1 CHRISTELIJK Dc vrijzinnigheid op de driesprong Toekomstige predikanten moeten half jaar practisch werken Steun aan zusterkerken blijft doorgaan Derde Assemblee wordt in New Delhi gehouden Ontsnapt langs Krakatau Een woord voor vandaag Kanttekening Prof. dr. P. Smit» teil de 1 restauratie doorbreken Y)AT er een gevoel van onbe hagen is bij de vrijzinnigen blijkt heel duidelijk uit de pers- discussiés van de laatste maan den. Er is bij de vrijzinnigen een groeiend verzet waar te nemen tegen de ontwikkeling van de afgelopen jaren. Andere modali teiten hebben dan ook reeds ge schreven over de „antithetische vrijzinnigheid", die aan dit ge vóel uiting geeft. In een van de laatste nummers van het vrijzinnige blad „Kerk en Wereld" beantwoordt prof. dr. P. Smits dit verwijtHij Schrijft dat er in de laatste tien jaar twee vooronderstellingen geproclameerd zijn, namelijk dat we niet mogen tornen aan het belijden van de kerk en dat de eenheid in gèloóf ook een een heid in theologie inhoudt. Hij vervolgt dan: 7IJN deze Vooróiïdérstellingen aanvechtbaar? Ik meen dat een vrijzinnige protestant zich slechts dan in het geheel van het traditionele belijden onzer kerk, in nerlijk kan vinden wanneer hij het geheel van de vrijzinnige tra ditie waarin hij staat verloochent. En wat de tweede vooronderstel ling betreft: is het werkelijk waar. dat een eenheid in geloof zich dient wóar te maken en consequent moet uitlopen op een eenheid van theologie? Ik ben van oordeel, dat een vurige óecumeense gezindheid heel goed kan samengaan met een zeker wantrouwen jegens hét stre ven naar een óecumeense theolo gie. omdat dit type theologie ge drukt wordt door het bezwaar, dat het teveel een theologie van het gemiddelde is, waarbij van de ver schillende theologieen, die hierin meespreken, wel dè scherpe kant- waarheidsmoment dat elk ze theologieën vertegenwoordigt, teveel op non-activiteit wordt gesteld. Derde weg TAAAROM pleiten wij tóch het liefst voor een derde weg: geen gelijkschakeling met het tra ditionele belijden van onze her vormde kérk. Al evenmin den. Maar wij streven juist een waarachtige synthese van the se en antithese. Dit klinkt nu wel Stérk Hege liaans en is dus voor kerkelijke oren bij voorbaat ..verdacht", maar de bedoeling is toch slechts, dat we op zodanige loyale en te gelijk innerlijk onafhankelijke wij ze in gemeenschap met het belij den van onze rechtzinnige én onze vrijzinnige vaderen willen trach ten te leven, dat er een betere theologie uit geboren wordt, die op belangrijke punten stellig nog een uitgesproken vrijzinnige signatuur zal dragen. Laat lk het nog anders en mis schien duidelijker mogen formule ren. Prof. Banning schreef kort na de laatste oorlog zijn boekje over Het vrijzinnige protestantis me op de tweesprong. Zijns in ziens stond en staat het vrijzinnige protestantisme in dê nieuwe na oorlogse kerkelijke situatie voor de keuze tussen óf meedoen in hét geheel van de hervormde kerk (voor zover het de vrijzinnig her vormden betreft) met een daar door noodzakelijk terugtreden van de uitgesproken eigen vrijzinnige signatuur, óf onveranderd en on verminderd voortgaan op de oude vrijzinnige paden. Ik meen, dat deze diagnose op een simplificatie van de reële ker kelijke situatie berust. Wij staan als vrijzinnige hervormden niet bij een tweesprong, maar bij een driesprong: óf meedoen aan een wordende óecumeense theologie, die aanstuurt óp een theologisch gemiddelde, doch in feite sterker rechtse dan linkse trekken zal dra gen, óf zonder meer pas op de plaats maken op de oudé vrijzin nige paden, óf vóórtgaan op en zo nodig buiten de paden der vrij zinnige vaderen, worstelend om vernieuwing van onze vrijzinnige theologie, Restauratie "L°N één ding dienen wij ons bö- venal schérp