LUTHERSE THEOLOGEN UIT VELE LANDEN BIJEEN VWen GEESTELIJK LEVEN, li rsnim lsdene2i o o £eot Ml NIEUWE VORM ZONDAGSBLAD ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1959 Wandel in het licht antal liederen voor i paar liederenbun dels doorbladerde, bleven mijn ogen ineens kleven aan het lied: Ik wandel in het.licht met Jezus." Hel is vooral bekend geworden door de Zingende Zusjes, die het met gitaarbegeleiding zingen. Voor ik het wist haakte de melodie zich vast en de gehele dag door bleef ik het lied Ln gedachten horen. Misschien kwarp ik er daardoor wel toe om juist over deze bijhelse woorden ze staan in I Johannes 1 te gaan mediteren. Eerlijk gezegd heb ik altijd de indruk gehad, dat deze ..wandel in hel licht" een irt speciale geheiligde wandel was, die bepaald "ie we niet doen. De boodschap der rechtvaardiging Maar daa; •d door dingen die (Van een onzer medewerkers) spree spreekt niet ovei maar het lil Ineens werd mé duidelijk dat wandelen zeggen, onszelf plaatsen in het licht moeten; zoals we zijn, ons stellen voor Gods aange zicht met al onze karakterfouten, met onze zonden precies zoals 'we zijn. En als we dat doen ziet me de wereld hoe heilig wij zijn. maar hoe onheilig Da is altijd het eerste gevolg van gehoorzaamheid aar Gods opdracht om in het licht te wandelen. Geen bomvrije kelder Als we met buitenkerkelijken zijn we zo vaak geneigd om kelijke zaken goed te praten irbloemei We weten allemaal dat ze er zij zei iemand tegen me, „toen ik ouderling ar onlangs ierde maal re broeder tegen me: WeeT wat je begint, want je ziet eén heleboel als je achter de kerkelijke scher men gaat kijken. En iedereen, die wel eens achter die schermen heeft ge keken, weet dat de man gelijk heeft. On heid is echter dat we vaak niet met die kerkelijke fouten in het licht willen komen- Ds. Overduin schrijft in zijn werkelijk prachtig boek „Tact en contact": „Als er iets i§ \yaarop ik alle na druk moet leggen, en wat ik ib de loop der jaren in de frontlinie van het leven, waarin kerk en wereld elkaar ontmoeten, heb moeten leren, dan is het wel dit, dat wij volkomen eerlijk en onpartijdig moeten zijn. Er zijn geen bomvrije kelders. Nog veel te veel is er onder ons de kramphouding, die de partijmenta liteit meebrengt, om het empirisch christendom door dik en dun te verdedigen. Men is bang dat de betrok ken ste'llingeh en de strategische positie zwak komen te staan, wanneer men al te veel kritiek moet toe stemmen, alsof wij de volmaaktheid der kerk, dei- christenen en der theologie moeten verkondigen in plaats van de volmaaktheid van Jezus." Schuldbesef schep! gemeenschap "Als kerk proberen wij zo vaak tegenstellingen en span ning te verbloemen en voor de buitenwereld verbor gen te houden. Je moet, horen we zo vaak, de vuile was niet buiten hangen. Als dit al een waarheid is, dan is het maar een waarheid, die heel ten dele geldt. Juist de dingen, die verborgen worden gehou den, vreten door, totdat zij op het meest ongelegen ogenblik openbaar worden. Wij moeten niet ongegeneerd onze was buiten hangen, maar wij moeten wel in het volle licht gaan staan. En vergeet niet dat in het licht van God de wereld i gaat zien met onze fouten. Maar dan gaat die we- om vergeving en andel ^naar door Wilhelm Löhe zo beroemd geworden dorpje Neuen- 'et vab God, dettelsau (grote diakonesseninrichtingen), gelegen in Noord-Beieren, het licht wil kwamen in de Augustana