder haperen, alles wat er over de leeuw geschreven stond. Toen sloeg zij het boek dicht en liep naar buiten, alsof het binnenshuis te benauwd was voor haar groot geluk. Even later was ze weer binnen en had het boek voor zich liggen. Maar ineens keek zij op, en nu was er iets anders dat haar bezig hield. Tante Oliva's ogen steken, zei zc. Ze «laat de spijker op de kop, dacht de moe der. Hoe kan dat, moeder? ging zij voort. Het Is heus alsof zij mij tegen de muur kan vastspijke ren, zo. Ik houd niet van haar, want zij houdt niet van ons. Maar waarom houdt zij niet van ons, als oom Emil toch vaders broer is? Marit en Elin keken ook vragend naar hun moe der, die met een smoking-hemd bezig was. Wat te antwoorden? Zou zij Ragnhild ongelijk geven en zeggen: tante Oliva hield toch eigenlijk wel van hen allemaal. Het antwoord liet op zich wachten. Wij zijn zo verschillend. Dat is natuurlijk de reden. Wij zijn als 't ware van een ander soort stof gemaakt dan zij. En daardoor komt het dat zij ons niet kan uitstaan, had zij op de lippeh, maar veranderde het slot: dat zij niet echt van Maar oom Emil is van dezelfdezei je stof moeder? Ja, zeg, moeder. Daarom houdt hij zoveel van ons. Want dat doet hij. Maar oom Emil zou veel meer hier komen en ons veel meer uitnodigen, als tante Oliva er niet was. Geloof je niet, moeder? Dat mag je niet zeggen, Ragnhild. Moeder haalde het contact uit de muur, het ijzer werd te Het is evengoed tante Oliva's huis als dat van oom Emil. Neen, dan zal ik dat niet zeggen, maar toch is het zo. Ik wou dat oom Emil met een aardige, aardige vrouw getrouwd was, zoals jij, moeder, en dat ze kinderen hadden gehad. Maar zeg, moeder, waarom huilde tante Oliva op vaders begrafenis? Dat herinner ik me. Hield zij dan van vader? Huilde ze? zei moeder verstrooid. Daar heb ik niet op gelet. Ja, dat zal wel waar zijn, iedereen hield van hem, dat weet je. Maar er zijn zoveel mensen, die dadelijk hun tranen bij de hand hebben, al heeft dat niet zoveel te betekenen. Zo. Maar moeder, dat is ook zo gek, als je iets lekkers krijgt bij oom en tante, dan wil oom Emil altijd dat we veel zullen menen en van alle soorten koekjes en tante telt de koekjes, en zij vindt het niet prettig als wij er meer willen hebben. byteriaanse Kerk van Korea. Ge sproken werd over de consequen tie van een fusie van twee Pres byteriaanse kerken in de Vere nigde Staten. Vorig jaar hebben daar de United Presbyterian Church en de Presbyterian Church in de V.S. zich verenigd. De laatste kerk is de moeder kerk van de presbyterianen in Korea, die nu 550.000 leden telt. Ongeveer 150 afgevaardigden wilden het contact blijven bewaren met de nieu we kerk. Een minderheid van 120 af gevaardigden wilde het contact ver breken en zich ook afscheiden van d'e Wereldraad van Kerken. Een poging om tot stemming te komen had tot gevolg dat de minderheids groep de vergadering verliet De meer- derheidsgroep koos een eigen voorzit ter en benoemde een comité om de mogelijkheden te onderzoeken om tot hereniging te komen. De Amerikaanse kerk had een afvaar diging van drie man gezonden, a'ie met de synode overleggen zou hoe zo spoedig mogelijk het Amerikaanse Presbyteriaanse zendingswerk geïnte greerd zou kunnen worden in de Ko reaanse kerk. Toen de synode evenwel niet tot een eensgezinde uitspraak kon komen heeft deze commissie besloten om geen voor stellen te doen zolang de kerk van Korea niet haar volle vertrouwen wil geven aan de geïntegreerde Ameri kaanse moederkerk. Dit is de derde scheuring in de jaren vijftig. In 1951 scheidde zich de orthodoxe rech tervleugel van de kerk af en vormde de Kory Presbyteriaanse Kerk. In 1954 scheidden de kerken, die uit het Canadese zendingswerk zijn ontstaan, zich af en vormden de Presbyteriaan se Kerk in de Republiek Korea. Hoe de nieuwe afgescheiden groep zich zal gaan noemen is nog niet bekend, en ook niet of zij zich bij een van de twee bestaande afgescheiden groepen zal aansluiten. Van Nelle bestellen 1 (Adv.) Een belijdenis is niet voldoende om werkelijk door Christus te worden aangenomen. In Lucas vier horen we de duivel belijden wie Christus is: „Ik weet wel wie gij zijt: de heiligt Gods", terwijl Israël in Christus alleen maar een merk waardige profeet ziet, die met een uitzonderlijke kracht spreekt. De