bewust te ma ken: vlak na de laatste oorlog kón het inderdaad Schijnen alsof we óns op een tweesprong en niet op een driesprong bevonden, omdat we toen allen vervuld waren van de hoop en leefden uit de vér- wachting, dat dwars door alle kerkelijk traditionalisme héén zich een krachtige theologische vernieuwingswil van onze oude kerk had meester gemaakt Maar nu, bijna 15 jaar later, zien we dat dc krachten van de restaura tie al die tijd veel sterker Zijn' geweest dan dé wil tot echte theo logische vernieuwing, En daarom Staan we thans bij een driesprong. In het slot van zijn artikel vat prof. Smits zijn inzichten dan sa men: Concreet betekent dit: van uit een oecumenische gezindheid de kerkelijke restauratie doorbre ken. strevend naar een theologi sche vernieuwing ter wille van de eindelijke verstaanbaarheid èn de psychische potentie van het évangelie in de van religie en kerk begrijpelijkerwijze steeds meer vervreemdende samenleving Of próf. Smit hierin een nieuwe weg wijst zullen velen wel betwijfelen. Klinkt hierin nog niét altijd de geestesgesteld heid van de vórige eeuw door? Zó in de geest van: samèn in de kerk. maar dan in een kerk naar ons inzicht opgebouwdOnge twijfeld zal dit artikel nog wel reacties oproepen in andere ker kelijke bladen. Generale synode geref. kerken THEOLOGISCHE studenten in de ge reformeerde kerken, dié te Kam pen of Amsterdam hun candidaats- examen hebben gedaan, zullen gedu rende een halfjaar in een gemeente als hulpprediker moeten werken, aleer zij beroepbaar 'worden verklaard. Dit zal voor het eerst gelden voor studen ten, die aan het einde van de cursus 1960-1961 slagen voor het candidaats- exaincn. Aldus besloot de te Utrecht vergaderende generale synode der ge reformeerde kerken. De synode gaat hiermee vérder op de weg. die zij twee jaar geleden te Assen insloeg. Zij besloot ook om een predikant in algemene dienst te benoemen, die zowel te Amster dam als te Kaïjipen wordt ingescha keld bij de aanvullende opleiding. Deze dominee krijgt o.a. tot taak om uit té zién naar gemeenten, waar de toekomstige dienaren des Wóords een stage van een halfjaar kunnen doorlopen. De deputaten. die met dit voorste] kwamen, bedoelen met die stage een „gewoon" hulpprediker schap. Zij hebben daarbij de moge lijkheid van een speciaal hulppredi kerschap genoemd, b.v. bij de stich tingen van barmhartigheid of bij de koopvaardij. NOODZAKELIJK Ontvangst op stadhuis STADHUIS (Van een onzer verslaggevers) In de namiddag ontvin .meester en wethouders van Utrecht de hij vond het een oeetjè vreemd, dat generale synode ten stadhuize. De bur gemeester sprak de Generale synode geref. kerken (Van i verslaggevers) De steunverlening aan Hongaarse studenten en de geestelijke verzorging van Hongaren die in de verstrooiing leven, zoals deze al jaren van de ge reformeerde kerken uitgaat, zal voortgezet worden. Wel rekent men er mee dat de Hongaarse kerk in de verstrooiing een zelfstandige kerk is, die in dc eerste plaats zélf voor haar leden moet zorgen en daarvoor de steun van de gereformeerde kerken ontvangt. Er wordt o.a. steun verleend aan 22 noodlijdende predikantsgezinnen. Daar naast subsidieert men de predikanten Tien Papoea-jongens werden predikant Tshi. Jakos, Vêgh, Zaborszki, en enke le anderen, die de geestelijke verzorging van in ons land wonende Hongaarse vluchtelingen behartigen an de depi de z.g. Hot.