CBKiSTFUJK Kerk in Indonesië midden in de samenleving Predikant uit Brazilië zoekt emigranten Pleidooi voor geheel nieuwe ziektekostenverzekering hela r ine 4 Een woord voor vandaag Kanttekening Wijkkerk blijft voorlopig nog gesloten Ontsnapt langs Krakatau ISiet alleen de Boodschap, maar ook de daad bied De missionaire predikant van Poerworedjo, ds. S. Prawirohan- doko bracht een rapport uit aan de zendende kerk van Leeu warden. Een gedeelte van zijn rapportis opgenomen in het Zendingsblad van de Gerefor meerde kerken. De christelijke samenleving leeft niet meer geïsoleerd, maar bevindt zich midden in dè alge mene samenleving. De christen- onderwijzers en de christen-ver plegers. die in dienst van de overheid zijn, beginnen wegen te zoeken, hoe zij het Evangelie van de Here Jezus kunnen bren gen aan hun familie en collega's. Op sommige plaatsen worden er reeds praatavonden over de gods dienst georganiseerd. Zij kunnen wel niet veel men sen bij elkaar krijgen, slechts 3 of 4, docii die blijven dan ook komen. En dikwijls wordt dit dan gerapporteerd aan de naast- bijzijnde kerkeraad. Immers de christelijke samenleving, speciaal in de classis Pöerworedjo, be staat voor een groot deel uit on derwijzers en verplegers, met daarbij enkele kleine landbouwers. Zo bestaat bijv. de Kerk van Poerworedjo uit 410 Christenen, waarvan 85 pet. onderwijskrach ten aan lagere en middelbare scholen zijn en beambten van het algemeen ziekenhuis te Poer woredjo. Van de arbeiders en handelaren zijn er slechts zeer weinigen, die lid van een chris telijke gemeente worden. Het contact met de algemene samenleving is innig. Men wil zich de ellende en de armoede aantrekken. In het ge- de Kerken van Tlepok Karangdjasa was er reeds 3 jaren oogstmislukking door over stroming en muizenplaag; de ge meenten van Tjepok en Karang- djasSa werden het middel, waar door de Here deze algemene el lende verlichtte. Kort geleden nog konden wij 33 kwintaal rijst verdelen onder de mensen, die deze hulp werkelijk zeer nodig hadden. Op deze wijze geeft de Here, dat er algemeen begrip ontstaat, dat de christelijke ge meente niet alleen de Blijde Boodschap met woorden verkon digt, maar ook de christelijke daad kan tonen, die de grondslag is van de liefde van de Here Christus. In Reveille schrijft ds. A. C. J. van der Poel dat „róeping" veel meer is dan een functie, waarvoor wordt betaald. Wat brengt een mens er toe te gaan schilderen, schilder te worden? Of zieken te gaan hel pen. arts of verpleegster te wor den? Of het evangelie te gaan prediken, predikant of zendeling te zijn? Het antwoord op deze en tientallen dergelijke vragen is: roeping! Voor al dit soort beroepen, die de medemens .di rect lijke,. te dienen, die een be paalde mate van idealisme (en daarmee vaak samenhangende onderbetaling) meedragen, moet je „roeping" hebben. Wat wordt meestal onder dit woord „roeping" verstaan? In het dagelijkse spraakgebruik staat het dikwijls voor een „inwendige drang", een soort „innerlijke stem". Toch is dit niet de echte roeping. Roeping door een in wendige stem is iets, dat zich geheel binnen de mens afspeelt. Maar voor werkelijke roeping is méé- nodig: een roepen, dat van buiten de mens tot hem komt, een roepen van de kant van God. Wie iets van dit roepen, deze stem, dit woord van God ver staan heeft, weet dat „roeping" niet een idealistische particulie re liefhebberij van dokters, ver pleegsters, dominees en sociaal werksters is, maar dat heel het leven van de mens gave, taak en roeping van de kant van God is. Die roeping komt in het bij zonder tot uiting in het „be roep" van de mens, want het is niet toevallig dat beide woorden van hetzelfde werkwoord zijn af geleid. En God bezit vele moge lijkheden om ons tot een be paald beroep te „roepen". Een boerenzoon wil graag dokter wor den, maar hij is de enige erfge naam: hij wordt daarom bóer. Dat kan de roep van de kant van God zijn. Maar