Joden vragen zich met verbazing af: „Wat voor spreken is dit?"; de duivelen, die worden uitgeworpen, ge tuigen: „Gij zijt de Zoon van God" (Lucas 4:34 en 41), En toch hebben zij nimmer de zaligmakende kracht van Christus ervaren. Wij kunnen onze mond vol hebben over Christus als Zoon van God. Wij kunnen orthodox zijn tot in het ongerijmde. Wij kunnen staan op de basis van de meest schriftuurlijkt belijdenis en toch buiten het evangelie staan. Hoe belangrijk een goede belijdenis ook is: de belijdenis zelf verlost niemand van zijn zonden. Wij zijn geneigd de mensen te verdelen in orthodoxen vrijzinnigen. God verdeelt de wereld in mensen van het licht en van de duisternis, in kinderen van God en kinderen deze: wereld. Niet de belijdenis verandert ons levenmaar de ge- volgen van de belijdenis. Als de belijdenis, dat Christus di Zoon van God is, ons niet brengt tot overgave blijven wij buiten staan. NIET GENERALISEREN TJERHAALDELIJK kan men de klacht vernemen, dat er als gevolg vooral van de sociale verze keringen niet meer gespaard wordt. Velen leven er maar op los, zegt men. Waarom zouden zij ook nog sparen? De staat geeft immers „so ciale zekerheid"? Maar betekenen in feite de wette lijke voorzieningen niet, dat er ge spaard moet worden voor tijden van werkloosheid, ziekte en invaliditeit, voor loonderving bij ohgevallen, voor de oude dag, nu ook voor een mogelijk pensioen voor weduwen en wezen? Werkgevers en arbeiders brengen daarvoor offers. Hoe de premieverdeling ook moge zijn, de arbeider ziet het loon, dat hij wekelijks of per maand ontvangt, verminderen. Veelal heeft fonds vorming plaats. De institutionele be leggers beschikken over belangrijke bedragen. Maar ook wanneer het „omslagstelsel" wordt toegepast, wordt er in wezen door het wer kende deel een zeker bedrag be spaard ten bate van de niet meer actieve groepen. Maar er wordt niet alleen op deze. bij de wet voorgeschreven wijze ge spaard. Werkgevers en arbeiders hebben in een steeds groter aantal bedrijfstak ken en ondernemingen pensioen fondsen gesticht. Beide groepen beta len premie. Zo worden belangrijke kapitalen gevormd, die belegd kun nen worden in obligaties en aande len, in hypotheken enz. Uit de op brengst moeten mede de pensioenen gefinancierd worden. Zij zijn dus vrucht van besparing. Daarnaast leren de feiten heel duide lijk, dat er nog wel degelijk vrijwil lig gespaard wordt via spaarbanken, bouwfondsen, enz. Wij zien zelfs, dat na de invoering van de Algeme ne Ouderdomswet de besparingen zijn toegenomen, dat de lust tot spa ren versterkt is. Natuurlijk niet al léén als een gevolg van deze wet. Velen kunnen zich in een wat gro tere welvaart verheugen dan voor heen. Maar toch is er verband tussen deit wet en de toenemende besparingen in diverse vormen. Wanneer iemand generlei uitzicht heeft op een vast inkomen op zjjn oude dag, al is het dan ook zeer be scheiden, dan kan hij het door spa ren in de oude vorm, met dubbeltjes en kwartjes, nooit zover brengen, dat hij zijn oude dag zonder finan ciële zorg tegemoet kan zien, dat hij niet behoeft aan te kloppen bij diaco nie of sociale dienst. Hij komt dan, gelet op de vele behoeften in het le ven, gemakkelijk tot de conclusie, dat hij beter doet zijn inkomen voorde vervulling daarvan beter te besteden. Vooral, wanneer het inkomen toch slechts beperkte mogelijkheden biedt. Maar heeft hij uitzicht op een zeker minimum, krachtens de „bodemvoor ziening", dan heeft hij een stimu lans om dit minimum door eigen be sparingen op te voeren. Wie de cijfers ziet van de spaarban ken, van de levensverzekeringsmaat schappijen, zal niet kunnen volhou den, dat er weinig meer gespaard wordt, dat „men" er maar op los leeft. Stellig: er zijn personen en gezinnen, die zich vele onnutte uitgaven ver oorloven. In alle kringen. Maar van „de" arbeiders kan en mag men dit niet zeggen. Men mag ook hier niet generaliseren. De Jeugdspaarwet is in menig op zicht reeds een succes. Andere maat regelen om de bezitsvorming te be vorderen zijn in overweging. Ook in het kader van de vrijere loonvorming kan er in deze richting wel een en ander gebeuren. Wij den ken hier bijvoorbeeld aan winstde ling, die geen invloed op de prijzen behoeft uit te oefenen. Er wordt constructief gewerkt. Ne gatieve en onbillijke