„ te opdracht gegeven hun werk voort te zetten, zoals dit tot heden gebeurd is én in de geest waarin de gelden gegeven werden. De deputaten zullen pogingen moeten doen om daadwerkelijk steun te verkrij- (;en van de Zusterkerken in het buiten and voor de arbeid onder de Hongaarse vluchtelingen in" Oostenrijk. Voortgezet wordt ook de geestelijke verzorging van de verstrooide gerefor meerden in Frankrijk. De deputaten werden gemachtigd om ingeval van hernieuwde emigratie naar Frankrijk grotere bedragen aan subsidie uit te ke ren. In de bespreking van deze zaken kwam de verenigd-hervormd-gerefor- meerde kerk (V.H.G.K.i te Parijs nog ter sprake. Doordat enkele hervormde Bezinnen zich aan deze kerk hebben ont trokken. draagt zij een gereformeerd Tien Pannee» .M<, stempel. De kerkeraad bestaat enkel uit iten Papoese jongemannen ontvm- gereformeerden. Naast de V.H.G.K. is gen na de volbrachte Studie aan de]later een hervormde gemeente in Parijs Theologische school der Evangelisch I ontstaan. Christelijke Kerk van Nederlands Omdat de V.H.G.K. in het kerkver- Nieuw Guinea hun getuigschrift en VGl band der gereformeerde kerken is op- werden hiermee predikant. j Schaar naam égl"l Tijdens een korte plechtigheid in de rëformée neerlandaise de Paris. Om- Pauluskapel te Hollandia werden hun:dat aan dit verzoek nog geen gevolg ge sprak a nVree™st^ rector 1 «'erbij geven werd. zal het herhaald worden. Hij gewaagde van de moeilijkhedenXT die tijdens de opleiding ondervonden' Namens H.M. de Koningin kwam dótt- waren. zoals wisselende docenten enderda8 een antwoordtelegram binnen, een complete verhuizing van de hele|Nadat hiervan voorlezing was gedaan, school van Seroei naar Hollandia. zongen de synodeleden de twee beken Deze tien nieuwe predikanten, die de i coupletten van het Wilhelmus. Primaire Middelbare School doorlopen hebben, vormen de tweede groep mid-1 OnflérwnshMinem illgen delbaar theologisch opgeleiden, die aan Benoemd bij het l.o.: aan de School de Kerk is afgeleverd. De eerste acht- met de Bijbel te Wateringen: mej. tien deden in 1958 hun intrede. A. Vernhout te Geleen en mej. A. Alle afgestudeerden zijn nu ter beschik- d. Hoeven te Den Haag: aan dè Éer- king van de verschillende Kerkelijke ste Herv. School voor C.V.O. te Nun- ressorten gesteld: sommigen zullen als speet: de heer W. F Bosch te Deven- leiders van de Evangelisatieteams inter; aan de Oranje Nassau-school te nog praktisch onbewerkte gebieden1 Oss: de heer L. P W. Godschalk te gaan optreden, twee anderen zullen Nijmegen: aan de Chr Nat. School te het jeugdwerk in Hollandia en Biak Kollumerpomp: de heêr O. Hoogland ter hand nemen. i té Hardegarijp. men juist de inrichtingen voor geestes zieken genoemd had als voorbeeld var. een terrein voor hét speciale pastoraat Van een halfjaar. Liever zóu hij ö'an dat meli de toekomstige dominees enige tijd in België liét werken. Het bezwaar van prof. dr. A. D. R. Polman te Kampen was van érnstiger aard. Hij herinnerde eraan, dat de theologische opleiding als régel riode van zes jaar omspant. Nu komt er nog een halfjaar bij. Is tfat noódza- kelijk? Prof. Schippers deelde déze opvatting niet. Vroeger kón men de eerste, kleine gemeente nog beschouwen als een labo ratorium. De jonge dóminees konden wat experimenteren, vóórdat zij grotere standplaatsen werden beroepen. De kleine gemeente had destfjtfs veel meer een besloten karakter dan nu. Vandaag leven in de kleine gemeenten dezelfde problemen als in tfe steden. Ook hier stuit men op het jeugdpro bleem. op huwelijksmoeilijkheden en op verwereldlijking. Daaróm hebben dezè beperkte gemeenten evengoed recht op een predikant met enige ervaring als de grotere plaatsen. Het halfjaar hulp- prêdikerschap is geen sinecure voor d< jonge canó'idaat, maar een zeer zware tijd. Waarbij de candidaat alleen tot zijn troost heeft de wetenschap dat deze moeilijke periode slechts zes maanden duurt De synode nam a'e voorstellen, gefor muleerd door prof. Schippers aan. Er zullen voor déze aanvullende opleiding vier deputaten benoemd worden, die o.m. tot taak "krijgen bij de synoa'e een voordracht in te dienen voor de benoe