ALINA SZAPOCZNIKOW verhuurt schilderijen van kunstenaars DE DE PAASKERK TE ZAANDAM HANDEL'S ORGELCONCERTEN OP ZIJN EIGEN ORGEL ZATERDAG 17 OKTOBER 1959 zijn weer orij in Hooien beeldhouwster uit Warschau /~iP het oude klassieke markt- plein in Warschau, de Rynek Starego Miasta, woont in een der im, oude stijl gerestaureerde huizen een jong, kunstzinnig echtpaar. In dit oude stadsge deelte van Warschau vemvacht men eigenlijk geen jonge mo derne mensen, maar grijze Polen met baard en breedgerande hoed. Men verwacht er nationale kleding en andere folklore. Men verwacht er een oberek of een mazurka te zien dansen. Men verwacht er niet een jonge vrouw met spijkerbroek en wol len trui. Men verimcht er niet modern geabstraheerd beeld houwwerk. Het is alles zo an ders dan de sfeer ixin het plein, waar bij het einde van de twee de wereldoorlog nog maar één huis enigszins overeind stond. In oorspronkelijke staat zijn de huizen weer gerestaureerd en opnieuw opgetrokken en het beeldhouwwerk in de moderne kamers van het jonge echtpaar is als het ware een directe reac tie op al die ouderwets opge sierde huizen, ivaar slechte re- liëfjes en muurbeschilderingen een voorbije tijd moeten sug gereren. Die jonge vrouw in spijker broek en met kort geknipte zwar te haren is de beeldhouwster Ali- na Szapocznikow, klein en leven dig zoals de meeste Polen zijn. Niet druk. niet uitgelaten, niet zenuwachtig, maar 'bezitster van een sprankelende geest, zelfbe wust en toch niet zelfverzekerd. Alina Szapocznikow is een wils krachtig type, iemand die weet wat ze wil en die helemaal niet bang is iets te zeggen. Ze is niet zoals de meeste Polen van haar leeftijd opgesloten geble ven binnen de grenzen van haar vaderland, doch haar paspoort heeft al heel wat douanestem pels. Op veel douanestempels zijn de meeste Polen erg jaloers, net zoals de Oostduitsers en net zoals alle Oosteuropese volken. Hoe graag ze misschien ook in hun eigen land zitten, het gevoel er niet uit te kunnen werkt verstik- treft jong en mo dern is. Alina Sza pocznikow verstaat haar vak en ze heeft bovendien het artistieke ver mogen tot een eigen schepping te komen. Van het na turalistische beeld over. Dat heeft ze geabstraheerd, dat heeft ze -terug gebracht tot de ge dachte. Waarom zou een beeld natuurgetrouw zijn? Het gaat Alina Szapocznikow om de gedachten achter het werk en daarbij wil ze zoveel mogelijk de Verkleining iussen afstand met publiek Söofc 26-jarige Amsterdammer Rob Rooze- mond golvende haardos, uilebril, snor retje en zijn knappe vrouw Joke (24) ont plooien sinds ongeveer eert jaar een gezond initiatief om de afstand tussen de beeldende Steen""ook"werkelijk* s't'e"en laten" kunstenaars en het publiek wat te verkleinen. De gedachte moet dus uit de Met medewerking van een aantal prominente wt™biTïrnata'Sit van^erTplas- personen uit het hoofdstedelijke leven hebben tische werking sprake moet zijn. ze de „Stichting Kunstkontakt Nederland" op gericht met als voornaamste doelstelling kunstwerken te verhuren op dezelfde wijze als men boeken uit een bibliotheek „huurt". Iedere Amsterdammer, die a raison van 3. per maand, en iedere niet-Amsterdammer, die a raison van 4,per maand abonnee wordt, krijgt iedere maand één of meer be hoorlijk ingelijste schilderijen of grafieken van erkende kunstenaars thuis bezorgd, die hij of zij een maand lang aan de wand mag hangen. Wie er in die maand bijzonder aan gehecht raakt, kan het kopen tegen een gereduceerde prijs, die vaak verwonderlijk laag is. Maar verplicht is men zeker niet tot deze aankoop. Niet zelden gebeurt het, dat Rob Roozemond kopers-in-spé aanraadt een be- vroea -x x. x. n x. x.j t_ kel doorbroken zijn, waarin y slissing nog even uit te stellen totdat men er voor zichzelf