het behoeft niet zo te zijn: dan wordt hij dokter. Algemene regels daarvoor bestaan niet: alles hangt af van de persoonlijke beslissing, geno men in het geloof in Jezus Chris tus. Er is arbeid, waarin de „roe ping" blijkbaar in het oog van sommige mensen moeilijk te her kennen is. Maarten Luther heeft al zijn best gedaan duidelijk te maken, dat het militaire beroep ook met roeping te maken heeft. En de autoriteiten, die paspoor ten afgeven, hebben nog steeds de roeping van de huisvrouw niet ontdekt; ze vullen namelijk nog steeds in: beroep geen. Eento nige arbeid „aan de lopende band" heeft het in de literatuur ook niet tot hoge waardering kun nen brengen. Daarom is het goed er op te wijzen, dat een beroep méér is dan een functie, waarvoor je be taald wordt. Wie tot taak heeft, ieder jaar opnieuw zesjarige kin deren bij te brengen, dat één keer één één is en twee keer twee vier. verricht ook eentonige arbeid. Maar toch is deze taak een echt be,roep", want wie haar uitvoert helpt bij de vor ming van mensen. En zo heeft iedere eerlijke arbeid vele mo gelijkheden, waardoor dè mens zijn naaste kan dienen. Wie dat ont dekt heeft, ontdekt ook, dat zijn arbeid er anders gaat uitzien, dat Christus aan het begin en aan het eind van zijn beroep staat. Bekend is het verhaal van de man, die aan een drietal werk lieden vroeg, wat ze aan het doen waren. De eerste antwoordde: „Ik sjouw stenen." De tweéde: „Ik ben bezig de kost te verdie nen voor mijn gezin en mezelf." De derde: „Wij zijn een kathe draal aan het bouwen." Plannen voor een nieuwe kolonie Ds. W. V. Muller, Nederlands predikant in Brazilië, is voor én kele weken van ovèr de oceaan naar Nederland gekomen om hier voorlichting te geven over emigra tiemogelijkheden naar Brazilië, Er zijn op het ogenblik in dit land twee grote Nederlandse ne derzettingen, een van 125 en een van 75 gezinnen. Maar omdat deze te uitgebreid worden heeft men plannen om een nieuwe kolonie te vormen. Evenals de andere kolonies zal ook de ze worden gesticht in de staat Para na. Coöperaties van de twee bestaan de kolonies hebben al 7000 ha grond gekocht, zgn. kampgrond (natuurlijk grasland) die nog helemaal zal moe ten worden ontgonnen. In deze kolo nie zullen honderd gezinnen kunnen worden ondergebracht: zestig gezin nen uit Nederland en veertig uit de twee andere kolonies. Een maar Er is echter een groot „maar" aan de emigratie naar Brazilië verbonden: de emigranten zullen 20.000 moeten mee nemen om „in de grond te steken". Plannen voor de stichting van deze ko lonie zijn al voorgelegd aan de Chr. Emigratiecentrale onder wier auspi- Rapport Centrum staatkundige vorming Een commissie van het rooms-regelde garanties komen, waardoor katholieke centrum voor staat-, ni.tj.tf fcunj»» dra- kundige vorming heeft een ont werp voor een nieuwe ziektekos tenverzekering uitgewerkt. De commissie heeft als uitgangs punt genomen, dat iedere Neder lander, die dit wenst, zich tegen de onkosten, verbonden aan nood zakelijke medische hulp, moe' kunnen verzekeren. ciën de komende weken hele land voorlichtingsavonden zullen worden gegeven. Ds. Muller en dé heer J. Jager, één van de voormannen van de kolonie Castrolanda zullen er vertellen over de mogelijkheden in dit voor Neder landers nog vrij onbekende gebied. Ervaring De predikant, dié voornamelijk werk zaam is onder de „verstrooide groe pen" en tevens de Nederlandse consul in de staat Parana is, kan uit eer langdurige ervaring spreken. Sinds 1934 woont hij al in Brazilië er is bij vrijwel iedere Nederlander eer goede bekende. Hij heeft een uitge breid werkterrein en is soms dagen achtereen van huis. Zijn vrouw heeft de avonden, dat hij niet thuis eens geteld maar toen ze bij de 200 was is ze er maai- uitgescheiden. De Nederlandse kolónisten houden zich voornamelijk bezig met de veeteelt, zegt ds. Muller, maar elk bedriif moet toch gemengd zijn. Onder meer wordt er rijst