ming^ van de predikant ln algemene Bij de bespreking van het verslag der curatoren van de Theologische Ho geschool sprak praeses ds. C. van der Woude een woord ter nagedachtenis van de gestorven hoogleraar dr. G. M. den Hartogh, de bibliothecaris dr. D. J. de Groot én de curator voor Friesland'- Noord ds. H. wiersema te Oude- en Nieuwe Bildtdijk. Naar de scriba der curatoren, ds. D. Scheelé te Assen meedeelde, beraad't het curatorium zich Op de voordracht van nieuwe hoogleraar te Kampen in vacature-prof. Den Hartogh. Over enige tijd zal de synode een voordracht aangeboden krijgen. Advertentie synode veel mocht a'oen ter bevordi ring van de eenheid der kerken en tot hel leiden van de jeugd. Ds. Van der woude dankte b-urye- meester De Rahitz. Hij wees op het kerkelijk verleden van Utrecht. In deze stad stond de eerste christen kerk van Nederland. Het speet hem als géboren Friès alleen, dat het juist de Friezen waren, die deze kerk hadden verwoest. Maar gelukkig heeft het evangelie in Utrecht later op nieuw zijn kansen gekregen en bracht het O.a. een Vóetius voort, die véle jaren alhier doceerde en wiens invloed op het Nederlandse protestantisme zéér groot was. Utrecht heeft gee\ standbeeld voor Voetius opgericht - aldus ds. Van der Woude maar het kómt hém wél toé. Dr, A. A. L. Rutgers eredoctor aan de V.U. De Senaat der Vrije Universiteit heeft op voorstel van de faculteit der rechtsgeleerdheid besloten het ere doctoraat in de rechtsgeleerdheid te verlenen aan de heer dr. A. A. L. Rut gers te 's-Gravenbage, oud-vice-presi- dent van de Raad van State, oud-gou erneur van Suriname, oud-lid van d< Tweede Kamer der Staten-Generaal, oud-directeur van Landbouw, Nijver heid en Handel te Buitenzorg van hei toenmalige Nederlands Indië. Hel •ordt verleend wegens zeer uitsteken de verdiensten bewezen in genoemde hoge en bij de ontwikkeling staatsrecht van het Koninkrijk der Nederlanden ten nauwste betrokken functies. Nederl.-Israëlitisch Kerkgenootschap telt 18000 leden Per 31 december 1958 telden de 56 Joodse gemeenten in ons land tezamen 17.959 ledèh. Dit is 226 minder dan leden jaar. De vermindering is toe te schrijven aan de „Ongezonde" opbouw van de Joodse gemeenschap in ons land, die, door de deportaties van de nazi'! hoog percentage ouderen telt, e emigratie naar Israel. De meeste Joden zijn aangesloten bij de Nederlands Israëlietische Hoofdsynagoge té Amster dam die 10.430 namen van leden in haar registers heeft. In grootte is Den Haag met 2400 aangeslotenen de tweede Jood se gemeente van ons land, door Rotter dam met 795 leden gevolgd. Advertentie Verschillen prol.-orthodoxen groot Het Centraal Comité van de We reldraad van Kerken, dat óp Rhodos vergadert heeft op één van haar laat ste zittingen besloten om de Derde Wereld Assemblee niet op Ceylon te houden maar zoals reeds werd i genomen in de Indiase stad New Delhi. Het thema van deze conferentie zal zijn „Jezus Christus, het Licht der wereld". De Tweede Assemblee werd êehouden in de Amerikaanse stad vanston onder hét thema: „Jezus Christus de Hoop der wereld." De eer ste Assemblee vond plaats in Amster dam in 1948, onder het thema „Jezus Christus dè Heer dér wereld." De Assemblee zal tussen 18 november en 5 december 1961 bijeen komen. Men verwacht ongeveer 600 afgevaar digden van de aangesloten kerken. Als men de waarnemers en stafleden mee telt komen zeker 2000 vaste gasten. Tévens heeft het Centraal Comité de begroting voor 1958, die bijna twee 114 Hij zwéêg en opnieuw heerste er een diepe, zware stilte in het dórpshuis. Nu en dan kreunde de klei ne Pètér ki zijn onrustige slaap. Het waren angsti ge, vee-schrikte geluidjes, maar Gudrun wiegde en suste hem in haar armen, tót hij eindelijk stil was. Yamata staande op de grónd; zijn