kunstenaars zich nu bevinden' opgebouwd. Ik^geloof dat we het voikomen zeker van is de juiste keuze te hebben gedaan. All een oprechte waardering van het werk leidt ertoe, dat men tevreden ermee blijft", is zijn stelling. Js het nu mogelijk thans in Polen dergelijke beeldlhouw- kunst in het openbaar te tonen'' is mijn vraag. En dan komt een hartgrondig bevestigend ant woord. „In dit opzicht zijn we absoluut vrij. Er is hier geen dictatoriale dwang meer, geen door een ideologie geleide kunst. Daarom vinden we het zo jam mer dat er bij de opbouw van Warschau nog zoveel conventie is gebleven. Uit artistiek oog punt gezien zou men kunnen zeggen: Warschau Rob Roozemond, de enthousiaste 26-jarige Am fris initiatief in de „Stichting Kunsthandel Nederland", de afstar tussen kunstenaars en publiek probeert te verkleinen. vandaag de dag anders doen. Maar ondanks dit, Polen heeft veel voor 'zijn kunstenaars over. Nederland ook?" De meningen over het initiatief Nederlandse kunstleven zo ziek van het echtpaar Roozemond lopen als een hond. „De kunstenaars Dat aijn dan van die vragen uiteen. De één zegt dat er een en Nederland heeft heel wat waarop je als Nederlander een overdreven idealisme achter knappe kunstenaars zijn alle; beetje verlegen zit te kijken. Je steekt, de ander dat het een ver- maal afhankelijk draait wat met je vingers 1 u-!- de roulatie is opgenomen. De organisatie van dit soort ten- toonstellingen beschouwt Rob als dende kunstenaars werken met ppn onde*deel van zijn missie publiek en kunstenaars. Veertig kunstenaars DEEDS meer dan veertig beel- Rob Roozemond Tot hen zegt: ach ja. Maar er rondweg voor uitkomen durf je niet. Alina merkt het. vraagt niet verder, leidt de aandacht af en merkt op: „Je kent toch het werk k„nsJ7rVj„7uigm! het rijk of kapte zakelijkheid is. de gemeenten. ïk ken er, die met Rob zelf zegt ervan: „Beiden bepaald soort werk *- hebben gelijk en ongelijk. Idealis- king komen dat steekt er achter. Over tatieregellng, dreven is dat idealisme ech- doorga: ter niet. We zijn geen unie van wijl ze de contra-pres- daa: veel meer kunnen preste len andere richting. Mijn Zakelijk? Nou en of. Anders had- idee is. dat de kunst pas kan le an hem. Polen den we jn zo korte tijd niet be- ven, a" 1 de verzorging rejkt waar we nu op kunnen bo- Daaroi gen: medewerking van 42 kunste- De man van Alina, Roman naars; r Cieslewicz, is affichist, leeft dus expositie: van het maken van affiches. En met een goede zijn werk is het werk van een Wie de Poolse affi- X.l voor publiek en kunstenaars, behoren Jeanne Eieruma posting, Daarom wil hij aanston(is met de Rudi Bierman. H. V.^Kruuiingen, kanstwerken ook naar andere land gaan. Hij en-vijftig adres sen, verspreid over het hele land kunstnijverheidszaken en meu belzaken waar hij een perma- -permanente tentoon-, stelling denkt te gaan houden. ke Braat, Metten Koornstr; Langeweg, Ro Mogendorff. "It J. J; Voskuil en Piet Wijngaerdt, stuk voor stuk dus nente 0f tal filmaffiches doet erg veel a van de affiches" zie ik mezelf zo onge- een cultuur-opticien; zij. abonnees reeds; die om welke reden clan ook in kunstenaars de kunst ver- of bijziende, of graag me- misschien zelfs blind zijn, willen dewerking"verlenen. Verkapt zake- we de ogen openen voor het waar lijk? Welnee, ik geef eerlijk toe, deerbare in de hedendaagse beel- kunstenaars, die een zeker garanderen. 