verbouwd, een produkt mee de Nederlanders in deze streken zijn begonnen. Amerikaan Ds. Muller is een in Nederland gebo ren Amerikaan. Op 14-jarige leeftijd ging 'hij naar de Verenigde Staten. In zijn jonge jaren werkte hij in Wall- street waar hjj financiële kennis op deed en later studeerde hij aan het Calvin College in Grand Rapids (Mi chigan) theologie. Na zijn theologische studie begaf hij zich naar Brazilië als dominee voor een kolonie van 14 gezinnen van Ne derlandse immigranten te Carambei in Parana. Toen de kolonie begon te groeien werk te hij aan een nieuwe nederzetting. In 1951 keerde hij uit Nederland in Brazilië terug met circa 75 families, die hij hielp bij het ontwikkelen van de nederzetting te Castrolanda op on geveer-30 km van Carambei. Met hetzelfde doel, mensen te zoeken, die in Brazilië een nieuw bestaan wil len opbouwen is de predikant thans in Nederland. Het is naar de mening van de com missie wenselijk, dat voor degenen, wier inkomen boven de zogenaamde weistandsgrens uitgaat, wettelijk ge- De Mensenzoon, door Francois Mau- riac. Nederlands van J. W. Hofstra. Uit gave Foreholte, Voorhout. Rudolf de Mepse, het monsterproces van Fa an. door Ab Visser. Tweede her ziene druk. Uitgave F. G. Kroonder, Bussum. Eenvoudig bijbels bestek, door ds. R. Bijlsma, Zesde druk. Uitgave Het We reldvenster, Baarn. Bijbels bestek, door ds. R. Bijlsma, Zesde druk. Uitgave Het Wereldvenster, Eeuwenoude synagoge wordt herbouwd De uit de elfde eeuw stammende sy nagoge te Worms, die voor zijn vernie tiging door de nazi's in de Kristalnacht van 193S als mooiste van Europa gold, zal in zijn oorspronkelijke staat worden opgebouwd. Hiertoe heeft de stad Worms in overleg met de Bondsregering en de regionale regering besloten. Aangezien. Worms ijog maar een Joodse bevolking van tweè zielen heeft zal deze synagoge onder beheer van de' stad blijven. De sy nagoge zal op de zelfde plaats ven-ijzen als waar haar eeuwenoude voorgangster stond. Zij werd destijds gebouwd door dezelfde ambachtslieden die de kathe draal van Worms hebben vervaardigd. De synagoge te Worms had niet alleen grote waarde wegens haar uitzonderlijk hoge leeftijd, maar tevens omdat tal van Joodse'geleerden daar werkzaam waren. De eerste steenlegging zal 27 september plaatsvinden. Algemene vergadering van „Pro Bege" De Koninklijke Nederlandse Militairen Bond Pro Rege zal op 16 september in het gebouw voor o„ k, en w. te Utrecht zijn algemene vergadering houden on der presidium van de heer G. Wielinga uit Utrecht. gen, voldoende en onopzegbaar kun- i worden verzekerd. iet particuliere verzekeiingswezèn alsmede de ziekenfondsen behoren wet telijk te worden geregeld. Men dient echter vrij te zijn in de beslissing bij wélke verzekeringsinstantie men' zich wenst aan te sluiten. Beid§ instellingen moetén onder beheer van de Rijksvér- zékeringskamer komén. Voorts moet in deZe opzet de Zieken fondsraad een uniform percentage van het belastbaar inkomen vaststellen. On- gehuwden betalen de halve premie. Het gezinshoofd betaalt een premie over het gehele belastbare inkomen, uitgezon-i derd het inkomen van zelfverdienende kinde heeft nog een plan uitgewerkt mét een combinatie van vaste premie en premie naar draag kracht. De loon- of inkomstengrens komt daarbij te vervallen. In 'dit plan betaalt iedere Nederlander 2 pet. van zijn inkomen via de belas tingdienst voor ziektenkosten. De opbrengst wordt verdeeld over alle instellingen voor ziektekostenverze kering naar rato van het aantal ver zekerden. Daarboven mogen de zie kenfondsen dan een vaste premie per hoofd of gezin heffen. Tenslotte heeft de commissie nog een; plan gepubliceerd, dat tot verbetering van het bestaande systeem kan leiden. De ziekenfondsen, moeten daarbij grote re financiële vrijheid krijgen bij een verantwoorde bedrijfseconomische werk wijze. De loongrens voor de ongehuwden Wordt in dit voorstel verlaagd tot 4500, en voor gehuwden tot 6000. Per kind zou de loongrens dan weer met 500 moeten worden verhoogd. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Lekkerkerk: R. van 't Lin- denhout te Wapserveen. Beroepen te Rotterdam (wijkgemeen- te Prinsenkerk, vac. dr. W. S. van Leèu- wen): dr. G. Huls te Gouda, Bedankt voor Ommen: J. N de Ruiter te Leiden; voor Klazienaveen (toez.) Noordmans te Tjamsweer. Bedankt voor Poortvliet: C. van Bosch te Bodegraven GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Stad aan 't Haringvliet: J. H. van Boggelen, kand. te De Bildt, Utr.; te Gees. Dr.: W. Hoogsteen. kand. te Driebergen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te St. Jansklooster: D. Slag boom te 's Gravenzande. Landelijke conferentie „Kerk en Vrede" „Kerk en Vrede", de geloofsgemeen schap van- christen-antimilitairisten, houdt op zaterdag 26 en zondag 27 sep tember te Amsterdam de landelijke con ferentie. De conferentie begint zaterdag tc 10.30 ar in het Instituut voor de Tropen. Zaterdagmiddag spréékt prof. dr. J. de Graaf, de voorzitter van dezé gemeen schap. over „Kerk en vrede in de huidige wereldsituatie". Zaterdagavond is er een openbare bijeenkppist in de Koepelkerk, waar gesprokeii:>zal wordenover „Afri ka daagt het christendom uit" door prof. De Graaf, prof. dr. K. A. Busia uit Gha na en dr. J. J. Buskes. Zondagmiddag spreekt de Brusselse journalist Jan van Lierde in het Instituut voor de Tropen „Gewéldloze strijd in Afrika". Advertentie beroemde geneesmiddelen in 1 tablet doen. wonderen (•blei d>t U weer mei plezier Uw werk kunt deen Europese-universiteiten conferentie in Dijon De tweede grote Europese-universi teiten conferentie zal gehouden worden te Dijon van 9—15 september 1959, op uitnodiging van de universiteit van Dijon De organisatie van de conferen tie is verzorgd door de Europese-univer siteiten commissie, onder de auspiciën van de Westeuropese Unie. Uitnodigin-; gen zijn verzonden aan de universitei-: ran 2 landen van Europa alsmede; een aantal hoge- functionarissen op hoger onderwijsgebied en aan enige de- kundigen op bepaalde terreinen van wi tenschap. In totaal verwacht men d ongeveer 200 personen aan de conb rentie deelnemen. De eerste Europese-universiteiten conferentie, welke in de zomer van 1955 Cambridge werd gehouden, wordt be schouwd als een belangrijke mijlpaal de geschiedenis van de onderlinge betrekkingen tussen de universiteiten van Europa. Bij die gelegenheid heeft de conferentie onder de algemene titel ,De universiteiten in de wereld van vandaag" een vrij groot aantal vraag stukken, waarmede de universiteiten in a-oorlogse periodén werden gecon fronteerd, in studie genomen. De con ferentie van Dijon zal gewijd zijn aan diepgaande bestudering van proble- op: een meer beperkt .terrein. De ikeuze is gevallen op de twee volgendi onderwerpen: „De universiteiten en he tekort aan natuurwetenschappelijk ei technisch personeel" én „Studiès met betrèkking tot Europa in taire onderwijs". Twee mensen in de wereldgeschiedenis hebben de dood niei gesmaakt: Henoch en Elia. Als we van hun einde lezenzijn we wel eens met een beetje afgunst vervuld. Voor velen van ons blijft de dood, iaat hij voor Bildad was: de koning der ver schrikkingen (Job 18:14.). We hebben wel eens de gedachte dat het einde van Henoch zijn rechtvaardigheid bewijst, en als er over Henoch gepreekt wordt, dan gaat het meestal over zijn einde. Merkwaardig is dat Hebreeën zijn. rechtvaardigheid niet ver bindt met zijn einde, maar met zijn leven. De belangrijkste zin is eigenlijk: „Want voordat hij werd weggenomen is van hem getuigddat hij Gode welgevallig was geweest". Niet het einde van de mens bewijst of hij Gode welgevallig is, maar zijn leven. Niet door de sterfdag in de toekomst weet de wereld of wij Hem behoren, maar door het leven van vandaag. De be slissingen, die wij vandaag nemen, de manier waarop wij van daag reageren op de