Hogeschool ongeveer 60 Lutherse theologen van 1721 augustus byeen. De lijst van deelnemers ver meldde professoren, doctores, predikanten en specialisten uit de ge hele Lutherse wereld. Amerikanen, Duitsers, Fransen, Oostenrijkers, maar ook afgevaardigden uit India, Zweden en Nederland waren present. Zij allen waren door de Lutherse Wereld Federatie (L.W.F.) en het Duits Nationale Comité van de L.W.F. uitgenodigd zich te be zinnen op het thema: Die Kirchenbildende und Kirchentrennende Be- 'het" gespreT'veef^ker" deutung der Rechtfertigungslehre. De leer der Reformatie stond dus veel kerkelijke fouten het middeipuQt) nl. de rechtvaardiging. Ook hier in Nederland hebben wij in het leven en de arbeid van de kerken zeer veel te maken met datgene wat men onder rechtvaardiging verstaat. In wezen beheerst dat woord het hele theo logische veld. De spanningen in de Ned. Herv. Kerk tussen vrijzin nig en rechtzinnig, het antwoord dat men op de theologie van K. Barth geeft, de verhouding Rome- Reformatie, het gesprek der Ker ken in de Oecumenische Bewe ging, dat alles wordt direkt of in direct bepaald door datgene wat men als de inhoud van deze term Wat wil „rechtvaardiging" ei genlijk zeggen? Paulus zegt dat de h~t ge klinkt een Het th\m beetje saai. Maar wie slechts even thuis is in de geschiedenis der Kerk - meet van welk een groot ïiivo 9ewicht de leer der rechtvaardiging geweest is, Vanwege zijn kijk op, zijn prediking van de rechtvaardiging is Luther bijv. door de Kerk van zijn dagen in de ban ge daan en vielen vele mar- Zowel de Lutherse als de Hervormd/Gerefor meerde belijdenisge schriften houden zich met de leer der recht vaardiging intensief be zig. Vanwege de leer der rechtvaardiging zijn grote delen van de Christenheid van elkaar Maar: hoe het deze leer, die voor de Hervormers zo centraal en belangrijk was?-Zegt deze term ons vandaag de dag nog iets'' Wat denken wij er eigenlijk bij als we dat woord horenWeten de gelovigen nog iets van de grote troost en de vreugdevolle boodschap die deze term bevat? Vele kerkelijk zeer mee- levenden hebben van dit woord nauwelijks ge- Grote rol Het merkwaardige is dat, in het gesprek der Kerken, dit woord te- vaardigd wordt, zonder de werken der wet (Rom. 3 28). De mens kan van zichzelf uit niet tot God komen. Hij is immers zondaar. Maar wij mogen in de juiste ver houding tot God staan l recht vaardig worden) door Jezus Chris tus, Die Zich aan het kruis offer de en ons Zijn vergeving schonk. Door het geloof, hebben wij, zon daren deel aan Zijn heilswerk. Het nieuwe dat Christus ons bracht, wordt in de formulering van de „rechtvaardiging" tot uiting ge bracht. God verklaart de zon daar rechtvaardig Hij zegt: Ik heb u lief. Bij het begrip rechtvaar diging gaat het dus id Holland, e moderne Almkerk. i God i nt het reld ook zien dat het reiniging te vinden. Merkwaardig is de volgorde hannes. Sla hoofdstuk 1:7 er m. langer onze tekortkomingen ga het licht gaan wandelen en kerk en als persoon dan... schap niet met God maar rr Wfj elkaaf in onze schuld voor C„„. dwijnt onze geestelijke hoogmoed als zon Hoogmoed' scheidt, schuldbesef 'verenigt. Maar er gebeurt nog meer: Dan reinigt het bloed van Jezus Christus ons. Natuurlijk mag de wereld niet alleen onze schuld zien, en moet zij ook de schuldvergeving de reiniging zien, de eerste brief van Jo- ar op na. Als wij niet ;n verbergen, maar in dat geldt voor ons als