470 werken olie verfschilderijen en grafieken zijn thans al in de roulatie opge nomen, en ruim 150 abonnees profiteren van deze „tentoonstel- lingen-in-eigen huis Wanneer er driel nees zullen zijn waarschijnlijk Een andere uiting van zijn za kelijke instelling is, dat hij de beëindiging van een abonnementsjaar een blijvend driehonderd abon- aandenken bezorgt in de vorm door de kunstenaar ge- over twee jaar zal de stich- signeerde grafiek, die ting financieel rond kunnen ko- Uit lijstei ches kent zal weten dat dit land dat er zakelijke oogmerken zijn, dende kunst seum Parijs, 1958 Sonsbeek te Arnhem. Reeds in 1946 kreeg ze de 3e prijs voor een monument te Lidice. In 1954 won ze de le prijs voor een monument voor de jdina Szapocznikow heeft dat verdedigers van de kust te Gdansk gevoel niet, ze is een der bevoor- PnJs de grote plastische werking, heel wat schone producten heeft aan,?^] voortgebracht. Affiches voor ten toonstellingen, voor toneel, voor de opera, voor de film. ze zijn alle even kunstzinnig en kleurrijk. Bovendien steeds zeer vooruit strevend. St™f w In het uitleensysteem brengen den beeldende kunstenaars aan km w(j de ,„skaart thuis en ,ve leve- vool pers van hunwerk te helpen, en ren er de bnllen der explicatie met bij- Zien moet publiek het publiek dat totnogtoe tevreden was met - oefenine kitsch of edelkitsch te vangen 1S~mel veel oeiening voor echte kunst. perkte oplaag gedrukt werd. inkomsFen Haast vanzelfsprekend is het, jcei.1 en de gel- dat de abonnees niet alleen zijn zakelijke initiatieven particulieren, maar ook bedrij- de stichting bot te vieren. ven of instellingen kunnen Tot die initiatieven behoort niet -abonnee worden reductie zelf doen. Er alleen de inrichting van een per- krijgen bij aankoop van werken nodig, manente toonzaal in^zijn beschei- uit zijn „kunstruif". Ja, ja. Rob ArR M R00zemond zit boordevol fanta- de weinigen. Op rechten. 16 mei 1926 werd taan de Prosna) geboren deerde van 1945 tot 1946 bij prof. Wagner aan de Hogeschool voor Beeldende Kunst te Praag. Daar- na_ ging ze naar Parijs om er tot 1950 te werken bij prof. Niclau- se aan de Ecole Supérieure des Beaux Arts. Van het laatste jaar af nam ze deel aan tal van in ternationale tentoonstellingen: 1955 India, 1955 West-Duitsland, 1957 Joegoslavië, 1957 Rodin Mu- v gedenkmonument KalUz Auschwitz. Tevens is ze draag- ,n -x... ster van de „Prix Artistique de l'Etat" vaji Polen. vooral ook door de grote lijkheid, waarmee deze ontmense lijkte figuur werd verbeeld. A LINA Szapocznikow is een van de vele grote talenten onder de jongere Poolse kunstenaars. - Van die jongeren is zij misschien En m Warschau heb ik in haar ateliers en op de foto's van haar wel het grootste talent, het meest werken opnieuw zulke beelden ge- eigen talent, dat streeft zien. De in nood grijpende hand voor het Auschwitz-monument, eenmaal altijd nodig de bewogen vrouwefiguur op de bepalen noch Alina tentoonstelling Overbruggen i het verschil tussen kunst de tijdelijke huur Aangrijpend zijn. Maar Szapocznikow zelf, noch haar kunst kunst. Want Alina gaat er hele- acrobate (zie afbeelding), de ïail w maal niet prat op reeds zoveel, lc gespannen rompfiguren op het j. K,„- ftnrlor ci-hoifG n a an to liohKon cd- at.plipr: hpt i S allpü 7n ihppl an- 'Dnaer ae oasis persoonlijk geluid, geïnspireerd °°r gro^e voorgangers» maar niet korter of langer tijd op niets uit- moderne volgend als een epigone. Alina gelopen. Ik ben er^in principe te- Warschau, de schone Szapocznikow zet de ontwikkeling g,en'.daJ kitsch duidelijk zal worden, CINDS 1907 zijn er in Nederland tevens dat de facade van al negentig pogingen gewaagd kunsthandels doorzichtig zal om door het uitlenen van kunst- J"; Wanneer deNederiandse kun- werken de kloof tussen kunstenaar >f ,pn en publiek te overbruggen. Meest- nen naien door zouden de X. .xt xxxxxxx ..XX ..