moeilijkheden tonen de mensen of geloof ons leven beheerst. Niet de grote besluiten van ons leven tonen wie wij zijn, maar de beslissingen, die zonder denken genomen moeten worden. Zullen zij laten zien dat we van God zijn? DE R WEER IN DE MAAND gEPTEMBER, met de letter in Ook dit laatste is iets, wat we wel even overwegen mogen, nu we weer aan het begin staan van dit nieuwe de maand, betekent een afslui ting van het vakantie- en een hèrbé- gin van het werkseizoen. Allerlei zaken gaan daarbij opnieuw De ervaring leert, dat met het voort- van start. De schooldeuren gaan elke schrijden van de tijd waarin wij le- dag voor onze kinderen open sluiten zich achter hen. De kortende dagen wijzen al heen naar langere avonden thuis. Het gezin krijgt weer wat meer kansen dan het in zomerse maanden pleegt te hebben. En ook het organisatieleven komt opnieuw op gang. Voor ons allen betekent het de nood zaak van een hernieuwde instelling werk stellig in het bijzonder een op dit alles. We zullen ons tot de zwak krijgen. Hoe vormend kan het herfst en de winter moeten gaan niet zijn! Maar hoe moeilijk komt „schikken". Schikken, ook voor wat het vaak op gang. het verenigingswerk spoediger in de verdrukking komt. Hetzelfde geldt en het valt te betreuren de catechisatie. Zouden we ons niet liever terstond voornemen, dat we ze in het schema van onze tijd de plaats gaan geven die ze verdie- Daarbij mogen we voor het jeugd- onze tijdsindeling, onze tijdsbeste ding, betreft. Het zullen weer veel en velerlei dingen zijn, die wij hebben- te behartigen. Waarbij nog komt, Bepleit is om de jaarlijkse toogdtgen, nu vaak aan het bind van het sei zoen, liever in de herfst te houden, waarom ook niet? Dan kunnen z dat het leven met elke nieuwe herfst bij uitstek profijtelijk zijn tot het zwaarder bezet lijkt. Als nieuw „element' vele gezinnen binnengedrongen, geven van stimulans en tot het uit- tlians tot in vaardigen van de mars-orders. Zaken dus te over, die ons aller a de televisie. Zal ze bijdragen tot dacht gaan vragen. En dan hebben verrijking 1 leven? Of zal i we nog niet e gerept van de dage- Anglicaans predikant las Roomse missen In Engeland duurt de deining voort, die veroorzaakt werd door de anglicaanse bisschop van Southwark in Londen. Deze gees telijke sloot een wijkkerk, omdat de plaatselijke predikant, ds. R E. Harris, daar de Roomse mis bediende en de Roomse ker kelijke kalender gebruikte. Vrijwel alle kerkelijke bladen hebben zich achter de bisschop gesteld. Dit is des te meer opmerkelijk omdat vooral INDES KOELKASTEN INDERDAAD INDRUKWEKKEND 118 Het kostte hem niet veel moeite om Van Effen te vinden. Die lag nog steeds tegen de verste, gelukkig nog niet door het. vuur aangetaste wand van het vertrek aangeleund, half overeind, op één arm steunend. Zijn kaki-overhemd en zijn keper broek waren geheel doorweekt van het bloed, en zijn gezicht zag asgrauw. Hij snakte naar adem en stikte bijna; zijn borst ging hevig op en neer van het hijgen naar zuurstof die er niet meer was. Zo snel hij kon wankelde Nicolson dwars door het wist dat hij voort moest maken; dat it gloeiende fornuis hoogstens een halve minuut zou kunnen uithouden. Zijn kleren begon- hij het i door ALISTA IR MACLEAN (vertaling Rob Limburg) jeds te smeulen; de gerafelde hoeken rook ten, en gloeiden hier en daar reeds. En zijn ge martelde longen kregen d>e zuurstof niet, die zijn ..wakker" wordend lichaam zo brood en brood nodig had. De hitte in zijn gezicht en o gehele lichaam was gewoonweg ondraaglijk. Van Effen staarde hem aan, zonder van leven te geven. Waarschijnlijk was hij reeds half dood. dacht Nicolson; hij begreep niet, hoe hij het daar nog zó lane had kunnen uithouden. Hij bukte en probeerde Van Effens vingers los te makfv van de karabijn, die ze nog omklemden, maar het bleek onbegonnen werk: zijn hand leek wol een ijzeren band, die om het metaal van de loop was' gesm-ed. Er was