hebben wij gemeen- et elkaar'.. Dan vinden od Vooi". d.a t licht ver onder het licht Belangrijk rapport van de Hervormde Raad voor Kerk en Ziekenzorg') <5 De ietwat luidruchtige be- hike achtergrond vt Inhoud te hoofdstuk op de het onderwerp te i (de anthropolo- wogenheid rond de „gebed: genezing" (ieder herinnert zich nog het optreden van de Amerikaanse evangelist T. L. Osborn in Den Haag cn Gro ningen nu juist een jaar ge leden) moge wat tot rust zijn staat in het centrum van de be- ïii ii. langstelling; de ontwikkeling van gekomen, de belangstelling psychiatrie en psychosomatolo- in deze zaak is wel wezenlijk §ie hebben de visie op de mens 1» ten aanwezig, meer dan over ziekte wordt ge- sproken over de zieke mens), -iRW: MsnesMlme ürtM, I„t rapport vervolgons Uicht .niet altijd uit de zuiver- over' ziekte en gezondheid; over ste motieven voortkomt en zich bijbelSe achtergronden; over ge. "it, loof en genezing en ten slotte de plaats der geloofsgene- zing in de gemeente. Slechts een greep kunnen doen uit de rijke inhoud pport, welks samensteller bijbel- opgehouden". Zij zouden beperkt niet het heilswonder is vreemd, dooi tast de mogelijkheid ludt, dat „de wereld m tar ondankbaarheid van zijds aillig zijn, doch heeft ons i Geen grond rde, het wil Gods genade bezingen. Vragen van zon de en genade, wet en evangelie, sacrament en ambt, van kerkbe grip en schriftbeschouwing ko- denkt over de rechtvaardiging en ik zal u zeggen welk een theolo gie ge hebt". Centrum Rome ziet de reformatorische boodschap van de rechtvaardiging als een zeer eenzijdige Maar voor de Reformatie was deze juist het centrum van de bijbelse bood schap. Als Rome gelijk zou heb ben dan zou de Hervorming een vergissing geweest zijn. Dan zou den de Kerken der Reformatie boetvaardig terug moeten keren tol de Kerk van Rome U ziet. zo droog als het thema van de con ferentie klonk, zo levend en rijk was het. Waarom de Lutherse Wereldfederatie deze conferentie uitschreef? In de eerste plaats wel omdat de Lutherse Kerk als de grootste Protestantse Kerk ter wereld overal met deze problema tiek te maken heeft. In heel veel landen vindt zij andere Kerken en religies tegenovef zich. Io.de „Qecumenische Beweging wordt kenen van het Rijk dringender behoefte is dan nu juist aan won- dergenezingen. Is ook de medische wetenschap niet een genadegave Tekenen volgen tekenen volgen (Mare. 16 17 e.v.), doch wij moeten die teke nen ootmoedig in Gods hand laten, egic, alle methoden waar- nensenharten worden opge- en werken of té willen zien zeer ernstig naar haar mening gevraagd of wordt zij met kriti sche ogen bekeken. Daarom besloot de 3e Assem blee van de L.W.F. in 1957 te Minneapolis (VS.) tot oprichting van een Instituut ter bestudering van de verschillende andersden kende confessies. Bijzondere aan dacht zal geschonken worden aan de studie van het Rooms-Katholi- cisme. Immers het R. Katholicis me is de „natuurlijke" gespreks partner van het Lutheranisme Lang niet in alle landen is het Lutheranisme in de meerderheid (zoals bijv. in Scandinavië). Vaak. is zij minderheidskerk. Neem Nederland bijvoorbeeld. Velen stellen hier de vraag aan de Lutheranen vooral na de consensus t.a.v. Doop en H. Avond maal met de N. Herv. Kerk Waarom blijft ge als zelfstandige Kerk verder arbeiden? De Lu theranen kunnen zegt men dan toch bij de Ned. Herv. Kerk terugvinden wat zij leren en be lijden? Waarom moet de