^v.» ,„.i het s'e en initiatief. Zijn streven pand "mrechtsestraat'l28, vlakbij verdient alle aandacht en steun. omzet zouden kun- n de kitschhandel, •kelijke kunstwerken Ribbeling, H. T. W. ^Krikhaar aanzienlijk goedkoper kunnen 1 den. Dan zou ook de exposities van werken sympathiek. Maar om dat goed deelnemende kunstenaars Op te beseffenmoet hem hem zelf ogenblik exposeren er tot 21 gesproken hebben. In het ten- i.iuueling H T. ^ifekh^S npspebouu, Utrechtss. Frits Gramberg op de bovenver- straat 128 is hij dagelijks te vin- diepingen, terwijl de vele bezoe- den. te verliezen. En dan doet het wee aan na zo'n bezoek aa derne kunstenares ineen het Warschause plein de conventioneel onderscheidingen te hebben ge- atelier: het is alles zo heel had, ze laat zelfs ders dan haar vroeger werk. niet eens de artike- len en kritieken „Natuurlijk begin je naturalls- zien die ze kreeg tisch, begin je met grondig het bij haar one-man- vak te leren. Het is de fout van show in Warschau de veje jonge experimentelen dat Je" darf^ij "haar ze het vak niet 111 a,,e details be- huizen. Een thuis aan tafel een heersen. Hoe kun je nu met vor- fotoboek van- haar men en lijnen gaan spelen, als je werken bekijk, niet precies weet wat een vorm moet ik gewoon de cn waj een jjjn js pan werd je S U1^ niet anders dan een epigoon en daarvan zijn er al veel te veel op kunstgebied tegenwoordig". de Stichting, hetzij au bestuurslid, hetzij als mede- de beeldhouwkunst voort, werkers-propagandisten, kunste- het verleden naars worden opgenomen. De kun stenaars moeten uitsluitend schep pend werken. Ik heb nog nooit TT, „„„„tui, vreemd een kunstenaar meegemaakt, die worden op het ogenblik die mo- volkomen objectief is. wanneer hij bepaald bij grote financiële ac- weer op het werk van zichzelf of anderen ties ten behoeve van de kerk- i de collectie, die rouleert, we het wel door kunste- op zijn kunstwaarde beoor- bouw. Zowel in de Nederlandse Hervormde kerk als in de Ge reformeerde kerken wordt een beroep op de leden gedaan om het hunne bij te dragen voor de verwezenlijking van een lan- Gedachte dat zegt. iemand die dus tot de jongeren wordt gerekend en die wat haar levensopvatting be- Een der laatste schone acrobate) Szapocznikow ui trekken. „Hier is mijn werk. dat moet voldoende zijn. De rest is onbelangrijk. Alleen mijn man is belangrijk, want die is hier affichist. En m'n zoontje van 7 jaar natuurlijk, want die moet ik opvoeden." Maar daarmee ben ik toch net niet tevreden. Ik de Sonsbeek-ten- toonstelling vorig ^"debeW^S: ALj"ft "Snde' humé" (rehabilita- dan ook mm- tie), een brons van mer de beschik- slechts 66 cm. Dit king gehad over zittend overblijfsel een g^oot orgel en van een mens was schreef hij in verhouding be- e mees trekkelijk weinig voor dit in- bons- strument, toch kan men zich staan te beoordelen krijgt, versierde stichting wil objectief staan te- plein, ontegen- genover elke stroming en rich- zeggelijk, een intieme plaats in ting. Alvorens^werk wordt toege- een grote stad. Maar een plein dat laten weinig vernieuwingsdrang bij de laten Polen laat zien. Gelukkig dat er naars dan nog kunstenaars als Alina delen. Een bepaald systeem daar- delijk kerkbouwplan. Szapocznikow worden gevonden, bij garandeert dat elke kunstrjeh- die èn met haar spijkerbroek. '">8 Z1l" 'rek k°mt- We Wl1" èn met haar rock 'n roll-kousen, ren Seen waardering voor nog on- èn met haar kunst demonstreert begrepen vormgeving forceren, hoe Polen in werkelijkheid spring- Sfk een mziSt in de beeldende kunst en haar stromingen, waardering voor alle Kerkelijke architectuur behoeve gen. Wij hebben de aanwezige i levend is en zich hand met het Westen verder ontwikkelt op cultuurgebied. CORN. BASOSKI. In een aantal snel groeiende bied en Dronten in Oostelijk Fle- gemeenten, zowel in het Westen voland reeds concrete vormen als in andere delen van ons land, gaan aannemen, zullen kerken in de nieuwe wijken van onze moeten worden gebouwd, grote steden, die elk voor zich Naast de vele kerken, die na de omvang van