smalle, schérpe gezióht Stond somber én peinzend. Hij scheen hele maal geèn haast meer te hebben om te vertrekken. De gevangenen keken vrijwel zonder uitzondering naar Van Effen; op hun gezichten stonden verba- ring en ongeloof te lezen. Achter hen stonden de wachtposten, tien a twaalf in getal, de geweren tot schieten gereed. Nicolson waagde eindelijk een snel le blik door de verlichte uitgang; hij Voelde hoe de adem in zijn keel stokte, en hoe hij onwillekeurig de vuisten balde. De uitgang en de verlichte recht hoek daarachter waren nu totaal leeg. McKinnón was verdwenen. Langzaam keek NiCólson weer dé èndêFe kant uit. terwijl hij zijn" ingehouden adem ao voorzichtig mogelijk in een geluidloze zucht deed ontsnappen. Opeens bemerkte hij dat Van Effens onderzoekende ogen hem regelrecht aankeken. On derzoekende én begrijpende ogen. En terwijl Nicol son nog naar hem keek. gingen ook zijn ogen zij waarts en bléven een lang, veelzeggend ogenblik op de deur gericht, en keken toen NicólSón weer aan. Deze voelde zich van binnen ijskoud worden. Het spel scheen verloren. Eén ogenblik vroeg hij zich af, of nii Van Effen niet nog naar de keel zou kuhnen vliegen, voordat deze iets had kunnen zeg- door ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Fob Limburg) ochtend het leven gered. Hij had zich gemakkelijk genoeg vrij kunnen maken die schelp was waat- Gjk zo gróót niet geWéest wanneer hij Peter maar had losgelaten en beide handen had kunnen gebruiken. Maar in plaats daarvan was hij krim pend van pijn blijven staan met het kind in dc armen, terwijl zijn been lelijk werd toegetakeld Glimlachend stond Van Effen hem aan te kijken, en Nicolson begreep dat het te laat was, en hij hém het spreken niét meer kon beletten. „Kranig gedean, vindt u niet, mijnheer Nicolson?" Nicolson gaf geen. antwoord. Maar kapitein Yema- ta richtte zich met een verbluft gezicht op. „Wat was knap gedaan, kolonel?" fen i Nicol- gèen schijn van kans En Zélfs al had hij die gehad, «n zich zélf en dê anderen daarmee kunnen redden, dan nog zou hij van Effen geen kwaad hebben kun nen doen. Deze had immers de kleine Peter die tot het eind." Hij glimlachte minachtend, son voélde zijn hart bonzen. „Ik wéét niet waarover u het hebt," bromde Ya- mata. terwijl hij ópstond. „Het wordt tijd dat we gaan. Ik hoor de vrachtautó aankómen." „Uitstekend." Van Effen boog zijn gewonde been door die schelp en die granaatsplinter in zijn dij kón hij het haast niet gebruiken. „Wilt u vanavond nog naar uw kolonel?" „Binnen het uur," antwoordde Yamata kort. „Van avond ontvangt kolonel Kiseki belangrijke hoofden in zijn villa. Zijn zoon is dood, maar arbeid doet leed vergeten. Doet- vergeten, zeg ik, hetgeen iets anders is dan ongedaan maken. Maar het zien van deze gevangenen zal hem wat oppionteren. Nicolson huiverde. Zelfs zonder de bijna sadisti sche verwachtingen van Yamata had hij zich geen enkele illusie gemaakt van wat hem te wachten stond Eén ogenblik - moest hij onwillekeurig den ken aan de vele verhalen over de Japanse wreedhe den in China, die hij had horen vertellen, móar toch zette hij elke gedachte daaraan resoluut van zich af. Hij wist dat ontkomen uitgesloten was. zelfs al was McKinnón nu buiten want wat zou die kunnen beginnen zonder er onmiddellijk het le ven bij in te schieten? De gedachte dat de boots man zich uit de voeten zou maken en hen in de steek zou latèn, kwam geen ogenblik ln hém op. Zo was KcKinnon nu eenmaal nietDaar begon Van Effen weer te spreken. .En daarna0 Wanneer de kolönel de gevangenen heeft geziên? Hebt u onderdak voor ze?" „Dat zullen ze heus niet meer nodig hébben." flapte Yamata er bruut uit. „Hoogstens nog éen be grafenis." „Ik maak geen gekheid, kapitein Yamata," zei Van Effen stijf. „Ik