schei ding in Nederland langer duren dan nodig is? Omgekeerd: Mogen Kerken in overwegend Lu- van beslissende betekenis voor de toekomst van India. Prof. Wenschkewitz die het be grip rechtvaardiging vanuit de grondtekst belichtte, benadrukte dat de rechtvaardigingsleer geen ideologie is waarover men kan beschikken. Zij getuigt van het grote wonder in Christus en wordt voor het geloof tot een zekerheid die in Gods handelen is verankerd. Prof. Fagerberg (Zweden) stel de als vraag of de leer der recht vaardiging thans nog het leerstuk genoemd moet wordei de Kerk staat of valt. Hij bevestigde dit al deze leer :elfstai Schrift staat. Ook hij pleitte voor een „nieuwe vertaling" van het belijden der Reformatie. Bijzondere aandacht werd door Oben Kirchenrat Schnell ge schonken aan het geruchtmaken de boek van Dr H. Küng. Dit is geschreven door een R. Katholiek. formatie i de waardering i gaa i de Re- Küng is koes thers landen en streken het hun gescheiden te le' antwoordin Oecumenisch Hier komen dus zeer central oecumenisohe vragen aan de oi de. Op.de zendlngsveiden zijn gre te Kerken ontstaan, die het er goed van de Reformatie me blijdschap aanvaard hebben Maa: lellen vele de Christenen en theologen het Wésten. Pro'ft-Kümaresan" uit Madras (Jhdiar braéfit 'dit- o.a. raar vrnsero in een- referaat. Hij verzocht de Westerse theologen mede te helpen "opdat de term rechtvaardiging en andere woor den zo „vertaald" werden dat ze het centrale van de bijbelse ver kondiging duidelijk maakten. Hiermee sneed hij het thema liet en Reformatie elkaar nog eens zullen vinden Zijn boek trok grote aandacht omdat hij in zijn opvattingen van Schrift, zonde, genade, rechtvaardiging, alleen door geloof enz. het reformatori sche standpunt schier benadert. Is hij „een witte raaf" temid den van de R. Katholieke broe ders? Vertegenwoordigt hij een ex treem standpunt binnen Rome of mogen wij dankbaar zijn dat er bij de huidige Rooms Katholieke godgeleerden zoveel begrip voor de Reformatie gekomen is-' Want deze publicatie verschilt wél zeeT veel van die van bijv. vijftig ja- Al houdt de officiële R K Kerk zich afzijdig van Küngs stand punt, er zijn blijkbaar mogelijk heden voor een beter begrip. De Kerken der Reformatie zullen daarom nauwlettend deze en der gelijke stemmen moeten beluiste- <t. ree Kerk. Het Luthei me en Protestantisme mogen dit centrum nooit opgeven. Juist hierdoor kan de gemeente tonen dat ze de gemeenschap der Resultaat i de- Natuurlijk is het moeilijk te zeggen welke betekenis deze con ferentie gehad heeft. Maar per soonlijk zijn we buitengewoon dankbaar voor alles wat aan de orde kwam. Ondanks verschil in taal, landsaard, ras bleek op de ze conferentie toch wel een diepe overeenstemming te heersen over de centrale vragen in het wereld- Lutheranisnie. Steeds kwam tot uiting de grot bijna alle Luthe ireld. In het beroemde kerkje van Neuendet- tclsau werden gehouden bleek de grote verbondenheid ook in litur gisch opzicht. Daarom zullen, hoe dan ook, van deze conferentie sti mulansen uitgaan op al het werk dat de deelnemers te wachten staat, op kansel en katheder, bij gemeentewerk, pastorale zorg en alle oecumenische arbeid. r^rts-triririf ■{rlvii'irivtrirdiftr Christelijke wereld waarin Boed dhisme en het Bhakti-denken zulk een groterol spelen is de boodschap der rechtvaardiging bij de massajeugd Conflictsituatie bijzien van de „geheel bi eigen waardigheid" van