een provinciestad de bevrijding zijn gebouwd het verleden wel ernstiger voorbeelden van kerkbouw op een te klein terrein gezien. Wij noemen slechts de R.K. Willebrorduskerk aan de Am- steldijk te Amsterdam, die in de bekende Neo-Gothiek is gebouwd, waarvoor zware steunberen nodig waren. Voor deze was echter op het bouwterrein geen plaats, zo dat zij in het trottoir van de Ceintuurbaan zijn uitgebouwd. In Zaandam is het gelukkig niet zo erg geworden, maar is on danks het te kleine terrein een aantrekkelijk geheel ontstaan. kunst te kweken. Volgens Rob Roozemond Is het Spijkenisse in het Ëuropoortge- Levendigheid VIA NAALD ÉN PLAAT het rapport van de Commissie Sassen noemt voor de jaren 1947 tot en met 1955 behalve herbouw en herstel van oorlogsschade pre cies 200 nieuwe Protestantse ker- ken en 138 Rooms Katholieke - uc tucllcl, JU gcolo staat thans opnieuw de bouw van door de gekozen verhouding een groot aantal kerken op het sen hoog en laag een le programma. - heid te scheppen, die bij e Er zal dus m de komende tijd tere vrijheid wellicht niet z wel aanleiding zijn de aandacht te vestigen op de tot standkoming van een nieuw kerk- bereikt. Wij hebben hier te doen met verdiepingkerk, ook al gebouw. Deze keer is het dan de door het ruimtegebrek. De iets Paaskerk te Zaandam. verdiepte beganegrond bevat een grote zaal, consistorie en de be nodigde ruimten voor het kerke lijke werk. De verdieping bevat mij toen een v fascinerende beelden beek. fascinerend niet alleen door indenken der orgel. Zelfs in zijn op Ita Hugo de Groot's «Christus Patiens» In facsimilé en nieuwe vertaling liaanse leest geschoeide vele opera's ontdekt men toch telkens de man aan het orgelklavier. Heel anders overigens dan Bach, die een veel meer verinnerlijkte nutuur was. Handel wilde schit teren, èn in de opera, èn in het oratorium, èn op het orgel. „Sofompaneas" fde vergrieksing Als volop theaterman bekom- van de Egyptische naam voor Jo merde Handel zich dan ook heie de 25-jarige Hugo de Groot een zef: Zafnath Paaneach) en werd maal niet om de orgelmuziek in hem zeer dierbaar huwelijksge- immer door De Groots Bijbelse de kerk. In schouwburgzalen speel- schenk: het zojuist door hem vol- drama's geïnspireerd. de hij orgel en voor dergelijke za- toolde treurspel „Christus Pa- Van de Münchener uitgave van len schreef hij ook zijn Orgelcon- tiens", een spel, dat het lijden ..Christus Patiens" is waarschijn- certen. Bach heeft niet één zo'n des Heren bezong in prachtige lijk nog maar écn exemplaar concert geschreven, dat had voor Latijnse verzen. In hetzelfde jaar over, dat zich in de Beierse hem als kerkmusicus geen zin. verscheen deze tragocdla in druk Staatsbibliotheek bevindt. Deze Men zou de Orgelconcerten van bij Thomas Basson te Lelden, uitgave is i'ians door de Grotius Handel dan ook veel weelderiger Sindsdien werd zij in de 17de Stiftung opnieuw in fascimilé ge- kunnen noemen, daarbij echter eeuw vele malen herdrukt en ver- drukt en voorzien van een uitvoe- met vergetend dat ook Bach van taald. En zo'n uitgave kwam in rige inleiding, alsmede een Duitse barokke weelde tintelende orgel- 1626 in het zeer roomse München metrische vertaling van de Mün werken schreef. Maar bij Handel uit. De Jezuïetenpater Jacob Kei- chener volkenrechtsgeleerde Hans Ier gaf zijn toestemming voor de K E. L. Keiler druk. Deze vertaling zou men een in terpreterende mogen noemen In feite is dit een bewijs van de want in het Duits staat niet altijd, voortreffelijke naam, die de be- wat er in het Latijn staat. Dii gaafde Nederlandse rechtsgeleerde komt wel het sterkste uit in de trokken, speelse, soms grillige lij- Grotius ook in roomse kringen laatste regel, waar het woord "en; soms ook verstild als een had. Het is bekend, dat De Groot „purgatos" (die gereinigd zijn) *95.