geen tijd meer te vc-'.iezen: misschien -vag het toch al reeds te laat. Hijgen--: en »wrx?i«vi spande Nicolson, terwijl het zwsct ;.em m 'angs het gezicht stroomde, lijr. «Uerlaatso» te'«u'-en in en nam de zwaarge wond, Var. Vjfer in *l>n armen. H14 had de naar de uitgang halverwege afgelegd, v-t een a^hr*urend en krakend geluid, a het reti-r «r ie v'nmmen zelfs nog over- v»- nos n-r ovtijds zijn vaart deed in- no? f»<n TiwCcr '-00r hem uit ploften een m -nrrde stukken hout in een «■wmr vu v «ur *r vnken op de grond neer en ••pe>-d«n d *vang itAcnw. Met een ruk keek M>cr's- ,»«ir bo-*>n en -en gevoel dat Kct t*<iüdenue d*k b**lg was boven hun hoofd in barrière hêèn te komen Zijn kurkdroge .kakibroek vatte onmiddellijk vlam, en de kringelende vlamme tjes klommen zo snel langs zijn benen hoog, dat hij de hongerige toppen ervan reeds kon voelen lekken aan zijn armen, die de loodzware Van Ef fen torsten. Het was alsof roodgloeiende zwaarden genade loos door zijn voetzolen boorden en zijn neusgaten vingen de stank op van zijn eigen schroeiende vlees. Hij was aan het eind van zijn krachten; hij vóelde dat hij op het punt stond te bezwij men, en bezig was zijn laatste restje besef van tijd, doel of richting te verliezen, toen hij nog net kon voelen dat hij door gretige handen bij de armen en schouders werd gegrepen en naar bui ten gesleurd, in de heerlijke, koele, levenschenken de avondlucht. Het gemakkelijkste zou zijn geweest, dat hij Van Effen had overgelaten aan die uitgestrekte armen en zich op de grond had laten zakken om daar de golf van bewusteloosheid af te wachten, die hem genadige vergetelheid zou schenken en de verleiding om dat te doen was bijkans onweer staanbaar. Maar hij gaf daar niet genoeg aan schenen te hebben. Seconden liepen, eer zijn geest weer helderder begon te worden, en het trillen in zijn benen ophield. Nu kon hij Walters en Evans en Willoughby zien, die zich om hem verdrongen, maar hij stoorde zich niet aan hen, doch zwoegde verder en legde Van Effen neer in de beschutting van het eerste huis aan de windkant van het dorpshuis. Langzaam en met een oneindige tederheid liet hij de zwaargewonde op de grond zakken en be gon diens door kogels doorboorde en met bloed besmeurde overhemd los te knopen. Van Effen pakte Nicolsons polsen beet met zijn zwakke han den. „U verdoet uw tijd. mijnheer Nicolson." Van Ef fens stem was niet veel meer dan een door bloed gesmoord zwak gemurmel, dat haast onhoor baar was in het gedavér van de vlammen. Nicolson stoorde zich niet aan hem en scheur de het overhemd open, doch deinsde toen toch terug voor wat hij daaronder ontdekte. Wanneer Van Effen in leven wilde blijven, moest hij ogen blikkelijk worden verbonden. Hij rukte zijn eigen gehavende overhemd van het lichaam, scheurde het in repen en bedekte daar voorzichtig de won den mee, terwijl zijn blik zich richtte op het bleke, verwrongen gezicht van Van Effen, die probeerde te glimlachen; het was misschien een sardonische glimlach, dat kon men moeilijk zeggen zonder eerst de blik in zijn ogen te hebben gezien, maar daarin viel niets meer te lezen, aangezien, ze reeds door het waas van een naderende bewusteloosheid werden beneveld. „Nog eens: verdoe uw tijd niet," mompelde hij weer. „De barkas de barkas van Kiseki. Maak u daarvan meester. Die heeft een radiozender aan boord, waarschijnlijk een krachtige u hebt ge hoord wat Yamata daarover heeft gezegd. Walters is marconist en kan een boodschap uitzenden." Zijn stem ging over in een dringend gefluister. „Onmiddellijk, mijnheer Nicolson, er is haast bij!" Zijn handen lieten Nicolsons polsen los en vielen met de palmen naar boven slap langs hem neer, op de hard aangestampte kampörtggrond. (Wordt vervolgd) de hoogkerkelijken scherpe kritiek heb ben op deze bisschop. De Engelse Kerk is zeer traditioneel gesteld, maar in 1929 heeft de kerk toch een aantal veranderingen aangebracht in