wat in het N.T wordt beschreven nen. dat de belofte uit het NT, geloof, aangaande genezing ook voor nu ten ni< en zonder beperking Het rapport wijst deze beide j voelens Jezi Chri Intussen dienen wij ons af te ragen, waarom wij naar teke- ïen verlangen: om Christus' wil, lit een brandende begeerte naar het Koninkrijk Gods of uit on- ïdat we aan Gods belof- waar genoeg hebben. Onjuist als het wonder grond dreigt te worden voor het geloof. „"Hief ook bi •lijk gebeuren, maar het handelen Gods. a het geloof toegang uitzonderlijks en iets goddelijke vrijheid Wat wij van evangelisatie in Rotterdam Ook dit jaar gaat de Gerefor meerde evangelisatie-predikant van Rotterdam, dr. K. J. Kraan, weer een tentcampagne beleggen, ok dit jaar draagt deze actie reheel ander karakter dan de Van die eerste kennismaking af zat hettussen Joke en Jan niet goed. Dat is nooit zo leuk als je samen moet optrekken. Je kunt je niet veroorloven er particuliere kwestietjes op na te houden, als je geconfronteerd wordt met levensgrote problemen waarbij het welzijn van mensen op het spel staat. Trouwens, als wij met onze beschermde levens en met ons hele christen-zijn er niet in slagen om elkanders buitenissigheden in liefde te verdragen, hoe kan- je dan ooit ver wacht A i dat we anderen zullen leren nu ook eens over hun ressentimenten heen te stappen. Daai dat niet altïjd op gezonde zijn dit redenen le mee motieven te toetsen, ons principi eel te bezinnen," en in het alge meen bijbels -verantwoorde richt- llu t lijnen aan te geven, opdat zij. fjit (ds. A. Hijmans 1e Amsterdai in de februari-synode grote dering oogstte. Botsing zig zijn, van.de zijde der Kerk niet geheel alleen gelaten wor den". (Inleiding biz. 4)» De Raad vqor Kerk en Zieken zorg (waarin onder voorzitterschap van de theoloog-medicus dr. Joh. In het onderzoek van der Spek artsen en predi- belse achtergrond wordt altereer. kanten samenwerken) heeft zich aangetoon I. dat het bijbels wonder diepgaand bezonnen op de vele as- eèn daad Gods is, die allerminst pecten van -het door hem Ln stu- de samenhang van de door God zich gestelde en gewilde orde verstoort, weg doch deze juist aan het licht i heden dezelfdi en tot in eeuwigheid (Hebr. 13 Si mag men niet op de gebruike lijke onjuiste wijze uitleggen, e" dat Hij ook „gisteren en heden" dezelfde dingen doet.' Het N.T. 'J kent geen afgesloten „tiid van het N,T.doch spreekt laatste dagen" (waarin dc spa: o_. ning tussen het „nu" en het ernst „straks"), gedurende welke tijd vrijhe de Here Jezus met Zijn Gemeente naar een kruisweg gaat door een ge- houdt broken wereld overal op dezelfde wijze handelt." Wij hebben het met Hem te wa- Vergeten wij niet Calvijns wijze gen m het geloof, ook als de be- uitspraak, dat „de wonderen niet loofde tekenen uitblijven. Dit is zonder onderscheid aan alle eeu- beproeving van het geloof,, wanl ftren gemeen zijn". Er kunnen tij- „«eve «xusxe Le ine- j- - hebben alles precies zo kan ^^oe.K'n,°,en tc- «*---=• als het in het N.T. toe- onbedoeld, op grote schaal magi [•bij, bedre geloof, onze ongehoorzaamheid, van onze schuld in rekening brengen „de bij het uitblijven der tekenen, vij. toch met niet minder jzen op de wijsheid en de van God, die handelt :en goddelijk,, maat. Dit dat God niet altijd vvordt, en gevoelsontïa dingen dreigen te komen in de plaats van bewuste, de diepten van de mens rakende geloofsbe- slissingen, maar