evenmin, kolanel," antwoordde Yamata glim lachend en zweeg tóen. In de plotselinge stilte die nu volgde, kon men remmen horen knarsen en een versnelling afzetten, tóen de vrachtauto dé kampong binnenreed. Toen kuchte kapitein Ftndhorn. „Ik ben verantwoordelijk voor dit gezelschap, kapitein Ya mata. Mag ik u herinneren aan de internationale conventies inzake oorlogvoering?" Zijn stem klonk zacht en schor, maar zonder enige aarzeling. „Als kapitein van èen Engels koopvaardijschip eis ik (Wordt vervolgd) miljoen gulden bedraagt. goedge keurd. Er is een tekort van ongeveer 80.000 gulden. Oost-West Dr. Joseph Hrómadka, de vertegenwoor diger van de Tsjechoslowaakse kerk heeft er bij hét Centrale Comité op aangedrongen om speciale Oost-West conferenties van christenen te be leggen om internationale kwesties te bespreken, zoals Duitsland, Berlijn en China. Hij meende dat dit tót meer onderling begrip zou kunnen voeren. Zoals men weet is de prof. de ziel van de zogenaamde Praagse vredesconfe renties, die tót nu toe vrijwel alleen bijgewoond werden door vertegen woordigers van de kerken achter het ijzeren gordijn en pacifisten of derde- weg-theologen uit het Westen. Dr. Mare Boegner. de voorzitter van Raad van Protestantse Kerken in Frankrijk zei in éen commentaar op hét werk van het Centrale Comité dat het resultaat bevredigend is. Hij ontkende echter niet dat er nog steeds grote verschillen bestaan tussen de prötestantSé kèrkèrt éft dè Oosters orthodoxe. Joods negervolk in Oeganda Öp het Joodse wereldcongres is bekendgemaakt dat in Oeganda twee stammen zijn ontdekt die tezamen omstreeks een half mil joen leden omvatten, die tot hel Jodendom blijken tè behoren. Zij zijn op de hoogte met tal van religieus Jóódsé gébruiken ter wijl zij óók kennis hebben van het Hebreeuws. Aangenomen wórdt dat in dé zesde of zevende eeuw gróepèn Jóden zich in het oerwoud van Oeganda hébben gevestigd en door plaatselijke stammen zijn opgenomen die hun gebruiken hebben overgenomen. Het opper hoofd van de negerstammen hèeft de wéns uitgesproken Israel te bezoeken om vandaar technische hulp te krijgen om het levenspeil van zijn stammen op te voeren. Beseffen we eigenlijk wèl wat het inhoudt, dat Christus voot onze zonden is gestorven? Als Hij niet gestorven was, souden lüij zelf moeten sterven en voor eeuwig van God zijn afgel sneden. Dat wil dus zeggen dat wij alles, wat we bezitten danken aan God. Onlangs schreef een vrijzinnig predikant die helemaal niets van de bijbelse leer van de verzoening wilde weten: Als dit inderdaad zo was, zou ik zulke grotd verplichtingen tegenover Hem hebben, dat ik het niet zou kunnen verdragen. li Maar inderdaad hebben wij deze grote verplichting; alleen staan we er lang niet altijd bij stil. Maar in wezen bezitten we niets wat we Hem niet danken. En daarom heeft Hij hei recht om over alle facetten van ons leven mee te spreken Hij ziet er op toe, hoe we ons geld besteden, welke vrienden we kiezen, wat -we met onze vrije tijd doen, hoe we onze' dagelijkse taak vervullen. Er is geen terrein van het lévènj waar we Hem niet ontmoeten. Hij vraagt dat we ons in al deze dingen radicaal aan Hem) overgeven en luisteren naar Zijn oordeel. Maar als we dab doen gaah we Ook ervaren, hoe royaal Hij alles geeft watfl Hem ter beschikking staat. Dan gaan de schuiven van God» zegen-silo's ópen. Waag het met God, Hij hèeft het immersj met u gewaagd! P DE POLITIEK OP DE KIRCHENTAG DIJ het gesprokene op de Duitse Hoe dit te verstaan? Kirchentag door de heren Oster- Wij twijfelen niet aan de oprechtheid loh en ESler men zie ons nummer van hen die tè goeder trouw tót der-ic van 22 augustus kunnen wel een gelijke overgangen zijn gekomen. |c paar kanttekeningen worden ge- Maar wijst dit toch in een