® gevoelvolle meditatie. Het is zeer ijverde voor de eenheid van vertaald wordt met die „die guten a"ijd een heerlijk, haast onbe- Gods kerk en als een der oecu- Willens sindhetgeen nog al menische figuren uit onze 17e een verschil is. eeuw beschouwd moet .worden. Toch moet men voor deze uitga Hugo de Groot is in de vader- ve van de Münchener Grotius-Stil landse geschiedenis bekend als de tung grote waardering hebben man van de boekenkist; in de ju- want zij herinnert er ons aan. da' ridische wereld beroemd als de va- Hugo de Groot naast rechtsgeleer der van het volkenrecht. maar, de en diplomaat ook theoloog en dat hij ook een ijverig theoloog is dichter is geweest en deze onbe- geweest en een bekwaam dichter kende De Groot heeft er recht or Bes-dur Op. 4 no. 2 is van Latijnse verzen, is zo goed niet vergeten te worden. daalorgel gedacht. Vele Orgelcon- als vergeten. Toch zou een Von- Bovendien is deze uitgave voor certen van Handel waren oor- del er iets voor gegeven hebben, bibliofielen van grote waarde, ter- spronkelijk anders geïnstrumen- als hij zo in het Latijn had kun- wijl de vertaling al moge zij niet teerd. zonder orgel. Er zijn Con- n«n dichten. Vondel heeft De altijd de grondtekst dekken grote certi Grossi van Handel die hij la- Groot dikwijls als zijn grote voor- dichterlijke kwaliteiten bezit. ter zelf omwerkte tot Orgelcon- beeld gesteld. Hij vertaalde diens werk: Open Diapason 8', Stopped TNDIEN wij mogen beginnen met de rechthoekige kerkruimte, die 8en- Niet alle opnamen houden Diapason 8', Principal 4'. Flute een ernstig bezwaar tegen dit de kansel en het doopvont aan bouwwerk, dan is het wel dit, dat de lange wanden heeft. i- het op een veel te klein terrein Daarachter staat de heden, die Handel had. Handel nuaal: Stopped Diapason 8', Flute is geplaatst. Een terrein, dat bin- tafel, die w wordt nogal eens harmonisch overladen en dan vergeet men. dat hij toch werkelijk in de perio de van de barok leefde. Men geet ook wel uit Handel's i Fifteenth 2'. Zonder pedaal. zij pHILIPS heeft in dit Handel- 1~\E moeilijkheid was, de klankidealen electrische stroom kerk en het orgel met handbal gen moest worden aangeblazen, stuur in dit Handel- Dat maakt*? te veel lawaai voor aan de zuidlijde" de röoüijn f jaar (hij overleed 200 jaar fen opname en met een mijlen zevental meters te verleggen, geleden) een nrachtiee biidraee }anSe kabel heeft men dwars door waardoor de bouw op dit enige tot een stijlvolle Handel-herden- en» weiland heen de elektri- beschikbare terrein mogelijk king gegeven een biidraee die s stroom moeten laten toevoe- werd. Het kon deze welwillend- zijn niet zonder molite is tot stand ren De a*°estiek van de St. Ja- heid betrachten, omdat aan aam niet zonder moeite ,s tostand mes Church is uits(ekend. zodat zuidzijde van het kerkgebouw e indel doen de opnamen zonder verdere be- vrij ruim plantsoen aanwezig de rooilijnen ongeveer 700 is. over de gehele lengte van de m2 meet. is te klein om er een kerkruimte wordt verlengd, kerk met bijgebouwen met een to- Het uitwendige van deze kerk r geen taal bebouwd oppervlak van 500 is, zoals wij dat van Symons ver- in de m2 0p te plaatsen. wachten, eenvoudig en van een """"i Gelukkig is. het gemeentebe- grote strakheid. Maar de voorbij- 'elwillend geweest om ganger ziet het juist daaraan: hier staat een kerk. waaraan de „.