kritiek brengt ons niet verder. EEN SLECHTE SMAAK JJET Westduitse weekblad Der Spie gel, dat een twijfelachtige repu tatie heeft, zal nu eindelijk eens een eind gaan maken aan de legende, dat de nationaal-socialisten op 27 februari 1933 zelf het Rijksdaggebouw in Ber lijn in brand hebben gestoken. In een serie artikelen zal het aantonen, dat de Nederlandse communist Marinus van der Lubbe dit heeft gedaan. Er valt alles voor te zeggen, dat een grondig onderzoek wordt ingesteld naar deze gebeurtenis, die een beslis sende rol in de geschiedenis van Duitsland heeft gespeeld. Anders wordt het echter, als men, na meer dan 25 jaar gaat proberen, het tegen deel te bewijzen van wat al die tijd op goede gronden als zeker werd be- MERKWAARDIG GEVAL schouwd. Nooit heeft er twijfel bestaan over het aandeel, dat Van der Lubbe in dc brandstichting heeft gehad. Dat hoeft Der Spiegel niet meer te bewijzen. Maar dat de nazi's zelf het gebouw hebben volgestopt met zeer brandbaar materiaal, heeft steeds onomstotelijk vastgestaan, ook al hebben zij de mensen, die bij het komplot betrok ken waren, uit de weg geruimd, voordat dezen hun mond konden opendoen. Het getuigt van een bijzonder slech te smaak, dat Der Spiegel ter wille van de sensatie het nodig heeft ge vonden, na zoveel jaren opnieuw het zaad van de twijfel rond te strooien. gij het vernemen van het bericht, dat de Russische geheime politie een Amerikaanse diplomaat had ge arresteerd, omdat zij hem verdacht van spionnage, is men geneigd te veronderstellen, dat het met de ver betering in de Russisch-Amerikaanse betrekkingen nog niet zo best gesteld is als wel beweerd wordt. Het is echter de vraag, of de Russen zo maar in het wilde weg hardhandig tegen een Amerikaans diplomaat zijn opgetreden, of dat zij met overleg te werk zijn gegaan om de Amerikaanse regering in een kwaad daglicht te kunnen stellen. De geheimzinnigheid, waarmede de Amerikanen te werk gaan, nu de diplomaat de Sowjetunie heeft ver laten, geeft grond aan de veronder stelling, dat iets verkeerd is gelopen in Moskou. En wanneer dit niet het geval is, bestaat de mogelijkheid, dat men de Sowjetunie gelegenheid wil geven, zich zonder kleerscheuren uit deze onverkwikkelijke affaire terug te trekken. De resolute wijze, waarop men de Amerikaan in Moskou de deur heeft gewezen, doet het vermoeden rijzen, dat zij zeker van hun zaak zijn. Men zou er in Washington dan ook goed aan doen, zo spoedig mogelijk de juiste lezing van dit merkwaardige geval wereldkundig te maken. Wereldconcilie heet nu Tweede Vaticaans Concilie In een gesprek met journalisten heeft de pauselijk staatssecretaris, kardinaal Tardini, meegedeeld, dat het komende concilie op wens van de Paus het „Tweede Vaticaanse Concilie" zal wor den genoemd. In kringen van het Vati- caan acht men het waarschijnlijk, dat de zittingen van dit concilie gehouden zullen worden in de St. Pieter en in de kerk van St. Paulus buiten de muren. Hier is genoeg ruimte roor de vele deel nemers. Kardinaal Tardini deelde verder mee, at van vele bisschoppen voorstellen binnengekomen zijn. Deze voorstellen worden thans door de voorbereidende commissie onderzocht. Met Pasen moet de commissie klaar zijn en haar samen vatting aan paus Johannes overhan digen. Men verwacht, dat dan sies van kardinalen het werk van de voorbereidende commissie zuilen over nemen en de definitieve voorbereidingen voor het concilie zullen treffen. Deze naamsverandering (eerst werd gespro ken over een „oecumenisch concilie") geeft aan dat hier ten ene male niet sprake zal zijn van enig interkerkelijk contact. Paus Johannes belegt een synode voor eigen mensen. Hij heeft kennelijk nog niet over de muren van zijn Vaticaan heen kunnen kijken. De algemene vergadering van de Metho disten Kerk yan Tsjechosiowakye heeft met algemene stemmen een besluit ge nomen om de vrouwen in alle kerke lijke ambten te erkennen. De Metho disten Kerk telt in dat land ongeveer 6600 leden. De Oostduitse Karl Marx-universiteit van Leipzig, die zij het niet onder die naam dit Jaar 550 jaar bestaat, heeft op haar dies natalis eredoctoraten aan geboden aan de aartsbisschoppen van de Evangellsch-Lutherse Kerk van Let land en Estland de bisschoppen Turs en Kiïvit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2