een innerlijke vernieuwing der Gemeente tot een biddende gemeenschap: een Ge meente, wier gebed gelijkelijk vrijmoedig en ootmoedig is; een Gemeente die veel van haar Heer verwacht, maar alles aan Hem overlaat, ook de bepaling van tijd, vorm en plaats van de openba- •rdt 1 dist zozeer preekavonden er na de inleiding gelegenheid gegeven Uit de VOLKSWIJK a geprobeerd. Hoewel de campagne laat in het seizoen werd gehouden, pas in ok tober, was de belangstelling toch uitstèkeiid en bleek het dal velen aan de discussie wilden deelne- Werd vorig jaar vooral aan dacht besteed aan „buitenkerkelij ke" problemen, zoals het commu nisme» de Jehova's Getuigen en het probleem van de ge- die genomen met bijbelse nuchterheid een gezocht temidden van de vele v gen, die hier gesteld worden IV komt onder de indruk van de o vangrijke literatuur, die blijkt de toegevoegde notei brengt Wondert schijnsamenhang van de geval len .en van God vervreemde men senwereld terwille van de oor- erkt" spronkèlijke schepping en terwil- "e van het toekomstige Konink- ijk Góds, waarvan zij tekenen de mild-critische geest, die heel dit rapport ademt, ook al wcJrdt hier en daar allerminst ge- zijn. schroomd -om besliste oordelen In de genezingen (die een zo uit te spreken belangrijke plaats in de Evange liën innemen, hoewel van een ge- Luisteren nezingscaffipagne geen sprake is noch qok van enige reclame) Van vlotte -rechtlijnigheid is ga-at hét met alleen en niet aller- geen sprake: „Indefdaad zijn wjj eerst, om de genezing op zichzelf, niet gereH, wanneer wij in de. maar' om het heil waarvan ze uitlatingen en handelingen van .een (niet. het enige!) teken zijn, bepaalde (groepen van' strijders om de doorbraak van Gods Rijk; voor gebedsgenezing zekere fop- voor Jezus Zelf, en voor wie van ten hebben aangewezen, als on- Hem ogen ontving om het le zien, juiste exegese,, of zelfs een zeker Daarbij, blijkt het niet te gaan scheef trekken, van. de bijbelse om de tegenstelling natuurlijk - boodschap, misbruik van massa- bovennatuur-lijk, maar om de bot- suggestie en psychische druk", sing" van twee rijken, het demo- geëxalteerdheid enz. opr ze dan nische rijk v.an zonde en dood èn als sectarisch af te-w.ijzen. het Rijk van God, dat de dood Het is mogelijk, dat God ook onttroont. Ziekte is voorbode van door dergelijke bewegingen aan de dood.- Hetteken der genezing zijn gemeente-iet§.te zeggen heeft is aanwijzing voor Israël, dat Je- Daarom -behoort de Kerk te luis- zus de Messias is en waarborg teren naar de vele -^luiden, die van Christus' eindvictorie. Zijn om en in haar -opklinken, zich aT. overwr ningen over ziekte en te vrager of- -anderen wellicht in dood hebben niets te maken met de Heilige Schrift- terecht gehoord een te vroeg gegrepen glorie; Hij hebben wat zij zelf daarin nog wijst de glorie juist af en gaat de niet zo duidelijk gehoord heeft, weg van het Kruis om vanuit de Heilige Schrift haar eigen plaats te bepalen - Verleden en anderen .de weg te wijzen (6). Enige boeiende bladzijden wor- Dat juist nu tin tegenstelling derf aan de waag gewijd, of de- tot vroeger eeuwen) vragen als ze tekenen a'>en „verleden" zijn. deze aan de, orde kómen, hangt Velen toch c' len de mening van samen mgt een-vernieuwd .inzicht Ursinus, dat „de gezondmaking ln dr Boodschap van hel Konink- des lichaams met andere mlra- rijk Gods. Deze toch is de eigen- culeuze gaven ln de gemeente heeft IETS