aantal maakt. gevallen niet op een weinig diepe Ie- L Het is inderdaad een feit, dat be- vensovertuiging, op een onvoldoende Ir lijdende christenen tot verschillen- consequent doordenken van hetgeen de politieke partijen behoren. Zij be- uit het christelijk beginsel voor de!' hoeven daarom alléén nog niet het staatkunde, voor het politieke en so-*6 geven aan elkander van de broeder- ciale leven voortvloeit? Ziet men de^ hand te weigeren. Integendeel! Zij politiek niet te zeer als iets „zake-ir moeten elkander zoeken. Het „ge- lijks", waarbij beginselen niet het sprek" mag niet gestaakt worden, beslissende woord spreken? Waar mogelijk, behoort ook samen- Maar moet, om enkele voorbeelden werking nagestreefd te worden. te noemen, reeds het rekenen met In sommige opzichten zijn de mo- het feit der zonde christenen niet gelijkheden daarvoor gunstiger dan dringen om zich te verzetten tegen ln het verleden. Het socialisme heeft het socialistisch streven naar voort- ook in Duitsland zich afgekeerd van durende uitbreiding van de nationa- het oude Marxisme, al laat dit zijn Usatie of socialisatie van de belang- invloed nog terdege gelden. Ook het rijke bedrijven? Ziet men niet, welke nieuwere liberalisme is niet meer gevaren daaruit kunnen voortvloeien precies gelijk aan het liberalisme van ook voor de geestelijke en constitutio- de vorige eeuw. Religie en kerk wór- nele vrijheden? den door velen meer gewaardeerd Heeft de overheid naar christelijke dan voorheen. Het anticlericalisme is beginselen geen taak voor de hand- nog niet dood, maar men poogt toch having van de zondagsrust? Wij heb niet meer, zoals in een vroegere pe- ben niet de indruk, dat dit in vol- riode, met staatsmacht èn staatsgeld doende mate de aandacht heeft van de bevolking, via het onderwijs met de Duitse overheden. Helaas ont- name, te moderniseren. In Duitsland breekt hieraan ook in de kring van is evenwel de positie van het chris- rooms-katholieke en protestantse telijk onderwijs nog altijd minder groepen nog wel een en ander. Toch sterk dan in Nederland. ligt hier een van de vele oorzaken Het is ook waar, dat de communisti- der voortgaande ontkerstening, sche dreiging, die in Duitsland ster- Zijn de partijen, waartoe christenen ker gevoeld wordt dan in Nederland, overgaan, bereid om hier aan chris- samenwerking met allen, die de gees- telijke eisen te voldoen? En hoe staan telijke vrijheid consequent willen met name de liberale groepen tegen- eerbiedigen, bij verschillende gele- over een waarlijk christelijk-sociale genheden kan bevorderen. In West- politiek? Duitsland kan het communisme geen Al deze vragen er zijn er meer te publieke activiteit ontplooien. Maar stellen moeten toch ernstig wor- ondergronds" is het sterker dan ve- den overwogen voordat men een keus len denken. En Vanuit OoSt-DUitS- doet. land ontbreekt het niet aan pogingen In de Bijbel staan geen recepten voor om het Westen te beïnvloeden. ons politieke handelen, werd op de Het nationaal-socialisme is evenmin Kirchentag gezegd. Maar er worden als het communisme geheel overwon- toch wel principiële richtlijnen ge nen. Telkens weer toont het, dat het geven? nog leeft. Niet alleen bij jonge heet- De onvriendelijkheden aan het hoofden, maar ook wel bij ouderen, adres van politiserende theólogen en en aelfs bij personen, die een ambte- theologiserende politici laten wij lljke positie bekleden. maar voor wat zij zijn. Indien ergens, dan is in Duitsland Het ware te wensen, dat men ln het een principieel politieke activiteit land van Stahl nog eens kennis nam van de christenen eis. Het nationa- van diens principiële geschriften, lisme kan daar tot gevaren leiden. daarbij rekening houdend met de Er is op de Kirchentag gezegd, dat sedert gewijzigde