^.v, ,v„v66v,„ ontwerper grote zorg heeft be- dwars door waardoor de bouw op dit enige steed. j_ _i_i.x_: beschikbare terrein mogelijk In de wand achter de kansel gebrandschilderde ramen ontworpen door Karei ij stellen de zes werkda- de schepping uitvoeren od~ een orgel waaröö "Yaren konden worden gemaakt, zodat het gebouw naar die zijde zevende scheppingVdag wordt uit- Handel zelf gespeeld had Dat was werden alle Orgelconcerten geheel vrij is komen te staan. geheeld door de kerk z nanaei zen gespeeia naa. uat was van Handel nmrenomev, en dan Intussen bleef het bezwaar het alles meer naar buiten gericht, meer op het klinkend ef fect gebaseerd. Zijn Orgelconcer ten zijn soms zelfs vrolijk. De meest verrukkelijke arabesken heeft Handel in deze werken ge- Het orgel in de St. James Church in Great Packington (Warwick shire) tutor voor de dispositie in 1749 door Handel zelf werd aan gegeven en waarop thans de Or gelconcerten van Handel zijn eenvoudig, daar vrijwel alle orgels verdwenen waren of zoda nig gerestaureerd, dat er moei lijk sprake was van een Handel- orgel. Dat was ook het geval met het orgel in de Liebfrauenkirche in Handel's geboortestad Halle, voor welke Oostduitse stad Phi lips overigens niet de nodige visa kreeg. Door een brief van Handel ont dekte men echter toch waarvoor Handel zelf Handel opgenomen nog wel met een orgel, dat Han- te weinig ruimte del niet alleen zelf vaak bespeeld den bestaan, hetgeen niet alleen had, maar dat hij ook had gead- ten gevolge had. dat het gebouw architect viseerd Dit was dus het klank- vrij dicht bij de omringende woon- ideaal van Handel voor zijn Or- huizen is komen te staan, maar gelconcerten. Een betere opname dat de architect ook in zijn hoog- m| --< =>- x te-ontwikkeling beperkt was, om- dat hij rekening moest houden besteed. lichtinval ten Prof. Dr. Ir. H. G. v. BEUSEKOM t mogelijk geweest. geheeld door de kerk zelf. waarin God tot zijn gemeente komt in zij- woord en sacrament. Hier is door samenwerking van "•hitect en beeldend kunstenaar kerk verrezen, die toont, hoe het geld, dat wij straks voor de kerkbouwplannen van onze kerk zullen offeren, goed kan worden Het London Philharmonic Or- met de chestra o.l.v. Sir Adrian Boult en de bekende Amerikaans-Engelse gel. organist Edward Power Biggs geb. 1906i zijn de uitvoerenden. - tekstschrijver Charles die thans al te beluisteren zijn op Jennens in 1749 de dispositie had twee langspeelplaten met de Orgelconcerten voerde Han- manuaal en werd opgenomen. plaatst in de muzieksalon van Jennens op zijn landgoed te Lei cestershire. Na Jennens' dood ging - tot Orgelconcert. Het het instrument naar het landgoed zijn neef. de Graaf v ford. Great Packington Handel Concert in Bes-dur Op. 4 was aanvankelijk geschreven o lel meestal uit als onderbreking harp en orkest en bedoeld als wickshire. Ook daar kreeg het oratorium-uitvoeringen. Het tussenspel in zijn koorwerk „Alex- plaats in de muziekkamer. Hon- opna: later, op het einde War- strument, schreef, pedaal. Slechts het Concerto derd ja; iparte attracties. Het in- ander's Feast", een werk dat voor Handel het eerst werd uitgevoerd in het de vorige positief zonder Covent-Garden-theater te Londen dat inmiddels moll, 5 in F-dur en op de 2e plaat de Bes-dur. 3 in g-moll en 4 in F-dur (twee 30 cm platen A 01397-8 Li Ayles- De platen zijn voorzien van rijk geïllustreerd materiaal over d« werken, over het orgel en over d- opnamen. Hiermee is een prach tig klinkend monument voor Han werd het orgel, del opgericht, prachtig juist daar tweede de harpist Powell, grammofoonplaten-industrie t de Orgelconcerten van Han- dat bij de uitvoering de te Handel-stijl is gehandhaafd ei men terecht van model-uitvoerin van de Graaf, thans de parochia- gen kan spreken. Alle: de loop der jaren beslist bosrijke streek tussen Birmingham hoogste orde. Met belangstelling i Coventry. Daar heeft i eert. Ook een Triosonate werkte Concerten, vergeten. Er zijn tal de meest populaire orgel gevonden, n tal van bewerkin- de staat ik de resterende Orgelconcer CORN. BASOSKI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 18