GROOTS TOKIV IVIET Burgemeester A. Wamaar citeert in het blad „Getrouw" een rapport aan de Generale Synode van de Gereformeerde Kerken van 1946: i de World Council of Chui het vrijzinnige blad „Kerk c eld, schrijft Dc Wcerd. Exr rden door lie klei i>r wel Burgemeester Warnaar schrijft dan zelf: Maar in januari 1958 werd ia Ghana besloten dal de Internationale Zendingsraad „zal verdwijnen en opgaan in de World Council of Churches." In het zelfde rapport wordt gesteld dal de Internationale Zendingsraad „slechts studeert, beraadslaagt en ad vies geeft." Zo is hel ook altijd voorgesteld. Die In ternationale Zendingsraad zou zich niet bemoeien met principiële kwesties. Echter is sindsdien geble ken dat die Internationale Zendingsraad meewerkt san de uitgave van hoeken, waartegen ieder gere formeerd mens zeer ernstige bezwaren moet hebben. MOOIE KAMER Ds. H. G. Groenewoud i blad" „Hervormd Week- dan ook plaatsbiedend volle GEWICHTIG De schrijver van de „Veluwse Vlinders" in de christelijk-gereformeerde „Kerkklok" Ieder, die het gewicht van zjjn werk en van zijn ambt gaat accentueren schiet in de regel tekort in andere eigenschappen, die juist noodzakelijk tsjjn. Wie de kerkelijke pers doorkijkt komt tot de con clusie dat sommige afgevaardigden naar dc Generale Synode het bar gewichtig vinden afgevaardigd te zijn naar de breedste vergadering der kerk De no dige tam-tam wordt gemaakt. Dc arbeidsprestaties worden bij voorbaat veilig gesteld. Volgens de een is liet gewoonte om half negen te beginnen en volgens een ander vergadert men tot diep in de nacht. Laten we onszelf niet zn gewichtig vinden, Gewichtigheid past niet bij de arbeid in Gods Koninkrijk. kelijk thema gekozen, nat het geloof. Eén avond zal in het teken slaan van de opmerking- „Dominees geloven het zelf niet!" Een andere avond wordt de vraag: „Helpt het geloof je aan een gelukkig huwelijk?" beant woord door een predikant, dr. K. Beerman-de Roos. Andere onder werpen zijn „Geloven ze op Ve rnis hetzelfde?" „Geloven is doen," en „We ge- Bekende predikanten zoals ds. G, Toornvliet, ds. Gabe van Dui nen en dg. H. J. Heggef, zullen de onderwerpen inleiden. Maar ook niel-predikanten zullen inlei dingen verzorgen, bijv. Johan Bo degraven en de schrijver Aart Ro- Geheel nieuw, en afgestemd op het werk in de binnenstad is de poging om op de werkdagen spe ciale luriebbijeenkomsten te beleg gen. Van half een tot half twee kunnen de mensen hun middag pauze in de tent doorbrengen. Er zal koffie worden geschonken, er zal gemusiceerd worden, terwijl een gedeelte van het uur gebruikt zal wórden om mensen uit aller lei rangen en standen een kort persoonlijk getuigenis te. laten ge ven. Ook in deze samenkomsten zal, er gelegenheid zijn tot vrije discussie. Het Rotterdamse evangelisatie werk ziet met grote belangstelling de campagne, die van 5 tot 13 september zal worden gehouden in een grotp tent op. het Weena tegenover het Centraal Station, tegemoet. Maar ook in andere steden wordt deze vorm van evan gelisatie belangstellend gevolgd. Als deae campagne slaagt zullen zeker vele andere steden het voor beeld van Rotterdam willen vol gen de medemens te zien. En daar- om verkiezen we, als iemand het al te bont maakt, goedmoedige maar stevige spot boven echte venijnigheidjes, en zeggen elkaar liever tierend de waarheid dan dat. we elkander pijnlijk belagen. Maar tussen Joke en Jan was het mis en bleel het