het Prayerbook. Deze veranderingen moeten echter door het parlement goed gekeurd worden, omdat de Engelse Kerk staatskerk is en de staat bleek conservatiever dan de kerk, want het parlement keurde de veranderingen niet goed. Deze veranderingen zijn toch veelal door de plaatselijke kerken overgenomen. Bisschop Stockwood probeert nu wat eenheid te brengen in de verschillende liturgische vormen en heeft e beslissingen van 1929 overgenomen, ter wijl hij de predikanten in zijn bisdom verbiedt andere na te volgen. De hoog kerkelijken zijn het daar niet mee e Kerkdeur even open Inmiddels is de gesloten kerkdeur even open geweest en toen weer geslo ten, De bisschop heefi er namelijk een dienst geleid en tevens geprobeerd om de gemoederen in de wijkkerk wat te kalmeren. De bisschop verklaarde dat, voor hij tot bisschop werd benoemd, in de All Saintskerk waaronder de wijkgemeen te van ds. Harris valt regelmatig de Roomse mis werd gelezen. Ook in de beide wijkkerken waren de diensten niet alleen hoogliturgisch, maar rooms- katholiek. Reeds onder zijn voorganger was de hoofdpredikant van All Saints overge plaatst en vervangen door een anglicaan die meer laagkerkelijk dacht en de op dracht kreeg om de kerk, die bijna leeg was gepreekt onder de ..rooms-katho- lieke predikanten" weer te vullen. Ook in de ene wijkkerk werd een nieuwe predikant aangesteld. Alleen ds. Harrison bleei nog in zijn Carshaltonwijkgemeente, en ondanks aandrang van het episcopaat bleef hij vasthouden aan zijn rooms-katholise- rende ideeën. Ook deze geestelijke slaagde er in zijn kerk leeg te „missen", want in de diensten kwamen niet meer dan 50 of 60 van zijn volgelingen. Geen kerk over Nu de predikant eindelijk zijn emeritaat heeft aangevraagd, hebben deze mensen, die wel weten dat zijn opvolger geen hoogliturg zal zijn, een andere kerk op gezocht in de omgeving. Het gevolg is dat er geen gemeente is overgebleven voor deze kerk. De hoofdpredikant van de All Saints kerk verklaarde tijdens de dienst nog dat de kerk voorlopig gesloten zal blij ven Als er echter een opvolger is ge vonden die de verscheurde gemeente weer wil gaan leiden, zullen de deuren weer open gaan. Het zal zijn taak eigen lijk zijn om een vrijwel geheel nieuwe gemeente in de lege wijkkerk bij elkaar te brengen. alleen maar andere soms waardevol- lijkse huisvriendin, die de krant is, Jere, zaken opzij schuiven? Zal i die, vermoeden 5 gaan dienen óf zal ze beslag gaan toelichtende weerspiegeling van het leggen op onze tijd en op onze aan- dagelijks leven, al evenmin onbe dacht, en daarmee ook op onszelf? tuigd zal laten. DE BENOEMING VAN BUPPEBT ]~)E benoeming van de heer Rup- recht op de man af, zijn principiële pert tot lid van de Raad van mening formuleren, maar wanneer State willen we in de eerste plaats de situatie het gebood, bleek hij als een gelukkige benoeming aandui- ook meester in het taktisch den, omdat met hem een belang rijk exponent van de grote werkne- mersgroep, die ons volk telt, in de ze raad binnentreedt; een in de werknemerswereld deskundig mail, die tot oordelen bevoegd is. Dan is zijn benoeming gelukkig, om dat zij een verjonging meebrengt van dit hoge collége. De heer Rup- pert is nog geen vijftig jaar oud. We willen hem gaarne gelukwen sen. Maar, zoals met vele benoemingen, heeft zij ook een droeve kant. Zij Opvallend was, dat hij, niettegen staande de vele beslommeringen die het werk van het christelijk vak verbond met zich meebracht en die meer aandacht vergden dan me nigeen kon vermoeden, de grote lij nen bleef zien. In het bijzonder wil len we noemen zijn steeds weer wij zen op de noodzaak van herziening van structuur en rechtsorde der on- derneming. Het internationale werk, betekent immers het heengaan als dat hem elk Jaar enkeIe maanden 1 naar Cenóv» +;u,. u- voorzitter van het C.N.V. In korte tijd heeft het C.N.V. nu afstand moeten doen van twee zeer capa bele bestuurders: Roolvink en Rup- pert; beiden werden geroepen tot hoge posten. Weliswaar houdt dit een onderscheiding in, men verheugd mag zijn, mai accentueert de moeilijkheid. de opengevallen plaatsen opnieuw op passende wijze te doen bezetten. Ruppert is voor het C.N.V. een lei- naar Genève riep, tilde hem waar schijnlijk steeds weer boven de kleinere zaken uit. De contouren van de zaak, waarvoor de christe lijke vakbeweging in Nederland het pleit voert, konden dan weer dui ver de,ijker in liet °°8' gehouden worden. het Overbodig om te zeggen, dat het heengaan van de heer Ruppert voor het C.N.V. een groot verlies bete kent en dat de opvolging geen een- re- voudiffe zaak zal zijn, al willen we der geweest met grote bestuurlijke "I?4 voorbiiz'en, dat de post die apaciteiten. Hij heeft zich een hi,i ?aat bekIeden, van het grootste chcrp denker getoond, die dikwijls £ewicht is! '"j zal ook op deze plaats belangrijk werk voor land en volk kunnen verrichten. capaciteiten. Hij heeft scherp denker getoond, d frapperend snel conclusies kon trek ken, daarbij rekening houdend met alle omstandigheden en met alle Wij wensen het C.N.V. voor de toe een voorzitter toe, als Rup- ANDEBE AANPAK £R viel vorige week reeds vóór zicht voordoen. het bezoek van Eisenhower aan 4 Adenauer neiging waar te nemen om de Duitse hereniging voorlopig gendheden in hun besprekingen met te laten rusten en een nieuwe bena- de Sowjetunie hebben aangedrongen dering van de geschillen tussen Oost op hereniging van Duitsland, en West te zoeken via ontwapenings- Nu gebleken is, dat de Sowjetunie besprekingen. er niet over peinst, Oost-Duitsland Het werd toen zeer wel mogelijk prijs te geven, was het zaak, dat ook geacht, dat de besprekingen tussen Adenauer zou inzien, dat het geen Eisenhower en Chroesjtsjef zullen zin heeft, op hereniging als voor leiden tot hervatting van het ontwa- naamste punt van bespreking te blij- peningsgesprek binnen de Verenigde ven aandringen. Naties. Het zou, meende men, voor- Het is daarom van belang, dat Ade barig zijn aan te nemen, dat de nauer als eerste om hervatting van Sowjetunie geen belang heeft bij een het ontwapeningsgesprek heeft ge- ontwapeningsakkoord. vraagd en het president Eisenhower In zijn brief aan Chroesjtsjei heeft mogelijk maakt, tijdens zijn gesprek- Adenauer nu als zijn overtuiging uit- ken met Chroesjtsjef naar een nieu- i benadering van de geschillen tus- n Oost en West te streven. dergelijk gesprek over de ont- gesproken, dat overeenstemming over een gecontroleerde ontwapening kunnen bijdragen tot oplossing de andere problemen, die Oost wapening tot betere resultaten zal wat meer gematigde houding van de kanselier niet het gevolg is geweest van zijn onderhoud met de Ameri kaanse president, maar dat zijn idee- cn reeds vaste vorm hadden aange nomen, vóórdat deze in Bonn was gearriveerd. op een bevredigend akkoord dan het in Genève vastgelopen gesprek over de Duitse kwestie, moet worden af gewacht. Het zou echter de aandacht afleiden van de Berlijnse crisis, en een ont spanning in de koude oorlog moge- Dit is van belang bij de beoordeling lijk maken, op haar beurt onmisbaar van de nieuwe mogelijkheden, welke zich nu wellicht in internationaal op- Ds. J. C. Wisse maakte val met bromfiets Maandagavond is ds. J. C, Wisse 'lei-vorind predikant van Bergen op Zoom weer een ongeluk met zijn brom fiets overkomen Hij reed door de Bur gemeester van Hasseltstraat toen plot seling de uitlaatpijp van zijn motortje los raakte en tussen de spaken van zijn voorwiel sloeg. Ds. Wisse kwam hierbij te vallen. Hij kreeg een hersenschudding, verwondingen in het gelaat en kneusde enkele ribben. Nadat ter plaatse de eerste hulp was verleend werd hij per ziekenauto naar zijn woning vervoerd. Nog geen jasr geleden had ds. Wisse evenens een ongeluk waar hij nog maar kort geleden geheel van was hersteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2