toestanden en ver- overtuigde christenen in de afge- houdingen, lopen jaren van de ene partij naar Hitier heeft ze op de index geplaatst de andere zijn overgegaan, zonder Maar er zullen hier en daar nog wel dat hun christen-zijn daardoor werd exemplaren voorradig zijn. beïnvloed." SPRONG ACHTERUIT TAE POGING van de Chinese com- bleken de volkscommunes niet aan munisten, met grote sprongen het gestelde doel te beantwoorden, vooruit te gaan op de weg naar wat afgezien nog van het feit, dat de zij onder het socialisme verstaan, is doorvoering ervan op krachtig ver- op een mislukking uitgelopen. Om zet bleef stuiten. Het waren daar- gelijke tred te kunnen houden met naast vooral de ernstige overstro- de werkelijke ontwikkeling in dit mingen, die het economische leven enorme Aziatische rijk, hebben zij desorganiseerden, de grote droogte, een grote sprong achteruit moeten welke de oogst voor een groot deel doen. dreigde te doen mislukken (en niet De moeilijkheden zijn niet nieuw, te vergeten de opstand in Tibet), die Eind vorig jaar, toen Mao Tse Toeng een vernietigende invloed hebben ge- besloöt, als president van de Chinese had op de uitwerking van Mao's volksrepubliek af te treden, maar plannen. partijleider te blijven, was al duidc- De bekendmaking van het centrale lijk, dat men met ernstige tegensla- comité van dc Chinese communisti- gen had te kampen en dat Mao de sche partij is dus een late erkenning handen vrij wilde hebben óm aan de van het falen van haar plannen. Zij teleurstellende gang van zaken een geeft echter tevens te kennen, dat eind te maken. naar andere middelen zal worden ge- Toen waren het de op zijn bevel op- zocht om de achterstand in te halen, gerichte volkscommuncs, die op een Dit betekent, dat opnieuw zware onverwacht felle tegenstand bij grote eisen gesteld zullen worden aan de delen van de bevolking dreigden te reeds zwaarbeproefde bevolking, stranden cn ccn grote achterstand Dat de volkscommunes ook op het hadden veroorzaakt bij de groot- platteland zullen worden opgeheven, schccpse produktieplannen, welke ligt niet in de lijn der verwachtingen, voor 1958 waren vastgesteld. Wellicht zal naar éen minder Straffe De pogingen, ook dc bevolking van organisatievorm worden gezocht. Dit de steden in communes onder te houdt evenwel niet in, dat de dicta- brengen, werden gestaakt, en met te- tuur zal verslappen, mcér kracht werd getracht, het ge- Een nieuwe sprong vooruit ligt on hele platteland de volkscommunés óp getwijfeld in dc bédóeling van de te dringen. machthebbers in Peking. Dit is niet gelukt. In de éerste plaats Paus beschuldigt protestantisme Paus Johannes heeft woensdag op een audiëntie te Castelgandólfo. die dóór meer dan 10.000 mensen werd bijge woond, het protestantisme ervan be schuldigd dat het Christus „onrecht" heeft aangedaan. De paus zei ónder meêr dat Christus zijn kruis niet alleen heeft gedragen, daar hij hierbij geholpen is door de heilige maagd. Men mag de protestan ten. „die zich nog steeds christenen" noemen, vragen „waarom zij de heili- ïaagd uit hun geloof hebben ge- 2n. Hiermee wordt onze Heiland onrècht aangedaan", aldus paus Jo hannes. Béroepingswérk GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Harmeien: G van dér Veèrê tè "S-Gravcnhage. die bedank te voor Hoornsterzwaag. Siegorswoude én Thloen-Poortvliet; naar Rijswijk, Z.H.: L. J. Boeijinga te 's-Gravenzande. Benoeming Benoemd tot hoofd van do C.V.Ó.- school te Gieterveen, dr. M. de Jagêr te Oude-Pekela: van de Eerste Herv. School voor C.V O.: de heer W. Stólk te Nunspeet. inoemd bij het ulo: aan de Nleuwè Ulo-school te Zaandartn-Z: de héér iooistra te Amsterdam-N aa.1 de Ulo te Onstweddé: dé heèr J. El» ling te Roswinkel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2