mis. Tj-'N dat is niet alleen lastig, hel is naar en het is heel gevaarlijk. -Li Want kijk, bij het zoeken naar een bepaalde aanpak heb je allemaal om te beginnen je eigen mening. Laat ik alleen maar het geval van Keesje Waar nemen. Keesje Waar is een ver rukkelijk jongetje van tien jaarmet 'n filmtoet waarmee hij onmiddellijk voor bazuinengeltje kan spelen. Een joch om te stelen. Maar ook een joch, dat zich op dat stelen zelf hardnekkig en uitgebreid toelegt. Er is niets veilig voor hem. Op de weg van school naar huis gapt hij sinaasappelen, peren, bananen en prui men. Op de weg van huis naar club jat hij chocoladercepjes, snoepjes en desnoods gebakjes. En tijdens het clubuur moet je 'm als een roofvogel in de gaten houden, want voor je het weet wandelt hij de zaal uit om even naar 't toilet, te gaan, en dan ben je na afloop een maand salaris armer. Alles wat los zit, is van zijn gading en hij zou in staat zijn om een invalide z'n houten been af te schroeven om dat bij een opkoper te gelde te maken Want ook op dit terrein .is Keesje Waar volmaakt thuis en weet beter dan \yie ook de factoren, die vraag, aanbod en prijzen van allerlei grondstoffen bepalen. Wat toch eigenlijk r" een .jongetje van tien jaar, dat op NATUURLIJK maakt zon Keesje Waar het onderwerp van onze besprekingen uit. Wat vragen we ons dan af staat ons in dit geval te doen' Moeten we vermanend straffend, verbiedend optreden9 Moeten we het aan de ouders voorleggen of zullen we het met de kinderpolitie opnemen? Kunnen wij Keesje Waar behoeden voor een snelle afmars naar proeessen- verbaal, ter beschikking stellingen en wat dies meer zij of moeten we dergelijke juridische procedures ten zeerste toe- juichen? Allemaal vragen waarop je niet zo één. twee drie het antwoord kunt vinden. Vragen; dié te maken hebben'mét de per soonlijke hoedanigheden van het boosdoenertje en met de totale instelling van het gezin waaruit Keesje Waar voortgekomen is. Maar ik kan gerust zeggen dat we jaren aaneen uit dergelijke puzzles kwamen. Soms met succes en soms met 'n verschrikke lijke mislukking Maar tenminste altijd eensgezind, zodat we ons noch op ons slagen anders dan gezamenlijk bescheiden be roemden, noch ook ons falen aan anderen dan ons allen wijte» wilden. TV/FAAR sinds Jan met Joke overhoop ligt, loopt dat scheef -l'A Want indien Joke zal zeggen: „We pakken die jongen, die Keesje bij zijn kladden. Wij betrappen 'm doodgewoon op heter daad. We laten 'm tijdens de club uit de zaal gaan. en ééntje van ons zit 'm na en geeft 'm een pak op zijn falie dat ie geen pap meer zeggen kan Dan zegt Jan onmiddellijk; „Nee. nee! Nee 'Joke; dat is hélemaal verkeerd! Ik zie dat zó Die Keesje heeft een trauma Hij is in zijn prille jeugd affectief verwaarloosd, weet je, en nu zoekt hij naar compensatie. Nu moeten wij zo'n kind koesteren Ja, ja, koesteren dat is het juiste woord En Jan zou daar nog urenlange beschouwingen aan vast koppelen ware het niet dat Joke op zo'n moment redeloos uitvalt en iets zegt van „Nou. koester jij je eend nou maar!" Maar juist zo'n uitval maakt dat onze groep zich in tweeën gaat splitsen. Een koesterende groep en één briesende groep. En de 'enige, die daar dan wol bij spint, is natuurlijk Kareltje Waar. Net zo lang totdat de politie ingrijpt wijten achterna o—- wij het nakijken hebben, Met i te weinig koestering. -MIEBEL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 17